Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 01-12-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Naikkan layar anda sekaki, anda akan mendapat angin sepuluh kaki
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 55
Ahli: 0
Jumlah: 55




  Yang Masuk Ke Sini
Muslim1987: 4 hari yang lalu


Jejak Ukhwah
Topik: soalan2 biasa ditanya pasal islam


Carian Forum

Moderator: Administrator, halesolurun_84
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Ukhwah
    »» soalan2 biasa ditanya pasal islam

Please Mendaftar To Post


Oleh soalan2 biasa ditanya pasal islam

one85
Warga 2 Bintang
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23275
Posting: 45

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 04:41


pernah di tya soklan2 pasal agama islam oleh nonmuslim tak??apa jawapnnyer...siapa ada pengalaman cerita sikit boleh tak??


-----------------
ilmu perlu dicari..tak kan datang bergolek...jom kutip ilmu banyak-banyak..buat diri kita dunia akhirat insyaAllah


Bookmark and Share

    


  Member Information For one85Profil   Hantar PM kepada one85   Quote dan BalasQuote

graduanislam22
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.01.2007
Ahli No: 28041
Posting: 343
Dari: selayang

egypt  


posticon Posting pada: 25-04-07 06:05


Kenapa awak orang Islam tapi awak mesti study agama? uii...:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For graduanislam22Profil   Hantar PM kepada graduanislam22   Pergi ke graduanislam22's Website   Quote dan BalasQuote

syahidatul
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12341
Posting: 3781
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 07:23


Pada 25-04-07 06:05 , graduanislam22 posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa awak orang Islam tapi awak mesti study agama? uii...:)


huiyo ni pun ada?

erm.. ada kawan cina pernah cakap u all orang Islam pun sama kan, sembah your prophet.

kami cakap haaa? mana ada...!! (dan explain lah kepadanya lepas tu).. huhu~


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For syahidatulProfil   Hantar PM kepada syahidatul   Pergi ke syahidatul's Website   Quote dan BalasQuote

ilhammusafir
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.11.2005
Ahli No: 20222
Posting: 361
Dari: SeGaMat_JoHoR

Johor  


posticon Posting pada: 25-04-07 08:18


lebih kurang macam ni masa kat pkn..

masa tu budak-budak melayu memang liat nak sembahyang lepas itu kena denda

budak cine:kanapa ha budak-budak islam sembah tuhan pun kena paksa......aiya....ini macam ka..
ana:malu nak jawab.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ilhammusafirProfil   Hantar PM kepada ilhammusafir   Quote dan BalasQuote

sahabat_amin
WARGA SETIA
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 123
Posting: 1288
Dari: Bumi Darul Iman

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 08:34


kat plkn jugak..
seorang budak india kristian..

dia : Kenapa umat Islam begitu titikberatkan soal halal dalam segala hal?
(masa tu nak pergi mandi, bawa ubat gigi Mu'min.. promote jangan tak promote..hehe)

ana : kerana, "mencari yang halal itu fardhu bagi umat Islam..." :-D
-lepas itu explain sikit-sikit pasal kaitannya dan kepentingannya kepada doa, ibadat..bla bla

ada banyak lagi yang dia tanya..
yang paling bengang sekali bila dia pertikaikan undan-undang syariah di negara ni..katanye, menakutkan orang bukan Islam saja..
serbuan kat hotel yang macam tak beretika, ganggu privacy orang awam lah..
siapa yang tak panas....berdebat sakan ar lepas tu..huhu
[ Telah diedit oleh: sahabat_amin pada 25-04-07 08:38 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For sahabat_aminProfil   Hantar PM kepada sahabat_amin   Pergi ke sahabat_amin's Website   Quote dan BalasQuote

myway
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25327
Posting: 291

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 08:37


"soalan2 biasa ditanya pasal islam"...

ada seorang kawan tanya saya...apa itu islam??....biasa tak soalan ni?..jawab-jawab...jangan tak jawab...hehe..simple tapi.....????

tapi bukan non-muslim yang tanya, kawan muslim saya yang tanya...(saja nak test saya..hehe)
bukan non-muslim saja yang tak faham islam..ada juga muslim yang tak paham apa itu ISLAM....

silalah jawab ye...:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 09:31


Pada 25-04-07 08:37 , myway posting:

!!! QUOTE !!!

"soalan2 biasa ditanya pasal islam"...

ada seorang kawan tanya saya...apa itu islam??....biasa tak soalan ni?..jawab-jawab...jangan tak jawab...hehe..simple tapi.....????

tapi bukan non-muslim yang tanya, kawan muslim saya yang tanya...(saja nak test saya..hehe)
bukan non-muslim saja yang tak faham islam..ada juga muslim yang tak paham apa itu ISLAM....

silalah jawab ye...:)


Islam adalah menyembah dan menyerah diri kepada Allah sepenuhnya..


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

    


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 09:57


jawab pada yang tidak mngetahui mesti dengan hikmah..
contohnya bla dtnya..di mana Allah..atau roh...atau akal..papa saja lah..
jangan jawab ikut sdap saja..

seorang muallim dulu kala bla dtnya bg2...
brtnya kembali pda yang kafir...

muallim: "kamu mmpnyai roh?"
si kafir: "sudah tentu mnusia mmpunyai roh."
muallim:"di manakah roh kamu?tngan?kaki?kepala?"
si kafir: (apa lagi..terdiam bingung sendiri lah...)

p/s: inilah yang dkatakn dengan hikmah...

[ Telah diedit oleh: owl_UM pada 25-04-07 10:01 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

one85
Warga 2 Bintang
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23275
Posting: 45

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 14:56


kalau soalan kat islam tu dengan kekerasan bagaimana???..islam tu ganas...bagaimana nak bidas????

Bookmark and Share

    


  Member Information For one85Profil   Hantar PM kepada one85   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 18:25


Pada 25-04-07 14:56 , one85 posting:

!!! QUOTE !!!

kalau soalan kat islam tu dengan kekerasan bagaimana???..islam tu ganas...bagaimana nak bidas????


ISLAM DAN TERRORISM – PROPAGANDA MEDIA BARAT?:-o :-o :-o

Terrorism merupakan satu istilah yang agak asing dalam adat dan budaya masyarakat kita sebagaimana asingnya tamadun dan budaya masyarakat yang melahirkan perkataan ini kepada masyarakat kita. Namun ia hanyalah satu perkataan semata. Bagaimanapun ia mempunyai implikasi yang amat besar dalam kehidupan seseorang individu dan kesinambungan sesebuah negara. Kamus Dewan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka memberi makna ia sebagai satu perbuatan berbentuk keganasan. Pada dasarnya Barat melihat perbuatan keganasan ini sebagai satu tindakan pelampau yang dilakukan secara sengaja dan biasanya bermotif politik dan melibatkan kemusnahan kepada kemanusiaan dan harta benda. Terrorism mula menjadi perhatian seluruh dunia selepas peristiwa serangan dahsyat ke atas Amerika Syarikat, iaitu di Washington dan New York pada tanggal 11 September 2001 di mana tuduhan demi tuduhan tanpa bukti kukuh berterusan dilemparkan kepada umat Islam yang dikatakan menjadi dalangnya. Semenjak itu, umat Islam terus dihujani dengan pelbagai tohmahan dan tuduhan yang mencemar agama Islam dan ajarannya, serta pelbagai rencam propaganda yang melampaui batasan keamanan oleh Barat khususnya melalui penguasaan media mereka. Penguasaan Barat terhadap media utama dunia mempercepatkan lagi serangan propaganda mereka terhadap agama ini, imejnya, ajarannya dan anutannya, serta penganut dan negara-negara Islam. Mereka dilihat sebagai pelopor, pencetus dan penganjur keganasan serta anti Barat. Satu prasangka yang amat tidak berasas sama sekali. Islam menentang keganasan. Dan Islam bukanlah anti Barat. Islam menyedari bukan semua yang ada atau bermula di Barat sebagai buruk atau tidak Islamik. Hanyalah penganutnya yang berfahaman ekstrem atau tidak memahami ajaran Islam yang sebenarnya yang memusuhi Barat. Malahan terdapat juga boneka yang bertopengkan Islam, menggunakan kesempatan dengan motif untuk menjadi batu api memburukkan perhubungan yang baik antara Islam dan Barat.

Bermula dengan serangan 11 September lalu, kemuncak serangan propaganda Barat melalui media milik mereka terhadap Islam dan penganutnya semakin menjadi-jadi. Sememangnya umat Islam telah menjadi bahan serangan propaganda mereka sejak dua dekad yang lalu. Sejak era 70an dan 80an, apabila pesawat Pan Am dan TWA dirampas, mereka menuding jari kepada Islam walaupun tiada bukti.

Begitu juga, serangan pengebom berani mati di Lebanon pada 80an dan penahanan tebusan Amerika dan Eropah juga dikaitkan dengan orang Islam, walhal ia dilakukan oleh puak Syiah yang kedudukannya juga kurang jelas dalam ajaran Islam sebenar. Dalam kebanyakan peristiwa keganasan yang dikaitkan dengan Islam dan pengikutnya, perkara sebenar, iaitu kedudukan mereka sebagai penganut Islam yang tulen, pemahaman mereka yang cetek terhadap Islam itu sendiri dan motif keganasan selalunya tidak diberi perhatian atau sengaja disembunyikan oleh media Barat. Inilah satu pembohongan dan ketidakadilan yang mereka sengaja lakukan ke atas masyarakat Islam.

Begitu juga, Barat dan propaganda media mereka kini sering melaungkan slogan pengganas Islam atau Islamic terror bagi terus mengecap umat Islam sebagai pengganas.
Ungkapan Islamic terror sebenarnya tidak pernah wujud dan seharusnya tidak wujud di muka bumi ini, sebagaimana tiadanya istilah Jewish terror atau pun Christian terror. Ketiga-tiga agama Samawi yang suci ini sememangnya tidak mengajar para penganutnya menjadi pengganas atau penjenayah, dan tidak menyuruh mereka pun untuk melakukannya. Namun perkara inilah yang berlaku pada hari ini. Dan media Barat yang mempelopori penggunaan perkataan ini bagi mengaitkan Islam dengan keganasan sebenarnya telah melakukan satu pembohongan. Merekalah yang mencipta dan melahirkan istilah ini sebagaimana mereka jugalah yang melahirkan perlakuan ganas dalam masyarakat dan negara mereka yang menjadi ikutan pula oleh orang lain yang cetek pemikiran rasional. Dan apa yang dikesali, perangai ganas ini cuba dijustifikasikan pula sebagai sesuatu yang sah setelah diberi nafas baru menurut doktrin keagamaan, atau perjuangan sejagat menentang keganasan, bahkan bagi membela hak asasi manusia dan lain-lain. Lebih parah lagi, kesilapan ini tidak pernah pun cuba diperbetulkan oleh media terutamanya media-media Barat. Mereka seolah-olah menyembunyikan perkara yang sebenarnya dari diketahui oleh orang ramai. Mereka semacam berada dalam ketakutan tidak bersebab.

Setiap keganasan sudah tentu akan mengundang kerosakan dan kematian. Hakikat yang amat jelas, melakukan kerosakan dan pembunuhan dilarang keras dalam Islam. Begitu juga, keganasan dan pembunuhan yang dilakukan walaupun atas nama keagamaan sudah tentu terkeluar dari ajaran Islam. Agama Islam tidak menyuruh manusia berbunuhan sesama sendiri.

Firman Allah dalam surah al An’am ayat 6 bermaksud:

Dan janganlah kamu membunuh kerana ia adalah haram melainkan kerana sesuatu sebab yang benar.

Firman Allah lagi dalam surah al Maidah ayat 32 bermaksud:

Oleh kerana itu, Kami tetapkan kepada Bani Israel bahawa barangsiapa yang membunuh seorang manusia atas alasan bukan membunuh orang lain atau bukan kerana ia membuat kerosakan di muka bumi, maka seolah-olah ia telah membunuh sekalian manusia.

Dalam Islam, sesiapa yang membunuh sesama manusia tidak akan merasa aman tenteram baik di dunia mahu pun di akhirat, dan azab untuk mereka di akhirat nanti adalah lebih perit lagi.

Perkara ini dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W dalam sebuah hadis riwayat Imam Muslim bermaksud:

Sesiapa yang membunuh dirinya sendiri, Allah akan mengazabnya dengan api neraka.

Ayat-ayat al Quran dan Hadis di atas membuktikan bahawa keganasan yang menyebabkan kerosakan di muka bumi dan kehilangan nyawa merupakan perkara yang memang dilarang dalam Islam. Namun ajaran Islam yang sebegini rupa gagal difahami oleh Barat bahkan oleh segelintir umat Islam juga. Memang tidak dapat dinafikan. Tetapi apa yang pasti, mereka yang melakukannya terdiri dari sebilangan kecil umat Islam yang amat cetek kefahaman Islamnya dan terdapat antara mereka yang menjadikan agama untuk mengabui matlamat dan kepentingan peribadi dan fahaman politik songsang mereka.

Apa yang dikesalkan juga adalah sikap prejudis mantap Barat dan media mereka dalam melaporkan berita yang berkaitan dengan keganasan. Sesuatu yang tidak adil apabila mereka cuba membela dan menyembunyikan keganasan golongan militan, komunis dan penceroboh seperti kezaliman regim Yahudi di Israel tetapi sebaliknya sering memperbesar isu berkaitan umat Islam. Malahan umat Yahudi yang menceroboh dan mengganas di bumi Palestin seringkali pula digambarkan sebagai puak yang ditindas dan dianiaya oleh rakyat Palestin ketika mempertahankan apa yang mereka dakwa kononnya tanah air mereka.

Prejudis Barat juga terserlah apabila terdapat beberapa negara Islam yang enggan tunduk kepada kehendak dan cita-cita mereka akan dilabel sebagai negara pengganas. Dan banyak lagi perkara yang menyentuh sensitiviti umat Islam yang sengaja dicabul dan diperlekehkan oleh mereka. Sebagai contohnya, apa jua bentuk lakaran yang menggambarkan imej Nabi Muhammad S.A.W adalah satu larangan keras dalam Islam dan umatnya dilarang melakar, menyimpan atau mempromosi imej tersebut. Ini sebenarnya satu isu yang amat sensitif bagi umat Islam. Sebarang pelanggaran terhadap isu ini adalah satu pencabulan ke atas sensitiviti beragama dan juga satu penghinaan terhadap kepercayaan agama mereka. Tetapi malangnya, sensitiviti umat Islam ini tidak dihormati langsung oleh Barat apabila majalah antarabangsa milik mereka secara terang-terangan menyiarkan imej Nabi Muhammad. Inilah satu bentuk serangan media yang mereka lakukan terhadap umat Islam dengan mencabul sensitiviti keagamaan dan kepercayaan mereka. Apa yang dapat dilakukan oleh negara dan umat Islam ialah melarang pengedaran majalah tersebut, Newsweek keluaran 11 Februari 2002, sebagai tindak balas terhadap keceluparan mereka demi mempertahankan agama tercinta. Inilah satu bentuk sistem pertahanan yang mampu mereka lakukan demi menghalang serangan ke atas mereka. Tetapi yang menyedihkan sekali adalah respon dari setiausahanyanya, Robert Menard bahawa larangan tersebut merupakan satu serangan terhadap kebebasan penyaluran maklumat dan menghadkan hak awam untuk menikmati saluran maklumat dan penerbitan.
Persoalannya, adakah beliau sudah tidak dapat berfikir secara lebih waras lagi bahawa sikap dan pencabulan yang mereka lakukan terhadap umat Islam itu sebenarnya adalah satu serangan terhadap agama dan kepercayaan masyarakat Islam keseluruhannya. Merekalah sebenarnya yang mempunyai agenda untuk menyerang Islam dan umatnya melalui penguasaan media. Ajaran Islam sendiri amat melarang umatnya menyerang atau mempertikai apa jua kepercayaan dan pegangan agama kaum lain. Ini sensitiviti yang Islam ajarkan kepada umatnya supaya sentiasa dihormati.

Sebenarnya keganasan bukan saja boleh dinilai dalam bentuk serangan bersenjata, perampasan kuasa dan harta benda, tetapi juga dalam bentuk serangan terhadap ideologi kepercayaan dan ajaran sesuatu anutan keagamaan. Dan serangan ini lebih mudah dan berleluasa dalam bentuk penyebaran maklumat melalui media dan sistem komunikasi yang sememangnya tanpa kawalan dan sempadan. Begitulah juga yang dialami oleh masyarakat Islam dewasa ini. Serangan musuh Islam ke atas mereka bukan sahaja dengan menuduh mereka sebagai umat yang melatih pengganas, tetapi juga terhadap ajaran Islam. Menurut mereka, jihad dalam Islam adalah satu bentuk latihan dan persiapan ketenteraan yang dilakukan untuk melatih pengganas dan pengebom berani mati. Mereka tidak memahami secara jelas konsep jihad dalam Islam sebenarnya. Jihad dalam Islam bukannya mencari kematian semata-mata dan Islam juga tidak menganggap umatnya yang membunuh diri sehingga mengorbankan nyawa manusia, wanita, kanak-kanak dan orang tua yang tidak berdosa sebagai mati dalam perjuangan jihad yang suci.

Begitu juga, cara berpakaian dalam Islam turut menjadi bahan serangan dan propaganda musuh Islam. Mereka menganggap bahawa ciri-ciri pakaian dalam Islam akan menjejaskan integrasi kaum yang lantaran itu menjadi punca berlakunya perpecahan dan perpaduan kaum. Aspek pakaian sesuatu bangsa bukan penentu atau pengukur kepada integrasi atau perpecahan dalam perpaduan negara, malah ia sebaliknya akan mengeratkan lagi kekuatan sesuatu bangsa dan negaranya. Aspek pakaian dalam Islam adalah satu ajaran murni Islam, dan pendapat yang mengatakan pakaian Islam akan menjejaskan integrasi dan perpaduan kaum sebenarnya menganggap bahawa ajaran Islam tidak sesuai atau tidak menyumbang kepada perpaduan kaum, malah sebaliknya mengancam kestabilan negara. Umat Islam seharusnya menyedari akan penipuan dan tuduhan yang dikenakan ke atas mereka dan mereka tidak sepatutnya berdiam diri demi untuk mempertahankan kepercayaan agama mereka.

Sebagaimana asingnya istilah ini pada masyarakat negara ini yang majoritinya adalah umat Melayu beragama Islam, begitu juga asingnya ia pada pandangan agama yang menjadi anutan kelompok masyarakat terbesar negara ini. Sebagai satu istilah yang mempunyai konotasi perbuatan yang ganas, ia sudah tentulah tidak wujud dalam ajaran agama yang diturunkan oleh Allah ini. Sama ada sebagai satu bentuk pembalasan mahu pun pembelaan. Keganasan bukan satu ajaran atau tuntutan Islam. Malah Islam amat melarang umatnya mengambil jalan yang berbentuk keganasan dalam menyelesaikan masalah.

Firman Allah dalam surah al Anfal ayat 61 bermaksud:

Dan jika mereka cenderung kepada perdamaian, turutilah dan bertawakkallah kepada Allah, Dia Amat Mendengar lagi Amat Mengetahui.

Inilah ajaran Islam yang sebenar, menuntut kepada keamanan dan kedamaian, bukannya perseteruan dan keganasan. Umat Islam diajar untuk mempertahankan diri dengan segala bentuk kekuatan, namun perdamaian bukan sesuatu yang sukar dicapai walaupun melalui perbincangan, bukannya keganasan.


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

    


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

musafir_lara
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.09.2005
Ahli No: 19324
Posting: 283
Dari: perak + KL + johor

Perak   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 18:42


pernah ditanya oleh seorang kawan kat matrik dulu....

nonmuslim: Kenapa kena pakai tudug?
me: tutup aurat.
nonmuslim: aurat tu apa?
me: bahagian badan yang perlu ditutup.
nonmuslim: habis tu kenapa budak laki tak pakai tudung?
me: lorr...nanti same pula dengan budak perempuan!
nonmuslim: ala pegang dada dia...
me: kepala hotak engko...

masa ni ana masih budak lagi..taktau nak handle

Bookmark and Share

    


  Member Information For musafir_laraProfil   Hantar PM kepada musafir_lara   Quote dan BalasQuote

alliaazam
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.02.2007
Ahli No: 28915
Posting: 159
Dari: Damansara

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-04-07 20:05


Pada 25-04-07 14:56 , one85 posting:

!!! QUOTE !!!

kalau soalan kat islam tu dengan kekerasan bagaimana???..islam tu ganas...bagaimana nak bidas????


pernah sekali flatmate ana(nigerian guy) tanya ana why do muslims kill each other?tergamam habis masa tu.apa lagi jawab lah dengan penuh sopan.ana ada bagitahu dia jugak jangan percaya 100% dengan media dan why dont u do the research about ISLAM before u talk nonsence dan without the true facts.then u get to know about the true ISLAM.duduk satu rumah dengan non-muslim ni jenuh sikit nak berdebat dengan mereka pasal agama kita pasal banyak sangat mereka tanya tapi tak apa sebab menguatkan lagi kefahaman ana insya'Allah:-)

yang paling bestnya bila ada seorang ni tanya kenapa nak kena makan daging halal saja?hehehe..apa lagi jawab lah berdasarkan dari segi kebersihan terutamanya dan ana kait dengan artikel yang ana pernah baca dulu berdasarkan research.minah ni terus dah tak makan b*b* lepas tu sampe lah sekarang:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For alliaazamProfil   Hantar PM kepada alliaazam   Pergi ke alliaazam's Website   Quote dan BalasQuote

one85
Warga 2 Bintang
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23275
Posting: 45

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 26-04-07 13:43


Pada 25-04-07 20:05 , alliaazam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-04-07 14:56 , one85 posting:

!!! QUOTE !!!

kalau soalan kat islam tu dengan kekerasan bagaimana???..islam tu ganas...bagaimana nak bidas????


pernah sekali flatmate ana(nigerian guy) tanya ana why do muslims kill each other?tergamam habis masa tu.apa lagi jawab lah dengan penuh sopan.ana ada bagitahu dia jugak jangan percaya 100% dengan media dan why dont u do the research about ISLAM before u talk nonsence dan without the true facts.then u get to know about the true ISLAM.duduk satu rumah dengan non-muslim ni jenuh sikit nak berdebat dengan mereka pasal agama kita pasal banyak sangat mereka tanya tapi tak apa sebab menguatkan lagi kefahaman ana insya'Allah:-)

yang paling bestnya bila ada seorang ni tanya Kenapa nak kena makan daging halal saja?hehehe..apa lagi jawab lah berdasarkan dari segi kebersihan terutamanya dan ana kait dengan artikel yang ana pernah baca dulu berdasarkan research.minah ni terus dah tak makan b*b* lepas tu sampe lah sekarang:-)




a'a kan kalau dok oversea ke mn2 negara yang banyak non muslim ni memang kan prepare habis...almaklumlah banyak soalan akan timbul...

memang banyak islam d kaitkn dengan keganasan kan...start 11 sept dulu lah kan propaganda ni...tapi realitynye...barat punya rancangan...

tp1 saya mushkil???? apa hukum pengebom berani mati tu???? boleh ke dalam islam???


-----------------
ilmu perlu dicari..tak kan datang bergolek...jom kutip ilmu banyak-banyak..buat diri kita dunia akhirat insyaAllah


Bookmark and Share

    


  Member Information For one85Profil   Hantar PM kepada one85   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 11:01


erm.. secara umumnya tak pernahs aya di tanya directly.. dr zaman tadika ke sekolah rendah sampai lah ke sek main sampai juga ke matrx..lepas itu IPT lepas itu ke maktab..sampai lah kerja... tak ada member rapat bbangsa non malay.. Kalau ada pun mereka tak berani nak cakap isu-isu sensitif pasal kami tak berapa nak close...huhu... pasalnya... mereka amat respect pada org yang ambil satu course kat U dulu..huhu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

arrantaui
Warga 3 Bintang
Menyertai: 10.12.2008
Ahli No: 36246
Posting: 99

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 11:11


Biasanya mudah kalau kita guna perbandingan. Memisahkan kesalahan umat ISlam daripada mencemarkan agama Islam. Kesalahan orang Islam bukanlah kesalahan ISlam. Bila seorang kristian membunuh tidaklah kesimpulannya krsitian menggalakkan pembunuhan.
Bila ada paderi mencabul tidaklah bermakna itu dari ajaran kristian. Tapi ini hujah bila yang bertanya dah agak melampau.

Kena dapat bezakan pemerhatian dan kesimpulan. Pemerhatian adalah apa yang ktia nampak dan dengar, kesimpulannya belum tentu selari denga pemerhatian. Pemerhatian mengatakan "saya nampak tiang letrik bergerak kebelakang, kesimpulan mengatakan kereta sedang bergerak kehadapan, tiang elektrik diam tidak bergerak".

Bookmark and Share

    


  Member Information For arrantauiProfil   Hantar PM kepada arrantaui   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 30-01-09 11:22


saya pernah menulis beberapa topik..
itu diantara hal-hal yang pernah ditanyakan kepada saya...
ada yang tanya..perlukah hukum potong tangan tu..bukankah pada masa nabi tak pernah dilaksanakan hukum potong tangan..??"

tentang"apa itu syari'ah..""apa tujuan syari'ah.."
siapa yang menciptakan ALLAH.."
ALLAH AWAL dan AKHIR, "sapa yang menciptakan ALLAH dan sapa yang mencabut nyawa ALLAH..??adakah ALLAH akan membunuh dirinya sendiri..sebab DIA yang paling akhir...??

Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

Wawa_83
WARGA SETIA
Menyertai: 20.12.2004
Ahli No: 13173
Posting: 817
Dari: SeLaNgOR - My LoVeLy with ALLAH's LoVe..!

Selangor  


posticon Posting pada: 30-01-09 11:23


Ha ha .. :-) Wawa nak cerita zaman sekolah menengah sebab ramai kawan-kawan Wawa yang keluar Islam diam-diam sebabkan hal yang simple ..

...Antara soalan2 yang ditanya pada Wawa ..

1) Ka'abah = berhala. Kenapa u sembah benda yang tak bernyawa juga..?
2) Tuhan u satu? Mana cukup.. Dunia ni besar.. Kita kena ada 3.
3) Makwa.. Islam kejam, setiap tahun pun bunuh Mak i.. (Raya korban-Sembelih lembu) Kenapa u tak bunuh binatang lain?Lembu banyak jasa.
4) Eyy.. kita orang baik-baik .. tak bunuh binatang .. makan sayur saja..

Jawapan .. bersambung..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Wawa_83Profil   Hantar PM kepada Wawa_83   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 11:29


Pada 30-01-09 11:23 , Wawa_83 posting:

!!! QUOTE !!!

Ha ha .. :-) Wawa nak cerita zaman sekolah menengah sebab ramai kawan-kawan Wawa yang keluar Islam diam-diam sebabkan hal yang simple ..

...Antara soalan2 yang ditanya pada Wawa ..

1) Ka'abah = berhala. Kenapa u sembah benda yang tak bernyawa juga..?
2) Tuhan u satu? Mana cukup.. Dunia ni besar.. Kita kena ada 3.
3) Makwa.. Islam kejam, setiap tahun pun bunuh Mak i.. (Raya korban-Sembelih lembu) Kenapa u tak bunuh binatang lain?Lembu banyak jasa.
4) Eyy.. kita orang baik-baik .. tak bunuh binatang .. makan sayur saja..

Jawapan .. bersambung..


YEAH..CONTINUE please..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Jue_Effendy
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2008
Ahli No: 35812
Posting: 760
Dari: Kota Kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 11:31


!!! QUOTE !!!

2) Tuhan u satu? Mana cukup.. Dunia ni besar.. Kita kena ada 3.
pernah ada seorang rakan non-muslim bertanya soalan ni dengan kami, seorang sahabat saya dengan selambanya menjawab " kalau Tuhan sampai 360, macam mana nak jaga dunia?? iyelah semuanya mengharap antara satu sama lain untuk jaga dunia....tak ke kucar kacir, masing-masing nak takbir...lain-lain pendapat....Tuhan kami satu tapi DIA jaga dunia dengan teratur...."

Bookmark and Share

    


  Member Information For Jue_EffendyProfil   Hantar PM kepada Jue_Effendy   Pergi ke Jue_Effendy's Website   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 30-01-09 11:39


Pada 30-01-09 11:31 , Jue_Effendy posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

2) Tuhan u satu? Mana cukup.. Dunia ni besar.. Kita kena ada 3.
pernah ada seorang rakan non-muslim bertanya soalan ni dengan kami, seorang sahabat saya dengan selambanya menjawab " kalau Tuhan sampai 360, macam mana nak jaga dunia?? iyelah semuanya mengharap antara satu sama lain untuk jaga dunia....tak ke kucar kacir, masing-masing nak takbir...lain-lain pendapat....Tuhan kami satu tapi DIA jaga dunia dengan teratur...."
hmm..mereka berkata.."tuhan kami memang ramai..tapi masing-masing tuhan mempunyai kekuasaan masing-masing..ada tuhan yang menciptakan..ada yang mematikan..ada yang memberikan dan mengabulkan harapan...ada tuhan bulan..ada juga matahari..ada angin.."bagaimana mungkin tuhan kalian yang satu akan menjaga seluruh dunia...??apakah ia akan menjaga bulan..??"
hhmm..


-----------------
ya allah terimalah hidup matiku untukmu.."ya allah..izinkanlah aku mati untukMU..hamba mohon dengan sangat ya allah.."kuatkanlah aku dan berikanlah kesabaran


Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

immad

Menyertai: 18.09.2004
Ahli No: 11221
Posting: 968
Dari: minal mahdi ila lahdi(UIAM)

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 11:48


soalan yang betul-betul ditanya kepada saya semasa menghadiri satu kursus..

masa tu our motivator ni sebutla pasal ayat kun fayakun..
tiba-tiba budak india sebelah saya yang actually buddhist..tapi dia tahu pasal kristian..dia tanya saya..ayat tu pun ada ek dalam alquran..
masa tu memang saya mati akal kejap..lepas itu tak tau dah nak cerita cara berhikmah gana..so cerita sajalah sejarah penurunan kitab kepada nabi2..dan bagaimana termansuhnya syariat terdahulu..apa yang ada dalam quran j diguna pakai..
tapi actually saya tak menjawab pun apa dia tanya..sebab saya tak tahu bible punya isi apa...huhu masa itulah ase menyesal tak ambil bidang agama bertalu2 datang...cuma nasib baik sebab this indian girl nak juga dengar sebab for the purpose of knowledge..
but..saya punya soalan..

betul ke ada dalam bible..dan if ada ganer kita nak counter back soalan depa ini..sebab i still have an opportunity to explain to her..sebab i have her email..
dan let me know the answer..sebab it is part of our da'wah..
syukran

Bookmark and Share

    


  Member Information For immadProfil   Hantar PM kepada immad   Quote dan BalasQuote

immad

Menyertai: 18.09.2004
Ahli No: 11221
Posting: 968
Dari: minal mahdi ila lahdi(UIAM)

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 12:20


saya dengan ini menagih jawapan dari antum..sebab ana betul-betul tak tahu..those who study comparative religion or ada knowledge related to this ples help me..

benarkah ada ayat kun fayakun dalam bible?dan bagaimana nak terangkan dalam cara yang penuh berhikmah kepada mereka?
harap sangat antum dapat membantu..saya sendiri juga sedang mencari jawapn..
syukran

Bookmark and Share

    


  Member Information For immadProfil   Hantar PM kepada immad   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 12:24


Pada 30-01-09 12:20 , immad posting:

!!! QUOTE !!!

saya dengan ini menagih jawapan dari antum..sebab ana betul-betul tak tahu..those who study comparative religion or ada knowledge related to this ples help me..

benarkah ada ayat kun fayakun dalam bible?dan bagaimana nak terangkan dalam cara yang penuh berhikmah kepada mereka?
harap sangat antum dapat membantu..saya sendiri juga sedang mencari jawapn..
syukran



ERM..sumtimes otak kita tergendala menyusun ungkapan hikmah untuk dipersembahkan kepada mereka..dan menjadikan mereka menganggap kita tak tahu jawapannya sedangkan jawapannya sememangnya kita sedia maklum...
:berfikir:


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 12:27


Kalau Nak tahu Apa jawapannya, sila keluar di jalan Allah secepat mungkin

Bookmark and Share

    


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

irashahirah
WARGA SETIA
Menyertai: 08.10.2005
Ahli No: 19675
Posting: 407
Dari: jay bee

Johor   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 12:27


nice issue.. tak pernah ditanya soalan macam ini...
kalau ditanya tu tak tau lah dapat jawab ke tak.. sebab mereka kadang-kadang tanya soalan yang unpredictable dan saya pula tak cukup ilmu nak jawab... cuma nak selitkan story.. mak saya nurse.. dia ada patient sakit tibi berbangsa tiong hua.. satu hari mak saya berbual2 dengan dia.. mak saya cakap.." u sembahyang lah.. doa lah u punya penyakit cepat baik..".. sekali pesakit tu cakap macam ni.." i dah doa banyak kali tapi Tuhan tak dengar I punya doa... sakit I tak baik-baik jugak.. I malas lah nak sembahyang lagi.. itu tempat sembhyang pun i tak ada.."... begitu jawapannya kok..

Bookmark and Share

    


  Member Information For irashahirahProfil   Hantar PM kepada irashahirah   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 30-01-09 12:33


Pada 30-01-09 12:27 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

Kalau Nak tahu Apa jawapannya, sila keluar di jalan Allah secepat mungkin
Maksud akhy keluar 3 hari or 40 ri dll k..??hhm...ada k jawaban tu diberikan..??hhm..nak tau juga lah...diambek dari kitab mana??dari alqur'an or kitab lain..??


-----------------
ya allah terimalah hidup matiku untukmu.."ya allah..izinkanlah aku mati untukMU..hamba mohon dengan sangat ya allah.."kuatkanlah aku dan berikanlah kesabaran


Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah_johor
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2003
Ahli No: 5825
Posting: 716
Dari: Cheras, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 12:59


Perbincangan yang menarik.

Pada 30-01-09 11:39 , Mulya posting:

!!! QUOTE !!!

hmm..mereka berkata.."tuhan kami memang ramai..tapi masing-masing tuhan mempunyai kekuasaan masing-masing..ada tuhan yang menciptakan..ada yang mematikan..ada yang memberikan dan mengabulkan harapan...ada tuhan bulan..ada juga matahari..ada angin.."bagaimana mungkin tuhan kalian yang satu akan menjaga seluruh dunia...??apakah ia akan menjaga bulan..??"
hhmm..



Mungkin point ini boleh dijadikan respon seterusnya;
Katakan kepada kafir itu:

Bagaimana jika Tuhan-tuhan kamu itu mempunyai kehendak yang bercanggah? Tuhan yang menciptakan mahu anda hidup lebih lama dan Tuhan mematikan mahu menamatkan riwayat kamu? Bayangkan sebuah kereta mempunyai lebih dari satu stereng yang berfungsi di atas jalanraya yang sibuk.

Tuhan mana yang akan menang? Kenapa? Mengapa mesti ada Tuhan yang menang dan kalah? Kalau kamu kata mereka akan sepakat... bagaimana boleh begitu sedangkan anda sukar mempercayai satu Tuhan mampu menjaga segala-galanya. Kalau Tuhan tidak mampu maka Tuhan itu tidak layak disembah.

Sedangkan Tuhan kami (Allah) sememangnya mampu kerana Dia Maha Kuasa, kekuasaanNya tidak mampu ditandingi sesiapa dan tidak terfikir oleh manusia.

...............
wallahua'lam



Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_johorProfil   Hantar PM kepada muslimah_johor   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 14:38


Pada 30-01-09 12:33 , Mulya posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 12:27 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

Kalau Nak tahu Apa jawapannya, sila keluar di jalan Allah secepat mungkin
Maksud akhy keluar 3 hari or 40 ri dll k..??hhm...ada k jawaban tu diberikan..??hhm..nak tau juga lah...diambek dari kitab mana??dari alqur'an or kitab lain..??



jangan sempitkan fikiran dengan keluar d jalan allah dengan makna literalnya semata-mata.. fisabilillah itu ruang lingkupnya luas... sedangkan nabi lebih menuntut agar siapa yang mempunyai ibu bapa lebih afdhallah bersamanya daripada keluar ikut nabi berperang tika itu...


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

marul
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30924
Posting: 648
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 15:17


kawan ana pernah tanya kan kepada ana..bagaimana nak jawab soalan dari seorang cina ni.....

soalan: anda semua untung lahir sebagai islam..dapat belajar dan tau pasal islam..nampak jalan yang lurus...tapi untuk org yang bukan islam macam kami bagaimana???sejak lahir tak kenal islam.padahal kadang-kadang lagi baik dr org islam..bagaimana nasib kami???masuk neraka jugak ke??Tuhan Allah tu adil kan,Kenapa kami yang baik ni dimasukkan dalam neraka???

bagi idea masing-masing sikit..... :welcome:


-----------------
Assalamualaikum...salam ukhwahfillah...
www.marul-nashirassunnah.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For marulProfil   Hantar PM kepada marul   Quote dan BalasQuote

muslimah_johor
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2003
Ahli No: 5825
Posting: 716
Dari: Cheras, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 15:33


Pada 30-01-09 15:17 , marul posting:

!!! QUOTE !!!

kawan ana pernah tanya kan kepada ana..bagaimana nak jawab soalan dari seorang cina ni.....

...

bagi idea masing-masing sikit.....


Ya benar Allah Maha Adil. Walaupun kamu tidak mengenal Islam dari awal seperti orang yang lahir dari Islam, namun kamu masih mendengar islam dan melihat islam. Walaupun mungkin tiada yang mengajak secara terang-terangan terus kepada kamu, namun Allah memberi akal yang sama antara kita untuk kamu menilai Islam.

Allah Maha Adil, apabila kamu menerima Islam, maka seluruh dosa kamu selama ini dianggap terhapus. Kira kosong... pada umur kamu mungkin 18 tahun kamu tiada dosa langsung. Sedangkan kami sudah ada dosa yang dibawa selagi tidak bertaubat.

Andai kamu dan saya sama-sama mati pada umur yang sama, pada kamu siapa yang lebih banyak timbangan kebaikan. Bukankah Allah Maha Adil?

....

Wallahua'lam.

Mungkin bukan jawapan terbaik tapi sedikit cetusan idea.



Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_johorProfil   Hantar PM kepada muslimah_johor   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 15:53


Pada 30-01-09 15:17 , marul posting:

!!! QUOTE !!!

kawan ana pernah tanya kan kepada ana..bagaimana nak jawab soalan dari seorang cina ni.....

soalan: anda semua untung lahir sebagai islam..dapat belajar dan tau pasal islam..nampak jalan yang lurus...tapi untuk org yang bukan islam macam kami bagaimana???sejak lahir tak kenal islam.padahal kadang-kadang lagi baik dr org islam..bagaimana nasib kami???masuk neraka jugak ke??Tuhan Allah tu adil kan,Kenapa kami yang baik ni dimasukkan dalam neraka???

bagi idea masing-masing sikit..... :welcome:



hidayah tu milik Allah,,,Dia berhak ke atas hambanya,,

ana mengungkap sirah rasul saw,dimana bapa saudara rasul saw membantu rasul dalam menyebarkan dakwah,,sangup dipulaukan,tapi dia tetap tak masuk islam sehingga ajalnya,,dan diberi siksaan yang paling ringan.....sebab rasul da cakap,,,sapa ikut islam,,ia akan selamat..

Allah memang bsifat adil..maha adil..dalam urusan rezeki Dia adil,,sedangkan orang non muslim pun ada rezkinya,Dia bagi rezeki kat org islam,,Dia bagi juga kat bukan islam,adil lah tu,kat sini ana tekankan tentang AQIDAH....k,,ambil perumpamaan ni....ada seorang petani..ada majikan,,tapi masalahnya petani tu buat kerja kat tanah org lain,,bukan kat tanah majikan dia...adakah petani tu berhak terima upahan?
dia buat baik juga lah,,,sedangkan dia buat kj tu kat tanah org lain...org tu mejanjikan upah ke?majikan da kata da,buat kj ni,,,aku bagi upah..fikir-fikirkan lah,,,



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

marul
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30924
Posting: 648
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 15:55


Pada 30-01-09 15:33 , muslimah_johor posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 15:17 , marul posting:

!!! QUOTE !!!

kawan ana pernah tanya kan kepada ana..bagaimana nak jawab soalan dari seorang cina ni.....

...

bagi idea masing-masing sikit.....


Ya benar Allah Maha Adil. Walaupun kamu tidak mengenal Islam dari awal seperti orang yang lahir dari Islam, namun kamu masih mendengar islam dan melihat islam. Walaupun mungkin tiada yang mengajak secara terang-terangan terus kepada kamu, namun Allah memberi akal yang sama antara kita untuk kamu menilai Islam.

Allah Maha Adil, apabila kamu menerima Islam, maka seluruh dosa kamu selama ini dianggap terhapus. Kira kosong... pada umur kamu mungkin 18 tahun kamu tiada dosa langsung. Sedangkan kami sudah ada dosa yang dibawa selagi tidak bertaubat.

Andai kamu dan saya sama-sama mati pada umur yang sama, pada kamu siapa yang lebih banyak timbangan kebaikan. Bukankah Allah Maha Adil?

....

Wallahua'lam.

Mungkin bukan jawapan terbaik tapi sedikit cetusan idea.



idea yang bernas muslimah_johor...
;-)


-----------------
Assalamualaikum...salam ukhwahfillah...
www.marul-nashirassunnah.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For marulProfil   Hantar PM kepada marul   Quote dan BalasQuote

marul
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30924
Posting: 648
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 16:00


syukran untuk sirah Rasulullah tu umar..
ana tak pernah dengar part siksaan yang paling sedikit ke atas bapa saudara Rasul..

JzkAllah..


-----------------
Assalamualaikum...salam ukhwahfillah...
www.marul-nashirassunnah.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For marulProfil   Hantar PM kepada marul   Quote dan BalasQuote

akuhambaALLAH
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.11.2008
Ahli No: 35981
Posting: 163
Dari: land below the wind

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 16:03


lain kali kalau ada lagi non-muslim yang nak loyar2 buruk....bukan semualah, sesetengahnya saja yang suka sangat nak merendahkan martabat ummat islam ni, seperti soalan salah seorang peserta kristian dalam khursus kepimpinan yang saya hadiri suatu waktu dulu masa belajar, soalan dia " perempuan islam yang solat pakai telekung serupa hantu "...bukan soalan sebenarnya tapi berupa sindiran, jawab saja " Kenapa Tuhan kamu tak pakai baju?? " mesti dia diam punya....hehehe....

Bookmark and Share

    


  Member Information For akuhambaALLAHProfil   Hantar PM kepada akuhambaALLAH   Quote dan BalasQuote

arrantaui
Warga 3 Bintang
Menyertai: 10.12.2008
Ahli No: 36246
Posting: 99

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 16:07


Yang penting bukan ramai, yang penting kuasa. Kalau 10 orang budak tadika menjaga persimpangan 4 di suatu jalan raya apa yang bilangan ramai itu boleh buat?

Kalau dalam dunia ini kementerian yang jaga hal ehwal berlainan, dia kena duduk mensyuarat bersama juga, itulah kalau di Malaysia hari rabu mesyuarat kabinet, pada hari rabu. Sebab akan ada persoalan yang bertindih bidang. Kena ada seorang yang kuasanya lebih daripada yang lain-lain. Kalau begitu akan ada tuhan yang kuasanya lebih dari kuasa tuhan lain.

Kalau seorang mahu minta minta murah rezeki, minta kepada siapa, yang jaga hujan?, yang jaga ekonomi? yang jaga bumi? yang jaga pokok? yang jaga cuaca? yang jaga ????

Bookmark and Share

    


  Member Information For arrantauiProfil   Hantar PM kepada arrantaui   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 16:08


Pada 30-01-09 16:00 , marul posting:

!!! QUOTE !!!

syukran untuk sirah Rasulullah tu umar..
ana tak pernah dengar part siksaan yang paling sedikit ke atas bapa saudara Rasul..

JzkAllah..





eh,,biar betul,,,,ramai ustaz cakap,,masa sekolah dulu pun,,benda yang sama dcritakan,,,,paling ringan azabnye dimana diletakan di atas pemanggang,,bara di kakinya,,tapi mendidih otaknya....



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

muslimah_johor
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2003
Ahli No: 5825
Posting: 716
Dari: Cheras, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 20:49


Saya pun pernah 'bersoal-jawab' dengan seorang kafir.

Dia mempersoalkan Kenapa manusia dilarang membunuh diri? Pada dia kalau seseorang itu rasa tak sanggup untuk teruskan hidup, itu hak dia untuk bunuh diri.

Perbincangan panjang juga saya tak ingat 100% tapi saya puas hati dapat menyampaikan pandangan saya dan saya rasa dia terdiam kerana apa yang saya cakap memang masuk logik akal dia.

Saya kata... adakah kita ada pilihan semasa Tuhan tentukan untuk kita hidup di dunia ini? Jadi mengapa kita ada pilihan untuk menamatkan riwayat kita sendiri? ayat tu antara ayat penutup yang akhirnya buat dia diam.

wallahua'lam



Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_johorProfil   Hantar PM kepada muslimah_johor   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 21:07


Pada 30-01-09 16:03 , akuhambaALLAH posting:

!!! QUOTE !!!

lain kali kalau ada lagi non-muslim yang nak loyar2 buruk....bukan semualah, sesetengahnya saja yang suka sangat nak merendahkan martabat ummat islam ni, seperti soalan salah seorang peserta kristian dalam khursus kepimpinan yang saya hadiri suatu waktu dulu masa belajar, soalan dia " perempuan islam yang solat pakai telekung serupa hantu "...bukan soalan sebenarnya tapi berupa sindiran, jawab saja " Kenapa Tuhan kamu tak pakai baju?? " mesti dia diam punya....hehehe....


wa..besh2..kreatif dan inovatif begitu.... :berfikir:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

niza_ati
WARGA SETIA
Menyertai: 17.12.2004
Ahli No: 13107
Posting: 1488
Dari: KL-Sarawak-Selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 31-01-09 00:43


Soalan yang PALING SENANG yang DITANYA kepada SEORANG yang BERAGAMA ISLAM juga
> Apa yang membuatkan kamu sembah Allah?

Jawapannya oleh orang itu: Kerana Allah tuhan kita. Thats it.
(Time ana dengar jawapan dia...dalam hati ana...erm...dia ni boleh fikir tak?)

Soalan itu ditanya berkali2....dan jawapan dia sama

Ana pernah tanya pada adik ana soalan yang sama.

Jawapannya: Sebab Allah tu bagi kita nikmat & dialah tuhan kita.

Wlp jawapan adikku lambat kerana menyusun ayat dalam bahasa melayu...tapi ana boleh bagi A untuk jawapan adik ana.


-----------------

cita-citaku islam gamilang,cita-citaku daulahnya berulang,cita-citaku islam cemerlang,cita-citaku


Bookmark and Share

    


  Member Information For niza_atiProfil   Hantar PM kepada niza_ati   Pergi ke niza_ati's Website   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-01-09 14:15


dok tunggu lah saudari wawa continue..... :berfikir:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-02-09 18:11


!!! QUOTE !!!

hmm..mereka berkata.."tuhan kami memang ramai..tapi masing-masing tuhan mempunyai kekuasaan masing-masing..ada tuhan yang menciptakan..ada yang mematikan..ada yang memberikan dan mengabulkan harapan...ada tuhan bulan..ada juga matahari..ada angin.."bagaimana mungkin tuhan kalian yang satu akan menjaga seluruh dunia...??apakah ia akan menjaga bulan..??"
hhmm..


jawapan yang menarik wahai encik mulya sekiranya non muslim menjawab sedemikian.tetapi terdapat kelemahan didalam jawapannya.

tuhan kamu ramai menunjukkan tuhan kamu sangat lemah.terpaksa mengagihkan kerja pula ada yang mencipta,mematikan dan sebagainya.kalaulah tuhan kamu itu diagih-agihkan tugasan sedemikian,maka sekiranya salah satu tuhan itu tak ada,maka tertunda lah keadaan ciptaan itu.tiba-tiba tuhan yang menjaga kematian ada urusan waktu itu,jadinya orang yang hendak mati nazak terseksa sebab tak dapat mati.kerana tuhan yang menjaga kematian ada urusan.lantas ke mana perginya makhluk yang telah dimatikan oleh tuhan kematian dan bagaimana urusan mereka.

tuhan umat Islam ada satu saja menunjukkan ia Maha Berkuasa kerana menjaga keseluruhan alam ciptaanNya.dan Maha Tinggi ilmunya kerana sentiasa ada untuk makhluknya.tak perlu pun tuhan lain untuk menguruskan alam ciptaan ini.

kalaulah ada tuhan lain lantas terpaksa bergantung kuasa kepada tuhan itu pula untuk melakukan sesuatu.sekiranya tuhan bergantung kuasa kepada tuhan lain,nescaya tak layak dianggap tuhan kerana mustahil sifat tuhan itu lemah terpaksa bergantung kepada yang lain.dan tuhan itu akan dapat dikalahkan kerana terdapat tuhan yang lebih kuat darinya.lantas siapakah tuhan yang layak disembah sekiranya tuhan sendiri pun bergantung kepada tuhan lain.

soalan ke 3 tu,kalau nak kata orang Islam kejam sebab sembelih lembu,maka orang putih yang patut dianggap lebih kejam sebab sembelih lembu masak buat burger Big Mac di McD.


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

    


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

erwina
WARGA SETIA
Menyertai: 11.05.2004
Ahli No: 8917
Posting: 503
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 01-02-09 19:55


Ana pun ada jugak pengalaman macam ni...mereka tanya Kenapa bab* dan anjing kita tak boleh sentuh/makan....bila ana bagi alasan Kenapa...mereka boleh cakap lagi....herm...kucing pun sama ada virus jugak....then ana cakap lah...pernah ke dengar kucing boleh sebabkan penyakit kucing gila....kalau penyakit anjing gila ada lah....baru lah dia diam seribu bahasa....

Bookmark and Share

    


  Member Information For erwinaProfil   Hantar PM kepada erwina   Pergi ke erwina's Website   Quote dan BalasQuote

ikrimah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.12.2008
Ahli No: 36514
Posting: 154
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-02-09 22:41


salam...
ana ada juga member cina seorang kat tempat kerja....
yang lain semenya Islam,tapi tak pernah lagilah dia tanya ana pasal agama kita...tapi gaurau2 ajak dia ke Islam adalah..cina baik ni..hehe

wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikrimahProfil   Hantar PM kepada ikrimah   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-02-09 23:27


Pada 01-02-09 18:11 , trouver_99 posting:

!!! QUOTE !!!


soalan ke 3 tu,kalau nak kata orang Islam kejam sebab sembelih lembu,maka orang putih yang patut dianggap lebih kejam sebab sembelih lembu masak buat burger Big Mac di McD.
Haahha.. idea jawapan macam ni pun wujud jugak ke..? lawak :lucu:


-----------------
Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad....
Arahan hanya kepada orang yang beriman


Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

Wawa_83
WARGA SETIA
Menyertai: 20.12.2004
Ahli No: 13173
Posting: 817
Dari: SeLaNgOR - My LoVeLy with ALLAH's LoVe..!

Selangor  


posticon Posting pada: 02-02-09 08:38


Pada 30-01-09 11:29 , syemarly posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 11:23 , Wawa_83 posting:

!!! QUOTE !!!

Ha ha .. :-) Wawa nak cerita zaman sekolah menengah sebab ramai kawan-kawan Wawa yang keluar Islam diam-diam sebabkan hal yang simple ..

...Antara soalan2 yang ditanya pada Wawa ..

1) Ka'abah = berhala. Kenapa u sembah benda yang tak bernyawa juga..?
2) Tuhan u satu? Mana cukup.. Dunia ni besar.. Kita kena ada 3.
3) Makwa.. Islam kejam, setiap tahun pun bunuh Mak i.. (Raya korban-Sembelih lembu) Kenapa u tak bunuh binatang lain?Lembu banyak jasa.
4) Eyy.. kita orang baik-baik .. tak bunuh binatang .. makan sayur saja..

Jawapan .. bersambung..


YEAH..CONTINUE please..



Erm .. dulu, pemahaman Islam Wawa '0'.. so, Wawa jawab "tak tahu, i'm just follow whatever my family did.."

tapi .. bila difikir2 balik .. Jawapan no.4 tu .. :-) "kalau macam tu, tak ada guna lah Tuhan bagi u gigi taring kan?? Gigi taring tu kan untuk koyak daging..?? Ada baiknya u pakai gigi haiwan herbivor sahaja.. so, easy for u to findout vegeterian meal, payah.." hihi :-D jangan marah ..

PS: ALLAH SWT cipta/beri apa yang kita perlu.. bukan apa yang kita mahu... ok :-)


-----------------
EVoLuSi .. BaNGKiT DaRi KeJaHiLaN...!!!


Bookmark and Share

    


  Member Information For Wawa_83Profil   Hantar PM kepada Wawa_83   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 02-02-09 11:02


Pada 30-01-09 14:38 , syemarly posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 12:33 , Mulya posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 12:27 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

Kalau Nak tahu Apa jawapannya, sila keluar di jalan Allah secepat mungkin
Maksud akhy keluar 3 hari or 40 ri dll k..??hhm...ada k jawaban tu diberikan..??hhm..nak tau juga lah...diambek dari kitab mana??dari alqur'an or kitab lain..??



jangan sempitkan fikiran dengan keluar d jalan allah dengan makna literalnya semata-mata.. fisabilillah itu ruang lingkupnya luas... sedangkan nabi lebih menuntut agar siapa yang mempunyai ibu bapa lebih afdhallah bersamanya daripada keluar ikut nabi berperang tika itu...

ya...jangan terjemahkan kata"keluar" yang dilakukan oleh sahabat dan nabi, or kata "keluar" yang dikatakan pasukan usamah yang keluar setelah wafatnya rasul tu adalah keluar 3 hari or 40 hari dan sebagainya...keluar mereka itu ialah keluar untuk berperang..
janga salah tafsir...


-----------------
ya allah terimalah hidup matiku untukmu.."ya allah..izinkanlah aku mati untukMU..hamba mohon dengan sangat ya allah.."kuatkanlah aku dan berikanlah kesabaran


Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 02-02-09 11:06


Pada 30-01-09 15:33 , muslimah_johor posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-01-09 15:17 , marul posting:

!!! QUOTE !!!

kawan ana pernah tanya kan kepada ana..bagaimana nak jawab soalan dari seorang cina ni.....

...

bagi idea masing-masing sikit.....


Ya benar Allah Maha Adil. Walaupun kamu tidak mengenal Islam dari awal seperti orang yang lahir dari Islam, namun kamu masih mendengar islam dan melihat islam. Walaupun mungkin tiada yang mengajak secara terang-terangan terus kepada kamu, namun Allah memberi akal yang sama antara kita untuk kamu menilai Islam.

Allah Maha Adil, apabila kamu menerima Islam, maka seluruh dosa kamu selama ini dianggap terhapus. Kira kosong... pada umur kamu mungkin 18 tahun kamu tiada dosa langsung. Sedangkan kami sudah ada dosa yang dibawa selagi tidak bertaubat.

Andai kamu dan saya sama-sama mati pada umur yang sama, pada kamu siapa yang lebih banyak timbangan kebaikan. Bukankah Allah Maha Adil?

....

Wallahua'lam.

Mungkin bukan jawapan terbaik tapi sedikit cetusan idea.

menilai islam..
mereka berkata.."bukankah yang ramai yang jadi pencuri tu umat islam..yang kehilangan kasut dan slipe saat solat jum'at tu adalah orang islam..dan yang meminta2 tu aalah orang islam...??"

masalah dosa dan pahala...
dalam kristian di percayai bahwa yesus telah disalib untuk menghapus dosa2 umat...
hhm...nak jawab apa..??


-----------------
ya allah terimalah hidup matiku untukmu.."ya allah..izinkanlah aku mati untukMU..hamba mohon dengan sangat ya allah.."kuatkanlah aku dan berikanlah kesabaran


Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 02-02-09 11:11


Pada 30-01-09 20:49 , muslimah_johor posting:

!!! QUOTE !!!

Saya pun pernah 'bersoal-jawab' dengan seorang kafir.

Dia mempersoalkan Kenapa manusia dilarang membunuh diri? Pada dia kalau seseorang itu rasa tak sanggup untuk teruskan hidup, itu hak dia untuk bunuh diri.

Perbincangan panjang juga saya tak ingat 100% tapi saya puas hati dapat menyampaikan pandangan saya dan saya rasa dia terdiam kerana apa yang saya cakap memang masuk logik akal dia.

Saya kata... adakah kita ada pilihan semasa Tuhan tentukan untuk kita hidup di dunia ini? Jadi mengapa kita ada pilihan untuk menamatkan riwayat kita sendiri? ayat tu antara ayat penutup yang akhirnya buat dia diam.

wallahua'lam

hhmm...pada masa nabi musa..salah satu cara bertobat ialah dengan membunuh diri...
macam mana pula tu..??tu nabiallah...apakah ajaran tu salah..??macam mana dengan jawaban yang tadi..?


-----------------
ya allah terimalah hidup matiku untukmu.."ya allah..izinkanlah aku mati untukMU..hamba mohon dengan sangat ya allah.."kuatkanlah aku dan berikanlah kesabaran


Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-02-09 15:13


Pada 30-01-09 12:20 , immad posting:

!!! QUOTE !!!

saya dengan ini menagih jawapan dari antum..sebab ana betul-betul tak tahu..those who study comparative religion or ada knowledge related to this ples help me..

benarkah ada ayat kun fayakun dalam bible?dan bagaimana nak terangkan dalam cara yang penuh berhikmah kepada mereka?
harap sangat antum dapat membantu..saya sendiri juga sedang mencari jawapn..
syukran


Assalamualaikum..
ayat kun fayakun ini (dari seorang christian)
memang ada disebut, rakan saya katakan, bahawa , Tuhan itu apabila dia mahukan sesuatu perkara itu terjadi, dia hanya perlu mengelipkan mata dan ia akan terjadi.

Akan tetapi, Tuhan mereka adalah Jesus(Nabi Isa a.s)
Jadi,mereka mendakwa bahawa Nabi Isa hanya mengelip mata ketika menjadikan Alam seluruhnya.

ini adalah apa yang diberitahu oleh rakan saya.tak tahulah sama ada ini adalah tafsirannya sendiri atau tafsiran dari bible itu.

tapi perbezaannya di sini, Allah itu bukan manusia.
sedang Yesus, manusia.

dan kita juga faham, beriman dengan kitab2 termasuk dalamnya Kitab Injil,Taurat dan Zabur.

di dalam keempat2 kitab agama samawi ini adalah kalamullah asalnya,
cuma alQuran sahaja yang dijamin terpelihara sehingga ke Hari Akhirat.

buktinya?
"ada di dalam agama kami,ISLAM" :)

jika agama lain juga asalnya dari Allah,mengapa tidak disebut akan perkara ini?

Kerana bible dan yang lainnya telah diubahsuai maksudnya mengikut kehendak para paderi demi membuatkan para penganutnya percaya bahawa Christian adalah benar.

apa buktinya Bible ini telah diselewengkan maksudnya?

banyak buktinya, antaranya kalian boleh lihat di laman web perdebatan antara Ahmad Deedat dengan paderi2 lain, di youtube mungkin ada rasanya.

Jadi,rumusannya :

Kun fayakun di dalam bible itu mungkin juga kalam dari Allah, tetapi telah ditukar kedudukannya menjadi Kalam Tuhan mereka, Jesus ataupun Trinity itu.

atau

Kun fayakun itu adalah penokok tambahan yang dilakukan oleh para paderi dalam menulis semula bible agar dipercayai bahawa Christian ini lebih benar.

*Jadi Bible ini bukanlah Holy Bible?
Ya, bible ini memang suci pada asalnya..
akan tetapi ia tidak lagi suci setelah diubahsuai maksudnya.
Ini adalah apa yang telah diajar oleh Agama Islam,agama kami :)


apapun,ini adalah tafsiran bagi saya yang tidak mendalami lagi Bible ini( sebab AlQuran pun tak habis baca tafsirnya~) :D

Atau cik aimad mahu maksud lain dengan counter back secara berhikmah ini? :-?

Wallahua'lam


-----------------
Wallahua'lam.
isLam terbina atas lima perkara,tetapi
mujtamak terbina atas SATU kesepakatan..


Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 06-02-09 12:20


hal yang wajar kalau ada yang sama antara injil dan alqur'an..sebab injil juga ada ayat2 ALLAH...dan ALLAH yang menurunkannya kepada nabi isa...walau pun dah diubah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

setanggi_syurga83
WARGA SETIA
Menyertai: 10.03.2006
Ahli No: 23348
Posting: 517
Dari: Negeri Sembilan-bumi Allah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 06-02-09 14:59


Saya rasa dalam banyak-banyak soalan yang non muslim suka tanya,mereka sangat suka tanya kenapa org islam kena solat 5 kali sehari semalam...


-----------------
-StaIrWays To HeaVen-http://nurfazilah.hadithuna.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For setanggi_syurga83Profil   Hantar PM kepada setanggi_syurga83   Pergi ke setanggi_syurga83's Website   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 06-02-09 15:36


solat yang lima waktu tu..5 waktu tu adalah waktu yang terpisah2...
-bangun awal tu adalah baik bagi kesihatan..orang yang bangun awal badannya lagi segar..sebab dapatkan oksigen yang segar..
-zuhur,tengah hari masanya bagi berehat..setelah bekerja..kita perlu berehat..
-asar,juga merupakan masa yang baik untuk berehat sekejap...baik bagi kesihatan..
-maghrib...setelah bekerja sehar..kita perlu mandi dan membasahkan badan agar lebih segar..rehat..
-dan orang manusia tu kurang baik tidur awal-awal sangat..bersenam dulu sebelum tidur..

gerakan2 solat tu merupakan senaman yang sangat baik bagi badan..boleh mengalirkan darah ke otak..kebahagian otak yang memerlukan darah sikit dan hanya boleh didapatkan saat sujud saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.147758 saat. Lajunya....