Hati itu dapat hidup dan dapat mati, sihat dan sakit. Dalam hal ini, hati lebih penting daripada tubuh.
Allah berfirman :
"Dan apakah orang yang sudah mati kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah² masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gelita yang sekali-kali tidak dapat keluar daripadanya." (Al-An'aam : 122)
Ertinya, ia mati kerana kekufuran, lalu Kami hidupkan kembali dengan keimanan. Hati yang hidup dan sihat, apabila ditawari kebatilan dan hal-hal yang buruk, dengan tabiat dasarnya ia pasti menghindar, membenci dan tidak akan menolehnya. Lain halnya dengan hati yang mati yang tidak dapat membezakan yang baik dan yang buruk. Dua Bentuk Penyakit Hati Penyakit hati itu ada dua bentuk : Penyakit syahwat dan penyakit syubhat. Keduanya disebut di dalam Al-Qur'an.
"Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (melemah-lembutkan bicara) sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya." (Al-Ahzab : 32) Ini yang disebut sebagai penyakit syahwat.
"Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya..." (Al-Baqarah : 10) "Dan adapun orang yang di dalam hati mereka ada penyakit, maka dengan surah itu bertambah kekafiran mereka, di samping kekafirannya (yang telah ada)." (At-Taubah : 125) Penyakit di sini adalah penyakit syubhat. Penyakit ini lebih parah dari penyakit syahwat. Ini kerana penyakit syahwat masih boleh sembuh, apabila syahwatnya telah ditepis. Sedangkan penyakit syubhat, tidak akan dapat sembuh, kiranya Allah tidak merahmatinya dengan limpahan rahmat-Nya.
Seringkali penyakit hati bertambah parah, namun pemiliknya tak juga sedar. Kerana seseorang itu tidak sempat malah enggan mengetahui cara rawatan dan faktor penyakit tersebut. Bahkan terkadang hatinya sudah mati. Ia juga tidak merasa susah dengan dirinya yang menyimpang dari kebenaran.
Kadangkala ia juga merasakan sakitnya. Namun ia tidak sanggup menahan pahitnya ubat. Masih bersarangnya penyakit tersebut di hatinya semakin sukar dirinya menelan ubat. Kerana ubatnya adalah dengan melawan hawa nafsu. Itu hal yang paling berat bagi jiwanya. Namun baginya, tidak ada sesuatu yang lebih bermanfaat dari ubat itu.
Kadangkala, ia memaksa dirinya untuk bersabar. Tetapi kemudian sabarnya itu dirobek dan ia meneruskannya lagi. Ini kerana kelemahan ilmu, keyakinan dan ketabahan. Kalau kesabaran dan keyakinannya hilang, ia akan balik mundur dan tidak mampu menahan kesulitan. Apalagi kalau tidak ada sahabat, dan takut sendirian.
Menyembuhkan Penyakit Dengan Makanan Bergizi dan Ubat Gejala penyakit hati adalah, ketika ia menolak makanan yang bermanfaat bagi hatinya, lalu menggantikannya dengan makanan yang tidak sihat bagi hatinya. Berpaling dari ubat yang berguna, menggantinya dengan ubat yang berbahaya. Sedangkan makanan yang paling berguna bagi hatinya adalah makanan iman. Ubat yang paling mujarab adalah Al-Qur'an. Barangsiapa yg mencari kaedah penyembuhan penyakit hati selain dari Al-Quran dan As-Sunnah, maka ia adalah orang yang paling bodoh dan sesat.
"Katakanlah: "Al-Qur'an itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang² yang beriman. Dan orang² yg tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang Al-Qur'an itu suatu kegelapan bagi mereka. Mereka itu adalah (seperti) orang² yang dipanggil dr tempat jauh." (Fushhilat : 44) Al-Qur'an adalah ubat yang sempurna bagi segala penyakit tubuh dan hati, segala penyakit dunia dan akhirat. Namun tak sebarangan orang mahir menggunakan Al-Qur'an sebagai ubat. Jika si pesakit mahir menggunakannya sebagai ubat, ia diletakkan pada bahagian yang sakit, dengan penuh keimanan dan penerimaan, disertai dengan keyakinan yang kuat dan memenuhi syaratnya. Tak akan ada penyakit yang menyerang.
Bagaimana mungkin penyakit itu akan menentang firman Rabb langit dan bumi ; yang apabila turun di atas gunung, gunung itu akan hancur, dan bila turun di bumi, bumi itu akan t'belah ? Segala penyakit jasmani dan rohani, pasti terdapat di dalam Al-Qur'an cara memperoleh ubatnya, sebab² timbulnya dan cara penyembuhannya. Tentu bagi orang yang diberi kemampuan memahami kitab-Nya.
-------
Dipetik dr : Abdul Akhir Hammad Alghunaimi, "Tahdzib Syarh Ath-Thahawiyah Dasar-dasar 'Aqidah Menurut Ulama Salaf", Penterjemahan: Abu Umar Basyir Al-Medani, Pustaka At-Tibyan, buku 2, Cetakan I, 2000, hal 264-266.
Allahu Ta'ala a'lam... -----------------
Biarkanlah pena menari, lalu sejarah yang menghakimi. Bertintakan hikmah, tertamsil jiwa hamba yang bersujud di hadapan Ilahi.
[ Posting ini telah di edit oleh: SaLaFiaN pada 2003-06-08 12:41 ]