Renungkan...

Artikel Dari: Portal Komuniti :: Ukhwah.com

http://ukhwah.com:443/ukhwah/



Tarikh: Sabtu, 23 Julai 2005 @ 7:13:41
Topik: Tazkirah



NABI IBRAHIM

Ketika nabi Ibrahim dicampakkan ke dalam api yang menyala-nyala, malaikat bertanya: 'Kenapa tuan tidak berdoa kepada Allah supaya tuan diselamatkan? lalu nabi Ibrahim menjawab: 'apakah kamu mengira Allah tidak mengetahui apa yang berlaku pada diriku? Akhirnya Allah memerintahkan api menjadi sejuk dan menyelamatkan nabi Ibrahim.

SAIDINA ABU BAKAR

Pada suatu ketika, kerana kuat pengorbanan yang dilakukan oleh Saidina Abu Bakar, akhirnya beliau menjadi terlampau miskin. Sehingga tidak ada lebihan pakaian untuk dibuat persalinan.hal ini sampai kepada pengetahuan Siti Fatimah anak Rasulullah. Siti Fatimah menghadiahkan sehelai pakaian untuknya. Abu Bakar terus mengenakan pakaian tersebut pada tubuhnya tanpa berjahit. ia cuma dicantumkan dengan duri kurma lalu berlari anak untuk berjumpa Rasulullah. Setibanya di rumah Rasulullah, baginda menyampaikan berita kepadanya: 'baru sebentar tadi datang malaikat memakai pakaian sepertimu. Allah menyampaikan salam kepadamu. Sebagai penghormatan, semua malaikat di langit berpakaian sepertimu.'
mendengar berita itu saidina Abu Bakar menangis teresak-esak.

IMAM GHAZALI

Lihatlah pertanyaan Allah kepada Imam Ghazali:' amalanmu yang manakah menyebabkan ana menerima engkau dekat kepadaKu?' kemudian dijawab oleh Allah : 'iaitu kerana engkau membiarkan seekor lalat meminum dakwat dari penamu sewaktu engkau sedang menulis'.

Wallahu'alam...