Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 28-07-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Bukanlah kerja yang membunuh manusia, sebaliknya rasa risau, bimbang, khuatir.
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 69
Ahli: 0
Jumlah: 69




  Yang Masuk Ke Sini
izad: 7 hari yang lalu
the_brOtherz: 35 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: boleh ke macam ni?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» boleh ke macam ni?

Please Mendaftar To Post


Oleh boleh ke macam ni?

habrah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.05.2010
Ahli No: 39782
Posting: 59

blank   avatar


posticon Posting pada: 16-05-10 00:25


salam. saya nak minta pendapat. saya seorang muslimah yang memakai tudung yang agak besar ( kategori labuh jugalah). tapi saya rasa macam nak tukar imej saja ke tudung biasa macam orang lain pakai. soalnya saya rasa saya tak layak pakai imej macam ni yang orang akan lihat dr luaran saya perempuan baik. tapi saya rasa sekarang saya tak dela baik dan saya rasa memang tak layak dengan imej macam ni. sebab saya bukan seorang yang baik. iyalah orang memang kata pakai tudung litupla bagus tapi saya tak nak org ingat saya baik padahal sebenarnya tak. ada yang panggil ustazahla, saya rasa tak layak sangat

Bookmark and Share

    


  Member Information For habrahProfil   Hantar PM kepada habrah   Quote dan BalasQuote

muasz
Warga Rasmi
Menyertai: 11.01.2010
Ahli No: 39020
Posting: 5
Dari: egypt

Perak   avatar


posticon Posting pada: 16-05-10 06:19


Beramallah kerana Allah... ikhlas lah kerana Dia... bukan kerana pandangan makhlukNya


-----------------
Ingatlah Allah selalu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For muaszProfil   Hantar PM kepada muasz   Pergi ke muasz's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 16-05-10 06:45


Salam,

Tutuplah aurat kerana taat pada perintah Allah dan kerana mencari redhaNya dan mahu menjaga diri.. baik atau tidak baik seseorang itu tidak menggugurkan kewajiban menutup aurat. Kalau nak kata baik, saya sendiri pun tidak merasa diri saya baik, saya pun terlalu banyak kelemahan.. dan saya yakin ramai muslimah yang menutup aurat tidak merasa diri mereka baik.

Sepatutnya kita perbaiki mana yang kurang bukan lebih memburukkan. Syukurlah pada Allah kerana memberi hidayah taufik kepada kita menutup aurat. InsyaAllah dengan taat perintah Allah ini, Allah memberi kita lebih lagi hidayah taufik pada perintah-perintah-Nya yang lain.

Menutup aurat ni, di samping menjaga diri sendiri, juga menyelamatkan suami atau ayah kita daripada kategori lelaki dayus jika mereka tidak pernah kisah dengan cara kita berpakaian (dan juga pergaulan). Lelaki dayus ini antara yang tiada tempat di syurga. (boleh baca tentang lelaki dayus di laman ustaz Zaharuddin). Apapun, perlu difahami bagaimana ciri-ciri pakaian dan tudung yang menutup aurat itu.

Bagi saya yang pernah merasa dari tidak bertudung kepada tudung biasa kepada tudung labuh (bulat/tidak bulat), alhamdulillah terasa sangat nikmat Allah menjaga wanita Islam. Tutup aurat ni kalau kita lakukan dengan ilmu, kerana mentaati Allah dan sebab kita mahu menjaga diri, insyaAllah dapat menundukkan hati. Kita tidak akan kisah lagi apa orang kata.

Perbaikilah mana yang kurang, bukan lebih memburukkan.


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 16-05-10 07:15


Assalamu'alaikum...

hmm..setuju dengan pendapat sahabat di atas,...

satu yang perlu kita ingat selabuh mana tudung, jangan lah brganTung kepada rasa baik atau tidak diri kita..tapi pakailah niat untuk menutup aurat sebaiknya..tidak ketat (menampakkan bentuk leher dan badan), tidak jarang/nipis...

tapi berhati-hati lah..kbanyakkan tudung biasa sekarang banyak yang nipis dan transparent....lagi satu fesyen tudung sekarang banyak yang tidak menepati syariat...tak menutup dada sepenuhnya..kalau ada pun, kbnyakkannya dipakai dan di ubah2 sehingga tudung besar bila di pin'kan atau di putar2 akan menjadi kecik...akhirnya nampak bentuk badan...

sebab itulah, sbhagian muslimah memilih tudung labuh sebabnya nak mnyelamatkan diri dr semua tu lah...

tapi honestly..atas niat untuk mencari KEREDHAAN Allah..kita brbalik kepada syariat...pakailah tudung biasa pun..tapi pastikan memenuhi tuntutan...biar kita pakai bukan kerana siapa2..TAPI PAKAILAH KERANA ALLAH DAN KERANA SURUHAN-NYA....

dah banyak kali dibincangkan bahawa, yang bertudung labuh itu bukanlah gambaran kepada kbaikannya..tidak..!! tapi bertudung labuh bagi ana sangat-sangat menjaga diri...seolah-olah sebagai uniform..identiti dari yang mmberi kekuatan menjaga diri dr mlakukan perkara yang kurang elok..juga sebagai motivasi untuk diri mnambahkan ilmu untuk jadi lebih baik selaras dengan pandangan org yang anggap bertudung labuh adalah org 'alim.

dan ana yakin..org yang mngejar redha Allah, dia pasti melalukan yang terbaik mengikut neraca Alah..:-)

ukhti..sedikit perkongsian fikrah...

jemput ziarah ke blog ana...ada prkongsian tentang masalah ini...
~SOLEHAH ITU BUKAN PADA LABUHNYA TUDUNG~

http://ainatulsholehah.blogspot.com/2010/02/solehah-itu-bukan-pada-labuhnya-tudung.html

semoga brmanfaat..
wallahu'alam.....:-)


-----------------
“muslimah sejati bukan dilihat dari sifat ramahnya dalam berbicara,tetapi dilihat dari sejauhmana ia bisa menjaga kehormatan dirinya dalam menutur kata”


Bookmark and Share

    


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

habrah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.05.2010
Ahli No: 39782
Posting: 59

blank   avatar


posticon Posting pada: 16-05-10 11:05


thanks nor izmi dan juga pada yang lain

Bookmark and Share

    


  Member Information For habrahProfil   Hantar PM kepada habrah   Quote dan BalasQuote

hidayattullah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 22.12.2009
Ahli No: 38772
Posting: 33

blank   avatar


posticon Posting pada: 16-05-10 16:14


Ya, saya setuju...

kenapa adanya tudung labuh...? Pasti ad hikmahnya....


-UTAMAKAN PANDANGAN ALLAH-

Bookmark and Share

    


  Member Information For hidayattullahProfil   Hantar PM kepada hidayattullah   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 17-05-10 08:07


jangan dengar bisikan halus syaitan......alasan merasa diri tak layak dan tak cukup baik untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan salah satu dr jarum2 halus syaitan untuk menjauhkn kita dr membuat sesuatu yang baik


-----------------
abu muadz


Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 17-05-10 08:16


Kita kembalikan kepada hukum syara.
Pemakaian tudung adalah wajib menutup seluruh kepala kecuali muka dan dilabuhkan hingga menutup dada. Oleh itu, yang perlu ditunaikan di sisi syara' adalah menutup hingga ke paras dada. Pemakaian tudung labuh hingga ke pinggang, hukumnya hanyalah mubah/harus sahaja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 17-05-10 09:42


kita yang wanita ini rasa lebih terjaga dan tenang hati kalau tudung itu labuh hihi.. tapi saya kalau pakai jubah kadang-kadang pakai juga tudung 3 segi bidang 45/50 inci itu. dah jarang pakai tudung labuh bulat. rasa lebih selamat pakai tudung 60 inci pin silang kat bahu. bagi saya pemakaian tudung begini lebih sesuai untuk sesetengah wanita, lebih melindungi bahagian hadapan badan. kadang-kadang dari jauh terpandang wanita yang pakai tudung labuh bulat, alahai.. mungkin pemakainya tak sedar. so yang pakai tudung labuh bulat tengok2lah diri di cermin :)


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

habrah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.05.2010
Ahli No: 39782
Posting: 59

blank   avatar


posticon Posting pada: 17-05-10 12:25


Kenapa dengan yang pakai tudung bulat tu . kurang fahamlah

Bookmark and Share

    


  Member Information For habrahProfil   Hantar PM kepada habrah   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 17-05-10 12:28


"lebih melindungi bahagian hadapan badan.."
harap dah faham..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 17-05-10 12:35


Pada 17-05-10 09:42 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

kita yang wanita ini rasa lebih terjaga dan tenang hati kalau tudung itu labuh hihi.. tapi saya kalau pakai jubah kadang-kadang pakai juga tudung 3 segi bidang 45/50 inci itu. dah jarang pakai tudung labuh bulat. rasa lebih selamat pakai tudung 60 inci pin silang kat bahu. bagi saya pemakaian tudung begini lebih sesuai untuk sesetengah wanita, lebih melindungi bahagian hadapan badan. kadang-kadang dari jauh terpandang wanita yang pakai tudung labuh bulat, alahai.. mungkin pemakainya tak sedar. so yang pakai tudung labuh bulat tengok2lah diri di cermin :)



a'ah kak..setuju..betul tu..:-)
hanya yang mengerti akan memahami...

insyaAllah..niat kerana Allah...Allah akan jaga kita sebaik mungkin.


-----------------
“muslimah sejati bukan dilihat dari sifat ramahnya dalam berbicara,tetapi dilihat dari sejauhmana ia bisa menjaga kehormatan dirinya dalam menutur kata”


Bookmark and Share

    


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

habrah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.05.2010
Ahli No: 39782
Posting: 59

blank   avatar


posticon Posting pada: 17-05-10 12:37


kadang-kadang dari jauh terpandang wanita yang pakai tudung labuh bulat, alahai.. mungkin pemakainya tak sedar. so yang pakai tudung labuh bulat tengok2lah diri di cermin :)



saya tak faham yang ini

Bookmark and Share

    


  Member Information For habrahProfil   Hantar PM kepada habrah   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 17-05-10 13:28


habrah..samalah tu yang saya cakap kat atas..tak ada maksud lain lagi


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

mohdazri
Warga 3 Bintang
Menyertai: 01.04.2010
Ahli No: 39608
Posting: 73
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 17-05-10 13:35


latihlah diri untuk beramal kerana ingin mendapatkan redha Allah bukannya redha manusia


-----------------
http://cahayakehidupan-kebenaran.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdazriProfil   Hantar PM kepada mohdazri   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 17-05-10 14:42


Sinar rasa, mana yang melihat kepada masalah wanita tudung labuh (jilbab) ni, adalah sebaiknya pergi kepada mereka...secara baik beritahu apa yang tidak kena... :-) (faham-faham dah....) mungkin mereka tak sedar, bukan sengaja. Ada manfaatnya, bila kita saling mengingati..jangan dibiarkan sahaja. Itu lebih jaga kemaslahatannya kan..:bunga:

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.116292 saat. Lajunya....