Array
Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 24-03-2023  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Kekikiran adalah malu, sifat pengecut adalah cacat, kemiskinan menggagalkan lelaki cergas membela dirinya, orang melarat adalah orang asing di kotanya sendiri
--
Saidina Ali

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Maisarah99
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13727

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 9
Ahli: 0
Jumlah: 9




  Dari Galeri
apa tu..?

  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 85 hari yang lalu


Keluargaku
Topik: Anda rela diMadukan atau diceraikan??


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, ummimq
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Keluargaku
    »» Anda rela diMadukan atau diceraikan??

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh Anda rela diMadukan atau diceraikan??

Orange_SkunKy
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 145
Posting: 61
Dari: Sunway College Ipoh

Perak   avatar


posticon Posting pada: 28-04-03 01:52


Assallammualaikum..muslimah sekelian..saya ingin dgr pendapat kalian dgn situasi samada anda di madukan atau lebih rela diceraikan? Sesungguhnya jika bermadu mmg amat manis....tapi menuntut cerai kerana si suami mahu bernikah lagi adalah berdosa besar.....Apa KOmen Anda??


Bookmark and Share




  Member Information For Orange_SkunKyProfil   Hantar PM kepada Orange_SkunKy   Quote dan BalasQuote

mawarputih
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 21.04.2003
Ahli No: 308
Posting: 152
Dari: Bangsar,KL

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 28-04-03 08:58


Siapa yg nak bermadu. Bermadu nie pada ana adalah "madu" yg paling pahit utk ditelan oleh oleh setiap insan yg bergelar wanita.

Tapi, hukum Allah tak boleh nak pertikai atau persoal. Memang terkadang hati kita menafikan, tapi bila difikir dengan aqal yg waras, kita akan nampak hikmah dan rahsia Allah membenarkan poligami ke atas muslimin.

Tapi kan... kalau lah tak sanggup pun, tak kanlah sampai nak bercerai. Perkahwinan nie bknlah perkara main2 atau hanya utk seketika jer. Impak kepada penceraian tue kena jugak diambil kira. Cuba bayangkan wajah sayu anak2 yg comel tue, tergamak ke kita nak musnahkan hidup mereka sedangkan ada cara lain yg boleh dilaksana.

Bermadu memang pahit, tapi kalau kena gaya, boleh menjadi manis dan membawa kepada kebahagiaan. Dalam hal nie, suami memainkan peranan penting. Dia mesti tahu camner nak tackle hati isteri2 dia. Mesti tahu kaedah yg sesuai utk mengemudi rumahtangga agar selau tampak harmoni dan sejahtera.

Kita pulak sebagai isteri kena selalu sabar dan tolak ansur. Jgn nak main marah dan serang tak tentu pasal. Kredibiliti dan martabat kita sebagai wanita Islam harus dipelihara walau apa jua keadaan.

Besar pahala pada isteri2 yg tabah dan cekal, dan sentiasa menuruti perintah suami walaupun terpaksa memendam perasaan. Bkn semua wanita mampu melakukan seperti ini. Ana sendiri pun belum tentu terdaya. Tapi, Insya Allah... andai ditakdirkan Allah suatu hari nanti suami ana minta izin utk berkahwin lagi, ana akan cuba utk memahami dan menuruti kehendaknya asalkan sahaja dia boleh berlaku adil dalam berpoligami.

Nak kejar title Isteri solehah memang cukup susah. Byk duri rintangannya. Tapi, cuba fikir dan kenang kembali imbalan yg bakal Allah beri di akhirat kelak, pasti hati kita akan sejuk kembali. Insya Allah, hati kita akan selalu tenang dan lapang seandainya kita sering bersyukur dengan kurniaanNya, serta redho dan pasrah dengan segala ketetapanNya.

Semoga kita semua mampu menjadi isteri solehah, penyejuk mata dan penawar hati bagi suami tercinta. Insya Allah.....





-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For mawarputihProfil   Hantar PM kepada mawarputih   Quote dan BalasQuote

Maryam
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 56
Posting: 52
Dari: MCIIUM

usa   avatar


posticon Posting pada: 05-05-03 17:18



Bermadu!!! Tp syaratnya, saya g pinang madu saya tu!!! Apa guna bercerai, nnt nak kene cari pendapatan tambahan pulak...anak2 pula terbiar...haru biru nanti...penceraian tu halal disisi Allah tapi juga merupakan perkara yg Allah benci..


Bookmark and Share




  Member Information For MaryamProfil   Hantar PM kepada Maryam   Maryam's MSNM Number Is maryamira   Quote dan BalasQuote

greenleaf
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 684
Posting: 26
Dari: hokkaida

japan   avatar


posticon Posting pada: 05-05-03 17:45


soalan berbisa!!!!
susah nak dijwb....kekadang tu terpikir juga kalau terjd tp nauzubillah,tanak ia terjadi....
bukan tanak sbb ape,nanti takut berlaku sesuatu yg tak diingini susah....
nak minta cerai pulak,....takkanlah....
mmg runsing kepala dibuatnya...
tpkan,rasenye kalau dpt madu yg baik alhamduliilah....tp kalau yg sebaliknya tu yg menjd masalah....

-----------------
obey ALLAH,
obey RASUL,
SUCCESS will be yours....


Bookmark and Share




  Member Information For greenleafProfil   Hantar PM kepada greenleaf   Quote dan BalasQuote

nur_tinta
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 15
Posting: 396
Dari: Bumi Allah

blank   avatar


posticon Posting pada: 07-05-03 10:20


Bermadu dan bercerai????????????? wahhh dua perkataan yang amat bisa bagi tiap wanita/perempuan/gadis dan yg sekufu dgnnya.

bagi akak sendiri..... akak pun tak berapa setuju dgn istilah dimadukan...apatah lagi bile bermadu nie ibarat kita berkongsi suatu yang kita syg sgt dgn org yang tidak kita kenali.....tapi kiranya ianya terjadi pada akak....akak akan redha... sbb akak tak mahu perceraian terjadi.....

akak dah nampak dgn mata kepala akak sendiri kesan setelah penceraian berlaku... sedih marah dan geram pada mrk yang bercerai itu..tapi apa kan daya akak,...akak hanya seorang anak sudara...

sedih akak lihat adik2 sepupu akak terbiar sahaja tanpa kasih dan sayang kedua org tua mrk..mrk bagaikan terbelenggu oleh bayang2 kerinduan.. nah itu salah satu kesan yang akak nampak... kesan yang akak tak nampak...hanya ALLAH shj yang tahu...

akak cuma harap kiranya benar si suami ingin berkahwin lagi... biarlah dgn sbb kerana ALLAH... itu sajaj harapan akak......dan akak juga berharap agar penceraian tidak wujud lagi dalam keluarga akak.....



-----------------
--Sekadar bicara, sekadar pandangan--



nur_tinta


Bookmark and Share




  Member Information For nur_tintaProfil   Hantar PM kepada nur_tinta   Quote dan BalasQuote

aku
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 05.05.2003
Ahli No: 986
Posting: 110
Dari: bumi ALLAH

iraq   avatar


posticon Posting pada: 07-05-03 12:28


ntahlerr... Kalau itu yg tertulis dalam suratan takdir.. terima jelah tp mesti tgk samada bakal suami kiter tue mampu @ tidak... Wallahu'alam..


Bookmark and Share




  Member Information For akuProfil   Hantar PM kepada aku   Quote dan BalasQuote

hurulain
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 16
Posting: 313
Dari: Bumi Allah

singapore   avatar


posticon Posting pada: 08-05-03 03:41


ntah lah ain x tau nak kata apa...sedangkan belom kawin,ain tak rela kekasih ain diambil orang...


Bookmark and Share




  Member Information For hurulainProfil   Hantar PM kepada hurulain   Quote dan BalasQuote

Lady_Iu
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 06.05.2003
Ahli No: 1005
Posting: 58
Dari: JB

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 31-05-03 11:24


mm....emmmp... susah la nak jawap... takut gak..
x brani nak cakap leh bermadu... tak brani gak cakap nak bercerai sbb kena bermadu....

takut a...

-----------------
Usaha... doa... tawakal... :)


Bookmark and Share




  Member Information For Lady_IuProfil   Hantar PM kepada Lady_Iu   Quote dan BalasQuote

littleOne
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 25.04.2003
Ahli No: 507
Posting: 70
Dari: pearl island

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 31-05-03 11:55


ana tak kisah kalau suami ana nak kahwin lagi dan madukan ana. tp biar lah ana setuju dan kenal dengan bakal madu ana tu dan biarlah ana yg tolong pinangkan dan biarlah ana yg uruskan perkahwinan tu.
satu lagi yg ana nak ialah dia dapat menerima ana sebagai madunya dan kami dapat berkerjasama dalam membina mahligai impian setiap pasangan yg berkasih sayang di dunia ini. dan menjadi keluarga yg diredhai Allah hingga di alam kekal nanti.



-----------------
ruh kudus


Bookmark and Share




  Member Information For littleOneProfil   Hantar PM kepada littleOne   Quote dan BalasQuote

nur_islami
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 11.05.2003
Ahli No: 1146
Posting: 279
Dari: serambi mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 31-05-03 15:56


bermadu............?tak nak lah.......

-----------------
tuhan dalam mjlni hadap ini banyaknya dugaan yang mdtg.ada yang dptku gagahi & ada yang gagal kuhindari,tuhan rahmatmu melgt luas.terlalu sdktku bsykr


Bookmark and Share




  Member Information For nur_islamiProfil   Hantar PM kepada nur_islami   Quote dan BalasQuote

darul_numan81
-{SERIKANDI BERJASA}-
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 10
Posting: 168
Dari: batu pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-06-03 12:09


as'kum..ana pun sokong kata2 nur_islami..tak mau aarr. erm.. org perempuan ni kadang2 cakap jer sanggup bermadu tapi kat dlm hati tu..sumpah seranah madu dia. silap2 ngan laki pun dia nak mengamuk.

tapi..kalau muslimah tu memang yakin pada ketentuan Ilahi,tabah dan sabar serta mempunyai keteguhan iman yg tinggi,sudah tentu dia akan dapat menempuh dugaan dan ujian tuhan ni dengan dada yg lapang serta sentiasa mengharapkan rahmat dari tuhan. erm.. mudah2an ada golongan muslimah yg sebegini yg dapat menjadi contoh kepada kita semua utk mengikut jejak langkah mereka..insyaALLAH.

P/S:ana baru je balik dari masjid tadi,teman kawan satu opis nikah lagi sorang. bini pertama dia tak tahupun. kira ana bersubahat ker??

-----------------
senang nak buat org benci kat kita tapi.. nak suruh org suka kat kita, itu yang payah..


Bookmark and Share




  Member Information For darul_numan81Profil   Hantar PM kepada darul_numan81   Quote dan BalasQuote

Safiah_Rumaisha
WARGA RASMI
Menyertai: 29.05.2003
Ahli No: 1533
Posting: 10
Dari: PaNdAn InDaH

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 01-06-03 13:31


salam alaik...

erm..bermadu??best gak yer..kuikui..ntahler...kalau pendapat peribadi...saya tak kisah..sbb kita kena lihat situasi hari ni..betapa ramainya muslimah kat dunia ni..berbanding muslimin..habis..kalau sorang dgn sorang..yg bersepah muslimah tu..nak kasi kat sape??saya sndiri penah berbincang dgn shbt2 hal ni..malah kami bersepakat utk "menghalalkan" piligami jika berlaku ke atas diri kami...ni pendpt peribadi..kata org bermadu tu pahit..MMG!!..ia akan jd pahit jika tak ikut jln ALLAH..jln RASUL..sbb masing2 ikut NAFSU..

sbb pastinya MANIS>.setiap saranan RASULULLAH ke atas ummahnya...

namun..kena tanyaler si dia...sbb saya kena marah gak..bila saya sebut hal ni...hehe...>>kita sekadar bersedia ajer<<, kuikui

wassalam


Bookmark and Share




  Member Information For Safiah_RumaishaProfil   Hantar PM kepada Safiah_Rumaisha   Pergi ke Safiah_Rumaisha's Website   Quote dan BalasQuote

sweet_darling
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 18.05.2003
Ahli No: 1332
Posting: 189
Dari: kota bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-06-03 15:49


a'kum,
mintak dijauhkan...


Bookmark and Share




  Member Information For sweet_darlingProfil   Hantar PM kepada sweet_darling   Pergi ke sweet_darling's Website   Send ICQ Meesage To sweet_darling   Quote dan BalasQuote

sayasarah
-WARGA SETIA-
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 170
Posting: 509
Dari: Kerak bumi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 03-06-03 00:21


a'kum

madu itu manis

tapi bila ditelan pahitnya bak hempedu

-----------------
Pimpin daku dalam Redha-Mu
Kasihi daku dalam Rahmat-Mu
[IMG]


Bookmark and Share




  Member Information For sayasarahProfil   Hantar PM kepada sayasarah   Quote dan BalasQuote

muslimah_berjilbab
WARGA RASMI
Menyertai: 17.06.2003
Ahli No: 1736
Posting: 3
Dari: Maahad Tahfiz As-Subra,Mesir

egypt   avatar


posticon Posting pada: 26-06-03 14:37


Bagi ana pulak, perkara ni tak sepatutnya jadi satu perkara yg membebankan fikiran seseorang wanita...memanglah susah kita nak terima seorang wanita lain dlm hidup kita utk berkongsi kasih dan sayang dgn suami kita...tapi ganjaran di akhirat kelak amat besar besar..
ana sebagai salah seorang dr isteri yg dimadukan terima dgn redha apa yg suami ana buat asalkan apa yg dia buat membahgiakan hati nya..asalkan dia bahagia ana pun bahagia juga..tapi syaratnya dlm apa2 perkara pun kena berbincang utk mencapai keputusan yg telus dan ikhlas.
ana bagi kebenaran bernikah pd suami ana sebab kebetulan suami ana seorang yg berpendapatan besar jadi ana rasa tak ade salahnya ana dimadukan lagipun madu ana tu kawan baik ana sendiri..kami memang rapat sampai sekarang dan mungkin antuma semua tak percaya yg ana tinggal serumah dgn madu ana..sekurang-kurangnya ringanlah beban ana utk jaga anak2 sementara dia sendiri masih tak hamil..jadi jgn lah isu poligami ni dipandang negatif..ia bagi ana boleh memupuk kasih sayang dan kerjasama serta sabar dgn karenah dan ragam madu kita tu...Alhamdulillah kami tak pernah bergaduh sebaliknya saling bertolak ansur..itulah sedikit sebanyak yg ana nak ceritakan ttg pengalaman ana...wassalam..















Bookmark and Share




  Member Information For muslimah_berjilbabProfil   Hantar PM kepada muslimah_berjilbab   Pergi ke muslimah_berjilbab's Website   Send ICQ Meesage To muslimah_berjilbab   Send AIM Meesage To muslimah_berjilbab   muslimah_berjilbab's MSNM Number Is tiada   Quote dan BalasQuote

afiza_ahmad
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 584
Posting: 199
Dari: ipoh

Perak  


posticon Posting pada: 26-06-03 15:27


iyaa..itu dia pengalaman yg diceritakan sendiri oleh salah seorang isteri yg dimadukan..Moga2 hidup akak akan lebih bahgia dan dirahmati Allah selalu..Madu itu kan manis..kalau kita pandai mencaturnya.. cewaahhh...

-----------------
.:.Life Will Never Be The Same.:.


Bookmark and Share




  Member Information For afiza_ahmadProfil   Hantar PM kepada afiza_ahmad   Send ICQ Meesage To afiza_ahmad   afiza_ahmad's MSNM Number Is afiza969@hotmail.com   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-06-03 15:30


3.2.10 Poligami

Islam adalah agama yang sesuai dengan fitrah manusia dan selalu terjun dalam suatu realita, mendidik dan menjauhkan dari sikap teledor dan bermalas-malas. Begitulah yang kami saksikan dengan gamblang dalam hubungannya dengan masalah poligami.

Dengan menitikberatkan demi kepentingan manusia, baik secara individual maupun masyarakat, Islam membolehkan kawin lebih dari seorang.

Kebanyakan ummat-ummat dahulu dan agama-agama sebelum Islam membolehkan kawin tanpa batas yang kadang-kadang sampai sepuluh orang wanita, bahkan ada yang sampai seratus dan beratus-ratus tanpa suatu syarat dan ikatan. Maka setelah Islam datang, perkawinan lebih dari seorang ini diberinya batas dan bersyarat. Batas maksimalnya ialah empat, seperti riwayatnya Ghailan:

"Sesungguhnya Ghailan ats-Tsaqafi telah masuk Islam dan mempunyai sepuluh isteri, kemudian Nabi berkata kepadanya: Pilihlah empat di antara mereka itu, dan cerailah yang lain." (Riwayat Ahmad, Syafi'i, Tarmizi, Ibnu Majah, Ibnu Abi Syaibah, Daraquthni dan Baihaqi)
Sementara ada juga yang mempunyai isteri delapan11 dan ada juga yang lima.12 Semuanya itu diperintahkan oleh Nabi supaya memilih empat saja.

Adapun kawinnya Nabi sampai sembilan orang itu adalah khususiyah buat Nabi karena ada suatu motif da'wah dan demi memenuhi kepentingan ummat kepada isteri-isteri Nabi itu sepeninggal beliau.

3.2.10.1 Adil Adalah Syarat Dibolehkan Poligami
Syarat yang ditentukan Islam untuk poligami ialah terpercayanya seorang muslim terhadap dirinya, bahwa dia sanggup berlaku adil terhadap semua isterinya baik tentang soal makannya, minumnya, pakaiannya, rumahnya, tempat tidurnya maupun nafkahnya. Siapa yang tidak mampu melaksanakan keadilan ini, maka dia tidak boleh kawin lebih dari seorang.

Firman Allah:

"Jika kamu tidak dapat berlaku adil, maka kawinlah seorang saja." (an-Nisa': 3)
Dan bersabda Rasulullah s.a.w.:

"Barangsiapa mempunyai isteri dua, tetapi dia lebih cenderung kepada yang satu, maka nanti di hari kiamat dia akan datang menyeret salah satu lambungnya dalam keadaan jatuh atau miring." (Riwayat Ahlulsunan, Ibnu Hibban dan al-Hakim)
Yang dimaksud cenderung atau condong yang diancam oleh hadis tersebut, ialah meremehkan hak-hak isteri, bukan semata-mata kecenderungan hati. Sebab kecenderungan hati termasuk suatu keadilan yang tidak mungkin dapat dilaksanakan. Oleh karena itu Allah memberikan maaf dalam hal tersebut. Seperti tersebut dalam firmanNya:

"Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil antara isteri-isterimu sekalipun kamu sangat berkeinginan, oleh karena itu janganlah kamu terlalu condong." (an-Nisa': 129)
Oleh karena itu pula setelah Rasulullah membagi atau menggilir dan melaksanakan keadilannya, kemudian beliau berdoa:

"Ya Allah! Inilah giliranku yang mampu aku lakukan. Maka janganlah Engkau siksa aku berhubung sesuatu yang Engkau mampu laksanakan tetapi aku tidak mampu melaksanakan." (Riwayat Ashabussunan)
Yakni sesuatu yang tidak mampu dikuasai oleh hati manusia dan sesuatu kecenderungan kepada salah satu isterinya.

Nabi sendiri kalau hendak bepergian, ia mengadakan undian. Siapa mendapat bagiannya, dialah yang nanti akan diajak pergi oleh Nabi.13

Beliau bersikap demikian demi menjaga perasaan dan tercapainya persetujuan oleh semuanya.

3.2.10.2 Hikmah Dibolehkannya Poligami

Islam adalah hukum Allah yang terakhir yang dibawa oleh Nabi yang terakhir pula. Oleh karena itu layak kalau ia datang dengan membawa undang-undang yang komplit, abadi dan universal. Berlaku untuk semua daerah, semua masa dan semua manusia.

Islam tidak membuat hukum yang hanya berlaku untuk orang kota dan melupakan orang desa, untuk daerah dingin dan melupakan daerah panas, untuk satu masa tertentu dan melupakan masa-masa lainnya serta generasi mendatang.

Islam telah menentukan keperluan perorangan dan masyarakat, dan menentukan ukuran kepentingan dan kemaslahatan manusia seluruhnya. Di antara manusia ada yang ingin mendapat keturunan tetapi sayang isterinya mandul atau sakit sehingga tidak mempunyai anak. Bukankah suatu kehormatan bagi si isteri dan keutamaan bagi si suami kalau dia kawin lagi dengan seorang wanita tanpa mencerai isteri pertama dengan memenuhi hak-haknya?

Sementara ada juga laki-laki yang mempunyai nafsu seks yang luarbiasa, tetapi isterinya hanya dingin saja atau sakit, atau masa haidhnya itu terlalu panjang dan sebagainya, sedang si laki-laki tidak dapat menahan nafsunya lebih banyak seperti orang perempuan. Apakah dalam situasi seperti itu si laki-laki tersebut tidak boleh kawin dengan perempuan lain yang halal sebagai tempat mencari kawan tidur?

Dan ada kalanya jumlah wanita lebih banyak daripada jumlah laki-laki, lebih-lebih karena akibat dari peperangan yang hanya diikuti oleh laki-laki dan pemuda-pemuda. Maka di sini poligami merupakan suatu kemaslahatan buat masyarakat dan perempuan itu sendiri, sehingga dengan demikian mereka akan merupakan manusia yang bergharizah yang tidak hidup sepanjang umur berdiam di rumah, tidak kawin dan tidak dapat melaksanakan hidup berumahtangga yang di dalamnya terdapat suatu ketenteraman, kecintaan, perlindungan, nikmatnya sebagai ibu dan keibuan sesuai pula dengan panggilan fitrah.

Ada tiga kemungkinan yang bakal terjadi sebagai akibat banyaknya laki-laki yang mampu kawin, yaitu:

Mungkin orang-orang perempuan itu akan hidup sepanjang umur dalam kepahitan hidup.
Mungkin mereka akan melepaskan kendalinya dengan menggunakan obat-obat dan alat-alat kontrasepsi untuk dapat bermain-main dengan laki-laki yang haram.
Atau mungkin mereka mau dikawini oleh laki-laki yang sudah beristeri yang kiranya mampu memberi nafkah dan dapat bergaul dengan baik.
Tidak diragukan lagi, bahwa kemungkinan ketiga adalah satu-satunya jalan yang paling bijaksana dan obat mujarrab. Dan inilah hukum yang dipakai oleh Islam, sedang "Siapakah hukumnya yang lebih baik selain hukum Allah untuk orang-orang yang mau beriman?" (al-Maidah: 50)

Inilah sistem poligami yang banyak ditentang oleh orang-orang Kristen Barat yang dijadikan alat untuk menyerang kaum Muslimin, di mana mereka sendiri membenarkan laki-lakinya untuk bermain dengan perempuan-perempuan cabul, tanpa suatu ikatan dan perhitungan, betapapun tidak dibenarkan oleh undang-undang dan moral. Poligami liar dan tidak bermoral ini akan menimbulkan perempuan dan keluarga yang liar dan tidak bermoral juga. Kalau begitu manakah dua golongan tersebut yang lebih kukuh dan lebih baik?

http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Halal/3028.html#3.2.10



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

aysha
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 24.04.2003
Ahli No: 456
Posting: 62
Dari: seremban,ng 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 26-06-03 17:22


akum....
bagi sayalah kan...saya sebenarnyer terpulang ler pada suami kiter sendiri.kalau dier rasa mampu berlaku adil,saya terima coz saya rasa saya ni mungkin tak mampu memuaskan hati dier ker or maybe kalau tak bagi,nanti dier buat hal yg terlarang di luar plak.saya takkan minta di ceraikan tapi kalau dier sendiri nak ceraikan saya,nak wat camne kan.tapi kalau setakat ari ni biler saya ajukan soalan bermadu pada si dia ni,awal2 lagi dier dah kater taknak walaupun saya kater tak kisah asalkan dier bahagia.tapi kiter tak tahu la aper akan jadi esok hari wallahu alam.ntahlah...tapi yg pasti saya lebih rela dimadukan(asalkan madu saya tak buat hal dahler) daripada diceraikan.ape2 pun biarlah hidup kiter ni dirahmatiNya n dalam kasih sayangNya.
salam kasih sayang

-----------------
ukhwah itu indah bila bertemu dan berpisah kerana Allah


Bookmark and Share




  Member Information For ayshaProfil   Hantar PM kepada aysha   Quote dan BalasQuote

shafizah
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 1277
Posting: 134
Dari: cheras

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-06-03 17:38


assalamualaikum.
bagi fizah pulak bermadu tak kisah asalkan boleh berlaku adil.lepastu pulak kewangan mesti kukuh. kalau tak susah jugak nak tanggung keluarga. sesetengah orang boleh bertolenrasi, ader yang tidak. aper pun terpulang pada individu.


Bookmark and Share




  Member Information For shafizahProfil   Hantar PM kepada shafizah   Quote dan BalasQuote

ummimq
::KAUNSELOR::
Menyertai: 16.06.2003
Ahli No: 1731
Posting: 855
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 03-08-03 23:10


Assalamu'alaikum wr wb
Alhamdulillah inilah pertama kali ummimq menyertai forum di komuniti ini dan memilih topik ini kerana ummimq bermadu. InsyaAllah usahlah risau sekiranya ditaqdirkan dimadukan kerana itu adalah dari Allah SWT juga. Sediakan hati dengan iman dan ukhuwwah insyaAllah akan mampu untuk dihadapi. Dan usah sekali-kali minta cerai dengan suami tanpa sebab yang munasabah kerana wanita yang meminta cerai tidak akan mencium bau syorga (mafhum hadith).
Salam silaturrahim dari ummimq untuk semua anak anak di sini
Walaikumussalam wr wb
"PEOPLE ARE LONELY BECAUSE THEY BUILD WALLS INSTEAD OF BRIDGES".


Bookmark and Share




  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

Moderator: Pengurusan, ummimq
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Keluargaku
    »» Anda rela diMadukan atau diceraikan??

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.069237 saat. Lajunya....