Imam al-Ghazali rh berkata:
Telah kami katakan sebelumnya bahawa taubat adalah suatu penyesalan yg membawa kpd tekad dan keinginan kuat utk tdk melakukan dosa lagi. Dan penyesalan itu dihasilkan oleh ilmu atau pengetahuan bahawa kemaksiatan yg dilakukan itu menjadi penghalang antara dia dgn yg dicintainya. Dan seluruh pengetahuan, penyesalan dan tekad itu harus terus dipertahankan dgn sempurna pula.
Tentang kesempurnaan dan kesinambungannya itu ada tanda-tandanya. Oleh kerana itu ia harus dijelaskan. Sedangkan ilmu pengetahuan itu, diperoleh dgn memerhatikan sbb taubat yg akan kami jelaskan nanti.
Penyesalan adalah sesuatu yg menyakitkan hati ketika menyedari kehilangan sesuatu yg disenangi. Tanda-tandanya adalah terus merasa menyesal dan sedih, air mata berlinang dan terus menangis dan merenung. Jika suatu ketika ia mendengar hukuman yg dijatuhkan oleh pengadilan kpd anaknya atau salah seorang yg dicintai, nescaya dia akan merasakan kepedihan dan tangis yg mendalam.
Kemudian, siapa lagi yg lebih dicintai selain dr dirinya sendiri? Dan hukuman apa lagi yg lbh berat dr neraka? Tanda apa lagi yg lbh menunjukkan akan turunnya hukuman itu selain dr kemaksiatan yang ia lakukan? Serta siapa lagi yg lbh benar dr Allah SWT dan RasulNya dalam memberikan berita?
Jika seorang doktor memberitahunya bahawa penyakit anaknya adalah penyakit yg tdk dpt disembuhkan, dan dia akan mati kerana sakitnya itu, tentunya dia akan segera merasakan kesedihan yg amat sgt. Walaupun anaknya itu tdk dicintai lbh dr dirinya sendiri.
Dan tdk ada doktor yg lbh tahu dan ahli dr Allah SWT dan RasulNya. Serta kematian pun tdk lbh pedih dr neraka. Juga sakit itu tdk lbh sah menunjukkan akan kematian, drp kemaksiatan yg menunjukkan akan kemurkaan Allah SWT, dan yg akan mengheretnya ke neraka.
Penyesalan itu, selama dirasakan lbh keras, maka dosanya itu lbh mempunyai harapan utk diampuni. Tanda kesungguhan penyesalan itu adalah hati yang menjadi peka, serta air mata yg deras mengalir. Dlm atsar disebutkan:
"Bertemanlah dgn mereka yg suka bertaubat, kerana mereka mempunyai hati yg paling halus"
Dan di antara tanda-tandanya adalah kepedihan dosa itu menempati perasaan kenikmatan melaksanakan dosa dalam hati. Sehingga kecenderungan utk bermaksiat itu akan menjadi kebencian terhadapnya, serta keinginan itu menjadi penghindaran.
Dalam Israiliyyat dikatakan bahawa Allah SWT berfirman kepada sebahagian nabiNya. Ia meminta kpd Allah SWT utk mengabulkan taubat seorang hamba, setelah dia selama beberapa tahun beribadah dgn khusyu', namun taubatnya tdk kunjung diterima. Dan Allah SWT berfirman:
"Demi kemuliaan dan keagunganKu, meskipun seluruh penghuni langit dan bumi meminta agar Aku terima taubatnya, nescaya tdk akan Aku penuhi, selama perasaan kenikmatan melakukan dosa dlm hatinya masih bersemayam"
Sedangkan keinginan yg timbul darinya itu adalah keinginan utk menebus apa yg tlh dilanggar. Dan dia mempunyai hubungan dgn keadaan saat ini, iaitu harus meninggalkan seluruhnya apa yg dilarang yg mana masih dia lakukan, serta melaksanakan seluruh kewajiban yg menjadi kewajibannya secepatnya. Dia juga mempunyai kaitan dgn masa lalu, iaitu menebus apa yg telah dia langgar. Sedangkan bagi masa depannya, dia harus dlm ketaatan, serta selalu meninggalkan kemaksiatan hingga ke akhir hayatnya.
Allahu a'lam..
~ At-Taubah Ilallah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi