Array
Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 01-12-2021  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Manusia lahir ke dunia disambut dgn azan, manusia meninggalkan dunia diiringi solat, Alangkah singkatnya hidup ini hanya diantara azan dan solat.
-- suatumasa

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Maisarah99
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13727

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 12
Ahli: 0
Jumlah: 12




  Dari Galeri
assalamualaikum, ana ukhtikum fil-islam...  salam perkenalan :)

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 14 hari yang lalu


Muslimah Remaja
Topik: Cinta islamik


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, suterakasih85
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Muslimah Remaja
    »» Cinta islamik

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 2 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh Cinta islamik

ann_ija
WARGA RASMI
Menyertai: 30.07.2003
Ahli No: 2112
Posting: 8
Dari: utm,skudai

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-11-07 15:33


salam
pernah ditanya room mata saya...bolehkah bercinta?
saya cuma jawab kalau kita boleh untuk tidak satu detik pun lupakan Allah maka boleh lah bercinta..
wallahu'alam kerana itu lah pegangan saya...sedangkan Allah saya tak mampu ingatkan Allah ,mana mungkin kita ingatkan Allah selepas bercinta...entah lah kalau salah tolong betulkan :)


Bookmark and Share




  Member Information For ann_ijaProfil   Hantar PM kepada ann_ija   Quote dan BalasQuote

zinnera
WARGA RASMI
Menyertai: 21.11.2007
Ahli No: 8067
Posting: 13
Dari: kuching, sarawak

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 26-11-07 22:10


assalamualaikum...

Ana pula tak pernah lagi bercinta tapi ana ingin tahu bagaimana nak mengenali hati budi seseorang lelaki untuk dijadikan pasangan hidup tanpa bercinta dengannya? Ana harap sahabat sekalian boleh beri komen!


Bookmark and Share




  Member Information For zinneraProfil   Hantar PM kepada zinnera   Quote dan BalasQuote

qatrunnada
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 08.08.2003
Ahli No: 2160
Posting: 34
Dari: kerian

Perak   avatar


posticon Posting pada: 10-04-08 13:18


cinta itu anugerah Allah..bayangkan jika ditahan-tahan takut akan menjadi lebih parah..jika sayangkan seseorang, sayang lah dengan cara yang betul dan mintaklah dijodohkan..


Bookmark and Share




  Member Information For qatrunnadaProfil   Hantar PM kepada qatrunnada   Quote dan BalasQuote

harir
WARGA RASMI
Menyertai: 15.04.2008
Ahli No: 8473
Posting: 5

blank   avatar


posticon Posting pada: 15-04-08 11:50


salamun alaik..

maaf, ana tak ada cara yang boleh dikongsi bersama bagaimana nak tahu hati budi seseorang lelaki tu, tapi prinsip yang ana pgg selama baru hidup setahun jagung ini adalah janji ALLAH yang terakam dalam kitabNya iaitu wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik.. oleh yang demikian, bagi ana, sebelum kita terlanjur jatuh cinta dengan seseorang, kita mesti trlbih dahulu nekadkn dalam hati calon zauj yang sesuai dengan kita. jangan kita pandang seseorang kerana rupa,atau harta dan pangkatnya semata-mata. tapi turas dan akar imannya itu perlu dselidiki. sematkn dalam hati untuk memiliki baitul muslim yang indah satu masa nanti. dan yang paling penting jangan lupa untuk terus berdoa setiap hari sekurang-kurangnya 5 kali sehari iaitu setiap kali selepas solat wajib (kerana ia adalah salah satu waktu doa palg mustajab) mengenai hasrat dan impian tersebut. brdoa dengan yakin akan kekuasaan ALLAH. Kalau rasanya kita sudah ketemu calon yang sesuai, brdoalah kepadanya agar jika benar si dia adalah jodoh kita, maka mintalah didekatkan hatinya dengan hati kita. tetapi kalau si dia bukan ditakdirkan untuk kita, mintalah agar hati kita ini didamaikan dengan segala ketentuanNya. yang penting bagi kita sebagai hambaNya adalah, percaya bahawa setiap takdir yang ditetapkan olehNya, PASTI akan datang hikmahnya di kemudian hari dan kita juga sebagai hambaNya, jangan pernah brhenti meminta-minta kepada yang Esa kerana hanya Dia sahaja yang layak kita jdkn tempat pemohonan segala hajat dan impian.
Maaf andainya tidak membantu sangat.. segala kebaikan dalam pandangan ana tadi dtgnya dari yang ESA dan segala keburukan dan kelemahan dtgnya juga dr yang ESA yang disandarkan atas kelemahan ana sebagai hamba yang sangat kerdil di hadapan KHALIQnya.
wassalam


Bookmark and Share




  Member Information For harirProfil   Hantar PM kepada harir   Quote dan BalasQuote

ismi_aisyah
WARGA RASMI
Menyertai: 01.05.2010
Ahli No: 12112
Posting: 1
Dari: muar

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 14:13


assalamualaikum...
saya suka tajok ini....
bagi saya memang ada cinta islamik ini...
melalui apa yang saya baca dan fahami (maafkan saya jika saya salah, ilmu saya masih cetek lagi...:)) cinta islamik ini memang ada, ianya susah untuk diaplikasikan di zaman sekarang ini tetapi its not impossible... antara nya yang saya tahu...

1. ianya melalui org tengah yang boleh dipercayai.. so, org tengah ni yang banyak menjalankan tugas untuk komunikasi antara 2 pasangan ini... contonhnya kalau nak bagi mesej, bagi org tengah dulu, org tengah akan baca dan akan betolkan jika ada flaw dalam mesej tu contohnya macam kata-kata indah yang boleh membuat hati berbunga2...dan segala urusan hendaklah melalui org tengah dan disebabkan itulah org tengah ni mstilah boleh dipercayai dan faham agama

2. kalau nak dating, datang rumah dan berbual2 lah dengan ibu bapa bukan bakal pasangan, ini lebih wajar...tak macam org sekarang, nak kenal pasangan masing-masing dulu baru nak kenal ibu bapa...ini yang menjurus kepada zina kecil dan besar...ataupon, tak payah pergi dating langsung... saya pernah baca satu kisah sepsg suami istri yang soleh ni, suaminya pada ketika pertngan mereka, beliau tidak pernah menghubungi langsung bakal isterinya itu dan yang dihubungi hanya ibu dan bapa gadis itu sahaja.. nampak tak betapa berkatnya hubungan seperti ini...hmm...

itu adalah antara 2 perkara yang saya tau as a basic to hubungan yang diredhai Allah...sebab dalam hidup kita di dunia ni, yang kita harapkan ialah keredhaan Allah terhadap apa sahaja yang kita lakukan kan...
lagi satu, syaitan ni sentiasa mencari peluang untuk melekakan orang-orang beriman itu dan mereka akan cuba sedaya upaya membuatkan kita merasakan yang dosa yang kita lakukan terasa indah, jadi marilah kita sama-sama menutup pintu2 yang membri peluang kepada musuh kita yang nyata ini....insyaAllah

minta maaf kalau apa yang saya cakap ni menyentuh atau melukakan sesiapa...saya juga tidak sempurna dalam aspek ni... tapi ilmu yang kita ada walaupon sedikit hendaklah dikongsi bersama kan...
sekian saja... assalamualaikum :-) :-) :-) :-)
[ Telah diedit oleh: ismi_aisyah pada 01-05-10 14:16 ]


Bookmark and Share




  Member Information For ismi_aisyahProfil   Hantar PM kepada ismi_aisyah   Quote dan BalasQuote

imanina
WARGA RASMI
Menyertai: 29.04.2010
Ahli No: 12108
Posting: 4
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 21:55


Assalamualaikum..
Alhamdulillah, syukur rasa dapat membaca opinion yang bernas2 semua..syukran..

bagi respon opinion ismi aisya, ana akui memang wujud cinta islamik seperti mana langkah yang di sebutkan..

dan bagi opinion yang lain, ana sangat bsetuju..baik d jauhkan dr terjebak..sebelum buat apa-apa keputusan , lebih baik kita solat istikrh dulu..even untuk mulakn sesuatu hubgn..moga Allah bantu kita dalam membuat suatu keputusan..

semoga kita terlindung dari segala dugaan2 .ameen


Bookmark and Share




  Member Information For imaninaProfil   Hantar PM kepada imanina   Quote dan BalasQuote

dee_nadya
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 01.04.2009
Ahli No: 10306
Posting: 61
Dari: pantai dalam

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 02-05-10 00:52


mari baca buku denyut kasih medik....ada menyentuh fiqh cinta...huhuhu


-----------------
luaran tidak mencerminkan hati yang sebenar..


Bookmark and Share




  Member Information For dee_nadyaProfil   Hantar PM kepada dee_nadya   Quote dan BalasQuote

Moderator: Pengurusan, suterakasih85
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Muslimah Remaja
    »» Cinta islamik

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 2 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.052023 saat. Lajunya....