moga kita di rahmati Allah ..
ni saya copy paste dari halaman Persatuan Ulama Malaysia moga dapat menjawab persoalan di atas..InsyaAllah
SYARAT-SYARAT YANG DIPERLUKAN BAGI SEORANG PENAFSIR AL-QURAN
Oleh:
dari. Fauzi Deraman
Mustaffa Abdullah
Daripada buku "Pengantar Usul Tafsir" terbitan Akademi Pengajian Islam UM / iMAP
Pengkajian yang berkesan mentgenai al-Qur’an adalah amat penting memandangkan ia adalah kalam Allah yang mengandungi keseluruhan ajaran yang disampaikan kepada nabi Muhammad s.`a.w. Bagi mencapai tujuan ini para ulama telah menetapkan beberapa syarat kepada para mufassir supaya kesucian dan kemurnian wahyu sentiasa terpelihara.
Syarat-Syarat Mufassir:
Para ulama telah mengemukakan beberapa syarat kepada mufassir untuk membantu mereka supaya dapat mentafsir ayat-ayat al-Qur’an selari dengan kehendak Allah dan terhindar daripada melakukan kesilapan ketika mentafsirkan ayat-ayat tersebut. Antara syarat mufassir adalah seperti berikut: (1)
1. Akidah yang benar. Syarat yang pertama ini adalah terlalu penting kerana akidah memainkan peranan yang besar kepada setiap mufassir dan menjadi faktor pendorong kepada seseorang mufassir untuk melakukan penyelewengan terhadap ayat-ayat al-Qur’an dan juga penipuan dalam perwayatan. Mereka juga mudah terdorong kepada mazhab-mazhab yang menyeleweng dengan mengemukakan pentakwilan yang bertentangan dengan akidah yang benar.
2. Bersih daripada hawa nafsu kerana ia akan mendorong dirinya membela dan menegakkan kepentingan dan keperluan mazhabnya semata-mata sehingga ia berupaya menipu manusia lain dengan ucapan-ucapan lembut dan keterangan-keterangan yang menarik minat seseorang seperti yang dilakukan oleh golongan yang menyeleweng daripada ajaran Islam.
3. Mempunyai keahlian dalam bidang hadith: riwayat dan dirayah, kerana hadith-hadith nabi merupakan penjelasan dalam menafsirkan ayat-ayat mujmal dan mubham dan seterusnya hadith-hadith Rasulullah s.`a.w. akan membantu pentafsir dalam menerangkan segala kemusykilan yang timbul berhubung dengan perkara ini.
4. Mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang bahasa dan ilmu-ilmu yang berkaitan memandangkan pentafsiran ayat-ayat al-Qur’an berkait rapat dengan i`rab perkataan dan tatabahasa. Oleh itu ilmu pengetahuan yang sedikit tidak dapat membantu seseorang mentafsir al-Qur’an dengan baik.
Mujahid bin Jabr berkata:â€Tidak wajar bagi seseorang yang beriman dengan Allah dan hari akhirat memperkatakan mengenai kitab Allah sedangkan dia tidak mengetahui dialek-dialek bahasa Arab. (2)
5. Berpengetahuan dalam ilmu qiraat kerana denganya seseorang itu dapat mengetahui cara-cara mengucapkan lafaz-lafaz al-Qur’an dan dapat pula memilih bacaan yang lebih kuat di antara pelbagai ragam bacaan yang ada, malah qiraat juga dapat mempastikan maksud yang sebenar apabila berlakunya perselisihan.
6. Mengetahui dalam ilmu Nahu dan Sarf kerana pemahaman sesuatu ayat kebanyakannya memerlukan kepada kebolehan mengi`rab seseuatu perkataan dan seseorang yang tidak memiliki dua ilmu ini akan mendedahkan pentafsiran al-Qur’an kepada penyelewengan. Contohnya { Ãæã äÃÚæ ßá ÇäÇÓ ÈÇãÇãåã } ada yang berpendapat perkataan {ÇáÇãÇã} adalah kata jama` dari perkataan {ÇáÇã}. Dengan itu ayat di atas bermaksud “pada hari kiamat setiap seseorang akan dipanggil dengan ibu-ibu mereka dan bukannya dengan bapa-bapa". (3) Pentafsiran ini adalah salah menurut pandangan al-Zamakhsyari disebabkan mereka kurang mendalam dalam bidang ilmu Sarf. (4)
7. Berpengetahuan yang luas dalam bidang `Ulum al-Qur’an dapat membantu memahami ayat-ayat al-Qur’an dengan betul dan mendalam. Contohnya Asbab al-Nuzul akan menolong mufassir dalam memahami maksud ayat berdasarkan latar belakang penurunan ayat. Begitu juga mengetahui Makki dan Madani dapat menyelesaikan kekaburan ini. Contohnya penelitian kepada ayat-ayat jihad akan menyebabkan mufassir dapat menggambarkan kewajipan jihad dengan maksud yang sebenar. (5)
8. Mendalami ilmu Usuluddin dan ilmu tauhid kerana dengannya seseorang mufassir diharapkan dapat mentafsirkan ayat-ayat al-Qur’an yang berkaitan dengan ketuhanan dan hak-hak Allah dengan betul dserta tidak mentakwilkannya dengan sewenang-wenangnya atau melampaui batasan.
9. Berpengetahuan dalam Usul Fiqh kerana ia dapat membantu mufassir bagaimana hendak membuat kesimpualan dari ayat-ayat al-Qur’an dan berdalil dengannya. Begitu juga mengenai ayat-ayat mujmal dan mubayyan, umum dan khusus, mutlak dan muqayyad, amar dan nahy dan perkara-perkara yang berkaitan.
10. Mengetahui ilmu-ilmu lain seperti ilmu sosiologi dan antropologi, zologi dan ilmu-ilmu yang berkaitan dengan maklumat umum seperti sejarah, geografi, saikologi dan sebagainya. Semunya dapat membantu dalam mentafsirkan al-Qur’an selaras dengan tuntutan kehidupan.
11. Memulakan tafsir al-Qur’an dengan al-Qur’an itu sendiri, di mana perkara yang diterangkan secara ringkas di satu tempat dijelaskan secara terperinci di tempat yang lain.
12. Mentafsirkan al-Qur’an dengan al-Sunnah kerana akl-Sunnah adalah penjelas kepada al-Qur’an.
13. Sekiranya tidak terdapat tafsiran al-Qur’an dari al-Sunnah, maka hendaklah dirujuk kepada pandangan para sahabat kerana mereka lebih memahami perkara tersebut disebabkan mereka telah menyaksikan penurunan wahyu dan latar belakangnya.
14. Merujuk kepada pendapat tabi`in jika tidak terdapat tafsiran para sahabat dengan syarat terdapat pada riwayat yang sahih.
2. Adab-Adab Mufassir.
Selain daripada syarat-syarat yang telah ditetapkan kepada mufassir, mereka juga perlu memiliki beberapa adab yang baik untuk membolehkan mereka mentafsirkan ayat-ayat al-Qur’an, antaranya: (6)
i. Niat dan tujuan yang baik, kerana setiap amal perbuatan bergantung kepada niat.Orang-orang yang melibatkan diri dalam pentafsiran al-Qur’an perlu memiliki adab ini dan perlu menjauhkan diri daripada tujuan-tujuan duniawi yang bakal mengheret mengsanya ke arah kehinaan.
ii. Berakhlak mulia kerana mufassir adalah umpama seorang pendidik yang didikannya tidak akan mempengaruhi jiwa seseorang selagi ia tidak menjadi role model kepada masyarakat menerusi budi pekerti yang mulia.
iii. Taat dan beramal kerana sesuatu ilmu akan mudah diterima oleh orang-orang yang mempraktikannya berbanding dengan orang-orang yang hanya memiliki ilmu pengetahuan yang tinggi tetapi tidak beramal dengannya. Tingkah laku yang mulia hasil daripada ilmu pengetahuan dan amalannya akan menjadikan seseorang mufassir sebagai sumber inspirasi yang baik kepada masyarakat untuk menyelesaikan masalah-masalah agama sebagaimana yang disarankan olehnya.
iv. Berakhlak mulia kerana mufassir yang memiliki ciri ini dapat mempengaruhi jiwa seseorang dengan mudah dan adalah terlalu sukar membentuk seseorang sekiranya mufassir itu tidak boleh dijadikan ikutan dan contoh tauladan kepada orang lain.
v. Berjiwa mulia, kerana seserang yang mempunyai pengetahuan yang tinggi perlu menjauhkan diri daripada perkara-perkara remeh temeh dan tidak pula mengharapkan pangkat dan penghormatan manusia.
vi. Bersikap tawadu` dan lemah lembut kerana kesombongan ilmiah adalah pendinding yang menghalang seseorang yang berilmu daripada memanfaatkan ilmunya kepada dirinya sendiri dan juga orang lain.
vii. Tegas dalam menyampaikan kebenaran kerana jihad yang paling utama ialah menyampaikan kebenaran di hadapan pemerintah yang zalim.
viii. Mendahulukan orang-orang yang lebih utama daripada dirinya sendiri. Seseorang mufassir seharusnya tidak gugup untuk menafsirkan ayt-ayat al-Qur’an di hadapan mufassir yang lebih pandai pada masa mereka masih hidup. Juga tidak wajar merendahkan mufassir lain setelah mereka meninggal dunia.
ix. Menggaris dan mengemukakan langkah-langkah penafsiran secara baik, seperti memulainya dengan menyebut asbab al-nuzul, erti perkataan, menerangkan susunan perkataan, memberi penerangan kepada aspek-aspek balaghah dan i`rab yang mana penentuan makna bergantung kepadanya, menjelaskan makna umum dan menghubungkannya dengan kehidupan sebenar yang dialami oleh umat manusia pada masa itu serta mebuat kesimpulan dan menentukan hukum.
Penutup.
Sejarah pentafsiran al-Qur’an bermula dengan mantap di bawah bimbingan ilahi di zaman Rasulullah s.`a.w, di mana sumber pentafsirannya adalah dari wahyu ilahi sama ada menerusi al-Qur’an atau hadis nabawi tauqifi dan tufiqi.
Tradisi kecemerlangan ini diteruskan oleh generasi ulama berikutnya iaitu para sahabat, tabi`in, tabi` tabi`in sehinggalah sampai ke zaman kini. Perkembangan ini diwarnai pula dengan ciri-ciri perubahan yang berlaku dalam dunia Islam yang sekali gus mempengaruhi bentuk-bentuk pentafsiran al-Qur’an sama ada dari sudut ilmu atau metod pentafsiran yang dilakukan oleh para ulama. Perubahan ini adalah selaras dengan perkembangan zaman dan tuntutan umat Islam itu sendiri yang berhadapan dengan persoalan-persoalan baru yang tidak pernah berlaku di zaman sebelumnya.
Metod pentafsiran di zaman awal lebih menekankan kepada sumber ma’thur, namun lahir metod baru pada zaman berikutnya iaitu al-tafsir bi al-ra’yi yang memberi penekanan kepada akal yang dipandu oleh wahyu ilahi. Ianya adalah suatu keperluan bagi umat Islam dalam menanggani persoalan baru dan semasa. Manakala golongan sufi pula melihat ayat-ayat al-Qur’an dari dua dimensi iaitu lafaz dan juga makna yang tersirat, lantaran itu lahir metod tafsir bi al-ishari atau sufi. Walau bagaimanapun, metod ini sukar difahami melainkan orang-orang tertentu yang arif dalam bidang kesufian.
Metod pentafsiran ini boleh dilihat dalam karya-karya tafsir yang telah dihasilkan oleh mufassir di zaman awal sehinggalah kini. Ternyata mereka telah meninggalkan khazanah ilmu yang amat berharga dan amat rugi sekiranya khzanah ini tidak dikaji dan dimanfaatkan sepenuhnya oleh umat Islam.
Ana : sangat sukar untuk jadi mufassir sebenarnya....