Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 21-01-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Saya tidak sanggup menghapuskan kegelapan tetapi saya sanggup meneranginya.
-- John Newton

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 57
Ahli: 0
Jumlah: 57




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 48 hari yang lalu
Muslim1987: 55 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: confuze..perlu wudhuk menyentuh tafsir?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» confuze..perlu wudhuk menyentuh tafsir?

Please Mendaftar To Post


Oleh confuze..perlu wudhuk menyentuh tafsir?

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 25-02-09 09:59


salam alaik..

saya nak kepastian lah.. sepakat semua ulama menegah kita menyentuh mashaf alquran tanpa wudhuk,kan? (unless d sana ada kemudaratannya).

tapi bagaimana pula dengan tafsir quran? maksud saya terjemahan alquran serta syarah penerangan alquran dalam kitab2 tafsir tu.. perlu berwudhuk jugak ke? ada andaian menyatakan tulisan2 kalam allah dalam kitab2 tu banyak membuatkan kita perlu berwudhuk..adoi..tak tau pula..so bagaimana dengan mashaf yaasin yang sekeping2 tu?

k, ada juga saya diberitahu, kita juga d larang menyentuh ayat2 alquran yang tertera di mana-mana seklaipun spth di dalam buku tak, buku rujukan..majalah, frame dan lelain..benarkah begitu??

saya tak pernah dengar pun macam tu..serius..! namun saya tidak pula menyanggah kata-kata tu kerana saya tahu tahap ilmu seseorang itu berbeza..

jadi d sini saya nak ambil kesempatan lah andai2 sesiapa yang boleh menjelaskan situasi ini...dan saya pasti, ramai rakan-rakan lain confuze dengan hal yang sama..

wallahu a'lam.. :berfikir:


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-02-09 14:17


saya tak tahu..

yang saya tau..ustaz saya cakap..
kalau mnyentuh tafsir..tak ada wdhu tak apa..:D

Al-Quran saja kena ada wudhu..
baru boleh pegang..
kata ustaz lagi..

Al-Quran tu - 100% ayat2 Quran..
buku Quran yang biasa tu..

kalau dalam buku teks, ada terjemahan, bcampur2..
itu bukan Quran so tak ada wudhu pun tak apa..

tapi tlupa tanya ustaz..
kalau org kafir pegang Quran..
kena ambil wudhu juga ke..

Wallah hu'alam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

jebat_86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.10.2008
Ahli No: 35674
Posting: 121

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-02-09 14:17


saya tak tahu..

yang saya tau..ustaz saya cakap..
kalau mnyentuh tafsir..tak ada wdhu tak apa..:D

Al-Quran saja kena ada wudhu..
baru boleh pegang..
kata ustaz lagi..

Al-Quran tu - 100% ayat2 Quran..
buku Quran yang biasa tu..

kalau dalam buku teks, ada terjemahan, bcampur2..
itu bukan Quran so tak ada wudhu pun tak apa..

tapi tlupa tanya ustaz..
kalau org kafir pegang Quran..
kena ambil wudhu juga ke..

Wallah hu'alam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For jebat_86Profil   Hantar PM kepada jebat_86   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 25-02-09 14:20


saya pun sependapat dengan jebat..
tafsir quran tak payah berwuduk kalau nak pegangnya..

bila kemana-mana..
saya suka bawa tafsir..
senang nak membuat sebarang rujukan..
lagipun ada bahasa melayu nya.. :oops:



Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

fizizzuddin
Warga 1 Bintang
Menyertai: 17.02.2009
Ahli No: 37209
Posting: 40

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-02-09 15:13


SALAM...Kalau ikut majoriti,kitab tafsir tak perlu ada wuduk sebab ia ada mengandungi bahasa lain sebagai terjemahannya,melainkan al-kitabnya yang memang 100% ayat-ayat A-Quran dan memang tidak syak lagi bagi semua Muslimin dari seluruh dunia perlu berwuduk ketika memegangnya,kecuali jika dalam keadaan darurat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fizizzuddinProfil   Hantar PM kepada fizizzuddin   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.109544 saat. Lajunya....