Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-04-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"The word impossible is not in my dictionary"
-- Napoleon Bonaparte

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 58
Ahli: 0
Jumlah: 58




  Yang Masuk Ke Sini
Kang: 12 hari yang lalu
lidah-penghunus: 15 hari yang lalu
muslimin23: 23 hari yang lalu


Pengetahuan Am
Topik: KeMuNGKaRaN meluas... DAKWAH tak BERKESAN...???


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengetahuan Am
    »» KeMuNGKaRaN meluas... DAKWAH tak BERKESAN...???

Please Mendaftar To Post


Oleh KeMuNGKaRaN meluas... DAKWAH tak BERKESAN...???

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 26-01-06 11:08


ASSALAM...

KEBELAKANGAN NI BANYAK PENDEDAHAN DIBUAT MEDIA MENGENAI GEJALA SOSIAL yang MAKIN MERUNCING MENGHAMBAT MAYARAKAT KITA ESPECIALLY...MELAYU MUSLIM

sedih plus bimbang tak mengubah situasi tu kearah kebaikan melainkan dengan cara membanterasnya...tapi bagaimana???

selama ni jabatan2 agama pergi dakwah sana sini...sekolah...ustaz2... takkan mereka tak sedar?..Kalau pun pernah dengar join cramah agama....tak berkesan ka?

so...mana silapnya dakwah ni...tabligh2 siap ajak keluar dakwah...masih juga ada yang tak makan saman....macamla masyarkat malaysia ni jahil agama...malu betul....

mana silap dakwah...kerana kedegilan atau kejahilan...? :-| :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 26-01-06 11:10


everyone mesti alert dengan masalah ni....dunia akhir zaman.....zina,,,rogol...rompak....astaghfirullah....

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

mawa
WARGA SETIA
Menyertai: 29.08.2004
Ahli No: 10790
Posting: 872
Dari: Atas Angin

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 26-01-06 12:00


biasanya orang yang berdakwah tu lebih teruk dr orang nak nak di dakwah!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For mawaProfil   Hantar PM kepada mawa   Quote dan BalasQuote

marwanie
Warga Rasmi
Menyertai: 26.01.2006
Ahli No: 22265
Posting: 11
Dari: PakistaaNi

pakistan  


posticon Posting pada: 26-01-06 16:12


Pada 26-01-06 12:00 , mawa posting:

!!! QUOTE !!!

biasanya orang yang berdakwah tu lebih teruk dr orang nak nak di dakwah!!!
:-? mana boleh begitu...kita ada ciri2 pendakawh yang spesifik...anda kena ingat...dakwah itu tangungjawab semua Muslim...fardhui ain..ini yang saya belajar...saya pun baru tahu....jadi..sama-sama lah kita berdakwah...ldm erti kata lain, saling ingat memperingati antara kita sesama Islam...dan juga menarik yang bukan Islam kepada Islam...insyaALLAH...WALLAHUA'LAM..:)

Bookmark and Share

    


  Member Information For marwanieProfil   Hantar PM kepada marwanie   Quote dan BalasQuote

biruenie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.07.2004
Ahli No: 10367
Posting: 218

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 26-01-06 16:32


bagi saya dakwah ke arah kebaikan sahaja yang berjalan...dakwah cegah mungkar dah dihalang...kes terbaru, skuad pencegah maksiat jawi dah diberhentikan operasinya...alasan spy hak asasi pembuat maksiat terjamin...ada ke patut? langsung tak patut...malaysia tak lama lagi macam bosnia lah...islam tinggal nama...

Bookmark and Share

    


  Member Information For biruenieProfil   Hantar PM kepada biruenie   Quote dan BalasQuote

raudhah84
WARGA SETIA
Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10521
Posting: 483
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 26-01-06 16:48


assalamualaikum...

inilah kesan sekularisme...barat dah berjaya m'jajah minda umat Islam yang dahulunya cukup gemilang sehinggakan tamdun barat mencuri dan mencedok ilmu dr kita...cukuplah jika kita tngok dalam kita membudayakan al-Quran...berapa ramai yang sanggup mengkaji dan menghayati sepenuhnya ajaran islam yang terkandung dalam al-Quran....?orang-orang baratla yang dok m'kaji & hasilnya merekala yang kuasai segala ilmu...mana perginya orang islam...?bila segalanya dah sekularisme hilangla p'hayatn agama...bukan kerana degil atau jahil tapi kerana hati yang terpaut pada keseronokan dunia...

Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhah84Profil   Hantar PM kepada raudhah84   Pergi ke raudhah84's Website   Quote dan BalasQuote

mujahadatunnafsi
WARGA SETIA
Menyertai: 12.11.2003
Ahli No: 5068
Posting: 745
Dari: Kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 26-01-06 18:24


!!! QUOTE !!!

biasanya orang yang berdakwah tu lebih teruk dr orang nak nak di dakwah!!!


Orang yang mengatakan pendakwah itu lebih teruk dari orang yang nak didakwah tak teruk ke ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahadatunnafsiProfil   Hantar PM kepada mujahadatunnafsi   Quote dan BalasQuote

marwanie
Warga Rasmi
Menyertai: 26.01.2006
Ahli No: 22265
Posting: 11
Dari: PakistaaNi

pakistan  


posticon Posting pada: 27-01-06 15:52


Pada 26-01-06 16:32 , biruenie posting:

!!! QUOTE !!!

bagi saya dakwah ke arah kebaikan sahaja yang berjalan...dakwah cegah mungkar dah dihalang...kes terbaru, skuad pencegah maksiat jawi dah diberhentikan operasinya...alasan spy hak asasi pembuat maksiat terjamin...ada ke patut? langsung tak patut...malaysia tak lama lagi macam bosnia lah...islam tinggal nama...


na'uzubillah..harap tak kan jadi begitu...
kita bolh bendung lagi masalah camnih..
cuma kena ada cooperation sesama umat ISlam..kalau kita mahu,
mesti semua boleh jadi insyaALLAH...

tapi betul apa kata anta tu,,dakwah ke arah kebaikan tu memang ada..tapi tak semua yang diajak tu menjadi baik..dakwah cegah kenugkaran pun ada juga..cuma tak berkesan...sebab kita tak boleh nak ubah manusia dengan sekali nasihat saja...tak masuk ke hati mereka..unless jika ALLAH yang bagi hidayah kat dioarang...wallahua'lam..


-----------------
its not easy...2 b me..


Bookmark and Share

    


  Member Information For marwanieProfil   Hantar PM kepada marwanie   Quote dan BalasQuote

eme86
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17258
Posting: 2026
Dari: Temerloh, Pahang.

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-01-06 16:05


:-) sabar mujahadatunnafsi.....mungkin ada pendakwah yang teruk,tapi bukan la bermaksud dorg ni melakukan perbuatan2 maksiat @ xelok,tapi mungkin disebabkan perangai mereka..... :oops: 8-)

;-) dalam Islam sendiri pun,ada menyatakan bahawa kalau nak berdakwah,kita kenalah berdakwah dengan cara yang betul...tahu apa pendekatan2 yang harus diambil.... :-o :lol:


-----------------
Sungguh sukar perjalanan menuju MU, jadikanlah aku orang-orang yang bersyukur dan hampir dengan MU...


Bookmark and Share

    


  Member Information For eme86Profil   Hantar PM kepada eme86   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 27-01-06 20:23


memang betul setiap muslim adalah pendakwah...tapi stp orang daripada mereka ni mesti ada ilmu skit3 bagaimana nak berdakwah...salah gayanya...lain pula jadinya....tu la kadangkala pendakwah ni disalah anggap....

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

dakwah_ilahi
WARGA SETIA
Menyertai: 04.03.2004
Ahli No: 7735
Posting: 1108
Dari: Eropah

uk   avatar


posticon Posting pada: 31-01-06 17:47


Dalam masalah dakwah ini....setiap individu yang bergelar muslim...tertaklif satu kewajiban menyeru kepada kebaikan dan melarang kemungkaran....Allah menyeru kita menyampaikan dakwah walaupun satu ayat....tetapi dengan hati yang ikhlas....kalau kita lihat cara dakwah tabligh...mungkin mereka dengan caranya.....kita tak boleh menghukum mereka...hanya allah yang tahu apa yang mereka kejekan...

Ana rasa mereka lagi lebih baik dari diri kita sebab mereka jalankan dakwah kesana-sini....tetapi kita macam mana...hanya bersuara saja....ramai yang bersuara tetapi tak buat kerja..macam mana nak islam gemilang....sedangkan allah turunkan agama islam sebaik-baiknya....terpulang kepada setiap individu untuk menyinarinya dalam diri...tepuk dada tanya iman..........islam tak kan terserlah kalau kita tak mulakan dari diri masing-masing.

Bookmark and Share

    


  Member Information For dakwah_ilahiProfil   Hantar PM kepada dakwah_ilahi   Pergi ke dakwah_ilahi's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah_johor
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2003
Ahli No: 5825
Posting: 716
Dari: Cheras, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 31-01-06 18:48


Pada 26-01-06 12:00 , mawa posting:

!!! QUOTE !!!

biasanya orang yang berdakwah tu lebih teruk dr orang nak nak di dakwah!!!


bukankah kita perlu mendengar apa yang dikata daripada melihat siapa yang berkata?.... even kalau budak2 yang jauh lebih muda menasihati kita... dan perkata itu benar, kita kena ambil iktibar. begitu juga hal nya dengan pendakwah (yang mungkin mempunyai sifat2 yang buruk) tapi kenyataan ana ni tak la menggalakkan pendakwah tak menjaga adab dan akhlaknya.

masing-masing ada tanggunggjawab, masing-masing ada kelemahan. pemikiran kena betulkan baru perubahan dapat dilakukan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_johorProfil   Hantar PM kepada muslimah_johor   Quote dan BalasQuote

chibi_maruko
WARGA SETIA
Menyertai: 28.06.2005
Ahli No: 16933
Posting: 474
Dari: terawang-awangan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 31-01-06 21:56


Pada 26-01-06 12:00 , mawa posting:

!!! QUOTE !!!

biasanya orang yang berdakwah tu lebih teruk dr orang nak nak di dakwah!!!


Kenapa salahkan orang yang berdakwah pula??
pemimpin negara kita sepatutnya bertanggungjawab dalam hal ini. kalau pemimpin kita sendiri tidak mengikut syariat agama macam mana rakyat nak ikut. pemimpin kita sendiri yang membiarkan masalah kemungkaran ini berleluasa....

sekadar pendapat...


-----------------
Hakikat Kejayaan Adalah Kebahagiaan Dalam Hidup....


Bookmark and Share

    


  Member Information For chibi_marukoProfil   Hantar PM kepada chibi_maruko   Quote dan BalasQuote

adelia
Warga 3 Bintang
Menyertai: 24.11.2005
Ahli No: 20462
Posting: 105
Dari: pahang

Pahang  


posticon Posting pada: 01-02-06 00:40


Pada 26-01-06 16:12 , marwanie posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-01-06 12:00 , mawa posting:

!!! QUOTE !!!

biasanya orang yang berdakwah tu lebih teruk dr orang nak nak di dakwah!!!
:-? mana boleh begitu...kita ada ciri2 pendakawh yang spesifik...anda kena ingat...dakwah itu tangungjawab semua Muslim...fardhui ain..ini yang saya belajar...saya pun baru tahu....jadi..sama-sama lah kita berdakwah...ldm erti kata lain, saling ingat memperingati antara kita sesama Islam...dan juga menarik yang bukan Islam kepada Islam...insyaALLAH...WALLAHUA'LAM..:)


:-) :-)
setuju.....betul2..

Bookmark and Share

    


  Member Information For adeliaProfil   Hantar PM kepada adelia   Quote dan BalasQuote

muslimah_johor
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2003
Ahli No: 5825
Posting: 716
Dari: Cheras, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-02-06 09:46


Pada 31-01-06 21:56 , chibi_maruko posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-01-06 12:00 , mawa posting:

!!! QUOTE !!!

biasanya orang yang berdakwah tu lebih teruk dr orang nak nak di dakwah!!!


Kenapa salahkan orang yang berdakwah pula??
pemimpin negara kita sepatutnya bertanggungjawab dalam hal ini. kalau pemimpin kita sendiri tidak mengikut syariat agama macam mana rakyat nak ikut. pemimpin kita sendiri yang membiarkan masalah kemungkaran ini berleluasa....

sekadar pendapat...



maafkan ana ye... macam mana pula dengan tanggunggjawab kita sebagai adik, kakak, abang, makcik, pakcik, jiran....? dah ke kita laksanakan.... rasa tak sedap pulak kalau asyik nak tuding jari kat orang lain saja. ye tak? sama-sama kita muhasabah diri dan perbaikinya.

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_johorProfil   Hantar PM kepada muslimah_johor   Quote dan BalasQuote

Qayyum
WARGA SETIA
Menyertai: 25.02.2005
Ahli No: 14725
Posting: 871
Dari: ~Serambi Makkah~

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-02-06 09:48


betul tu muslimah_johor!
ana setuju 01%!
erm pikir2 kan lah!!!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For QayyumProfil   Hantar PM kepada Qayyum   Pergi ke Qayyum's Website   Quote dan BalasQuote

mumtahanah5596
Warga 1 Bintang
Menyertai: 05.01.2006
Ahli No: 21707
Posting: 26
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-02-06 10:06


assalamualaikum warahmatullah
pada pendapat ana, kerja dakwah yang mereka lakukan tu dah cukup bagus kerana sememangnya satu tanggungjawab yang mereka telah dan sedang lakukan, seperti mana yang Allah telah perintahkan dalam firmannya:

hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maa'ruf (yang baik2) dan melarang dari yang mungkar ; mereka itulah yang menang Ali Imran: 104

tapi kita jangan lupa hakikat dakwah. yang penting berusaha...Allah menilai usaha kita walaupun sekecil semut. tapi kerja bagi hidayah ni bukan kerja manusia. kita kena jalankan tanggungjawab kita, berdakwah. orang yang didakwah tu sedar atau tak sedar.. itu belakang cerita. jangan sebab kita rasa dakwah kita tak berkesan.. tak ada guanya..kita duduk goyang kaki.

Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya" : al Qasas: 56

wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For mumtahanah5596Profil   Hantar PM kepada mumtahanah5596   Quote dan BalasQuote

mawa
WARGA SETIA
Menyertai: 29.08.2004
Ahli No: 10790
Posting: 872
Dari: Atas Angin

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-02-06 10:21


!!! QUOTE !!!

Orang yang mengatakan pendakwah itu lebih teruk dari orang yang nak didakwah tak teruk ke ?


Tak sangka pulak kenyataan seperti ini datang dari orang yang sedari awal lagi "tak teruk"!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For mawaProfil   Hantar PM kepada mawa   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 02-02-06 20:45


mungkin group tabligh selayaknya diberi pujian...they all begitu komited dengan aktiviti dakwahnya....walaupon ramai yang peleceh mereka...right?

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

marwanie
Warga Rasmi
Menyertai: 26.01.2006
Ahli No: 22265
Posting: 11
Dari: PakistaaNi

pakistan  


posticon Posting pada: 09-02-06 14:57


Pada 31-01-06 17:47 , dakwah_ilahi posting:

!!! QUOTE !!!

Dalam masalah dakwah ini....setiap individu yang bergelar muslim...tertaklif satu kewajiban menyeru kepada kebaikan dan melarang kemungkaran....Allah menyeru kita menyampaikan dakwah walaupun satu ayat....tetapi dengan hati yang ikhlas....kalau kita lihat cara dakwah tabligh...mungkin mereka dengan caranya.....kita tak boleh menghukum mereka...hanya allah yang tahu apa yang mereka kejekan...

Ana rasa mereka lagi lebih baik dari diri kita sebab mereka jalankan dakwah kesana-sini....tetapi kita macam mana...hanya bersuara saja....ramai yang bersuara tetapi tak buat kerja..macam mana nak islam gemilang....sedangkan allah turunkan agama islam sebaik-baiknya....terpulang kepada setiap individu untuk menyinarinya dalam diri...tepuk dada tanya iman..........islam tak kan terserlah kalau kita tak mulakan dari diri masing-masing.


ana setuju dengan anta....orag tabligh tahu apa yang mereka kerjaakan..
kkita yang di sini hanya berkata...bagi pendapt..tapi tak berbuat seperti aoa yang orang tablig buat...bagi ana...kita sebagai umat ISlam harus belajar bagaimana nak berdakwah ni dan sedikit sebanyak tentang dakwah...sekurang kurangnya kat boleh berdakwah untuk diri sendiri dan rakan2 yang terdekat...kalau kita tak mampu nak buat seperti yang tabligh buat....mungkin kita malu nak berdakwah kerana mungkin terasa kadang apa yang kita buat itu ada salahnya...tapi walau bagaimana pun..kita mesti berazam memperbaiki diri sendiri kan? oleh itu sentiasalah berdoa supaya ALLAH beri hidayah kepada kita semua..dan mengekalkan hidayah itu dalam diri kita...AMEEN..


-----------------
its not easy...2 b me..


Bookmark and Share

    


  Member Information For marwanieProfil   Hantar PM kepada marwanie   Quote dan BalasQuote

SHAMR
WARGA SETIA
Menyertai: 05.10.2004
Ahli No: 11639
Posting: 777
Dari: Dari ALLAH kita datang, kepadaNya kita kembali...

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-02-06 15:04


Nak mencegah kemungkaran lagi susah dari nak mengajak ke arah kebaikan. Tapi tak bermakna susah tu tak boleh dibuat langsung. Kena usaha sikit-sikit. Tanggungjawab kita sebagai khalifah di bumi ALLAH ni memang berat. Kena jalankan dengan penuh rasa ikhlas dan amanah. Setiap usaha yang baik itu, akan dibantu oleh ALLAH s.w.t insyaALLAH.


-----------------
"Jangan gugur sebelum syahid!"


Bookmark and Share

    


  Member Information For SHAMRProfil   Hantar PM kepada SHAMR   Quote dan BalasQuote

sea-tea
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14701
Posting: 171
Dari: bumi Allah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 10-02-06 14:20


Pada 31-01-06 17:47 , dakwah_ilahi posting:

!!! QUOTE !!!

Ana rasa mereka lagi lebih baik dari diri kita sebab mereka jalankan dakwah kesana-sini....tetapi kita macam mana...hanya bersuara saja....ramai yang bersuara tetapi tak buat kerja..macam mana nak islam gemilang....sedangkan allah turunkan agama islam sebaik-baiknya....terpulang kepada setiap individu untuk menyinarinya dalam diri...tepuk dada tanya iman..........islam tak kan terserlah kalau kita tak mulakan dari diri masing-masing.


assalamualaikum...
bak kata ustaz yang pernah ana jumpa...
jangan hanya pandai mengkritik tanpa berfikiran kritis sebab orang macam tu macam tin kosong, berbunyi tanpa isi!!!


-----------------
~carilah insan yang menyintaimu tidak lebih dari cintanya pada Allah dan tidak memuja mu,sebaliknya memuja Allah~


Bookmark and Share

    


  Member Information For sea-teaProfil   Hantar PM kepada sea-tea   Quote dan BalasQuote

nikmudkb
Warga 3 Bintang
Menyertai: 02.12.2005
Ahli No: 20630
Posting: 81
Dari: kuala balah

malaysia  


posticon Posting pada: 10-02-06 16:07


cara dakwah sekarang tak sama dengan dakwah Rasul dan Sahabat....
sebab itulah masalah ummat xselesai........
pendakwah masing2 ada kepentingan dunia......tak ada kesan...!
dakwah sekarang ikut kepala otak mereka kerana mereka brkelulusan tinggi di azhar
tapi tak cukup amalan...dan kefahaman...agama.....
berdakwahlah dengan dakwah Allah........
guna kalammullah dan kalam rasul....
dakwah ikut sunnah....seperti nabi dan sahabat buat.....
jangan berdakwah dengan dakwah jahilliyah

Bookmark and Share

    


  Member Information For nikmudkbProfil   Hantar PM kepada nikmudkb   Quote dan BalasQuote

syahid_zul
WARGA SETIA
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5698
Posting: 535
Dari: terengganu

japan   avatar


posticon Posting pada: 10-02-06 18:43


Kita telah menerima kesan daripada kelemahan politik ummat islam...meskipun masih orang islam yang memgang kuasa politik negara namun masih kita teraba-raba penawar paling mujarab dalam mengubati penyakit ummat....Macam mana mungkin saya membuka minda kita semua bahawa masalah yang muncul hari ini adalah hasil kesilapan dan kebodohan kita yang redha apabila mata rantai ajaran agama itu di pisahkan satu demi satu dan dalam masa yang sama kita hanya melihat malah mencari pelbagai alasan untuk meng'ia'kannya sahaja...Jika kita bertaya,mengapa rasulullah saw dan sahabat ridhwanullah begitu berjaya dalam dakwah walaupun menghadapi rintangan yang ribuan kali ganda dari apa yang kita hadapai?? Mungkin orang akan menamakan apa sahaja yang wajar seperti keikhlasan sebagai jawpan....tetapi bagi saya,ketegasan merupakan satu optional answer yang tidak boleh dilupakan mahupun diabaikan.....
Lihatlah apa yang non-muslim cuba lakukan kepada artikel 121(A)1...dan lihat pula berapa ramai ummat islam yang bangkit menentang!!! Ah....itu bukanlah kes pertama....ketika penulis Farish A.Noor menghina Rasulullah, hanya beberapa kerat sahaja dari ummat islam negara ini yang bangkit menentang!Mana sensitiviti????Itu pun kalau hendak berjuang atas dasar sensitiviti..Tapi kita mahu berjuang atas nasar maruah dan kesucian!Sehingga kini masih dibiarkan Astora memporakperandakan ajaran agama,malah diberi penghormatan menulis dan menjadi editor majalah yang diberi permit.....Sebelum bercakap mengenai keruntuhan akhlak,lihatlah apa yang kita buat untuk mempertahankan kesucian agama!!
Mari 1999,mari 2004,nanti pula datang 2008.....masih begitu....saksikanlah kehancuran ummat ini sehingga mereka cuba merombak agama satu persatu dan akhirnya mereka menemui Allah dengan kekalahan yang maha dahsyat dan maha hina.....
wassalam

Bookmark and Share

    


  Member Information For syahid_zulProfil   Hantar PM kepada syahid_zul   Pergi ke syahid_zul's Website   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 13-02-06 16:17


ya allah... selamatkanlah kami dari segala fitnah dunia ni....

rasanya...adakah kita berada dizaman seperti yang nabi sabdakan bahawa umat islam di akhir zaman nanti 'bak buih dilautan'?

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

aku_musafir
Warga Rasmi
Menyertai: 10.02.2006
Ahli No: 22590
Posting: 4
Dari: Pulau Mutiara

PulauPinang  


posticon Posting pada: 13-02-06 17:15


Jangan disalahkan bola kalau tak reti menendang...
Jangan pula disalahkan musang kalau anak ayam mati kelaparan...
Jangan pula disalahkan minyak kalau rumah anda terbakar...
dan jangan disalahkan ibu yang mengandung kalau anda tak makan saman... habis tu sapa yang bersalah...? he..he..he...
memang ramai yang bersalah dalam hal ini...tapi yang paling bersalah dalam hal ini ialah orang yang tak pernah rasa bersalah...

Maka berilah peringatan, karena sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan. (88:21)
Kamu bukanlah orang yang berkuasa atas mereka, (88:22)

Buat saja kerja dakwah...berjaya atau gagal ketentuan tuhan...lagi elok tiap-tiap malam kita sama pakat-pakat bangun malam...selepas solat tahajjud doakan orang-orang yang problem ni termasuklah diri kita yang tak kurang problemnya... Ya Allah berilah kami kekuatan untuk melaksanakannya...AMIN

Bookmark and Share

    


  Member Information For aku_musafirProfil   Hantar PM kepada aku_musafir   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 14-02-06 11:49


mungkin method dakwah tak betul dan skill yang tak berkesan patut diubah...

sekarang ni rasanya Kalau nak berdsakwah tak perlu bagi caramah banyak2...cukup beberapa points dan tunjuk melalui tauladan...tak guna cakap banyak...buatnya tak...right?

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

raytec
Warga 1 Bintang
Menyertai: 17.05.2005
Ahli No: 16573
Posting: 29

blank  


posticon Posting pada: 14-02-06 12:28


Apa itu dakwah? Adakah dakwah untuk betulkan orang atau dakwah untuk diri sendiri???

Bookmark and Share

    


  Member Information For raytecProfil   Hantar PM kepada raytec   Quote dan BalasQuote

ghaznawi
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.08.2003
Ahli No: 2833
Posting: 158
Dari: taiping

Perak   avatar


posticon Posting pada: 14-02-06 12:57


dakwah tak berkesan ruang berdakwah tu tak meluas cukupkah dengan berdakwah di masjid padahal berapa ramaikah yang datang ke masjid..berdahwah melalui tv dan radio tengok sendiri berapa banyak yang ada rancangan berunsur dakwah yang ada lebih ke arah hiburan banyak pihak yang sudi menaja dengan iklan.. berdakwah perlu sokongan pihak kerajaan lebih2 lagi untuk mencegah kemungkaran.. bagaimana nak cegah kemungkaran jika disko atau pusat hiburan di benaran.. bila ada tangkapan pihak2 tertentu campurtangan untuk menbela...apa lagi naik lemak la diaorang.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ghaznawiProfil   Hantar PM kepada ghaznawi   Quote dan BalasQuote

muslimah_johor
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2003
Ahli No: 5825
Posting: 716
Dari: Cheras, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 14-02-06 17:00


Pada 01-02-06 09:48 , Qayyum posting:

!!! QUOTE !!!

betul tu muslimah_johor!
ana setuju 01%!
erm pikir2 kan lah!!!!!



semacam saja komen enta. terpulanglah, cuma ana tak bermaksud menidakkan tanggungjawab pemimpin. cuma mengajak memulakan dari diri sendiri. kadang-kadang kita terlupa tanggungjawab sendiri tapi sedap pula menuding jari pada orang lain terutama orang yang bertanggung jawab terhadap kita. mungkin enta tak tergolong agaknya dalam kategori ini. kalau ana yang lalai ni... memang kadang-kadang macam tu, jadi tak salah mengingatkan. terpulang...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_johorProfil   Hantar PM kepada muslimah_johor   Quote dan BalasQuote

awwiduni
Warga 1 Bintang
Menyertai: 05.04.2004
Ahli No: 8215
Posting: 33
Dari: ::kuala terengganu::

Terengganu  


posticon Posting pada: 16-02-06 11:41


slamun'alaik....

sabda Nabi "sesiapa yang mengucap 2 kalimah syahadah, maka dia adalah dai'e.."

sabda Nabi lagi "sesiapa antara kamu melihat kemungkaran, hendaklah (wajiblah) kamu mencegahnya dengan tangan (kuasa), jika kamu tak mampu, maka cegahlah dengan lisan,dan sekiranya kamu masih tak mampu, cegahlah dengan hati (benci kemungkaran tu). dan itulah selemah-lemah iman..."

*so,fikir2 kan laaa....tggjwb dah'wah ni atas semua muslim...
tapi kalau kita kihat sekarang, kebanyakn dari kita hanya mmpu membenci dalam hati sahaja...termasuk ana sendiri laa...=(
takkan iman kita brada pada tahap selemah2 iman saja???
sepatutnya kita perlu sntiasa brusaha meningkatkan iman kita....

wallahu'alam

Bookmark and Share

    


  Member Information For awwiduniProfil   Hantar PM kepada awwiduni   Pergi ke awwiduni's Website   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 07-03-06 20:45


ya...setiap orang adalah dah'ie...tapi yang sedihnya...bila orang islam sendiri tak perlihatkan contoh baik...tu yang rosak...

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

alleef
Warga Rasmi
Menyertai: 18.02.2006
Ahli No: 22793
Posting: 15
Dari: mosqueland, malacca

india   avatar


posticon Posting pada: 07-03-06 22:06


"tunjukkanlah kami jalan yang lurus"

muslimin muslimat... topik mana berkenaan dengan kemungkaran meluas....dakwah tak berkesan...

zaman nabi SAW kemungkaran telah berlaku dengan begitu dahsyat sekali di tanah arab, tiada satu zaman kemungkaran pun yang mana dapat menandingi zaman jahiliyah tersebut... tapi setelah nabi diturunkan dan dakwah dijalankan menjadi rahmatan'alamin

mungkar berleluase bukan sebab dakwah tak berkesan tapi... dakwah yang dijalankan tidak ikut cara nabi dan semua orang lepas tangan dari kerja nubuah ini... so harap kita teliti apa yang kita utarakan dalam forum ini kerana kerja mengajak manusia untuk tauhid kan Allah adalah kerja nabi SAW.. jika kita perlekeh kan kerja dakwah tidakkah kita akan menyinggung perasaan nabi SAW???

Bookmark and Share

    


  Member Information For alleefProfil   Hantar PM kepada alleef   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 07-03-06 23:32


!!! QUOTE !!!

biasanya orang yang berdakwah tu lebih teruk dr orang nak nak di dakwah!!!


bersihkan hatimu dari fitnah ini....
jangan ikut sedap hati saja...


ana bersyukur masih ramai karkun tabligh yang sanggup korbankan masa,tenaga dan harta mereka demi dakwah ilallah...

semoga kita semua mampu turut serta

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

farah_hanan
WARGA SETIA
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22791
Posting: 987
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 08-03-06 09:41


emmm...bagi ana, nak mencegah sesuatu biarlah dari akar umbinya...kenalpasti punca masalah yang menjadi faktor penyebab sesuatu gejala berlaku....untuk menangani gelaja social yang semakin berleluasa ini, kita tak perlu lah nak menyalahkan mana-mana pihak...yang penting usaha kita untuk bertindak adakah wajar dan mampu memberi kesan keseluruhannya....tak perlulah kita berapi2 menunjukkan tanda protes ke atas masalah yang berlaku, semata2 untuk membuktikan kita berpihak yang benar...tapi kita perlu ukur sejauh manakah tahap keberkesanan tindakan yang telah kita ambil tu mampu menunjukkan hasil yang    positif??

Bookmark and Share

    


  Member Information For farah_hananProfil   Hantar PM kepada farah_hanan   Quote dan BalasQuote

farah_hanan
WARGA SETIA
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22791
Posting: 987
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 08-03-06 09:47


gunakan lah pendekatan yang berhemah....mudah-mudahan usaha kita semua berjaya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For farah_hananProfil   Hantar PM kepada farah_hanan   Quote dan BalasQuote

anuarkhairy
Warga Rasmi
Menyertai: 28.02.2006
Ahli No: 23065
Posting: 2
Dari: Melaka

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 08-03-06 13:05


assalammualikum wrh,
hmm.. apa kata kita semua mulakan 'dakwah' ini kepada ahli keluarga kita dulu- adik beradik atau saudara yang terdekat sahaja. Bukan apa.. kebiasaannya orang yang sering membicarakan tentang dakwah itu ini... hanya tertumpu kepada orang lain yang bukan dari kaum kerabatnya.
Cuba kita lihat hasil 'dakwah' yang kita usahakan dikalangan ahli keluarga; bagaimana penerimaan mereka? apa jawapan mereka bila diajukan soalan2 seperti "dah solat ke belum?" " Kenapa tak tutup aurat?" "Kenapa tinggikan suara dengan mak&ayah?" "mari kita solat berjamaah.."
...JADI, pada pendapat saya.. berjaya atau tidak 'dakwah' kita dikalangan ahli-ahli keluarga dan saudara-mara setelah segala usaha yang kita laksanakan bukanlah kita yang tentukan.. (hanya pada Allah SWT) TETAPI, keikhlasan.. kekuatan/ketegasan serta AKHLAK ketika kita 'berdakwah' juga akan menjadi titik tolak kepada usaha kita untuk berdakwah kepada saudara-saudara Islam kita yang diluar sana.
..sebagai contoh BESAR!, kita menegur/menyuruh/mengajak ahli keluarga agar bersolat.. tetapi kita sendiri tidak menunjukkan TELADAN/AKHLAK yang baik.. masih meninggikan suara dengan ibubapa ketika berbual dengan mereka.. tidak mengamalkan cara pemakaian yang menutup aurat.. (banyak lagi kan?)

BAGAIMANA DAKWAH YANG KITA USAHAKAN SELAMA INI TIDAK BERKESAN? USAHKAN ORANG LAIN! KEPADA AHLI KELUARGA SENDIRI PUN KITA TAK MAMPU NAK TUNJUKAN TELADAN YANG BAIK KEPADA MEREKA! Bermimpikah ?

Lihat diri kita dulu... HIJRAH! sebelum kita usaha dan tawakal untuk meng'hijrah'kan orang lain...

maafkan saya jika terkasar bahasa... jika ada yang tersinggung, ampunkan saya... ianya lahir secara spontan. Jika ianya keterlaluan, khabarkan pada saya... wasalam
[ Telah diedit oleh: anuarkhairy pada 08-03-06 13:09 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For anuarkhairyProfil   Hantar PM kepada anuarkhairy   Quote dan BalasQuote

farah_hanan
WARGA SETIA
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22791
Posting: 987
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 08-03-06 13:11


haah..betul itu....sebelum nak berdakwah pada ahli keluarga, elok kita berdakwah pada diri sendiri dulu....

Bookmark and Share

    


  Member Information For farah_hananProfil   Hantar PM kepada farah_hanan   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 09-03-06 20:33


dah suasana maksiat terlalu banyak..memang la jadi begitu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

anuarkhairy
Warga Rasmi
Menyertai: 28.02.2006
Ahli No: 23065
Posting: 2
Dari: Melaka

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 10-03-06 16:40


..dan kita usahakanlah(dan tawakal) pula untuk 'mencipta suasana asal'.... mulakannya dari dalam diri kita sendiri... kalau hanya 'melihat' tanpa apa-apa usaha.. memanglah 'suasana' tersebut berterusan.. dan berpanjangan... salah-menyalahkan... kau ..kau ..aku..aku ... Allah swt tahu apa yang kita buat.. tak payah nak 'havoc' satu kampus..kampung..taman... adaa butull?

Bookmark and Share

    


  Member Information For anuarkhairyProfil   Hantar PM kepada anuarkhairy   Quote dan BalasQuote

lara
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.02.2006
Ahli No: 22692
Posting: 277
Dari: uitm, seri iskandar

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 10-03-06 16:50


Pada 08-03-06 13:11 , farah_hanan posting:

!!! QUOTE !!!

haah..betul itu....sebelum nak berdakwah pada ahli keluarga, elok kita berdakwah pada diri sendiri dulu....


hmm..betul tu..kenali diri sendiri....hiasi diri dengan akhlak yang baik...berdakwah dengan cara yang berhikmah supaya orang yang kita tegur tu tak melenting..bukan senang nak mengubah seseorang...perlu ada kesabaran....


-----------------
dulu, kini, dan selamanya......


Bookmark and Share

    


  Member Information For laraProfil   Hantar PM kepada lara   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.145051 saat. Lajunya....