Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 28-03-2023  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.
-- Seminar

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 51
Ahli: 0
Jumlah: 51




  Yang Masuk Ke Sini
aye: 43 hari yang lalu


Lintas Langsung Semasa
Topik: 7 tahun dalam ISA, Shahrial sedih menatap wajah anak yang sudah tidak bernyawa


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafiz_along_83
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Lintas Langsung Semasa
    »» 7 tahun dalam ISA, Shahrial sedih menatap wajah anak yang sudah tidak bernyawa

Please Mendaftar To Post


Oleh 7 tahun dalam ISA, Shahrial sedih menatap wajah anak yang sudah tidak bernyawa

AmrinHakeem
Warga 5 Bintang
Menyertai: 29.04.2008
Ahli No: 33363
Posting: 386
Dari: GreenyEarth

Selangor  


posticon Posting pada: 04-07-08 22:31


Roy Rasul | Foto Nasir Sudin
Fri | Jul 04, 08 | 12:05:43 pm MYT

KUALA LUMPUR, 4 Julai (Hrkh) - Ketibaan tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) Shahrial Sirin, untuk menatap jenazah anak sulungnya, Aina Mardiah, 17, yang di tempatkan di rumah jirannya, Mohd Nawawi di Kampung Sungai Serai, Hulu Langat, Selangor disambut dengan penuh hiba dan genangan air mata kaum keluarga dan hadirin.

null

Shahrial yang tiba kira-kira jam 9.40 malam dibawa dengan sebuah van dengan nombor pendaftaran WQV 4491 diiringi lebih kurang sepuluh anggota polis. Setibanya di pekarangan rumah tersebut beliau terus didakap anak keduanya, Ehsan Shahrial, 16 dan beberapa sahabat handai.

Dengan genangan air mata beliau terus mendukung anak bongsunya, Arfah Sharial, 9 yang kebetulan turut menyambutnya di situ untuk memasuki dalam rumah menatap janazah anaknya.

Beliau duduk di sisi isterinya, Siti Fatma Masirun, 38, dan terus menatap wajah anaknya yang terbaring kaku di situ.

/

Beliau mengucup dahi anaknya itu sepuas-puasnya seolah-olah enggan menerima perpisahan akibat 7 tahun keluarga ini dipisahkan oleh tempoh kem tahanan secara zalim.

Kemudian beliau memanggil keempat-empat anaknya, Ehsan, 16, Abdullah Masul, 14, Izzatul Zahrah, 12 dan Arfah, 9 duduk bersamanya untuk menyedekah doa buat arwah anaknya.

Hening malam ketika itu yang dipenunh dengan bacaan surah yassin terhenti seketika.

Air mata pilu hadirin termasuk sanak saudara tidak dapat ditahan lagi. Malah rakan-rakan sekolah arwah yang menunggu sebelum Maghrib lagi turut tidak dapat menahan kesedihan.

/

Sementara itu, pihak polis yang mengawalnya hanya membenarkan Shahrial berada di sisi anaknya hanya satu jam.

Shahrial yang dibawa dari Kem Tahanan Kamunting, Taiping pada jam lima petang semalam tidak dapat menatap melihat anaknya sewaktu beliau sedang kritikal di Hospital Kajang semalam.

Ini kerana, anaknya menghembus nafas terakhir pada jam kira-kira 6.10 petang semalam. Anaknya dihantar ke hospital pada petang Rabu, 2 Jun apabila pengsan akibat terjatuh di rumahnya.

Selepas jatuh beliau terus koma dan di beri bantuan dengan mesin jangka hayat kerana mengalami darah beku dalam kepala.

Pada malam tersebut juga, keluarganya meminta kebenaran pihak berkuasa untuk membenarkan Shahrial menziarahnya.

Dengan itu sejak pukul lima petang kaum keluarga menunggu kedatangan Shahrial kerana mereka difahamkan Shahrial akan sampai di hospital antara pukul lima hingga enam petang.

Bagaimanapun penantian mereka ternyata hampa kerana anaknya meninggal sebelum Shahrial tiba.

Dalam pada itu, jenazah arwah di bawa ke rumah jirannya selepas Magrib.

Jenazah arwah diletakkan di rumah jirannya kerana rumahnya yang terletak bersebelahan terlalu uzur.

Pada hari ini pula, beliau dibenarkan melawat anaknya semasa di majlis pengkembumiannya di tanah perkuburan Islam kampung tersebut.

Di majlis tersebut juga beliau difahamkan hanya satu jam juga.

Dalam pada itu, Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh dan beberapa aktivis GMI turut berada di situ.

Turut sama berada di situ ialah Yang Dipertua PAS Cheras, Zulkifli Ahmad dan Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman serta isteri beliau.

Orang ramai pada malam tadi tidak putus-putus melawat arwah bahkan beberapa guru orang sekolahnya turut menziarahnya.

Kepada pembaca yang sedia membantu keluarga Almarhumah Aina Mardiah dan keluarga mangsa ISA yang lain, silakan hantar sumbangan anda kepada HARAKAHDAILY DOT COM, nombor akaun Maybank 564070000336.

Bookmark and Share

    


  Member Information For AmrinHakeemProfil   Hantar PM kepada AmrinHakeem   Quote dan BalasQuote

albarlasy
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.08.2005
Ahli No: 18103
Posting: 248
Dari: dunia fana'

egypt   avatar


posticon Posting pada: 25-02-10 05:57


sunnah orang berjuang,makin dekat dengan Allah makin kuat dugaan dan cabaran yang menimpa..tak lain bagi menguji kekentalan jiwa seorang pejuang..


-----------------
jangan menyesal jadi manusia


Bookmark and Share

    


  Member Information For albarlasyProfil   Hantar PM kepada albarlasy   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-02-10 10:04


MANSUH ISA!MANSUH ISA!!!!!!!!MANSUH ISA!!!!!!!!!!!


segerakan untuk mansuhkan AKTA ZALIM INI!!!!!!!!!!!!!


segerakan untuk menutup GUANTANAMO MALAYSIA!!!!!!!!!!!!!


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3084
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 25-02-10 10:43


pendokong isa..ingat..akhiat kelak anda akan mendapat habuan yang amat dasyat daripada Allah...anda tak akan dapat lari dan tak akan dapat berlindung...percayalah azab akan menanti anda di akhirat...



Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 25-02-10 11:57


Takziah kepada keluarga En. Nawawi.
Semoga ujian yang dihadapi oleh mangsa ISA ini menjadikan mereka golongan yang mulia di sisi Allah. Moga dengan bantuan doa dari mereka yang dizalimi membawa kehancuran kepada pemeritahan kufar ini.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 26-02-10 00:17


Ya ALLAH ... Wawa tak sanggup diuji sehebat itu.. Semoga kefahaman Islam sesama orang Islam d negara kita akan dapat dibaiki dari masa ke semasa.. Amin..

--- Al-Fatihah untuk Allah yarhamah Aina Mardiah --

Barakallahu fikh.., Semoga dia akan menjadi Ketua Bidadari d syurga, menyambut tangan Ayah dan Ibunya untuk bersama2 berada di dalam Rahmat ALLAH SWT. Amin..Amin ya Rabbal a'lamin..


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

    


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 26-02-10 11:46


siapa2 yang sokong akta zalim ni,sila masuk sini bagi hujah anda sekarang...mari berdebat dengan kami yang tolak akta zalim ni!!!!!


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

albarlasy
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.08.2005
Ahli No: 18103
Posting: 248
Dari: dunia fana'

egypt   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 07:05


Pada 26-02-10 00:17 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

Ya ALLAH ... Wawa tak sanggup diuji sehebat itu.. Semoga kefahaman Islam sesama orang Islam d negara kita akan dapat dibaiki dari masa ke semasa.. Amin..

--- Al-Fatihah untuk Allah yarhamah Aina Mardiah --

Barakallahu fikh.., Semoga dia akan menjadi Ketua Bidadari d syurga, menyambut tangan Ayah dan Ibunya untuk bersama2 berada di dalam Rahmat ALLAH SWT. Amin..Amin ya Rabbal a'lamin..




benar wawa,orang yang kuat imannya dan keyakinan pergantungan pada allah saja yang secekal en nawawi..

moga allah merahmati keluarga en nawawi dan menempatkan anaknya di tempat darjat yang tinggi di sisi allah..


-----------------
jangan menyesal jadi manusia


Bookmark and Share

    


  Member Information For albarlasyProfil   Hantar PM kepada albarlasy   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 11:07


apakah tuduhan yang dikenakan pada beliau ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 11:48


Pada 05-03-10 11:07 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

apakah tuduhan yang dikenakan pada beliau ?



hamba kurang sihat ka :berfikir: :berfikir: :berfikir: :-? :-? :-? :-?


dah kawan tu kena tangkap tanpa diberitahu salah dia lepas kena aib dalam tu boleh tanya soalan bebal macam ni?????


apa lagi,sokong lagi si MAMAK KERALA tu...


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 11:48


MANSUH ISA!MANSUH ISA!!!!!!!!MANSUH ISA!!!!!!!!!!!


segerakan untuk mansuhkan AKTA ZALIM INI!!!!!!!!!!!!!


segerakan untuk menutup GUANTANAMO MALAYSIA!!!!!!!!!!!!!


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

shinobi
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17265
Posting: 425
Dari: bangi,gombak...

blank  


posticon Posting pada: 05-03-10 12:16


moga Allah menghukum penzalim2 ini dan pendokong2 mereka, dunia dan akhirat


-----------------
Telah ditanya kepada seorang soleh ,apakah yang paling menghairankan kamu?
Dia berkata: "Hati yang telah kenal Allah kemudian dia menderhakai-Nya."


Bookmark and Share

    


  Member Information For shinobiProfil   Hantar PM kepada shinobi   Pergi ke shinobi's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 13:44


Pada 05-03-10 12:16 , shinobi posting:

!!! QUOTE !!!

moga Allah menghukum penzalim2 ini dan pendokong2 mereka, dunia dan akhirat




bersekongkol dengan pemerintah yang zalim hatta islam pun berdosa besar


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-03-10 11:50


ada sesiapa yang nak berdebat pasal ISA...mari saya tunggu


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 09-03-10 12:38


Pada 05-03-10 11:48 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 05-03-10 11:07 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

apakah tuduhan yang dikenakan pada beliau ?



hamba kurang sihat ka :berfikir: :berfikir: :berfikir: :-? :-? :-? :-?


dah kawan tu kena tangkap tanpa diberitahu salah dia lepas kena aib dalam tu boleh tanya soalan bebal macam ni?????


apa lagi,sokong lagi si MAMAK KERALA tu...



rashdin yang bengap. mesti ada tuduhan yang dikenakan. seperti dituduh mempunyai kaitan dengan pengganas, dituduh menggugat keamanan negara dan bermacam tuduhan lagi. jadi apakah pertuduhan yang di kenakan. susah nak berborak dengan orang yang bebal dan taksub

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-03-10 15:12


Pada 09-03-10 12:38 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 05-03-10 11:48 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 05-03-10 11:07 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

apakah tuduhan yang dikenakan pada beliau ?



hamba kurang sihat ka :berfikir: :berfikir: :berfikir: :-? :-? :-? :-?


dah kawan tu kena tangkap tanpa diberitahu salah dia lepas kena aib dalam tu boleh tanya soalan bebal macam ni?????


apa lagi,sokong lagi si MAMAK KERALA tu...



rashdin yang bengap. mesti ada tuduhan yang dikenakan. seperti dituduh mempunyai kaitan dengan pengganas, dituduh menggugat keamanan negara dan bermacam tuduhan lagi. jadi apakah pertuduhan yang di kenakan. susah nak berborak dengan orang yang bebal dan taksub



jika ada Kenapa anda sendiri tak cari dan kemukakan disini????

saya tegaskan bahawa mereka-mereka yang ditahan dibawah akta ni adalah MANGSA KEZALIMAN ISA...ditahan tanpa bicara dan PEMBELAAN serta DINAFIKAN HAK untuk mencari keadilan......

islam ada ajar ke tahan IKUT SUKA????syarah sini sikit nak tengok


jadi siapa sekarang bengap ni????saya LAWAN AKTA ISA sebab terbukti ISA ZALIM


TUTUP KEM GUANTANAMO MALAYSIA!!!!!!!


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

samudra
WARGA SETIA
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20847
Posting: 721
Dari: Tanah Melayu

stkitts_nevis   avatar


posticon Posting pada: 10-03-10 09:02


Salam Pak Din

Aku setuju ISA zalim . tapi aku rasa ia masih boleh dibaiki dibaikpulih dikurang tambah ,aku rasa mana-mana negara pun perlu ada satu undang-undang pencegahan awal supaya keamanan negara terjamin . Isa hanya disalahgunakan , dan kepincangan dalam isa boleh diubah. Aku rasa isa lebih baik daripada MI6 CIA MOSSAD dll pembunuh senyap seluruh dunia , mereka diberi lesen membunuh membelasah musuh negara sesuka hati,mangsa dimatikan dengan cara kejam dan kadangkala mayat mangsa dighaibkan , malas aku nak taip panjang-panjang, cuma aku rasa pencegahan awal perlu untuk mengelakkan perkara yang lebih buruk berlaku , walaupun terpaksa menggunakan alat yang menyakitkan. lagipun mana tahu kelak Isa turut diguna untuk mengurung pemimpin umno yang nakal-nakal ,orang yang terlibat jual enjin jet , orang yang jual maklumat ketenteraan negara kepada negara lain, orang yang beli peluru tak meletup , orang yang beli senjata negara lebih mahal dari harga pasaran , tiap-tiap tahun kita boleh renew tempoh tahanan mereka sehingga mereka mati dalam jel tanpa bicara.



Bookmark and Share

    


  Member Information For samudraProfil   Hantar PM kepada samudra   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-03-10 09:07


bodoh betul rashdin ni.
brader yang kena tahan ISA tu pun baru aku tau nama dia.
kalau aku tahu apa tuduhan dia tak perlu lah aku tanya. bodoh..bodoh.

aku sokong statement sdra samudra.

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 10-03-10 13:38


Pada 10-03-10 09:02 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

Salam Pak Din

Aku setuju ISA zalim . tapi aku rasa ia masih boleh dibaiki dibaikpulih dikurang tambah ,aku rasa mana-mana negara pun perlu ada satu undang-undang pencegahan awal supaya keamanan negara terjamin . Isa hanya disalahgunakan , dan kepincangan dalam isa boleh diubah. Aku rasa isa lebih baik daripada MI6 CIA MOSSAD dll pembunuh senyap seluruh dunia , mereka diberi lesen membunuh membelasah musuh negara sesuka hati,mangsa dimatikan dengan cara kejam dan kadangkala mayat mangsa dighaibkan , malas aku nak taip panjang-panjang, cuma aku rasa pencegahan awal perlu untuk mengelakkan perkara yang lebih buruk berlaku , walaupun terpaksa menggunakan alat yang menyakitkan. lagipun mana tahu kelak Isa turut diguna untuk mengurung pemimpin umno yang nakal-nakal ,orang yang terlibat jual enjin jet , orang yang jual maklumat ketenteraan negara kepada negara lain, orang yang beli peluru tak meletup , orang yang beli senjata negara lebih mahal dari harga pasaran , tiap-tiap tahun kita boleh renew tempoh tahanan mereka sehingga mereka mati dalam jel tanpa bicara.




samudra....sedangkan di negara asal ISA ni pun dah mansuhkan ISA....ada 3 negara saja dalam dunia yang pakai iaitu negara kita,singapura dan ISRAEL....

ISa negara kita asalnya untuk tangkap anasir komunis tapi sekarang ISA dah jadi apa????dah jadi alat nak takutkan rakyat yang melawan puak2 tertentu...banyak cara dan hukuman lain boleh dibuat dan yang paling senang hudud dijamin aman negara


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 10-03-10 13:42


Pada 10-03-10 09:07 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

bodoh betul rashdin ni.
brader yang kena tahan ISA tu pun baru aku tau nama dia.
kalau aku tahu apa tuduhan dia tak perlu lah aku tanya. bodoh..bodoh.

aku sokong statement sdra samudra.



kata orang bodoh dia lagi nampak bodoh........kelakar betul anda ni....

anda sendiri tahu yang ISA ni disalahguna jadi saya yakin anda ada jawapannya

yang penting google lah sikit.sekarang hujung jari saja dapat maklumat


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 10-03-10 15:34


wah besar betul ejaan ISRAEL tu... kawan anwar ke ISRAEL tu ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 10-03-10 16:17


Pada 10-03-10 15:34 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

wah besar betul ejaan ISRAEL tu... kawan anwar ke ISRAEL tu ?


dah pusing ke anwar pula dah

:-? :-? :-?

dah tahu ISRAEL ni KUKU BESI sudah tentu dia laksanakan akta zalim ni :-) :-) :-)


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

mohdazri
Warga 3 Bintang
Menyertai: 01.04.2010
Ahli No: 39608
Posting: 73
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-04-10 11:33


YA ALLAH BERILAH KEKUATAN KEPADA PEJUANG-PEJUANG YANG MENEGAKKAN KALIMAH MU DI MUKA BUMI INI... AMIN


-----------------
http://cahayakehidupan-kebenaran.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdazriProfil   Hantar PM kepada mohdazri   Quote dan BalasQuote

ibtisam_nisa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.03.2010
Ahli No: 39573
Posting: 87
Dari: dunia pinjaman allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 01-04-10 13:31


tak menyokong,,dan tak pula menidakkannya... tapi ada benarnya juga kata rashdin sekarang ni lebih di salah gunakan akta ini daripada mencari kebenaran,,kalau ye pun cari kebenaran tak kan lah hak individu untuk menuntut keadilan diketepikan.
Sayu dengar kisah ni... :(

Bookmark and Share

    


  Member Information For ibtisam_nisaProfil   Hantar PM kepada ibtisam_nisa   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-04-10 15:04


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Tidaklah ana nafikan ISA tu zalim. Tapi, janganlah kerana ISA, kita sesama Islam ni pula nak bergaduh, nak maki-memaki.

Ana yang membaca artikel di atas pada mulanya tenang sahaja membaca sambil dalam hati terbit perasaan ingin tahu. Tapi, apabila ana nampak perbincangan dalam forum ini ada pihak yang mengata orang bodoh, bengap dan sebagainya, serta-merta hati ini terasa gundah. Mana tidaknya... dalam Portal Ukhwah yang dibuka khas untuk mengeratkan hubungan silaturrahim ini telah menjadi tempat manusia sesama Islam bergaduh dan saling menghina/memaki. Tiada faedahnya bila berlaku keadaan begini. Jika ini berlaku, sama sahaja portal ini seperti laman-laman sosial lain yang melalaikan seperti facebook dan sebagainya.

Yang ana berasa pelik dan kesal tu, punca maki-memaki ni pula berasal dari situasi yang baik tanpa pergaduhan dengan menggunakan pertanyaan yang teratur tanpa ada menyakitkan hati mana-mana pihak. Ingatlah! Apabila seseorang itu mulakan perbicaraan/pertanyaan dengan baik, janganlah kamu membalasnya dengan kata-kata kesat dan sikap yang tidak bermoral.

Oleh itu, sama-samalah kita refleksi diri. Sekalipun antum marah dan benci pada ISA, jangan pula antum bergaduh sesama sendiri... kerana kita dilahirkan sebagai Islam, perlulah kita berkelakuan secara Islam. Kuatkan iman di hati... tepuk dada, tanya iman...

Maafkan ana andai ana tersilap. Sebagai insan... ana juga punya kekurangan...
Wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh...


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-04-10 11:30


TUTUP GUANTANAMO MALAYSIA


TUTUP GUANTANAMO MALAYSIA


TUTUP GUANTANAMO MALAYSIA


!!!!!!!!!!


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

raudhah84
WARGA SETIA
Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10521
Posting: 483
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 02-04-10 12:52


Assalamualaikum,

PORTAL UKHWAH DAH TAK UBAH MACAM BLOG2 LAIN...
FORUMER HILANG KESOPANAN & KESUSILAAN APABILA EMOSI KUASAI DIRI..
KAWALLAH PENGGUNAAN BAHASA ANDA.
TAK SALAH MELONTARKAN APA YANG TERBUKU, TETAPI BUKAN dengan HENTAMAN DAN MENCARI KESILAPAN..
MUNGKIN JUGA ADA FORUMER2 LAIN YANG TIDAK TAHU APA ITU ISA..
LANTAS HENTAMAN & TUJAHAN MENJADIKAN POSTING LEBIH COMPLICATED..
BIARLAH BICARA ITU dengan HIKMAH.

teguran untuk diri saya sendiri juga.


-----------------
sekali kaki melangkah di jalan ALLAH..jangan undur..biar masa berganti..aqidah jangan mati..biar zaman berubah..keyakinan pada ALLAH jangan goyah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhah84Profil   Hantar PM kepada raudhah84   Pergi ke raudhah84's Website   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-04-10 21:10


benar seperti yang dikatakan oleh saudari raudhah84 tu...
sama-samalah kita refleksi diri...


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-04-10 12:36


seseiapa yang sokong sila kemukakan bukti-bukti kesalahan mereka ni

.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 08-04-10 12:53


Pada 02-04-10 12:52 , raudhah84 posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum,

PORTAL UKHWAH DAH TAK UBAH MACAM BLOG2 LAIN...
FORUMER HILANG KESOPANAN & KESUSILAAN APABILA EMOSI KUASAI DIRI..
KAWALLAH PENGGUNAAN BAHASA ANDA.
TAK SALAH MELONTARKAN APA YANG TERBUKU, TETAPI BUKAN dengan HENTAMAN DAN MENCARI KESILAPAN..
MUNGKIN JUGA ADA FORUMER2 LAIN YANG TIDAK TAHU APA ITU ISA..
LANTAS HENTAMAN & TUJAHAN MENJADIKAN POSTING LEBIH COMPLICATED..
BIARLAH BICARA ITU dengan HIKMAH.

teguran untuk diri saya sendiri juga.




kalau ya pun tolong jangan guna caps lock boleh tak


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nur_islami
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 28.05.2003
Ahli No: 858
Posting: 991
Dari: serambi mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 08-04-10 23:14


xhabis2 nak bergaduh, nak mengata, nak memcaci, keluar kata-kata kesat....

sudah2la...

saya dah jemu tengok org yang sama saja dok buat begini....

masing-masing nak menegakkan pendapat masing-masing..ada pula yang terlampau taksub...

kalau lah macam ni dah malas nak buka ukhwah...

adoii......

p/s:maaf kalau ada yang terasa..


-----------------
hadiah yang paling berharga dalam ertikata sahabat yang sebenarnya ialah memberi yang terbaik dalam diri anda sendiri..


Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_islamiProfil   Hantar PM kepada nur_islami   Pergi ke nur_islami's Website   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 08-04-10 23:38


Pada 08-04-10 12:53 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!




kalau ya pun tolong jangan guna caps lock boleh tak




caps lock yang dijadikan isu? :lucu: :lucu: :lucu: :lucu:
bila terkena BATANG HIDUNG sendiri.. konar cerita pula..
saya lebih jijik dengan orang yang menggunakan perkataan2 yang digunakan oleh manusia yang tiada 'class' seperti .. haprak, kerala,kutty.. dan lain-lain perkataan yang saya sendiri pun tak boleh nak ingat sebab tak biasa pakai...
hanya org yang hidup dengan perkataan2 tersebut sahaja yang tahu..


bila org nasihat..suruh jangan mencaci maki tak mahu terima..minta maaf jauh sekali..sudah lah begitu, yang menegur pula yang dikenakannya..
org macam ini..masih mahu berharap org lain mendengar katanya?
bila anda sendiri tak reti merendah diri dan hormat org lain..jangan harap org akan setuju dan hormat dengan anda ..walaupun mungkin org lain itu mempunyai idea yang serupa dengan anda..

~~sekadar nasihat, kalau tetap nak menjawab dan bela diri, terpulanglah...jika mahu menerima nasihat dan berfikir untuk membentuk diri menjadi insan yang lebih cemerlang..alhamdulillah~~

**jangan sampai kerana keselesaan menggunakan bahasa2 yang bertaraf rendah ini membuatkan ahli ukhwah yang lain tidak berminat lagi dengan ukhwah..

kalau dah tak tahan sangat...berkempen dan bersoraklah difacebook ikut suka anda.. di sana tiada etika berforum..
~~peace~~
wassalam


-----------------
the key is ignorance to negativity..


Bookmark and Share

    


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-04-10 11:17


Pada 08-04-10 23:14 , nur_islami posting:

!!! QUOTE !!!

xhabis2 nak bergaduh, nak mengata, nak memcaci, keluar kata-kata kesat....

sudah2la...

saya dah jemu tengok org yang sama saja dok buat begini....

masing-masing nak menegakkan pendapat masing-masing..ada pula yang terlampau taksub...

kalau lah macam ni dah malas nak buka ukhwah...

adoii......

p/s:maaf kalau ada yang terasa..




saya dari mula mencabar siapa2 yang SOKONG ISA mari sini BERDEBAT

dan saya cabar supaya KEMUKAKAN bukti-bukti kesalahan mereka yang ditahan di bawah akta ini


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nur_islami
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 28.05.2003
Ahli No: 858
Posting: 991
Dari: serambi mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-04-10 12:35


saudara rashin..saya tak ada cakap dok sokong ke tak sokong isa ni..

cuba yang dah naik muak dengan orang-orang yang suka cakap ksr, cemuh-mencemuh ni..

nak cari kebukuran org lain, tapi tak sedar diri sendiri dah buka kebukuran sendiri..


-----------------
hadiah yang paling berharga dalam ertikata sahabat yang sebenarnya ialah memberi yang terbaik dalam diri anda sendiri..


Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_islamiProfil   Hantar PM kepada nur_islami   Pergi ke nur_islami's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-04-10 14:07


Pada 09-04-10 12:35 , nur_islami posting:

!!! QUOTE !!!

saudara rashin..saya tak ada cakap dok sokong ke tak sokong isa ni..

cuba yang dah naik muak dengan orang-orang yang suka cakap ksr, cemuh-mencemuh ni..

nak cari kebukuran org lain, tapi tak sedar diri sendiri dah buka kebukuran sendiri..




sebab tu saya cabar siapa2 dalam protal ni yang sokong ISA MARI BERDEBAT senang nak bagi tazkirah sikit pasal ZALIMNYA ISA


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-04-10 23:26


Rasulullah S.A.W pernah bersabda: "Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk menyaingi ulama, berbahas dengan orang jahil, atau menjadi tumpuan orang, maka Allah masukkan dia ke dalam neraka..."


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 11-04-10 22:30


Pada 09-04-10 23:26 , nathirah-sadiqah posting:

!!! QUOTE !!!

Rasulullah S.A.W pernah bersabda: "Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk menyaingi ulama, berbahas dengan orang jahil, atau menjadi tumpuan orang, maka Allah masukkan dia ke dalam neraka..."




puak2 yang sokong ISA PERLU DIAJAR jika tak memang selama2nya akan jadi BODOH


sekarang saya tunggu supaya BUKTIKAN SEGALA KESALAHAN TAHANAN2 ISA

jika senyap,maknanya mereka MERELAKAN ISA UNTUK MENZALIMI RAKYAT


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

samudra
WARGA SETIA
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20847
Posting: 721
Dari: Tanah Melayu

stkitts_nevis   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 07:19


Pak Din..kalau aku tangkap orang yang bagi maklumat negara kepada israel masuk ISA ok tak ?



Bookmark and Share

    


  Member Information For samudraProfil   Hantar PM kepada samudra   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 08:26


Pada 12-04-10 07:19 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

Pak Din..kalau aku tangkap orang yang bagi maklumat negara kepada israel masuk ISA ok tak ?




samudra kena faham,dulu tahanan ISA masuk ISA pun akan dibicarakan terlebih dulu untuk dibuktikan kesalahan sekarang tidak


jadi buktikan dulu kesalahan......innocent until proven guilty


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

samudra
WARGA SETIA
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20847
Posting: 721
Dari: Tanah Melayu

stkitts_nevis   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 10:38


kalau aku kata kadang-kadang undang-undang buatan manusia ni menyusahkan kerja ..kau setuju tak.



Bookmark and Share

    


  Member Information For samudraProfil   Hantar PM kepada samudra   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 12:25


Pada 12-04-10 10:38 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

kalau aku kata kadang-kadang undang-undang buatan manusia ni menyusahkan kerja ..kau setuju tak.




jadi beralih kepada hukum islam...tu adakah menyusahkan kerja juga???


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 19:01


Pada 11-04-10 22:30 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 09-04-10 23:26 , nathirah-sadiqah posting:

!!! QUOTE !!!

Rasulullah S.A.W pernah bersabda: "Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk menyaingi ulama, berbahas dengan orang jahil, atau menjadi tumpuan orang, maka Allah masukkan dia ke dalam neraka..."




puak2 yang sokong ISA PERLU DIAJAR jika tak memang selama2nya akan jadi BODOH


sekarang saya tunggu supaya BUKTIKAN SEGALA KESALAHAN TAHANAN2 ISA

jika senyap,maknanya mereka MERELAKAN ISA UNTUK MENZALIMI RAKYAT



Astaghfirullah al-azim...
aku dok letak tazkirah sana kau nak bantai aku ka?

Aku tau lah zaman sekarang Malaysia dah nak hancur...

Martabat melayu diperlekehkan...
Orang melayu bersuara mempertahankan melayu, dikatakan "pengganas"
Orang Islam berusaha mempertahankan Islam, ditahan masuk ISA...
Orang Islam nak berjihad fisabilillah, dihukum gantung sampai mati...

Tapi, sebagai Islam hang dok fikirlah secara ISLAM!
Bukannya portal yang didirikan khas untuk mengeratkan ukhwah Islamiyah ni digunakan sebagai medan perdebatan.

Teknologi sekarang dah canggih... minda pun jadi canggihlah juga. Nak buat "amar ma'ruf nahi munkar" pun pakai otak lah juga. Bukannya buat sesuatu yang melahirkan amarah manusia.

Aku pun bengang lah juga dengan 1Malaysia=1Israel ni.
Aku sakit hatilah juga dengan Facebook yang duit hasil yahudi dapat tu mereka guna bunuh umat Islam.
Aku geram lah juga dengan orang Islam yang turut 'bersubahat' dok melayan FB tak guna tu...
Tapi, tidaklah sampai aku gaduh dengan manusia-manusia tu.

Kalau hang nak tasykil orang, tasykil lah juga. Tapi, sebagai seorang Muslim, buat lah sesuatu yang lebih berhemah. Bukannya menunjukkan sikap yang tidak bermoral.
Semakin kita sebagai umat Islam berkelakuan begini, orang-orang bukan Islam di luar sana akan terus ketawa melihat kelemahan kita.

Refleksilah diri. Berfikiran secara kreatif dan kritis.
Sebagai Islam, buatlah sesuatu secara ISLAM!!!


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 19:07


Ana tidaklah menyokong ISA. Ana tahu betapa teruknya ISA tu. Ana sedar pentadbiran Malaysia sekarang semakin teruk. Mana tidak teruknya... Israel menguasai pentadbiran. Sesuailah politik itu andai dikaakan "bodoh".

Ana juga sokong andai ISA dimansuhkan.
Tetapi, jangan kerana ISA, kita sesama Islam pula bertelagah.

Dalam apa-apa hal, bincang cara baik. Cakap secara sopan. Berhemah dalam mengajak pada kebaikan.

Kita sebagai manusia juga punya kelemahan. Jadi, tepuk dada tanya iman. Sesama umat Islam, sama-samalah kita bersatu menentang yang bathil.


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 20:00


Pada 12-04-10 19:01 , nathirah-sadiqah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-04-10 22:30 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 09-04-10 23:26 , nathirah-sadiqah posting:

!!! QUOTE !!!

Rasulullah S.A.W pernah bersabda: "Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk menyaingi ulama, berbahas dengan orang jahil, atau menjadi tumpuan orang, maka Allah masukkan dia ke dalam neraka..."




puak2 yang sokong ISA PERLU DIAJAR jika tak memang selama2nya akan jadi BODOH


sekarang saya tunggu supaya BUKTIKAN SEGALA KESALAHAN TAHANAN2 ISA

jika senyap,maknanya mereka MERELAKAN ISA UNTUK MENZALIMI RAKYAT



Astaghfirullah al-azim...
aku dok letak tazkirah sana kau nak bantai aku ka?

Aku tau lah zaman sekarang Malaysia dah nak hancur...

Martabat melayu diperlekehkan...
Orang melayu bersuara mempertahankan melayu, dikatakan "pengganas"
Orang Islam berusaha mempertahankan Islam, ditahan masuk ISA...
Orang Islam nak berjihad fisabilillah, dihukum gantung sampai mati...

Tapi, sebagai Islam hang dok fikirlah secara ISLAM!
Bukannya portal yang didirikan khas untuk mengeratkan ukhwah Islamiyah ni digunakan sebagai medan perdebatan.

Teknologi sekarang dah canggih... minda pun jadi canggihlah juga. Nak buat "amar ma'ruf nahi munkar" pun pakai otak lah juga. Bukannya buat sesuatu yang melahirkan amarah manusia.

Aku pun bengang lah juga dengan 1Malaysia=1Israel ni.
Aku sakit hatilah juga dengan Facebook yang duit hasil yahudi dapat tu mereka guna bunuh umat Islam.
Aku geram lah juga dengan orang Islam yang turut 'bersubahat' dok melayan FB tak guna tu...
Tapi, tidaklah sampai aku gaduh dengan manusia-manusia tu.

Kalau hang nak tasykil orang, tasykil lah juga. Tapi, sebagai seorang Muslim, buat lah sesuatu yang lebih berhemah. Bukannya menunjukkan sikap yang tidak bermoral.
Semakin kita sebagai umat Islam berkelakuan begini, orang-orang bukan Islam di luar sana akan terus ketawa melihat kelemahan kita.

Refleksilah diri. Berfikiran secara kreatif dan kritis.
Sebagai Islam, buatlah sesuatu secara ISLAM!!!



yang saya bold tu

saya beri pendapat saya Kenapa tiba-tiba pula terasa????

adakah salah untuk menentang kezaliman hingga tercetus demonstrasi jalanan pada tahun lepas??

tidakkah gambar di atas sudah jelas kezaliman akta ini

adakah orang dalam gambar tu menunjukkan tanda yang dia adalah ancaman keselamatan negara???

cuba lihat balik cabaran saya....saya cabar supaya DIBUKTIKAN KESALAHAN tahanan akta ini..


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 22:16


Saudara Rashdin...
Dari awal mula pertelagahan dalam forum ni saya dah baca, ketika saudara bezita bertanya tentang "tuduhan" yang dikenakan ke atas "Mangsa Kezaliman ISA", saudara menjawab dengan ayat yang kasar dan menampakkan kurangnya moral saudara.

Ingin saya ingatkan sekali lagi kepada saudara, porta ukhwah adalah tempat kita merapatkan lagi ukhwah silaturrahim sesama Islam. Bukan tempat bertelagah, bukan tempat berdebat.

Tidak salah untuk kita forumkan, bincangkan dalam sesuatu kes, tetapi, bukan secara bertelagah begini.

Bagi menjawab soalan saudara di atas:

Pertama;
Betul pendapat saudara tu. Tiada yang hendak dinafikan.
Tetapi, apabila saudara 'caps lock-kan' perkataan dalam ayat ni: "puak2 yang sokong ISA PERLU DIAJAR jika tak memang selama2nya akan jadi BODOH" menampakkan ayat tersebut menentang sabda Rasulullah.

"sekarang saya tunggu supaya BUKTIKAN SEGALA KESALAHAN TAHANAN2 ISA"
Saudara sendiri sedarkan permainan politik di Malaysia bagaimana. Ahad, 11 April, Tan Sri Ismail Husin, Ketua 1 GAPENA datang ke Labuan untuk menemui kami, ahli PERWILA (Persatuan Penulis W.P Labuan). Beliau sendiri berkata bahawa politik itu "bodoh". Kita sebagai rakyat Malaysia hanya menjadi bahan permainan politik. Saya pasti saudara sedar akan hal itu bukan. Oleh itu, strategi yang betul-betul mantap perlu dirancang untuk menentang permainan politik ini. Andai kita main hentam saja, akhirnya jadi seperti kes orang yang ditahan polis hanya kerana kata-katanya dalam laman FaceBook.
Di sini saya nyatakan, ada di antara keluarga saya yang hampir-hampir masuk tahanan ISA atas tuduhan yang betul-betul jauh menyimpang dari kehendak jihad fisabilillah waktu itu. Alhamdulillah terlepas... kuasa Allah. Itu pun permainan politik juga. Zaman Mahathir. Tu belum lagi kes orang-orang sekolah pondok dengan guru agamanya sekali diserang dengan bersenjata sedangkan mereka tidak mempunyai senjata. Setelah semua mati, senapang2 mereka diletakkan di sisi mayat dan orang-orang sekolah pondok yang mati itu dituduh mengganas. Nampakkan begitu teruknya permainan politik di Malaysia.

"jika senyap,maknanya mereka MERELAKAN ISA UNTUK MENZALIMI RAKYAT"
Ha... yang ini sama saja kes FaceBook. Sudah saya nyatakan dalam mesej saya di atas.
Dalam hal ini... kita bukan senyap. Tapi menentang secara diam-diam. Saudara sangka saya biarkan saya semua tu? Kami sebagai penulis juga berperanan dalam hal ini. Tan Sri Ismail Husin tu Orang-orang Tun Abdul Razak. Jika dulu, Perdana Menteri dulu berusaha mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu, Mempertahankan martabat melayu. Tapi sayangnya, Najib yang merupakan anak Tun Abdul Razak tu ikut kepala dia sendiri. Martabat melayu sekarang ni dah "zero". Apa tu 1Malaysia? Taktik Najib saja nak tarik perhatian Cina India. Lepas tu, temanya sama saja dengan 1Israel. Mana tidaknya FB semakin berleluasa. Lepas tu, makin ramailah umat Islam yang dibunuh. Sudahnya, yang main FB pun turut "bersubahat".

Kedua;
Demonstrasi. Saya sokong sebenarnya demonstrasi menentang ke-bathilan tu. Tapi, seperti saya nyatakan di atas, Orang Melayu bersuara mempertahankan Bangsa Melayu, dikatakan "Pengganas". Orang Islam berusaha menegakkan kebenaran Islam, ditahan masuk ISA, dibuang negeri dan sebagainya.
Oleh itu, kita perlu kembangkan lagi fikiran kita. Berfikir secara Islam. Kalau kita hanya bergantung pada demonstrasi pun tak guna juga. PPSMI dimansuhkan pada tahun 2012 selepas demonstrasi kan. Tapi, yang jadi mangsa, pelajar sekolah. Bentuk pelajaran berubah-ubah. Sama juga menunjukkan permainan politik kan. Yang jadi mangsa ialah rakyat.

Ketiga;
"saya cabar supaya DIBUKTIKAN KESALAHAN tahanan akta ini.."
Saya bukannya pihak kerajaan ingin membuktikan kesalahan tahanan ISA ini. Kerana saya sejak kecil lagi, sejak sekolah rendah lagi semenangnya berpihak pada pembangkang.
Dan apabila saya baca isi forum ini, tiada yang menentang untuk mansuhkn ISA kan?! Saya tahu banyak yang menyokong. Cuma saja, terselit teguran dengan sikap yang melahirkan amarah dan pertelingkahan dalam forum ini. Jangan kerana ISA, kita umat Islam bertelagah.


Okay... cadangan saya di sini, kita sama-sama melakukan "amar ma'ruf nahi munkar" secara kreatif, Islami, kompromi, tanpa pertelingkahan.

Saudara boleh berforum di portal ini, tetapi secara berhemah.
Sama seperti kita mengajak non-muslim masuk Islam, tidak secara paksa, bahkan mendapat rela dan redha dari hatinya. Mendekatkan dia secara halus, tasykil dengan berhemah tanpa ada menyinggung walau sedikit pun perasannya.
Saya tahu saudara punya banyak pengetahuan. Saya percaya saudara boleh jadi penceramah. Tetapi saya berharap agar saudara dapat melakukan secara lebih berhemah. Insya-Allah.

Harap maaf...saya kurang berminat pada pertelingkahan. Alhamdulillah di sini saya masih mampu bersabar... kerana seandainya situasi ini berlaku disekolah saya, keadaan begini tidak pasti akan berlaku. Tetapi, tidak mustahil adanya caci-mencaci atau maki-memaki.
Tetapi, sebaiknya dalam etika kita umat Islam berforum, janganlah ada walau satu pun perkataan yang boleh menyakitkan hati.

Jangan biarkan terselit walau sedikit pun ruang untuk kristian dan yahudi memburuk-burukkan umat Islam. Janga biarkan Iblis melompat-lompat keriangan hanya kerana masalah yang boleh diselesaikan dengan cara baik.

Mohon Maaf andai ada kesilapan dari sebarang perkataan saya di atas. dikanlah portal ini untuk amalan kebaikan. Hindari dari pertelagahan.
Sekian, mohon usul diterima.
Wassalam...


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 23:56


cuba tengok balik apa bezita tanya tu....soalan seperti seolah-olah seperti tidak tahu apa itu ISA jadi saya balas semula

untuk pengetahuan bersama,telah ramai tahanan akta ni telah dinafikan hak2 mereka termasuk ada juga yang meninggal ketika dalam tahanan....jika ada kesempatan saya akan post gambaran2 tahanan2 didalam kem kamunting ni jadi semua boleh tengok apa sebenar terjadi pada tahanan2 semasa di dalam kem ini......lihatlah dengan mata hati tak cukup lagi isteri dan keluarga tahanan ni sentiasa diganggu dan di harrass

saya marah sangat ada yang menyokong akta ini dengan alasan negara akan musnah atau hancur......itu semua omong semata.....akta ni dah jadi alat untuk menakut2kan orang yang lawan kezaliman....


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

samudra
WARGA SETIA
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20847
Posting: 721
Dari: Tanah Melayu

stkitts_nevis   avatar


posticon Posting pada: 13-04-10 07:38


aku masih sokong isa . anwar ibrahim pun masih setuju isa tidak diharamkan ,cuma dipinda. tak percaya tanya dia . lebih baik kalau isa bertindak daripada U.T.K bertindak..



Bookmark and Share

    


  Member Information For samudraProfil   Hantar PM kepada samudra   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 13-04-10 08:52


Pada 13-04-10 07:38 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

aku masih sokong isa . anwar ibrahim pun masih setuju isa tidak diharamkan ,cuma dipinda. tak percaya tanya dia . lebih baik kalau isa bertindak daripada U.T.K bertindak..




anwar kata ISA akan dimansuhkan.....mereka yang bersalah mesti dibuktikan kesalahan dulu


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 13-04-10 10:32


Pada 13-04-10 08:52 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 13-04-10 07:38 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

aku masih sokong isa . anwar ibrahim pun masih setuju isa tidak diharamkan ,cuma dipinda. tak percaya tanya dia . lebih baik kalau isa bertindak daripada U.T.K bertindak..




anwar kata ISA akan dimansuhkan.....mereka yang bersalah mesti dibuktikan kesalahan dulu



percaya lagi penipuan anwar lagi...berapa banyak dah kena tipu dengan anwar ni..dulu kena tipu dengan TDM... lepas itu nak kena tipu dengan anwar pulak..huhuhuu :lucu:

yang kat atas tu aku tanya pertuduhan.... bukan kesalahan yang disabitkan. di tuduh belum tentu betul.

= end =

Bookmark and Share

    


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 13-04-10 18:51


Kerajaan di Malaysia ni cuma ambil tahu tentang perut mereka saja. mereka tak ambil tahu hal rakyat.

Tahanan ISA tu, sudah terang lagi nak bersuluh ke? Terang-terang mereka tidak bersalah... mata rakyat juga mampu melihat. Tapi, dah menjadi kebiasaan pihak kerajaan yang menjadikan rakyat sebagai alat permainan politik.

Andai ISA benar-benar dimansuhkan, syukur alhamdulillah. Tetapi, andai sebaliknya... kita pun tahu kan... bagaimana nak tegaknya Islam di arena politik andai Israel menaungi mereka.

Apa makna Malaysia negara Islam? Apa kegunaan perlembagaan Malaysia sedangkan hanya menjadi perhiasan semata bagi melengkapkan sistem negara...?

Setuju tak andai kita mula dari sekarang membuka gerakan Islah abad 21 yang baru? Menjadikan negara Malaysia sebagai pusat pentadbiran Islam moden. Sama seperti zaman Rasulullah memerintah Madinatul Munawwarah.

Kita sama-sama perjuangkan Islam, tapi tidak secara keras, kita buat secara tidak ketara di mata kerajaan. Menarik lebih ramai rakyat Malaysia memihak kepada kita. Insya-Allah kerajaan kalah... Sesungguhnya yang haq itu tetap akan mengalahkan yang bathil walau yang bathil itu hampir menguasai dunia. Allah sentiasa bersama orang yang benar...


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 13-04-10 22:28


Pada 13-04-10 18:51 , nathirah-sadiqah posting:

!!! QUOTE !!!

Kerajaan di Malaysia ni cuma ambil tahu tentang perut mereka saja. mereka tak ambil tahu hal rakyat.

Tahanan ISA tu, sudah terang lagi nak bersuluh ke? Terang-terang mereka tidak bersalah
... mata rakyat juga mampu melihat. Tapi, dah menjadi kebiasaan pihak kerajaan yang menjadikan rakyat sebagai alat permainan politik.

Andai ISA benar-benar dimansuhkan, syukur alhamdulillah. Tetapi, andai sebaliknya... kita pun tahu kan... bagaimana nak tegaknya Islam di arena politik andai Israel menaungi mereka.

Apa makna Malaysia negara Islam? Apa kegunaan perlembagaan Malaysia sedangkan hanya menjadi perhiasan semata bagi melengkapkan sistem negara...?


Setuju tak andai kita mula dari sekarang membuka gerakan Islah abad 21 yang baru? Menjadikan negara Malaysia sebagai pusat pentadbiran Islam moden. Sama seperti zaman Rasulullah memerintah Madinatul Munawwarah.

Kita sama-sama perjuangkan Islam, tapi tidak secara keras, kita buat secara tidak ketara di mata kerajaan. Menarik lebih ramai rakyat Malaysia memihak kepada kita. Insya-Allah kerajaan kalah... Sesungguhnya yang haq itu tetap akan mengalahkan yang bathil walau yang bathil itu hampir menguasai dunia. Allah sentiasa bersama orang yang benar...



yang saya bold tu......

1)anda sudah pun senaraikan ciri-ciri kepimpinan yang ada sekarang.....jadi apakah mahu berlembut untuk menentang mereka yang zalim pada rakyat sendiri sedangkan selau war2kan mereka mengikut islam

2)sebab tu saya cabar kepada forummer disini supaya dibuktikan dulu salah mereka....innocent until proven guilty tu yang islam pun ajar


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 14-04-10 20:39


Saudara Rashdin...

Anda perlu sedar... kita sekarang bukan berada di kurun ke-15. Ingat! Bukan di kurun ke-15!
Kita berada di era kemodenan. Hendak menentang, membuat demonstrasi seperti zaman dulu?
Hendak mengulangi sejarah 13 Mei lagi?

Saudara perlu ingat... baru sedikit kita lakukan... baru buat cabaran dalam internet, dah kena tangkap. Baru sedikit kita cuba menentang kerajaan, dah masuk ISA.

Ingin saya mengingatkan saudara kembali... kita sebagai rakyat Malaysia hanya bahan permainan politik. BAHAN PERMAINAN POLITIK.

Dalam laman-laman sosial atau mana-mana forum, kita tidak pasti ada kemungkinan perisik politik menyelinap dalam ni. Mungkin dia seperti "masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengua..." Mungkin juga dia berpura-pura seperti kita yang membenci politik. Kemudian kita terjebak dengan tipu helahnya dan kemudian kita pula ditahan.

Sekarang tidak mustahil seandainya saudara sendiri merupakan perisik dari kerajaan yang sedang mencari mangsanya. Tidak mustahil juga berkemungkinan saya sendiri perisik dari kerajaan untuk mencari orang-orang yang menentang kerajaan disini seperti saudara.
(Contoh sahaja)

Dalam apa-apa tindakan, kita perlu berfikir dahulu. Di era kemodenan ini kita tidak boleh bertindak seperti di kurun ke-15 dulu. Kita tidak boleh bertindak seperti di zaman pra-kemerdekaan atau di awal kemerdekaan dahulu.

Ingat! Mahathir telah menjadikan negara Malaysia sebagai NEGARA POLIS. Najib pula sekarang membuat perubahan mengikut kepalanya sendiri dan membelakangi bapanya, Tun Abdul Razak yang sebelum ini berusaha mempertahankan Tanah Melayu dan martabat melayu.

Seandainya apa yang kita katakan semua ini tidak menyebabkan ditahan oleh pihak kerajaan, seandainya suara rakyat ini didengar oleh pihak kerajaan, sudah lama saya buat penentangan politik dalam blog saya. Tapi, saya perlu berfikir sebelum bertindak. Andai saya melakukan sedemikian di zaman sekarang ini, pasti ditahan masuk ISA.

Oleh yang demikian, saya terpaksa buat secara simbolik. Saya curahkan melalui hasil penulisan saya. Sebab, penulis-penulis zaman dahulu berusaha menyebarkan fahaman mereka melalui hasil penulisan seperti puisi, novel dan sebagainya.

Salah-silah "amar ma'ruf nahi munkar" bukan hanya satu. Pilihlah mana yang terbaik, laksanakan.

Untuk melakukan Islah, kita tidak boleh secara keras kerana bakal membinasakan kita kembali. Buatlah secara halus. Seumpama menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak bertaburan.

Saya berharap saudara faham definisi "halus" di sini.

Oh, ya! satu lagi, agaknya politik tidak menyatakan mereka mengikut kaedah Islam. Kerana mereka sendiri mengatakan bahawa politik dan Islam tidak boleh disatukan. (apa bangang bodohnya politik itu...)


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 14-04-10 22:19


Pada 14-04-10 20:39 , nathirah-sadiqah posting:

!!! QUOTE !!!

Saudara Rashdin...

Anda perlu sedar... kita sekarang bukan berada di kurun ke-15. Ingat! Bukan di kurun ke-15!
Kita berada di era kemodenan. Hendak menentang, membuat demonstrasi seperti zaman dulu?
Hendak mengulangi sejarah 13 Mei lagi?

Saudara perlu ingat... baru sedikit kita lakukan... baru buat cabaran dalam internet, dah kena tangkap. Baru sedikit kita cuba menentang kerajaan, dah masuk ISA.

Ingin saya mengingatkan saudara kembali... kita sebagai rakyat Malaysia hanya bahan permainan politik. BAHAN PERMAINAN POLITIK.


Di era kemodenan ini kita tidak boleh bertindak seperti di kurun ke-15 dulu. Kita tidak boleh bertindak seperti di zaman pra-kemerdekaan atau di awal kemerdekaan dahulu.

Ingat! Mahathir telah menjadikan negara Malaysia sebagai NEGARA POLIS. Najib pula sekarang membuat perubahan mengikut kepalanya sendiri dan membelakangi bapanya, Tun Abdul Razak yang sebelum ini berusaha mempertahankan Tanah Melayu dan martabat melayu.



Oleh yang demikian, saya terpaksa buat secara simbolik. Saya curahkan melalui hasil penulisan saya. Sebab, penulis-penulis zaman dahulu berusaha menyebarkan fahaman mereka melalui hasil penulisan seperti puisi, novel dan sebagainya.



yang saya bold tu------->apa anda ingat taktik yang anda dakwa dari kurun 15 tu tak ada hasil ke????

cuba anda tengok iran,siam,afrika selatan dan palestin sendiri...dengan taktik begini jugalah kerajaan2 yang zalim boleh tumbang cuma di palestin kebangkitan demi kebangkitan sudah nampak....

Kenapa perlu diungkit lagi 13 mei????andai negara ni TERPAKSA BERPERANG dalam negara pun sekarang dah boleh...buktinya di filipina yang mana ia adalah CARA TERAKHIR dan TAK DAPAT DIELAK lagi.....

dan seluruh rakyat selama ni tertipu dengan lagak SI TUA KEPARAT ni lah penyebab negara kita jadi begini....sekarang DIA SEMAKIN TERLONDEH sila baca pendedahan di site isu semasa tu ada saya post siapa sebenarnya si TUA KERALA ni..


penggunaan kekerasan adalah CARA YANG TERAKHIR BOLEH DIBUAT dan negara semakin ke arah itu pada saya TIDAK MUSTAHIL


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 14-04-10 22:49


Inilah masalahnya. Kita terlalu ingin membandingkan diri kita dengan negara lain. Kalau kita sentiasa nak bandingkan negara kita dengan negara lain...banyak sangat perbandingannya...

Negara lain, seperti di india contohnya... mereka melakonkan cerita seperti politik yang tidak boleh dipercayai, polis yang berlagak baik tetapi sebenarnya tidak... dan macam-macam lagi. Apa sekalipun yang mereka lakonkan, penerbitan filem mereka tidak diband oleh kerjaan mereka. Pengarah dan pelakon mereka tidak ditangkap. Kerana apa? Kerana apa yang mereka lakukan terlalu bebas. Mereka nak buat demo, mereka nak mengganas, mudah saja. Kerana kawalan keselamatan mereka lemah. Kerana itu adanya gelaran "pengganas" di dalam sesebuah negara.

Di negara kita sendiri, kita hendak demo mempertahankan Islam, dahlah dikatakan pengganas, siapa menjadi ketuanya pula pasti ditangkap dan berkemungkinan dihukum bunuh atau ISA dengan tuduhan seperti: cuba menggulingkan raja, menentang kerajaan, atau orang yang berbahaya kepada sistem pentadbiran negara. Pengikut-pengikutnya juga sama.

Contohi sahaja sejarah Al-Maunah tahun 2000 dulu. mereka dituduh hendak menggulingkan raja. Pelbagai tuduhan tidak musabah mereka berikan. Sedangkan, target Al-Maunah ingin berjihad dan membantu orang-orang Islam di Indonesia pada ketika itu dalam perang.
Namun, tidak sampai pun hajat mereka, mereka yang sedang menjalani latihan ketika itu ditangkap. Ketuanya, Ustaz Amin dihukum gantung sampai mati tanpa ada pengakuan bersalah daripada beliau. Dalam Islam, sebelum menghukum seseorang, perlu ada pengakuan bersalah dari tertuduh sendiri. Tetapi Allah tetap menyebelahi yang Haq. Sebelum ustaz Amin dihukum gantung lagi tempat tahanannya berbau harum. Sewaktu hukuman dijalankan, saya agak beliau dah meninggal di dalam sujudnya walaupun tetap diangkat untuk hukuman gantung.
Betapa deritanya keluarga ahli-ahli Al-Maunah ketika itu apabila mereka ditangkap dan terpaksa meninggalkan keluarga secara mengejut. 10 tahun sudah berlalu, tetap berada diingatan saya. Terutamanya apabila lakonan semula dilakukan mengenai kisah penangkapan Al-Maunah itu di tv. Betapa sakitnya hati kami melihat plot penceritaan polis yang bertentangan sungguh dengan plot yang diceritakan oleh tentera. Betapalah kejamnya polis itu menuduh Al-Maunah dengan pelbagai cerita, sedang apabila Tentera itu bercerita, dia sendiri kagum dan hormat pada ahli Al-Maunah. Nampak sangat bagaimana zalimnya polis itu.

Mereka yang ingin berjihad itu sendiri ditangkap. Kita pula, ingin berjihad juga memperjuangkan Islam. Melakukan Islah di negara ini. Tetapi andai secara keras terus... Sebelum itu pasti umat Islam akan dicop pengganas. Kemudian dikatakan melayu pengganas.

Ya... tidak mustahil jalan terakhir itu kita lakukan. Tidak mustahil belakunya perang dalam negara lagi. Tetapi, bukan pada waktu sekarang. Ingat...perang mengundang ruang buat penjajah asing menakluki Tanah Melayu kembali. Perang membuka peluang kepada Sabah Sarawak keluar dari Malaysia. Andai ini berlaku, kami bangsa melayu akan berada dalam kesusahan.

Andai saudara inginkan kekerasan, inginkan perang... silakan. Tetapi setelah politik negara goyah. Saya tahu disemenanjung sudah ada pemberontakan. Tetapi, andai ini dilakukan disaat kerajaan masih mampu menangkap kita sesuka hati, sama sahaja bagaikan yang dikejar tidak dapat, yang dikendong berciciran.

Jangan diikutkan sangat kehendak hati itu. Saudara boleh rancang strategi. Tetapi saudara perlu fikir akan positif negatifnya. Jangan kerana ingin menjatuhkan kerajaan, rakyat pula yang sengsara. Kita mahukan keadilan rakyat. Bukannya menambah burukkan lagi keadaan rakyat.


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 15-04-10 22:37


saya tegaskan bahawa yang perang tu ADALAH PILIHAN TERAKHIR jika pilihan2 yang lain sudah tiada bukannya terus angkat senjata melulu.......

saya ingat lagi sewaktu shah iran digulingkan dulu......waktu tu sudah sampai ke kemuncak pemberontakan rakyat terhadap raja.....SELURUH badan2 kerajaan iran sendiri yang melancarkan pemberontakan terutama agensi keselamatan rentetan dari kejadian jumaat hitam yang menyaksikan ramai yang dibunuh secara kejam...

macam dalam negara kita pula,tahanan bukan saja dinafikan hak,malah isteri2 juga kerap di ganggu secara seksual dan etc...ini antara point yang buat saya lawan...suka ke begini???merosakkan rumahtangga orang lagi...adakah islam ajar???


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

nathirah-sadiqah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2010
Ahli No: 39470
Posting: 60
Dari: Labuan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 15-04-10 23:24


agaknya kalau aku tengah berdebat berdepan dengan orang ni, confirm berbuih mulut aku dah. hohohoh...

pasal masalah isteri-isteri tahanan ISA tu, kan tu sama saja macam kes di luar negara.... sama saja macam di Cairo dan entah mana lagi... Tapi, kalau kita berusaha elakkan diri, tak akan berterusan masalah tu.

ok lah... what ever lah... aku malas nak gaduh... aku buat keterangan pun tak guna jugak agaknya. macam kes kami yang orang labuan ni tak dipandang langsung. dahlah tak dipandang, kami dihina pula... rendah sangatkah martabat masyarakat Labuan untuk dihina (boleh rujuk entri blog saya)-ok...tak ada kaitan (meyimpang tajuk)

banyak lagi kerja buat masa ni perlu aku buat... aku malas nak teruskan perdebatan yang sama dalam ni... bercakap tanpa ada perlaksaan tak ada guna...

-Malaysia sekarang dah tak selamat... Raja-raja melayu macam dah hilang kuasa. Kerajaan pun mudah sangat ditipu. Sejarah bakal berulang... Percayalah andai ini berterusan, tidak mustahil satu masa nanti orang melayu akan hilang di dunia. Sama seperti Taiwan yang asalnya adalah kepulauan melayu, kini orang-orang melayu semuanya lari ke gunung. Bangsa melayu dah sama taraf dah dengan red-indian di negara orang putih.


-----------------
Create your own banner at mybannermaker.com!


Bookmark and Share

    


  Member Information For nathirah-sadiqahProfil   Hantar PM kepada nathirah-sadiqah   Pergi ke nathirah-sadiqah's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.139168 saat. Lajunya....