Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 13-04-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Tidak hidup dek puji; tidak mati dek keji
-- SMNA (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 37
Ahli: 0
Jumlah: 37




  Yang Masuk Ke Sini
Kang: 6 hari yang lalu
lidah-penghunus: 8 hari yang lalu
muslimin23: 17 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: tolong jawabkan


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» tolong jawabkan

Please Mendaftar To Post


Oleh tolong jawabkan

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-01-08 23:34


assalamualaikum akhawat wa ikhwan sekalian..
sahabat2 saya suka bertanya pada saya tapi kadangkala saya tak boleh nak jawab dengan lengkap.. maklumla, saya ni bukan berilmu sangat.
antara pertanyaan mereka:

kes 1 : boleh tak lepas berwuduk kita pakai krim or bedak kat
         muka lepas tu baru solat.. boleh ke?

kes 2 : aurat muslimah dengan non-muslimah sama macam aurat dengan
         lelaki yang bukan muhrim kan? so, kita tak boleh pegang
         mereka ke? jadi, apakah cara yang terbaik nak bergaul dengan
         mereka? ( 1st time bercampur dengan non muslim so jadi
         macam kekok sikit sebab sebelum ni sekolah agama, buat tak
         tahu saja pasal perkara ni)

kes 3 : boleh ke balas sms lelaki? (macam lawakla pula) kiranya nak
         penjelasan mengenai perkara ni. bukannya anti lelaki tapi
         nak jaga hati walaupun si lelaki tu just tanya khabar dan
         borak sikit-sikit ( dalam situasi ni, lelaki tu kawan or lebih tepat
         kawan lama, means bukan couple lah) si perempuan tu serba
         salah, dia betul-betul nak jaga hati, dalam masa yang sama takut
         katakan sombong. ini pun jadi big deal..huhu..

kes 4 : cara terbaik nak bagitau yang couple tu tak baik. masalah
         couple ni memang tak pernah habis..hari2 ada saja yang tanya.
         Kenapa ye??? :-? :-? kadang-kadang terkejut juga bila dengar
         pengakuan mereka yang pernah ter... naudzubillahi min zhalik..

harap ada yang tolong jawab ye, walaupun dah tak ramai yang nak posting kat sini..
kemukakan sekali apa-apa yang perlu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 23-01-08 18:41


Pada 22-01-08 23:34 , zatil_alwani posting:

!!! QUOTE !!!



kes 1 : boleh tak lepas berwuduk kita pakai krim or bedak kat muka lepas tu baru solat.. boleh ke?

tak ada masalah, melainkan bahan-bahan tersebut mengandungi najis.. tapi kalau ada najis takkan lah pula nak letak kat muka kan ;-)

!!! QUOTE !!!

kes 2 : aurat muslimah dengan non-muslimah sama macam aurat dengan lelaki yang bukan muhrim kan? so, kita tak boleh pegang mereka ke? jadi, apakah cara yang terbaik nak bergaul dengan mereka? ( 1st time bercampur dengan non muslim so jadi macam kekok sikit sebab sebelum ni sekolah agama, buat tak tahu saja pasal perkara ni)

soalan ni dah banyak kali ditanya & dijawab dalam Portal Ukhwah, kalau rajin gunalah fungsi carian tu untuk cari jawapan lengkapnya

secara umumnya ada 2 pendapat.. satu kata aurat muslimah dengan wanita non-muslim sama seperti aurat dengan yang bukan mahram..

satu pendapat lagi mengatakan aurat muslimah kepada wanita non-muslim sama seperti auratnya kepada muslimat lain.. dengan tambahan: berpakaian sopan (contohnya tak boleh pakai short, singlet, dedah bhg dada etc) dan wanita non-muslim tu mestilah boleh dipercayai (tak menceritakan perihal aurat kita pada org lain)

tang bersentuh dengan mereka (bersalam, pegang tangan etc), pasal apa pula tak boleh? macam dengan sahabat2 wanita yang lain juga lah

wallahu a'lam


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-01-08 20:21


Pada 23-01-08 18:41 , alea13 posting:

!!! QUOTE !!!



tang bersentuh dengan mereka (bersalam, pegang tangan etc), pasal apa pula tak boleh? macam dengan sahabat2 wanita yang lain juga lah



oh..bolehlah ni. manalah tau tiba-tiba tak boleh ke, hehe.... :-D cuma aurat sajalah yang kena jaga, di samping jaga peribadi.
syuhron jazilan ya ukhti...Allah yubarik fik! :bunga:


Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

mujahidah_muslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 693
Posting: 678
Dari: Bumi Allah

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 15:32


oh..bolehlah ni. manalah tau tiba-tiba tak boleh ke, hehe.... :-D cuma aurat sajalah yang kena jaga, di samping jaga peribadi.
syuhron jazilan ya ukhti...Allah yubarik fik! :bunga:

assalammualaikum

kalau dari sudut tasawwuf, mereka akan 'mengharamkan' diri mereka daripada bersentuhan dengan mereka yang bukan islam keran kita tahu orang tasawwuf ni benar-benar menyucikan diri mereka. Mereka akan bagi hujah, kalau tersentuh tu batal sebab bagi mereka non muslim tak mandi wajib, tak nifas apa semua jesteru mereka sentiasa dalam keadaan berhadas besar. maka, golongan tasawwuf seboleh-boleh mengelakkan diri daripada situasi yang memerlukan mereka bersentuhan dengan golongan ini..

waallahua'alam


-----------------
I'm glad to be me..
Jaga diri, jaga iman, Jaga hati. Tebarkan salam
[email protected]


Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_muslimahProfil   Hantar PM kepada mujahidah_muslimah   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 15:49


maka, golongan tasawwuf seboleh-boleh mengelakkan diri daripada situasi yang memerlukan mereka bersentuhan dengan golongan ini..

waallahua'alam



waalaikumussalam. Ooo.. kalau akak?
agak susahla nak mengelak dr bersentuhan dengan golongan ni. dalam situasi saya yang sememangnya di kelilingi mereka.

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 15:59


kalau tak boleh bersentuh dengan orang kafir..
habislah orang yang ibu bapa dan adik-beradiknya masih kafir ya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 24-01-08 16:07


Pada 24-01-08 15:49 , zatil_alwani posting:

!!! QUOTE !!!


waalaikumussalam. Ooo.. kalau akak?
agak susahla nak mengelak dr bersentuhan dengan golongan ni. dalam situasi saya yang sememangnya di kelilingi mereka.

amalan tasawwuf tak seharusnya bercanggah dengan syariat.. apa yang halal di sisi syariat, halal juga dalam tasawwuf.. kalau mengharamkan apa yang halal, bermakna telah mencipta satu syariat yang baru

Islam bukan agama yang menyusahkan.. pkra2 yang mudah jangan saja2 nak payahkan diri.. dr zaman sahabat Nabi dulu pun bukan tak ada Sahabat2 yang datang dalam keadaan berjunub.. tapi tak ada pula larangan menyentuh mereka.. & tak ada juga kisah Rasulullah mengelak daripada menyentuh mereka

seperti juga kata sakinahazzahrah, seandainya haram menyentuh org kafir... bagaimana pula hubungan antara anak (Islam) & ibubapa yang non-Muslim, tdkkah mereka akan rasa dipinggirkan..??

rujuk semula kisah2 bagaimana Sahabat berhadapan dengan ibubapa mereka yang belum memeluk Islam.. kisah Saad bin Abi Waqqash rh, Abu Hurairah rh dll

wAllahu a'lam


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

kakisamun
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 630
Posting: 2852
Dari: perut ibuku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 16:23


Pada 24-01-08 15:59 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

kalau tak boleh bersentuh dengan orang kafir..
habislah orang yang ibu bapa dan adik-beradiknya masih kafir ya..


.. salah paham saja ni.. terima kasih kepada alea kerana menjernihkan keadaan.. :-D..

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakisamunProfil   Hantar PM kepada kakisamun   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 24-01-08 16:27


Assalamualaikum
a nice and perfect answer from kak alea...long time no see...
hmm...why don't kak alea explain about the third and fourth question... :berfikir:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 16:35


Pada 24-01-08 16:23 , kakisamun posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-01-08 15:59 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

kalau tak boleh bersentuh dengan orang kafir..
habislah orang yang ibu bapa dan adik-beradiknya masih kafir ya..


.. salah paham saja ni.. terima kasih kepada alea kerana menjernihkan keadaan.. :-D..


yalah encik kakisamun..itu yang kata macam tu..
takkanlah Islam itu menyusahkan..
kalaulah macam tu memang menyusahkan..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 16:36


seperti juga kata sakinahazzahrah, seandainya haram menyentuh org kafir... bagaimana pula hubungan antara anak (Islam) & ibubapa yang non-Muslim, tdkkah mereka akan rasa dipinggirkan..??

rujuk semula kisah2 bagaimana Sahabat berhadapan dengan ibubapa mereka yang belum memeluk Islam.. kisah Saad bin Abi Waqqash rh, Abu Hurairah rh dll

wAllahu a'lam



betul tu.. Islam bukan agama yang menyusahkan.
thats why i love islam!

oh ye ada lagi nak tanya,
kita dengan sepupu lelaki bukan muhrim kan? ada seorang pakcik ni cakap, kita boleh salam sepupu kita atas dasar persaudaraan.

suami, bapa, bapa mertua, adik beradik, anak tiri, anak saudara, hamba, lelaki tua yang dah tak ada nafsu, kanak-kanak yang tak kenal erti aurat. tu saja ek?

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 16:45


tak, tak kak sakinah,
Islam tu tak menyusahkan,
cuma ana dan sahabat2 ana nak lebih memahami,
supaya kalau ada yang bertanya senang nak jawab tanpa ragu2.
ana ada seorang kawan non muslim yang suka bertanya.
ana nak bagi jawapan yang terbaik...

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 16:51


er.. jangan salah faham..
saya tak kata macam tu..
saya kata kalaulah.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 16:53


nanti bolehlah kata salam dengan kawan lelaki atas dasar persahabatan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 24-01-08 17:04


Assalamualaikum
sihk...mana boleh kira atas dasar persaudaraan...whichever is higher??? Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya...

P/S : kalau macam tu..nanti ada pula yang menghalalkan salam atas dasar politik, perhubungan dua hala, ekonomi dan sebagainya.... :jangan:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 17:19


Pada 24-01-08 16:53 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

nanti bolehlah kata salam dengan kawan lelaki atas dasar persahabatan..


itulah pasal.. nanti saya akan betulkan keadaan..
seandainya semua orang fikir macam tu.. kita sesama muslim kan sedara..habis semua orang boleh salam. :jangan: :jangan: :jangan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 17:25


eh, guna perkataan 'kalau' tak boleh kan? ustazah cakap, alamak, lupa pula hadithnya.. ( teguran untuk diri saya dan sahabat-sahabat lain, kadang-kadang pernah juga tersasul)

pernah juga org habak mai, xkeh guna phrase 'bye'.. ada maksud disebaliknya

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 17:41


kalau :berfikir:

yang saya pernah baca tak boleh kalau contoh

"kalaulah saya tak dot dot dot..tentu anak aku tak kemalangan"

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 17:58


Pada 24-01-08 17:41 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

kalau :berfikir:

yang saya pernah baca tak boleh kalau contoh

"kalaulah saya tak dot dot dot..tentu anak aku tak kemalangan"


itulah..macam salahkan takdir..

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 24-01-08 18:00


Assalamualaikum
kalau yang tidak dibolehkan adalah berkata seolah-olah tidak merestui apa yang telah berlaku...

P/S : the example....has been explain by CK.....
"kalaulah si polan bin polan ni masih hidup..."



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 18:03


kalau macam merancang..

"kalau saya pergi sana saya akan buat begini.."

takkan tak boleh kan.. tapi kena cakap insyaAllah :welcome:

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 18:14


Pada 24-01-08 18:00 , sayatetapsaya posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum
kalau yang tidak dibolehkan adalah berkata seolah-olah tidak merestui apa yang telah berlaku...

P/S : the example....has been explain by CK.....
"kalaulah si polan bin polan ni masih hidup..."


tapi masih ramai lagi yang suka cakap macam tu..
:-( :-( :-(

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 18:19


ok lah, times up.. i've to go now.
terima kasih pada semua ye. inila yang saya harapkan dr UKHWAH!
nanti ada apa-apa kemusykilan, saya tanya lagi dalam topik ni..
assalamualikum

..................................
malu bertanya sesat jalan

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 19:48


asalamualaikum, alhamdulillah.. kita ada masyarakt yang prihatin di sini.

1.untuk masalah kalimah 'kalau' ia terbahagi kepada dua : yang pertama ialah kalau untuk sesuatu yang telah terjadi , contoh nya seperti yang saudari sakinahzahra tulis ini. dan yang kedua ialah kalau untuk sesuatu yang belum terjadi, contohnya, kalau aku banyak duit lah. Aku nak bawa mak ayah aku pergi haji..
yang dilarang adalah kalau yang pertama.. kerana ia adalah bisikan syaitan supaya kita menjadi org yang tidak menerima qada' dan qadarnya.. na3uzubillahi min dzalik.
manakala yang kedua itu diboleh, kerana ia adalah satu doa, insyaAllah..

kes 1 = tidak ada masalah untuk pakai pun.. yang penting ianya (bahan2) suci dan boleh dibawa solat.

kes 2 = aurat wanita dengan wanita bukan muslim tidak menjadi masalah, halnya sama seperti aurat wanita dengan wanita muslim.. kerana muslim atau tidak bukan masalahnya. yang pntng dia seorang wanita, sebab kaalau diikutkn org islam sendiri pun boleh mencanang hal peribadi kpdd org lain, bukan hanya org tidak islam sahaja. cuma khilaf itu memang ada.akan tetapi adalah lebih baik untuk dilihat aurat2 yang biasa dilihat, contoh nya rambut, kaki,lengan dan yang sepatutnya.
aurat sesama muslimah adalah di antara pusat hingga lutut.

kes 3 = bersms ini tidak salah, tidak dilarang.
kerana yang diinginkn hanya tanya khabr dan mungkin tentang status pendidikn, status perkahwinan dan sebagainya. jadi hal ini tidak dilarang sama sekali di dalam islam. yang tidak dibolehkn itu ialah jika ianya hanyala semata borak kosong, ada gelak tawa, dan unsur2 yang boleh mndekati zina. islam tidak lelaki bergaul dengan wanita, selg berlandskan syara'. tapi kalau si lelaki macam dah nak masuk jarum tu.. pndai2lah jelaskn k.

kes 4 = saya telah mngkaji persoalan tentang couple ini sejak lama ..
dan baru-baru ini ada terjumpa satu hadith di satu forum, yang tidak melarang couple secara mutlak,tapi saya belum merujuk kepada kitab as bagi hadith tersebut. insyaAllah.
masalahnya kita yang bcouple sekarang ni, asyik dpnuhi dengan sayang.. jnji2.. perkara lagha, mksiat apatah lagi.. dan bercouple pada s tidak ada prncgn..
tidak ada prncangn di sini maknanya, tak ada prncgn berkahwin dalam masa trdekat.. jadi itu tidak jelas tidak dibolehkn.. akan tetapi, jika kita telah ada prncgn, contoh, lagi 2thun lagi aku mampu untuk berkhwin.. jadi bolehlah mula mncri calon yang sesuai, sebab zamn sekarang, baik dan buruk itu sangat susah ditntukn, jadi gunaknlah kaedah islam iaitu merisik. Wallahu a'lam..

ps: tegur terus jika fikrah ini salah, kerana ia hnylah pendapat sbilngn rakn dan alim yang lebih berilmu dari saya.. sekian~

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

True_Heart
Warga 3 Bintang
Menyertai: 05.11.2007
Ahli No: 31612
Posting: 86

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-01-08 20:33


salam'alaik....setahu ana lah,aurat antara muslimah dan non-muslimah, adalah sama seperti aurat aurat muslimah dengan lelaki ajnabi...sebab ana pernah terbaca tafsir dr surah mana dalam alquran mengenainya ketika mahu menghafaz surah tersebut...tapi ana tak ingatlah..nanti insyaAllah ana akan cuba rujuk semula..takut2 kalau ana salah...insyaAllah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For True_HeartProfil   Hantar PM kepada True_Heart   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 20:35


rujuk ya... :-)
sebab kat asrama ni muslim dan non muslim tinggal sebilik..
macamana kes?

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

True_Heart
Warga 3 Bintang
Menyertai: 05.11.2007
Ahli No: 31612
Posting: 86

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-01-08 20:42


oh ya...dalam novel "tautan hati"..novel islamic..dalam buku tu,ianya ada berkisarkan tentang mereka yang tinggal sebilik dengan non-muslim...tapi yang muslimah ni,masih jaga batasan auratnya sepertimana mereka menjaga aurat dengan lelaki ajnabi..insyaAllah ye..ana akan rujuk..

Bookmark and Share

    


  Member Information For True_HeartProfil   Hantar PM kepada True_Heart   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 20:49


ok... :-) sebab kalau kena bertudung 24 jam macamana...kan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-01-08 21:28


erm, maafkan saya kalau fakta saya tmengelirukan..
akan dirujuk kepada mereka yang lebih arif insyaAllah..
dalam masa terdekat..

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

mujahidah_muslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 693
Posting: 678
Dari: Bumi Allah

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 25-01-08 09:39


Pada 24-01-08 15:49 , zatil_alwani posting:

!!! QUOTE !!!

maka, golongan tasawwuf seboleh-boleh mengelakkan diri daripada situasi yang memerlukan mereka bersentuhan dengan golongan ini..

waallahua'alam



waalaikumussalam. Ooo.. kalau akak?
agak susahla nak mengelak dr bersentuhan dengan golongan ni. dalam situasi saya yang sememangnya di kelilingi mereka.



assalammualaikum, jangan salah faham. maksud ana itu merupakan pandangan orang-orang tasaswuuf yang ana kenal tetapi dari segi hukum tidak berubah kerana ana pernah berhadapan dengan mereka dan tanya Kenapa pulak mereka kata wuduk mereka terbatal bila tersentuh tangan sahabat bukan islam. itu amalan mereka bukan kewajipan syarak seperti yang kita tahu umum...

waallahua'alam


-----------------
I'm glad to be me..
Jaga diri, jaga iman, Jaga hati. Tebarkan salam
[email protected]


Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_muslimahProfil   Hantar PM kepada mujahidah_muslimah   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-01-08 15:15


Pada 24-01-08 21:28 , hyekal posting:

!!! QUOTE !!!

erm, maafkan saya kalau fakta saya tmengelirukan..
akan dirujuk kepada mereka yang lebih arif insyaAllah..
dalam masa terdekat..


tak mengapa..saya dan sahabat2 sedia menanti.. :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-01-08 15:26


Pada 24-01-08 20:42 , True_Heart posting:

!!! QUOTE !!!

oh ya...dalam novel "tautan hati"..novel islamic..dalam buku tu,ianya ada berkisarkan tentang mereka yang tinggal sebilik dengan non-muslim...tapi yang muslimah ni,masih jaga batasan auratnya sepertimana mereka menjaga aurat dengan lelaki ajnabi..insyaAllah ye..ana akan rujuk..


rujukla mana-mana yang patut.. :-)
ana ada terbaca dalam satu majalah (tak ingat majalah apa),
pembaca mengemukakan soalan tentang masalah berkaitan ni sebab dia duduk 1 bilik dengan non muslim. so macam ada masalah sikit nak jaga aurat
jwpnnya kena jaga aurat macam aurat dengan lelaki ajnabi tapi dalam kes ni di anggap darurat so tak mengapa tapi jangan sampai menimbulkan fitnah.
fitnah bagaimana tu?

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-01-08 15:31


Pada 25-01-08 09:39 , mujahidah_muslimah posting:

!!! QUOTE !!!



assalammualaikum, jangan salah faham. maksud ana itu merupakan pandangan orang-orang tasaswuuf yang ana kenal tetapi dari segi hukum tidak berubah kerana ana pernah berhadapan dengan mereka dan tanya Kenapa pulak mereka kata wuduk mereka terbatal bila tersentuh tangan sahabat bukan islam. itu amalan mereka bukan kewajipan syarak seperti yang kita tahu umum...



kak fadila, dah betul faham. tak salah faham lagi. :-D
tapi kan....emm, 'amalan mereka'???

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-01-08 15:34


Pada 24-01-08 20:49 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

ok... :-) sebab kalau kena bertudung 24 jam macamana...kan...


aah kan kak...bukan kena pakai tudung saja.. pakai stokin..hehe..

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 25-01-08 15:37


assalamualaikum wbt

amalan di dalam agama mestilah dengan mengikut neraca al-quran dan as-sunnah.

Rasulullh saw adalah manusia yang paling bertaqwa, yang paling mahu menyucikan diri, yang paling mahu meminta keampunan Allah.

dan ingat juga jika da amalan yang boleh mendekatkan diri kepada Allah nescaya Rasulullah SAW akan mengajarkan kepada umatnya.

Nescaya para sahabat akan berlumba-lumba melakukannya kerana mrklah umat yang terbaik.

Maka amalan berwudhu itu adalah ibadah, maka untuk apa membuat amalan yang tidak di ajar oleh mereka semua.

hal-hal yang membatalkan wudhu sudah jelas, yang xbatalkan wudhu juga sudah diajar, maka tak perlulah mengikut amalan2 mereka yang xberlandsakan syara'. Islam tidak membezakan amalan2 golongan itu dan ini. Jika wujud beza amalan2 tersebut, nescaya Nabi saw sendiri akan menerangkannya bahawa untuk org tasawwuf begini amalannya untuk org bukan tasawwuf begini amalannya.

wasalam wbt

Bookmark and Share

    


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

zatil_alwani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.12.2007
Ahli No: 31993
Posting: 206
Dari: kuala selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-01-08 15:50


Pada 25-01-08 15:37 , masri2 posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum wbt

Islam tidak membezakan amalan2 golongan itu dan ini. Jika wujud beza amalan2 tersebut, nescaya Nabi saw sendiri akan menerangkannya bahawa untuk org tasawwuf begini amalannya untuk org bukan tasawwuf begini amalannya.



perkara inila yang bermain di fikiran saya.
ada ke beza amalan antara lain-lain golongan..
walaupun dah jelas hukumnya
seakan mereka menambah2 dan mencipta2 amalan.
tak jadi bid'ah ke..
mohon maaf.. saya sendiri pun kekurangan ilmu,
betulkan andai ada yang tersilap. wallahua'lam..

...................................................................................
berpesan-pesanlah dengan kebenaran dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran

Bookmark and Share

    


  Member Information For zatil_alwaniProfil   Hantar PM kepada zatil_alwani   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 26-01-08 05:04


asssalamualaikum, hurm.. perbezaan itu memang ada, nma pun dah golongn2, mstla ada cara trsendiri.. bid'ah pula secara bahasa ialah sesuatu yang baru.. jadi tidak kira apapun, yang penting jika ia ydak ada sebelum ini, ia akan dipnggil bida'ah, contohnya latop, dulu komputer , sekarang lptop, bidaah. itu secara bahasanya.
akan tetapi bid'ah yang menjadi masalah ialah di ddlm hal-hal ibadah ini.
dan seperti kata saudari kita, hukumnya memang jelas ..

jadi bagaimana kita hendak selesaikn masalah ini? kerana ramai masyarakt di luar sana tidak mmpelajari ilmu agma dengan lebih mendalam , jadi bagaimana caranya untuk kita berdakwah secara berhikmah?
cakap dekat orang2 di masjid, jangan baca yasin malam jumaat, bida'ah, jangan baca doa awal tahun bidaah dan sebagainya lagi.. ini tidak bijak..

saya naqalkn satu cara yang dicadangkn oleh seorang pelajar lepasn Phd ;
kita jangn larang org beribadah , tapi suruh dia buat lebih lagi , dan jangn nak khususkn pada hari2 tertntu, atau waktu2 tertntu..
kalau di masjid ada bacaan yasin, cakaplah .. jangan buat hari khamis sahaja, tapi buat hari2 lagi bagus.. itu lebih bagus, begitu juga halnya pada doa2 yang khusus seperti yang kita sedia maklum di malaysia kini. . jadi diharap agar kemaslahatan kita dapat dipelihara dengan lebih baik lagi insyaAllah..

waallahua'lam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

nawzah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.12.2006
Ahli No: 27687
Posting: 219
Dari: BUMI ALLAH S.W.T.

jordan  


posticon Posting pada: 26-01-08 11:13


Perempuan yang baik adalah perempuan yang sombong dengan lelaki tetapi hv the close relationship dengan perempuan.


-----------------
-BERJUANGLAH KERANA ALLAH S.W.T.-


Bookmark and Share

    


  Member Information For nawzahProfil   Hantar PM kepada nawzah   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 26-01-08 11:39


!!! QUOTE !!!

kes 3 : boleh ke balas sms lelaki? (macam lawakla pula) kiranya nak
         penjelasan mengenai perkara ni. bukannya anti lelaki tapi
         nak jaga hati walaupun si lelaki tu just tanya khabar dan
         borak sikit-sikit ( dalam situasi ni, lelaki tu kawan or lebih tepat
         kawan lama, means bukan couple lah) si perempuan tu serba
         salah, dia betul-betul nak jaga hati, dalam masa yang sama takut
         katakan sombong. ini pun jadi big deal..huhu..


Selagi tidak mendatangkan fitnah, dan berbicara yang bermanfaat. Sekadar bertanya khabar apalah salahnya. Kena juga ambil tahu khabar sesama saudara seIslam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 04-02-08 22:36


tumpang sini lah tanya... :-)

dalam Islam kan umur mula.. (opps tak ingat pula :malu: ) anak lelaki dan perempuan kena asing tempat tidur..

tapi kan macamana kes anak2 teruna dan gadis dan ibu mereka tidur dalam satu bilik? ayah tak ada... mungkinlah mereka tidur jarak2 tapi dalam satu bilik yang sama sedangkan patutnya anak lelaki dan perempuan kena asing tempat tidur :-?


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.172239 saat. Lajunya....