Ramadhan Datang Lagi

Artikel Dari: Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

http://ukhwah.com:443/hanan/



Tarikh: Rabu, 26 Ogos 2009 @ 1:16:27
Topik: Tazkirah



"Di bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, sebagai petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang haq dengan yang batil. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain.

(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur."
~Al-Baqarah:185~

Akhirnya Ramadhan datang ag d penggal ke3 1430H ni..
hmm..sebut saja ramadhan, paling sinonim..bazar ramadhan..
sebut saja nak makan apa, komfem semua ada..tambah pula kat bazar ramadhan bandar sri pemaisuri tu..kalau yang nak makan tu kat sebelah jpj tu tak ada..boleh cari kat penare..
aku da mula nampak ayam maduu, mutabak daging, mmm banyak ag ..

itu pasal makan,, cerita bab baju pula..BAJU raya..hehe..baju raya xsah kalau spasang saja..musti 2-3-4 pasang..maklumla tambah pula sekarang ni da beraya dengan duit sendiri..alaamak bab duit pula..memang lah bulan ramadhan ni kena bajet betul-betul...bajet untuk poser lain...bajet raya lain..kalau bajet poser lari..bajet raya pun lari juga lah nanti..natijahnyer..bulan lepas raya ...duit da habis belanja tu belanja ni..jadi abeskan sisa2 biskut & krepek raya lah jawapnyer untuk bekfest, tea break, dengan dinner..
nak buat lagumane..da gitula fitrah raya..so nasihat aku untuk dari sendiri dan teman-teman lain..bajet leklok ngam2 tahu..supaya tak lari bajet..so tak ada lah sampai kena mengejo bajet2 yang lari tu dengan menahan selera & perut..hihi..

hmmm..itu baru bajet makan, pakai, bagaimana pula bab ibadah..?
gulp..susah betul lah nak bajet bab ni..
kawan-kawan..kalau ande ada cadangn untuk aku yang xsedo diri ni..tulun2 lah ingatkan. sebarang cadanga & kritik amat2 lah di alu2kan ye..

bukankah Allah da pesan "Mereka (orang-orang yang beriman dan saling berpesan itu) adalah golongan kanan." (alBalad:18)

jadi setakat ni saja untuk post ini..salam ramadhan untuk semua..


love,
(",)
nur_fath1556