Oleh |
pendidikan berorientasikan exam tak praktikal?? |
falah_nurani
Warga 3 Bintang Menyertai: 23.09.2005 Ahli No: 19262
Posting: 83
Dari: madrasah
|
Posting pada: 14-03-06 00:24
assalamualaikum, mematik ulasan hishamudin, menteri pljrn malaysia, beliau ada mengatakan yang sistem pendidikan malysia sekarang yang berorientasikan exam tak lagi praktikal..(kalux silap lebih anda gitulah) .. 1.apa pandangan antum semua tentang ni..tlong ana bagi sebabnya & kalau boleh eksplen..syukran jaziilan/.. 2. setuju tak dnegan tajuk ni "assesing student on their course work is better than examinations"..apa jua bentuk pandangan amatlah dialu-alukan..dalam bm pun tak apa.. salam ukhwah.. ----------------- ~kerana KEWAJIPAN itu lebih banyak dari MaSA yang ada..~
|
fatimahzahra
Warga 5 Bintang Menyertai: 26.02.2006 Ahli No: 23022
Posting: 363
Dari: blue universe
|
Posting pada: 05-06-06 19:02
tak ada respon ke tajuk ni?
|
mohdnurhakimin
WARGA SETIA Menyertai: 28.03.2005 Ahli No: 15370
Posting: 984
Dari: toulouse
|
Posting pada: 05-06-06 19:13
Tapi, kalau tak ada exam, ramai pulak yang tak studi! P/S: kaki studi last minute yang sangat kritikal!
|
majidah
WARGA SETIA Menyertai: 24.08.2004 Ahli No: 10691
Posting: 492
Dari: Macquarie University Village
|
Posting pada: 05-06-06 20:11
Pada 05-06-06 19:13 , mohdnurhakimin posting:!!! QUOTE !!! Tapi, kalau tak ada exam, ramai pulak yang tak studi!
P/S: kaki studi last minute yang sangat kritikal! Tak jugak. Cadangannya 'assesing student on their course work is better than examinations' Gabungan course work dan examination mesti cantik Bayangkan untuk SPM Sepanjang 2 tahun tu, students kena a)buat 3 courseworks b)4 kali semestar exams c)SPM kalau nisbahnya a)courseworks 35% b)4 exams 25% c)SPM cuma menyumbang 40%=100% untuk result SPM Huhu...budak2 tak ada la duduk diam sepanjang 2 tahun tu sebab kena buat coursework dan konsisten belajar spjg 2 tahun sebab 4 semestar exams pun menyumbang markah untuk SPM result. Kira2 macam sistem universiti la. Sekarang ni, budak2 honeymoon setahun setengah, belajarnya cuma setengah tahun saja. lepas itu untung nasib dia bertuah dapat A dalam SPM jugak. tak ada maknanya 2 tahun belajar. Dengan adanya coursework, students lebih engage dalam study. Maka saya setuju dengan motion falah_nurani. Tapi saya tak setuju kalau examination terus diabolish. falah_nurani ni student b.ed eh?Kalau cadangan di atas ni terrealisasi, makin banyak la kerja cikgu kena buat. Budak2 b.ed pasti paham Kenapa Best tajuk ni. Looking forward nak dengar respon dari warga ukhwah yang lain.
|
Individu
Warga 4 Bintang Menyertai: 03.06.2006 Ahli No: 24670
Posting: 244
Dari: Kuching
|
Posting pada: 05-06-06 20:18
perlu ubah atau revolusi pendidikan di malaysia, sebelum revolusi pendidikan kita perlu revolusikan pemikiran rakyat dan pemimpin dahulu.
|
majidah
WARGA SETIA Menyertai: 24.08.2004 Ahli No: 10691
Posting: 492
Dari: Macquarie University Village
|
Posting pada: 05-06-06 20:23
kalau falah_nurani ni memang budak b.ed, boleh juga kaitkan hujah tajuk ni dengan educational emphases dalam HSP. Takpun kaitkan dengan teori psikologi pendidikan i.e Piaget atau Vygotsky.
|
firul
Warga Rasmi Menyertai: 23.05.2004 Ahli No: 9130
Posting: 8
Dari: gelsenkirchen
|
Posting pada: 05-06-06 20:27
pada saya memang sistem pendidikan malaysia terlampau pada teori... saya sekarang belajar di jerman...melihat pada sistem di jerman yang seimbang antara praktikal dan teori, rasanya itu lebih berkesan.... kalau kita belajar teori dan kemudian exam,kadang-kadang kita tak tau apa yang kita belajar....
|