Array
Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 30-01-2023  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
JANGAN kecilkan cita-citamu, kerana cita-cita yang kecil akan menyebabkan seseorang itu mundur dalam gerak langkah perjalanan hidupnya menuju kejayaan

-- Saidina Umar Al-Khatab

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Maisarah99
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13727

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 7
Ahli: 0
Jumlah: 7




  Dari Galeri
Wif ma happy EVA FAMILY...!!me, ma dad, ma umi, kache...kakak la...tayko...my abang lew...dan dah little one...si buchuk...

  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 32 hari yang lalu


Isu Semasa
Topik: Undang-Undang Keluarga Islam & Soal Jawab


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Isu Semasa
    »» Undang-Undang Keluarga Islam & Soal Jawab

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh Undang-Undang Keluarga Islam & Soal Jawab

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-06-03 09:55


Undang-Undang Kekeluargaan Islam Di Malaysia

Undang-undang Kekeluargaan Islam di Malaysia adalah suatu undang-undang yang memperuntukkan tentang hal-hal yang berkaitan dengan perkahwinan, perceraian dan perkara-perkara yang berkaitan dengan keduanya. Ianya dinyatakan sendiri di dalam tajuk ringkas Undang-undang Kekeluargaan Islam iaitu, "suatu akta bagi mengkanunkan peruntukan-peruntukan tertentu Undang-undang Keluarga Islam mengenai perkahwinan, perceraian, nafkah, penjagaan dan lain-lain perkara berkaitan dengan kehidupan keluarga."

Setiap individu di Malaysia boleh merujuk kepada Undang-undang Kekeluargaan yang terdapat di setiap negeri seperti di bawah:

01. Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Johor, No. 5/1990
02. Enakmen Keluarga Islam Kedah, Bil. 1/1984
03. Enakmen Keluarga Islam Kelantan, No. 1/1983
04. Enakmen Keluarga Islam Melaka, No. 8/1983
05. Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri Sembilan, No. 7/ 1983
06. Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Pahang, No. 3/ 1991
07. Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perak, Bil. 13/1991
08. Enakmen Pentadbiran Undang-undang Keluarga Islam Perlis, Bil. 4/1992
09. Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri Pulau Pinang, Bil. 2/1985
10. Undang-undang Keluarga Islam Sabah, No. 15/1992
11. Ordinan Undang-undang Keluarga Islam Sarawak, No. 5/1991
12. Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor, No. 4/1984
13. Enakmen Undang-undang Pentadbiran Keluarga Islam Terengganu, Bil. 12/1985
14. Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan, 1984 (A303) pindaan (A82.

Kesemua Undang-undang Kekeluargaan Islam di atas memperuntukkan hak-hak yang boleh diperolehi dan juga tanggungjawab yang mesti dipenuhi oleh setiap individu. Undang-undang ini juga memperuntukkan tentang kesalahan-kesalahan serta hukuman yang boleh dikenakan.

Secara terperinci, klasifikasi bab dibahagikan seperti berikut:

01. Perkahwinan.
02. Pendaftaran perkahwinan.
03. Penalti dan pelbagai peruntukan berhubung dengan akad nikah.
04. Pembubaran perkahwinan.
05. Nafkah isteri dan anak.
06. Penjagaan anak.
07. Penalti / kesalahan.

Hak-hak yang boleh diperolehi melalui undang-undang tersebut pula dapat diklasifikasikan kepada beberapa bahagian iaitu:

01. Hak sebelum perkahwinan.
02. Hak semasa tempoh perkahwinan.
03. Hak selepas tempoh perkahwinan.


Disediakan oleh Unit Guaman Syarie, RDS Mawaddah Consultancy Centre.


Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-06-03 09:56


HAK SEBELUM PERKAHWINAN

Seperti yang telah dijelaskan, Undang-undang Kekeluargaan Islam menetapkan bahawa seseorang individu mempunyai hak untuk mengatur urusan perkahwinannya. Menurut undang-undang tersebut, terdapat beberapa hak yang boleh diperolehi iaitu:

1. Had umur minima perkahwinan.
2. Hak diminta keizinan untuk berkahwin.
3. Hak di dalam pertunangan.
4. Hak untuk mendapat mahar / mas kahwin.


Umur Minima Perkahwinan

Had umur minima perkahwinan bermaksud seseorang individu sama ada lelaki atau perempuan ditetapkan mencapai usia tertentu iaitu 16 tahun bagi perempuan dan 18 tahun bagi lelaki, untuk melayakkan individu tersebut berkahwin.

Had umur tertentu sedemikian perlu ditetapkan bagi menjamin kebajikan kedua-dua pasangan yang ingin mendirikan rumahtangga. Umur 16 tahun bagi seorang gadis dan 18 tahun bagi seorang teruna dianggap sebagai tahap umur dewasa dan mampu berfikir dengan matang untuk membuat sebarang keputusan berkaitan kehidupan masa depan.

Sekiranya peruntukan had umur tersebut tidak dipatuhi, perkahwinan tersebut adalah salah di sisi undang-undang walaupun dikira sah di segi syarak dan perkahwinan yang salah di sisi perundangan ini tidak boleh didaftarkan, malah hak-hak lanjutan ekoran perkahwinan tersebut juga sukar diperolehi oleh kedua-dua pihak.

Namun, terdapat pengecualian bagi peruntukan ini iaitu apabila keadaan tidak dapat dielakkan dan perkahwinan melibatkan pasangan bawah umur perlu dijalankan juga. Dalam keadaan ini, permohonan boleh dikemukakan kepada pihak Kadhi atau Mahkamah Syariah untuk mendapatkan keizinan.

Tidak semua negeri di Malaysia mempunyai peruntukan menetapkan had umur minima sebegini. Contohnya, Perak tidak mempunyai peruntukan tersebut, bererti setiap pasangan berhak mengemukakan permohonan untuk berkahwin tanpa mengira had umur.


Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

Hanan
..::PRESIDEN::..
Menyertai: 15.04.2003
Ahli No: 2
Posting: 1575
Dari: Sunway City

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-06-03 12:43


terima kasih kak mardhiah12 ...

jaga2 muslimah kalau nak kawen tu.. jangan sampai terlangar undang2 plak.. hehhe

kak mardhiah12 ni jurusan undang2 yer...

-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-06-03 14:35


assalamu`alaikum!

hanan, baru posting sikit tu, saja nak berkongsi apa yang akak dapat daripada officemate akak.. sebenarnya bukan akak yang amik jurusan undang-undang, tapi suami akak [saja numpang nama, dah dia expert bab syariah nih]

kita teruskan...

IZIN DALAM PERKAHWINAN

Seseorang individu Muslim yang bakal mendirikan rumahtangga telah diberikan hak oleh Undang-undang Kekeluargaan Islam yang diamalkan di seluruh Malaysia, untuk mendapatkan keizinannya terlebih dahulu. Hak diminta keizinan untuk berkahwin ini adalah melibatkan setiap individu sama ada pengantin lelaki atau pengantin perempuan, tak kira sama ada gadis ataupun janda.

Seorang gadis tidak boleh dipaksa kahwin sekalipun oleh wali mujbirnya. Wali mujbir ialah bapa atau datuk sebelah bapa dan ke atas. Mereka ini mempunyai kuasa untuk mengahwinkan anak-anak gadisnya tanpa izin gadis tersebut berdasarkan kepada syarat-syarat tertentu.

Ini bererti, izin bakal isteri mestilah diperolehi. Seorang bakal isteri dalam status janda, wajib mendapatkan keizinannya dengan jelas sementara bagi seorang gadis, memadailah diam itu sebagai tanda setuju.

Keizinan kedua-dua bakal pengantin terhadap sesuatu perkahwinan diperuntukkan bagi memenuhi dan menepati hikmah sesebuah perkahwinan. Cinta, kasih sayang, persefahaman dan kerjasama yang menjadi antara faktor utama kerukunan rumahtangga tak mungkin boleh diperolehi secara paksaan.

Namun, seperti yang disebutkan di atas, dalam beberapa keadaan, seorang gadis boleh dinikahkan oleh wali mujbir tanpa persetujuan gadis sekiranya:

1. Wali mujbir atau bakal suami tidak mempunyai permusuhan dengan si gadis.
2. Bakal suami sekufu dengan si gadis.
3. Bakal suami mampu membayar mahar misil.

Sekufu bermaksud mempunyai kesamaan dan keserasian antara kedua pasangan bakal suami isteri dan keutamaan diberikan kepada persefahaman di dalam hal-hal keagamaan.

Selain daripada hak mendapatkan izin kedua-dua pengantin, keizinan wali juga perlu diambil kira di dalam sesebuah perkahwinan. Sekiranya wali tidak bersetuju dengan sesebuah perkahwinan tanpa sebarang sebab yang munasabah di sisi syarak , permohonan boleh dikemukakan kepada pihak Mahkamah Syariah supaya perintah dikeluarkan bagi mengarahkan wali memberi izin perkahwinan tersebut dilakukan.

Sekiranya wali tetap enggan memberi izin, maka dalam keadaan ini, Mahkamah Syariah akan mengeluarkan perintah supaya perkahwinan tersebut menggunakan wali hakim.


Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-06-03 11:25


WALI HAKIM

Wali hakim ialah wali yang ditauliahkan oleh pihak berkuasa negeri untuk mengahwinkan perempuan yang tidak mempunyai wali nasab. Wali nasab pula ialah wali asal yang berhak ke atas diri si gadis iaitu bapa atau datuk sebelah bapa. Sekiranya bapa atau datuk tiada maka kuasa wali tersebut akan jatuh kepada saudara-saudara lelaki dari sebelah bapa.

Tidak semua individu lelaki berhak menjadi wali hakim. Status wali hakim hanya boleh diperolehi oleh sebahagian kaum lelaki sahaja yang menurut pandangan pihak berkuasa negeri mempunyai kelayakan-kelayakan tertentu. Mereka ini akan ditauliahkan dan diberi pengiktirafan sebagai wali hakim dan boleh menjadi wali kepada pengantin perempuan yang mempunyai masalah wali.

Perkahwinan-perkahwinan yang memerlukan wali hakim ialah:

1. Apabila pengantin perempuan tidak mempunyai wali nasab.
2. Wali mujbir menunaikan haji atau umrah.
3. Wali mujbir sengaja enggan mewalikan perkahwinan “tanpa alasan yang munasabah di sisi syarak”.
4. Perkahwinan yang melibatkan pengantin adalah anak tidak sah taraf.
5. Pengantin perempuan adalah saudara baru dan tidak mempunyai wali nasab.
6. Wali nasab ghaib dan tidak dapat dihubungi serta tidak pasti hidup atau mati.

“Tanpa alasan yang munasabah di sisi syarak” bermaksud wali melarang perkahwinan anak jagaannya kerana alasan yang lebih mementingkan kepentingan duniawi semata, contohnya kerana bakal suami si anak tidak berpendidikan tinggi seperti anak gadisnya, bakal suami bukan daripada golongan berharta dan lain-lain.



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-06-03 11:31


PERTUNANGAN DAN MAS KAHWIN

Hak dalam pertunangan


Berkaitan hak seseorang individu di dalam pertunangan, Undang-undang Kekeluargaan Islam telah memperuntukkan bahawa seseorang individu boleh mendapatkan gantirugi sekiranya sesuatu pertunangan itu diputuskan oleh pihak satu lagi.

Sebagai contoh, seorang perempuan yang diputuskan pertunangannya dalam keadaan dia tidak rela dengan keputusan pihak lelaki tersebut, maka dia berhak menuntut pihak lelaki membayar gantirugi perbelanjaan yang telah dibuat sebagai persediaan majlis dan menuntut supaya memulangkan semua pemberian pertunangan atau nilai barangan jika ianya telah digunakan.

Sekiranya suatu pertunangan itu diputuskan oleh pihak perempuan, maka keadaannya sama seperti jika pertunangan diputuskan oleh pihak lelaki. Pihak perempuan mesti memulangkan semua pemberian pertunangan atau nilai barangan jika ianya telah digunakan.

Pihak lelaki juga berhak menuntut gantirugi perbelanjaan yang telah dibuat untuk persediaan majlis dan menuntut kembali wang hantaran sekiranya telah diberikan kepada pihak perempuan.


Hak mendapat mas kahwin

Hak untuk mendapat mahar atau mas kahwin hanya diperolehi oleh pihak perempuan iaitu bakal isteri. Mas kahwin adalah hak yang wajib diperolehi oleh seorang isteri daripada suaminya. Mengikut peruntukan undang-undang, mas kahwin hendaklah dibayar oleh suami atau wakilnya kepada isteri atau wakilnya semasa pernikahan dijalankan di hadapan dua orang saksi.

Pihak pendaftar nikah akan mencatatkan jumlah mas kahwin, pemberian atau sebarang perjanjian pemberian atau cagaran mas kahwin dan pemberian bagi serahan masa akan datang iaitu selepas akad nikah.

Tiada ketetapan khas di dalam perundangan berhubung dengan jumlah mas kahwin. Namun, memadailah jumlah tersebut dalam anggaran kemampuan bakal suami dan tidak melibatkan hutang yang akan membebankan kehidupan kedua pasangan suami isteri tersebut di masa akan datang.

Tidak terdapat peraturan atau syarat tertentu berkaitan dengan ketetapan kadar mas kahwin. Namun, ada negeri yang menyelaraskan kadar mas kahwin tetapi ianya bukanlah satu kadar yang tetap dan perlu dipatuhi. Bererti, pengantin perempuan atau walinya berhak untuk meletakkan jumlah mas kahwin yang berbeza sama ada lebih kurang atau lebih tinggi berbanding amalan yang ada sekarang.

Mengikut amalan sekarang, jumlah mas kahwin bagi seorang pengantin perempuan ialah:

Negeri - Mas kahwin bagi gadis - Mas kahwin bagi janda
Wilayah Persekutuan - RM 80.00 - RM 40.00
Selangor - RM 80.00 - RM 40.00
Johor - RM 22.50* - RM 22.50*
Melaka - RM 40.00* - RM 40.00*
Negeri Sembilan - RM 24.00-RM 48.00 - RM 24.00-RM 48.00
Perak - Tiada Ketetapan
Kelantan - Tiada Ketetapan
Pahang - RM 22.50 - RM 22.50
Terengganu - Tiada Ketetapan
Kedah - Tiada Ketetapan
Perlis - Tiada Ketetapan
Pulau Pinang - Tiada Ketetapan
Sarawak - RM 120.00 - RM 120.00
Sabah - RM 100.00 - RM 50.00

*boleh ditambah tetapi tak boleh dikurangkan


Ada di kalangan masyarakat kita yang masih keliru antara mas kahwin dan hantaran. Realitinya, terdapat perbezaan yang ketara antara keduanya. Mas kahwin ialah pemberian wajib daripada suami kepada isterinya dan mas kahwin itu disebutkan semasa akad sama ada dibayar secara tunai atau hutang. Sementara hantaran ialah hadiah daripada suami kepada isterinya dan juga hadiah daripada isteri kepada suaminya iaitu saling bertukar hadiah sebagai tanda setuju dengan perkahwinan tersebut. Hantaran juga bukanlah perkara wajib tetapi hanyalah satu hukum adat.

Kebiasaannya, sebahagian daripada hantaran ini akan diberikan pada hari pertunangan dan sebahagian lagi akan diberikan pada hari akad nikah dijalankan. Barangan hantaran inilah yang ditetapkan mesti dipulangkan semula sama ada dalam bentuk asal atau nilaiannya sekiranya berlaku pemungkiran pertunangan.

Dalam pengamalan sekarang, masyarakat lebih menitik beratkan soal hantaran sehingga sanggup bergolok gadai. Malah apabila timbul persoalan untuk menaikkan kadar mas kahwin, masyarakat mula kecoh kononnya ianya akan membebankan pihak lelaki. Realitinya, kadar mas kahwin yang perlu diutamakan kerana ianya merupakan penghargaan untuk seorang isteri yang bersedia mempertaruhkan jiwa dan raganya bagi mengabdikan diri sebagai seorang isteri kepada seorang lelaki bernama suami.

Sememangnya terdapat hadis yang menjelaskan bahawa antara ciri-ciri wanita sholehah ialah apabila nilai mas kahwinnya rendah. Namun, harus diingat, Islam adalah bertepatan dan bersesuaian dengan setiap keadaan dan masa. Mas kahwin sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberi nilai kepada seorang isteri. Jika mengikut pengamalan sekarang, apakah yang boleh dibuat dengan RM22.50?

Kaum wanita berhak untuk meminta jumlah mas kahwin yang bersesuaian dengan dirinya tetapi bukanlah keterlaluan hingga menyebabkan bakal suami terpaksa berhutang. Di zaman Saidina Omar, ketika beliau cuba menetapkan kadar mas kahwin, bangun seorang wanita mempertikaikan cadangan beliau lantaran di dalam al-Quran jelas mengatakan mas kahwin adalah hak mutlak wanita. Saidina Omar akhirnya akur dengan pendapat wanita tersebut dan tiada ketetapan dibuat.

Merujuk kepada masyarakat kita hari ini, kenapakah tidak jumlah wang hantaran yang tidak wajib itu dikurangkan sedikit, cukup sekadar untuk membiayai majlis perkahwinan dan ditambahkan kadar mas kahwin, sebagai penghargaan dan hadiah pertama tanda cinta dan kasih seorang suami kepada isteri?


Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

nurkamar
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 25.04.2003
Ahli No: 479
Posting: 92
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-06-03 12:25


assalamua'laikum wrt.

untuk lebih lanjut,. boleh rujuk pada buku Ahmad Ibrahim- Undang-undang keluarga islam Malaysia atau Family law. terutama dalam bab bab pertunangan sebab wanita hampir kebanyakannya tak tahu hak dalam kes pertunangan. dalam buku ni diperincikan sepenuhnya tentang pertunangan yang sebenar. kak mardhiah, leh le kita kongsi ilmu sesama

-----------------
-cheras-


Bookmark and Share




  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-06-03 10:56


wa`alaikumussalam warahmatullah hiwabarokatuh wamaghifirotuh

nurkamar amik law kat UIA ker? buku yg adik mention tu, ada dlm simpanan suami..dia pun dulu ambil law kat uia, tapi biasaler akak jadi tukang nengok jer . nak membaca pun, i'm not into reading academic books, rasa nak pengsan kekadang baca buku universiti dulu.. , anyway, nurkamar leh share kat sini

sambungan...

PERMOHONAN KAHWIN

Perkahwinan luar negara

Bagi pasangan yang ingin berkahwin di luar negara, mereka hendaklah mendapatkan sokongan daripada pejabat kedutaan Malaysia bagi mendapatkan kebenaran daripada pendaftar perkahwinan negeri tempat calon bermastautin.

Setelah kebenaran diperolehi maka akad nikah boleh dilaksanakan dan kemudiannya didaftarkan di pejabat kedutaan Malaysia dan pejabat perkahwinan daerah atau negeri asal pasangan. Namun, dalam kebanyakan kes, perkahwinan itu hanya didaftarkan di pejabat kedutaan Malaysia dan satu surat akuan nikah akan dikeluarkan.

Surat perakuan nikah tersebut tidak sah digunakan di dalam negara. Ini bererti, apabila pasangan tersebut telah kembali ke dalam negeri (Malaysia), pendaftaran perkahwinan tersebut hendaklah dilakukan sekali lagi di Unit Nikah, Cerai dan Rujuk daerah berdekatan dalam tempoh enam bulan dari tarikh ketibaan dan satu surat perakuan yang baru akan dikeluarkan.


Perkahwinan dalam negeri

Kedua-dua pemohon lelaki dan perempuan hendaklah mengemukakan borang permohonan dan mendapatkan sokongan daripada Pendaftar Perkahwinan. Kedua-dua borang tersebut akan disatukan dan satu surat kebenaran daripada pendaftar akan dikeluarkan. Surat kebenaran tersebut akan membenarkan akad nikah dijalankan dan sijil nikah akan dikeluarkan.

Proses bagi perkahwinan dalam negeri yang melibatkan pasangan daripada dua negeri yang berlainan, adalah sama dengan proses perkahwinan yang melibatkan pasangan daripada negeri yang sama. Perbezaaannya, kebenaran daripada pendaftar kedua-dua negeri perlu diperolehi dan disatukan untuk mendapat surat kebenaran bagi membolehkan pemohon lelaki menjalankan akad nikah di luar daerah pemastautinannya.

Sebagai contoh, pengantin lelaki berasal dari Tanjung Malim, Perak sementara pengantin perempuan pula berasal dari Sabak Bernam, Selangor. Maka, pengantin lelaki perlu mendapatkan kebenaran daripada Pendaftar Nikah daerahnya bagi membolehkan beliau menjalankan akad nikah di luar daerahnya iaitu di Sabak Bernam. Kebenaran tersebut penting bagi membolehkan pihak Pendaftar Nikah daerah Sabak Bernam mengeluarkan kebenaran mengizinkan upacara akad nikah antara keduanya dijalankan.

Terdapat beberapa perkara yang perlu dibawa oleh pemohon lelaki semasa mengemukakan permohonan untuk sesuatu perkahwinan, iaitu:

1. Kad pengenalan atau visa yang sah.
2. Bukti mastautin (sekiranya alamat tempat tinggal berlainan dengan kad pengenalan).
3. Surat pengesahan status bujang dari majikan atau penghulu.
4. Salinan kad pengenalan dua orang saksi lelaki.
5. Surat cerai yang asal (jika duda).
6. Surat perakuan memeluk Islam (bagi saudara baru).
7. Surat kebenaran mahkamah (pengantin bawah umur).
8. Surat kebenaran bernikah di laur qaryah (berlainan qaryah).
9. Surat sokongan pejabat kedutaan (bagi bukan warganegara Malaysia).

Seperti pemohon lelaki, pemohon perempuan juga perlu mengemukakan beberapa perkara, iaitu:

1. Kad pengenalan atau visa yang sah.
2. Wali yang sah mengikut susunan wali.
3. Salinan kad pengenalan dua orang saksi lelaki.
4. Surat pengesahan status bujang dari majikan atau penghulu.
5. Surat cerai yang asal (jika janda).
6. Surat perakuan memeluk Islam (saudara baru).
7. Surat kebenaran mahkamah (pengantin bawah umur).
8. Surat sokongan pejabat kedutaan (bukan warganegara Malaysia).
9. Keizinan bertulis wali.

**

nih paling best, waktu sign borang ada pernyataan pengakuan lebih kurang cam gini , saya bersetuju untuk berkahwin dgn .... (nama suami)...

waktu akad nikah pun best gak, kena dengar lafaz taklik bebetul


Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-07-03 09:00


KAHWIN LARI DAN SINDIKET

Dalam situasi masyarakat sekarang, fenomena kahwin lari terutamanya kahwin di Thailand atau Siam, bukanlah fenomena yang pelik dan ganjil. Namun, masyarakat jangan terkeliru dengan kedudukan dan situasi sebenar kahwin lari. Terdapat dua kes yang berbeza berkaitan kahwin atau nikah lari di Thailand ini.

Pertama, sekiranya nikah tersebut dilakukan oleh mereka yang ditauliahkan oleh Kerajaan Malaysia, maka permohonan boleh dilakukan di pejabat agama daerah terdekat dalam tempoh enam bulan dari tarikh perkahwinan untuk mendapatkan pengesahan dan mendaftarkan perkahwinan tersebut. Denda juga akan dikenakan terhadap pasangan ini kerana berkahwin di luar negara tanpa kebenaran.

Kedua, perkahwinan yang melibatkan mereka yang tidak bertauliah ataupun nikah sindiket. Ianya akan merumitkan keadaan untuk mendapatkan pengesahan dari pihak Thailand juga kerana dibimbangi pernikahan tersebut tidak sah. Apabila keadaan ini berlaku maka ianya akan dikendalikan oleh Unit Penguatkuasa.

Sebagai peringatan kepada golongan wanita malah gadis, elakkan perkahwinan yang melanggar undang-undang terutamanya yang melibatkan nikah di sempadan. Ianya akan membawa kesan yang buruk di belakang hari. Namun, kepada mereka yang telah melakukannya, pastikan perkahwinan itu mendapat pengesahan pihak berkuasa tempatan dan didaftarkan. Ini sebagai persediaan menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal berlaku di masa depan kerana perkahwinan yang tidak didaftarkan secara sah akan menghalang seseorang isteri menuntut sebarang hak di dalam perkahwinannya apatah lagi selepas perkahwinannya.

Nikah atau kahwin sindiket pula bermaksud perkahwinan yang dijalankan di kawasan sempadan Thailand atau di mana-mana kawasan lain di Malaysia oleh satu kumpulan atau orang perseorangan yang tidak mendapat kebenaran menjalankan upacara pernikahan daripada pihak berkuasa kerajaan. Kebiasaannya, kumpulan atau orang perseorangan ini akan menyediakan segala kemudahan untuk pasangan melangsungkan perkahwinan termasuk menyediakan saksi dan wali untuk pihak perempuan.

Masalah akan timbul kerana perkahwinan ini adalah diragui kesahihannya dan tidak dapat didaftarkan kerana surat perakuan nikah yang dikeluarkan adalah palsu. Sebagai contoh, perkahwinan dijalankan di sempadan Kedah/ Thailand tetapi sijil perakuan yang dikeluarkan ialah sijil negeri Perak.


Kesan

Terdapat dua kesan yang berbeza berkaitan dengan kahwin sindiket ini iaitu:

1. Sekiranya perkahwinan itu melibatkan wali yang sah maka perkahwinan tersebut adalah dianggap sebagai sah di sisi syarak. Perkahwinan ini hendaklah didaftarkan di Unit Nikah, Cerai dan Rujuk di pejabat agama yang berdekatan.

Kegagalan melakukan pendaftaran ini boleh menyebabkan implikasi yang lebih buruk pada masa hadapan terutamanya jika berlaku perceraian. Sebagai contoh, isteri tidak berhak menuntut sebarang hak daripada suaminya kerana tiada rekod pendaftaran perkahwinan antara mereka.

2. Sekiranya perkahwinan itu dijalankan menggunakan wali yang diragui sah maka perkahwinan tersebut juga diragui kesahihannya. Apabila keadaan ini berlaku maka akan timbul masalah untuk mendaftarkan perkahwinan itu. Satu siasatan terperinci terpaksa dijalankan oleh pihak berkuasa bagi mendapatkan kepastian sama ada perkahwinan tersebut sah atau tidak. Jika didapati perkahwinan itu sah, maka pendaftaran akan dijalankan dan denda akan dikenakan kepada pasangan terlibat.

Sebaliknya jika dibuktikan perkahwinan itu tidak sah, maka perintah ‘farak’ iaitu pengasingan antara suami isteri terlibat akan dikeluarkan. Pasangan ini hanya akan disatukan semula melalui akad nikah baru yang pasti kesahihannya.

Secara teorinya, proses perkahwinan secara sindiket adalah hampir sama dengan proses perkahwinan biasa. Namun, terdapat perbezaan dari segi praktikalnya.

Di dalam perkahwinan biasa, pasangan pengantin yang perlu menyediakan wali dan saksi sebaliknya di dalam perkahwinan sindiket, kebiasaannya, wali dan saksi disediakan. Kos bayaran bagi kahwin sindiket juga tinggi iaitu mencapai RM 3000.00 berbanding dengan kahwin biasa yang hanya menelan belanja antara 1% hingga 5% daripadanya. Contohnya di Selangor, kos yang dikenakan ialah sekitar RM 150.00. Perkahwinan sindiket tidak melibatkan sebarang urusan dengan Jabatan Agama Islam sebaliknya perkahwinan biasa perlu didaftarkan di Unit Nikah, Cerai dan Rujuk, Jabatan Agama Islam atau Pejabat Agama Daerah.


Faktor penyebab

Terdapat dua faktor utama yang menyebabkan berlakunya kes kahwin sindiket iaitu:

Perkahwinan poligami: pasangan yang terlibat berkemungkinan tidak mendapat kebenaran untuk berpoligami daripada pihak mahkamah atau berhasrat untuk merahsiakannya daripada pengetahuan isteri sedia ada.
Perkahwinan yang tidak dipersetujui oleh wali: sama ada perkahwinan itu melibatkan poligami atau tidak bersetuju dengan pasangan pilihan si anak.



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

nurkamar
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 25.04.2003
Ahli No: 479
Posting: 92
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-07-03 17:13


tentang hal di sebutkan, perlu di tekankan bahawa segala nya tertumpu pada Mazhab Shafiee. untuk mazhab mazhab yang lain, dia berubah ubah. dari segi wali, saksi dan sebagainya.

saya dulu upm, pembangunan kekeluargaan ))

-----------------
-cheras-


Bookmark and Share




  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-07-03 08:40


assalamu`alaikum

oo, pembangunan keluarga..under bachelor apa yer? dah lama grad ke? sekarang tgh buat apa? takpe kan taaruf sikit-sikit

**

HAK SEMASA TEMPOH PERKAHWINAN

Semasa tempoh perkahwinan, terdapat beberapa hak yang boleh diperolehi oleh setiap individu samada sebagai seorang isteri atau seorang suami. Hak-hak tersebut ialah:

1. Hak untuk mendapat nafkah.
2. Hak untuk mendapat layanan yang baik.
3. Hak untuk membubarkan perkahwinan.

Hak untuk mendapat nafkah bermaksud kedua-dua suami isteri bertanggungjawab untuk memberikan nafkah kepada pasangannya dan berhak memperolehi nafkah daripada pasangannya. Nafkah yang dimaksudkan merangkumi nafkah batin dan nafkah zahir.

Bagi nafkah batin, seorang isteri bertanggungjawab menyempurnakan keinginan seks suaminya apabila suami berhajat kecuali disebabkan halangan-halangan syarak dan kesihatan. Bagi seorang isteri pula, beliau berhak dilayani oleh suaminya sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh empat hari. Kadar ini mengambil kira rutin giliran sekiranya berpoligami. Sekiranya dalam tempoh tersebut isteri tidak dilayani malah jika isteri berkeinginan mendapat layanan seks dari suami, isteri berhak meminta daripada suaminya dan suami berkewajipan memenuhi permintaan isteri.

Nafkah zahir pula bermaksud segala keperluan hidup seharian iaitu makan minum, tempat tinggal, pakaian, perkhidmatan seperti perubatan, pendidikan, peribadatan dan lain-lain lagi yang dikira wajar dan tidak melampau di sisi syarak. Nafkah zahir ini merupakan tanggungjawab suami terhadap isteri samada isteri mampu menyara dirinya sendiri, apatah lagi sebaliknya.

Sekiranya suami gagal membayar jumlah nafkah yang patut kepada isteri dan anak-anak, isteri berhak mengemukakan aduan kepada Mahkamah Syariah dan mahkamah akan mengeluarkan perintah supaya suami membayar nafkah tersebut.

Namun, dalam sesetengah keadaan, seseorang isteri akan kehilangan hak untuk mendapat peruntukan nafkah daripada suaminya iaitu apabila didapati isteri berlaku nusyuz. Keadaan-keadaan tersebut antaranya ialah:

Apabila dia tidak menunaikan kewajipannya sebagai isteri yang menjadi hak suaminya termasuk tidak melayani suami di tempat peraduan.
Apabila dia enggan mematuhi kata-kata suami yang tidak bercanggah dengan hukum syarak.
Apabila dia meninggalkan rumah suaminya bertentangan dengan kehendak suaminya.
Apabila dia enggan berpindah bersama suaminya ke satu rumah atau tempat lain.

Hak untuk mendapat layanan yang baik pula bermaksud kedua-dua pasangan suami isteri berhak untuk mendapat layanan yang baik daripada pasangan masing-masing. Setiap pasangan memerlukan kasih sayang, bimbingan dan perhatian. Seorang suami mesti menghormati isteri begitu juga isteri mesti menghormati suami.

Walaupun seorang suami dianggap sebagai ketua keluarga, tetapi isteri bukanlah seorang hamba yang boleh dikerah melakukan kerja-kerja rumah sesuka hati suami. Bagi seorang isteri pula, walaupun suaminya adalah pekerja bawahannya di pejabat tetapi di rumah, suami adalah ketua yang mesti ditaati.

Seorang suami juga hendaklah memberi keadilan kepada isteri-isteri yang dimadukan kerana menjadi hak setiap isteri tersebut mendapat keadilan dalam kehidupan berpoligami.



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 09-07-03 10:10


assalamu`alaikum

HAK UNTUK MEMBUBARKAN PERKAHWINAN

Hak untuk membubarkan perkahwinan bermaksud seseorang individu sama ada suami atau isteri mempunyai hak untuk membubarkan sesuatu perkahwinan apabila hikmah perkahwinan tidak dapat dinikmati.

Apabila berlaku suatu konflik yang kritikal antara suami iateri, aduan hendaklah dibuat kepada Unit Khidmat Nasihat Keluarga di pejabat agama yang berdekatan. Satu sesi kaunseling akan diadakan bagi membantu ke arah perdamaian. Sekiranya perdamaian dapat diperolehi maka fail aduan akan diletakkan di bawah pemerhatian unit tersebut. Namun, sekiranya perdamaian gagal diperolehi dan kedua-dua pihak bersedia untuk membubarkan perkahwinan maka permohonan untuk mendapatkan perceraian boleh dibuat di Mahkamah Syariah berdekatan.

Terdapat beberapa cara yang boleh dilakukan oleh seseorang individu untuk membubarkan perkahwinannya. Bagi seorang suami, beliau boleh mengemukakan permohonan untuk menceraikan isterinya secara talak kepada pihak Mahkamah Syariah. Sementara bagi seorang isteri pula, beliau boleh memohon kepada Mahkamah Syariah untuk membubarkan perkahwinannya sam ada secara fasakh, taklik atau khuluk. Namun, sekiranya seorang suami telah melafazkan talak di luar mahkamah bererti tanpa izin pihak Mahkamah Syariah, maka pengesahan lafaz talak tersebut perlu dilakukan sama ada oleh suami atau isteri di Mahkamah Syariah.

Bagi mendapatkan pengesahan talak, permohonan hendaklah dikemukakan kepada pihak Mahkamah Syariah untuk mendapatkan pengesahan tersebut. Mahkamah akan membicarakan permohonan dan jika sabit berlaku perceraian maka ianya akan didaftarkan. Sebaliknya, jika talak yang diucapkan tersebut tidak dapat disabitkan berlaku, kes akan dibubarkan.

Berkaitan permohonan cerai, seorang isteri juga berhak untuk memohon perceraian terhadap suaminya di Mahkamah Syariah dengan memfailkan permohonan. Permohonan ini akan dibicarakan dan sekiranya mahkamah berpuas hati dengan permohonan tersebut setelah segala bukti dan keterangan dikemukakan, maka permohonan cerai tersebut akan diluluskan.

Mahkamah akan memerintahkan suami melafazkan cerai dengan lafaz; “ Saya menceraikan isteri saya Pulanah binti Pulan dengan talak satu.” Lafaz ini merupakan peraturan yang diseragamkan oleh pihak mahkamah demi kemaslahatan dan kepentingan pasangan tersebut di kemudian hari. Malah, bagi mengelakkan pengucapan lafaz cerai secara emosional yang mungkin melibatkan talak dua atau tiga yang sudah pasti akan turut menyusahkan pasangan itu nanti.



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

nurkamar
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 25.04.2003
Ahli No: 479
Posting: 92
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-07-03 18:05


assalamua'laikum akak..

lama gak tak buka farum ni.. saya dulu bac sc (pembangunan manusia).

tapi sekarang ni dah mula khusus pada psikologi kanak kanak.. )) sebab bertugas sebagai guru sandaran (pendidikan khas). alhamdulillah, akhirnya tak lari dari bidang asal ))

seronok baca tentang bahagian ni.. moga moga ianya akan memberi banyak manfaat kepasa warga komuniti


-----------------
-cheras-


Bookmark and Share




  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 31-07-03 09:24


wa`alaikumussalam warahmatullah

erm, dah jadi cikgu yer ? tahniah

sambungan...

Permohonan Fasakh

Definisi

Fasakh ialah pembubaran perkahwinan yang dilakukan apabila terdapat sebab-sebab munasabah yang diharuskan oleh syarak. Antara sebab-sebabnya ialah:


01. Suami tidak diketahui berada di mana selama tempoh lebih daripada satu tahun.
02. Suami tidak menyediakan peruntukan nafkah selama tempoh tiga bulan berturut-turut.
03. Suami dihukum penjara selama tempoh tiga tahun atau lebih.
04. Suami tidak menunaikan keperluan nafkah batin isteri selama tempoh satu tahun tanpa alasan yang munasabah.
05. Suami tidak mampu memberikan nafkah batin sejak awal perkahwinan dan keadaan ini tidak diketahui oleh isteri ketika perkahwinan dijalankan.
06. Suami telah gila selama dua tahun atau mengidap penyakit kusta atau vitilago atau penyakit kelamin yang berjangkit.
07. Isteri telah dikahwinkan secara paksa oleh wali mujbirnya ketika belum mencapai umur baligh dan telah menolak perkahwinan ini tika belum mencapai umur lapan belas tahun malah isteri tersebut masih belum disetubuhi oleh suaminya.
08. Suami menganiayai dan memudharatkan kehidupan isteri.
09. Isteri tidak bersetuju dengan perkahwinan itu atau terpaksa bersetuju.
10. Persetujuan isteri diberikan dalam keadaan isteri menghidapi sakit otak yang tidak layak berkahwin.

Bagi negeri-negeri seperti Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan, Selangor, Pulau Pinang, Terengganu, Johor, Perlis, Sarawak dan sabah terdapat peruntukan yang menyatakan bahawa salah satu alasan fasakh ialah suami tidak berlaku adil mengikut syarak di dalam melayani isteri-isterinya.

Menganiayai dan memudharatkan kehidupan isteri bermaksud suami melakukan salah satu atau gabungan perkara-perkara berikut iaitu:

1. Selalu memukul dan menyakiti isteri.
2. Berkawan dengan perempuan jahat dan bersikap keji di sisi agama.
3. Memaksa isteri hidup secara lucah.
4. Melupuskan harta isteri atau melarang isteri menggunakan haknya secara wajar terhadap harta itu.
5. Menghalang isteri menunaikan kewajipan agama.
6. Gagal bersikap adil menurut hukum syarak di dalam kehidupan berpoligami.


Hak permohonan

Permohonan fasakh bukan sahaja diperuntukkan kepada isteri malahan suami juga boleh memohon fasakh disebabkan kesalahan atau kekurangan isteri. Terdapat negeri yang memperuntukkan di dalam undang-undang kekeluargaannya berkaitan kesalahan dan kekurangan isteri yang membolehkan suami memohon fasakh, contohnya negeri Kedah yang memperuntukkan antara sebab dan alasan permohonan fasakh dari pihak suami ialah:

1. Isteri mempunyai kecacatan yang menghalang persetubuhan dilakukan.
2. Isteri telah gila selama tempoh satu tahun atau sedang mengidap penyakit kusta atau vitilago atau kelamin dalam keadaan boleh berjangkit.


Prosedur permohonan

Pemohon yang ingin mendapatkan tuntutan fasakh perlu mengemukakan borang permohonan atau penyata tuntutan atau kedua-duanya sekali (bergantung kepada negeri) dan kes akan didaftarkan untuk perbicaraan. Sekiranya permohonan fasakh tersebut diluluskan oleh Mahkamah Syariah maka fasakh tersebut akan didaftarkan. Sebaliknya jika permohonan tersebut ditolak, maka kes akan ditutup.


Kesan

Fasakh adalah termasuk di dalam kategori talak bain sughra iaitu bagi pasangan yang perkahwinan mereka terbubar disebabkan fasakh, mereka tidak boleh merujuk kembali walaupun masih berada di dalam tempoh eddah. Namun, mereka boleh kembali hidup sebagai pasangan suami isteri dengan dilakukan akad nikah semula selepas tamat tempoh eddah.




Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 05-08-03 10:08


CERAI TAKLIK

Definisi

Taklik ialah pembubaran perkahwinan yang berlaku apabila suami atau isteri melanggar taklik iaitu syarat-syarat yang telah dipersetujui bersama. Apabila perlanggaran syarat berlaku, aduan hendaklah dikemukakan kepada pihak mahkamah dan jika didapati sabit berlaku maka gugur talak.


Bentuk

Kebiasaannya, taklik yang sering berlaku ialah taklik yang diucapkan oleh pihak suami selepas akad nikah berkaitan pengabaian nafkah seperti yang terdapat di dalam surat akuan nikah iaitu “Saya mengaku apabila saya:

1. tinggalkan isteri saya selama empat bulan Hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksaan,
2. dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama tempoh masa yang tersebut sedangkan dia mentaati saya,
3. atau saya melakukan sebarang mudharat kepada tubuh badannya,
4. kemudian dia mengadu kepada Mahkamah Syariah dan apabila sabit aduannya di Mahkamah Syariah,
5. dan dia memberi kepada Mahkamah Syariah yang menerima bagi pihak saya RM1.00 maka pada ketika itu tertalaklah dia dengan cara khuluk”

Ada beberapa negeri yang meletakkan taklik tambahan iaitu sekiranya suami merujuk isterinya tanpa persetujuan pihak isteri maka jatuh satu talak. Malah ada negeri yang tidak meletakkan tebus talak untuk memperolehi taklik seperti yang berlaku di Wilayah Persekutuan.

Taklik seperti di atas diucapkan oleh pihak suami selepas akad nikah bertujuan melindungi hak isteri dan untuk kebaikan isteri agar tidak dianiayai. Namun, taklik selepas akad nikah ini tidak menjadi kemestian dan tidak menjadi kesalahan di sisi perundangan sekiranya pihak suami enggan mengucapkan taklik tersebut.

Di samping taklik di atas, terdapat beberapa contoh taklik lain yang pernah diputuskan oleh mahkamah antaranya:

1. Suami enggan membenarkan isteri keluar dari rumah dan sekiranya isteri engkar maka akan jatuh talak
2. Suami melafazkan hubungan perkahwinan antara dia dan isteri tamat apabila isteri yang sedang hamil selamat melahirkan anak mereka.

Perlu diingatkan bahawa ucapan taklik bukanlah ucapan gurauan kerana ianya boleh menyebabkan suatu ikatan perkahwinan terbubar. Lantaran itu, para suami diingatkan agar tidak mempersendakan ucapan-ucapan yang berbau talak ini.


Kesan

Sama seperti fasakh, taklik adalah termasuk di dalam bain sughra. Pasangan suami isteri ini tidak boleh merujuk semula walau di dalam tempoh eddah tetapi boleh bersama kembali dengan akad baru selepas tempoh eddah.



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 11-08-03 09:22


assalamu`alaikum

CERAI KHULUK

Definisi

Khuluk bermaksud tebus talak iaitu perceraian yang disertakan dengan bayaran tertentu yang mesti dijelaskan oleh pihak isteri. Ini berlaku dalam keadaan suami enggan menceraikan isterinya sedangkan isteri tidak boleh lagi hidup bersama suami dan suami hanya menceraikan isteri dengan khuluk. Maka, jika kadar tebusan dipersetujui, suami hendaklah melafazkan talak.


Kadar bayaran

Tiada kadar tertentu yang ditetapkan bagi sesuatu permohonan khuluk. Ianya bergantung kepada persetujuan antara kedua pihak iaitu suami isteri yang ingin bercerai. Kebiasaannya, terdapat suami yang menuntut supaya dibayar dengan jumlah separuh daripada wang hantaran perkahwinan. Namun, ada juga yang meminta dalam jumlah yang sedikit contohnya RM 1.00, RM 2.00 dan RM 5.00.


Permohonan khuluk

Permohonan bagi mendapatkan cerai khuluk perlu dikemukakan dan kes tersebut akan didaftarkan untuk perbicaraan. Sekiranya pihak suami bersetuju untuk melafazkan khuluk maka perceraian akan didaftarkan.

Sebaliknya jika suami enggan melafazkan cerai khuluk maka satu jawatankuasa pendamai akan dibentuk. Jika laporan jawatankuasa adalah positif iaitu perdamaian diperolehi maka kes akan ditutup. Sekiranya laporan gagal menunjukkan perdamaian maka Mahkamah Syariah akan memerintahkan suami melafazkan cerai khuluk dan perceraian tersebut akan didaftarkan.


Kesan

Suami isteri yang berpisah kerana khuluk tidak boleh merujuk kembali walaupun si isteri masih berada di dalam tempoh eddah. Ini adalah kerana khuluk termasuk di dalam kategori talak bain sughra iaitu tidak boleh rujuk tetapi pasangan ini boleh bersama semula sebagai pasangan suami isteri dengan akad nikah baru.



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 11-08-03 09:23


Isteri Nusyuz, Suami Dayus

Huraian kes:

Aminah telah berkahwin dengan Aziz selama hampir 8 tahun. Perkahwinan mereka telah dikurniakan dengan 2 orang anak, masing-masing berusia 6 tahun, lelaki dan 5 tahun, perempuan.

Sejak hampir setahun kebelakangan ini, Aminah mula menunjukkan reaksi perubahan terhadap rumahtangganya. Aminah tidak lagi pulang awal ke rumah selepas menyelesaikan tugasannya sebagai seorang guru di sebuah sekolah menengah. Kebiasaannya sebelum ini, Aminah akan sampai ke rumah antara jam 2.30 hingga pukul 3.00 petang selepas mengambil anak-anaknya di rumah pengasuh. Sekarang, Aminah hanya akan sampai ke rumah antara jam 8.00 hingga 9.00 malam. Apabila disoal oleh Aziz, Aminah akan meninggikan suara mengatakan dia mempunyai banyak kerja yang perlu diselesaikan. Pada awalnya, Aziz cuba mempercayai kata-kata Aminah, tetapi, bila hampir setiap hari, keadaan yang sama berlaku, Aziz mula rasa curiga. Aminah juga mula menyisihkan diri daripada Aziz, enggan tidur bersama malah Aminah tidur di bilik anak-anaknya.

Aminah tidak lagi mengambil berat tentang keperluan Aziz, makan atau tidak, Aminah tidak pernah peduli. Baju tidak lagi bergosok. Bila Aziz meminta Aminah tolong gosokkan bajunya, Aminah akan menyindir, masakan Jaga pun nak berpakaian kemas, baju bergosok pun, tidak akan menambahkan pendapatan. Aziz cuba bersabar. Dia tahu, perubahan sikap Aminah terjadi selepas perniagaannya lingkup di kala ekonomi negara gawat hingga memaksa Aziz melakukan apa sahaja kerja yang terdaya bagi memikul tanggungjawab keluarga. Aziz belum pernah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai suami, menyediakan keperluan dan nafkah untuk isteri dan anak-anak. Pendapatannya hampir setahun kebelakangan ini sebagai Jaga dan membuka perniagaan burger secara sambilan tika tidak bekerja, masih mencukupi untuk kehidupan mereka sekeluarga, walaupun tidak mewah. Aziz belum pernah meminta wang atau bantuan daripada Aminah. Cuma, Aziz akui dia tidak mampu berbelanja besar untuk keperluan Aminah dan selalunya Aminah akan membeli keperluannya sendiri.

Semalam, Aziz tidak bekerja kerana mendapat cuti bagi menjaga anaknya yang menghidapi demam panas. Isterinya terpaksa menghadiri kursus selama 3 hari di Langkawi, sejak 2 hari lalu. Aziz cuba menghubungi telefon bimbit isterinya tetapi gagal. Petang semalam, Aziz tinggalkan anaknya kepada pengasuh kerana terpaksa keluar ke pasaraya bagi mendapatkan bekalan untuk jualan burger. Ketika melalui hadapan sebuah hotel terkemuka di bandar Alor Setar, Aziz terpandang isterinya sedang berjalan mesra bersama seorang lelaki memasuki hotel berkenaan. Merah padam muka Aziz menahan marah.

Aziz tidak mati langkah. Dia mengikut dari jauh, tunggu sehingga Aminah dan pasangannya memasuki lif dan kemudian mendapatkan maklumat daripada kaunter pendaftaran. Aziz terpaksa menipu kononnya pasangan yang baru menaiki lif itu adalah kawan lamanya dan petugas tersebut memberikan nombor bilik penginapan yang dikehendaki. Tersirap darah Aziz bila diketahui Aminah bersama pasangannya telah menginap di situ sejak dua hari lepas, bererti Aminah tidak ke Langkawi.

Aziz segera menghubungi pejabat agama yang berdekatan dan membuat aduan. Akhirnya Aminah diserkup oleh pegawai penguasa agama bersama pasangannya, di bilik hotel tersebut dalam keadaan separuh berpakaian. Aziz juga mengetahui bahawa lelaki yang menjadi pasangan Aminah adalah seorang usahawan berjaya, suami kepada seorang wanita dan telah mempunyai 4 orang anak.


Penyelesaian kes:

1. Dari sudut jenayah syariah

Aminah dan pasangannya boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM 3,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-duanya sekali, jika disabitkan bersalah melakukan khalwat atau persetubuhan haram.


2. Dari sudut kekeluargaan Islam

a) Aminah berhak diceraikan oleh Aziz dan Aminah akan kehilangan hak untuk mendapatkan nafkah eddah, mutaah dan jagaan anak jika disabitkan nusyuz oleh pihak mahkamah. Aziz perlu membuktikan bahawa Aminah telah nusyuz kerana gagal menyempurnakan kewajipan dan tanggungjawab sebagai seorang isteri antaranya enggan melayani keperluan seks Aziz malah membuktikan bahawa Aminah mempunyai hubungan sulit dengan lelaki lain. Tangkapan yang dibuat oleh pihak penguatkuasa ke atas Aminah dan pasangannya boleh dikemukakan sebagai keterangan bagi menyokong kes nusyuz tersebut.

b) Lelaki yang menjadi pasangan Aminah telah dikira sebagai dayus dan isterinya juga berhak mendakwa suaminya di atas kesalahan matrimoni iaitu kesalahan di dalam perkahwinan Islam sebagai menganiayai isteri. Jika disabitkan bersalah, si suami boleh didenda tidak melebihi RM 1,000 atau penjara tidak melebihi 6 bulan atau kedua-duanya sekali. Si isteri juga berhak memohon agar Mahkamah Syariah mengeluarkan perintah supaya suaminya kembali menjadi seorang suami yang bertanggungjawab, sekiranya ingin meneruskan perkahwinan mereka. Seandainya perintah mahkamah ini dilanggar oleh si suami, dalam erti kata lain, si suami tidak menjalankan tanggungjawabnya yang patut sebagai seorang suami, maka si suami boleh didenda tidak melebihi RM 3,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun penjara atau kedua-duanya sekali, kerana mengingkari perintah mahkamah. Sebaliknya, sekiranya isteri lelaki tersebut enggan meneruskan perkahwinannya, si isteri berhak membuat permohonan cerai dan mendapat hak untuk nafkah eddah, mutaah, harta sepencarian dan jagaan anak.



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 12-08-03 09:07


Ila'

Definisi

Ila’ ialah sumpah seorang suami untuk tidak bersetubuh dengan isterinya selama-lamanya atau melebihi empat bulan.


Antara lafaz sumpah ila’ ialah:

a) lafaz sarih iaitu lafaz yang jelas seperti:

Aku tidak akan bersetubuh dengan kamu lebih dari empat bulan.
Aku tidak akan jimak dengan kamu lebih dari empat bulan.

b) lafaz kinayah iaitu lafaz yang tidak menunjukkan ila’ kecuali dengan niat:

Aku tidak akan sentuh kamu selama empat bulan. Dalam lafaz ini sekiranya suami berniat makna sentuh itu ialah bersetubuh maka sahlah ila’ pada ketika itu.


Hukum dan syarat Ila’

Hukum ila’ adalah haram kerana ila’ ialah perbuatan yang memudharatkan si isteri dan juga ia merupakan sumpah untuk meninggalkan perkara yang wajib (bersetubuh).

Ila’ dikira terjadi dan sah apabila menepati syarat-syarat berikut:

Suami yang melakukan hubungan jenis adalah seorang lelaki yang ada keupayaan dan kemampuan. Bererti tidak sah ila’ dari suami yang mengidap unnah iaitu mati pucuk atau dalam tahanan (penjara) kerana sememangnya suami tersebut tidak berupaya melakukan jimak dengan isterinya.
Suami yang berila’ tersebut adalah seorang yang berakal dan cukup umur.


Implikasi ila’

Terdapat dua implikasi yang timbul akibat perbuatan ila’ :

Sekiranya seorang suami yang telah melafazkan ila’ kemudian dia telah melanggar ila’nya itu dengan bersetubuh kembali dengan isterinya sebelum cukup tempoh empat bulan atau lebih maka dia tertakluk kepada hukum-hukum berikut:

a) dalam keadaan ketika si suami bersumpah dengan nama Allah untuk tidak bersetubuh dengan isterinya dalam tempoh empat bulan dan kemudian melanggarnya, maka dia wajib membayar kifarah yamin iaitu hukuman ke atas sumpah mengikut turutan berikut:

Memerdekakan seorang hamba Muslim.
Memberikan makanan kepada sepuluh orang miskin, satu cupak setiap seorang.
Memberikan pakaian kepada sepuluh orang miskin, setiap seorang satu pasang.
Berpuasa selama tiga hari berturut-turut.

Apabila kifarat telah ditunaikan maka gugurlah ila’ dan suami dibenarkan bergaul semula dengan isterinya.


b) Sekiranya ila’ itu dibuat secara sumpah taklik maka apabila si suami menyetubuhi isterinya, jatuhlah talak ke atas isterinya itu.

c) Sekiranya ila’ itu dibuat (dilafazkan) secara nazar seperti kata suami; “Kalau aku menyetubuhi kamu dalam masa empat bulan maka aku wajib berpuasa selama sepuluh hari.” Maka, sekiranya suami menyetubuhi isterinya sebelum cukup tempoh yang disebutkan maka dia wajib membayar nazarnya dengan berpuasa selama sepuluh hari.

Sekiranya seorang suami yang telah berila’ dan dia tidak bersetubuh dengan isterinya sehingga tamat tempoh ila’ tersebut maka hukumnya gugur talak bain ke atas isteri sebagai balasan ke atas kezaliman suami terhadap isterinya dan sebagai rahmat kepada isteri untuk membebaskannya daripada suami dan membolehkannya berkahwin dengan lelaki yang lain pula.



Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-08-03 14:45


ZIHAR

Definisi

Zihar ialah apabila seorang suami menyamakan isterinya dengan mana-mana perempuan yang diharamkan berkahwin dengannya. Perempuan yang diharamkan berkahwin tersebut hendaklah yang diharamkan berkahwin buat selama-lamanya seperti ibu dan anak perempuan.


Hukum

Zihar hukumnya haram. Ini bermakna lelaki yang menziharkan isterinya dikira berdosa kerana mengharamkan perkara yang halal. Perbuatan zihar sekali imbas dapat dilihat seakan-akan ila’ kerana kedua-duanya adalah satu pernyataan untuk tidak bersetubuh dengan isteri dan persetubuhan hanya boleh dilakukan setelah membayar kifarat (denda).


Bentuk

Zihar terbahagi kepada tiga bentuk iaitu:

1. Zihar mutlak seperti kata suami kepada isterinya, “Kamu seperti ibu aku” atau “Hidung kamu seperti hidung ibu aku”.
2. Zihar secara taklik seperti kata suami kepada isterinya, “Kalau kamu pakai blouse tu, aku nampak kamu macam adik perempuanku”.
3. Zihar sementara seperti kata suami kepada isteri, “Pada bulan puasa, kamu macam ibuku”.


Implikasi

Apabila telah berlaku zihar, maka suami diharamkam bersetubuh dengan isterinya kecuali setelah membayar kifarat (denda).


Kifarat

Terdapat tiga jenis kifarat zihar mengikut keutamaan iaitu:

1. Membebaskan (memerdekakan ) seorang hamba Muslim.
2. Berpuasa dua bulan berturut-turut.
3. Memberi makan enam puluh orang miskin dengan secupak beras setiap seorang atau dinilaikan harga makanan tersebut.


Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 25-08-03 14:45


Hadhanah (Hak Penjagaan Anak)

Pengenalan

Selepas berlaku pembubaran sesebuah perkahwinan, hadhanah iaitu penjagaan anak-anak adalah hak seorang ibu. Namun, ianya tertakluk kepada beberapa perkara:

Sekiranya anak-anak di bawah usia mumaiyiz iaitu 9 tahun bagi perempuan dan 7 tahun bagi lelaki, maka mereka berhak dipelihara oleh ibu mereka (isteri).
Ibu berhak memohon hak lanjutan penjagaan sehingga usia anak mencapai 11 tahun bagi perempuan dan 9 tahun bagi lelaki.
Selepas usia tersebut, mahkamah akan memberi pilihan kepada anak-anak untuk memilih samada ingin bersama ibu atau bapa mereka.

Mumaiyiz bermaksud berkemampuan untuk membuat keputusan membezakan antara yang baik dan buruk.

Walau bagaimanapun, hak penjagaan anak-anak di bawah usia mumaiyiz bukanlah hak mutlak seorang ibu. Ini bererti seorang ibu boleh hilang kelayakan untuk menjaga dan memelihara anak-anaknya walaupun anak-anak tersebut masih di bawah umur.


Kelayakan Penjagaan

Kelayakan yang perlu bagi seorang ibu untuk mendapatkan hak penjagaan terhadap anak-anaknya ialah:

Seorang Islam.
Sempurna akal.
Berumur yang melayakkannya memberi kepada anak itu penjagaan dan kasih sayang yang mungkin diperlukan oleh anak itu.
Berkelakuan baik dari segi akhlak Islamiyah.
Tinggal di tempat di mana anak itu tidak mungkin terdedah kepada apa-apa akibat buruk dari segi akhlak atau jasmani.

Kelayakan seorang ibu akan hilang:

Jika ibu itu bernikah dengan seorang lelaki yang tidak mempunyai pertalian dengan anak itu. Hak tersebut akan kembali semula jika perkahwinan itu dibubarkan.
Jika ibu itu berkelakuan buruk secara keterlaluan dan terbuka.
Jika ibu itu menukar pemastautinannya dengan tujuan untuk mencegah bapa anak itu menjalankan pengawasan yang perlu ke atas anak itu kecuali pulang ke tempat lahirnya.
Jika ibu itu murtad.
Jika ibu itu mencuaikan atau menganiayai anak itu.

Sekiranya seorang ibu hilang kelayakan terhadap penjagaan anak-anaknya, undang-undang memperuntukkan bahawa hak tersebut akan berpindah kepada salah seorang yang berikut mengikut susunan keutamaan iaitu:

Nenek sebelah ibu hingga ke atas.
Bapa.
Nenek sebelah bapa hingga ke atas.
Kakak atau adik perempuan seibu sebapa.
Kakak atau adik perempuan seibu.
Kakak atau adik perempuan sebapa.
Anak perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu sebapa.
Anak perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu.
Anak perempuan dari kakak atau adik perempuan sebapa.
Emak saudara sebelah ibu.
Emak saudara sebelah bapa.
Waris lelaki yang boleh menjadi warisnya sebagai residuari (penjaga).




Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Isu Semasa
    »» Undang-Undang Keluarga Islam & Soal Jawab

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
© Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.07084 saat. Lajunya....