Terima kasih mak, ayah

Artikel Dari: Portal Komuniti :: Ukhwah.com

http://ukhwah.com:443/ukhwah/



Tarikh: Jumaat, 19 Januari 2007 @ 17:31:58
Topik: Karya



Mak, ayah.
Kakak minta maaf banyak-banyak... kakak tahu kakak dah banyak kecewakan mak dan ayah. Kakak tak mampu nak tunai kan hasrat mak dan ayah. Kakak ingat lagi masa keputusan spm diumumkan tahun lepas. Keputusan kakak tak secemerlang yang mak dan ayah impikan. Kakak nampak muka ayah kecewa tapi ayah tetap senyum. Kakak nangis depan ayah. Bila kakak tunjukkan kat mak, mak pun senyum.

Mak kata,"tak apa lah, kakak dah usaha. cuba lagi."

Walaupun ada yang kata keputusan kakak bagus tapi kakak rasa itu tak cukup. Bukan kakak tamak mak, bukan kakak tak syukur ayah tapi kakak rasa itu tak cukup dengan pengorbanan mak dan ayah. Dulu, masa cikgu kata, pelajar tingkatan 5 perlu kan komputer untuk belajar, ayah tanya kakak sama ada kakak nak ke tak. Kakak kata tak payah lagipun kakak tahu masa tu ayah tak ada duit. Kita pun bukan orang kaya. Tapi seminggu lepas tu, ayah suruh kakak kemaskan bilik, cari tempat sesuai untuk letakkan komputer. Rupanya dalam diam ayah belikan kakak komputer!! Tapi lepas itu kakak leka, kakak guna komputer untuk main game saja. Ayah, kakak minta maaf...        

Bila keputusan ke IPTS diumumkan, kakak tak dapat masuk. Malam itu kakak tak balik rumah. Bukan niat kakak nak buat mak dan ayah risau tapi kakak tak dapat terima kenyataan. Kenapa orang yang dapat keputusan yang lagi teruk dapat masuk??? Malam itu, angah, acik dengan atih call kakak. mereka pujuk kakak, mereka suruh kakak usaha lagi, buat rayuan. Tapi kakak dah putus asa.
    
Kakak apply masuk tingkatan 6. Kakak tekad nak
belajar. Kakak tak nak kecewa kan mak dengan ayah lagi. Sungguh!! kakak tak sanggup. Kakak nak tunaikan impian ayah. Ayah dah lama simpan hasrat nak kakak jadi doktor. Kakak ambik medic masa tingkatan 6. Kakak cari rumah sewa yang dekat dengan sekolah. Kakak tak nak susah kan ayah sebab jalan ke sekolah dengan jalan ke tempat kerja ayah tak sehala. Bila kak long bagitau yang ayah letakkan harapan yang tinggi pada kakak, airmata kakak menitik. Kakak tak pasti sama ada kakak dapat tunaikan ke tak harapan ayah. Ayah, kakak berusaha demi ayah. Kakak nak jadi doktor, macam yang ayah nak. Tapi, satu hari kakak dapat panggilan telefon.

Mak, ayah, kakak dapat masuk upm dalam jurusan diploma pertanian. Rupanya dalam diam acik buat rayuan untuk kakak. Syukur alhamdulillah, impian kakak dimakbulkan Allah. Tapi macam mana dengan impian ayah? Mak suruh kakak balik, bincang dengan mak dengan ayah. Ayah tak galakkan kakak pergi sebab jauh. SARAWAK, tak pernah akal ini terpikir untuk sampai ke sini. Mak pula galakkan kakak pergi. Kakak tahu mak nak kakak berdikari. Adik beradik yang lain boleh belajar jauh dari family, Kenapa kakak tak boleh? kakak bagitahu kawan kakak yang belajar kat sarawak. Dia setuju nak jemput kakak kat upm. Kali ini kakak dapat tengok lagi pengorbanan mak dengan ayah.

Betapa mak dengan ayah sayang kan kakak. Mak sanggup tebal kan muka, pinjam duit dengan mak ngah. Ayah pula siang malam kerja. Nak dapat gaji lebih, nak beli tiket flight, nak buat duit belanja. Terima kasih mak, terima kasih ayah... ayah sanggup lupakan impian ayah semata-mata untuk tunai kan impian kakak. Kakak tak kan lupakan pengorbanan ayah dengan mak. Sekarang kakak kat bumi Sarawak. Buat kali pertama kakak beraya kat sini. Raya tanpa family, tanpa suasana riuh rendah keluarga, tanpa ketupat dengan lemang tapi kakak tak nangis mak, kakak tak nangis ayah. Kakak tekad kakak nak belajar. Kakak kena terima apa saja dugaan.

Result final exam kakak memberangsangkan. Kali ini kakak dapat tengok cahaya kegembiraan pada muka mak dengan ayah. Kakak bangga mak, ayah. Kakak akan cuba naikkan pointer kakak untuk semester ni. Kakak nak tengok mak dengan ayah bangga.

Buat pengetahuan kawan semua, saya sekarang belajar kat UPM, Sarawak. Cerita ni saya tulis untuk dijadikan pengajaran, untuk kawan-kawan dan diri saya sendiri. Jangan lah kita leka dengan nikmat dunia, ingat lah pengorbanan mak dengan ayah. Selagi terdaya, jangan lah hampa kan harapan mereka. wassalam.....