--- In
[email protected], siti hajar mohsin
wrote:
> Sesungguhnya perisitiwa itu tidak akan terjadi sebelum
> kamu melihat sepuluh tanda yang bakal muncul. Lalu
> baginda menyebutkan tanda-tanda tersebut, iaitu
> keluarnya asap, lalu keluarnya dajjal (makhluk,
> binatang melata), terbitnya matahari dari arah barat,
> turunnya Isa Ibn Maryam, Ya'juj dan Ma'juj, tiga kali
> terjadi gerhana di Timur, Barat dan di Jazirah Arab,
> kemudian terakhir keluarnya api dari Yaman yang akan
> menghalau manusia sampai ke tempat mereka berhimpun."
> (HR Muslim)
~~~~~~~~~~~~~~~Reply
Takhriij alhadith:
Dikeluarkan oleh Muslim dalam sahihnya Jld 4 , Kitab alFitan, #2901.
Juga Ibn Athiir, Jami' alUsyuul yang dikeluarkan oleh Abu Daud dan
atTermidzi. Hadith sahih dari jalur Hudzaifah alGhifari RA.
Fiqh alhadith:
tanda2 dalam hadith Hudzaifah ini dinamakan tanda2 besar Qiamat.
Tanda2 Besar bermakna Qiamat itu sudah terlalu hampir atau manusia
berada diambang kiamat.
Tanda yang pertama: Dukhan (jerebu atau kabus tebal)
Kabus atau jerebu tebal yang menjadi bahaya ialah bila ia mencecah
indeks bacaan 500 ke atas.
Para salaf berpecah menjadi dua golongan bila mentafsirkan Jerebu
ini.
Kumpulan Ibn Mas'ood RA, Mujahid, dan ibn Jarir atTabari menetapkan
Dukhan atau jerebu ini adalah tanda Kiamat yang sudahpun berlalu di
zaman RasuluLlah SAW sempena turunnya surah adDukhan. Jerebu yang
menimpa kaum Quraisy
Kumpulan Imam Ali bin Abu Tholib RA, Abu Said alKhudri RA, Ibn
Abbas RA, Ibn Umar RA, alHasan bin Ali RA dan Hasan alBasri
mengatakan Jerebu ini benar-benar tanda Besar Kiamat dan ia belum lagi
terjadi. hadis Hudzaifah ini adalah dalil mereka.
alhafiz Ibn Kathiir RH mendokong pendapat Ali dan Ibn Abbas.
Imam Nawawi ketika mensyarhkan hadit ini menyatakan jerebu itu
meliputi bumi selama 40 hari. (syarah Muslim 18/27) WA
~~~~~~~~~~~~~~Syarh alhadith
Tanda besar yang kedua: keluarnya alDajjal alMasih
Dikembarkan istilah almasih kepada Dajjal ialah kerana almasih
bermaksud salah satu matanya terhapus (Ibn Athir), adapun Dajjal
bermaksud pendusta. Maka Dajjal almasih = Pendusta yang bermata satu.
(Ibn Athir, Jami' alusyul 9/356)
Fuqaha' yang menolak munculnya alDajjal alMasih ialah Imam Muhammad
Abduh, mantan Mufti Mesir. Beliau menetapkan Dajjal yang dimaksudkan
itu adalah aliran kesesatan scara umum (Tafsir alManar, Jld 3).
Manakala faham Muktazilah, Khawarij dan Jahmiyah menolak secara
total kerana jika benar Dajjal suatu ancaman kepada manusia, niscaya
alQur:an ada menyebutnya, tapi tidak ditemui dalam alQur:an.
Namun iktiqad ASWJ menetapkan melalui hadith2 yang mutawatir akan
kemunculan Dajjal alMasih di akhir zaman sebagai tanda besar Qiamat.
Pendetailan mengenai ciri2, tanda2 mengenal Dajjal tidak dapat
dibahaskan di sini kerana ia teramat banyak dalam kitab2 yang beredar
di pasaran cuma perhatikan hadith2 yang menyalurkan maklumat tentang
Dajjal itu sahih atau hasan.
~~~~~~~~~~~~~~~Syarh
Keluarnya 'Daabbah' (binatang melata):
Hadis Hudzaifah ini menguatkan maksud ayat 82 surah anNamlu
(Kami mengeluarkan sejenis binatang melata dari bumi).
Tujuan binatang ini keluar ialah sebagai suatu peringatan yang
terakhir kepada orang kafir supaya beriman dan kepada orang Islam
supaya tetap istiqaamah. Daabah ni bukan monster atau binatang yang
memakan manusia!
Komentar syaikh Ahmad Syakir pada Musnad Imam Ahmad:
Perihal Daabbah (binatang melata) ini maklum pada orang yang berbahasa
Arab suatu makna yang luas (tidak terhad) pada istilah binatang. malah
Daabah adalah kalimah yang membawa maksud yang luas. Maksudnya suatu
istilah yang hanya dimengerti oleh orang yang memahami bahasa Arab.
~~~~~~~~~~~~~~~Syarh
Tanda ke 4 dari hadith Hudzaifah
Terbitnya Matahari dari sebelah Barat. Ini bermakna Jepun
(Jepang/Nippon) bukan lagi negara matahari terbit. Morocco atau
Maghribi pulak akan dinamakan Negara matahari terbit.
Hadith ini adalah syarh kepada ayat 158 surah alAn'am. Kata Imam
atTabari dan Ibn Kathir ketika mentafsir ayat ini, salah satu tanda
itu ialah terbitnya matahari dari Barat.
Kata Imam Ibn Hajar (alfath), bila hal ini berlaku, maka pintu
taubat pun ditutup. (fath albari 11/352)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~Syarh
Tanda kelima: Turunnya Isa putra Maryam AS
Perkhabaran RasuluLlah SAW ini menguatkan ayat AQ sebelum nya:
AQ 4: 157-158
AQ: azZukhruf (43): 61
anNisaa':51
Maka disimpulkan:
Turunnya Isa AS di akhir zaman adalah akidah ASWJ. Ingkar bermakna
mendustakan Muhammad SAW kerana mutawatirnya hadith.
Tujuan Isa turun ialah melaksanakan semula syari'at Muhammad dan
memerangi semua agama yang lain dan keamanan akan melimpahi bumi
selama 40 tahun (albani, silsilah alsahihah/IV/559)
s2s @ thtl
(bersambung InsyaAllah)
-----------------