Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 28-07-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Men are born to succeed, not fail.
-- Henry David

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 80
Ahli: 0
Jumlah: 80




  Yang Masuk Ke Sini
izad: 7 hari yang lalu
the_brOtherz: 35 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: SIAPA MB TERENGGANU???


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» SIAPA MB TERENGGANU???

Please Mendaftar To Post


Oleh SIAPA MB TERENGGANU???

aesyah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31801
Posting: 109
Dari: chendering, tGanu

Terengganu  


posticon Posting pada: 11-03-08 08:17


KUALA TERENGGANU: Majlis pelantikan Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri, Datuk Seri Idris Jusoh sebagai Menteri Besar semalam tertangguh berikutan `masalah teknikal'.

Pengumuman penangguhan itu dibuat Datuk Bentara Luar, Datuk Omar Pilus kira-kira jam 8.55 pagi mengejutkan lebih 100 jemputan, termasuk wakil rakyat baru.

Setiausaha Perhubungan Umno negeri, Datuk Rosol Wahid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ajil, berkata Idris terpaksa ke Kuala Lumpur untuk bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Kami hanya tahu mengenai perkara ini (penangguhan) pada saat akhir dan disebabkan itu pegawai istana tidak dapat memaklumkan lebih awal kepada semua jemputan," katanya yang ditemui di Istana Maziah, di sini.

Turut kelihatan Adun Kijal, Datuk Ahmad Said; Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Razali Ismail dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mokhtar Nong.

Rosol berkata, upacara pelantikan itu akan diadakan dalam masa terdekat, bagaimanapun tarikhnya belum ditetapkan.

                                                                                                                                                         sumber berita harian 11 mac 08


p/s: ura-ura mengatakan ramai rakyat terengganu tidak bersetuju Datuk Seri Idris Jusoh dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu.

"Idris Jusoh bawa kerosakkan pada bumi Terengganu ini dengan budaya barat, maksiat di bumi ulama (pulau duyung), bagi projek tganu pada syarikat luar, mengaut projek untuk dirinya dan kroni, kekayaan negeri tidak sampai pada rakyat (bagi ke Patrick Lim dan puaknya), tidak hormat Sultan, angkuh, tamak dan perbodohkan rakyat.
Tuanku Sultan Mizan telah buat keputusan yang bijak untuk tidak akan melantik Idris Jusoh jadi MB tganu. diharap saudara/i bersiap sedia untuk adakan perarakan di istana untuk menyokong Tuanku."
ini mesej yang ana terima dr sahabat ana semalam.


persoalannya sejauh mana kekuatan Idris Jusoh untuk terus memerintah Terengganu kalau betul Sultan dah murka pada beliau dan siapa yang akan menggantikan tempat beliau? :-?

memang gawat betul dah negeri terengganu ni. :-(



-----------------
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For aesyah86Profil   Hantar PM kepada aesyah86   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-03-08 11:58


Pada 11-03-08 08:17 , aesyah86 posting:

!!! QUOTE !!!

KUALA TERENGGANU: Majlis pelantikan Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri, Datuk Seri Idris Jusoh sebagai Menteri Besar semalam tertangguh berikutan `masalah teknikal'.

Pengumuman penangguhan itu dibuat Datuk Bentara Luar, Datuk Omar Pilus kira-kira jam 8.55 pagi mengejutkan lebih 100 jemputan, termasuk wakil rakyat baru.

Setiausaha Perhubungan Umno negeri, Datuk Rosol Wahid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ajil, berkata Idris terpaksa ke Kuala Lumpur untuk bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Kami hanya tahu mengenai perkara ini (penangguhan) pada saat akhir dan disebabkan itu pegawai istana tidak dapat memaklumkan lebih awal kepada semua jemputan," katanya yang ditemui di Istana Maziah, di sini.

Turut kelihatan Adun Kijal, Datuk Ahmad Said; Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Razali Ismail dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mokhtar Nong.

Rosol berkata, upacara pelantikan itu akan diadakan dalam masa terdekat, bagaimanapun tarikhnya belum ditetapkan.

                                                                                                                                                         sumber berita harian 11 mac 08


p/s: ura-ura mengatakan ramai rakyat terengganu tidak bersetuju Datuk Seri Idris Jusoh dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu.

"Idris Jusoh bawa kerosakkan pada bumi Terengganu ini dengan budaya barat, maksiat di bumi ulama (pulau duyung), bagi projek tganu pada syarikat luar, mengaut projek untuk dirinya dan kroni, kekayaan negeri tidak sampai pada rakyat (bagi ke Patrick Lim dan puaknya), tidak hormat Sultan, angkuh, tamak dan perbodohkan rakyat.
Tuanku Sultan Mizan telah buat keputusan yang bijak untuk tidak akan melantik Idris Jusoh jadi MB tganu. diharap saudara/i bersiap sedia untuk adakan perarakan di istana untuk menyokong Tuanku."
ini mesej yang ana terima dr sahabat ana semalam.


persoalannya sejauh mana kekuatan Idris Jusoh untuk terus memerintah Terengganu kalau betul Sultan dah murka pada beliau dan siapa yang akan menggantikan tempat beliau? :-?

memang gawat betul dah negeri terengganu ni. :-(






ana tak dapat makluman pun tentang ni...


-----------------
"Cerahkan Mata Anda" http://buku2008.wordpress.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

zc
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28322
Posting: 666
Dari: somewhere

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-03-08 12:21


Terengganu MB will sjtill belongs to Pak Deris....i think.
setakat mana nak majukan Terengganu...we will see.

Bookmark and Share

    


  Member Information For zcProfil   Hantar PM kepada zc   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 11-03-08 14:21


yup betul itu...dengar ribut yang bertiup kencang begitu lah....sultan tak perkenan pok yeh jadi menteri besar semula...ada 3 nama yang disebut2 calon menteri besar...tapo yang pastinya sultan tak nak pok yeh pasal terlalu luar biasa dia buat pembaziran kat rakyat

Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

zanhar
Warga Rasmi
Menyertai: 11.03.2008
Ahli No: 32854
Posting: 6
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-03-08 14:53


Setahu saya..PM lagi berkuasa dr Sultan.walaupun Sultan tak suka..PM berhak membuat keputusan.Jadi sudah tentu jawapan kepada siapa MB terengganu ialah..Idris Jusoh lagi..walaupun saya kurang suka cara dia memerintah terengganu..dan Jika PM masih berkenan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For zanharProfil   Hantar PM kepada zanhar   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 11-03-08 16:09


tapi semstinya rakyat pun tak kan suka....kan rakyat berdaulatkan sultan..yang pastinya,Kalau dia memerintah pun,mesti tak senang dudukla

Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 11-03-08 16:18


Pada 11-03-08 14:53 , zanhar posting:

!!! QUOTE !!!

Setahu saya..PM lagi berkuasa dr Sultan.walaupun Sultan tak suka..PM berhak membuat keputusan.Jadi sudah tentu jawapan kepada siapa MB terengganu ialah..Idris Jusoh lagi..walaupun saya kurang suka cara dia memerintah terengganu..dan Jika PM masih berkenan...


Betul tu...Saya masih ingat lagi cikgu sejarah saya pernah cakap PM lebih berkuasa dari Sultan dari segi pemerintahan negara...Sultan hanya boleh tolak Rang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat sekali saja...Lepas tu undang-undang tu akan terlaksana secara automatik selepas diluluskan oleh Dewan Rakyat buat kali kedua...


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

gsrturbo
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.07.2005
Ahli No: 17654
Posting: 251
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 11-03-08 16:33


kalau begini kena lah tukar cara pemerintahan pulak..biar YDPA jadi pemerintah negara dan negeri..jangan dok adopt sistem pemerintahan barat yangd ah kuno..

Bookmark and Share

    


  Member Information For gsrturboProfil   Hantar PM kepada gsrturbo   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 11-03-08 18:48


Pada 11-03-08 14:53 , zanhar posting:

!!! QUOTE !!!

Setahu saya..PM lagi berkuasa dr Sultan.walaupun Sultan tak suka..PM berhak membuat keputusan.Jadi sudah tentu jawapan kepada siapa MB terengganu ialah..Idris Jusoh lagi..walaupun saya kurang suka cara dia memerintah terengganu..dan Jika PM masih berkenan...


Sultan Terengganu masih berkuasa dari PM.. watikah perlantikan Menteri Besar hanya boleh ditandatangani oleh baginda Sultan.. walau macam mana PM bersungguh pun, kalau Sultan Terengganu tak tandatangan watikah.. Datuk Idris tak boleh memulakan tugas sebagai MB Terengganu..


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

qibtiyah
WARGA SETIA
Menyertai: 10.07.2005
Ahli No: 17187
Posting: 721
Dari: qaryah_qish

seychelles   avatar


posticon Posting pada: 11-03-08 18:50


kalau selama ni pak lah kata dia berfikiran terbuka,
sepatutnya dia terima cadangan rakyat..
sebab kononnya negara demokrasi,..
paklah sepatutnya lebih pentingkan kehendak rakyat
bertepatan dengan kononnya "jangan bekerja untuk saya"
so, sama-sama kita nantikan..
moga "jangan kaut untung seorang-seorang"
diri sendiri bahagia..
rakyat menderita...

Bookmark and Share

    


  Member Information For qibtiyahProfil   Hantar PM kepada qibtiyah   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 11-03-08 18:52


silap orang-orang Ganu jugak tak hendak pilih PAS sebagai bakal kerajaan baru Tganu...

p/s : ana ingat lagi gambar TGHA berpelukan dengan Sultan Mizan selepas menang PRU 11 di Tganu tahun 1999...ada sesiapa boleh pastekan gambar tu di sini?....:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

aesyah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31801
Posting: 109
Dari: chendering, tGanu

Terengganu  


posticon Posting pada: 11-03-08 21:55


!!! QUOTE !!!

silap orang-orang Ganu jugak tak hendak pilih PAS sebagai bakal kerajaan baru Tganu...


macam mana PAS nak menang kalau ramai sangat pengundi hantu.. mereka ni main kotor.. masyaAllah.teruknya...


-----------------
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For aesyah86Profil   Hantar PM kepada aesyah86   Quote dan BalasQuote

aesyah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31801
Posting: 109
Dari: chendering, tGanu

Terengganu  


posticon Posting pada: 12-03-08 00:04


BN Terengganu terselamat dengan bantuan pengundi hantu

MARANG, 10 Mac (Hrkh) - Nasib Barisan Nasional Terengganu lebih baik kerana tidak seburuk rakan-rakannya di Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Perak yang mengakibatkan berlaku pertukaran kerajaan negeri.

Sebelum ini, Terengganu dan Kelantan menjadi tumpuan utama BN dan strategi membawa masuk pengundi 'luar' (hantu) kedua-dua negeri itu dilakukan sejak PRU Ke-11 lagi.

Namun begitu, senario kali ini tidak semudah disangkakan apabila berlaku kebangkitan rakyat serta gelombang inginkan perubahan.

Pada 8 Mac 2008 lalu, berlaku satu insiden di Kampung Rusila, Marang apabila penduduk setempat bertindak sendirian menahan dua buah bas yang disyaki membawa para pengundi luar, kira-kira jam 10.00 pagi tersebut.

Kedua-dua penumpang bas berkenaan ditahan serta diambil kad pengenalan masing-masing bagi tujuan semakan daftar pemilih di Peti Undi Rusila, Marang.

Harakah dimaklumkan, pengesahan dibuat membuktikan penumpang kedua-dua buah bas tersebut merupakan pelatih jururawat berasal dari Selangor, Perak dan Sabah.

Mereka dikatakan telah didaftarkan sebagai pengundi di Peti Undi Rusila bagi menjatuhkan Presiden PAS dalam pilihan raya kali ini.

Polis yang menerima maklumat berhubung kes tersebut bergegas ke tempat kejadian serta meminta penduduk terbabit menyerahkan kembali sejumlah 58 keping kad pengenalan yang diambil itu.

Sehubungan itu, anak kepada Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang iaitu Muhamad Khalil telah tampil bagi membantu pihak polis mendapatkan kembali kad-kad pengenalan tersebut.

Sebaliknya, pihak polis bertindak agresif dengan menahan Muhamad Khalil di bawah Seksyen 25(1) (a) Peraturan Pendaftaran Negara kerana didakwa kononnya menyimpan kad pengenalan orang lain tanpa mempunyai kuasa sah mengikut undang-undang.

Insiden spontan itu, telah membangkitkan kemarahan anak-anak muda dan penduduk setempat bertindak menghalang serta 'bertempur' dengan pihak polis dan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU).

Dalam kejadian tersebut anggota FRU sekali lagi bertindak agresif dengan melepaskan lebih 20 butir bom asap (pemedih mata) bagi menyurai kumpulan orang ramai itu.

Ekoran insiden tersebut, Muhamad Khalil yang ditahan serta berada di dalam kenderaan pancuan empat roda polis tercedera di kepala akibat terkena serpihan kaca dan batu.

Kejadian tersebut mengakibatkan anak Presiden PAS itu terpaksa menerima rawatan dan dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu.

Rusuhan berlaku seketika akibat tindak balas penduduk setempat mempertahankan diri dari tindakan agresif polis dan anggota FRU terhadap orang awam di tempat kejadian.

Lebih 1000 orang awam terdiri dari kalangan penduduk setempat yang keluar mengundi bertindak mempertahankan diri dari keganasan pihak pasukan keselamatan.

Ketua Polis Terengganu, Dato' Ayob Yaakob berkata kes tersebut masih dalam siasatan polis dan setakat ini seramai 24 orang ditahan termasuk Muhamad Khalil.

Katanya, polis menahan 24 individu berusia 15 hingga 60 tahun di bawah Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana merusuh, Seksyen 143 kerana berhimpun secara haram, Seksyen 36 (1) (dan) Akta Pilihan Raya dan Seksyen 25(1)(a) Peraturan Pendaftaran Negara.

Presiden PAS, sekali lagi mempertahankan tindakan Muhamad Khalil bersama penduduk setempat menghalang serta menyekat pengundi luar pada insiden 8 Mac 2008 lalu.

Katanya, Khalil dan penduduk kampung Rusila bertindak cemerlang dalam usaha memulihkan demokrasi di negara ini.

"Dia (Khalil) dan penduduk kampung ini (Rusila) ditahan polis dan tercedera kerana terkena batu ketika berada dalam kenderaan polis dan saya berbangga dengan dia.

"Biarlah, dia (anak) kena tahan kerana berjuang menuntut keadilan dalam demokrasi yang semakin tercemar," ujarnya ketika ditemui di rumahnya, Sabtu lalu.

Katanya, Muhamad Khalil bersama penduduk berjaya menahan dua buah bas yang disahkan pengundi berasal dari Selangor, Perak dan Sabah.

Kejadian tersebut telah berjaya menyelamatkan kerusi PAS Rhu Rendang serta berjaya merampas kembali kerusi Parlimen Marang dari tangan Barisan Nasional.

Keputusan pilihan raya menunjukkan Dato' Seri Abdul Hadi Awang berjaya mempertahankan kerusi Rhu Rendang menewaskan calon BN, Razali Idris dengan majoriti 2,686 undi.

Manakala, bagi kerusi Parlimen Marang pula berjaya dirampas kembali menewaskan calon BN, Dato' Dr Ahmad Ramzi Zubir dengan majoriti 2,747 undi.

Tinjauan Harakah pada hari pengundi berlaku mana-mana tempat yang 'panas' serta berjaya menahan pengundi luar masuk ke tempat mengundi didapati akan dimenangi oleh calon PAS dalam Pilihan Raya ke-12 ini.

sumber HarakahDaily.Net


-----------------
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For aesyah86Profil   Hantar PM kepada aesyah86   Quote dan BalasQuote

aesyah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31801
Posting: 109
Dari: chendering, tGanu

Terengganu  


posticon Posting pada: 12-03-08 00:13


KUALA TERENGGANU, 11 Mac (Hrkh) - Kira-kira seribu pengikut Dato' Seri Idris Jusoh, Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu berkumpul menyambut kepulangannya dari Kuala Lumpur di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu kira-kira jam 9.15 malam, semalam.

Idris dengan wajah muram tetapi tenang diarak keluar dari pintu terminal ke arah orang ramai yang berkumpul di situ.

Suasana agak gamat dan kelam kabut dengan suara tempikan penyokong-penyokong Idris meminta orang ramai bertenang supaya mereka dapat melihat wajah pemimpin mereka yang dipercayai kini dalam dilema untuk menjadi menteri besar semula.

Idris menemui mereka kira-kira lima minit sebelum beredar dengan menaiki kereta dipercayai pulang ke rumah beliau di Besut, melalui jalan pantai.

Difahamkan terdahulu dari itu pihak istana tidak bersetuju melantik Idris sebagai menteri besar walaupun Terengganu berjaya dipertahankan dari jatuh ke tangan Barisan Alternatif (BA) dengan memperolehi majoriti dua pertiga dengan mendapat 24 kerusi DUN dan tujuh kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu.

PAS memperolehi lapan kerusi DUN dan satu kerusi Parlimen.

Istiadat perlantikan menteri besar terpaksa ditangguhkan dipercayai kerana beberapa masalah berbangkit.

Idris dipercayai ke Kuala Lumpur untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud al-Muktafibillah Shah dan menemui Perdana Menteri Datto' Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi menyelesaikan urusan mengenai perlantikan Menteri Besar Terengganu.

Difahamkan tiga nama telah dikemukakan termasuk Idris yang juga ADUN Jerteh, Mohamad Awang Tera, ADUN Cukai dan Dato' Rosol Wahid, ADUN Ajil.

sumber HarakahDaily.Net


-----------------
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For aesyah86Profil   Hantar PM kepada aesyah86   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-03-08 00:18


begitu juga yang disampaikan oleh kawan den dari terengganu. Berbual di internet relay chat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

mohdnurhakimin
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15370
Posting: 984
Dari: toulouse

france  


posticon Posting pada: 12-03-08 03:00


Pada 11-03-08 18:48 , Meow posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-03-08 14:53 , zanhar posting:

!!! QUOTE !!!

Setahu saya..PM lagi berkuasa dr Sultan.walaupun Sultan tak suka..PM berhak membuat keputusan.Jadi sudah tentu jawapan kepada siapa MB terengganu ialah..Idris Jusoh lagi..walaupun saya kurang suka cara dia memerintah terengganu..dan Jika PM masih berkenan...


Sultan Terengganu masih berkuasa dari PM.. watikah perlantikan Menteri Besar hanya boleh ditandatangani oleh baginda Sultan.. walau macam mana PM bersungguh pun, kalau Sultan Terengganu tak tandatangan watikah.. Datuk Idris tak boleh memulakan tugas sebagai MB Terengganu..



Setuju.
Walaupun PM boleh melobi Yang DiPertuan Agong yang juga Sultan Terengganu, ana tidak rasa Pak Lah berani berbuat demikian.

Kerana Pak Lah sendiri sangat bernasib baik kerana Sultan Mizan menerima beliau sebagai PM walau mendapat bantahan rakyat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdnurhakiminProfil   Hantar PM kepada mohdnurhakimin   Quote dan BalasQuote

aisya_humairah
Warga Rasmi
Menyertai: 01.08.2007
Ahli No: 30559
Posting: 10
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 12-03-08 11:42


ana setuju....
semakin lama bn memerintah terengganu semakin banyak keburukan yang berlaku.
yang jadi mangsa nya student universiti dipaksa pergi ke tempat mereka berkempen.
Dihiburkan kan dengan hiburan yang tidak bermanfaat.......
kasihan rakyat terengganu.....ditipu dengan hiburan dan pembangunan.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For aisya_humairahProfil   Hantar PM kepada aisya_humairah   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 12-03-08 13:07


Berita dekat RTM tak highlight pun pasal benda ni...Sibuk cerita pasal Selangor dan Perak belum ada Menteri Besar... :berfikir:


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

amirahni
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.06.2006
Ahli No: 24839
Posting: 134
Dari: SHAH ALAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 12-03-08 13:35


itulah dah hilang menteri pun nak cari pasal....RTM tak pernah telus...

Bookmark and Share

    


  Member Information For amirahniProfil   Hantar PM kepada amirahni   Pergi ke amirahni's Website   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 12-03-08 13:55


mybe sultan nak tangguhkan 2 bulan...than buat pilihanraya semula..... :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 12-03-08 14:03


Itulah balasn bagi orang suka mengeniayakan rakyat serta tamak untuk kroni..

Prof pernah dengar maklumat pada tahun 2006 yang ramai orang UMNO khusunya di Terengganu yang tidka setuju perlantikan Idris Jusoh sebagai MB. Kerna hanya bawa kekayaan ke Daerah Setiu dan Besut... serta menarik orang luar terlalu ramai sehingga ada persaingan perniagaan seperti projek pembinaaan

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

Nil
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20136
Posting: 435
Dari: Temerloh

Pahang  


posticon Posting pada: 12-03-08 14:54


Pada 12-03-08 13:55 , aye posting:

!!! QUOTE !!!

mybe sultan nak tangguhkan 2 bulan...than buat pilihanraya semula..... :-D


Biso demo aye, mace tau2 jah. hehe. Mungkin ye juga agaknya...amin. Kawe dekat sni pun dok kecek pasal hal ni lah, Idris ditolak oleh Sultan Terengganu

Bookmark and Share

    


  Member Information For NilProfil   Hantar PM kepada Nil   Quote dan BalasQuote

aisya_aqmar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.08.2004
Ahli No: 10643
Posting: 195
Dari: pasir puteh ~ kaiy ell ~ k. tganu ~ next....?

Kelantan  


posticon Posting pada: 12-03-08 15:12


huhu... iyakah... memang pun... idris jusoh banyak ambil kontrak pmbgnn kat tganu. contohnya; projek bangunan polis depan universiti malaysia terengganu.. huhu...


-----------------
~Islam is our way of life~

http://ungulavender.wordpress.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For aisya_aqmarProfil   Hantar PM kepada aisya_aqmar   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 12-03-08 15:15


bisnes dia dah dibekukan..... sultan mizan murka..... :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

aesyah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31801
Posting: 109
Dari: chendering, tGanu

Terengganu  


posticon Posting pada: 13-03-08 07:19


!!! QUOTE !!!


!!! QUOTE !!!


    mybe sultan nak tangguhkan 2 bulan...than buat pilihanraya semula..... :-D



Biso demo aye, mace tau2 jah. hehe. Mungkin ye juga agaknya...amin. Kawe dekat sni pun dok kecek pasal hal ni lah, Idris ditolak oleh Sultan Terengganu




ala.. kalau buat pilihanraya semula pun BN main kotor juga!! kan mereka yang lebih berkuasa..
Tuanku sekarang pergi oversea.. so buat masa sekarang ni tak kan ada lagi perlantikan menteri besar.


-----------------
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For aesyah86Profil   Hantar PM kepada aesyah86   Quote dan BalasQuote

aesyah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31801
Posting: 109
Dari: chendering, tGanu

Terengganu  


posticon Posting pada: 13-03-08 07:25


media sekarang ni duduk susah sangat siapa menteri besar perak dan selangor.. macam-macam tuduhan.. tapi negeri yang menang pun hura hara juga tak ada menteri besar lagi..

kadang-kadang tengok berita, baca surat khabar menyakitkan hati saja.. geram betul!!


-----------------
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For aesyah86Profil   Hantar PM kepada aesyah86   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 13-03-08 07:26


Alhamdulillah Duli Sultan Terengganu....
bersamelah kita berdoa agar Duli Sultan kita dibawah rahmat Allah SWT dan dilimpah taufiq dan inayah...
bersamelah kita bersungguh2 berdoa (terutame yang muslimin pergi Solat Jumaat) untuk Duli Sultan.

p/s

teringin nak mengaminkan doa kat Pemimpin Kerajaan juga. Harap lepas ni ada doa untuk pemimpin kerajaan juga dalam Solat Jumaat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

anis_zulaikha

Menyertai: 13.07.2004
Ahli No: 10004
Posting: 1736
Dari: malaya

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 13-03-08 07:38


hemmm, sebagai anak jati terengganu... taknak deris tu jadi mb....

cakap tak serupa bikin...

cakap pembangunan, memang membangun pun,

:bunga: membangunkan rakyat supaya ramai buat maksiat

:bunga: membangunkan puak2 dia supaya memenuhkan lagi poket mereka


harap-harap, sultan tak nak lantik pakcik deris ini...



Bookmark and Share

    


  Member Information For anis_zulaikhaProfil   Hantar PM kepada anis_zulaikha   Quote dan BalasQuote

TheSaint
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.11.2003
Ahli No: 5229
Posting: 203
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 13-03-08 08:29


Pada 13-03-08 07:38 , anis_zulaikha posting:

!!! QUOTE !!!

hemmm, sebagai anak jati terengganu... taknak deris tu jadi mb....

cakap tak serupa bikin...

cakap pembangunan, memang membangun pun,

:bunga: membangunkan rakyat supaya ramai buat maksiat

:bunga: membangunkan puak2 dia supaya memenuhkan lagi poket mereka


harap-harap, sultan tak nak lantik pakcik deris ini...



Setuju dengan anis_zulaikha. Itulah yang kita pelik, bila orang Islam sendiri yang meminggirkan Islam tak kedengaran apa-apa dan dianggap betul. Sudah 5 tahun Deris Jusuh buat begitu.

Tapi pelik sangat bila DAP perintah Penang, baru 5 hari, belum tentu lagi akan terus pinggirkan Melayu macam Gerakan, MCA, UMNO, ramai yang sudah sibuk mengatakan DAP ada agenda tersendiri. Tak kata apa tentang agenda MCA, Gerakan, UMNO di Penang selama berpuluh tahun. Tak kata apa Melayu Penang sudah terpinggir.

Bookmark and Share

    


  Member Information For TheSaintProfil   Hantar PM kepada TheSaint   Quote dan BalasQuote

syah_apium
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 15.06.2003
Ahli No: 1424
Posting: 415
Dari: malaysia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 13-03-08 08:48


Utusan Malaysia Khamis 13/3/2008

Istana Terengganu ‘tolak’ Idris?

Oleh Nor Aziah Jaafar dan Wan Ramli Wan Mohamad

KUALA TERENGGANU 12 Mac – Terengganu mungkin memperoleh Menteri Besar yang baru apabila nama Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Idris Jusoh dikatakan ‘tidak diperkenan’ oleh pihak istana untuk memegang jawatan itu bagi penggal kedua.

Sumber Istana Terengganu ketika dihubungi mengesahkan sehingga hari ini Idris tidak mendapat ‘restu’ untuk meneruskan tugas tersebut walaupun beliau berjaya mengetuai Barisan Nasional (BN) Terengganu memperoleh kemenangan majoriti dua pertiga dalam Pilihan Raya Umum Ke-12.

Menurutnya, usaha sedang dilakukan untuk mengenal pasti calon untuk menerajui kerajaan negeri.

Bagaimanapun, ujar beliau, setakat ini nama-nama yang difikirkan sesuai belum diterima oleh pihak istana.

‘‘Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Negeri Terengganu Bab Kedua menyebut pelantikan Menteri Besar hendaklah terdiri daripada seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

‘‘Yang ditekankan di sini bukanlah mereka yang mengetuai parti yang memenangi pilihan raya tetapi mana-mana seorang ADUN yang pada fikiran Sultan Terengganu boleh mendapat kepercayaan ahli-ahli dewan yang mewakili rakyat negeri ini,” katanya.

Jurucakap itu berkata demikian ketika mengulas kenyataan Idris semalam yang menyerahkan kepada pihak istana untuk menentukan tarikh istiadat mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar serta kedudukan beliau sama ada dipilih semula atau tidak memegang jawatan itu.

Kedudukan Idris menimbulkan tanda tanya apabila istiadat angkat sumpah jawatan Menteri Besar dan ahli Exco kerajaan negeri yang sepatutnya berlangsung pagi kelmarin di Istana Maziah di sini dibatalkan.

Mengulas lanjut, sumber istana itu berkata, Sultan Terengganu sebenarnya bukan melibatkan diri baginda dengan politik sehingga melampaui sempadan, namun apa yang baginda mahu ialah kepentingan dan kesejahteraan rakyat mendapat pembelaan.

Sumber itu menafikan pihak istana campur tangan berhubung pelantikan menteri besar yang baru. Katanya, terpulang kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk menentukannya.

‘‘Pihak istana sebenarnya tidak campur tangan dalam pemilihan menteri besar, cuma istana mahu mereka yang menjadi menteri besar adalah mereka yang benar- benar diterima oleh rakyat.

‘‘Istana juga mahu mereka yang menjadi Menteri Besar berkemampuan untuk membawa kesejahteraan, kemakmuran dan perpaduan di kalangan rakyat,” katanya.

Setakat ini, antara nama yang disebut-sebut untuk mengisi jawatan Menteri Besar Terengganu ialah ADUN Cukai, Datuk Mohamed Awang Tera dan ADUN Ajil, Datuk Rosol Wahid.

Turut disebut ialah ADUN Bukit Besi, Din Adam dan ADUN Kijal, Datuk Ahmad Said.

Kesemua mereka merupakan bekas ahli Exco kerajaan negeri pada penggal lepas.

Mohamed dan Rosol masing-masing bekas Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Industri dan Pelancongan negeri serta Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam Hadhari dan Kebajikan negeri.

Din pula ialah Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan negeri, manakala Ahmad merupakan bekas Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri.


-----------------
ukhwah itu indah bila dihubungkan melalui silaturrahim

layari http://ibnusyah.blogspot.



    


  Member Information For syah_apiumProfil   Hantar PM kepada syah_apium   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 13-03-08 08:56


Pada 13-03-08 07:25 , aesyah86 posting:

!!! QUOTE !!!

media sekarang ni duduk susah sangat siapa menteri besar perak dan selangor.. macam-macam tuduhan.. tapi negeri yang menang pun hura hara juga tak ada menteri besar lagi..

kadang-kadang tengok berita, baca surat khabar menyakitkan hati saja.. geram betul!!



Tu lah pasal...Sibuk dengan Selangor dan Perak...mana pergi MB Terengganu dan MB Perlis...Takkan senyap saja...RTM kan kerajaan BN punya...Kalau setakat nak keluar dekat RTM petik jari saja boleh dapat...


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 13-03-08 09:41


hiduup terengganu......buat pembangunan yang betul-betul membazirkan duti rakyat

Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-03-08 10:56


Tuhan, terima kasih memberi kami rasa percaya, bukan ragu
Tuhan, terima kasih memberi kami rasa nekad, bukan gentar
Tuhan, terima kasih memberi kami pengorbanan, bukan kerehatan
Tuhan, terima kasih memberi kami kerendahan diri, bukan keangkuhan
Tuhan, terima kasih memberi kami keikhlasan, bukan kepura-puraan
Tuhan, terima kasih memberi kami kehalusan, bukan ketakburan
Tuhan, terima kasih memberi kami dugaan, bukan pengabaian
Tuhan, terima kasih memberi kami amanah, bukan kecelakaanTuhan, terima kasih memberi kami kesungguhan, bukan kelekaan
Tuhan, terima kasih memberi kami kebajikan, bukan bencana
Tuhan, terima kasih memberi kami keselamatan, bukan kesulitan
Tuhan, terima kasih memberi kami keamanan, bukan kehuru-haraan
Tuhan, terima kasih memberi kami kemakmuran, bukan kemelaratan
Tuhan, terima kasih memberi kami ganjaran, kerana pahala-Mu terlalu melimpah
Tuhan, terima kasih memberi kami tangisan ini...
Terima kasih Tuhan memberi kami dengan begitu banyak
Bimbing kami Tuhan supaya kami tidak melakukan kejahatan,
tidak melakukan penyelewengan, tidak melakukan keganasan
demi keserakahan

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

aesyah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31801
Posting: 109
Dari: chendering, tGanu

Terengganu  


posticon Posting pada: 13-03-08 21:21


Datuk Muhammad Awang Tera Menteri Besar Terengganu?

Difaham Sultan tidak berkenan dengan DS Idris Jusoh dan difahamkan Datuk Muhammad Awang Tera Menteri Besar Terengganu akan dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu.

Dalam pilihanraya 8 Mac 2006 Datuk Mohamad Awang Tera mendapat 9,541 mengalahkan dengan majoriti kecil Setiusaha PAS kemaman Hanafiah Mat 8,772

Tunggu pergolakkan.. :berfikir:

sumber www.tranungkite.net


-----------------
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For aesyah86Profil   Hantar PM kepada aesyah86   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 13-03-08 21:37


!!! QUOTE !!!

‘‘Yang ditekankan di sini bukanlah mereka yang mengetuai parti yang memenangi pilihan raya tetapi mana-mana seorang ADUN yang pada fikiran Sultan Terengganu boleh mendapat kepercayaan ahli-ahli dewan yang mewakili rakyat negeri ini,” katanya.


mungkinkah TGHA?.... :berfikir: :berfikir: :berfikir:

agaknya kalau BA menang, TGHA serta merta dilantik jadi MB baru Tganu..

memang benar Pok Yeh direstui Tuanku Sultan...

padang muka mu Pok Yeh!!!!!!!....(betul ke cakap Ganu ini?)

:lucu: :lucu: :lucu:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 13-03-08 21:42


Pada 13-03-08 08:48 , syah_apium posting:

!!! QUOTE !!!

Utusan Malaysia Khamis 13/3/2008

Istana Terengganu ‘tolak’ Idris?

Oleh Nor Aziah Jaafar dan Wan Ramli Wan Mohamad

KUALA TERENGGANU 12 Mac – Terengganu mungkin memperoleh Menteri Besar yang baru apabila nama Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Idris Jusoh dikatakan ‘tidak diperkenan’ oleh pihak istana untuk memegang jawatan itu bagi penggal kedua.

Sumber Istana Terengganu ketika dihubungi mengesahkan sehingga hari ini Idris tidak mendapat ‘restu’ untuk meneruskan tugas tersebut walaupun beliau berjaya mengetuai Barisan Nasional (BN) Terengganu memperoleh kemenangan majoriti dua pertiga dalam Pilihan Raya Umum Ke-12.

Menurutnya, usaha sedang dilakukan untuk mengenal pasti calon untuk menerajui kerajaan negeri.

Bagaimanapun, ujar beliau, setakat ini nama-nama yang difikirkan sesuai belum diterima oleh pihak istana.

‘‘Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Negeri Terengganu Bab Kedua menyebut pelantikan Menteri Besar hendaklah terdiri daripada seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

‘‘Yang ditekankan di sini bukanlah mereka yang mengetuai parti yang memenangi pilihan raya tetapi mana-mana seorang ADUN yang pada fikiran Sultan Terengganu boleh mendapat kepercayaan ahli-ahli dewan yang mewakili rakyat negeri ini,” katanya.

Jurucakap itu berkata demikian ketika mengulas kenyataan Idris semalam yang menyerahkan kepada pihak istana untuk menentukan tarikh istiadat mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar serta kedudukan beliau sama ada dipilih semula atau tidak memegang jawatan itu.

Kedudukan Idris menimbulkan tanda tanya apabila istiadat angkat sumpah jawatan Menteri Besar dan ahli Exco kerajaan negeri yang sepatutnya berlangsung pagi kelmarin di Istana Maziah di sini dibatalkan.

Mengulas lanjut, sumber istana itu berkata, Sultan Terengganu sebenarnya bukan melibatkan diri baginda dengan politik sehingga melampaui sempadan, namun apa yang baginda mahu ialah kepentingan dan kesejahteraan rakyat mendapat pembelaan.

Sumber itu menafikan pihak istana campur tangan berhubung pelantikan menteri besar yang baru. Katanya, terpulang kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk menentukannya.

‘‘Pihak istana sebenarnya tidak campur tangan dalam pemilihan menteri besar, cuma istana mahu mereka yang menjadi menteri besar adalah mereka yang benar- benar diterima oleh rakyat.

‘‘Istana juga mahu mereka yang menjadi Menteri Besar berkemampuan untuk membawa kesejahteraan, kemakmuran dan perpaduan di kalangan rakyat,” katanya.

Setakat ini, antara nama yang disebut-sebut untuk mengisi jawatan Menteri Besar Terengganu ialah ADUN Cukai, Datuk Mohamed Awang Tera dan ADUN Ajil, Datuk Rosol Wahid.

Turut disebut ialah ADUN Bukit Besi, Din Adam dan ADUN Kijal, Datuk Ahmad Said.

Kesemua mereka merupakan bekas ahli Exco kerajaan negeri pada penggal lepas.

Mohamed dan Rosol masing-masing bekas Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Industri dan Pelancongan negeri serta Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam Hadhari dan Kebajikan negeri.

Din pula ialah Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan negeri, manakala Ahmad merupakan bekas Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri.




haa isu ni tak bak pula rtm dan media2 lain bangkitkan


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 13-03-08 21:50


ana tak risau sangat keadaan di Tganu kerana BN yang perintah...kalau bergaduh pun biasalah tu...

tapi ana risau keadaan di Perak kerana cukup khuatir Tajol mengambil kesempatan untuk kembali sebagai MB dalam keadaan BN ada 28 kerusi....diulangi 28 KERUSI dan bila2 masa boleh melobi Tuanku untuk kembali jadi MB....ini yang ana risaukan...

alhamdulillah PAS dan DAP dah betel...tiba-tiba PKR pulak melatah....issshhhhh....pelik-pelik tengok PKR ni....di Kedah,PP dan Selangor ok saja...tiba-tiba di Perak lain citernya......

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 13-03-08 21:53


nampaknya zaman sultan sudah kembali sekarang ini, di Perak sultan masuk campur kerana isu MB yang tiada kesudahan, di Terengganu sultan masuk campur juga, di Johor dengar cerita sultan pun masuk campur kerana tak suka MB yang dulu..MB Johor Datuk Ghani ini calon PakLah bukan sultan berkenan dia pun.

adakah zaman kesultanan akan bermula kembali disebabkan oleh pm yang tidak boleh diharapkan?

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 13-03-08 21:57


!!! QUOTE !!!

nampaknya zaman sultan sudah kembali sekarang ini, di Perak sultan masuk campur kerana isu MB yang tiada kesudahan, di Terengganu sultan masuk campur juga, di Johor dengar cerita sultan pun masuk campur kerana tak suka MB yang dulu..MB Johor Datuk Ghani ini calon PakLah bukan sultan berkenan dia pun.

adakah zaman kesultanan akan bermula kembali disebabkan oleh pm yang tidak boleh diharapkan?



yang pasti Raja-Raja Melayu sudah mula bijak menggunakan kuasa mereka mengikut Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Negeri.

alhamdulillah....:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 13-03-08 21:58


Pada 13-03-08 21:53 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!

nampaknya zaman sultan sudah kembali sekarang ini, di Perak sultan masuk campur kerana isu MB yang tiada kesudahan, di Terengganu sultan masuk campur juga, di Johor dengar cerita sultan pun masuk campur kerana tak suka MB yang dulu..MB Johor Datuk Ghani ini calon PakLah bukan sultan berkenan dia pun.

adakah zaman kesultanan akan bermula kembali disebabkan oleh pm yang tidak boleh diharapkan?



tiada mustahil didunia ini


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

aesyah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 22.11.2007
Ahli No: 31801
Posting: 109
Dari: chendering, tGanu

Terengganu  


posticon Posting pada: 13-03-08 22:24


!!! QUOTE !!!

nampaknya zaman sultan sudah kembali sekarang ini, di Perak sultan masuk campur kerana isu MB yang tiada kesudahan, di Terengganu sultan masuk campur juga, di Johor dengar cerita sultan pun masuk campur kerana tak suka MB yang dulu..MB Johor Datuk Ghani ini calon PakLah bukan sultan berkenan dia pun.

adakah zaman kesultanan akan bermula kembali disebabkan oleh pm yang tidak boleh diharapkan?

!!! QUOTE !!!

yang pasti Raja-Raja Melayu sudah mula bijak menggunakan kuasa mereka mengikut Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Negeri.

alhamdulillah....:-)

!!! QUOTE !!!

tiada mustahil didunia ini


mudah-mudahan Sultan akan kembali berkuasa!!

tapi tadi dengar2 khabar pak lah minta perkenan Tuanku Mizan supaya idris jusoh jadi MB untuk 1 penggal lagi.. idris jusoh kan kunconya pak lah.. mana ada gambar pak deris situ adanya gambar pak lah.. ibaratnya isi dengan kuku..
adui lah.. apa nak jadi nihhhh???


-----------------
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.


Bookmark and Share

    


  Member Information For aesyah86Profil   Hantar PM kepada aesyah86   Quote dan BalasQuote

TheSaint
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.11.2003
Ahli No: 5229
Posting: 203
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 14-03-08 10:26


Pelik sungguh putar belit media. Kisah MB Terengganu dan Perlis tak dihebohkan tetapi kisah MB Perak yang ada masalah teknikal sedikit diheboh2kan. Media begitu ke yang kita nak percaya?

1. Sultan Terengganu taknak Menteri Besar Idris Jusoh kerana Deris sedang menjahanamkan Terengganu. Kecoh Menteri besar BN tak dihebohkan.

2. BN Perlis sudah tidak mahu Shahidan Kassim sebagai MB atas banyak sebab. Adinda raja perlis diusahakan untuk dijadikan MB menggantikan Shahidan.

Itu semua tak ada dalam media sebaliknya untuk menutupi pekung, media pro-bn tu memutar belit pasal MB perak dan cuba melaga-lagakan.

hanya orang yang bodoh dan rela diperbodohkan saja yang membaca Utusan, Berita, Star, Berita TV3.

Siapa sebenarnya yang meniup api perkauman melainkan media pro-bn itu.

Bookmark and Share

    


  Member Information For TheSaintProfil   Hantar PM kepada TheSaint   Quote dan BalasQuote

lat-terang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.03.2008
Ahli No: 32894
Posting: 156
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 14-03-08 10:29


Hmm mungkin jugak..tapi Idris jusoh pun ada Pak Lah backing dia..tengok lah bagaimana nanti..

Bookmark and Share

    


  Member Information For lat-terangProfil   Hantar PM kepada lat-terang   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 14-03-08 10:34


Pada 14-03-08 10:26 , TheSaint posting:

!!! QUOTE !!!

Pelik sungguh putar belit media. Kisah MB Terengganu dan Perlis tak dihebohkan tetapi kisah MB Perak yang ada masalah teknikal sedikit diheboh2kan. Media begitu ke yang kita nak percaya?

1. Sultan Terengganu taknak Menteri Besar Idris Jusoh kerana Deris sedang menjahanamkan Terengganu. Kecoh Menteri besar BN tak dihebohkan.

2. BN Perlis sudah tidak mahu Shahidan Kassim sebagai MB atas banyak sebab. Adinda raja perlis diusahakan untuk dijadikan MB menggantikan Shahidan.

Itu semua tak ada dalam media sebaliknya untuk menutupi pekung, media pro-bn tu memutar belit pasal MB perak dan cuba melaga-lagakan.

hanya orang yang bodoh dan rela diperbodohkan saja yang membaca Utusan, Berita, Star, Berita TV3.

Siapa sebenarnya yang meniup api perkauman melainkan media pro-bn itu.




betul tu?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

mdfakhri
WARGA SETIA
Menyertai: 25.03.2006
Ahli No: 23701
Posting: 1082
Dari: Terengganu Darul Iman

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 15-03-08 01:48


sayaaaaaa(angkat tangan)
:berfikir: :berfikir: :berfikir: :berfikir: :berfikir:


-----------------
http://www.zazizukeropok.blogspot.com

SeKalI AnDa TeRjAtUh,jaNgAn JatUh uNtuK BeRkaLi-KaLi


Bookmark and Share

    


  Member Information For mdfakhriProfil   Hantar PM kepada mdfakhri   Quote dan BalasQuote

zc
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28322
Posting: 666
Dari: somewhere

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 16-03-08 16:02


idris jusoh banyak buat silap. projek2 banyak bagi kat suku sakat dia saja.
pembangunan terengganu untuk org luar bukan rakyat terengganu.
padan muka lain kali jangan fikir diri bagus.

Bookmark and Share

    


  Member Information For zcProfil   Hantar PM kepada zc   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 16-03-08 16:11


apa-apa hal....say no to pok yeh.main kroni dan sukut-sakat bahang projek dan jawatan kosong...duit royalti ganu buat bazir dok tentu pasal.buat jahanam ke sen rakyat2 hok miskin...projek hok betul-betul dok paka gawa.bukang nya org miskin nok pergi tengok monsun cup dengan masjid kristal...dia ingat ganu ini macam dubai ke????????name saja negeri kuwait malaysia tapi rakyat ada hok macam org somalia

Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 15:17


berita terbaru....

jengjengjeng...

idris dapat lagi lah...
ishishish..
kasihan org ganu...
nampaknya paklah cuba nak bermain api lagi...
bibit kejatuhan umno makin terserlah...

p/s.. tengah cari seorang pakcik(sasau) ...
        berambut putih..kain putih..memegang penyapu dan kunci pejabat..
        jika ada sila laporkan kepada hospital tanjung karang.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

TheSaint
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.11.2003
Ahli No: 5229
Posting: 203
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 17-03-08 15:35


Pada 17-03-08 15:17 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!



p/s.. tengah cari seorang pakcik(sasau) ...
        berambut putih..kain putih..memegang penyapu dan kunci pejabat..
        jika ada sila laporkan kepada hospital tanjung karang.


Sambil makan tempe?

Bookmark and Share

    


  Member Information For TheSaintProfil   Hantar PM kepada TheSaint   Quote dan BalasQuote

An_nas
Warga Rasmi
Menyertai: 17.03.2008
Ahli No: 32921
Posting: 17
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 15:46


kasihan nya rakyat Terengganu..
tak boleh ke kalau rakyat hantar surat bantahan ke demonstrasi ke..

Bookmark and Share

    


  Member Information For An_nasProfil   Hantar PM kepada An_nas   Quote dan BalasQuote

An_nas
Warga Rasmi
Menyertai: 17.03.2008
Ahli No: 32921
Posting: 17
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 15:49


Pada 17-03-08 15:35 , TheSaint posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 17-03-08 15:17 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!



p/s.. tengah cari seorang pakcik(sasau) ...
        berambut putih..kain putih..memegang penyapu dan kunci pejabat..
        jika ada sila laporkan kepada hospital tanjung karang.


Sambil makan tempe?


rumah beliau kat simpang lima sungai besar lah jadi kena hantar ke Hospital Sabak Bernam lah. :-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For An_nasProfil   Hantar PM kepada An_nas   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 15:52


lah...
salah hospital ek...
takpe2...tadi baru saja jumpa dengan ustaz amran kasimin...
dia sudi rawat pakcik 2...
hahahha....

p/s.. hehhehe... khairy pasti suka pakcik 2 dah sasau..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

lat-terang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.03.2008
Ahli No: 32894
Posting: 156
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 17-03-08 15:53


tapi kalau ramai yang tak sokong POK YEH boleh jugak ditukar MB macam Perlis kan..

pada An_nas: rakyat dah buat pilihan ..hehehe kuasa rakyat dalam Pilihanraya..so yang ni biarlah Sultan pula.. dia kan ada power jugak..

Bookmark and Share

    


  Member Information For lat-terangProfil   Hantar PM kepada lat-terang   Quote dan BalasQuote

lat-terang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.03.2008
Ahli No: 32894
Posting: 156
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 17-03-08 15:56


Pada 12-03-08 13:07 , sailormoon posting:

!!! QUOTE !!!

Berita dekat RTM tak highlight pun pasal benda ni...Sibuk cerita pasal Selangor dan Perak belum ada Menteri Besar... :berfikir:



Pasalnya Perak and Selangor dipegang oleh Kerajaan selain BN..so bila negeri yang dipegang BN dia tak nak provok..nampak baik saja semuanya..tapi ada yang kurang eloknya...

Beselah tengok TV siapa punya...tapi ura2 kata Zahid Hamidi jadi menteri penerangan ganti Uncle Zam...so kita tnengok apa lagi jadi dengan TV...makin OK atau anda? :berfikir:


-----------------
kepada NYa kita kembali...


Bookmark and Share

    


  Member Information For lat-terangProfil   Hantar PM kepada lat-terang   Quote dan BalasQuote

Firdaus_Azimi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 288
Posting: 1705
Dari: menara condong

Perak   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 16:26


Pada 17-03-08 15:56 , lat-terang posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 12-03-08 13:07 , sailormoon posting:

!!! QUOTE !!!

Berita dekat RTM tak highlight pun pasal benda ni...Sibuk cerita pasal Selangor dan Perak belum ada Menteri Besar... :berfikir:



Pasalnya Perak and Selangor dipegang oleh Kerajaan selain BN..so bila negeri yang dipegang BN dia tak nak provok..nampak baik saja semuanya..tapi ada yang kurang eloknya...

Beselah tengok TV siapa punya...tapi ura2 kata Zahid Hamidi jadi menteri penerangan ganti Uncle Zam...so kita tnengok apa lagi jadi dengan TV...makin OK atau anda? :berfikir:



dengar cerita dr sebarang tempat teman bertapak ni..
uncle rais pergi penerangan..
zahid pergi pelajaran..

p/s.. tapi yang bagusnya najib pergi duta monggolia
     paklah pula pergi resign....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus_AzimiProfil   Hantar PM kepada Firdaus_Azimi   Quote dan BalasQuote

namir_muslim
Warga Rasmi
Menyertai: 13.03.2008
Ahli No: 32885
Posting: 10
Dari: Gelugor kedai tranung kita

egypt  


posticon Posting pada: 17-03-08 16:55


p/s: ura-ura mengatakan ramai rakyat terengganu tidak bersetuju Datuk Seri Idris Jusoh dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu.

"Idris Jusoh bawa kerosakkan pada bumi Terengganu ini dengan budaya barat, maksiat di bumi ulama (pulau duyung), bagi projek tganu pada syarikat luar, mengaut projek untuk dirinya dan kroni, kekayaan negeri tidak sampai pada rakyat (bagi ke Patrick Lim dan puaknya), tidak hormat Sultan, angkuh, tamak dan perbodohkan rakyat.
Tuanku Sultan Mizan telah buat keputusan yang bijak untuk tidak akan melantik Idris Jusoh jadi MB tganu. diharap saudara/i bersiap sedia untuk adakan perarakan di istana untuk menyokong Tuanku."
ini mesej yang ana terima dr sahabat ana semalam.


persoalannya sejauh mana kekuatan Idris Jusoh untuk terus memerintah Terengganu kalau betul Sultan dah murka pada beliau dan siapa yang akan menggantikan tempat beliau? :-?

memang gawat betul dah negeri terengganu ni. :-(


:-o






tiada halangan hanya perlu 'wang'=Idris Jusoh

jangan sokong Idris Jusoh kerana telah menyebabkan maksiat berleluasa di tranungkite.

Bookmark and Share

    


  Member Information For namir_muslimProfil   Hantar PM kepada namir_muslim   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 17:04


Pada 17-03-08 16:26 , Firdaus_Azimi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 17-03-08 15:56 , lat-terang posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 12-03-08 13:07 , sailormoon posting:

!!! QUOTE !!!

Berita dekat RTM tak highlight pun pasal benda ni...Sibuk cerita pasal Selangor dan Perak belum ada Menteri Besar... :berfikir:



Pasalnya Perak and Selangor dipegang oleh Kerajaan selain BN..so bila negeri yang dipegang BN dia tak nak provok..nampak baik saja semuanya..tapi ada yang kurang eloknya...

Beselah tengok TV siapa punya...tapi ura2 kata Zahid Hamidi jadi menteri penerangan ganti Uncle Zam...so kita tnengok apa lagi jadi dengan TV...makin OK atau anda? :berfikir:



dengar cerita dr sebarang tempat teman bertapak ni..
uncle rais pergi penerangan..
zahid pergi pelajaran..

p/s.. tapi yang bagusnya najib pergi duta monggolia
     paklah pula pergi resign....




najib nak ke pergi mongolia?.takut dia tak nak saja... :lol: :lol: :lol: :lucu: :lucu: :lucu:


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

namir_muslim
Warga Rasmi
Menyertai: 13.03.2008
Ahli No: 32885
Posting: 10
Dari: Gelugor kedai tranung kita

egypt  


posticon Posting pada: 17-03-08 17:10


Saudara Rashdin..... mana nya maknanya?? nak tau gakk

Bookmark and Share

    


  Member Information For namir_muslimProfil   Hantar PM kepada namir_muslim   Quote dan BalasQuote

namir_muslim
Warga Rasmi
Menyertai: 13.03.2008
Ahli No: 32885
Posting: 10
Dari: Gelugor kedai tranung kita

egypt  


posticon Posting pada: 17-03-08 17:16


Pada 16-03-08 16:02 , zc posting:

!!! QUOTE !!!

idris jusoh banyak buat silap. projek2 banyak bagi kat suku sakat dia saja.
pembangunan terengganu untuk org luar bukan rakyat terengganu.
padan muka lain kali jangan fikir diri bagus.


Assalamualaikum
Idris jusoh ibarat pembunuh kepada orang tranungkiter. sesuai dengan slogan kata iaitu....... tiada halangan hanya perlu 'wang'
    wang rakyat dihabiskan untuk projek yang sia-sia. fikir2. sokong Alias jadi MB atau Mad Said. takbir.... Allahhuakbar 8-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For namir_muslimProfil   Hantar PM kepada namir_muslim   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 17:20


Pada 17-03-08 17:10 , namir_muslim posting:

!!! QUOTE !!!

Saudara Rashdin..... mana nya maknanya?? nak tau gakk



maknanya najib takutlah nak jadi duta Malaysia ke mongolia sebab takut nanti keluarga altantuya cari dia.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 19:44


secara peribadi, antare urang UMNO yang teman hormat adalah Datuk Ahmad Zahid Hamidi dan Dato' Seri DiRaja Mohammad Tajol Rosli...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 19:45


Sultan2 Melayu dah menunjukkan kuasa mereka...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 17-03-08 20:17


Pada 17-03-08 19:45 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Sultan2 Melayu dah menunjukkan kuasa mereka...



Sultan dan Raja dah tunjukkan kematangan memerintah negeri.begitu juga dengan Agong.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

    


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

khairani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.01.2008
Ahli No: 32319
Posting: 221
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 01:13


Memang satu sen tak boleh pakai. Terutamanya pada hari yang sama iaitu hari ini, keluar dua versi cerita (bukan berita) mengenai tindakan ADUN-ADUN UMNO di Terengganu. Cerita dua versi ini yang kesimpulannya berbeza sama sekali termuat dalam satu suratkhabar? Bagaimana mereka bekerja?


Sumber 1: Disini




http://erisar.blogspot.com


-----------------
Vote For Hizbul Islam
PERTAHANKAN KELANTAN DI BAWAH KEPIMPINAN ULAMAK




Bookmark and Share

    


  Member Information For khairaniProfil   Hantar PM kepada khairani   Pergi ke khairani's Website   Quote dan BalasQuote

aL-azyM
WARGA SETIA
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26685
Posting: 675
Dari: DuLu:GeRiK,PeRaK + SeKarNG:nEgERi 9

Perak   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 02:08


Pada 17-03-08 19:44 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

secara peribadi, antare urang UMNO yang teman hormat adalah Datuk Ahmad Zahid Hamidi dan Dato' Seri DiRaja Mohammad Tajol Rosli...


Hehe..masa Sambutan Maulidur Rasul kat Stadium Putra Bukit Jalil hari itu..Datuk Ahmad Zahid Hamidi dengan selambanya bersalaman dengan penerima anugerah maulidur rasul yang berjaya panjat Everest tu..yang perempuan tu..huhu..
Sultan pun tak salam..dia sebok2 nak salam..
Siap kena "boo" lagi tu..haha


-----------------
http://azymechanical.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For aL-azyMProfil   Hantar PM kepada aL-azyM   Pergi ke aL-azyM's Website   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 08:30


Kenapa Agong tak suka Idris Jusoh?
Posted on Saturday, March 22 @ 14:35:26 EST by TokAyah
kepintouch writes "

One thing that Malaysia Today would like to raise is the matter of Terengganu's oil royalty which we hope Mahathir will address on 28 July. Since the mid-1970s, Terengganu had been enjoying a 5% royalty on all the oil and gas extracted in the state. That is what is provided for under the Petroleum Development Act. In fact, not only Terengganu, but any state in Malaysia where oil and gas is extracted they would enjoy the same. However, in 2000, this royalty was withdrawn and converted to Wang Ehsan (goodwill money). Suddenly, the RM800 million or so a year that Terengganu was supposed to get as its 5% share of the oil and gas revenue was transferred out of the state and into the hands of one man, Idris Jusoh.



Malaysia was then already suffering from an outbreak of saja. But in Terengganu it was saja of another kind, Jusoh Enterprise, Idris Jusoh's family business. Jusoh Enterprise or saja was suddenly flush with funds, RM800 million a year to be exact. Then, in 2004, Umno, under the stewardship of Abdullah Ahmad Badawi, won back the state from the opposition. But the state did not win back its 5% oil royalty. The Wang Ehsan continued and Idris Jusoh, who now became the Chief Minister, continued to single-handedly manage the fund. Even the State Economic Development Corporation (SEDC) and the Terengganu State Economic Planning Unit (UPENT) were left totally in the dark. One man, Idris Jusoh, decided how the money was spent, and it is a lot of money.

But the new Prime Minister, Abdullah Ahmad Badawi, would not tolerate one man managing the state's coffers. He wanted Idris Jusoh's hands out of the RM800 million a year cash box. However, to revert to the 5% royalty only meant that the money would come directly under state control. That would not serve their purpose. They wanted direct control of the RM800 million. Now it was under the control of the Prime Minister's Department but passed down to Idris Jusoh's hands. What they needed to do was to get Idris Jusoh's hands out of the equation.

Then Khairy Jamal uddin, Abdullah's son-in-law lemonade adviser, came out with a fantastic new 'umbrella concept', better than even Mahathir's. They wanted control of the RM800 million a year. But they did not want to get it out of Idris Jusoh's hands by putting it into the hands of the state. That would merely be a case of out of the frying pan, into the fire. They wanted direct control of the money without Idris Jusoh deciding on how the money is spent.

And this is how they did it. First they appointed Wan Farid, Khairy's 'running dog', as Abdullah's Political Secretary. Then they appointed Wan Hisham, Wan Farid's brother, as the State Exco Member in-charge of tourism. Then they gave Patrick Lim, Khairy's business partner, the sole monopoly of all state tourism projects. Now the network is intact and Idris Jusoh has been cut off.

Patrick Lim's job is to create all sorts of state tourism projects at hugely inflated prices. He would then propose these projects to Wan Hisham, the man in-charge of tourism. Wan Hisham would then pass them on to his brother, Wan Farid. Wan Farid would then pass them on to Khairy. Idris Jusoh would of course be left out of the loop and he would only know about them when it was a fait accompli -- as the Malays would say, "Nasi sudah jadi bubur."

They built 30 houses at RM1 million each on an island in the Trengganu River . They launched a RM300 million a year yacht race called the Monsoon Cup. Hundreds of millions a year is being spent to 'attract tourists to Terengganu'. It seems this year the amount of Wang Ehsan has shot up from RM800 million to RM1 billion -- so there is even more money to play around with.

To ensure that Idris Jusoh keeps his hands out of the cash box, Abdullah himself chairs the state meetings though he is the Prime Minister and not the Terengganu Chief Minister. Of course, Idris Jusoh, being the Chief Minister, is allowed to sit in on these meetings though he has no say on what they propose. Patrick Lim, though he is not in the government, is also allowed to attend these meetings.

Abdullah would then propose all sorts of tourism projects conjured by Wan Hisham, Wan Farid and Khairy. Details are of course not discussed; only the gist of things and the amounts involved. Whenever Idris Jusoh raises any questions, he would be told to 'leave it all to Patrick Lim who knows what to do'. Idris Jusoh is not to involve himself in the details.

After awhile Idris Jusoh got quite angry and tried to resist. One project that he knew nothing about was placed before him and he was told by Patrick Lim to sign the papers. But how could he sign the papers when he knew nothing about it and would eventually have to bear responsibility for it?

Patrick Lim walked out of Idris Jusoh's office and phoned Wan Farid who complained to Khairy. Within an hour Idris Jusoh received a phone call from Abdullah who ordered him to sign the papers, which he of course did straight away.

Patrick Lim's hold on Abdullah was apparent to all but somehow not to Idris Jusoh. One day Abdullah visited Terengganu to chair the regular meetings on how to spend Terengganu's RM800 million (which is now RM1 billion because of the increase in oil prices). Idris Jusoh fetched Abdullah from the airport but before his car could move Patrick Lim's car cut in front of Idris Jusoh's car and Abdullah got out of Idris Jusoh's car and got into Patrick Lim's car. Idris Jusoh should have realised then who really runs Terengganu.

Yes, RM1 billion a year is a lot of money. This money, which should belong to Terengganu, is not going to the state. It is going to Wan Hisham, Wan Farid, Patrick Lim and Khairy. And Abdullah chairs the state meetings to decide how the money is spent. And Wan Hisham, Wan Farid, Patrick Lim and Khairy help spend the money. And they spend it all. And Idris Jusoh has no say in how it is spent. And if he refuses to sign the papers he will get a phone call from Abdullah.

Now do you know who runs this country? Abdullah says he and not his son-in-law runs this country. Idris Jusoh however will tell you that Khairy runs this country. And Khairy also runs Terengganu and manages its RM1 billion a year through Wan Hisham, Wan Farid and Patrick Lim. And Abdullah chairs the Terengganu State meetings on behalf of Khairy and according to the plan on how Patrick Lim wishes to spend the RM1 billion a year.

And now do you know why Mahathir is so angry? And he has every reason to be angry. In fact, I too am angry. And that is why I agree that Mahathir stays angry with Abdullah and his son-in-law. The Terengganu issue alone is enough for me to get angry. And rest assured that Terengganu is but the tip of the iceberg.

Yes, it is nice being able to walk in the corridors of power. And much can you do when you walk in the corridors of power. And RM1 billion a year is nice to manage if you have that power to do so. And when you walk in the corridors of power you would of course have that power.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 08:40


Pada 25-03-08 02:08 , aL-azyM posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 17-03-08 19:44 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

secara peribadi, antare urang UMNO yang teman hormat adalah Datuk Ahmad Zahid Hamidi dan Dato' Seri DiRaja Mohammad Tajol Rosli...


Hehe..masa Sambutan Maulidur Rasul kat Stadium Putra Bukit Jalil hari itu..Datuk Ahmad Zahid Hamidi dengan selambanya bersalaman dengan penerima anugerah maulidur rasul yang berjaya panjat Everest tu..yang perempuan tu..huhu..
Sultan pun tak salam..dia sebok2 nak salam..
Siap kena "boo" lagi tu..haha



ye, teman pun tengok Sambutan Maulidurrasul, Tuanku Sultan Mizan, tak menghulurkan tangan, tapi Datuk Zahid Hamidi menghulur dan rakyat jelata bersorak...

Sunnah Rasulullah Sallallahualaihiwasallam, menghormati musuh.
Panglima tentera Islam Salahuddin Al-Ayubi juga menghormat Richard The Lion Hearth.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Saifuddin
WARGA SETIA
Menyertai: 30.09.2003
Ahli No: 3878
Posting: 1421

Kelantan  


posticon Posting pada: 25-03-08 08:57


mat said tu yang arah roboh masjid di kampung ladang...kira penjenayah jadi MB,...sanggup roboh masjid...


mat said ni juga yang selalu ajak gocoh dalam dewan undangan negeri,,, kawe tengok pendek, pengecut saja... nak jua kawe sparring di padang bola dengan penjenayah seperti ni..
pada kawe Idris Jusoh is better than mat said...tak percaya, cuba tanya rakyat Jerteh, mereka suka Idris Jusoh, idris Jusoh tak jahat mana kalau di bandingkan marsaid yang robohkan masjid kampung ladang...

penjenayah peroboh masjid tak layak jadi MB...marsaid yang bengong buruk perangai.. sebab tu Pak Lah pilih Idris Jusoh...dah tak ada calon lain...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SaifuddinProfil   Hantar PM kepada Saifuddin   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.172396 saat. Lajunya....