Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 25-10-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dua perkara yang tidak boleh dielak dalam hidup kita ialah "inflasi" dan "mati"
-- Seminar "Creating Wealth"

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 70
Ahli: 0
Jumlah: 70




  Yang Masuk Ke Sini
wyd1014: 6 hari yang lalu
Daeng_Jati: 13 hari yang lalu
skater: 16 hari yang lalu
HIKAL: 35 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: Petua Imam Syafie


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» Petua Imam Syafie

Please Mendaftar To Post


Oleh Petua Imam Syafie

pakdo_wee
Warga 1 Bintang
Menyertai: 13.03.2010
Ahli No: 39476
Posting: 21

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-03-10 15:11


Petua Imam Syafie


4 PERKARA UNTUK SIHAT
Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama



Bookmark and Share

    


  Member Information For pakdo_weeProfil   Hantar PM kepada pakdo_wee   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 19-03-10 12:13


makan terlalu banyak daging boleh menyebabkan penyakit :)


-----------------








Bookmark and Share

    


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 19-03-10 12:23


Assalamualaikum pak do dan rakan-rakan. kak limah nak tanya makan daging tu daging lembu ke atau semua jenis daging yang halal.

Bookmark and Share

    


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 19-03-10 12:43


Pada 19-03-10 12:23 , limah posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum pak do dan rakan-rakan. kak limah nak tanya makan daging tu daging lembu ke atau semua jenis daging yang halal.


Waalaikumsalam

Maaf saya mencelah kak limah :)

Pendapat saya mestilah kita kena pastikan makanan yang dimakan tidak mengira daging atau apa jenis makanan sekalipun perkara UTAMA yang harus diambil kira ialah HALAL dan HARAM.

So daging itu mestilah daging yang halal.


-----------------








Bookmark and Share

    


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

pakdo_wee
Warga 1 Bintang
Menyertai: 13.03.2010
Ahli No: 39476
Posting: 21

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 19-03-10 18:54


Pada 19-03-10 12:13 , Awani posting:

!!! QUOTE !!!

makan terlalu banyak daging boleh menyebabkan penyakit :)



yelaaa...makan daging tu berpada lah...Kalau banyak...datang penyakit pulak....

:-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For pakdo_weeProfil   Hantar PM kepada pakdo_wee   Quote dan BalasQuote

pakdo_wee
Warga 1 Bintang
Menyertai: 13.03.2010
Ahli No: 39476
Posting: 21

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 19-03-10 18:54


Pada 19-03-10 12:13 , Awani posting:

!!! QUOTE !!!

makan terlalu banyak daging boleh menyebabkan penyakit :)



yelaaa...makan daging tu berpada lah...Kalau banyak...datang penyakit pulak....

:-D



Bookmark and Share

    


  Member Information For pakdo_weeProfil   Hantar PM kepada pakdo_wee   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 19-03-10 20:58


nasihat anak buah saya masa kecil kepada bapa dia "jangan makan banyak daging, nanti bapa jadi gergasi" hehe...


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

cruncing
Warga 1 Bintang
Menyertai: 09.02.2010
Ahli No: 39239
Posting: 29
Dari: Kuala Lumpur

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-03-10 22:09


Salam...

Makan apa pun kalau ambil lebih memang lah boleh jadi penyakit.....

Apa pun info ni bagus juga....


-----------------
Kita adalah apa yang kita fikirkan.......


Bookmark and Share

    


  Member Information For cruncingProfil   Hantar PM kepada cruncing   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 20-03-10 11:45


Pada 19-03-10 22:09 , cruncing posting:

!!! QUOTE !!!

Salam...

Makan apa pun kalau ambil lebih memang lah boleh jadi penyakit.....

Apa pun info ni bagus juga....



Pemakanan tu perlulah seimbang dan kurangkan makanan berlemak, masin, dan manis. Sekarang ni pun musim kekurangan gula. Elok juga tiada gula maka kuranglah penyakit˛ berbahaya :)


-----------------








Bookmark and Share

    


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

nor_207
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.01.2010
Ahli No: 39013
Posting: 36
Dari: Selangor

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 20-03-10 13:54


Pakai haruman tu molek ye, bagi perempuan macam mana pula?


-----------------
Ya Allah, bantulah aku untuk redha dengan apa yang belum Engkau tentukan untukku dan jadikanlah aku hamba yang bersyukur atas nikmat-Mu


Bookmark and Share

    


  Member Information For nor_207Profil   Hantar PM kepada nor_207   Quote dan BalasQuote

pakdo_wee
Warga 1 Bintang
Menyertai: 13.03.2010
Ahli No: 39476
Posting: 21

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 21-03-10 03:31


perempuan pun dibolehkan pakai haruman,tetapi janganlah sampai menarik perhatian lelaki,nanti akan timbul pula fitnah,sekadar untuk menghilangkan dari bau yang tidak menyenangkan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For pakdo_weeProfil   Hantar PM kepada pakdo_wee   Quote dan BalasQuote

sakinah283
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.10.2006
Ahli No: 26864
Posting: 260
Dari: Ampang-Bangi

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 21-03-10 08:09


em....saya kadang-kadang cepat cemas juga...
lagi-lagi kalau kena submit tugasan cepat....
susahlah nak atasi rasa cemas ni...
sebab banyak perkara yang berlaku, kita tak dapat duga pun....
harap-harap pas ni boleh jadi cool sikit....hehe


:-D


-----------------
"The way to love anything is to realize that it might be lost"


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinah283Profil   Hantar PM kepada sakinah283   Pergi ke sakinah283's Website   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-03-10 14:42


Pada 18-03-10 15:11 , pakdo_wee posting:

!!! QUOTE !!!

Petua Imam Syafie


4 PERKARA UNTUK SIHAT
Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

saya pernah baca satu perkataan sahabat nabi or hadis yang mengatakan agar kurangi makan daging.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

nadia_khalit
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.06.2008
Ahli No: 33692
Posting: 163
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-03-10 20:13


Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

erm,tugas nurse bersihkan najis patient,,selalu saja tengok najis..kadang-kadang nak kena tengok warna apa?banyak ke tak?bentuk bagaimana? semua nak kena catat dalam report u doctor..hehehe


-----------------
Setiap yang berlaku ada hikmahnyer..Fikirkanlah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For nadia_khalitProfil   Hantar PM kepada nadia_khalit   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 13:32


Pada 21-03-10 20:13 , nadia_khalit posting:

!!! QUOTE !!!

Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

erm,tugas nurse bersihkan najis patient,,selalu saja tengok najis..kadang-kadang nak kena tengok warna apa?banyak ke tak?bentuk bagaimana? semua nak kena catat dalam report u doctor..hehehe



Kalau dah tugas, Kena buat juga, Sabar saja ya nadia :-)


-----------------








Bookmark and Share

    


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 15:20


Salam

Syukran for this post. Good info.

ALHAMDULILLAH, sebagai panduan dalam meniti hari2 seterusnya.

Pada 18-03-10 15:11 , pakdo_wee posting:

!!! QUOTE !!!

Petua Imam Syafie


4 PERKARA UNTUK SIHAT
Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama



sangat penting bagi ana dalam menjadi insan yang benar-benar sihat terhindar dari segala penyakit samaada penyakit fikiran, tubuh badan, hati mahupun sikap individu.

Wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 21:31


Pada 21-03-10 03:31 , pakdo_wee posting:

!!! QUOTE !!!

perempuan pun dibolehkan pakai haruman,tetapi janganlah sampai menarik perhatian lelaki,nanti akan timbul pula fitnah,sekadar untuk menghilangkan dari bau yang tidak menyenangkan..
eh..betul k boleh?bukankah ni salah satu hal yang dilarang bagi perempuan?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 21:42


Pada 21-03-10 03:31 , pakdo_wee posting:

!!! QUOTE !!!

perempuan pun dibolehkan pakai haruman,tetapi janganlah sampai menarik perhatian lelaki,nanti akan timbul pula fitnah,sekadar untuk menghilangkan dari bau yang tidak menyenangkan..
eh..betul k boleh?bukankah ni salah satu hal yang dilarang bagi perempuan?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 21:52


Pada 22-03-10 21:42 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 21-03-10 03:31 , pakdo_wee posting:

!!! QUOTE !!!

perempuan pun dibolehkan pakai haruman,tetapi janganlah sampai menarik perhatian lelaki,nanti akan timbul pula fitnah,sekadar untuk menghilangkan dari bau yang tidak menyenangkan..
eh..betul k boleh?bukankah ni salah satu hal yang dilarang bagi perempuan?


betul ikhwan_islam apa yang dikatakan pakdo_wee
ustazah ana pun pernah beritahu perkara yang sama
namun bagi wanita, strictly.. tidak boleh memakai bauan
yang terlampau kuat sehingga boleh dihidu oleh mereka
yang apabila dilintasi mereka dari jauh.

Disebabkan oleh ia boleh membawa kepada zina, maka wanita dilarang memakai wangian secara berlebihan, hanya sekadar untuk menghilangkan bau badan.

minta yang arif untuk menegur dan perbaiki mana-mana yang kurang, mohon maaf dari kelemahan yang ada.

Wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 22:10


Pada 22-03-10 21:52 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-03-10 21:42 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 21-03-10 03:31 , pakdo_wee posting:

!!! QUOTE !!!

perempuan pun dibolehkan pakai haruman,tetapi janganlah sampai menarik perhatian lelaki,nanti akan timbul pula fitnah,sekadar untuk menghilangkan dari bau yang tidak menyenangkan..
eh..betul k boleh?bukankah ni salah satu hal yang dilarang bagi perempuan?


betul ikhwan_islam apa yang dikatakan pakdo_wee
ustazah ana pun pernah beritahu perkara yang sama
namun bagi wanita, strictly.. tidak boleh memakai bauan
yang terlampau kuat sehingga boleh dihidu oleh mereka
yang apabila dilintasi mereka dari jauh.

Disebabkan oleh ia boleh membawa kepada zina, maka wanita dilarang memakai wangian secara berlebihan, hanya sekadar untuk menghilangkan bau badan.

minta yang arif untuk menegur dan perbaiki mana-mana yang kurang, mohon maaf dari kelemahan yang ada.

Wallahua'lam
perempuan boleh memakai wewangian, tapi bila??kalau xkeluar rumah boleh lah...kalau nak p mana-mana, boleh k?salah satu dari 30 hal yang dilarang bagi perempuan adalah memakai wewangian saat nak keluar rumah(jalan-jalan)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 22:15


benar ikhwan, ana pernah baca juga dalam buku,
wangian hanya dibenarkan waktu dirumah.
kalau keluar sememangnya tidak dibenarkan,

sekadar dengan wangian yang bauanya tidak kuat menarik, cukup sekadar menghilangkan ketidakselesaan bagi sesetengah yang mengalami masalah ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 22:26


Pada 22-03-10 22:15 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

benar ikhwan, ana pernah baca juga dalam buku,
wangian hanya dibenarkan waktu dirumah.
kalau keluar sememangnya tidak dibenarkan,

sekadar dengan wangian yang bauanya tidak kuat menarik, cukup sekadar menghilangkan ketidakselesaan bagi sesetengah yang mengalami masalah ini.
berbagai alasan yang akan orang buat untuk membolehkan melakukan apa yang tidak boleh. tadi katanya "kalau wewangiannya xkuat,(yang xkuat pun lelaki boleh hidu)..semua trpulang pada kita"

tadi kata yang tu betul, sekarang yang ni pula yang betul. mana yang betul? :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-03-10 23:38


Pada 22-03-10 22:26 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-03-10 22:15 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

benar ikhwan, ana pernah baca juga dalam buku,
wangian hanya dibenarkan waktu dirumah.
kalau keluar sememangnya tidak dibenarkan,

sekadar dengan wangian yang bauanya tidak kuat menarik, cukup sekadar menghilangkan ketidakselesaan bagi sesetengah yang mengalami masalah ini.
berbagai alasan yang akan orang buat untuk membolehkan melakukan apa yang tidak boleh. tadi katanya "kalau wewangiannya xkuat,(yang xkuat pun lelaki boleh hidu)..semua trpulang pada kita"

tadi kata yang tu betul, sekarang yang ni pula yang betul. mana yang betul? :-)


ana dah jelaskan "sekadar dengan wangian yang bauanya tidak kuat menarik, cukup sekadar menghilangkan ketidakselesaan bagi sesetengah yang mengalami masalah ini"

terpulang pada individu itu, bagi ana.. still ana jaga konsep 30 larangan yang enta sebutkan tadi. ALHAMDULILLAH, semoga diri ini istiqamah dalam usaha mengikuti larangan tersebut.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-03-10 14:41


Pada 22-03-10 22:15 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

benar ikhwan, ana pernah baca juga dalam buku,
wangian hanya dibenarkan waktu dirumah.
kalau keluar sememangnya tidak dibenarkan,

.

wangian hanya dibenarkan waktu dirumah.
kalau keluar sememangnya TIDAK dibenarkan,

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 23-03-10 15:31


Pada 23-03-10 14:41 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 22-03-10 22:15 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

benar ikhwan, ana pernah baca juga dalam buku,
wangian hanya dibenarkan waktu dirumah.
kalau keluar sememangnya tidak dibenarkan,

.

wangian hanya dibenarkan waktu dirumah.
kalau keluar sememangnya TIDAK dibenarkan,


yes, right.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.114241 saat. Lajunya....