Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-06-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kita hidup biar macam biskut Oreo, hitam di luar tak mengapa asal putih kat dalam, manis pula tu..
-- SHAMR (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 40
Ahli: 0
Jumlah: 40




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 16 hari yang lalu
Daeng_Jati: 36 hari yang lalu
Kang: 40 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: Lelaki haram bergelang tangan


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» Lelaki haram bergelang tangan

Please Mendaftar To Post


Oleh Lelaki haram bergelang tangan

istisafa

Menyertai: 16.12.2003
Ahli No: 5723
Posting: 626
Dari: Kelana Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 00:08


Kejahilan dan kedangkalan untuk tidak mendalami ilmu agama boleh menyebabkan seseorang itu terikut-ikut dengan tindakan, penerampilan cara hidup orang kafir.

Musuh Islam merancang termasuk dalam bidang perubatan agar orang Islam terjebak untuk menerima cara yang diperkenalkan.

Sebagai contoh mereka menciptakan alat bagi mengurangkan tekanan darah dalam bentuk gelang tangan, bagi orang Islam yang tipis imannya akan menerimanya sebagai satu kaedah perubatan terkini.

Hakikatnya banyak cara lain yang boleh di gunakan, tetapi kerana memakai gelang itu adalah dilarang untuk dipakai oleh lelaki Muslim, maka inilah cara terbaik ( memakai gelang) diperkenalkan oleh musuh agar Muslim dilaknat oleh Allah s.w.t., apabila dilaknat mereka tidak akan menjadi umat yang kuat untuk menghadapi kemaraan musuh mereka.

Larangan memakai gelang tangan walaupun untuk tujuan kesihatan, telah ditegaskan oleh Rasullulah s.a.w.: Hadis Imran bin Hussein .a., bahawasanya Rasullulah s.a.w. telah melihat pergelangan tangan seorang lelaki yang memakai gelang yang diperbuat daripada tembaga, maka baginda bertanya kepada lelaki berkenaan.

"Apakah bendanya ini"? Lelaki itu berkata, "Ia adalah gelang perubatan".

Rasullulalah bersabda,"Sesungguh nya benda itu tidak memberi apa-apa (faedah walaupun untuk tujuan perubatan), buangkan benda itu daripada diri anda, jika sekiranya anda mati dan benda itu ada pada diri anda, maka anda tidak akan berjaya (selamat) untuk selama-lamanya. " Hadis Sahih yang ke-19,885 Riwayat Imam Ahmad.

Pemakaian gelang pada hari ini, melibatkan ustaz,pegawai kerajaan, menteri bahkan perdana menteri sekali pun sesungguhnya mereka semua telah tertipu dengan perancangan musuh yang mahu menghancurkan pegangan akidah umat Islam.

Di Malaysia trend ini bermula di mana gelang hitam diberikan sebagai hadiah orang yang baru balik dari Mekah. Sekarang ini dibenarkan oleh Tabung Haji kepada jemaah haji apabila berada di Tanah Suci supaya faktor mudah di kenali atau sebarang kes hilang, kemalangan dan sebagainya.

Jenis-jenis gelang yang di haramkan bagi lelaki:-
1) Gelang Kayu koka
2) Gelang Kristal
3) Gelang Tasbih
4) Gelang Getah plastik
5) Gelang Besi magnet
6) Gelang Besi Tabung Haji (apabila berada di Malaysia)

Jenis2 gelang yang diharuskan:-
1) Gelang pesakit semasa berada di hospital (di tanda nama pesakit dan wad)
2) Gelang pesalah/penjenayah (dipakai oleh penjenayah yang telah di tangkap polis)
3) Gelang kaki bagi pesakit gila/jiwa.


Sekiranya ada yang hendak pakai sangat, maka dia hendaklah berusaha menjadi salah satu daripada 3 golongan ini.
wallhualam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For istisafaProfil   Hantar PM kepada istisafa   Quote dan BalasQuote

wardiah_alwani
Warga 5 Bintang
Menyertai: 09.04.2004
Ahli No: 8299
Posting: 363
Dari: kena bagitau juga ke??huhu

iceland  


posticon Posting pada: 24-01-08 06:51


terima kasih atas maklumat yang diberikan....
tak pernah terdengar pula tentang hal ini...

Bookmark and Share

    


  Member Information For wardiah_alwaniProfil   Hantar PM kepada wardiah_alwani   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 24-01-08 10:36


Assalamualaikum
kak su...macam mana pula kalau gelang bangle yang orang lelaki selalu pakai tu... :berfikir:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 11:51


bangle tu termasuk dalam golongan besi magnet juga kan..jadi..rasanya hukum tetap sama

Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

gsrturbo
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.07.2005
Ahli No: 17654
Posting: 251
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 11:58


kalau gelang magnet yang orang pakai dengan tujuan perubatan?...kalau macamtu tak boleh pakai maknanya jam tangan pun tak boleh jugak lah ye.

Bookmark and Share

    


  Member Information For gsrturboProfil   Hantar PM kepada gsrturbo   Quote dan BalasQuote

zainul
Warga 3 Bintang
Menyertai: 02.08.2007
Ahli No: 30568
Posting: 76
Dari: sepang

malaysia  


posticon Posting pada: 24-01-08 12:58


terima kasih banyak-banyak :-) :-) :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For zainulProfil   Hantar PM kepada zainul   Quote dan BalasQuote

my_masjid
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.06.2003
Ahli No: 1419
Posting: 87
Dari: Ganu Da Roll Iman

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 13:20


Pada 24-01-08 11:58 , gsrturbo posting:

!!! QUOTE !!!

kalau gelang magnet yang orang pakai dengan tujuan perubatan?...kalau macamtu tak boleh pakai maknanya jam tangan pun tak boleh jugak lah ye.

jam tangan tak apa...bukannya gelang.


-----------------
Hati yang dekat pada masjid akan dekat dengan ilmu,hati yang dekat pada ilmu akan dekat dengan amal kebajikan,hati yang dekat dengan amal kebajikan akan dekat dengan Syurga.Dan Syurga itu pastinya dekat dengan Allah s.w.t


Bookmark and Share

    


  Member Information For my_masjidProfil   Hantar PM kepada my_masjid   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 13:29


Pada 24-01-08 11:58 , gsrturbo posting:

!!! QUOTE !!!

kalau gelang magnet yang orang pakai dengan tujuan perubatan?...kalau macamtu tak boleh pakai maknanya jam tangan pun tak boleh jugak lah ye.


apaddaaaa...... gelang dengan jam kan benda tak sama...


-----------------
http://sukatolong.wordpress.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

haiza_za
Warga Rasmi
Menyertai: 31.12.2007
Ahli No: 32150
Posting: 3
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-01-08 13:42


memang rata-rata lelaki islam kat malaysia sekarang banyak yang pakai gelang magnet tu untuk tujuan perubatan lah kononya..padahal banyak lagi alternatif lain yang boleh kita ikuti untu tujuan pengamalan perubatan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For haiza_zaProfil   Hantar PM kepada haiza_za   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 24-01-08 14:52


Assalamualaikum
kompom ye rdwira...gelang bangle is the one of type in gelang besi magnet juga ye....??? :berfikir:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 14:57


Pada 24-01-08 14:52 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum
kompom ye rdwira...gelang bangle is the one of type in gelang besi magnet juga ye....??? :berfikir:



biasa gelang bangle tu ada yang bermagnet pun dah dikategorikan tidak boleh dipakai...dan dikatakan untuk kesihatan
inikan pula bangle yang tiada magnet...

apa pendapat saudara


-----------------
http://sukatolong.wordpress.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 15:12


.. fuhh nasib baik gelang yang aku selalu pakai tak haram.. aku selalu pakai gelanggang untuk main badminton..:lol:ahaks..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

maya_sakura
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.06.2006
Ahli No: 24795
Posting: 214
Dari: gombak

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-01-08 15:38


buat apa nak pakai gelang?pakai jam kan dah cukup..jangan nak bergaya sangat....

Bookmark and Share

    


  Member Information For maya_sakuraProfil   Hantar PM kepada maya_sakura   Quote dan BalasQuote

maya_sakura
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.06.2006
Ahli No: 24795
Posting: 214
Dari: gombak

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-01-08 15:41


apa yang saya tau..kalau kita tanya budak-budak kecik pun adakah yang dipakai tu apa?kalau mereka jawab gelang..maka hukumnya tetap HARAM..tapi tak taula..saya baca dalam kitab..

Bookmark and Share

    


  Member Information For maya_sakuraProfil   Hantar PM kepada maya_sakura   Quote dan BalasQuote

gsrturbo
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.07.2005
Ahli No: 17654
Posting: 251
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 17:00


ok take the simple analysis...dia menyerupai gelang magnet tu jugak apa. cuma tujuannya untuk melihat waktu. kalau ada alternatif lain untuk tengok jam, kita juga boleh bawa jam dalam poket or tengok kat h.phone....

Bookmark and Share

    


  Member Information For gsrturboProfil   Hantar PM kepada gsrturbo   Quote dan BalasQuote

najah85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26692
Posting: 338
Dari: kuantan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 19:36


apa hikmah di sebalik larangan ini sebenarnya..
sedikit keliru..untuk tujuan perubatan pun tidak di bolehkan??..hmmm

Bookmark and Share

    


  Member Information For najah85Profil   Hantar PM kepada najah85   Quote dan BalasQuote

A4_paper
Warga 1 Bintang
Menyertai: 23.12.2007
Ahli No: 32078
Posting: 30
Dari: bpmlk

malaysia  


posticon Posting pada: 24-01-08 21:48


terima kasih atas maklumat dan peringatan yang dberi

Bookmark and Share

    


  Member Information For A4_paperProfil   Hantar PM kepada A4_paper   Quote dan BalasQuote

mohdnurhakimin
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15370
Posting: 984
Dari: toulouse

france  


posticon Posting pada: 24-01-08 22:34


Jam tangan dibolehkan.
Tetapi bagaimana pula dengan gelang yang dipakai di tangan yang satu lagi untuk seimbangkan beban pada kedua-dua belah tangan?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdnurhakiminProfil   Hantar PM kepada mohdnurhakimin   Quote dan BalasQuote

hudahaida
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.01.2008
Ahli No: 32255
Posting: 128
Dari: dunia

south_korea  


posticon Posting pada: 24-01-08 23:07


nilh realiti dunia hari ni....
thanks for da info :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For hudahaidaProfil   Hantar PM kepada hudahaida   Quote dan BalasQuote

roseputih
Warga Rasmi
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31013
Posting: 8
Dari: perak

Perak  


posticon Posting pada: 25-01-08 11:03


ni saya nak kongsi sdkit mklmt tentang masalah pemaikain gelang magnet.saya dapat ni dari buku majlis diskusi fiqh semasa sempena karnival halal perak 2008.kertas kerja ni dbentangkan oleh Ustz hj Zamri B. Hashim. peg hal ehwal Islam Jbtn mufti ngri perak...

beliau berkta secara umumnya terdapat 2 pandangan berkenaan isu ni.
1) HARAM dipakai kerana menyerupai wanita
2) HARUS dipakai kerana tujuan berubat.

dalil PENGHARAMAN: seperti yang sendiri istisafa kemukakan.

dalil yang MENGHARUSKAN: pihak yang mengatakan harus memakai gelang bermagnet berkenaan adalah atas tujuan perubatan semata-mata dan Islam. Islam tidak melarang bahkan menggalakkan kita berubat seperti sabda Rasulullah " sesungguhnya Allah SWT apabila menjadikan penyakit, ia menjadikan juga ubat maka berubatlah kamu".

Dari pandangan Ustz Zamri, beliau berpandangan pemakain gelang berubat/bermagnet ini harus dengan syarat:
1) tidak beri'tiqad gelang itu memberi kesan kerana memberi kesan adalah Allah SWT
2) tidak berniat memakai gelang berkenaan kerana menyerupai wanita dan bukan bertujuan untuk bermegah2 kerana lahir kblkgn ini trend menghiasi gelang2 berkenaan dengan aksesori2 seperti perhiasan wanita. haram juga memakai gelang yang diperbuat daripada emas.
3) gelang itu mestilah terbukti mempunyai kesan saintifik dan secara klinikalnya mempunyai pengaruh terhadap pengaliran darah di dalam tubuh seperti didakwa. bukti itu mestilah datangnya daripada doktor atau ahli sains yang amanah lagi thiqah.tidak memadai hanya kita memada dengan penerangan jurujual sahaja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For roseputihProfil   Hantar PM kepada roseputih   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.111994 saat. Lajunya....