alhamdulillah, ada sahabat yg sudi menjawab persoalan saya,..
dibawah ni jawapan bg persoalan saya tu
Jawapan: assalamu'alaikum
Alhamdulillah. Saya akan cuba memberi respon sedikit kepada persoalan di atas, Insyaallah.
Sebenarnya, persoalan ini disalah ertikan. Isu yang sepatutnya ialah:
"Jika seseorang wanita yang di dalam haidh telah kering darahnya pada tengahari atau pukul 11:00 pagi di dalam bulan Ramadhan, apakah dibolehkan ia makan/minum di siang hari puasa?"
Ini bermakna, seseorang yang masih bermusafir, masih sakit, masih di dalam haidh, tidak timbul persoalan samada ia boleh makan/minum atau tidak.... yang jadi persoalan ialah, jika ia tiba-tiba menjadi layak berpuasa, status uzur menjadi tidak uzur: kerana haidh kering selepas subuh, atau zohor dsb, kembali dari musafir di waktu zohor seumpamanya... Ini yang dibincangkan oleh ulama'.
Ulama' khilaf di dalam isu ini. Ada di kalangan ulama' yang mengatakan, elok (mustahab) baginya menahan diri sehingga waktu berbuka puasa. Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi mengatakan:
"Jika seseorang yang haidh suci di tengah hari, dengan erti darah tidak keluar lagi, maka dia dia digalakkan (mustahab) menahan diri pada baki (selebih) harinya, dan bukan diHARUSkan, dan ada di kalangan mazhab yang MEWAJIBKAN menahan diri ke atasnya. Pandangan yang pertama tadi (yg mengatakan digalakkan sahaja) adalah benar." [Fiqh al-Siyam, ms 460]
Kenyataan ini juga dikaitkan kepada semua keadaan di mana status uzur menjadi tidak uzur pada siang hari di dalam bulan Ramadhan, seperti balik dari Musafir pada tengah hari, dimana status musafirnya telah luput. al-Qaradhawi mengatakan, ia cuma mustahab aje.... bukan harus dan bukan wajib. Dengan erti kata lain, dapat pahala jika Imsak.
Imam al-Nawawi rh mengatakan bahawa:
"Jumhur ulama' berpendapat tidak harus mereka Imsak (menahan diri) kerana sesungguhnya mereka berbuka dengan keuzuran. Akan tetapi mereka tidaklah makan dibenarkan makan secara terbuka di hadapan mereka yang tidak tahu bahawa mereka ini uzur, agar ia tidak menyebabkan mereka bersangka buruk terhadap dia." [Sila lihat al-Majmu' - 6/167, 6/168, 6/173]
Ibn Qudaamah d idalam al-Mughni mengatakan:
"Mengenai mereka yang dibenarkan berbuka zahir dan batin pada permulaan hari, seperti wanita yang haidh, nifas, musafir, kanak-kanak kecil, orang gila, orang kafir dan mereka yang sakit, jika uzur berpuasa luput pada siang hari, di mana wanita yang datang haidh atau nifas menjadi suci, permusafiran telah tamat, kanak-kanak kecil menjadi baligh, orang gila jadi siuman, orang kafir memeluk agama Islam, orang sakit menjadi baik/pulih, maka terdapat 2 pandangan berkenaan dengan situasi ini; salah satunya mengharuskan imsak/menahan diri dari baki harinya. Ini adalah pandangan Abu Hanifah......
Pandangan yang kedua ialah, tidak harus Imsak. Ini adalah pandangan Malik dan al-Syafie. Dari riwayat Ibn Mas'ud sesungguhnya beliau berkata: 'Barangsiapa yang pada permulaan harinya makan/minum, maka dibenarkan makan di hujungnya juga."
Ibn Utsaimin rh. didalam bukunya ditanya oleh seseorang bahawa beliau (sh. Utsaimin ) pernah mengatakan mereka yang luput alasan uzurnya masih boleh berbuka, beliau menjawab:
"Ya, apa yang anda dengar, bahawa saya berkata bahawa jika wanita yang didalam keadaan haidh menjadi bersih/suci pada hari siang tidak wajib baginya Imsak (menahan diri dari makan), dan begitulah hukumnya keatas musafir jika ia kembali dari permusafiran, maka ia sahih dariku. Bahawa terdapat 2 riwayat dari Imam Ahmad rh, dan ia juga pandangan Imam Malik rh dan Imam Al-Syafie rh." [Fataawa al-Siyaam, ms. 102, e-booknya boleh didapati di websitenya]
Malah al-Hafiz Imam al-Nawawi mengatakan:
"Jika seorang musafir yang pulang ke rumah di waktu siang Ramadhan dan dia tidak berpuasa, dan mendapati isterinya bersih dari haidh dan nifas masa hari itu, atau sudah pulih dari sakit dan tidak berpuasa, maka dibenarkan dia mensetubuhi isterinya dan tidaklah ada kifarah baginya menurut pandangan kami." [al-Majmu', 6/174]
Hukum berjima' di bulan Ramadhan ini tidak sama dengan senario (yang dimaksudkan oleh Imam al-Nawawi) bagi mereka (suami dan isteri) yang luput uzur pada siang harinya dengan alasan uzur, bukannya orang yang berpuasa sengaja berbuka puasa kerana ingin melakukan jima' pada siang hari Ramadhan.
Begitulah serba sedikit mengenai hukum yang dikhilafkan ulama mengenai situasi luput uzur di siang hari Ramadhan. Jumhur berpendapat hanya mustahab/digalakkan imsak, dan bukannya harus atau wajib. WA.
wassalam
Gruss,
Lin