Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 25-10-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Setiap awal tahun Allah SWT menghadiahkan 8760 hadiah amat berharga untuk setahun. Bagaimana anda menggunakan 8760 jam itulah yang menentukan kemajuan atau kemunduran hidup
-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 64
Ahli: 0
Jumlah: 64




  Yang Masuk Ke Sini
wyd1014: 6 hari yang lalu
Daeng_Jati: 13 hari yang lalu
skater: 15 hari yang lalu
HIKAL: 35 hari yang lalu


Klinik Ukhwah
Topik: suntikan INSULIN


Carian Forum

Moderator: Administrator, Meow, dramian219
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Klinik Ukhwah
    »» suntikan INSULIN

Please Mendaftar To Post


Oleh suntikan INSULIN

adekuwan83
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31792
Posting: 189
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 11-12-09 14:54


Assalamualaikum

baru-baru ini, mak saya disahkan penghidap diabetes yang mana memerlukan suntikan insulin 2 kali sehari....

kepada para forumer sekelian, jika anda serba tahu akan cara penggunaanya serta pantang larang yang perlu dijaga. bersamala kita berkongsi ilmu ya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For adekuwan83Profil   Hantar PM kepada adekuwan83   Quote dan BalasQuote

cahaya_hearty
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.01.2009
Ahli No: 36619
Posting: 72
Dari: nEgeri adAt pErpatih

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 15:17


salam..
sekadar nak berkongsi ilmu melalui apa yang saya belajar dan praktikkan diwad..
suntikn insulin ni bertujuan untuk menurunkan paras glukos dalam darah bagi mereka yang mengalami hiperglisemia iaitu pesakit diabetes..
besenye diberi setengah jam sebelum makan..
dan dalam masa setengah jam selepas suntikan, mak awak hendaklah mengambil makanan..
untuk mengelakkn berlaku mengalami hipoglisemia (kekurangan glukos dalam darah)..
contohnya rasa berpeluh,pening, etc..
suntikan ni boleh dilakukan di bahagian lengan dan bawah perut (bawah pusat)..
tapi better disuntik di bahagian bawah perut sebab penyerapan ubt lebih cepat kat bahagian tu..
bagi kes mak awak yang memerlukan suntikan insulin 2x sehari, seeloknya tukar tempat suntikan selang seli di bahagian kanan dan kiri ...
lepas itu ubat kena simpan lam peti sejuk untuk kekalkan potensi ubat tu..
da kenalah jaga makan jugak..
kurangkan makanan manis..
kita org kurangkan manis dalam makanan tmbhkn manis dalam senyuman..hehe ^_^

mungkin ramai lagi ahli ukhwah ni yang expert pasal hal ni..
kalau salah betulkan lah yekk...
huhu..
k harap dapat membantu anda..
em actually mak awak ambil suntikan insulin jenis apa?


-----------------
Bangkitlah kembali...
Tabahkan hatimu..
Lembutkan hatimu..
Moga jiwamu lunak mendekati Allah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For cahaya_heartyProfil   Hantar PM kepada cahaya_hearty   Quote dan BalasQuote

adekuwan83
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31792
Posting: 189
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 11-12-09 15:28


terima kasih ada yang respon.. :-D

hm tak ingat pulak mak saya ambil suntikan insulin tu jenis apa.. tak apa balik nanti saya tengok.... saya ada beberapa soalan kalau berhadapan dengan keadaan dibawah... bagaimana nak atasi sebaiknya :

1) mesti disuntik hari2 ke, atau bila perlu sahaja? contoh : makan manisan secara berlebihan

2) bila dalam keadaan kurang selera makan. adakah suntikan tu boleh dihentikan sementara waktu?

3) bagaimana cara penyimpanan terbaik jarum dan ubatan tu (bagi yang sedang digunakan dan yang belum digunakan)?

Bookmark and Share

    


  Member Information For adekuwan83Profil   Hantar PM kepada adekuwan83   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 21-12-09 00:22


Pada 11-12-09 15:28 , adekuwan83 posting:

!!! QUOTE !!!

terima kasih ada yang respon.. :-D

hm tak ingat pulak mak saya ambil suntikan insulin tu jenis apa.. tak apa balik nanti saya tengok.... saya ada beberapa soalan kalau berhadapan dengan keadaan dibawah... bagaimana nak atasi sebaiknya :

1) mesti disuntik hari2 ke, atau bila perlu sahaja? contoh : makan manisan secara berlebihan

2) bila dalam keadaan kurang selera makan. adakah suntikan tu boleh dihentikan sementara waktu?

3) bagaimana cara penyimpanan terbaik jarum dan ubatan tu (bagi yang sedang digunakan dan yang belum digunakan)?


1) Insulin hendaklah disuntik setiap hari tidak kira ketika makan manisan atau tidak.. apabila doktor mengarahkan pesakit menggunakan insulin; bermakna badan sudah tidak mampu untuk hasilkan insulin sendiri yang mencukupi..

2) Suntikan tidak boleh dihentikan sesuka hati tanpa arahan doktor.. sekiranya anda mengalami sebarang masalah, sila jumpa semula doktor yang mengarahkan anda menyuntik insulin..

3) Simpan jarum di tempat yang kering dan bersih. Simpan ubatnya di dalam peti sejuk.

thank you


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

adekuwan83
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31792
Posting: 189
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 22-12-09 14:30


Pada 21-12-09 00:22 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-12-09 15:28 , adekuwan83 posting:

!!! QUOTE !!!

terima kasih ada yang respon.. :-D

hm tak ingat pulak mak saya ambil suntikan insulin tu jenis apa.. tak apa balik nanti saya tengok.... saya ada beberapa soalan kalau berhadapan dengan keadaan dibawah... bagaimana nak atasi sebaiknya :

1) mesti disuntik hari2 ke, atau bila perlu sahaja? contoh : makan manisan secara berlebihan

2) bila dalam keadaan kurang selera makan. adakah suntikan tu boleh dihentikan sementara waktu?

3) bagaimana cara penyimpanan terbaik jarum dan ubatan tu (bagi yang sedang digunakan dan yang belum digunakan)?


1) Insulin hendaklah disuntik setiap hari tidak kira ketika makan manisan atau tidak.. apabila doktor mengarahkan pesakit menggunakan insulin; bermakna badan sudah tidak mampu untuk hasilkan insulin sendiri yang mencukupi..

2) Suntikan tidak boleh dihentikan sesuka hati tanpa arahan doktor.. sekiranya anda mengalami sebarang masalah, sila jumpa semula doktor yang mengarahkan anda menyuntik insulin..

3) Simpan jarum di tempat yang kering dan bersih. Simpan ubatnya di dalam peti sejuk.

thank you



meow.... syukran

minggu pertama suntikan insulin tu memang saya suntik mak saya 2 kali sehari... dan ada dalam keadaan selepas terima suntikan dia berpeluh dengan banyak dan badan lemah2, angkat tangan pun tak mampu..


minggu kedua lantaran tu, masuk minggu kedua, saya tengok keadaan kiranya waktu pagi saya cek gula dalam darah 5.3, saya takkan cucuk insulin tu waktu pagi...dan hanya beri suntikan waktu malam sahaja, hampir seminggu mak saya kembali cerdas...

tapi......... setelah dengar kata-kata saudara/ri, rasanya saya memang tak boleh memandai2.. saya akan rujuk pada doktor...

syukran

Bookmark and Share

    


  Member Information For adekuwan83Profil   Hantar PM kepada adekuwan83   Quote dan BalasQuote

adekuwan83
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31792
Posting: 189
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 23-12-09 08:32


!!! QUOTE !!!

salam,


sepanjang yang kak tau, bahan terbaru yang digunakan untuk insulin dbts adalah dari pankreas khinzir. naudzubillahhimin zaalik..
bagaimana dengan ibadah kita...hu..hu..hu..

Waalaikumsalam wbt...

Memang wujud insulin yang diekstrak daripada pankreas khinzir (porcine). Selain itu terdapat insulin yang diekstrak daripada pankreas lembu (bovine). Namun begitu, jika tidak silap saya, kebanyakan insulin yang digunakan hari ini adalah daripada pankreas manusia melalui teknik DNA recombinant yang mengunakan bakteria E.coli kerana kesan sampingannya dapat dikurangi berbanding insulin daripada haiwan. Contohnya adalah insulin humulin. Tapi, sekiranya pesakit merasa ragu, boleh terus bertanya mengenai kandungan insulin tersebut bagi mendapatkan kepastian.

Saya sekadar berkongsi pengetahuan yang terlalu cetek. Boleh buka thread baru, khas untuk membincangkan ilmu ini dengan panjang lebar bersama forumer lain yang lebih arif.

Jazakallah..


kepada sesiapa yang arif, boleh beri pandangan berkenaan pernyataan di ataz ..............

Bookmark and Share

    


  Member Information For adekuwan83Profil   Hantar PM kepada adekuwan83   Quote dan BalasQuote

amyra_myra
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2003
Ahli No: 4282
Posting: 584
Dari: Taiping night safari

Perak   avatar


posticon Posting pada: 04-03-10 22:25


not sure bout that...boleh tanya doctor yang prescribe insulin tu...

insulin should be taken everyday.. better jangan jadi doktor sendiri sebab if blood glukos tak kawal dengan baik..banyak effect yang akan dihadapi..


-----------------
no pain..no gain..


Bookmark and Share

    


  Member Information For amyra_myraProfil   Hantar PM kepada amyra_myra   Quote dan BalasQuote

nadia_khalit
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.06.2008
Ahli No: 33692
Posting: 163
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 07:02


Pada 11-12-09 14:54 , adekuwan83 posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

baru-baru ini, mak saya disahkan penghidap diabetes yang mana memerlukan suntikan insulin 2 kali sehari....

kepada para forumer sekelian, jika anda serba tahu akan cara penggunaanya serta pantang larang yang perlu dijaga. bersamala kita berkongsi ilmu ya...


Pada 11-12-09 14:54 , adekuwan83 posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

baru-baru ini, mak saya disahkan penghidap diabetes yang mana memerlukan suntikan insulin 2 kali sehari....

kepada para forumer sekelian, jika anda serba tahu akan cara penggunaanya serta pantang larang yang perlu dijaga. bersamala kita berkongsi ilmu ya...


pastikan pengambilan insulin mengikut arahan doctor....
untuk penambahan...galakkan mak membawa gula2 semasa keluar ke mana sahaja untuk mengelakkan
hypoglycemia(kurang gula dalam darah)....

slain itu DIET
elakkan makan secara banyak terus...tapi kat seharusnya menggalakkan pgmbilan makanan yang sikit tetapi kerap.....kerap mksdnyer...
sarapan,snack(minum pagi),
lunch.snack(minum petang),
dinner.snack(supper)...
snack di sini bermaksud...air milo kosong or air barli tanpa gula....
bersama beberapa keping biskut KOSONG..

kurangkan makanan berminyak dan terlalu masin...
slain itu banyakkan minum air kosong...macam biasa 8gelas sehari....


-----------------
Setiap yang berlaku ada hikmahnyer..Fikirkanlah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For nadia_khalitProfil   Hantar PM kepada nadia_khalit   Quote dan BalasQuote

nadia_khalit
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.06.2008
Ahli No: 33692
Posting: 163
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 07:17


selain daripada itu..pesakit diabetes sangat digalakkan untuk melebihkan PENJAGAAN KAKI....
ini kerana apabila terdapat luka..pesakit diabetes lambat sembuh berbanding org biasa kerana kemerosotan sistem pengaliran darah ke badan terutamanya yang jauh dari jantung iaitu..kaki.......
sedangkan sistem pengaliran darah yang lancar diperlukan untuk mempercepatkan penyembuhan luka.......

oleh sebab kurang penjagaan kaki ..kaki luka dan lambat sembuh..menyebabkan tisu2 kulit di kaki mati(necrosis)..
jadi tisu yang mati perlu dibuang...lalu,terpakasalah kaki dipotong...upss..bukan seluruh kaki tapi hanya bahagian tisu mati sahaja...hehe
maksudnya..ibu jari kaki kew..2 3 jari saja kew....
tapi kalau dibiarkan luka tak sembuh..ia boleh naik sampai paras lutut, betis.peha...dan seluruh kaki.....
jadi berjaga-jagalah...


-----------------
Setiap yang berlaku ada hikmahnyer..Fikirkanlah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For nadia_khalitProfil   Hantar PM kepada nadia_khalit   Quote dan BalasQuote

nadia_khalit
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.06.2008
Ahli No: 33692
Posting: 163
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 07:30


cARA-CARA PENJAGAAN KAKI ialah.....
1-pesakit digalakkan setiap hari memeriksa kaki sendiri..sama ad     terdapat luka atau parut2 baru....
INI KERANA..PESAKT DIABETES KURANG SENSATION(deria sentuh)...
dimana apabila kaki terluka..pesakit tidak rasa sakit.....

pesakit boleh menggunakan cermin untuk memerisa kaki...

2-pastikan sentisa memakai walau di dalam rumah untuk mengelakkan tercucuk benda-benda tajam

3-pastikan yang dipakai tidak terlalu ketat dan tidak terlalu longgar
#kasut terlalu ketat akan mengganggu sistem pengaliran darah ke kaki

4-pesakit digalakkan untuk melakukan senaman ringan untuk kaki agar pengaliran darah ke kaki lancar......seperti berjlan2 sekitar halaman rumah..


5-jika tedapat luka pada kaki seperti ketumbit kew..mengelupas kew kemutu kew...bisol kew
sila sapu ubat spy cepat sembuh...jangan biarkan ia begitu sahaja..

ada sebarng penambahan..sila-sila lah....


-----------------
Setiap yang berlaku ada hikmahnyer..Fikirkanlah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For nadia_khalitProfil   Hantar PM kepada nadia_khalit   Quote dan BalasQuote

adekuwan83
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31792
Posting: 189
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 09-03-10 09:58


nadia_khalit

terima kasih atas perkongsian ya...

setakat ni alhamdulillah, suntikan insulin dilakukan setiap hari sepertimana arahan doktor.
Cuma bila terbaca berkenaan penjagaan kesihatan kaki, baru saya perasaan dalam minggu ni kaki mak saya macam ada parut atau kulit kering.. dan sedikit bintik2 hitam....

Bookmark and Share

    


  Member Information For adekuwan83Profil   Hantar PM kepada adekuwan83   Quote dan BalasQuote

nadia_khalit
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.06.2008
Ahli No: 33692
Posting: 163
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 27-08-11 19:18


Pada 09-03-10 09:58 , adekuwan83 posting:

!!! QUOTE !!!

nadia_khalit

terima kasih atas perkongsian ya...

setakat ni alhamdulillah, suntikan insulin dilakukan setiap hari sepertimana arahan doktor.
Cuma bila terbaca berkenaan penjagaan kesihatan kaki, baru saya perasaan dalam minggu ni kaki mak saya macam ada parut atau kulit kering.. dan sedikit bintik2 hitam....


kulit yang kering kalotak dijaga betul..boleh senng terluka,,(pesakit diabetis bila luka kan lambat sembuh) jadi..pastikan kulit kaki sentiasa kering..sapukan baby oil kat kaki bagi melembabpkannyer..hoho


-----------------
Setiap yang berlaku ada hikmahnyer..Fikirkanlah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For nadia_khalitProfil   Hantar PM kepada nadia_khalit   Quote dan BalasQuote

maisarahlisa
WARGA SETIA
Menyertai: 29.12.2003
Ahli No: 6068
Posting: 466
Dari: Pahang~Selangor~Dubai

Pahang  


posticon Posting pada: 08-09-11 01:46


assalamualaikum wbt

sedikit pengalaman menjaga mak saya yang mengambil suntikan insulin.. galakkan pesakit makan peria katak (rebus atau makan begitu sahaja kerana peria mempunyai insulin semulajadi) kurangkan dose secara berperingkat kalau ada tanda-tanda hypo (ketar, gigil dan lapar). Jaga pemakanan (kurangkan nasi dan lebihkan sayur). baru-baru ini produk safwa ada mengeluarkan tablet GlucoX untuk pesakit kencing manis... bukan nak promote tapi memang bagus.. (antara khasiat, mengurangkan keinginan pada makanan manis etc)


-----------------
Keep Moving Forward


Bookmark and Share

    


  Member Information For maisarahlisaProfil   Hantar PM kepada maisarahlisa   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.099407 saat. Lajunya....