Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 10-04-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Raja yang setia pada dayang2 yang hanya inginkan kerusi empuk di singgahsana bukan sahaja akan meruntuhkan seluruh istana bahkan seluruh takluk jajahannya...
-- Hanan

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Athiqullah83
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43132

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 39
Ahli: 0
Jumlah: 39




  Yang Masuk Ke Sini
ikhwan5217: 4 hari yang lalu
Martyr: 8 hari yang lalu
Ahmadmohd7878: 12 hari yang lalu


Cerpen
Topik: air mata di malam pertama


Carian Forum

Moderator: Administrator, NaZa_FirmaN
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Cerpen
    »» air mata di malam pertama

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh air mata di malam pertama

indah_hati84
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 76
Posting: 136
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 15-05-03 00:19


assalammualaikum..

air mata di malam pertama....


Hatiku bercampur baur antara kegembiraan, kesedihan dan kehibaan. Terlalu sukar untuk kugambarkan perasaan hatiku tatkala ini. Sanak saudara duduk mengelilingiku sambil memerhatikan gerak geri seorang lelaki yang berhadapan dengan bapaku serta tuan imam.
Hari ini adalah hari yang cukup bermakna bagi diriku. Aku akan diijab kabulkan dengan seorang lelaki yang tidak pernak kukenali pilihan keluarga. Aku pasrah. Semoga dengan pilihan keluarga ini beserta dengan rahmat Tuhan. Bakal suamiku itu kelihatan tenang mengadap bapaku, bakal bapa mentuanya. Mereka berkata sesuatu yang aku tidak dapat mendengar butir bicaranya. Kemudian beberapa orang mengangguk-angguk. Serentak dengan itu, para hadirin mengangkat tangan mengaminkan doa yang dibacakan lelaki itu.
“ Ana dah jadi isteri!” Bisik sepupuku sewaktu aku menadah tangan. Tidak semena-mena beberapa titis air mata gugur keribaanku. Terselit juga hiba walaupun aku amat gembira. Hiba oleh kerana aku sudah menjadi tanggungjawab suamiku. Keluarga sudah melepaskan tanggungjawab mereka kepada suamiku tatkala ijab kabul.
“ Ya Allah! Bahagiakanlah hidup kami. Kurniakanlah kami zuriat-zuriat yang menjadi cahaya mata dan penyeri hidup kami nanti.” Doaku perlahan.
Aku bertafakur sejenak. Memikirkan statusku sekarang. Aku suadh bergelar isteri. Sudah tentu banyak tanggungjawab yang perlu aku tunaikan pada suamiku dan pada keluarga yang aku dan suamiku bina nanti.
“ Mampukah aku memikul tanggungjawab ini nanti?” Tiba-tiba sahaja soalan itu berdetik di hati.
Kadang-kadang aku rasakan seolah-olah aku tidak dapat melaksanakan tanggungjawab seorang isteri terhadap suami.
“ Assalamualaikum!” Sapa suatu suara yang mematikan tafakur tadi. Baru aku perasan, seorang lelaki berdiri betul-betul di hadapanku. Aku masih tidak mampu untuk mendongak, melihat wajahnya itu. Aku berteleku melihat kakinya.
Sanak saudara yang tadi bersama-samaku, kini membukakan ruang buat lelaki itu mendekatiku. Aku tambah gementar bila dibiarkan sendirian begini. Tanpa kusangka, dia duduk menghadapku.
“ Sayang….!” Serunya perlahan. Suaranya itu seolah membelai dan memujuk jiwaku supaya melihat wajahnya.
Aku memaksa diriku untuk mengangkat muka, melihat wajahnya. Perlahan-lahan dia mencapai tangan kiriku, lalu disarungkan sebentuk cincin emas bertatahkan zamrud kejari manisku.
“ Abang…!” Seruku perlahan sambil bersalam dan mencium tangan lelaki itu yang telah sah menjadi suamiku.
“ Ana serahkan diri Ana dan seluruh kehidupan Ana kepangkuan abang. Ana harap, abang akan terima Ana seadanya ini seikhlas hati abang..” Bisikku perlahan. “ Kita akan sama-sama melayari hidup ini dan akan kita bina keluarga yang bahagia.” Janjinya padaku.
Itulah kali pertama aku menemui suamiku itu. Aku tidak pernah melihatnya selain daripada sekeping foto yang telah diberikan emak kepadaku.
Kenduri perkahwinan kami diadakan secara sederhana sahaja. Namun meriah dengan kehadiran sanak saudara terdekat dan sahabat handai yang rapat. Senang sikit, tak payah berpenat lelah. Sibuk juga aku dan suamiku melayani para tetamu yang hadir ke majlis itu.
Ramai juga teman-teman suamiku yang datang. Mereka mengucapkan tahniah buat kami berdua. Tak sangka, suamiku punyai ramai kawan. Katanya, kawan-kawan sejak dari universiti lagi.
Pada pandanganku, suamiku itu memang seorang yang segak. Berbaju melayu putih sepasang serta bersampin. Aku juga memakai baju pengantin putih. Kami dah berpakat begitu.
Aku selalu berdoa pada Tuhan agar Dia kurniakan padaku seorang suami yang dapat membimbing dan menunjukkan aku jalan ketuhanan. Mengasihi aku sebagai seorang isteri. Tidak kuminta harta mahupun pangkat, cukuplah sekadar aku bahagia bersamanya dan dia juga bahagia denganku. Aku juga sering berdoa agar dikurniakan zuriat yang dapat membahagiakan kami.
“ Ana, ada perkara penting yang mak dan ayah nak bincangkan dengan Ana.” Ayah memulakan mukadimah bicaranya di suatu petang sewaktu kami minum petang di halaman rumah. Mak hanya diam memerhatikan aku, membiarkan ayah yang memulkan bicaranya.
“ Apa dia ayah, mak? Macam penting je.” Soalku tanpa menaruh sebarang syak wasangka.
“ Sebenarnya, kami telah menerima satu pinangan bagi pihak Ana.”
“ Apa!!!” Pengkhabaran begitu membuatkan aku benar-benar terkejut. Aku masih belum berfikir untuk mendirikan rumah tangga dalam usia begini. Aku mahu mengejar cita-citaku terlebih dahulu. Aku tidak mahu terikat dengan sebarang tanggungjawab sebagai seorang isteri.
“ Kenapa ayah dan mak tak bincang dengan Ana dulu?!” Soalku agak kecewa dengan keputusan mak dan ayah yang membelakangi aku. Sepatutnya mereka berbincang denganku terlebih dulu sebelum membuat sebarang keputusan yang bakal mencorakkan masa depanku.
“ Kami tahu apa jawapan yang akan Ana berikan sekiranya kami membincangkan perkara ini dengan Ana. Pastinya Ana akan mengatakan bahawa Ana masih belum bersedia. Sampai bilakah Ana akan berterusan begitu?” Ayah mengemukakan alasannya bertindak demikian.
“ Sebagai orang tua, kami amat berharap agar anak kesayangan kami akan mendapat seorang suami yang boleh melindungi dan membimbing Ana.” Ujar mak setelah sekian lama membisu.
“ Apakah Ana fikir mak dan ayah akan duduk senang melihat anak gadisnya berterusan hidup sendirian tanpa penjagaan dari seorang suami? Kami bukan nak lepaskan tanggungjawab kami sebagai orang tua, tapi itulah tanggungjawab orang tua mencarikan seorang suami yang baik untuk anak gadisnya.” Terang ayah lagi.
“ Ana……!” Seru ayah setelah dia melihat aku mendiamkan diri, menahan rasa.
“ Percayalah, kami membuat keputusan ini adalah untuk kebaikan Ana sebab kami terlalu sayangkan Ana.”
“ Ini cincinnya, pakailah.” Mak meletakkan satu kotak kecil berbaldu di hadapanku. Perasaanku berbaur. Macam-macam yang datang. Berbelah bagi. Apa yang patut aku lakukan sekarang. Sekiranya aku menerima dan bersetuju dengan keputusan mak dan ayah itu, bermakna aku telah membiarkan cita-citaku semakin kabur dan berbalam di hadapan. Namun kiranya aku menolak, bermakna aku telah melukakan hati kedua-dua orang tuaku itu. Orang tua yang telah banyak berjasa dalam hidupku. Tanpa mereka berdua, aku takkan hadir dan mustahil untuk melihat dunia ini.
“ Ahhhhgggg……..” Keluhku sendirian. Aku dalam dilemma. Yang manakah patut aku utamakan? Perasaan sendiri atau perasaan dan harapan mak dan ayah. Aku selalu tewas bila melibatkan perasaan mak dan ayah. Aku terlalu takut untuk melukakan hati mereka. Aku takut hidupku nanti tidak diberkati Tuhan.
Azan maghrib yang berkumandang mengejutkan aku dari lamunan. Dah masuk waktu maghrib rupanya. Masih banyak lagi barang-barang yang belum dikemaskan. Penat juga nak kemaskan semua ni.
“ Nanti kite kemas lepas ni. Mari solat maghrib dulu.” Ujar ayah padaku.
Adik-adik sibuk bentangkan tikar dan sejadah di ruang solat. Begitulah selalunya apabila kami berkumpul. Solat berjemaah adalah saru agenda yang tidak boleh dilupakan.
Semua orang telah siap sedia menunggu sewaktu aku keluar dari berwudhuk di bilik air. Aku cepat-cepat mengenakan telekung dan memasuki saf bersama emak, kakak dan adik.
Selesai je iqamah, ayah memberikan penghormatan kepada suamiku untuk menjadi imam. Dia kelihatan serba salah dengan permintaan ayah itu. Dia merenung ke arahku. Aku hanya mengangguk sebagai isyarat supaya dia memenuhi permintaan ayah itu. Maka dengan tenang, dia mengangkat takbir. Menjadi imam solat maghrib kami pada malam itu.
Betapa hatiku tenang sekali menjadi makmumnya. Dengan bacaan yang jelas dan merdu itu membuatkan aku berasa kagum dengan suamiku itu. Mungkin tepat pilihan ayah dan mak buatku. Bacaannya lancar lagi fasih. Bagaikan seorang arab yang menjadi imam.
“ Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami terlupa atau tersilap. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Jangan Engkau pikulkan kepada kami apa-apa yang tidak terdaya kami memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.”
“ Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami daripada isteri dan suami serta zuriat keturunan yang boleh menjadi cahaya mata buat kami dan jadikanlah kami daripada golongan orang-orang yang muttaqin.”
Dia membaca doa dengan khusyuk memohon kepada Tuhan setelah selesai solat. Kami bersalaman. aku mendekati suamiku sambil menghulurkan tangan.
“ Bang, maafkan Ana!” Bisikku perlahan sewaktu mencium tangannya. Dia kemudiannya mengucupi dahiku sebagai tanda kasih yang tulus.
“ Sayang tak ada apa-apa salah dengan abang.” Ujarnya sambil tersenyum merenung wajahku.
Selepas berwirid dan berzikir, dia bangun menuju ke halaman rumah.
“ Abang nak kemana tu?” Soalku.
“ Nak kemaskan barang-barang kat bawah tu. Ada sikit lagi.” Jawabnya.
“ Dah la tu. Rehat jelah. Esok kita boleh sambung lagi.” Aku kesian melihatnya, keletihan.
“ Betul kata Ana tu Zul. Sambung esok sajalah.” Sampuk ayah yang tiba-tiba mendengar perbualan kami. Emak pun mengangguk menyetujui sarananku itu.
“ Takpelah ayah, Ana. Sikit aje tu. Kejap je saya buatnya.” Dia masih berkeras sambil berlalu turun ke halaman rumah untuk mengemas beberapa peralatan yang masih lagi berada di bawah khemah.
Aku menukar pakaian, kemudian keluar membantu suamiku mengemas barang-barang di halaman rumah. Dia kelihatan asyik tanpa menyedari kehadiranku. Semua barang-barang telah dikemasnya. Aku mencapai kain pengelap dan mula mengelap meja.
“ Bila Ana turun?” Soalnya apabila menyedari aku sedang mengelap meja.
“ Baru aje. Asyik sangat abang buat kerja sampai tak sedar Ana datang.”
“ Maafkan abang sayang.” Dia menghampiriku.
“ Sayang tak marahkan?” Soalnya lagi sambil memeluk pinggangku erat.
Aku merenungnya, kemudian mengeleng-ngeleng sebagai tanda aku tak ambil hati pun pasal tu. Dia tersenyum sambil menghadiahkan satu ciuman di pipiku.
“ Ish…abang ni! Nanti dilihat orang, malu kita.” Rungkutku tersipu-sipu. Nanti malu juga kalau dilihat oleh ahli keluargaku.
“ Apa nak malu, kan sayang ni isteri abang.” Jawabnya tersenyum.
“ Tau la, tapi tengok la keadaan dan tempat. Kalau kita berdua saja, lebih dari cium pun Ana bagi.”
“ Betul ni?” Soal suamiku cepat-cepat.
“ Ish…gatal la abang ni!” Dia cuba mengelak dari menjadi mangsa cubitan tanganku.
Aku terasa bahagia disayangi begini. Inilah pertama kali dalam hidupku merasai betapa nikmatnya cinta dan kasih sayang seorang kekasih hati yang aku sayangi. Aku tidak pernah terlibat dengan cinta walaupun semasa aku di universiti dulu. Dan pada tika ini, aku akan menikmatinya selepas perkahwinan. Cinta seorang suami terhadap seorang isteri.
Walaupun begitu,masih ada sedikit rasa takut di hatiku. Aku takut aku tidak mampu untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Aku takut aku tidak mampu untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan mulia dalam hidup suamiku.
“ Apa yang Ana menungkan ni?” Soalan itu mengejutkan aku dari lamunan. Aku berehat sekejap di atas kerusi batu dalam taman di halaman rumah setelah selesai mengemas barang-barang.
“ Abang ni, terkejut Ana tau!” Aku buat-buat merajuk. Saja nak menduga bagaimana suamiku memujuk.
“ Alaa…….sayang ni.macam tu pun nak marah.” Usiknya sambil mencubit pipiku.
“ Nampak gayanya terpaksalah abang tidur bawah katil dengan nyamuk-nyamuk malam ni sebab isteri abang dah merajuk. Kesian kat abang yea…..!” Aku mula tersenyum dengan kata-kata suamiku itu. Pandai juga suamiku buat lawak nak memujuk aku.
“ Sayang….!” Seru suamiku sambil merangkul tubuhku.
“ Sayang nak honeymoon kemana?” Tak terfikir pulak akau pasal honeymoon tu. Aku pun tak ada apa-apa plan atau cadangan pasal tu.
“ Ana ikut aje kemana abang nak bawa.”
“ Kalau abang bawa ke bulan atau bintang, sayang nak ikut ke?” Guraunya.
“ Banyak ke duit abang nak bayar tambang roket dan nak beli set bajunya nanti?” Soalanku itu membuatkan suamiku pecah ketawa.
“ Nanti sayang nak berapa orang anak?” Soalnya lagi setelah ketawanya reda.
“ Abang nak berapa?” Soalku kembali tanpa menjawab soalannya.
“ Abang nak sebanyak mungkin. Larat ke sayang nanti?”
“ Ish…..abang ni. Abang ingat Ana ni kilang anak ke?” Sekali lagi suamiku ketawa. Nampaknya dia adalah orang yang mudah ketawa.
“ Takdelah macam tu. Tapi abang suka kalau kita ada anak yang ramai. Sama banyak lelaki dan perempuan.”
“ Insya Allah, kalau ada rezeki nanti Ana sanggup.” Penjelesanku itu membuatkan suamiku tersenyum gembira.
“ Ni yang buat abang tambah sayang ni.” Satu lagi kucupan mesra singgah di pipiku.
Aku terasa bahagia diperlakukan begitu. Aku punyai suami yang baik dan penyayang. Aku rasa dilindungi.
“ Zul, Ana! Jom kita makan dulu!” Suara mak memanggil.
“ Mari bang! Ana pun dah lapar ni.” Ajakku sambil memimpin tangannya. Kami bangun beriringan masuk ke dalam rumah untuk menghadapi hidangan makan malam.
Rasa lapar la juga kerana sejak tadi lagi asyik layan tetamu dan buat kerja aje sampai lupa untuk makan. Seronok sangat dengan kahadiran kawan-kawan rapat serta gembira dianugerahi seorang suami yang baik.
Sudah beberapa hari aku asyik memikirkan pasal pertunanganku. Terlalu sukar untuk aku menerimanya. Tambah lagi dengan lelaki yang tidak pernah kukanali. Perkahwinan bukanlah sesuatu yang boleh diambil mudah. Kehidupan yang memerlukan persefahaman sepanjang hidup. Tanpa persefahaman dan tolak ansur, mustahil dua jiwa dan dua hati boleh bersatu dalam menjalani hidup sebagai suami isteri. Tidak sedikit cerita yang aku dengar tentang rumah tangga yang hanya mampu betahan buat seketika atau separuh jalan sahaja. Kemudian pecah berkecai umpama kapal dipukul badai. Berselerak dan bertaburan. Apataha lagi kalau dah dikurniakan anak. Anak-anak akan jadi mangsa keadaan.
“ Mampukah akau menerima suamiku nanti sepenuh hatiku? Mampukah aku menyediakan seluruh ruang isi hatiku ini buat suamiku itu? Bahagiakah aku bila bersamanya nanti?” Bertalu-talu persoalan demi persoalan menerjah benak fikiranku. Aku rasa amat tertekan dengan keadaan ini. Bukan aku tak fakir pasal rumah tangga, tapi aku masih belum bersedia untuk melaluinya.
“ Ya Allah, bantulah aku dalam membuat keputusan. Tunjukkanlah aku jalan penyelesaian. Janganlah Engkau biarkan aku sendirian dalam menentukan masa depan hidupku.”
“ Ya Allah, aku benar-benar tersepit antara kehendak orang tuaku dan persaan hatiku sendiri. Kiranya ia baik buatku, maka berilah aku redha dalam menerimanya wahai Tuhan.
Indahnya kuperhatikan suasana kamarku. Aku sendiri yang menghiasinya. Kamar malam pertamaku bersama seorang lelaki yang bergelar suami. Kamar yang akan menjadi saksi bisu bila mana aku menyerahkan khidmatku pada seorang suami. Kegusaran dan sedikit gentar mula bertandang dalam sanubari. Aku rasa takut sendirian untuk melalui keindahan malam pertama ini. Bagaimanakah akan melayani suamiku nanti?
Ketukan pada pintu bilik membuatkan hatiku bertambah gusar. Dari tadi lagi aku hanya duduk di birai katil.
“ Masuklah, pintu tak berkunci.” Aku bersuara perlahan. Aku pasti, itu adalah suamiku.
Dia masuk, kemudian menutup pintu bilik kami dengan perlahan. Dia kemudiannya menghampiri dan duduk di sisiku.
“ Kenapa asyik termenung aje ni? Sayang tak gembirakah bersama abang?” Aku tak menyangka soalan itu yang diajukan oleh suamiku tatkala ketakutan di malam pertama begitu membanjiri jiwaku.
Aku hanya mampu mengeleng-ngeleng. Aku sendiri tak tahu apa jawapan yang terlebih baik untuk soalan suamiku itu.
“ Habistu apa yang sayang menungkan ni?”
“ Ana takut bang!” Itulah aku rasa jawapan yang tepat bagi menjawab soalannya.
Dia memelukku erat sambil membelai rambutku.
“ Apa yang nak ditakutkan? Abangkan ada. Abang akan Bantu dan tolong sayang. Kita sama-sama bina keluarga kita.” Pujuk suamiku.
“ Ana takut Ana tak mampu untuk menjalankan tugas sebagai isteri abang. Ana banyak kelemahan bang. Ana takut nanti Ana akan mengecewakan abang. Ana takut…..” Aku tidak sempat untuk meneruskan kata-kataku kerana suamiku telah meletakkan telunjuknya di bibirku tanda tidak membenarkan aku menghabiskan bicaraku. Terkebil-kebil mataku memandangnya.
“ Sayang, abang terima sayang sebagai isteri abang seadanya. Abang terima segala kelebihan dan kekurangan yang ada pada sayang. Usahlah sayang risaukan pasal itu. Ok sayang!” Bisiknya.
Aku memeluknya syahdu di atas penerimaannya terhadapku.
“ Sayang, abang nak mandi kejap. Badan ni dah rasa macam melekit.” Aku bangun membuka almari pakaian dan mencapai sehelai tuala serta kain pelikat. Kuhulurkan kepadanya dengan penuh kasih sayang.
Dia tersenyum kepadaku dan mencium pipiku sebelum berlalu ke bilik air. Kemudian aku terdengar siraman air terjun ke lantai.
Malam berark perlahan. Langit kelihatan gelap pekat tanpa bulan dan bintang. Mungkin sekejap lagi hujan akan mencurah, membasahi bumi yang sudah beberapa hari merindui titis air untuk membajai ketandusannya.
“ Ayah, mak! Ana dah buat keputusan.” Beritahuku sewaktu kami sedang berehat di beranda rumah pada suatu hari.
Ayah yang sedang membaca akhbar dan emak yang sedang menyulam tiba-tiba memandangku serentak, kemudian berpaling sesama sendiri.
“ Keputusan tentang apa?” Soal ayah inginkan kepastian. Mungkin mereka tertanya-tanya keputusan apakah yang telah kubuat.
“ Pasal peminangan tu.” Ujarku.
Ayah dan emak kembali merenungku. Mereka memberikan perhatian kepada apa yang bakal aku beritahu. Keputusan yang telah kubuat setelah berfikir baik dan buruknya. Keputusan yang bakal menentukan masa depan arah perjalanan hidupku.
“ Kiranya ini takdir Tuhan, maka Ana redha dengan jodoh yang ayah dan emak pilih.” Terasa pilu sekali hatiku sewaktu meluahkannya. Ada sedikit titis jernih jatuh ke riba. Aku mengesatnya dengan hujung jari.
Emak bangun dan memelukku. Aku tidak tahu apakah ertinya pelukan emak itu. Pelukan gembira oleh kerana aku menerima pilihan mereka atau pelukan untuk menenangkan jiwaku yang sedang berkecamuk dan sedih ini? Hanya emak yang tahu hakikatnya.
“ Syukurlah, moga Ana bahagia nanti.” Ucap ayah padaku.
Aku terpaksa berkorban demi untuk melihat senyuman di bibir ayah dan emak walaupun hatiku sendiri terpaksa menangis. Tapi adalah terlebih baik bagiku memakan hatiku sendiri daripada memakan hati orang tua ku.
“ Nanti mak kenalkan dia pada Ana.” Ujar emak sambil tersenyum kerana keputusanku memihak kepada mereka.
“ Tak payahlah mak. Kenalkan pada Ana di hari perkahwinan tu aje.” Aku rasa lebih baik demikian kerana selepas ijab Kabul aku sudah tidak punyai pilihan lain selain daripada menerima walaupun dengan terpaksa lelaki pilihan ayah dan emak ku itu sebagai suamiku. Aku tidak mahu pertemuan sebelum ijab kabul nanti akan menyebabkan aku berbelah bagi dengan keputusan yang telah aku buat.
“ Kenapa pula macam tu? Kan lebih baik kalau Ana berkenalan dahulu dengannya.” Ayah mempersoalkan keputusanku itu.
“ Ana telah memenuhi kehendak ayah dan mak dengan menerima pilihan ayah dan mak. Tak bolehkah ayah dan mak memenuhi permintaan dan kehendak Ana pula?” Aku berlalu meninggalkan mereka dalam keadaan tercengang dengan permintaan ku itu.
Aku siapkan kamar tidur seadanya. Aku letakkan pakaian persalinan buat suamiku di atas katil. Aku menunggunya keluar dari bilik air. Aku sendiri telah bersiap-siap menukar pakaian malam menanti suamiku itu dengan penuh debaran. Kedengaran pintu bilik air dibuka. Dia keluar sambil tersenyum ke arahku.
“ Sayang, boleh tak ambilkan abang segelas air. Dahagalah.” Pintanya sambil mengelap-ngelap badannya dengan tuala di tangan.
“ Baik bang. Bang, ni baju abang.” Ujarku sambil bangun untuk ke dapur.
Sewaktu aku keluar, lampu di ruang tamu semuanya telah dipadamkan. Kulihat jam dah dekat pukul 1 pagi.
“ Patutlah.” Bisik hatiku. Aku meneruskan langkahku ke dapur dalam smar-samar cahaya bilik yang masih lagi terpasang.
Kupenuhkan labu sayung dengan air masak dan ku capai sebiji gelas. Aku membawa kedua-duanya menuju ke bilik.
Suasana malam agak sunyi. Tiada bunyi cengkerik atau cacing tanah. Cuma kat luar sana kadang-kadang langit kelihatan cerah diterangi cahaya kilat memancar. Malam yang pekat bakal mencurahkan hujan.
Sewaktu aku melangkah masuk ke bilik, kelihatan suamiku sedang khusyuk berdoa atas sejadah. Mulutnya terkumat kamit tanpa kutahu butir bicaranya.
Kutuangkan air kedalam gelas dan kuletakkan atas meja menanti suamiku selesai berdoa. Kemudian dia bangun menghampiriku. Aku menghulurkan gelas air kepadanya.
“ Bang…….” Seruku.
“ Ada apa sayang?” Soalnya apabila melihat aku tersipu-sipu kearahnya.
“Malam ni abang nak…….nak…..” Agak segan untuk kuteruskan pertanyaan itu. Suamiku masih lagi menanti persoalan yang kutanya.
“ Nak apa sayang?” Soalnya lagi sambil tersenyum.
“ Ah….abang ni.” Aku malu sendirian apabila melihat suamiku seolah-olah dapat membaca fikiranku.
“ Ya, abang nak sayang layan abang malam ni. Boleh tak?” Bisiknya ketelingaku.
Aku hanya mampu mengangguk-angguk tanda bersedia untuk melayani segala kehendak dan kemahuannya. Aku cuba untuk mempersiapkan diri sebagai seorang isteri yang mampu menyediakan dan memenuhi segala keperluan dan kemahuan suamiku itu.
“ Assalamualaikum, wahai pintu rahmat!” Bisik suamiku.
“ Waalaikumussalam wahai tuan pemilik yang mulia.” Jawabku.
Malam yang gelap kehitaman itu kulaluinya bertemankan seorang lelaki yang telah kuserahkan kepadanya seluruh jiwa dan ragaku ke dalam tangannya. Dia berhak segala-galanya keatasku. Sebagai seorang isteri, aku mesti sentiasa patuh kepada segala arahan dan suruhannya selagi mana ia tidak bercanggah dengan ketetapan Tuhan dan Rasul.
Pertama kali kulalui dalam hidupku, malam bersama seorang lelaki yang telah dihalalkan aku keatasnya. Aku umpama lading dan suamiku itu adalah peladang. Ia berhak mendatangiku mengikut sekehendak hatinya. Aku telah membaca beberapa buah buku tentang alam perkahwinan, rumahtangga dan tanggungjawab seorang isteri apabila aku menerima pilihan emak dan abah terhadapku. Aku cuba untuk memperaktikkannya selagi aku termampu untuk melakukannya. Aku cuba menjadi yang terbaik bagi suamiku. Aku ingin suamiku bahagia bersamaku. Aku ingin menjadi permaisuri yang bertahta di hati dan jiwanya sepanjang usia hayatnya.
Rasulullah bersabda:
“Sebaik-baik isteri itu ialah yang dapat menenangkan kamu apabila kamu melihatnya dan taat kepada kamu apabila kamu perintah dan memelihara dirinya dan menjaga hartamu apabila kamu tiada.”
Rasulullah bersabda:
“ Setiap wanita itu adalah pengurus sebuah rumahtangga suaminya dan akan ditanyakan hal urusan itu.”
Rasulullah bersabda:
“ Isteri yang mulia ini merupakan sesuatu yang terbaik di antara segala yang bermanfaat di dunia.”
Rasulullah bersabda:
“ Sesungguhnya wanita yang baik itu adalah wanita yang beranak, besar cintanya, pemegang rahsia, berjiwa kesatria terhadap keluarganya, patuh terhadap suaminya, pesolek bagi suaminya, menjaga diri terhadap lelaki lain, taat kepada ucapan suaminya dan perintahnya, dan apabila bersendirian dengan suaminya, dia pasrahkan dirinya kepada kehendak suaminya itu.”
Sesungguhnya perkahwinan ataupun rumahtangga itu bukanlah sesuatu yang boleh dipandang remeh atau yang boleh dipermain-mainkan. Ia adalah suatu ikatan yang menghalalkan yang haram sebelumnya. Ia memerlukan persefahaman, tolak ansur, saling mempercayai, tolong –menolong, kasih mengasihi seikhlas hati dan sebagainya. Tanpa itu semua, mana bisa dua jiwa yang berlainan sifat dan sikap mampu mengharungi sebuah kehidupan yang penuh dengan dugaan ini bersama-sama. Ia amat mustahil sekali.
Maka seharusnya kita perlu mempersiapkan diri sebelum memasuki gerbang perkahwinan dengan pelbagai ilmu. Ilmu kekeluargaan, ilmu keibu bapaan, psikologi kanak-kanak dan sebagainya. Jangan cuba untuk menghampirinya selagi mana kita belum benar-benar bersedia untuk menghadapinya. Jangan kita fikirkan tentang nafsu semata-mata. Fikirkan sama tentang tanggungjawab yang bakal kita pikul nanti. Tanggungjawab sebagai seorang suami ataupun isteri, tanggungjawab sebagai seorang bapa ataupun ibu. Mampukah kita semua memenuhi atau menunaikan tanggungjawab dan tuntutan itu. Kita pastinya akan dipersoalkan tentang pertanggungjawaban itu. Sama ada di dunia mahaupun di hadapan Tuhan nanti. Kerana tanggungjawab itu adalah amanah yang perlu ditunaikan oleh setiap orang.
Bunyi batuk yang berlarutan menyebabkan aku tersedar dari tidur istimewaku malam ini. Sewaktu aku membuka mata, aku lihat suamiku sedang bersimpuh diatas sejadah. Dia mengurut-urut dadanya menahan batuk. Aku bingkas bangun, turun dari katil dan menghampirinya.
“ Abang tak apa-apa?” Soalku risau dengan keadaannya. Aku mula risau, takut-takut suamiku itu mempunyai penyakit-penyakit tertentu yang tidak aku ketahui.
“ Abang ok je. Mungkin sejuk sikit kot.” Jelasnya. Mungkin juga. Hawa dinihari itu sejuk sebab hujan masih lagi bergerimis selepas mencurah lebat semalam.
“ Pergilah mandi, ayah dan semua orang sedang menunggu kita untuk berjemaah di luar tu.” Arah suamiku sambil tersenyum merenungku dengan pajama itu. Aku malu sendirian bila mata suamiku menyorot memerhati seluruh tubuhku itu.
“ Nakallah abang ni.” Aku bangun mencapai tuala dan terus ke bilik air untuk mandi. Aku masih lagi terdengar batuk-batuk dari luar.
Ayah mahu suamiku mengimami solat subuh itu, tapi suamiku menolak dengan alasan dia batuk-batuk dan tak berapa sihat. Namun ayah masih berkeras, maka terpaksalah dia menjadi imam.
Kesian aku melihatnya. Bacaannya tidak selancar semalam. Banyak tersangkut dan terpaksa berhenti atau mengulanginya kerana asyik batuk-batuk sahaja. Aku mula risau lagi dengan keadaan begitu.
Selepas beriwirid pendek, dia membacakan doa dengan perlahan tapi masih boleh didengari oleh semua ahli keluargaku. Aku lihat muka suamiku agak kepucatan.
“ Kenapa ni bang?” Soalku sewaktu bersalaman dengannya.
“ Entahlah, abang rasa kurang sihat sikit pagi ni.”
“ Zul sakit ke?” Tanya ayah.
“ Takdelah, cuma kurang sihat sikit. Mungkin sebab cuaca kot.” Jawabnya.
“ Elok makan ubat, nanti takut melarat pulak.” Sampuk mak.
“ Nanti Ana ambilkan ubat.” Aku bangun ke dapur untuk mengambil ubat dalam rak ubat.
Ubat-ubatan asas sentiasa tersimpan dalm rak ubat di rumahku. Ini bagi memudahkan bagi tujuan rawatan segera kalau ada apa-apa berlaku. Aku ambil sebotol ubat batuk dan segelas air.
Suamiku sudah masuk ke bilik. Batuknya agak berkurangan sedikit dari tadi. Mungkin betul juga ia ada kaitan dengan keadaan cuaca yang sejuk. Dia menghirup sirap batuk yang kusuapkan.
“ Terima kasih.” Ucapnya perlahan. Aku angguk.
“ Abang berehatlah.” Ujarku sambil membaringkan badannya ke atas tilam.
“ Abang minta maaf kerana menyusahkan sayang.”
“ Kenapa pula abang cakap macam tu. Sikit pun Ana tak rasa susah.”
“ Abang tahu sayang susah hati tengok abang begini. Sepatutnya hari pertama begini, abang kena membahagiakan sayang. Tapi abang minta maaf sebab keadaan abang tak mengizinkan.”
“ Dahla tu bang. Ana isteri abang. Ana sentiasa bersedia berkhidmat untuk abang tanpa sedikit pun rasa susah.” Pujukku walaupun sebenarnya hatiku memang runsing dengan keadaannya.
“ Walau apapun yang berlaku, abang tetap sayang dan cintakan saying. Sayanglah satu-satunya buah hati abang.” Sambung suamiku tanpa menghiraukan nasihatku supaya dia berehat saja.
Entah kenapa tiba-tiba sahaja hatiku dilanda kesedihan. Entah darimana ia berputik.
“ Abang minta maaf atas segalanya. Sayang maafkan abang yea!”
“ Abang nak tidur dulu. Mengantuk rasanya.” Ujarnya perlahan.
“ Abang tidurlah.” Aku menarik selimut untuk menyelimutinya. Aku menciumi dahinya. Sekejap sahaja dia terlena selepas mulutnya terkumat kamit membacakan sesuatu.
Aku memerhatikan suamiku buat seketika. Tidurnya kelihatan tenang dengan susunan nafas yang teratur. Aku suka melihat wajahnya yang memberikan ketenangan buatku. Wajahnya yang agak bersih dihiasi dengan kumis dan jambang yang nipis dan terjaga. Aku berdoa dan berharap agar kurniaan Tuhan ini akan berkekalan bersamaku hingga ke akhir hayat.
Namun segala-galanya telah ditentukan Tuhan. Hidup, mati, rezeki, baik dan buruk seseorang hamba itu telah ditentukan Tuhan semenjak ia berada dalam kandungan ibunya lagi. Maka aku sebagai seorang hamba yang lemah terpaksa menerima segala kehendaknya dengan redha dan tenang. Siapa tahu, rupa-rupanya itulah hari pertama dan terakhir aku bersama suamiku yang baru aku kenali itu. Aku hanya mengenalinya seketika sahaja, namun dia telah meninggalkan aku buat selama-lamanya. Aku belum sempat untuk menjalankan tugasan sebagai isteri dengan sepenuhnya. Apalagi yang dapat aku lakukan. Patutlah dia asyik memohon maaf dariku.
Sewaktu aku ingin mengejutkannya untuk bersarapan, berkali-kali aku cuba memanggil namanya. Namun dia masih tak menjawab. Aku menggoncang tubuhnya, tetapi tetap tak ada respon. Aku sentuh tangannya, sejuk. Aku memeriksa nadi dan denyutan jantungnya. Senyap! Air mataku terus je mengalir tanpa dapat ditahan lagi. Menangisi kepergian seorang suami. Aku tersedu-sedu sewaktu semua ahli keluarga masuk kebilik untuk melihat apa yang berlaku setelah terlalu lama aku cuba mengejutkan suamiku itu. Tapi rupanya hanyalah jasad yang terbujur kaku.
“ Sudahlah Ana, bersyukurlah kerana masih ada lagi pusaka tinggalannya buat Ana.” Pujuk emak.
Aku hanya mampu tersenyum dengan pujukan emak itu sambil memandang wajah seorang bayi lelaki yang sedang nyenyak tidur disebelahku. Itulah takdir Tuhan, malam pertama yang telah membuahkan hasil. Walaupun hanya pertama, tapi itulah panglima yang menang dalam pertarungan bagi menduduki rahimku ini. Hari ini, zuriat suamiku itu telah menjengok dunia ini. Satu-satunya pusaka yang tidak ada nilai buatku selain sebuah rumah yang telah diwasiatkan oleh suamiku buatku.
Ya Allah, tempatkanlah rohnya bersama golongan yang soleh. Ya Allah, rahmatilah anakku ini. Jadikanlah dia umpama bapanya yang sentiasa taat kepadamu. Jadikanlah ia berjasa kepada perjuangan dalam menegakkan agamamu. Jadikanlah ia sebagai permata yang membahagiakan aku dan seluruh keluargaku.
Amin…..

karya...
(undisclosed)

bkn ana punyer tau....sajer nak kongsi cerpenn..



Bookmark and Share

    


  Member Information For indah_hati84Profil   Hantar PM kepada indah_hati84   Pergi ke indah_hati84's Website   Quote dan BalasQuote

wan_pasir
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 37
Posting: 395
Dari: kuala terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 15-05-03 00:33


panjang sangat tak larat nak bacer terus!
kalu di print kan habis 10 muker surat nii!
okey good kita berkogsi cerpen..
tak salah kan!

Bookmark and Share

    


  Member Information For wan_pasirProfil   Hantar PM kepada wan_pasir   Pergi ke wan_pasir's Website   Quote dan BalasQuote

indah_hati84
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 76
Posting: 136
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 15-05-03 00:43




hhmm...bacelah sampai abiss..mesti feeling nyer...sedih plak raser..isskk..issk...

Bookmark and Share

    


  Member Information For indah_hati84Profil   Hantar PM kepada indah_hati84   Pergi ke indah_hati84's Website   Quote dan BalasQuote

qaulah_atrah
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 79
Posting: 646
Dari: gombak

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 15-05-03 00:50


sedihlah citer nie..


Bookmark and Share

    


  Member Information For qaulah_atrahProfil   Hantar PM kepada qaulah_atrah   Quote dan BalasQuote

zofir_wajdi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 13
Posting: 26
Dari: Perak Bumi Bertuah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 15-05-03 17:56


terer......

Bookmark and Share

    


  Member Information For zofir_wajdiProfil   Hantar PM kepada zofir_wajdi   Quote dan BalasQuote

baiduri_aiman
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 34
Posting: 242
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 16-05-03 12:14


alamak..sedihnya citer nih..ni indah_hati84 reka sendiri ker citer ni??kalau buat novel best nih...tapi kena tambah2 la bab2 dia..biar jadi satu novel..

Bookmark and Share

    


  Member Information For baiduri_aimanProfil   Hantar PM kepada baiduri_aiman   Quote dan BalasQuote

Maricella

Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 198
Posting: 275
Dari: gemas

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 16-05-03 13:20


a'ah panjang sgt..x larat nak bacerrrr

Bookmark and Share

    


  Member Information For MaricellaProfil   Hantar PM kepada Maricella   Quote dan BalasQuote

nuriz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 128
Posting: 205
Dari: rumah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 16-05-03 15:51


BEST & SEDIH LAH CITE NI

-----------------
[img]http://smilies.networkessence.net/s/kao/otn/pbubbles.gif[/img]

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurizProfil   Hantar PM kepada nuriz   Quote dan BalasQuote

yeopmi_in-team
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 164
Posting: 104
Dari: Perak Darul Ridzuan

Perak  


posticon Posting pada: 16-05-03 17:24


best & sedih , panjang betul

-----------------
[img]http://ukhwah.com/gallery/gallery/Art/yeopmi_in-team.gif[/img]

SALAM UKHWAH & SALAM PERSAUDARAAN

Bookmark and Share

    


  Member Information For yeopmi_in-teamProfil   Hantar PM kepada yeopmi_in-team   Pergi ke yeopmi_in-team's Website   Quote dan BalasQuote

suterakasih
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 208
Posting: 107
Dari: muar

Johor   avatar


posticon Posting pada: 16-05-03 19:08


mmm...

baru baca sekali lalu...menarik...
sutera dah copy ke word...bile kelapangan baru baca dengan khusyuk...
hehe...

-----------------
mengharap cinta sejati...
mendamba kasih Ilahi...

Bookmark and Share

    


  Member Information For suterakasihProfil   Hantar PM kepada suterakasih   Quote dan BalasQuote

isma_islah
Warga Rasmi
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 315
Posting: 6
Dari: united kingdom

uk  


posticon Posting pada: 16-05-03 20:30


salam..

haru & sedih jugak citernye nih..
apa pun, mmg satu cerpen yg menarik!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For isma_islahProfil   Hantar PM kepada isma_islah   Quote dan BalasQuote

albinanji_10
Warga 1 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 333
Posting: 26
Dari: Negeri Bertuah

Perak  


posticon Posting pada: 16-05-03 22:38


walaupun ana tak sempat nak baca..tapi dari segi olahan cerita mmg mantap...bait2 kata diungkai sebaik mungkin..tahniah..buat sendiri ke ni??.....

-----------------
-eratkan Ukhuwah,gerakkan Islah-salurkan tautan ukhwah menerusi persahabatan yg tulus ikhlas agar ia mampu menjadi pendukung kepada keteguhan iman dan keterbukaan fikiran


Bookmark and Share

    


  Member Information For albinanji_10Profil   Hantar PM kepada albinanji_10   Quote dan BalasQuote

halawah_iman
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 355
Posting: 83
Dari: TaNaH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-05-03 02:32


fuh! sedey tol citer nie.


Bookmark and Share

    


  Member Information For halawah_imanProfil   Hantar PM kepada halawah_iman   Quote dan BalasQuote

annasihah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 19.05.2003
Ahli No: 553
Posting: 35
Dari: darul ridzuan

Perak  


posticon Posting pada: 19-05-03 18:15


ermmm....

agak streotype.....
tp....mmg best ! walaupun agak meleret

Bookmark and Share

    


  Member Information For annasihahProfil   Hantar PM kepada annasihah   Quote dan BalasQuote

Khairul_Izwan
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 28
Posting: 225
Dari: Perak / Penang / Kedah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 19-05-03 18:19


waaaaaaaaaaa....letih sampai tergeliat lidah dok baca....fuh ....penuh dengan titisan air mata....


-----------------
www.australia-travel-books.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For Khairul_IzwanProfil   Hantar PM kepada Khairul_Izwan   Pergi ke Khairul_Izwan's Website   Quote dan BalasQuote

ZahRaTuL_RaiHaNaH81
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 426
Posting: 861
Dari: .: SaBah :.

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 20-05-03 00:45


wow.......

penatlah nak membacanya.....aper pun..thankslah.....bagi artikel ni..
utk dikongsi bersama..

-----------------


Bookmark and Share

    


  Member Information For ZahRaTuL_RaiHaNaH81Profil   Hantar PM kepada ZahRaTuL_RaiHaNaH81   Quote dan BalasQuote

isa-VR4
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 20
Posting: 571
Dari: Kemaman Terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 20-05-03 00:53


panjangnyer... malam pertama???..malam kedua


-----------------
Ya Allah !!! berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan jihad para shuhada'

img75.photobucket.com/albums/v228/acma_115/logo.jpg">

Bookmark and Share

    


  Member Information For isa-VR4Profil   Hantar PM kepada isa-VR4   Pergi ke isa-VR4's Website   Quote dan BalasQuote

indah_hati84
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 76
Posting: 136
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 20-05-03 04:25





malam kedua dan seterusnyer...xyah la citer..kuikui

Bookmark and Share

    


  Member Information For indah_hati84Profil   Hantar PM kepada indah_hati84   Pergi ke indah_hati84's Website   Quote dan BalasQuote

rebana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 149
Posting: 123
Dari: banting

Selangor  


posticon Posting pada: 20-05-03 05:04


buat kali pertama aku mengakui...hakikat sedih ini..ish..sedihla...aku tak caya aku bersedih dgn sbb nih...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rebanaProfil   Hantar PM kepada rebana   Pergi ke rebana's Website   Quote dan BalasQuote

faina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 607
Posting: 151
Dari: Seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 22-05-03 16:56


uhuuu...mmg sedeiilaaa...sian Ana!!

-----------------
Sedarkah kita!
::. kiTa terCari-cAri aPa yg kiTa Mahu .:: Tapi taK berTeMu ::. SedangKan kaDang ia Ada di DepaN MatA .:: cUMA kIta saja Yang taK tAu!! ::.

Bookmark and Share

    


  Member Information For fainaProfil   Hantar PM kepada faina   Quote dan BalasQuote

ummu_qistina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 398
Posting: 283
Dari: bumi ALLAH

egypt  


posticon Posting pada: 22-05-03 18:43


assalammulaikum //...
sedih jugak cite tue kan...

-----------------
IJLIS BINA NU'MIN SAAH......BeSt 4 iSlAm...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummu_qistinaProfil   Hantar PM kepada ummu_qistina   Quote dan BalasQuote

azzahrawi
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 33
Posting: 307
Dari: pulau mutiara

PulauPinang  


posticon Posting pada: 22-05-03 19:14


a'kum.....

hmmmmm
panjang jugak ye cerita malam pertama ni ye..
kalau mlm kedua lagi lama paa..

mcm cerita yg ada seorang makmum yg ikut dlm satu solat.. si imam membacakan surah al-baqarah.. bayangkan la surah al-baqarah tu panjang mana
keesokkan harinya, sebelum nak solat dia tanya pada imam tu dia nak baca surah apa pulak..imam tu jawab..dia nak baca surah al-fil.. makmun tadi tu pun terus tak nka solat berjemaah sebabnya dia menyangka bahawa surah al-fil itu lagi la panjangs ebab gajah lebih besar dari lembu...

wallahu 'alam......

-----------------
believe, persist and archive

Bookmark and Share

    


  Member Information For azzahrawiProfil   Hantar PM kepada azzahrawi   Quote dan BalasQuote

MencariSinar
WARGA SETIA
Menyertai: 19.05.2003
Ahli No: 532
Posting: 672
Dari: Seky. 9 Shah Alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 23-05-03 10:51


Assalamualaikum..wbt..

sedeynya citer nier..isk isk isk..cinta baru berputik selepas mendirikan rumah tangga..n dapat hubby yang soleh tapi tuhan lebih menyayangi dirinya..tabahnya ana .... mencarisinar membayangkan peristiwa itu berlaku pada diri mencariSinar..pedihnyer...dugaan nie..

erm.....
Wsalam


-----------------
Islam itu Indah

Bookmark and Share

    


  Member Information For MencariSinarProfil   Hantar PM kepada MencariSinar   Pergi ke MencariSinar's Website   Quote dan BalasQuote

fi_amaanillah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 259
Posting: 306
Dari: JB

Johor   avatar


posticon Posting pada: 28-05-03 12:31


crite tu mmg pjg..tp best..isk3..sedihnyer..hmm..itulah yg dikatakan cinta slps b'kahwin..bahagia jugak w'pun sekejap..

agaknye kl t'jadi pd fi la..tabah ke x mcm ana tu yek...

-----------------
"jadilah spt pohon kayu yg lebat buahnya,tumbuh di tepi jalan, dilempar dgn batu,tetapi dibalas dgn buah"---Saidina Abu Bakar

Bookmark and Share

    


  Member Information For fi_amaanillahProfil   Hantar PM kepada fi_amaanillah   Quote dan BalasQuote

ii
Warga 2 Bintang
Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 738
Posting: 64
Dari: ITB

indonesia  


posticon Posting pada: 28-05-03 15:48


TOP BANGET DEH!!!! nggak ngerti yah... takpelah, maksudnya, ceritanye itu bagus sekali. Tapi... jangan cerita sedih lagi ya. tak kuatlah nak baca cerita sedih2 nih. Dahle hati sedang bersedih juga krn tugas kuliah tak kunjung selesai (nggak nyambung ya...)baca pula citer sedih camni. Kasih cerita yg lucu lagi ya, next time. Biar ketawa sampai sakit perut. JUST KIDDING!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For iiProfil   Hantar PM kepada ii   Quote dan BalasQuote

zofir_wajdi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 13
Posting: 26
Dari: Perak Bumi Bertuah

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-05-03 14:40


wau panjangnya cerpen dan sungguh sedih

Bookmark and Share

    


  Member Information For zofir_wajdiProfil   Hantar PM kepada zofir_wajdi   Quote dan BalasQuote

SuTra_Kasih
Warga 1 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 302
Posting: 38
Dari: sLiM RiVeR,PeRaK

Perak  


posticon Posting pada: 08-06-03 01:21


ya Allah.. sedihnya cerita ni...

-----------------
Hargailah sebuah pertemuan kerana di situ terciptanya kemesraan... & hargailah sebuah PERPISAHAN kerana di situ terciptanya kerinduan...ikma iskandar 2003

Bookmark and Share

    


  Member Information For SuTra_KasihProfil   Hantar PM kepada SuTra_Kasih   Quote dan BalasQuote

aidilshah
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 760
Posting: 642
Dari: New Castle

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 10-07-03 13:41


in the most grracious the most merciful

ana tau dari mana ante dapat cerpen nie.. err dari majalah mihwar kan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For aidilshahProfil   Hantar PM kepada aidilshah   Pergi ke aidilshah's Website   Quote dan BalasQuote

zunah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 30.08.2003
Ahli No: 3189
Posting: 207
Dari: malaysia

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-09-03 21:46


sedih betul citer ni....

Bookmark and Share

    


  Member Information For zunahProfil   Hantar PM kepada zunah   Quote dan BalasQuote

wardah_iium
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.06.2003
Ahli No: 1375
Posting: 169
Dari: shah alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 04-09-03 12:31


ana baca...mmg sedih cerita ni..


Bookmark and Share

    


  Member Information For wardah_iiumProfil   Hantar PM kepada wardah_iium   Quote dan BalasQuote

Engku_Salina

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 5
Posting: 462
Dari: Terengganu - KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 04-09-03 13:00


cerita ni agak bagus...
cuma, susunan flashbacknya tak teratur...
kena "mark" sket bhgn flashback tu...
so, taklah terkeliru...

-----------------
Hai org-org yang beriman, jika datang kpdmu org fasik membawa suatu berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui kdaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. (Al-Hujurat

Bookmark and Share

    


  Member Information For Engku_SalinaProfil   Hantar PM kepada Engku_Salina   Pergi ke Engku_Salina's Website   Quote dan BalasQuote

PUTERI_FUZA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 03.07.2003
Ahli No: 1975
Posting: 201
Dari: Perth, Australia

australia  


posticon Posting pada: 04-09-03 14:48


Assalamualaikum..
sedih cerita nie kesian ANA kan . tapi nak buat macammana sudah ketentuan Allah. kita sebagai hambanya kena bersyukur.
watak ANA nie memang menarik. seorang yang patuh kepada perintah ibu dan bapanya serta suaminya..

kalau sesiapa tak baca cerita nie memang rugila..

sekian wassalam

Bookmark and Share

    


  Member Information For PUTERI_FUZAProfil   Hantar PM kepada PUTERI_FUZA   Quote dan BalasQuote

nur_islami
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 28.05.2003
Ahli No: 858
Posting: 991
Dari: serambi mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 04-09-03 15:04


assalamualaikum.....
waaaaaa....sdihnya citer.....
apa pun mmg best...mantap...!

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_islamiProfil   Hantar PM kepada nur_islami   Pergi ke nur_islami's Website   Quote dan BalasQuote

istiqamah
Warga Rasmi
Menyertai: 09.09.2003
Ahli No: 3439
Posting: 15
Dari: Terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 09-09-03 21:44


assalamualaikum...

dari segi keseluruhannya...citer ni syok + ade pengajaran..keep the work..tapi macam komen pengarah kita....flashback dia tak teratur sket..

Bookmark and Share

    


  Member Information For istiqamahProfil   Hantar PM kepada istiqamah   Quote dan BalasQuote

airzat
Warga 2 Bintang
Menyertai: 22.08.2003
Ahli No: 3047
Posting: 58
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 09-09-03 22:39


terharu dan sedih bila seorang suami yang cuba menjaga isterinya sebaik mungkin,tapi apakan daya...Allah yang menentukan segalanya....sedihnya

Bookmark and Share

    


  Member Information For airzatProfil   Hantar PM kepada airzat   Quote dan BalasQuote

kak_ngah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2267
Posting: 42
Dari: Bumi Allah

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 09-09-03 23:55


sadisnye....

Bookmark and Share

    


  Member Information For kak_ngahProfil   Hantar PM kepada kak_ngah   Quote dan BalasQuote

hafiza85
Warga Rasmi
Menyertai: 17.07.2003
Ahli No: 2407
Posting: 16
Dari: perak

Perak  


posticon Posting pada: 11-09-03 12:52


sedihhh nyerrrr. tapi ianya boleh menjadi iktibar pada kita. sesungguhnya Allah S.W.T yang menentukan segala aper yang kita rancangkan.
assalamualaikum

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiza85Profil   Hantar PM kepada hafiza85   Pergi ke hafiza85's Website   Quote dan BalasQuote

miyuki
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.05.2003
Ahli No: 441
Posting: 249
Dari: Auckland

newzealand   avatar


posticon Posting pada: 01-10-03 08:18


one of the best cerpen i ever read at ukhuwah.heaps of congrats to the writer.frankly speaking,it's touching!! waaa..
if it can be rank..surely i give u 5 stars!!no doubt..from da bottom of my heart..


-----------------
~www.salwasaleh.blogspot.com/www.tazkirahonline.blogspot.com~

Bookmark and Share

    


  Member Information For miyukiProfil   Hantar PM kepada miyuki   Pergi ke miyuki's Website   Quote dan BalasQuote

BrotherMon
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 31.07.2003
Ahli No: 2708
Posting: 1087
Dari: Kuala Lumpur

congo   avatar


posticon Posting pada: 01-10-03 09:16


tegeliat lidah baca ? ambik minyak gamat sapu..jadi ubat...

wah..karya sapa ni...sedih dan memikat hati...
mana yg baik ambik pengajaran..
yang tak elok buang jauh-jauh...

kepada penulis cerpen ni..
teruskan berkarya...
buat la malam kedua pulak....sambungan malam pertama

Bookmark and Share

    


  Member Information For BrotherMonProfil   Hantar PM kepada BrotherMon   Pergi ke BrotherMon's Website   Quote dan BalasQuote

JoshuaIsfahan
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 701
Posting: 1577
Dari: Damansara

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 01-10-03 21:06


4 bintang.....best..sedih.....kesian kan bini dia..first tak dptlah beli baju..kedua gi honeymoon..habis nanti si isteri raya mcm mana pulak?kesian dia...sian...kesian.......isk isk isk...(mana tisu ni)
great job!!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For JoshuaIsfahanProfil   Hantar PM kepada JoshuaIsfahan   Quote dan BalasQuote

Rabbit_cute
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.06.2003
Ahli No: 1700
Posting: 265
Dari: Selangor

Pahang  


posticon Posting pada: 02-10-03 12:29


Sedih jugak cerita ni....

Agak-agaknye kan..
Ana ni akan kawin untuk kali kedua ke tak???

Bookmark and Share

    


  Member Information For Rabbit_cuteProfil   Hantar PM kepada Rabbit_cute   Quote dan BalasQuote

siti_aisyah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 632
Posting: 37
Dari: BaTu PaHaT

Johor  


posticon Posting pada: 10-10-03 14:18


sedihnya baca cerpen ni. Menginsafkan jugak.

-----------------
[b]PaNcArKaN nUr kAsIh dI jAlAn bAhAgIa YaNg mEnUjU kE mAhlIgAi KaSiH. SeSuNgGuHnYa HaNyA TuHaN yAnG TaHu ImPiAn KaSiHkU UnTuK MeNjAdI SePeRtI DiA KeKaSiH AllaH.[/b]



Bookmark and Share

    


  Member Information For siti_aisyahProfil   Hantar PM kepada siti_aisyah   Quote dan BalasQuote

azzahrah_fakhriah
Warga Rasmi
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4637
Posting: 4
Dari: BumiAllah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-10-03 05:24


bestler...cerpen tue..sede gaks.

Bookmark and Share

    


  Member Information For azzahrah_fakhriahProfil   Hantar PM kepada azzahrah_fakhriah   Quote dan BalasQuote

hizbulmuslimin
Warga Rasmi
Menyertai: 22.11.2003
Ahli No: 5320
Posting: 12
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-12-03 00:21


,
Sebuah cerita berunsurkan Islam dan pastinye dapat menjadi satu pengajaran.Best

Bookmark and Share

    


  Member Information For hizbulmusliminProfil   Hantar PM kepada hizbulmuslimin   Quote dan BalasQuote

sinar_islamiah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.12.2003
Ahli No: 5550
Posting: 110
Dari: mesia

Perak   avatar


posticon Posting pada: 10-12-03 08:46



best arr cite 2...sedey gak...isk.isk..isk..

Bookmark and Share

    


  Member Information For sinar_islamiahProfil   Hantar PM kepada sinar_islamiah   Pergi ke sinar_islamiah's Website   Quote dan BalasQuote

sutera_biru
Warga Rasmi
Menyertai: 05.11.2003
Ahli No: 4931
Posting: 19
Dari: danger zone

Kedah  


posticon Posting pada: 10-12-03 12:52




best ler citer tue...tp sedih sgt...cm nk nangis jer....


Bookmark and Share

    


  Member Information For sutera_biruProfil   Hantar PM kepada sutera_biru   Quote dan BalasQuote

dhamiraqistina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13287
Posting: 271

Selangor  


posticon Posting pada: 22-02-05 13:27



best la crite ni..mmg best sgt..tahniah la..

Bookmark and Share

    


  Member Information For dhamiraqistinaProfil   Hantar PM kepada dhamiraqistina   Quote dan BalasQuote

Wawa_83
WARGA SETIA
Menyertai: 20.12.2004
Ahli No: 13173
Posting: 817
Dari: SeLaNgOR - My LoVeLy with ALLAH's LoVe..!

Selangor  


posticon Posting pada: 22-02-05 14:43


Wawa rasa mcm nak tengok jer baby tu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Wawa_83Profil   Hantar PM kepada Wawa_83   Quote dan BalasQuote

suhaimi_sr
WARGA SETIA
Menyertai: 08.07.2004
Ahli No: 9901
Posting: 1256
Dari: Sg Buloh, Selangor ada

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-02-05 15:12



Tragis sungguh kisah nie. Nie citer betui ke rekaan semata.

-----------------
Menjual & Membeli Dinar dan Jongkong Emas/Perak Mengikut Harga Pasaran Antarabangsa. Layari www.hatiemas999.blogspot.com

Bookmark and Share

    


  Member Information For suhaimi_srProfil   Hantar PM kepada suhaimi_sr   Pergi ke suhaimi_sr's Website   Quote dan BalasQuote

tinea
Warga Rasmi
Menyertai: 04.02.2005
Ahli No: 14110
Posting: 10
Dari: kedah

Kedah  


posticon Posting pada: 22-02-05 15:43


sedih jugak citer nie........menarik sbb kiter memang suka baca kisah2 cintan nie........


Bookmark and Share

    


  Member Information For tineaProfil   Hantar PM kepada tinea   Quote dan BalasQuote

kakcik
Warga Rasmi
Menyertai: 20.09.2004
Ahli No: 11257
Posting: 20

Selangor  


posticon Posting pada: 22-02-05 16:19




Ya Allah...sedihnye cerita ni..sadis & tragis sungguh...

Bookmark and Share

    


  Member Information For kakcikProfil   Hantar PM kepada kakcik   Quote dan BalasQuote

nice_pesan
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 619
Posting: 126
Dari: cheras...

Perak  


posticon Posting pada: 23-02-05 00:38


menarik... tp sedih

-----------------
try to be nice, smart, fun & helpful...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nice_pesanProfil   Hantar PM kepada nice_pesan   Quote dan BalasQuote

afz_besh
Warga 1 Bintang
Menyertai: 19.02.2005
Ahli No: 14538
Posting: 25
Dari: dari tingkat 3 blok Jaya

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 23-02-05 02:06


ending bleh agak arr...dah cam hindustan punyer cite...

Bookmark and Share

    


  Member Information For afz_beshProfil   Hantar PM kepada afz_besh   Quote dan BalasQuote

farhanna
WARGA SETIA
Menyertai: 11.12.2004
Ahli No: 12997
Posting: 1672
Dari: Sabah

Sabah  


posticon Posting pada: 25-02-05 12:50




Quote:

Tragis sungguh kisah nie. Nie citer betui ke rekaan semata.



eeemm, Dr. Suhaimi ni bersungguh aje nak tahu? Mmg tragis cite2 mcm ni, kekadang terasa takut pula ana nak baca...


Bookmark and Share

    


  Member Information For farhannaProfil   Hantar PM kepada farhanna   Pergi ke farhanna's Website   Quote dan BalasQuote

sharifahnatasha
Warga 5 Bintang
Menyertai: 20.02.2005
Ahli No: 14550
Posting: 374
Dari: cyberjaya

Perak   avatar


posticon Posting pada: 26-02-05 00:31




ana dah khusyuk dah baca ..kalikedua baca. sedih sgt lah. ana nangis sebab teringatkan kekasih ana yang selalu tunjuk ana ke jalan yang benar. anyway, ceritanya best. teruskan usaha. akum


Bookmark and Share

    


  Member Information For sharifahnatashaProfil   Hantar PM kepada sharifahnatasha   Pergi ke sharifahnatasha's Website   Quote dan BalasQuote

naruto-san
WARGA SETIA
Menyertai: 25.12.2004
Ahli No: 13299
Posting: 2017
Dari: Mertajam Hill

PulauPinang  


posticon Posting pada: 26-02-05 04:05




Mmg best memula cerite nie, tapi tak bace sampai habis sbb tahu sedih...berenti kat babak menarik.

So, sbb tak bace habis, saya reka sendiri ending dia supaya diaorg hidup gembire and happily ever after.

<<< tak suke cerite2 sedih >>

Bookmark and Share

    


  Member Information For naruto-sanProfil   Hantar PM kepada naruto-san   Quote dan BalasQuote

siti_nurhaliza93
Warga Rasmi
Menyertai: 17.02.2005
Ahli No: 14442
Posting: 17
Dari: n9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 09-03-05 00:27


emmmm......best betol citer nie.... tapi last die tuu memang menyedihkan....ishk.. iskh. ..ishk.....kesian....


Bookmark and Share

    


  Member Information For siti_nurhaliza93Profil   Hantar PM kepada siti_nurhaliza93   Pergi ke siti_nurhaliza93's Website   Quote dan BalasQuote

aieyda
WARGA SETIA
Menyertai: 02.04.2004
Ahli No: 8177
Posting: 1241
Dari: jurassic park naungan puteri cik siti wan kembang

australia   avatar


posticon Posting pada: 14-03-05 12:51


best citer ni,tapi berpinar sikit le mata ni ngadap monitor pc nak abiskan

Bookmark and Share

    


  Member Information For aieydaProfil   Hantar PM kepada aieyda   Pergi ke aieyda's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 28-03-05 13:57


sedihnya citerni...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

nurulain
WARGA SETIA
Menyertai: 05.05.2004
Ahli No: 8792
Posting: 450
Dari: somewhere i belong

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 28-03-05 14:01


1st time masa baca cerita nih...mmg sedih...

for muslimah..jgn terlalu sayang dan cinta terhadap lelaki yg kita sendiri belum tentu dia kan jd suami kita...

cintailah dan sayangilah mereka apabila mereka dah betul2 sah menjadi milik kita...

bukan apa nanti kalau clash..frust menonggeng...

bukan pengalaman diri, tp dr pengalaman kawan2

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurulainProfil   Hantar PM kepada nurulain   Quote dan BalasQuote

nailofar_ain
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.02.2004
Ahli No: 7103
Posting: 23
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 28-03-05 21:19


akm....
napa sedih sgt ni......... takut la plak nak kawin.......

Bookmark and Share

    


  Member Information For nailofar_ainProfil   Hantar PM kepada nailofar_ain   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 29-03-05 03:45




sedih siotttttttttttttttttttttttttttt.....

uwaaaaaaaaaaaaaa.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

melati_84
Warga 3 Bintang
Menyertai: 02.03.2005
Ahli No: 14884
Posting: 71
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 14-04-05 00:36


sedihnye citer...
tabah ek pompuan tu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For melati_84Profil   Hantar PM kepada melati_84   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 14-04-05 00:45




tak semua perempuan gitu melati...

mula meleleh air mata....lepas tu meleleh air lain pulak....air liur kott....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

anieda
Warga 2 Bintang
Menyertai: 15.03.2005
Ahli No: 15153
Posting: 70
Dari: shah alam, selangor

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 19-04-05 08:03


Hmmm..sape2 yang baca pasti mengalirkan air mata..

Bookmark and Share

    


  Member Information For aniedaProfil   Hantar PM kepada anieda   Quote dan BalasQuote

nur_mujahidah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.04.2005
Ahli No: 15931
Posting: 144
Dari: IPT

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-04-05 15:09


Pada pendapat ana , cerpen ini memang best dan boleh dijadikan sebagai teladan bagi kita semua.Ok,teruskan usaha anti.

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_mujahidahProfil   Hantar PM kepada nur_mujahidah   Pergi ke nur_mujahidah's Website   Quote dan BalasQuote

Syajaratuddur
Warga Rasmi
Menyertai: 10.01.2005
Ahli No: 13634
Posting: 14
Dari: Tanah Adat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 20-04-05 15:59


Cerita yg menarik.Seribu satu kemungkinan bakal berlaku tanpa kita rancangkan. Ade yg pernah mengalami peristiwa camni? syerlah skit....

Bookmark and Share

    


  Member Information For SyajaratuddurProfil   Hantar PM kepada Syajaratuddur   Pergi ke Syajaratuddur's Website   Quote dan BalasQuote

Rozila
Warga Rasmi
Menyertai: 09.04.2005
Ahli No: 15668
Posting: 3
Dari: Pasir Mas

Kelantan  


posticon Posting pada: 11-05-05 15:10


Bestlah cite ni..sedih..

Bookmark and Share

    


  Member Information For RozilaProfil   Hantar PM kepada Rozila   Quote dan BalasQuote

kinobaik
Warga 5 Bintang
Menyertai: 29.04.2005
Ahli No: 16191
Posting: 377
Dari: Rumah

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 11-05-05 21:25


macam dah pernah baca..student UIA kan yg buat?

-----------------
We are the youth
Let us Bring Islam Back
We did it in the past
So let us do it again



Bookmark and Share

    


  Member Information For kinobaikProfil   Hantar PM kepada kinobaik   Pergi ke kinobaik's Website   Quote dan BalasQuote

syahidatul
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12341
Posting: 3781
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 16-05-05 12:36




alaaa... nape sad ending. kan best kalau suaminya hidup lagi... kesiannnn



Bookmark and Share

    


  Member Information For syahidatulProfil   Hantar PM kepada syahidatul   Pergi ke syahidatul's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 17-04-06 10:02


hm...walaupun agak panjang,tapi menarik...teruskan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

syauqahaziqah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.08.2005
Ahli No: 18509
Posting: 259
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 26-06-06 16:58


lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik
wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik

Bookmark and Share

    


  Member Information For syauqahaziqahProfil   Hantar PM kepada syauqahaziqah   Quote dan BalasQuote

ieda
Warga 4 Bintang
Menyertai: 30.10.2003
Ahli No: 4797
Posting: 226
Dari: pontian

Johor   avatar


posticon Posting pada: 26-06-06 18:02


emm..sedihnnyer..

Bookmark and Share

    


  Member Information For iedaProfil   Hantar PM kepada ieda   Quote dan BalasQuote

Bi-klate
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.06.2006
Ahli No: 24818
Posting: 156
Dari: Kota Serambi Mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 26-06-06 18:14


Sedihla cerita ni....itu lah dia isteri solehah...waaaaaaaaaa........tak sanggup..Minta2 janganlah jadi macam ni..sapa tak sayang bini oi...Jika kita sayang sesorg tu..Allah lebih menyayanginya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Bi-klateProfil   Hantar PM kepada Bi-klate   Quote dan BalasQuote

Norhaslina
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.11.2005
Ahli No: 20221
Posting: 382
Dari: Bandar Baru Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-06-06 00:27


sedihnya.... tapi itulah ketentuanNYA..
Pasrah dan redha pada kehendakNYA..

iskh..iskh....

Bookmark and Share

    


  Member Information For NorhaslinaProfil   Hantar PM kepada Norhaslina   Quote dan BalasQuote

siswa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.06.2006
Ahli No: 24900
Posting: 203
Dari: UTM skudai

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 27-06-06 01:13


Terimalah ketentuan Allah dengan redha......

Bookmark and Share

    


  Member Information For siswaProfil   Hantar PM kepada siswa   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 27-06-06 02:20


Not bad la cepen la ini...sedih jugak

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

comel21
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22777
Posting: 90

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-06-06 09:51


sangat menyentuh perasaan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For comel21Profil   Hantar PM kepada comel21   Quote dan BalasQuote

amirahni
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.06.2006
Ahli No: 24839
Posting: 134
Dari: SHAH ALAM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-06-06 11:05


memang best tapi Sakit apa suami dia? setiap kematian selalunya bersebab bila tiba ajal

Bookmark and Share

    


  Member Information For amirahniProfil   Hantar PM kepada amirahni   Pergi ke amirahni's Website   Quote dan BalasQuote

nike_007
Warga 3 Bintang
Menyertai: 07.12.2005
Ahli No: 20933
Posting: 125
Dari: pasir mas

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 27-06-06 11:32


em best ah juga...sentuh perasaan

Bookmark and Share

    


  Member Information For nike_007Profil   Hantar PM kepada nike_007   Pergi ke nike_007's Website   Quote dan BalasQuote

solskjaer
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2004
Ahli No: 10725
Posting: 2644
Dari: manchester united

saudiarabia  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:33


seronok juga..lebih2 lagi kalau kena pada saya..bolehlah saya tau macam mana perasaan isteri saya nanti...kadang-kadang kematian ni baru menampakkan perasaan sebenar seseorang manusia itu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For solskjaerProfil   Hantar PM kepada solskjaer   Pergi ke solskjaer's Website   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:44


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:44


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:45


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:45


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:45


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:45


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:45


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:46


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

as_saufi
Warga 1 Bintang
Menyertai: 25.06.2006
Ahli No: 24957
Posting: 28
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-06-06 11:46


sedih lah cerita 2...baru nak bermula alam rumah tangga dah tinggal seorang diri...itu lah segala2 nya adalah kuasa Allah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For as_saufiProfil   Hantar PM kepada as_saufi   Quote dan BalasQuote

jasadkudisini
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.08.2006
Ahli No: 25763
Posting: 221
Dari: sinGgaHsaNa..

germany   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 13:03


wahh

Bookmark and Share

    


  Member Information For jasadkudisiniProfil   Hantar PM kepada jasadkudisini   Pergi ke jasadkudisini's Website   Quote dan BalasQuote

nina_nur
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.08.2004
Ahli No: 10542
Posting: 104
Dari: di mana bumi dipijak..

Selangor  


posticon Posting pada: 08-10-06 14:25


best..
ada nilai berharga cerita ni..


-----------------
~jangan biarkan aku tanpa cinta-MU~


Bookmark and Share

    


  Member Information For nina_nurProfil   Hantar PM kepada nina_nur   Quote dan BalasQuote

nurcinta
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.08.2006
Ahli No: 25829
Posting: 84
Dari: australia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 15:27


sayu and sedih pilu...adakah diri ini akan mendapat suami yang akan menyayangi diri ini dan mampu melindungi diri ini....hanya kepada Allah kudambakan harapan hati...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurcintaProfil   Hantar PM kepada nurcinta   Quote dan BalasQuote

islamic_princess
WARGA SETIA
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 45
Posting: 736
Dari: johor bahru ke UPSI

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 16:09


sedih nya cerita ni...


-----------------
HaRaPanKu MoGa DikuRniAkaN
MaNiSnyA IMAN BerPanJanGaN
MoGa LauTaN HiLanG GeLoRa UnTuK BeLaYaR..


Bookmark and Share

    


  Member Information For islamic_princessProfil   Hantar PM kepada islamic_princess   Pergi ke islamic_princess's Website   Quote dan BalasQuote

ad-din
WARGA SETIA
Menyertai: 19.09.2005
Ahli No: 19148
Posting: 648
Dari: terengganu-

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 16:20


esok pun xhabis baca..huhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For ad-dinProfil   Hantar PM kepada ad-din   Quote dan BalasQuote

suffyan
Warga Rasmi
Menyertai: 04.10.2006
Ahli No: 26749
Posting: 13

japan   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 16:22


cerpen yang agak menarik. muslimah solehah semestinya untuk muslimin soleh...

Bookmark and Share

    


  Member Information For suffyanProfil   Hantar PM kepada suffyan   Quote dan BalasQuote

sejadah_usang
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.10.2006
Ahli No: 26842
Posting: 97

blank   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 16:27


setahu teman, cerpen ini kepunyaan Seruling Senja dari extro.biz

Bookmark and Share

    


  Member Information For sejadah_usangProfil   Hantar PM kepada sejadah_usang   Quote dan BalasQuote

qudwah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18903
Posting: 1898
Dari: TERENGGANU

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 20:54


nice!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For qudwahProfil   Hantar PM kepada qudwah   Quote dan BalasQuote

najah85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26692
Posting: 338
Dari: kuantan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 23:25


...bagusnya cerita...siapa yang tulis ini..tahniah kepada penulis..teknik cerita yang tak memboringkan walaupon cerita ni panjang..tapi bila baca mesti nak abiskan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For najah85Profil   Hantar PM kepada najah85   Quote dan BalasQuote

mechelmine
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2006
Ahli No: 26702
Posting: 897
Dari: KeLaNtAn Ke KeDaH

Kelantan  


posticon Posting pada: 09-10-06 00:04


seorang sila buat sinopsis lah..panjang sangat lah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mechelmineProfil   Hantar PM kepada mechelmine   Pergi ke mechelmine's Website   Quote dan BalasQuote

Moderator: Administrator, NaZa_FirmaN
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Cerpen
    »» air mata di malam pertama

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.219062 saat. Lajunya....