Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 28-11-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Perbezaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal terletak pada rohaninya. Apa yang difikir menentukan apa yang akan dicapai.
-- Hamka

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 61
Ahli: 0
Jumlah: 61




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 1 hari, 15 jam, 59 minit yang lalu


Teka-Teki
Topik: soalan uji minda


Carian Forum

Moderator: Administrator, nordalily
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Teka-Teki
    »» soalan uji minda

Please Mendaftar To Post


Oleh soalan uji minda

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-03-10 10:19


assalamualaikum

apakhabar warga ukhwah semua.....dekat sini achu nak tanya...namakan empat jenis haiwan yang diciptakan Allah tanpa ayah dan ibu????........ :berfikir: :berfikir: :-o :berfikir:


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 23-03-10 16:21


kuman, bakteria, virus dan spora.... hehehe


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

wafa_503
Warga 1 Bintang
Menyertai: 31.12.2009
Ahli No: 38899
Posting: 32
Dari: Bumi Allah

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 23-03-10 22:16


betul3, saya setuju, tapi benda-benda tu semua haiwan ke? yang saya tau hanya dua makhluk saja yang diciptakan tanpa ibu bapa iaitu Nabi Adam as dan Nabi Isa as..tak begitu..?? hehe, kalau salah tolong tunjukkan.. :)


-----------------
Kehidupan di dunia ini hanyalah sementara


Bookmark and Share

    


  Member Information For wafa_503Profil   Hantar PM kepada wafa_503   Quote dan BalasQuote

Fati_bumbum
Warga 2 Bintang
Menyertai: 13.12.2007
Ahli No: 32000
Posting: 48
Dari: ALoR Setaq

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-03-10 22:32


siputbabi, kerang, ikan kerapu. .......?
alasannya sebab kumpulan berikut di kategori kan sebagai haiwan khunsa

Bookmark and Share

    


  Member Information For Fati_bumbumProfil   Hantar PM kepada Fati_bumbum   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 16:25


Pada 23-03-10 10:19 , achuyah posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum

apakhabar warga ukhwah semua.....dekat sini achu nak tanya...namakan empat jenis haiwan yang diciptakan Allah tanpa ayah dan ibu????........ :berfikir: :berfikir: :-o :berfikir:

khinzir ada dalam alqur'an. dan TAK disebutkn umu alkhinzir,...
an naml, annahl,albaqoroh,
semua nama binatang tu disebutkan dalam alqur'an, dan TAK disebutkan nama ibu dan ayahnya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 10:31


erm semua jawapan tersebut tak menepati kehendak soalan....agaknya apa ye??...hehe


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 10:32


siapa yang rajin baca tafsir quran insyaAllah dia akan tahu jawapannya. barakallahu lakum.


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 10:37


unta betina yang keluar dari batu pada zaman nabi saleh

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 10:39


burung yang dibuat oleh isa almasih dari tanah kemudian ALLAH tiupkn ruh..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 10:41


yup betul tu tapi dua lagi ....


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 10:54


setakat ini jawapan yang betul baru ada dua....
1.burung yang dibuat oleh isa almasih dari tanah kemudian ALLAH tiupkn ruh..
2.burung yang dibuat oleh isa almasih dari tanah kemudian ALLAH tiupkn ruh..
...........................................


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 11:02


ular dr tungkat nabi musa..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 14:57


Apa ya? Ana nak fikir dulu lah :)


-----------------








Bookmark and Share

    


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 15:25


nampaknya dah ada tiga jawapan yang tepat.....
1.burung yang dibuat oleh isa almasih dari tanah kemudian ALLAH tiupkn ruh..
2.burung yang dibuat oleh isa almasih dari tanah kemudian ALLAH tiupkn ruh..
3ular dr tungkat nabi musa..
.................i am wonder now.....hehe
...........................................


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 15:38


1, unta yang keluar dari batu
2,burung yang dibuat dari tanah oleh isa almasih,
3, ular dr tungkat nabi musa,
lagi 1 apa?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-10 16:05


cubalah jawab dulu...da nama soalan uji minda kan...hehe


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

ajefikrah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.10.2005
Ahli No: 20170
Posting: 264
Dari: Bukit Mahkota

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 07:24


salam..
adakah binatang ajaib yang keluar semasa nak kiamat?ia boleh berbicara dan boleh mengenalpasti sama ada orang yang ditangkapnya itu beriman pada Allah atau kafir.


-----------------
Tak kira sekecil mana pun sebuah janji,tanggungjawab menunaikannya adalah besar sekali..terutama bila ia membawa harapan bersamanya.


Bookmark and Share

    


  Member Information For ajefikrahProfil   Hantar PM kepada ajefikrah   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 09:51


Pada 25-03-10 16:05 , achuyah posting:

!!! QUOTE !!!

cubalah jawab dulu...da nama soalan uji minda kan...hehe

hhmm..tapi tak ada pula dalam alqur'an tu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 20:36


Pada 26-03-10 07:24 , ajefikrah posting:

!!! QUOTE !!!

salam..
adakah binatang ajaib yang keluar semasa nak kiamat?ia boleh berbicara dan boleh mengenalpasti sama ada orang yang ditangkapnya itu beriman pada Allah atau kafir.



ana tak arif lah pula tentang sama ada binatang yang mampu berbicara boleh megenal pasti sama ada org itu beriman atau tidak.....tapi memang ada haiwan yang akan berbicara dan boleh dirujuk dalam tafsir quran surah an naml ayat 82 :

“Dan apabila perkataan (ketentuan iaitu kehancuran alam) atas mereka, kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahwa Sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami“


dan ini maklumat yang ana dapat ( Daabatul-Ardi )adalah suatu binatang ajaib yang belum pernah Tuhan jadikan. Ia dapat berjalan dan berdiri seperti manusia. dikatakan juga lah memegang sebatang tongkat dan sebentuk cincin dan setengah ulama berpendapat bahawa tongkat itu ialah tongkat Nabi Musa a.s. dan cincin adalah cincin Nabi Sulaiman a.s.

Menjelang kiamat ia akan keluar pada malam Jumaat dan berkeliaran. Pada mulanya orang tidak percaya. Setelah siang jelaslah yang makhluk besar dapat berlari dan terbang mengejar mangsanya. Orang tidak berani keluar rumah. Setiap manusia yang dia nampak ditangkapnya dan dipegang seperti memegang anak patung, tapi bukan untuk memakannya tetapi berbicara

"Mengapakah kamu insan tidak mahu beriman dan yakin kepada Allah, padahal tanda-tanda kekuasaan Allah telah nyata dan terbukti dihadapan mata. Aku datang bukan untuk memakan daging manusia. Atas nama Tuhan memberikan padaku kekuasaan untuk membezakan siapa mu'min pada hari ini dan siapa kafir. Kamu semua tidak perlu takut padaku, kata Daabatul-Ardi........nak lebih jelas rujuk lah yang lebih arif


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 20:46


Pada 26-03-10 09:51 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-03-10 16:05 , achuyah posting:

!!! QUOTE !!!

cubalah jawab dulu...da nama soalan uji minda kan...hehe

hhmm..tapi tak ada pula dalam alqur'an tu..



iye ke tak ada.......ada tapi tersalah pandang agaknya.......cuba uji minda lagi ye.... :berfikir:


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

achuyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14384
Posting: 138
Dari: qlate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-04-10 18:29


Pada 25-03-10 15:25 , achuyah posting:

!!! QUOTE !!!

nampaknya dah ada tiga jawapan yang tepat.....
1.burung yang dibuat oleh isa almasih dari tanah kemudian ALLAH tiupkn ruh..
2.burung yang dibuat oleh isa almasih dari tanah kemudian ALLAH tiupkn ruh..
3ular dr tungkat nabi musa..
.................i am wonder now.....hehe
...........................................



nampaknya tak ada yang cuba menjawab..ok achu bagi jawapannya.
yang keempat ialah kambing nabi ibrahim yang ditukarkan dengan nabi ismail


-----------------
achuyah..someone is still innocent untill has a proven guilty...


Bookmark and Share

    


  Member Information For achuyahProfil   Hantar PM kepada achuyah   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.115235 saat. Lajunya....