Array
Selamat Datang ke Portal Komuniti :: Ukhwah.com
  Assalamualaikum Tetamu: Mendaftar | Login Depan Perihal Peraturan & Etika Profil Liputan Media Impian & Harapan Hubungi Kami Laman Peribadi  








Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

Mutiara Kata
Tak semestinya melakukan apa yang anda sukai tetapi menyukai apa yang anda lakukan
-- Kang Razzi Armansur

Menu Utama

Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 160
Ahli: 0
Jumlah: 160




Yang Masuk Ke Sini
nasiruddin: 23 hari yang lalu
Kang: 42 hari yang lalu
lidah-penghunus: 44 hari yang lalu
muslimin23: 53 hari yang lalu


[ Mari BERSELAWAT kepada RASULULLAH S.A.W dan keluarga Baginda setiap kali masuk ke Ukhwah.com ini ]




Al-Quran dan Hadis
Topik: 100 HADIS DHA


Carian Forum

Moderator: Administrator, ABg_IMaM, ibnu_musa
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Al-Quran dan Hadis
    »» 100 HADIS DHA

Please Mendaftar To Post


Oleh 100 HADIS DHA

al_khair
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.07.2005
Ahli No: 17478
Posting: 247
Dari: Bumi Allah

singapore  


posticon Posting pada: 04-10-05 15:05


al-ahkam online
http://al-ahkam.net

100 HADIS DHA'IF DAN PALSU
YANG MASYHUR
DI KALANGAN MASYARAKAT

Ini adalah 100 buah hadis Dha'if dan Maudhu' yang tersebar luas di kalangan khatib/penceramah/pendakwah.

1 - Barangsiapa yang dengan solatnya tidak dapat mencegah fahsya' dan munkar, tidak akan bertambah daripada Allah melainkan semakin jauh dariNya. (Albani: Bathil & tidak sah dari sudut sanad dan matan)
2 - Bercakap di dalam masjid dapat menghapuskan kebaikan-kebaikan sebagaimana binatang ternak memakan rumput. (Albani: Tidak ada asalnya)
3 - Berkerjalah untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya. Dan beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati keesokan harinya. (Albani: Tidak sah dari Nabi s.a.w.)
4 - saya adalah datuk kepada setiap orang yang bertaqwa. (Albani: Tiada asalnya)
5 - Hanyasanya saya dibangkitkan sebagai guru. (Albani: Dha'if)
6 - Ertinya: Allah telah mewahyukan kepada dunia: Berkhidmatlah kepada sesiapa yang berkhidmat kepadaKu dan sengsaralah kepada sesiapa yang berkhidmat kepadamu. (Albani: Maudhu')
7 - Berhati2lah kamu terhadap Khadra' ad-Dimn/kehijauan kotoran binatang ternak. Baginda ditanya, "apakah khadra' ad-dimn itu? Sabdanya: Perempuan cantik yang tumbuh disuasana buruk (rupawan tetapi hatinya jahat). (Albani: Terlalu Dha'if)
8 - Dua golongan dari kalangan umatku, apabila baik mereka maka baiklah manusia. Iaitu umara' dan fuqaha'. Di dalam satu lafaz lain, umara' dan ulama'. (Albani: Maudhu')
9 - Bertawassullah dengan kemegahan dan kemuliaanku kerana sesungguhnya jah-ku di sisi Allah adalah agung. (Albani: Tiada asalnya)
10 - Barangsiapa yang keluar rumah pergi solat dan mengucapkan: Ya Allah, sesungguhnya saya memohon kepadaMu dengan hak orang yang memohon kepadaMu dan saya memohon dengan hak perjalanan ini………… Allah akan mengadap wajahnya dan seribu malaikan akan memohon keampunan untuknya. (Albani: Dha'if)
11 - Kebaikan ada padaku dan pada umatku hingga hari kiamat. (Ibnu Hajar. saya tidak mengenalinya).
12 - Barangsiapa yang tidur selepas Asar maka akan terganggulah akalnya. Maka janganlah dia mencela melainkan kepada dirinya sendiri. (Ibnu al-Jauzi di al- Maudhu'aat, al-Sayuthi di al-lah'ali al-Masnu'ah & al-Zahabi di Tartib al-Maudhu'aat)
13 - Barangsiapa yang berhadas dan tidak berwudhu' maka sesungguhnya dia telah memalingkan diri dariku. (Albani: Dha'if)
14 - Barangsiapa yang berhaji ke Baitillah dan tidak menziarahiku, maka sesungguhnya dia telah memalingkan diri dariku. (al-Zahabi, al-Shaghani & al-Syaukani: Maudhu')
15 - Barangsiapa yang berhaji lalu menziarahiku selepas kewafatanku, dia seolah-olah menziarahiku semasa saya hidup. (Albani: Maudhu')
16 - Ikhtilaf di kalangan umatku adalah rahmat. (Albani: Tiada asalnya)
17 - Para sahabatku adalah seperti bintang-bintang di langit. mana-mana yang kamu ikuti pasti akan mendapat petunjuk. (Albani: Maudhu')
18 - Barangsiapa yang mengenali dirinya maka sesungguhnya dia telah mengenali tuhannya. (al-Asrar al-Marfu'ah & tazkirah al-Maudhu'aat: Maudhu')
19 - Tuhanku telah mendidikku dan membaikkan adabku. (Ibn Taimiyah: Tiada isnad yang tsabit)
20 - Semua manusia ibarat mayat kecuali orang-orang alim. Dan orang-orang alim semuanya binasa kecuali orang-orang yang beramal. Dan orang-orang beramal semuanya tenggelam kecuali orang-orang yang ikhlas. Dan orang-orang yang ikhlas semuanya dalam bahaya yang besar. (Al-Saghani: Maudhu')
21 - Bekas mulut orang beriman adalah ubat. (Tiada asalnya)
22 - Apabila kamu melihat bendera-bendera hitam yang keluar dari arah Khurasan, maka kamu datangilah walaupun dalam keadaan merangkak. Kerana sesungguhnya di situ ada khalifah Allah, al-Mahdi. (Dha'if)
23 - Orang yang bertaubat adalah kekasih Allah. (Tiada asalnya)
24 - Adapun saya tidak lalai, tetapi dilalaikan agar saya membimbing. (Tiada asalnya)
25 - Manusia itu tidur, apabila mereka mati barulah mereka terjaga. (Tiada asalnya)
26 - Barangsiapa yang berkata suatu perkataan, kemudian dia bersin, maka perkataannya itu adalah benar. (Maudhu')
27 - Berkahwinlah dan jangan bercerai, maka sesungguhnya talak itu menggoncangkan Arasy. (Maudhu')
28 - Sembahyang perlu diulang apabila ada darah sekadar satu dirham. (Maudhu')
29 - Orang yang pemurah itu hampir dengan Allah, hampir dengan syurga dan jauh dari neraka. Orang bakhil itu jauh dari Allah, jauh dari syurga, jauh dari manusia dan hampir dengan neraka. Orang jahil yang pemurah itu lebih dicintai Allah daripada seorang ahli ibadah yang bakhil. (Terlalu Dha'if)
30 - saya berbangsa Arab, al-Quran berbahasa Arab dan lisan para ahli syurga adalah bahasa Arab.
31 - Setiap sesuatu itu ada hatinya. Sesungguhnya hati al-Quran adalah Yasiin. Barangsiapa yang membacanya, maka seolah-olah dia membaca al-Quran sebanyak 10 kali. (Maudhu')
32 - Berfikir sesaat lebih baik daripada beribadah selama 60 tahun. (Maudhu')
33 - Tiada sembahyang (tidak sah) bagi orang yang berjiran dengan masjid melainkan di masjid. (Dha'if)
34 - Hajar al-Aswad adalah tangan kanan Allah di mukabumi ini yang berjabat dengan hamba-hambaNya. (Maudhu')
35 - Berpuasalah, nescaya kamu akan sihat. (Dha'if)
36 - Jibril a.s. telah berpesan agar saya berbaik dengan jiran hingga 40 buah rumah. Sepuluh dari sini ke sana. Sepuluh dari sini ke sana. Sepuluh dari sini ke sana. Sepuluh dari sini ke sana. (Dha'if)
37 - Kalau tidak kerana engkau (Muhamad), nescaya tidak saya jadikan dunia. (Maudhu')
38 - Barangsiapa yang membaca surah al-Waqi'ah setiap malam, nescaya tidak akan ditimpa kefakiran selama2nya. (Dha'if).
39 - Barangsiapa yang penumpuannya bukan kepada Allah, maka tiada lagi peliharaan dari Allah. Dan barangsiapa yang tidak memerhatikan urusan umat Islam,maka dia bukan dari kalangan mereka. (Dha'if)
40 - Sebagaimana keadaan kamu sekelian, maka seperti keadan itulah yang diberikan kepada orang yang memimpian kalian. (Dha'if)
41 - Sebagaimana keadaan kamu sekelian, maka seperti keadan itulah yang diberikan kepada orang yang memimpian kalian. (Dha'if)
42 - Barangsiapa yang dikurniakan anak, lalu diazankan ditelinga kanannya, dan diiqamah di telinga kirinya, maka anak ini tidak akan diganggu oleh syaitan/jin. (Maudhu')
43 - Barangsiapa yang berpegang dengan sunnah-ku ketika umatku dalam kerosakan, maka baginya seratus pahala mati syahid. (Terlalu Dha'if)
44 - Orang yang berpegang dengan sunnah-ku ketika umatku dalam kerosakan, maka dia mendapat pahala mati syahid. (Dha'if)
45 - saya adalah anak dua calun yang disembelih (Abdullah bin Abdul Muttalib dan Ismail bin Ibrahim a.s.) – (Tiada asalnya)
46 - Melihat al-Quran itu ibadah, anak melihat ibubapanya adalah ibadah dan melihat kepada Ali bin Abi Thalib adalah ibadah. (Dha'if)
47 - Barangsiapa yang bersembahyang dimasjid-ku selama 40 fardu tanpa tertinggal satu sembahyangpun, nescaya ditulis baginya kelepasan dari neraka dan azab serta bebas dari sifat munafiq. (Dha'if)
48 - Sanak saudara itu lebih utama dilayan dengan baik. (Tiada asalnya)
49 - Orang terakhir yang akan masuk syurga ialah seorang lelaki dari Juhainah. Dia bernama Juhainah. Ahli syurga bertanya: Apakah masih ada orang yang sedang diazab? Dia menjawab: Tiada. Ahli syurga berkata: Berita yang diyakini kebenarannya ialah yang dibawa oleh Juhainah. (Maudhu')
50 - Sebaik-baik nama ialah yang menghambakan diri dan memujiNya. (Maudhu')
51 - Tuntutlah ilmu sekalipun ke negeri China. (Maudhu')
52 - Berbincanglah dengan mereka (perempuan), dan sanggahlah mereka. (Tiada asalnya)
53 - Pada hari kiamat, manusia akan dipanggil dengan nama ibu mereka sebagai tabir dari Allah ke atas mereka (menutup rahsia anak zina). (Maudhu')
54 - Sultan adalah bayangan Allah di mukabumiNya. Barangsiapa yang setia kepadanya akan diberi petunjuk. Dan, barangsiapa yang mengkhianatinya nescaya akan sesat. (Maudhu')
55 - Barangsiapa yang takut azab Allah, maka Allah akan menjadikan segala sesuatu takut kepadanya. Dan, barangsiapa yang tidak takut kepada Allah, maka Allah akan menjadikan takut terhadap segala sesuatu. (Dha'if)
56 - Allah Taala berfirman: Barangsiapa yang tidak redha dengan qadha'-Ku dan tidak bersabar atas bala'-Ku, maka hendaklah dia mencari Tuhan selainKu. (Dha'if)
57 - Tidak dinamakan mengumpat apabila membicarakan perihal orang yang fasiq. (Hadist Maudhu’)
58 - Apabila mati salah seorang daripada kamu dan setelah selesai kamu mengebumikannya, maka hendaklah salah-seorang yang hadir itu berdiri di sisi kepalanya seraya berkata: Wahai Si Fulan ! Wahai Si Fulanah. Kerana dia (si mati) itu akan mendengarnya. Hendaklah yang bangun itu berkata lagi: Wahai Si Fulan Anak kepada Si Fulanah. Maka si mati itu akan bangun di dalam keadaan duduk. Sebutkanlah apa yang telah menyebabkan dia keluar daripada dunia iaitu syahadah lah ILAHA ILLAH WAHDAHU lah SYARIKALAH …sehingga akhir. (Hadis ini Dho’ief)
59 - Tidaklah sia-sia orang yang melakukan solat istikharah , tidaklah menyesal bagi orang yang meminta pandangan orang lain dan tidaklah berlaku aniaya orang yang bersederhana. (Hadist Maudhu’)
60 - Baginda Rasulullah s.a.w apabila digunting rambutnya, ataupun mengerat kukunya ataupun jika Baginda s.a.w dibekam, maka Baginda s.a.w akan membawa lebihan tersebut – dari rambut, kuku dan darah yang dibekam – ke tanah perkuburan Baqie’ untuk ditanam. (Hadist Maudhu’)
61 - Seorang mukmin yang cerdik itu sentiasa berhati-hati. (Maudhuk: Kasyful Khafa')
62 - Wahai manusia sesungguhnya kamu berada di dalam bulan yang agung, bulan di mana di dalamnya lebih baik dari seribu bulan, menjadikan puasa di dalamnya sebagai fardu dan qiyamul lail sebagai ibadah.. (Dha'if, al-Ilal Ibnu Abi Hatim)
63 - "Wahai Jibril, ceritakan kepadaku tentang sifat neraka dan sifat jahannam?" Maka Jibril menjawab: "Sesungguhnya Allah Tabaraka Wa Taala telah memerintahkan jahannam supaya menyalakan apinya selama seribu tahun sehingga menjadi putih. Kemudian memerintahkannya lagi supaya menyalakan apinya selama seribu tahun sehingga menjadi merah. Kemudian diperintahkannya lagi supaya menyalakannya selama seribu tahun sehingga menjadi hitam yang gelap.." (Maudhu', al-Haitsami)
64 - Janganlah kamu banyak bercakap selain dari zikir kepada Allah. Maka sesungguhnya banyak bercakap selain dari zikir kepada Allah itu mengeraskan hati dan
sesungguhnya sejauh-jauh manusia kepada Allah ialah yang keras hatinya (Dha'if)
65 - Apabila sampai salah seorang dari kamu ingin masuk ke saf dan saf itu telah penuh, maka hendaklah ia menarik seorang untuk bersama dengannya di tepinya. (Dha'if)
66 - Wali abdal untuk umat ini ada 30 orang seperti Ibrahim Khalilur Rahman. Ketika seorang mati, maka Allah akan menggantikan tempatnya dengan seorang lelaki lain. (Maudhu')
67 - Tidak lebih Abu Bakar dari kamu dengan banyaknya berpuasa dan solat. Tetapi dengan sesuatu yang hebat di dalam hatinya. (Tiada sumbernya)
68 - Tahiyat Ka'bah adalah tawaf. (Tiada sumbernya)
69 - Sesungguhnya seorang hamba apabila mendirikan solat maka sesungguhnya dia berada di dalam pemerhatian Allah. Apabila dia selesai sembahyang dan berpaling, Tuhan berfirman kepadanya: Wahai anak Adam, kepada siapa engkau mahu berpaling? Kepada yang mereka yang lebih baik untuk engkau daripadaKu? Anak Adam, hadapkanlah solat engkau kepadaKu, maka saya bagi engkau adalah sebaikbaik yang patut dipalingkan kepadanya. (Dhaif jiddan)
70 - Telah terlintas di dalam hati Musa: "Adakah Allah itu tertidur?" Maka Allah mengutus malaikat kepadanya dan tidak menidurkannya selama tiga hari serta memberikannya dua buah botol. Botol itu dipegang pada kedua-dua tangannya. Dia diperintahkan supaya menjaga botol berkenaan. Kemudian dia tertidur. Kedua-dua tangannya hampir berlaga. Diapun terjaga serta menjauhkan semula jarak kedua tangan yang memegang botol. Lalu dia kembali mengantuk dan tertidur sehingga berlagalah kedua-dua tangannya. Dan terpecahlah dua botol itu. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Allah telah memberi perumpaan kepada Musa, kalaulah Allah itu tertidur sudah pasti langit dan bumi tidak terkendali. (Dha'if)
71 - Pandangan/melihat itu merupakan satu panahan dari panahan-panahan Iblis. Barangsiapa yang meninggalkannya kerana takutkan Allah, nescaya Allah akan memberikannya keimanan yang dirasakannya amat manis di dalam hatinya. (Dha'if Jiddan/sangat lemah)
72 - Wudhu' hendaklah diulangi apabila darah mengalir keluar dari hidung. (Maudhu')
73 - Iman bukanlah dengan angan-angan dan juga bukan dengan hias-hiasan tetapi apa yang tetap di dalam hati serta membenarkannya dengan perbuatan. (Maudhu')
74 - Daabbah (binatang melata) akan keluar dengan tongkat Musa a.s. dan cincin Sulaiman a.s. Ia berkata ini: "Wahai mukmin." Dan berkata ini: "Wahai kafir." (Munkar)
75 - Nabi s.a.w. keluar bersama Abu Bakar ke gua. Mereka berdua masuk. Kemudian datang labah-labah membuat sarang di pintu gua. (Dha'if)
76 - Nabi s.a.w. telah terbau kentut seseorang lalu bersabda: "Bangunlah siapa yang kentut, dan berwudhu'lah." Lelaki (yang kentut) itu malu untuk berdiri. Kemudian
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bangunlah siapa yang kentut dan berwudu'lah. Sesungguhnya Allah tidak malu daripada kebenaran." Lalu Ibnu Abbas berkata: "Wahai Rasulullah s.a.w., apakah tidak boleh kami semua bangun dan berwudhu' semuanya?" Baginda s.a.w. menjawab: "Bangunlah kamu sekelian dan berwudhu'lah." (Bathil)
77 - Apabila umatku melakukan limabelas perkara ini, bala' bencana akan menimpanya: Apabila ghanimah/rampasan perang berputar-putar di sekitar orang kaya dan berkedudukan, apabila amanah menjadi harta rampasan dan apababila zakat sebagai satu denda (dikeluarkan secara paksaan). (Dha'if)
78 - Mencintai dunia adalah kepala/pokok segala dosa kesalahan. (Maudhu')
79 - Mencari yang halal itu adalah jihad. Dan sesungguhnya Allah mencintai seorang mukmin yang mempunyai pekerjaan. (Dha'if)
80 - Setiap sesuatu itu mempunyai mempelai/pengantin. Mempelai al-Quran adalah surah lah-Rahman. (Munkar)
81 -Penghulu kepada suatu kaum itu ada khadam kepada mereka. (Dha'if)
82 - Hendaklah kamu berubat dengan dua penyembuh: Madu dan al-Quran. (Dha'if)
83 - Umaiyah bin Abi Shalt, syairnya beriman tetapi hatinya kafir. (Dha'if)
84 - Kebaikan itu tidak akan punah (tidak putus pahalanya). Dosa itu tidak akan dilupakan. Tuhan itu tidak akan tidur. Jadilah sebagaimana yang kamu mahukan sebagaimana yang kamu lakukan maka itulah yang kamu perolehi. (Dha'if)
85 - Kesakitan menghadapi malaikat maut itu lebih dahsyat dari seribu pukulan pedang. (Dha'if Jiddan)
86 - Bersegeralah beramal sebelum berlaku tujuh perkara: Adakah kamu menunggu sehingga jatuh sakit yang membinasakan, tua nyanyuk, atau kekayaan yang menjahanamkan, atau kefaqiran yang melarat, atau kematian mengejut, atau datang dajjal iaitu sejahat-jahat perkara ghaib yang ditunggu, atau datangnya kiamat, iaitu
perkara yang paling dahsyat sekali (Dha'if)
87 - Memberi fatwa dapat menyebabkan diri terjerumus ke dalam neraka. (Dha'if)
88 - Takutilah firasat orang-orang beriman. Maka sesungguhnya dia memandang dengan nur Allah. (Dha'if)
89 - Dunia adalah rumah bagi yang tiada rumah, harta bagi yang tiada berharta. Yang menghimpun dunia ini ialah orang-orang yang tidak berakal. (Dha'if Jiddan)
90 - Jangan akhiri makan kamu dengan meminum air (Tiada sumbernya)
91 - Sesungguhnya hati itu berkarat sebagaimana berkaratnya besi. Dan penghilangnya adalah istighfar. (Maudhu')
92 - Kami kembali dari jihad yang kecil kepada jihad yang lebih besar. (Tiada asalnya)
93 - Barangsiapa yang berbuka satu hari dibulan Ramadhan bukan sebab rukhsah dibenarkan oleh Allah, maka ia tidak dapat di-qadha'kan sekalipun dia berpuasa seumur hidup. (Dha'if)
94 - Sesungguhnya Abdul Rahman bin Auf masuk syurga dalam keadaan merangkak. (Maudhu')
95 - Perkara halal yang paling dimurkai Allah ialah talaq. (Dha'if)
96 - Apabila Nabi s.a.w. sampai di Madinah, maka wanita, kanak-kanak dan hamba mengucapkan: Thala'al Badru Alaina….. (Dha'if)
97 - Jauhilah hasad. Maka sesungguhnya hasad itu memakan kebaikan sebagaimana api membakar kayu. (Dha'if)
98 - Allah S. W. T telah berfirman. saya adalah Allah, Tiada Tuhan selain saya. Akulah Raja Segala Raja. saya memegang hati-hati raja di dalam tangan-Ku. Sesungguhnya apabila hambaKu mentaati-Ku. saya akan menukar hati raja-raja menjadi kasihan belas serta sayang ke atas mereka. Bila orang ramai (rakyat) mengingkari-Ku. saya akan mengarahkan hati raja-raja ke arah kemarahan dan dendam ke atas mereka. Dengan demikian raja-raja akan meletakkan mereka dalam kesusahan dan penderitaan. Maka daripada kamu mengutuk mereka (pemimpin yang zalim), adalah lebih baik kembali mengingati-Ku dan merayu kepada-Ku supaya saya dapat melindungimu daripada kekejaman mereka. (Dha'if jiddan)
99 - Hadis azan dan iqamah di telinga bayi. (Dha'if jiddan)
100 - Hikmah adalah sesuatu yang hilang dari setiap orang yang bijaksana. Maka apabila dia menemuinya, dia lebih berhak memilikinya. (Dha'if)

Bookmark and Share

    


  Member Information For al_khairProfil   Hantar PM kepada al_khair   Pergi ke al_khair's Website   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 04-10-05 15:45


:-di :-di thank you....mujur lah anta bagi tau....kalau tak,mungkin ana tak tau pasal sume2 nii... :-)


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

an-najaah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 03.10.2005
Ahli No: 19538
Posting: 63
Dari: markaz..

burkinafaso  


posticon Posting pada: 05-10-05 18:05


Assalamualaikum.

Ada tak hadith-hadith yang maudhu' dan mungkar berkaitan bulan Ramadhan dan Lailatul Qadr?
Syukran.

Bookmark and Share

    


  Member Information For an-najaahProfil   Hantar PM kepada an-najaah   Quote dan BalasQuote

chibi_maruko
WARGA SETIA
Menyertai: 28.06.2005
Ahli No: 16933
Posting: 474
Dari: terawang-awangan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 05-10-05 19:27


Kalau nampak pelik-pelik pasal hadis tu contoh: ganjarannya tak berpadanan dengan apa yang kita buat tu, betullah tu hadis palsu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For chibi_marukoProfil   Hantar PM kepada chibi_maruko   Quote dan BalasQuote

af_zubaiti
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.09.2005
Ahli No: 18828
Posting: 107
Dari: Gombak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 06-10-05 10:32


Assalamualaikum....

Semua hadith kelebihan hari2 untuk solat terawikh salah....
kelebihan solat terawikh hari pertama, hari kedua.....
moga kita tak berpegang pada apa yang tertulis tanpa kita menkaji terlebih dahulu...

wasalam.

----------------------------
* Seikhlas nasihat diberi...Mencari Redha Ilahi *

Bookmark and Share

    


  Member Information For af_zubaitiProfil   Hantar PM kepada af_zubaiti   Quote dan BalasQuote

raytec
Warga 1 Bintang
Menyertai: 17.05.2005
Ahli No: 16573
Posting: 29

blank  


posticon Posting pada: 06-10-05 10:41


Minta maaf, saya mencelah...

Ilmu hadith adalah satu ilmu yang begitu luas dan bukan boleh saja2 diperbincangan lebih2 lagi pada orang umum...

Untuk memperkatakan martabat satu2 hadith itu, kita perlulah betul2 mahir dengan ilmu hadith, janganlah disebabkan hanya perkataan "dhaif" kita telah menolak hadith2 tersebut....

Allah jua yang Maha Mengetahui.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For raytecProfil   Hantar PM kepada raytec   Quote dan BalasQuote

an-najaah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 03.10.2005
Ahli No: 19538
Posting: 63
Dari: markaz..

burkinafaso  


posticon Posting pada: 06-10-05 15:15


...ingin kembali kepada kehidupan berasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For an-najaahProfil   Hantar PM kepada an-najaah   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 06-10-05 17:59


http://www.al-firdaus.com/ ----->>>rujuk kat website tu

Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

al_khair
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.07.2005
Ahli No: 17478
Posting: 247
Dari: Bumi Allah

singapore  


posticon Posting pada: 06-10-05 18:45


http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith.asp ------>>> Hadith Harian

http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/ ----->>> Peringatan bagi yang lupa

Bookmark and Share

    


  Member Information For al_khairProfil   Hantar PM kepada al_khair   Pergi ke al_khair's Website   Quote dan BalasQuote

an-najaah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 03.10.2005
Ahli No: 19538
Posting: 63
Dari: markaz..

burkinafaso  


posticon Posting pada: 07-10-05 14:53


Terima kasih kepada antum semua. Jazakumullahu khairan kathira..

Bookmark and Share

    


  Member Information For an-najaahProfil   Hantar PM kepada an-najaah   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 07-10-05 15:35


wallahua'lam, hanya Allah dan rasul lebih mengetahui

saya beriman dengan al-Quran dan apa-apa yang disampaikan rasulNya

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

an-najaah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 03.10.2005
Ahli No: 19538
Posting: 63
Dari: markaz..

burkinafaso  


posticon Posting pada: 07-10-05 17:37


Assalamualaikum..

Jika seorang makmum menghadapi situasi seperti dalam No.65 100 HADIS DHA'IF... apakah yang paling baik dilakukannya?

Syukran.

Bookmark and Share

    


  Member Information For an-najaahProfil   Hantar PM kepada an-najaah   Quote dan BalasQuote

itsme
Warga 2 Bintang
Menyertai: 05.10.2004
Ahli No: 11624
Posting: 69
Dari: bumi tuhan

iraq  


posticon Posting pada: 07-10-05 21:48


terima kasih atas maklumat tu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For itsmeProfil   Hantar PM kepada itsme   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 08-10-05 11:04


Assalamualaikum wrwb...

inilah dia kerja orang-orang Wahabi...asyik nak mendho'ifkan dan memaudhu'kan hadith Nabi s.a.w.

tapi kalau hadith yang kena dengan selera mereka, mereka tak kisah...

perangai wahabi sama dengan syi'ah yang selalu mereka kutuk...

walhal dua2 bukan Ahli Sunnah Wal Jama'ah....

HIDUP HIDUP...HIDUP ISLAM!!!
HANCUR HANCUR....HANCUR BATIL!!!

HIDUP HIDUP...HIDUP ASWJ!!!
HANCUR HANCUR...HANCUR WAHABI!!!

ALLAHU AKBAR!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

alien_macho
Warga Rasmi
Menyertai: 15.09.2004
Ahli No: 11154
Posting: 15
Dari: dari Allah kat datang dari Allah jua kat kembali

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 08-10-05 13:13


abg_imam

macam pnah dgor saja ayat kat bwah itu..
dak um ek?

Bookmark and Share

    


  Member Information For alien_machoProfil   Hantar PM kepada alien_macho   Pergi ke alien_macho's Website   Quote dan BalasQuote

kawakib_duriyah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 28.06.2005
Ahli No: 16907
Posting: 39
Dari: Universiti Malaya

malaysia  


posticon Posting pada: 10-10-05 18:21


Kenapa pula dengan wahabi.... yang benda'ifkan hadith bukan wahabi sahajalaa... semua ulama' hadith bila bertemu dengan hadith yang patut di dha'ifkan, dia mesti dha'ifkan.. bukan semua hadith dha'if, dah memang tidak menepati syarat2 sahih, memang kena dha'ifkan...

Ni kalau kita cakap hadith ni dha'if, hadith tu dha'if, mula tuduh wahabi... tahu ke siapa wahabi, berapa ramai ahlinyer... yang kita duk sebut2 tu... kan.. penilaian berdasarkan ilmu, bukan melulu...

Saya sendiri pun belajar mengenai hadith, bila hadith itu tidak menepati syarat sahih, maka ia tidak sahih, jangan kira semua hadith boleh diterima... belajar dulu tentang hadith bila nak bercakap tentang hadith, tak paham bertanya pada pakar....

bukan nak gaduh, cuma tak best laa duk cakap hancur2... ni..

Apa hujah, wahabi sama dengan syi'ah, dari sudut mana sama.. Aqidah, Fiqh ke harakahnya atau bagaimana... saya bukan wahabi... cuma perbetulkan apa tidak betull.. Kenapa nak gaduh sama2 islam... penatlaa bincang bab ni.. letih.. tak habis2, sejak kurun ke-7 lagi tak habis2... wassalam

Bookmark and Share

    


  Member Information For kawakib_duriyahProfil   Hantar PM kepada kawakib_duriyah   Pergi ke kawakib_duriyah's Website   Quote dan BalasQuote

an-najaah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 03.10.2005
Ahli No: 19538
Posting: 63
Dari: markaz..

burkinafaso  


posticon Posting pada: 12-10-05 17:41


Assalamualaikum...

Tentang hadith yang menyuruh menarik seorang apabila saf sudah penuh (no. 65 dari 100 hadith...) kedudukan hadith ini adalah dhaif jiddan.
Pendapat Imam Syafe'i mengatakan boleh solat di belakang apabila saf sudah penuh. Perbuatan menarik seorang dari saf hadapan itu akan mengurangkan keutamaan saf kepada orang yang ditarik dan yang keduanya akan mencederakan saf.

Mungkin ada yang boleh tambah. Wallahu A'lam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For an-najaahProfil   Hantar PM kepada an-najaah   Quote dan BalasQuote

reformis
Warga Rasmi
Menyertai: 24.09.2004
Ahli No: 11382
Posting: 7
Dari: kl

Johor  


posticon Posting pada: 13-11-05 14:44


hmm...banyak betul!! ada lagik tak??

mm..tanya sikit...hadith maudhu.. adekah ia masih termasuk dalam geng HADITH??

dan hadith dhaif adalah hadith yang lemah...so antare hadith dhaif dan fatwa mufti..mana lebih tinggi drjtnye...??? :-?

Bookmark and Share

    


  Member Information For reformisProfil   Hantar PM kepada reformis   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 13-11-05 15:17


assalamualaikum wrwb...

!!! QUOTE !!!

mm..tanya sikit...hadith maudhu.. adekah ia masih termasuk dalam geng HADITH??


sebenarnya ia tak masuk langsung....tetapi disebabkan hadith maudhu' dikaitkan dengan Nabi s.a.w. oleh orang-orang tertentu atas sebab-sebab yang mereka lebih mengetahui, maka hadith maudhu' ini dibicarakan dalam banyak kitab-kitab mustolah hadith antaranya kitab 'taisir hadith' oleh sheikh mahmud tohhan dan kitab-kitab mustolah hadith yang lain.


!!! QUOTE !!!

dan hadith dhaif adalah hadith yang lemah...so antare hadith dhaif dan fatwa mufti..mana lebih tinggi drjtnye...???


betullah hadith dhoif adalah hadith yang lemah. 'ulama ada yang menyebut bahawa hadith dhoif hanya diguna untuk fadho'il a'mal(kelebihan beramal). manakala mazhab Hanbali menerima Hadith dho'if setelah tiada dalil-dalil lain dan mendahulukannya sebelum qias.

mana lebih tinggi darjat, hadith dhoif atau fatwa mufti?...enta tanyelah mufti enta, Datuk Noh Gadut tu, apa jawapannya. :-di
[ Telah diedit oleh: ABg_IMaM pada 13-11-05 15:19 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

qardhawi_jr
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.07.2005
Ahli No: 17517
Posting: 365

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 13-11-05 18:16


hancur wahabi?????>>>....kan wahabi tu islam juga.....kalau tak setuju dengan pendapat mereka tak apa tapi jangan sampai minta hancur....mintalah musuh islam sebenar hancur....

memang banyak hadith daif tersebar luas dewasa ini....sebab tu ulama yang kaji hadith minta kita berhati-hati...itulah salah satu punca kemunduran umat islam....membantutkan proses membangunkan islam....

janganlah mudah tuduh seseorang itu puak wahabi....mungkin ilmu yang orang lain tahu kita tak tahu....belum belajar...begitu juga sebaliknya...ok

ok...jom belajar quran....jom belajar hadith....kita bongkar.......

Bookmark and Share

    


  Member Information For qardhawi_jrProfil   Hantar PM kepada qardhawi_jr   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 13-11-05 18:39


golongan wahabi walaupun mereka ditolak oleh Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah, tetapi mereka tetap orang Islam yang menyembah dan mentauhidkan Allah juga... setahu saya Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah tak pernah kafirkan mereka... cuma fahaman mereka ditolak, tetapi akidah kita dengan mereka masih sama...

doakanlah untuk Allah s.w.t. hancurkan orang2 kafir yang menentang Islam, buat apa nak hancurkan sesama Islam pula... kalau terus macam ni sampai bila pun umat Islam takkan bersatu...

pasal hadith2 dha`if & mawdhu` tu syukran jazilan atas info yang diberikan... memang kita kena selalu berhati2 dengan hadith2 dan ayat2 Al-Quran jangan sampai terima pakai yang palsu...

"Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka." (Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka) Hadith ini adalah mutawatir (lihat: Ibn al-Salah, `Ulum al-Hadith, m.s. 239, cetakan: Dar al-Fikr al-Mu`asarah, Beirut)


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 13-11-05 18:44


assalamualaikum...

qardhawi_jr

ana bercakap bukan tak tentu hala...enta tak kenal sapa ana...cubalah enta sebagai orang muda tanya ana..."ustaz ni kerja mana?...sebagai apa?..." sebelum pandai2 nak hentam orang lain.

!!! QUOTE !!!

hancur wahabi?????>>>....kan wahabi tu islam juga.....kalau tak setuju dengan pendapat mereka tak apa tapi jangan sampai minta hancur....mintalah musuh islam sebenar hancur....


bukan kira tak setuju lagi....memang patut mereka ni diperangi macam jugak Saiyidina Ali memerangi puak Khawarij. tapi dunia Islam kini tiada lagi institusi khalifah, maka puak Wahabi ini berleluasa menyebarkan fahaman batil mereka di serata dunia Islam. Hasilnya?..al-Qaeda,JI,KMM dan lain-lain lagi puak pelampau.

Mengenai Asal-usul Mazhab Wahhabi

Mazhab Wahhabi sering menimbulkan kontroversi berhubung dengan asal-usul dan kemunculannya dalam dunia Islam. Umat Islam umumnya terkeliru dengan mereka kerana mereka mendakwa mazhab mereka menuruti pemikiran Ahmad ibn Hanbal dan alirannya, al-Hanbaliyyah atau al-Hanabilah yang merupakan salah sebuah mazhab dalam Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah.

Nama Wahhabi atau al-Wahhabiyyah kelihatan dihubungkan kepada nama `Abd al-Wahhab iaitu bapa kepada pengasasnya, al-Syaikh Muhammad bin `Abd al-Wahhab al-Najdi. Ia tidak dinamakan al-Muhammadiyyah yang mungkin boleh dikaitkan dengan nama Muhammad bin `Abd al-Wahhab bertujuan untuk mengelakkan persamaan di antara para pengikut Nabi Muhammad (s.`a.w) dengan mereka, dan juga bertujuan untuk menghalang sebarang bentuk eksploitasi (istighlal). Bagaimanapun, nama Wahhabi dikatakan ditolak oleh para penganut Wahhabi sendiri dan mereka menggelarkan diri mereka sebagai golongan al-Muwahhidun (unitarians) kerana mereka mendakwa ingin mengembalikan ajaran-ajaran tawhid ke dalam Islam dan kehidupan murni menurut sunnah Rasulullah.

Mazhab Wahhabi pada zaman moden ini tidak lain dan tidak bukan, adalah golongan al-Hasyawiyyah kerana kepercayaan-kepercayaan dan pendapat-pendapat mereka seratus peratus sama dengan golongan yang dikenali sebagai al-Hasyawiyyah pada abad-abad yang awal.

Istilah al-Hasyawiyyah adalah berasal daripada kata dasar al-Hasyw iaitu penyisipan, pemasangan dan kemasukan. Nama ini diberikan kepada orang-orang yang menerima dan mempercayai semua hadith yang dibawa masuk ke dalam Islam oleh orang-orang munafiq. Mereka mempercayai semua hadith yang dikaitkan kepada Nabi (s.`a.w) dan para sahabat baginda berdasarkan pengertian bahasa semata-mata tanpa sebarang penilaian semula. Bahkan sekiranya sesuatu “ hadith “ itu dipalsukan (tetapi orang yang memalsukannya memasukkan suatu rangkaian perawi yang baik kepadanya), mereka tetap menerimanya tanpa mempedulikan sama ada teks hadith itu selari dan selaras dengan al-Qur’an ataupun hadith yang diakui sahih atau sebaliknya. Kebanyakan ulama hadith (muhaddithun) Sunni termasuk ke dalam golongan al-Hasyawiyyah.

Ahmad bin Yahya al-Yamani (m.840H/1437M) mencatatkan bahawa: “ Nama al-Hasyawiyyah digunakan kepada orang-orang yang meriwayatkan hadith-hadith sisipan yang sengaja dimasukkan oleh golongan al-Zanadiqah sebagai sabda Nabi dan mereka menerimanya tanpa sebarang interpretasi semula, dan mereka juga menggelarkan diri mereka Ashab al-Hadith dan Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah... Mereka bersepakat mempercayai konsep pemaksaan (Allah berhubung dengan perbuatan manusia) dan tasybih (bahawa Allah seperti makhluk-Nya) dan mempercayai bahawa Allah mempunyai jasad dan bentuk serta mengatakan bahawa Allah mempunyai anggota tubuh ... “

Al-Syahrastani (467-548H/1074-1153M) menuliskan bahawa: “ Terdapat sebuah kumpulan Ashab al-Hadith, iaitu al-Hasyawiyyah dengan jelas mengisytiharkan kepercayaan mereka tentang tasybih (iaitu Allah seumpama makhluk-Nya) ... sehinggakan mereka sanggup mengatakan bahawa pada suatu ketika, kedua-dua mata Allah kesedihan, lalu para malaikat datang menemui-Nya dan Dia (Allah) menangisi (kesedihan) kerana banjir Nabi Nuh (`a.s) sehingga mata-Nya menjadi merah, dan `Arasy meratap hiba seperti suara pelana baru dan bahawa Dia melampaui `Arasy dalam keadaan melebihi empat jari di segenap sudut.”

Definisi dan gambaran ini secara langsung menepati golongan Wahhabi yang menamakan diri mereka sebagai Ashab al-Hadith atau Ahl al-Hadith dan kerapkali juga sebagai Sunni, dan pada masa kini mereka memperkenalkan diri mereka sebagai Ansar al-Sunnah ataupun Ittiba` al-Sunnah.

Latar belakang Pengasas Mazhab Wahhabi

Muhammad bin `Abd al-Wahhab dilahirkan di perkampungan `Uyainah, salah sebuah kampung dalam Najd di bahagian selatan pada tahun 1115H/1703M. Bapanya, `Abd al-Wahhab merupakan seorang Qadi di sini. Muhammad dikatakan pernah mempelajari bidang fiqh al-Hanbali dengan bapanya, yang juga adalah salah seorang tokoh ulama al-Hanabilah. Semenjak kecil, dia mempunyai hubungan yang rapat dengan pengkajian dan pembelajaran kitab-kitab tafsir, hadith dan akidah.

Pada zaman remajanya, Muhammad selalu memperendah-rendahkan syiar agama yang biasanya dipegang oleh penduduk Najd, bukan sahaja di Najd bahkan sehingga sejauh Madinah selepas dia kembali daripada menunaikan haji. Dia sering mengada-adakan perubahan dalam pendapat dan pemikiran di dalam majlis-majlis agama, dan dia dikatakan tidak suka kepada orang yang bertawassul kepada Nabi (s.`a.w) di tempat kelahiran (marqad) baginda yang suci itu.

Kehidupannya selama beberapa tahun dihabiskan dengan mengembara dan berdagang di kota-kota Basrah, Baghdad, Iran, India dan Damsyik. Di Damsyik, dia dikatakan telah menemui kitab-kitab karangan Ibn Taimiyyah al-Harrani (m.728H/1328M) yang mengandungi ajaran-ajaran yang berunsur kontroversi berbanding dengan Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah.

Dia kembali ke Najd dan kemudian berpindah ke Basrah. Dalam perjalanannya ke Syam, di Basrah dia berjaya memenuhi matlamatnya menegah orang ramai daripada melakukan syiar agama mereka dan menghalang mereka daripada perbuatan tersebut. Justeru itu penduduk Basrah bangkit menentangnya, dan menyingkirkannya daripada perkampungan mereka. Akhirnya dia melarikan diri ke kota al-Zabir.

Dalam perjalanan di antara Basrah dan al-Zabir, akibat terlalu penat berjalan kerana kepanasan sehingga hampir-hampir menemui ajalnya, seorang lelaki (dari kota al-Zabir) telah menemuinya lalu membantunya ketika melihatnya berpakaian seperti seorang alim. Dia diberikan minuman dan dibawa balik ke kota tersebut. Muhammad bin `Abd al-Wahhab berazam untuk ke Syam tetapi dia tidak mempunyai harta dan bekalan yang mencukupi, lalu bermusafir ke al-Ahsa’ dan dari situ, terus ke Huraymilah (dalam kawasan Najd) juga.

Pada tahun 1139H/1726M, bapanya berpindah dari `Uyainah ke Huraymilah dan dia ikutserta dengan bapanya dan belajar dengannya tetapi masih meneruskan tentangannya yang kuat terhadap amalan-amalan agama di Najd, yang menyebabkan berlakunya pertentangan dan perselisihan yang berkecamuk di antaranya dan bapanya di satu pihak dan, di antaranya dengan penduduk-penduduk Najd di pihak yang lain. Keadaan tersebut terus berkekalan sehingga ke tahun 1153H/1740M apabila bapanya meninggal dunia. Sejak dari itu, Muhammad tidak lagi terikat. Dia telah mengemukakan akidah-akidahnya yang sesat, menolak dan mengenepikan amalan-amalan agama yang dilakukan serta menyeru mereka menyertai kumpulannya. Sebahagian tertipu manakala sebahagian lagi meninggalkannya hingga dia mengisytiharkan kekuasaannya di Madinah.

Muhammad kembali ke `Uyainah yang diperintah oleh `Uthman bin Hamad yang menerima dan memuliakannya dan berlakulah ketetapan di antara mereka berdua bahawa setiap seorang hendaklah mempertahankan yang lain dengan seorang memegang kekuasaan dalam perundangan Islam (al-tasyri`) dan seorang lagi dalam pemerintahan. Pemerintah `Uyainah mendokong Muhammad dengan kekuatan dan Muhammad bin `Abd al-Wahhab pula menyeru manusia mentaati pemerintah dan para pengikutnya.

Berita telah sampai kepada pemerintah al-Ahsa’ bahawa Muhammad bin `Abd al-Wahhab mendakyahkan pendapat dan bid`ahnya, manakala pemerintah `Uyainah pula menyokongnya. Beliau telah memerintahkan supaya suatu risalah peringatan dan ancaman dihantar kepada pemerintah `Uyainah. Pemerintah `Uyainah telah memanggil Muhammad dan memberitahunya bahawa dia enggan membantunya. Ibn `Abd al-Wahhab berkata kepadanya: “ Sekiranya engkau membantuku dalam dakwah ini, engkau akan menguasai seluruh Najd.” Pemerintah tersebut menyingkirkannya dan memerintahkannya meninggalkan `Uyainah dengan cara mengusirnya pada tahun 1160H/1747M.

Pada tahun itu, Muhammad keluar dari `Uyainah ke Dar`iyyah di Najd yang diperintah oleh Muhammad bin Sa`ud (m.1179H/1765M) yang kemudian menziarahi, memuliakan dan menjanjikan kebaikan kepadanya. Sebagai balasannya, Ibn `Abd al-Wahhab memberikan khabar gembira kepadanya dengan jaminan penguasaan Najd keseluruhannya. Dengan cara itu, suatu ketetapan dimeterai. Penduduk Dar`iyyah mendokongnya sehingga akhirnya Muhammad ibn `Abd al-Wahhab dan Muhammad bin Sa`ud memeterai perjanjian atau memorandum persefahaman (`aqd al-Ittifaqiyyah).

Ibn Basyr al-Najdi yang dipetik oleh al-Alusi mengatakan: “ Penduduk Dar`iyyah pada masa itu dalam keadaan sangat menderita dan kepayahan, mereka lalu berusaha untuk memenuhi kehidupan mereka ... saya lihat kesempitan hidup mereka pada kali pertama tetapi kemudian saya lihat al-Dar`iyyah selepas itu - pada zaman Sa`ud, penduduknya memiliki harta yang banyak dan senjata disaluti emas, perak, kuda yang baik, para bangsawan, pakaian mewah dan lain-lain lagi daripada sumber-sumber kekayaan sehinggakan lidah kelu untuk berkata-kata dan gambaran secara terperinci tidak mampu dihuraikan.”

“ saya lihat tempat orang ramai pada hari itu, di tempat dikenali al-Batin - saya lihat kumpulan lelaki di satu pihak dan wanita di satu pihak lagi. saya lihat emas, perak, senjata, unta, kuda, pakaian mewah dan semua makanan tidak mungkin dapat digambarkan dan tempat itu pula sejauh mata memandang. saya dengar hiruk-pikuk suara-suara penjual dan pembeli ... “

Harta yang banyak itu tidak diketahui datang dari mana, dan Ibn Basyr al-Najdi sendiri tidak mendedahkan sumber harta kekayaan yang banyak itu tetapi berdasarkan fakta-fakta sejarah, Ibn `Abd al-Wahhab memperolehinya daripada serangan dan serbuan yang dilakukannya bersama-sama para pengikutnya terhadap kabilah-kabilah dan kota-kota yang kemudian meninggalkannya untuknya. Ibn `Abd al-Wahhab merampas harta kekayaan itu dan membahagi-bahagikannya kepada penduduk Dar`iyyah.

Ibn `Abd al-Wahhab mengikuti kaedah khusus dalam pembahagian harta rampasan daripada umat Islam yang meninggalkannya. Ada ketikanya, dia membahagikannya di antara 2 atau 3 orang pengikutnya. Amir Najd menerima habuannya daripada ghanimah itu dengan persetujuan Muhammad bin `Abd al-Wahhab sendiri. Ibn `Abd al-Wahhab melakukan mu`amalah yang buruk dengan umat Islam yang tidak tunduk kepada hawa nafsu dan pendapatnya seumpama mu`amalah kafir harbi dan dia menghalalkan harta mereka.

Ringkasnya, Muhammad ibn `Abd al-Wahhab kelihatan menyeru kepada agama Tawhid tetapi tawhid sesat ciptaannya sendiri, dan bukannya tawhid menurut seruan al-Qur’an dan al-Hadith. Sesiapa yang tunduk (kepada tawhidnya) akan terpelihara diri dan hartanya dan sesiapa yang enggan pula dianggap kafir harbi (yang perlu diperangi) sama ada darah dan hartanya.

Di atas alasan inilah, golongan Wahhabi menguasai medan peperangan di Najd dan kawasan-kawasan di luarnya seperti Yaman, Hijaz, sekitar Syria dan `Iraq. Mereka mengaut keuntungan yang berlimpah daripada kota-kota yang mereka kuasai mengikut kemahuan dan kehendak mereka, dan jika mereka boleh menghimpunkan kawasan-kawasan itu ke dalam kekuasaan dan kehendak mereka, mereka akan lakukan semua itu, tetapi jika sebaliknya mereka hanya memadai dengan merampas harta kekayaan sahaja.

Muhammad memerintahkan orang-orang yang cenderung mengikuti dakwahnya supaya memberikan bye`ah dan orang-orang yang enggan wajib dibunuh dan dibahagi-bahagikan hartanya. Oleh kerana itu, dalam proses membuang dan mengasingkan penduduk kampung di sekitar al-Ahsa’ untuk mendapatkan bye`ah itu, mereka telah menyerang dan membunuh 300 orang dan merampas harta -harta mereka.

Akhirnya Muhammad meninggal dunia pada tahun 1206H/1791M tetapi para pengikutnya telah meneruskan mazhabnya dan menghidupkan bid`ah dan kesesatannya kembali. Pada tahun 1216H/1801M, al-Amir Sa`ud al-Wahhabi mempersiapkan tentera yang besar terdiri daripada 20 000 orang dan melakukan serangan ganas ke atas kota suci Karbala’ di `Iraq. Karbala merupakan sebuah kota suci dihiasi dengan kemasyhuran dan ketenangan di hati umat Islam. Pelbagai bangsa berhasrat untuk ke sana sama ada mereka berbangsa Iran, Turki, Arab dan sebagainya. Tentera Wahhabi mengepung dan memasuki kota itu dengan melakukan pembunuhan, rampasan, runtuhan dan kebinasaan. Puak Wahhabi telah melakukan keganasan dan kekejaman di kota Karbala’ dengan jenayah yang tidak mengenal batas perikemanusiaan dan tidak mungkin dapat dibayangkan. Mereka telah membunuh 5000 orang Islam atau bahkan lebih lagi, sehingga disebutkan seramai 20 000 orang.

Apabila al-Amir Sa`ud menyudahi perbuatan keji dan kejamnya di sana, dia merampas khazanah harem al-Imam al-Husayn bin `Ali (`a.s) yang banyak dengan harta, perhiasan dan hadiah yang dikurniakan oleh raja, pemerintah dan lain-lain kepada maqam suci ini. Selepas melakukan keganasan yang cukup menjijikkan ini, dia kemudian menakluki Karbala’ untuk dirinya sehingga para penyair menyusun qasidah-qasidah penuh dengan rintihan, keluhan dan dukacita mereka.

Puak Wahhabi mengambil masa selama 12 tahun membuat serangan ke atas kota Karbala’ dan kawasan sekitarnya, termasuk Najaf. Mereka kembali sebagai perampas, penyamun dan pencuri dengan memulainya pada tahun 1216H/1801M. Para penulis Syi`ah bersepakat bahawa serangan dan serbuan itu berlaku pada hari `Aid al-Ghadir bagi memperingati ketetapan Nabi (s.`a.w) mengenai perlantikan al-Imam `Ali bin Abi Talib sebagai khalifah selepas baginda.

Al-`Allamah al-Marhum al-Sayyid Muhammad Jawwad al-`Amili mengatakan:

“ Allah telah menentukan dan menetapkan dengan kebesaran dan keihsanan-Nya dan juga dengan berkat Muhammad dan Al baginda (s.`a.w), untuk melengkapkan juzuk ini daripada kitab Miftah al-Karamah, selepas pertengahan malam yang ke-9, bulan Ramadan al-mubarak tahun 1225H/1810M - menurut catatan penyusunnya ...” dengan kekacauan fikiran dan kecelaruan keadaan, orang-orang `Arab dikelilingi oleh orang-orang dari `Unaizah yang mengucapkan kata-kata puak al-Wahhabi al-Khariji di al-Najaf al-Asyraf dan masyhad al-Imam al-Husayn (`a.s) - mereka telah memintas jalan dan merampas hak milik para penziarah al-Husayn (`a.s) sebaik sahaja mereka kembali daripada ziarah itu pada pertengahan bulan Sya`ban. Mereka membunuh sebahagian besar daripadanya, terdiri daripada orang-orang `Ajam, dianggarkan 150 orang ataupun kurang ...”

Jelaslah, bahawa tawhid yang diserukan oleh Muhammad bin `Abd al-Wahhab dan jemaahnya adalah dengan mengharuskan darah dan harta orang yang mengingkari dakwah mereka, juga menerima kata-kata atau akidah-akidah mereka bahawa Allah berjisim, mempunyai anggota tubuh badan dan sebagainya.

Al-Alusi dalam penjelasannya tentang Wahhabi mengatakan: “ Mereka menerima hadith-hadith yang datang daripada Rasulullah (s.`a.w) bahawa Allah turun ke langit dunia dan berkata: Adakah orang-orang yang ingin memohon keampunan?” Sehinggalah dia mengatakan: “ Mereka mengakui bahawa Allah ta`ala datang pada hari Qiyamat sebagaimana kata-Nya: “ dan pada hari itu diperlihatkan neraka Jahannam, dan pada hari itu ingatlah manusia akan tetapi tidak berguna lagi mengingat itu baginya “ (al-Fajr (89): 23) dan sesungguhnya Allah menghampiri makhluk-Nya menurut kehendak-Nya seperti yang disebutkan: “ dan Kami lebih hampir kepadanya daripada urat lehernya “ (Qaf (50): 16).

Dapat dilihat dalam kitab al-Radd `ala al-Akhna’i oleh Ibn Taimiyyah bahawa dia menganggap hadith-hadith yang diriwayatkan tentang kelebihan ziarah Rasulullah (s.`a.w) sebagai hadith mawdu` (palsu). Dia juga turut menjelaskan “ orang yang berpegang kepada akidah bahawa Nabi masih hidup walaupun sesudah mati seperti kehidupannya semasa baginda masih hidup,” dia telah melakukan dosa yang besar. Inilah juga yang diiktiqadkan oleh Muhammad bin `Abd al-Wahhab dan para pengikutnya, bahkan mereka menambahkan pemalsuan dan kebatilan Ibn Taimiyyah tersebut.

Para pengikut akidah Wahhabi yang batil memberikan tanggapan kepada para pengkaji yang melakukan penyelidikan mengenai Islam - menerusi pemerhatian dan penelitian kepada kitab-kitab mereka dan mengenali Islam menerusi bahan-bahan cetakan mereka sendiri - hingga menyebabkan mereka akhirnya beranggapan bahawa Islam adalah agama yang kaku, beku, terbatas dan tidak dapat dimanfaatkan pada setiap masa dan zaman.

Lothrop Stodard berbangsa Amerika mengatakan: “ Kesan dari itu, kritikan-kritikan telah timbul kerana puak Wahhabi berpegang kepada dalil tersebut dalam kalam mereka hingga dikatakan bahawa Islam dari segi jawhar dan tabiatnya tidak mampu lagi berhadapan dengan perubahan menurut kehendak dan tuntutan zaman, tidak dapat berjalan seiringan dengan keadaan kemajuan dan proses perubahan serta tidak lagi mempunyai kesatuan dalam perkembangan kemajuan zaman dan perubahan masa ...”

Penentangan Terhadap Mazhab Wahhabi

Para ulama al-Hanbali memberontak terhadap Muhammad bin `Abd al-Wahhab dan mengeluarkan hukum bahawa akidahnya adalah sesat, menyeleweng dan batil sejak dari mula lagi. Tokoh pertama yang mengisytiharkan penentangan terhadapnya adalah bapanya sendiri, al-Syaikh `Abd al-Wahhab, diikuti oleh saudaranya, al-Syaikh Sulayman. Kedua-duanya adalah daripada mazhab al-Hanabilah. Al-Syaikh Sulayman menulis kitab yang bertajuk al-Sawa`iq al-Ilahiyyah fi al-Radd `ala al-Wahhabiyyah untuk menentang dan menghentamnya. Di samping itu tentangan juga dihadapkan kepadanya oleh sepupunya, `Abdullah bin Husayn.

Mufti Makkah, Zaini Dahlan mengatakan: “ `Abd al-Wahhab, bapa kepada al-Syaikh Muhammad adalah seorang yang salih dan merupakan seorang tokoh ahli ilmu, begitulah juga dengan al-Syaikh Sulayman. Al-Syaikh `Abd al-Wahhab dan al-Syaikh Sulayman, kedua-duanya dari awal lagi iaitu pada ketika Muhammad mengikuti pengajarannya di Madinah al-Munawwarah telah mengetahui pendapat dan pemikiran Muhammad yang meragukan. Kedua-duanya telah mengkritik dan mencela pendapatnya dan mereka berdua turut memperingatkan orang ramai mengenai bahayanya pemikiran Muhammad...”

Dalam keterangan Zaini Dahlan yang lain dikatakan bahawa “ bapanya `Abd al-Wahhab, saudaranya Sulayman dan guru-gurunya telah dapat mengesani tanda-tanda penyelewengan agama (ilhad) dalam dirinya yang didasarkan kepada perkataan, perbuatan dan tentangan Muhammad terhadap banyak persoalan agama.”

`Abbas Mahmud al-`Aqqad al-Misri mengatakan: “ Orang yang paling kuat menentang al-Syaikh dalam persoalan ini adalah saudaranya, al-Syaikh Sulayman, penulis kitab al-Sawa`iq al-Ilahiyyah. Beliau tidak mengiktiraf saudaranya itu mencapai kedudukan berijtihad dan berkemampuan memahami al-Kitab dan al-Sunnah. Al-Syaikh Sulayman berpendapat bahawa para Imam yang lalu, generasi demi generasi tidak pernah mengkafirkan ashab bid`ah, dalam hal ini tidak pernah timbul persoalan kufur sehingga timbulnya ketetapan mewajibkan mereka memisahkan diri daripadanya dan sehingga diharuskan pula memeranginya kerana alasan tersebut.”

Al-Syaikh Sulayman berkata lagi bahawa: “ Sesungguhnya perkara-perkara itu berlaku sebelum zaman al-Imam Ahmad bin Hanbal iaitu pada zaman para Imam Islam, dia mengingkarinya manakala ada di antara mereka pula mengingkarinya, keadaan itu berterusan sehingga dunia Islam meluas. Semua perbuatan itu dilakukan orang-orang yang kamu kafirkan mereka kerananya, dan tiada seorang pun daripada para Imam Islam yang menceritakan bahawa mereka mengkafirkan (seseorang) dengan sebab-sebab tersebut. Mereka tidak pernah mengatakan seseorang itu murtad, dan mereka juga tidak pernah menyuruh berjihad menentangnya. Mereka tidak menamakan negara-negara orang Islam sebagai negara syirik dan perang sebagaimana yang kamu katakan, bahkan kamu sanggup mengkafirkan orang yang tidak kafir kerana alasan-alasan ini meskipun kamu sendiri tidak melakukannya...”

Jelaslah bahawa Muhammad bin `Abd al-Wahhab bukan sahaja sengaja mengada-adakan bid`ah dalam pendapat dan pemikirannya, bahkan beberapa abad terdahulu daripadanya, pendapat dan pemikiran seperti itu telah pun didahului oleh Ibn Taimiyyah al-Harrani dan muridnya, Ibn al-Qayyim al-Jawzi dan tokoh-tokoh seperti mereka berdua.

Ibn Taimiyyah

Dia ialah Abu al-`Abbas bin `Abd al-Halim atau lebih dikenali Ibn Taimiyyah (m.728H/1328M) termasuk dalam kalangan ulama al-Hanabilah. Pendapat dan pemikirannya bercanggah dan berlawanan dengan akidah ulama dan umat Islam pada zamannya sehingga tokoh-tokoh ulama telah mengeluarkan perisytiharan perang dan menghukumkannya fasiq dan sesat, terutama selepas akidahnya yang penuh kebatilan dituliskan dan disebarkan kepada orang ramai.

Penentangan terhadap Ibn Taimiyyah dilakukan menerusi dua cara:

(1) Penulisan kitab-kitab dan tulisan-tulisan yang menjawab dan menyangkal pendapat dan pemikirannya yang batil berdasarkan pandangan al-Qur’an dan al-Hadith. Contohnya:

a) Taqi al-Din al-Subki dengan kitabnya, Syifa’ al-Siqam fi Ziyarah Qabr al-Imam.

b) Al-Subki dengan kitabnya, al-Durrah al-Mudi’ah fi al-Radd `ala Ibn Taimiyyah.

c) Taqi al-Din Abi `Abd-Allah al-Akhna’i, Qadi al-Qudat al-Malikiyyah.

di) Fakhr bin Muhammad al-Qarsyi, Najm al-Muhtadi wa Rajm al-Mutadi.

e) Taqi al-Din al-Hasani, Daf` al-Syubhah.

f) Taj al-Din, al-Tuhfah al-Mukhtarah fi al-Radd `ala Munkir al-Ziyarah.

Semua tokoh yang disebutkan di atas menolak pendapat dan pemikiran Ibn Taimiyyah dan memperlihatkan kedangkalan serta kecetekan pendapatnya.

(2) Celaan dan kritikan para ulama dan fuqaha’ terhadapnya dengan mengeluarkan hukum dan fatwa tentang kefasikan dan kekufurannya, dan mereka turut memberikan peringatan tentang bid`ah dalam agama yang boleh merosakkan, yang dihasilkan daripada pemikirannya.

Tokoh ulama tersebut ialah al-Badr bin Jama`ah, Qadi al-Qudat di Mesir. Umat Islam telah menulis kepadanya tentang pendapat Ibn Taimiyyah mengenai ziarah kubur Nabi (s.`a.w). Qadi al-Qudat tersebut menjawab:

“ Ziarah Nabi adalah sunat yang dituntut. Ulama bersepakat dalam hal ini dan sesiapa yang berpendapat bahawa ziarah itu adalah haram, maka para ulama wajib mengutuknya dan menegahnya daripada mengeluarkan pendapat tersebut. Sekiranya dia enggan, maka hendaklah dipenjarakan dan diperendah-rendahkan kedudukannya sehingga umat manusia tidak mengikutinya lagi.”

Bukan Qadi al-Syafi`iyyah di Mesir sahaja yang mengeluarkan fatwa ini, bahkan Qadi al-Malikiyyah dan al-Hanbaliyyah turut sama mendakwa kefasikan Ibn Taimiyyah dan menghukumkannya sebagai sesat dan menyeleweng.

Al-Dhahabi, salah seorang ulama abad ke-8H/14M, tokoh sezaman dengan Ibn Taimiyyah telah menulis sebuah risalah kepadanya, dengan menegahnya daripada mengeluarkan pendapat tersebut ... dan beliau menyamakannya dengan al-Hajjaj bin Yusuf al-Thaqafi dari segi kesesatan dan kejahatan.

Ibn Taimiyyah meninggal dunia pada tahun 728H/1328M di dalam penjara al-Syam. Ibn al-Qayyim cuba menyambung dan meneruskan usaha gurunya, tetapi tidak berjaya. Dengan kematian Ibn Taimiyyah, segala pendapat dan pemikirannya juga turut mengalami kematian, dan umat Islam terlepas daripada bid`ah dan kesesatannya.

Kemudian Muhammad bin `Abd al-Wahhab datang dengan membawa pemikiran Ibn Taimiyyah dan bersekongkol pula dengan keluarga Sa`ud yang saling menyokong di antara seorang dengan yang lain dari segi pemerintahan dan keislaman. Di Najd, kesesatan telah tersebar dan fahaman al-Wahhabiyyah merebak ke seluruh pelusuk tempat seumpama kanser (al-saratan) dalam tubuh badan manusia. Dia menipu kebanyakan umat manusia dan menubuhkan sebuah pertubuhan ataupun dengan kata-kata lain, mazhab atas nama Tawhid dengan menjatuhkan hukuman ke atas Ahl al-Tawhid, menumpahkan darah umat Islam atas alasan jihad menentang golongan musyrikin hingga menyebabkan beribu-ribu orang manusia, lelaki dan wanita, kecil dan besar menjadi mangsa bid`ah mereka yang sesat. Ia turut sama menyebabkan perselisihan (khilaf) yang sempit semakin membesar dan menjadi-jadi di kalangan umat Islam dan dengan cara itu, mazhab yang baru ini dihubungkan dengan mazhab-mazhab yang banyak itu. Musibah itu akhirnya sampai ke kemuncaknya dengan jatuhnya dua buah kota suci, Makkah al-Mukarramah dan Madinah al-Munawwarah.

Penduduk Najd bermazhab Wahhabi memperolehi bantuan dan pertolongan Britain yang ingin melihat perpecahan negara Islam kepada negara-negara yang lebih kecil dari segi kedudukan geografi. Mereka dengan secara sengaja berusaha menghapuskan segala kesan dan tinggalan Islam di kota-kota Makkah dan Madinah dengan memusnahkan kubur para wali (awliya’) Allah, mencemarkan kehormatan kerabat Rasulullah (Al Rasulillah) dan lain-lain dengan perbuatan-perbuatan jenayah dan dosa untuk mengoncangkan hati dan perasaan umat Islam.

Sesetengah ahli sejarah menyebutkan: “ Kemunculan secara tiba-tiba mazhab Wahhabi dan sewaktu mereka memegang kekuasaan di Makkah, operasi pemusnahan secara besar-besaran telah dilakukan oleh mereka dengan memusnahkan pertamanya, apa sahaja yang ada di al-Mu`alla, sebuah kawasan perkuburan Quraisy yang terdiri daripada kubah-kubah (qubbah) yang begitu banyak, termasuklah kubah-kubah Sayyidina `Abd al-Muttalib, datuk Nabi (s.`a.w), Sayyidina Abi Talib, al-Sayyidah Khadijah sebagaimana yang telah mereka lakukan kepada kubah-kubah tempat kelahiran Nabi (s.`a.w), Abu Bakr dan al-Imam `Ali. Mereka juga turut memusnahkan kubah zamzam dan kubah-kubah lain di sekitar Ka`bah, seterusnya diikuti oleh kawasan-kawasan lain yang mempunyai kesan dan tinggalan orang-orang salih. Semasa mereka melakukan pemusnahan itu, mereka membuang kekotoran sambil memukul gendang (al-tubul) dan menyanyi dengan mengeluarkan kata-kata mencaci dan menghina kubur-kubur ... sehingga dikatakan sebahagian daripada mereka sanggup kencing di atas kubur-kubur para salihin tersebut.”

Al-`Allamah al-Sayyid Sadr al-Din al-Sadr mengatakan:

“ Demi usia hidupku, sesungguhnya al-Baqi` telah menerima nasib yang sangat malang, kerana hati-hati yang kecewa, mengikut nafsu dan berperangai kebudak-budakan, maka berlakulah pencetus kepada segala kecelakaan, apabila tiada lagi kedamaian. Bagi umat Islam kepada Allah diadukan, hak Nabi-Nya yang telah memberikan petunjuk dan syafaat.”

Katanya lagi:

“ Celakalah anak cucu Yahudi dengan perbuatan jenayah yang mereka lakukan, mereka tidak mendapat apa-apa daripadanya dengan membongkarkan harim Muhammad dan kaum kerabat baginda. Neraka wail untuk mereka dengan apa yang mereka tentang terhadap orang-orang yang kuat (al-Jabbar). Mereka musnahkan kubur orang-orang salih dengan perasaan benci mereka. Hindarkanlah daripada mereka kerana sesungguhnya mereka membenci orang-orang yang terpilih (di sisi Allah).”

Nabi Muhammad (s.`a.w) pernah bersabda bahawa: “ Apabila sesuatu bid`ah itu muncul di kalangan umatku, maka orang-orang alim hendaklah memperlihatkan dan menyampaikan ilmu mereka kerana kalau mereka tidak melakukannya, laknat Allah akan ditimpakan ke atas mereka.”

Rasulullah (s.`a.w) juga bersabda: “ Apabila bid`ah timbul dan orang-orang yang terkemudian daripada umat ini melaknat orang-orang yang terdahulu, maka barang siapa yang memiliki keilmuan, maka hendaklah menyampaikannya. Sesungguhnya orang yang menyembunyikan keilmuannya pada hari itu seumpama orang yang menyembunyikan apa yang diturunkan Allah kepada Muhammad.”

Para Siddiqin (`a.s) daripada kaum kerabat Rasulullah (s.`a.w) mengatakan bahawa: “ Apabila bid`ah lahir, maka orang alim hendaklah menzahirkan keilmuannya, sekiranya dia tidak berbuat demikian, cahaya keimanan (Nur al-Iman) akan hilang.”

Atas dasar inilah, para ulama Syi`ah dan Sunni telah bersama-sama bangkit menentang serangan mazhab Wahhabi. Mereka telah menulis, menerbitkan kitab-kitab dan menjelaskan keburukan dan kejahatan tokoh-tokoh Wahabi yang berusaha untuk merealitikan cita-cita dan harapan Britain menerusi bentuk baru.

Kitab pertama yang ditulis untuk menolak dan menentang fahaman Muhammad ibn `Abd al-Wahhab ialah al-Sawa`iq al-Ilahiyyah fi al-Radd `ala al-Wahhabiyyah yang ditulis oleh al-Syaikh Sulayman, iaitu saudara kepada Muhammad sendiri.

Di kalangan golongan Syi`ah pula, kitab pertama ditulis untuk tujuan tersebut ialah Manhaj al-Rasyad oleh al-Syaikh saja`far Kasyif al-Ghita’ (m.1228H/1813M). Kitabnya ditulis untuk menjawab risalah yang dihantarkan kepadanya oleh al-Amir `Abd al-`Aziz bin Sa`ud, salah seorang pemerintah Sa`udi pada zamannya. Beliau telah membongkarkan kecetekan dan kedangkalan pemikiran Muhammad ibn `Abd al-Wahhab dalam kitabnya dan mensabitkan kebatilan pemikiran Muhammad menerusi pandangan al-Qur’an dan al-Sunnah. Kitabnya itu telah dicetak pada tahun 1343H/1924M di al-Najaf al-Asyraf di `Iraq. Selepas itu, kitab-kitab lain mulai menyusul satu demi satu dengan menolak dan mengkritik pemikiran Muhammad ibn `Abd al-Wahhab dari perspektif yang lain sehingga ke hari ini.

Pada zaman itu, golongan Wahhabi telah meningkatkan serangan mereka yang merosakkan dan berbahaya terhadap Islam dan umatnya menerusi penentangan dan peperangan yang didalangi oleh keluarga Sa`ud dengan bantuan daripada hasil keuntungan petrol mereka. Pemerintahan kesultanan Sa`udi telah memperuntukkan sejumlah besar hasil keuntungan petrol mereka untuk menyebarkan dan mengembangkan mazhab ciptaan Britain ini di kalangan orang Islam. Kalaulah tidak kerana kekayaan yang besar itu tentulah mazhab Wahhabi tidak akan dapat bertahan sehingga ke hari ini.

Kelihatan bahawa unsur-unsur penjajahan (al-isti`mar) Britain begitu jelas menerusi mazhab tersebut dan mereka mengambilnya sebagai cara yang terbaik untuk mewujudkan perpecahan, pertelagahan, persengketaan, permusuhan, perselisihan dan pertentangan di kalangan umat Islam sendiri. Mazhab tersebut juga turut memperkuatkan dan memperkukuhkan matlamat penjajahan Britain dengan mengada-adakan fitnah di kalangan umat Islam seperti menuduh orang-orang Islam yang lain sebagai fasiq dan kafir.

Umat Islam yang tidak prihatin dan mempunyai pemikiran yang cetek dengan mudah diperdayakan oleh mereka sehingga akhirnya mereka sama ada secara sedar atau tidak, turut sama menyokong usaha-usaha mazhab Wahhabi dan Britain, bahkan melaksanakannya dalam kehidupan mereka menerusi perbuatan dan tindakan terhadap umat Islam lain yang disangkakan sebagai lawan-lawan mereka. Keadaan yang berlanjutan ini menyebabkan umat Islam menjadi lemah dan mudah diperkotak-katikkan oleh musuh-musuh Islam yang sebenar tetapi bertopeng dengan Islam.

Farid Wajdi, dah’irah Ma`arif al-Qarn al-`Isyrin, Vol. I, h.871; dipetik daripada Majalah al-Muqtataf, Vol. XXVII, h.893.

Munir al-Ajlani, al-Dawlah al-Sa`udiyyah al-Ula, Riyad, t.t, h.279-281.

Ahmad bin Yahya al-Yamani, al-Munyah wa al-`Amal fi Syarh al-Milal wa al-Nihal, 1988, h.114.

Al-Syahrastani, al-Milal wa al-Nihal, h.141.

Al-Alusi, Tarikh Najd, h.111-113.

Salah seorang pengarang `Uthmaniyyah menceritakannya dalam kitabnya, Tarikh Baghdad, h.152 tentang permulaan hubungan di antara Muhammad bin `Abd al-Wahhab dan keturunan Sa`ud dengan cara yang berbeza tetapi kelihatan sama dengan apa yang diceritakan.

Al-Alusi, Tarikh Najd, h.117-118.

Tarikh Mamlakah al-`Arabiyyah al-Sa`udiyyah, Vol. I, h..51.

Ibid.

Lihat tulisan dari. `Abd al-Jawwad, Tarikh Karbala’, h.112.

Untuk maklumat tambahan, lihatlah: al-Amini, al-Ghadir, Vol. I.

Al-`Amili, Miftah al-Karamah, Vol.V, h.653.

Al-Alusi, Tarikh Najd, h.90-91; Lihat sama: Ibn Taimiyyah, Risalah al-Hamwiyyah.

Hadir al-`Alam al-Islami, Vol.I, h.264.

Zaini Dahlan, al-Futuhat al-Islamiyah, Vol. 2, h.357.

Zaini Dahlan, Fitnah al-Wahhabiyyah, h.4.

Al-Islam fi al-Qarn al-`Isyrin, h.108-109.

Lihat: Taqi al-Din al-Hasani, Daf` al-Syubhah.

Al-Amini, al-Ghadir, Vol. V, h.87-89; saja`far al-Subhani, al-Wahhabiyyah fi al-Mizan, h.48. Risalah ini dikatakan terdapat dalam Kitab Takmilah al-Sayf al-Sayqal, h.190.

Untuk penelitian selanjutnya, lihat: Al-Jabarti, Kasyf al-Irtiyab, h.40.

Al-Kulayni, al-Kafi, Vol. I, h.54; al-Syirazi, Wasa’il al-Syi`ah, Vol. IX, h.510; al-Muhammadi al-Riyy al-Syahri, Mizan al-Hikmah, Vol. I, h.384.

Al-Syirazi, Wasa’il al-Syi`ah, bab 40, Vol. IX, h.510; al-Muhammadi al-Riyy al-Syahri, Mizan al-Hikmah, Vol. I, h.384-385.

Ibid


kita lihat pula pengakuan 'ulama pendokong yang mengakui kebatilan Wahabi.

PENGAKUAN DARIPADA SEORANG ULAMA WAHHABI







Syeikh Muhammad Abdul Salam al-Kazimi al-Hasani seorang ulama di Jami'ah al-Ghauthiyyah,Daka,Bangladesh berkata sambil menangis:

"MazhabWahhabi adalah mazhab yang berbahaya dan meruntuhkan masyarakat Islam.Aqidah yang melencong ini mendatangkan fitnah.Golongan Wahhabi menyatakan kami mengikut al-Quran dan as-Sunnah,tetapi apa yang sebenarnya berlaku ialah mereka mengikut telunjuk syaitan."



            Muhammad Abdul Salam akhirnya bertaubat.Setelah beliau keluar daripada fahaman Wahhabi,beliau berkata:"saya adalah seorang Wahhabi,kemudian saya bertaubat."

pada rakan2 ukhwah yang terpengaruh atau berpegang pada Wahabi...saya syorkan bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.

:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

Martyr
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 31.10.2003
Ahli No: 4810
Posting: 1099
Dari: Hujung Sana

yemen  


posticon Posting pada: 14-11-05 00:42


Meriwayat Hadis Dhoif. (1)
Para ulama’ hadis bersikap tegas dalam meriwayatkan hadis-hadis hukum. Walau bagaimanapun mereka mengambil sikap yang lebih longgar dalam meriwayatkan hadis-hadis targhib (galakan) dan tarhib (menakut-nakutkan). Al-Khatib al-Baghdadi menegaskan (2) :

!!! QUOTE !!!

“Telah diriwayatkan daripada beberapa orang salaf bahawasannya tidak harus mengambil hadis-hadis yang berkaitan halal dan haram melainkan daripada perawi yang bersih daripada sebarang tuduhan (sebagai pendusta) dan jauh daripada prasangka (sebagai orang yang tidak adil). Manakala hadis galakan     (الترغيب;) , menakut-nakutkan (الترهيب;) dan keistimewaan (الفضائل;) , maka sedikit sebanyak di beri kelonggaran.”

Kenyataan tersebut disokong oleh beberapa ulama terkemuka. Antaranya ialah Sufyan al-Thauri yang menegaskan (3) :

!!! QUOTE !!!

“Janganlah kamu mengambil ilmu ini (hadis) yang berkaitan dengan halal dan haram melainkan daripada ulama’ yang termasyhur dalam bidang ini serta mampu mengetahui sebarang penambahan dan pengurangan. Manakala bidang al-fadhail maka boleh kita ambil daripada mana-mana guru walaupun ia tidak memiliki sifat-sifat seperti yang diatas.”

Al – Naufali pula menegaskan (4) :

!!! QUOTE !!!

“saya mendengar Ahmad bin Hanbal berkata: Apabila kami meriwayatkan hadis daripada RasuluLLah berhubung dengan halal, haram, sunat dan hukum-hukum, kami ketatkan daripada sudut sanadnya, dan apabila kami meriwayatkan dengan hadis fadhail al-‘amal, hadis yang tidak menetapkan (mana-mana) hukum dan hadis yang tidak membatalkan (mana-mana) hukum maka kami lonnggarkan daripada sudut sanad-sanadnya.”

Ramai daripada kalangan ulama’ yang mengambil sikap sedemikian. Al-Hafiz Abu ‘Umar Yusuf bin Abd al-Barr seumpanya pernah menegaskan (5) :
:

!!! QUOTE !!!

“Dan hadis-hadis fadhail (keutamaan satu-satu ibadah) boleh diriwatkan daripada mana-mana ulama’ manaka yang memerlukan hujjah (kekuatan yang boleh di percayai) daripada sudut sanad adalah dikhususkan kepada (hadis-hadis) hukum dan (hadis-hadis) halal dan haram.”

Beramal dengan Hadis Dhoif.
Berhubung beramal dengan hadis-hadis dhoif ini, para ulama’ berselisih perndapat. Antaranya seperti berikut:

    1.    Tidak harus beramal dengan hadis-hadis dhoif secara mutlak, sama ada hadis-hadis ahkam (hukum) mahupun hadis-hadis fadhail (keistimewaan mana-mana ibadah). Ibn Sayid al-nas dalam kitab ‘Uyun al-Athar meriwayatkan pendapat ini daripada Yahya bin Ma’in (6) :
    . Manakala dalam kitab Fath al-Mughith menyebutkan bahawa ia merupakan pendapat Abu Bakr bin al-‘Arabi. Yang jelas ia merupakan pendapat al-Bukhori dan Muslim seperti mana yang terdapat dalam kitab sahih masing-masing. Demikian juga pendapat Ibn Hazm al-Andalusi (7) .

    2.    Harus beramal dengan hadis-hadis dhoif secara mutlak, apabila tidak terdapat mana-mana bab (tajuk) tertentu, mana-mana hadis selain hadis-hadis dhoif. Pendapat ini disandarkan kepada Ahmad bin Hambal dan diguna pakai oleh Abu Daud al-Sajistani seperti mana yang diriwayatkan bahwasannya beliau beramal dengan hadis dhoif apabila tidak didapati hadis-hadis sahih dan hasan dalam mana-mana bab (tajuk) tertentu. Ahmad bin Hanbal dan Abu Daud al-Sajistani menegaskan (8)
    (8):

    !!! QUOTE !!!


    “Hadis dhoif lebih senang kepada kami daripada mana-mana pendapat yang dikemukakan oleh mana-mana orang.”

        Namun perlu diberi perhatian bahawa hadis dhoif yang mana Imam Ahmad bin Hanbal memberi keutamaan atas sesuatu pandangan (pendapat’/kias) ialah hadis/dhoif yang tidak sampai ke peringkat terlalu dhoif. Malah hadis-hadis yang mempunyai ‘Illah (kecacatan) yang tidak sampai ke peringkat hadith matruk (9)
    tetapi hadis dhoif yang lebih hampir kepada hadis hasan, menurut isilah Imam ai Tirmidzi. Hal ini disebabkan Imam Ahmad bin Hanbal membahagikan hadis kepada dua bahagian sahaja, iaitu hadis sahih dan hasan (10)
    .
    3.    Harus beramal dengan hadis dhoif yang membicarakan tentang fadhail al-’amal , pengajaran, peringatan, cerita, targhib (galakan) dan tarhib (menakut-nakutkan). Tetapi tidak hadus beramal dengan hadis dhoif yang membicarakan tentang akidah seperti sifat-sifat Allah dan yang membicarakan perkara hukum syarak. Dalam hal ini Imam al-Nawawi menegaskan dalam kitab al-Azkar:

    !!! QUOTE !!!


    “Para ulama’ yang terdiri daripada fukaha, muhaddithin dan lain-lain menegaskan: Harus, malah digalakkan beramal dengan al-fadhail, al-targhib menerusi hadis dhoif selagi mana ia bukan hadis maudhu’ (palsu). Manakala (bidang) hukum seperti halal, haram, jual beli, nikah, talak dan lain-lain yang berhubung denganya tidak harus beramal melainkan menerusi hadis sahih dan hasan kecuali kerana mengambil jalan ihtiyat (yang lebih berwaspada) atas seuatu yang berada dalam bidang tersebut.

    Al-Imam al-Nawawi menegaskan dalam kitab al-Majmu’ (11) :

    !!! QUOTE !!!

    “Para ulama menegaskan: Hadis mempunyai tida bahagian iaitu sahih,hasan dan dhoif. Mereka menegaskan lagi: Sesungguhnya hadis yang harus dijadikan hujah(dalil) dalam bidang hukum ialah hadis sahih atau hasan . manakala hadis dhoif tidka haurs (tidak boleh) dijadikan hujah (dalil) dalam bidang hukum-hukum dan akidah, tetapi harus meriwayat dan beramal dengannya dalam bidang yang lain daripada hukum-hukum, seperti cerita-cerita, keutamaan ibadah-ibadahm targhib (galakan bagi melakukan amalan kebajikan) dan tarhib (menakut-nakutkan dariapa melakukan amalan-amalan yang tidak baik)

    Syarat-syarat Beramal dengan Hadis Dhoif.
    Para ulama’ telah menetapkan beberapa syarakt untuk beramal dengan hadis dhoif. Syarat-syarat itu dapat dilihat dalam kitab-kitab, ungkapan dan pelaksanaan mereka dalam hukum-hukum feqah. Al-Sakhawi sebagai murid al-Hafiz Ibn Hajar telah mencatatkan kata-kata gurunya (Ibn Hajar) dalam kitab " القول البديعفي الصلاة على الحبيب الشفيع " seperti berikut:

      1.    Hadis dhoif yang hendak diamalkan tidak terlalu dhoif. Oleh itu, tidak harus beramal dengan hadis daif yang diriwayatkan oleh mana-mana perawi dusta, perawi yang dituduh sebagai pendusta dan mana-mana perawi yang banyak melakukan kesalahan dan kesilapan. Al-Hafiz Solah al-Din al-Ala’i menegaskan bahawa para ulama’ telah bersepakat terhadap syarat ini.
      2.    Hadis dhoif tersebut termasuk di bawah dasar (usul) agama yang umum. Oleh itu terkeluarlah mana-mana hadis rekaan (maudhu’) yang sama sekali tidak termasuk di bawah mana-mana dasar (usul) agama yang umum.
      3.    Seseorang yang beramal dengan hadis dhoif tidak boleh i’tiqad bahwa hadis tersebut thabit, bahkan ia hendaklah i’tiqad sebagai berwaspada sahajam supaya ia tidak menyandarkan kepada RasuluLLah tentang perkara yang tidak diucapkan oleh Baginda (12) :
      .



  • 1- Hadis Dhoif Ciri-Ciri dan Hukum
  • 2- Al – Kifayah fi ‘Ilmi al-Riwayah
  • 3- Ibid
  • 4- Al-Manhaj al-Islami fi al-Jarh wa al-Ta’dil
  • 5- Jami’ al-Bayan al-Ilm wa Fadhlih
  • 6- Al Suyuti
  • 7- Faruq Hammadah
  • 8- Al-Muhalla li Ibn Hazm
  • 9- Al-Matruk ialah hadis yang mana matan atau sanadnya diriwayatkan oleh pewari dhoif. Perawi tersebut dhoif kerana di tuduh berdusta berdasarkan riwayatnya itu tidak pernah diriwayatkan oleh pewari lain. Hadis tersebut juga menyalahi kaedah umum atau perawi itu terkenal sebagai pembohong walaupun fenomena itu tidak jelas ke atas hadis riwayatnya, atau dituduh terlau pelupa atau fasiq
  • 10- Syarh Ila al-Tirmidzi
  • 11- Al-Majmu’ Sharh al-Muhazzab
  • 12- Al-Suyuti
[ Telah diedit oleh: Martyr pada 14-11-05 00:43 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For MartyrProfil   Hantar PM kepada Martyr   Pergi ke Martyr's Website   Quote dan BalasQuote

Firdaus15
WARGA SETIA
Menyertai: 26.12.2003
Ahli No: 5978
Posting: 805
Dari: Kota Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-11-05 02:00


heh... satu penjelasan ilmiah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus15Profil   Hantar PM kepada Firdaus15   Pergi ke Firdaus15's Website   Quote dan BalasQuote

qardhawi_jr
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.07.2005
Ahli No: 17517
Posting: 365

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 14-11-05 12:22


assalamualaikum abg_imam

..."ustaz ni kerja mana?...sebagai apa?..."

Bookmark and Share

    


  Member Information For qardhawi_jrProfil   Hantar PM kepada qardhawi_jr   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 14-11-05 14:38


Pegawai Hal Ehwal Islam - Imam Masjid Daerah
Imam 1
Masjid Jamek Kuala Klawang Jelebu
Negeri Sembilan

:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 
 



Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.1217 saat. Lajunya....