Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 21-01-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Courage is like love; it must have hope for nourishment."
-- Napoleon Bonaparte

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 59
Ahli: 0
Jumlah: 59




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 48 hari yang lalu
Muslim1987: 55 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: cinta sms


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» cinta sms

Please Mendaftar To Post


Oleh cinta sms

QurratulAini
Warga Rasmi
Menyertai: 02.01.2004
Ahli No: 6176
Posting: 10
Dari: Taiping

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-02-06 10:51


:-? erm macammana tentang cinta sms ye? boleh bagi pendapat tak?

Bookmark and Share

    


  Member Information For QurratulAiniProfil   Hantar PM kepada QurratulAini   Quote dan BalasQuote

zahrah_asrar
Warga 5 Bintang
Menyertai: 07.02.2006
Ahli No: 22514
Posting: 363
Dari: port dickson

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 21-02-06 11:38


entah la...
rasa nya macam tak boleh percaya saja. tak kira la perempuan o lelaki sama saja..
cuba fikir logik.kat mula sms sebab nak hilang kan bosan saja...nanti bila dah tak bosan tak ada la     mesej lagi...

Bookmark and Share

    


  Member Information For zahrah_asrarProfil   Hantar PM kepada zahrah_asrar   Quote dan BalasQuote

husna_nasiha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.01.2006
Ahli No: 22138
Posting: 233
Dari: UPM

Perak  


posticon Posting pada: 21-02-06 11:42


Hmm..terpulang pada individu..tapi kalau ikutkan..cinta yang dibenarkan hanyalah cinta selepas kahwin..tak kiralah sms ke..surat ke..telefon ke..cyber ke..


-----------------
Pernikahan menginsafkan kita..
Perlunya iman dan taqwa meniti sabar dan redha..
Bila masa senang syukuri nikmat Tuhan..
Susah mendatang tempuh


Bookmark and Share

    


  Member Information For husna_nasihaProfil   Hantar PM kepada husna_nasiha   Quote dan BalasQuote

lara
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.02.2006
Ahli No: 22692
Posting: 277
Dari: uitm, seri iskandar

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 21-02-06 12:31


Pada 21-02-06 11:42 , husna_nasiha posting:

!!! QUOTE !!!

Hmm..terpulang pada individu..tapi kalau ikutkan..cinta yang dibenarkan hanyalah cinta selepas kahwin..tak kiralah sms ke..surat ke..telefon ke..cyber ke..



betul tu..tapi macam mana nak hindarkan diri ye spy tidak bersms.????.1 hari tak sms hati tu gelisah saja..ada saja yang tak kan...


-----------------
dulu, kini, dan selamanya......


Bookmark and Share

    


  Member Information For laraProfil   Hantar PM kepada lara   Quote dan BalasQuote

zinnirah_afiqah
Warga Rasmi
Menyertai: 31.01.2005
Ahli No: 14006
Posting: 7
Dari: Bumi Allah

egypt   avatar


posticon Posting pada: 21-02-06 12:45


hm...pernah baca artikel 'cinta anta anti'?Ana rasa itu menjawab persoalan ni .kalaupun niat sayang lillahitaa'la kat si dia,so mesej la dengan mesej2 dakwah,tapi ingat satu,matlamat tidak menghalalkan cara.hm..ni pada pendapat analah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For zinnirah_afiqahProfil   Hantar PM kepada zinnirah_afiqah   Quote dan BalasQuote

bintang_cahaya
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17417
Posting: 77
Dari: uitm shah alam

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-02-06 12:46


betul tu..tapi macam mana nak hindarkan diri ye spy tidak bersms.????.1 hari tak sms hati tu gelisah saja..ada saja yang tak kan...



em...betul tu...ana pun kadang-kadang terpengaruh jugak. sampaikan kalau tak ada hp kat tangan pun hati jadi xtenang. pergi mana-mana mesti bawak hp.kalau tertinggal sggp balik ambil hp..hebat betul pengan hp ini.
pada pandangan ana tentang cinta sms pula. eloklah xpayah percaya. sebab cinta2 yang macam ni hanya sementara dan kita akan cepat bosan.wallahualam...

---------------------------
~setiap masalah ada penyelesaiannya~



Bookmark and Share

    


  Member Information For bintang_cahayaProfil   Hantar PM kepada bintang_cahaya   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 21-02-06 12:49


Assalamualaiikum.....

hhmmm.... :roll: saya rasa buat rugi kredit saja...dan benda tu adalah benda @ perkara yang sia2 saja.....

p/s: tak mati nya kalau xbercinta...... :roll: :-P


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

adilzam
Warga Rasmi
Menyertai: 03.11.2004
Ahli No: 12233
Posting: 7
Dari: lampu ajaib

Terengganu  


posticon Posting pada: 21-02-06 12:54


jodoh itu ditangan Tuhan...
Kita sekadar merancang, Tuhan yang menentukan.,

Bookmark and Share

    


  Member Information For adilzamProfil   Hantar PM kepada adilzam   Quote dan BalasQuote

budak_melaka
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14578
Posting: 450
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 21-02-06 13:11


bagi saya..ia adalah satu perhubungan yang kurang risiko......tapi kena pegang........sms jika perlu..

dalam sms , kita tetap kena jaga........supaya penulisan kita tidak berunsur seks, manja....................lain perkataan ketika kita nak menulis dalam sms, kenalah tahu antara si dia dan kita masih lagi bukan mahram......so Kalau bukan mahram........adalah hadnya...........................

kebaikan kita jaga pergaulan kita walaupun sudah bertunang......ialah menjaga hati kita daripada terikat kepada bukan hak.............lain perkataan hati kita tercipta hanya untuk diduduki oleh SUAMI @ISTERI kita kelak..selagi ijab kabul tidak dijalankan............ia tidak boleh di'isi'


oleh kerna jodoh di tanganNya..............oleh kerna kita hambaNya..(tidak terlepas dari ujian).......kita hendaklah berpada- pada segala hal............, dan berdoa si dia adalah jodoh kita.insyaallah.................

bagi saya, itulah cara saya sekarang...............dan malu nak katakan keadaan ini lah yang sedang berlaku kepada saya..(tapi tukar sedikit bukan cinta sms tapi perkenalan melalui sms)

.alhamdulillah, si dia faham............dan kami berharap kepadaNya........................

Kalau ia terbaik untuk kita, Allah akan bagi kat kita..............dan sebaliknya

Allahu'alam

Bookmark and Share

    


  Member Information For budak_melakaProfil   Hantar PM kepada budak_melaka   Quote dan BalasQuote

AsFaRiNa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.02.2005
Ahli No: 14050
Posting: 208
Dari: Jelapang Padi

Kedah  


posticon Posting pada: 21-02-06 14:52


memang tak dinafikan..nafsu memang inginkan semua itu..
bersms dengan yang bukan mahram....
antara pandai atau tidak kita mengawal dan menghalang nafsu
dari terus menguasai diri..itu saja....

::sendiri mahu ingatla ye....:):):)

Bookmark and Share

    


  Member Information For AsFaRiNaProfil   Hantar PM kepada AsFaRiNa   Pergi ke AsFaRiNa's Website   Quote dan BalasQuote

shahirah_huda
Warga 4 Bintang
Menyertai: 03.07.2003
Ahli No: 1982
Posting: 335
Dari: AS

japan  


posticon Posting pada: 21-02-06 15:10


Assalamualaikum..
ana pun nak respon sikit pasai cinta ini tak kira la melalui medium apa cara sekalipun digunakan....kadang-kadang ana rasa terlalu sukar untuk bercinta, apa tidaknya hati ana ni ana nak simpan untuk seseorang tapi ana tak tahu kepada siapa hati ni patut ana berikan. Antum semua pernah rasa macam ana tak? kadang-kadang pula ana terfikir, diri ana ni tak layak nak digandingkan dengan sapa2pun....

Bookmark and Share

    


  Member Information For shahirah_hudaProfil   Hantar PM kepada shahirah_huda   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-02-06 15:12


Pada 21-02-06 10:51 , QurratulAini posting:

!!! QUOTE !!!

:-? erm macammana tentang cinta sms ye? boleh bagi pendapat tak?


masa ber'sms' sahaja bercinta.. masa lain dari ber'sms' tak bercinta.. :-di :-di :-di


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-02-06 15:13


Pada 21-02-06 15:12 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 21-02-06 10:51 , QurratulAini posting:

!!! QUOTE !!!

:-? erm macammana tentang cinta sms ye? boleh bagi pendapat tak?


masa ber'sms' sahaja bercinta.. masa lain dari ber'sms' tak bercinta.. :-di :-di :-di



Taknak tanya cinta pasal cinta MMS pulak ke? cinta kolestrol ke.. cinta karbohidrat ke.. :-di :-di :-di


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

sharkuitm
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.02.2006
Ahli No: 22667
Posting: 109
Dari: UITM SHAH ALAM

brazil   avatar


posticon Posting pada: 21-02-06 15:21


ehehkkhekehk..baik sms bersamamu..wakaka..

Bookmark and Share

    


  Member Information For sharkuitmProfil   Hantar PM kepada sharkuitm   Quote dan BalasQuote

husna_nasiha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.01.2006
Ahli No: 22138
Posting: 233
Dari: UPM

Perak  


posticon Posting pada: 21-02-06 16:57


Pada 21-02-06 15:12 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!


masa ber'sms' sahaja bercinta.. masa lain dari ber'sms' tak bercinta.. :-di :-di :-di



sure ke..fitrah semulajadi manusia memang mudah tertarik dengan kaum berlainan..kalau dah bersms..mesti teringat sampai ke luar..



-----------------
Pernikahan menginsafkan kita..
Perlunya iman dan taqwa meniti sabar dan redha..
Bila masa senang syukuri nikmat Tuhan..
Susah mendatang tempuh


Bookmark and Share

    


  Member Information For husna_nasihaProfil   Hantar PM kepada husna_nasiha   Quote dan BalasQuote

husna_nasiha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.01.2006
Ahli No: 22138
Posting: 233
Dari: UPM

Perak  


posticon Posting pada: 21-02-06 17:03


Hmm..di sini ana sertakan petikan daripada pendapat Ustazah Siti Nor Bahyah dalam berita minggu tentang cinta..

Mengenai masalah yang berkaitan dengan cinta antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Walaupun pada peringkat awalnya perhubungan melalui surat atau telefon dilakukan dengan niat yang baik, untuk berdakwah, tetapi ia tetap salah dari segi syariat kerana perhubungan itu masih boleh dicelahi syaitan.

Oleh itu, syariat tidak membenarkan percintaan sebegini, kecuali ia disalurkan dengan ikatan perkahwinan. Sebenarnya berdakwah melalui surat atau telefon bimbit boleh, malah elok, tetapi biarlah orang yang benar-benar kuat iman, di samping itu tidak berniat langsung untuk memikat.

Kebiasaannya pengalaman orang yang bercinta, mula-mula memang mengaku cinta suci, jujur, ikhlas dan berniat baik kerana Allah SWT. Tanpa disedari, sebenarnya membuat hubungan antara lelaki dan perempuan sudah dikira melanggar syariat.

Tidak mustahil syaitan akan mencelah untuk memesongkan pasangan itu ke arah lain hingga melanggar batas-batas syariat yang lebih jauh lagi, sekalipun kita kata cinta kita suci, ikhlas dan jujur kerana Allah SWT.

Ertinya cinta itu sebenarnya bukan kerana Allah SWT, tetapi kerana cinta yang berlandaskan nafsu, hasil dari perlanggaran syariat (hukum). Lebih baik berunding untuk segera berkahwin supaya percintaan dijalin mengikut syariat. Kita selamat dari kemurkaan Allah SWT.

Tamat..

Hmm..jadi..fikir2kanlah..Allah Maha Mengetahui apa yang tersirat di dalam hati manusia..bagi ana..tipulah kalau dah bersms dengan kaum bukan sejenis tapi tak rasa apa-apa..tak normal namanya..


-----------------
Pernikahan menginsafkan kita..
Perlunya iman dan taqwa meniti sabar dan redha..
Bila masa senang syukuri nikmat Tuhan..
Susah mendatang tempuh


Bookmark and Share

    


  Member Information For husna_nasihaProfil   Hantar PM kepada husna_nasiha   Quote dan BalasQuote

yatie86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.10.2004
Ahli No: 11989
Posting: 116
Dari: p.di negeri sembilan

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 21-02-06 17:25


em..memang betul..bagi ana cinta selepas kahwin lagi baik,dan lagi mendapat keberkatan,,bagi ana,Kalau sms pun..kena berhati-hati,dan jangan mudah percaya,,selidik dulu latar belakang dia..wa kulli hal..berhati-hati..jangan sampai syaitan dapat menjerat kita..

Bookmark and Share

    


  Member Information For yatie86Profil   Hantar PM kepada yatie86   Quote dan BalasQuote

budak_melaka
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14578
Posting: 450
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 21-02-06 17:58


Hmm..jadi..fikir2kanlah..Allah Maha Mengetahui apa yang tersirat di dalam hati manusia..bagi ana..tipulah kalau dah bersms dengan kaum bukan sejenis tapi tak rasa apa-apa..tak normal namanya..............


Allah Maha Mengetahui apa yang tersirat ................
[ Telah diedit oleh: budak_melaka pada 21-02-06 18:00 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For budak_melakaProfil   Hantar PM kepada budak_melaka   Quote dan BalasQuote

QurratulAini
Warga Rasmi
Menyertai: 02.01.2004
Ahli No: 6176
Posting: 10
Dari: Taiping

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-02-06 13:35


erm.....macam mana pun ber'sms' dengan orang yang bukan mahram tak boleh berlebih-lebihan hanya untuk bercakap perkara yang perlu saja....Kalau dah sms cinta dalam sms.....kat luar apa kan lagi.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For QurratulAiniProfil   Hantar PM kepada QurratulAini   Quote dan BalasQuote

Qalam_Akhdar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.07.2005
Ahli No: 17109
Posting: 159
Dari: Petaling Jaya

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 22-02-06 13:44


Pada 21-02-06 11:42 , husna_nasiha posting:

!!! QUOTE !!!

Hmm..terpulang pada individu..tapi kalau ikutkan..cinta yang dibenarkan hanyalah cinta selepas kahwin..tak kiralah sms ke..surat ke..telefon ke..cyber ke..




ya, saya setuju dengan husna nasiha.... apapun yang digunakan semua itu hanya sebagai saluran untuk meluahkan apa di dalam hati, jika yang diluahkan baik, betul, beradab, benar tak kiralah bagaimana sekalipun caranya ia adalah tetap baik. Adapun bercinta biarlah selepas semuanya dianggap halal dan harus barulah kemanisan itu akan bertambah dan berkekalan insyaALlah...:)


-----------------
Sesungguhnya Kesempurnaan Adalah Milik Allah Belaka..!!


Bookmark and Share

    


  Member Information For Qalam_AkhdarProfil   Hantar PM kepada Qalam_Akhdar   Quote dan BalasQuote

mutiara_maya
Warga Rasmi
Menyertai: 21.01.2004
Ahli No: 6643
Posting: 5

Kelantan  


posticon Posting pada: 24-02-06 02:34


cinta tu benda??

Bookmark and Share

    


  Member Information For mutiara_mayaProfil   Hantar PM kepada mutiara_maya   Quote dan BalasQuote

nabilpoyo
WARGA SETIA
Menyertai: 13.12.2005
Ahli No: 21141
Posting: 730
Dari: Kuantan + penang + KL + jakarta

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-02-06 02:44


sms adalah media...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nabilpoyoProfil   Hantar PM kepada nabilpoyo   Quote dan BalasQuote

eldalila
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21865
Posting: 54
Dari: perlis

madagascar   avatar


posticon Posting pada: 24-02-06 09:44


dulu, ada seorang budak perempuan tu, tak pernah ada kawan lelaki atau bertegur sapa dengan budak laki.., baik di sekolah, maupun di rumah maupun di kolej. tapi, satu hari, adala seorang mamat ni sms2 dia.. dia pun layan sajalah.. mula tu anggap sebagai kawan saja.. mamat tu pun sama, katanya, kita kawan sekadar dalam sms saja, tak payah telipon, tak payah bejumpa..
lama mereka kawan.. mula2 tu ok la.. tapi lama kelamaan mamat tu dah mula teringin nak dengar suara, tak telipon juga, pakai voicemail saja.. tapi, akhirnya perempuan tu pun tersedarla.. yang semakin lama, si mamat ni macam dah nak masuk jarum sikit-sikit.. so dia pun stop kat situ saja.. terus tak di layan mamat itu.. pengajarannya, bila seorang lelaki bersama seorang wanita, tak kira dalam telipon ataupun dalam sms, jarum syaitan tetapi akan cuba mencucuk hati-hati kita.
tu sajalah cerita saya.. hehehe


-----------------
ana muslimah, alhamdulillah..
[ Telah diedit oleh: eldalila pada 24-02-06 09:47 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For eldalilaProfil   Hantar PM kepada eldalila   Quote dan BalasQuote

riniey
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.02.2006
Ahli No: 22591
Posting: 292

botswana   avatar


posticon Posting pada: 24-02-06 10:30


assalamualaikum....

pendapat saya, saya rasa tak boleh dipercayai....

wallahualam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rinieyProfil   Hantar PM kepada riniey   Quote dan BalasQuote

nzawaty
Warga 3 Bintang
Menyertai: 05.02.2006
Ahli No: 22474
Posting: 124
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-02-06 13:33


entah
ada baik
ada buruk

Bookmark and Share

    


  Member Information For nzawatyProfil   Hantar PM kepada nzawaty   Quote dan BalasQuote

finas
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.02.2006
Ahli No: 22936
Posting: 227
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 25-02-06 14:20


lebih baik tak percaya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For finasProfil   Hantar PM kepada finas   Quote dan BalasQuote

islamic_gil
WARGA SETIA
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14692
Posting: 427
Dari: SATU KAWASAN DI SATU MASA

Selangor  


posticon Posting pada: 01-03-06 16:12


Pada 21-02-06 12:45 , zinnirah_afiqah posting:

!!! QUOTE !!!

hm...pernah baca artikel 'cinta anta anti'?Ana rasa itu menjawab persoalan ni .kalaupun niat sayang lillahitaa'la kat si dia,so mesej la dengan mesej2 dakwah,tapi ingat satu,matlamat tidak menghalalkan cara.hm..ni pada pendapat analah..



islamic_gil setuju kata zinnirah tu
:-)


-----------------
don't forget to say THANK YOU ALLAH


Bookmark and Share

    


  Member Information For islamic_gilProfil   Hantar PM kepada islamic_gil   Quote dan BalasQuote

cintamadinah_82
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2005
Ahli No: 16646
Posting: 265
Dari: pulau pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-03-06 16:30


ermm..cinta sms? ada baik, ada buruknya. tapi yang buruk lebih banyak dari yang baiknya.. semuanya kena berbalik kepada diri kita sendiri.


-----------------
'Tidak kamu akan berperasaan gundah walaupun sekali.. jika kamu tahu apa yang dicari...'


Bookmark and Share

    


  Member Information For cintamadinah_82Profil   Hantar PM kepada cintamadinah_82   Pergi ke cintamadinah_82's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.132175 saat. Lajunya....