Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-11-2017  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Jika tak dapat menjadi paus gagah di lautan, jadilah keli lincah di sungai

-- Dari Buku Revolusi Mental

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: tj
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43038

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 14
Ahli: 0
Jumlah: 14




  Yang Masuk Ke Sini
tj: 8 hari yang lalu
aye: 10 hari yang lalu
NisaAdDeen: 33 hari yang lalu
RijaludDeen: 33 hari yang lalu


Jejak Ukhwah
Topik: Banyak persamaan beerti si dia jodoh kita?


Carian Forum

Moderator: Admin, halesolurun_84
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Ukhwah
    »» Banyak persamaan beerti si dia jodoh kita?

Please Mendaftar To Post


Oleh Banyak persamaan beerti si dia jodoh kita?

Filzatunnafsi
Warga Rasmi
Menyertai: 28.08.2011
Ahli No: 41626
Posting: 11

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 10-10-11 00:59


Assalamualaikum

Ana mahu minta as diqoi semua pendapat mengenai topik ini.

Ana mempunyai sahabat. Dia telah dipinang orang yang dulu dia pernah menyukainya dalam diam.

Lelaki itu mempunyai banyak persamaan dengannya iaitu mereka berkongsi tarikh lahir yang sama, pada tahun yang sama pula, umur pula sebaya, berkongsi kelompok darah yang sama iaitu O, pernah bersekolah di sekolah yang sama dan sekarang belajar juga di Universiti yang sama juga.

Namun, anehnya si lelaki tidak pernah bertegur sapa dengan sahabat ana ini. Kalau kenal pun, begitu-begitu saja lah kerana sama sekolah. Bercakap rasanya tak pernah agaknya. Namun, tiba-tiba dia dipinag oleh lelaki itu.

Sahabat ana minta pendapat tentang ini. Dia sekarang sedang melanjutkan istikarahnya.


Soalan ana, adakah ini dikatakan jodoh dari ALLAH kerana banyak persamaan yang mereka kongsi dan amat ketara sekali?

Wallahualam.

:sopan: :kelip: :bunga: :berfikir: :berfikir:


-----------------
Qaisha Filzatunnafsi


Bookmark and Share

  


  Member Information For FilzatunnafsiProfil   Hantar PM kepada Filzatunnafsi   Quote dan BalasQuote

usop79
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.07.2004
Ahli No: 9983
Posting: 171
Dari: Kedah - Teluk Intan - Muar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 17-10-11 19:35


waalaikumussalam...
Jodoh merupakan ketentuan Allah...
tapi tak semestinya setiap persamaan itu jodoh kita,
tapi kalau bertemu jodoh yang ada persamaan
itu semua ketentuan Allah...
kadang kala ada juga yang tidak ada persamaan pun...
itu juga ketentuan Allah...
sebenarnya susah untuk mencari jodoh yang ada persamaan ni...
kerana kebiasaan sikap manusia ni semuanya boleh dikatakan
berlain, cuma kadang kala ada sedikit persamaan...
tapi kalau ia sudah jodoh kita, pastinya kita akan tenang dengan keputusan
yang kita lakukan setelah bermohon kepadanya... waAllahualam


-----------------
http://senikatalagu.blogspot.com/
http://selokamelayu.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For usop79Profil   Hantar PM kepada usop79   Pergi ke usop79's Website   Quote dan BalasQuote

ija1508
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.01.2011
Ahli No: 40806
Posting: 88
Dari: WPKL

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 17-10-11 20:29


Saya dah beberapa kali dengar cerita macam ni dan mereka kata kenal sebab sama sekolah, sama uni. Berkawan sebab belajar di tempat yang sama dan ada jugak ambil course yang sama. Kawan dan bukan couple. Tapi akhirnya bertemu jodoh. Kawan saya yang seorang tu kata agaknya dah jodoh mereka berdua sebab dari sekolah sampai ke uni di tempat belajar yang sama. Dan sekarang bekerja di tempat yang sama :)

Doakan sajalah yang terbaik untuk kawan saudari tu.

Bookmark and Share

  


  Member Information For ija1508Profil   Hantar PM kepada ija1508   Quote dan BalasQuote

Filzatunnafsi
Warga Rasmi
Menyertai: 28.08.2011
Ahli No: 41626
Posting: 11

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 21-10-11 04:35


Alhamdulillah..
sekarang mereka hendak ke jinjang pelamin dah pun.. saya gembira melihat hajat sahabat saya telah tercapai. Sebenarnya, sahabat saya ni dahulu pernah memendam persaan pada si jejaka ni. tapi disebabkan dia memelihara cintanya dan dirinya. dia malu untuk mendekati si jejaka itu. jejaka tu tak tahu pun. Saya saja yang tahu..haha

Si jejaka pula macam tak bagi respons saja. Dulu kami satu kelas ketika di sekolah agama. Jejaka ni tak pernah pun tegur si sahabat saya ni. bercakap pu malu-malu saja saya tengok. sahabat saya pernahlah cerita yang si jejaka ni terlalu malu dengan dia sehingga terlanggar orang sebab nak bagi sahabat saya ni jalan dahulu ke makmal sains. Saya ketawa saja. al maklumlah mungkin kerana sahabat saya ni pendiam sangat agaknya. lelaki pun tak ramai yaang dekat


-----------------
Qaisha Filzatunnafsi


Bookmark and Share

  


  Member Information For FilzatunnafsiProfil   Hantar PM kepada Filzatunnafsi   Quote dan BalasQuote

Filzatunnafsi
Warga Rasmi
Menyertai: 28.08.2011
Ahli No: 41626
Posting: 11

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 21-10-11 04:41


Pada 17-10-11 19:35 , usop79 posting:

!!! QUOTE !!!

waalaikumussalam...
Jodoh merupakan ketentuan Allah...
tapi tak semestinya setiap persamaan itu jodoh kita,
tapi kalau bertemu jodoh yang ada persamaan
itu semua ketentuan Allah...
kadang kala ada juga yang tidak ada persamaan pun...
itu juga ketentuan Allah...
sebenarnya susah untuk mencari jodoh yang ada persamaan ni...
kerana kebiasaan sikap manusia ni semuanya boleh dikatakan
berlain, cuma kadang kala ada sedikit persamaan...
tapi kalau ia sudah jodoh kita, pastinya kita akan tenang dengan keputusan
yang kita lakukan setelah bermohon kepadanya... waAllahualam

Saudara Usop79

Sebenarnya saya rasalah, si jejaka tu pun ada persaaan dekat sahabat saya waktu sekolah dulu. sebab dia malu sungguh dengan sahabat saya. tapi syukurlah,mereka selesai nikah dah pun.

Saudara, minta pendapat sikit tanda-tanda lelaki apabila mereka ni suka kat wanita. Contohnya, pemalu ke..apa ke...

Sebab saudarakan lelaki. Susah juga kalau manalah tau bersuamikan lelaki yang agak misteri macam sahabat saya tu..tak pernah bercakap tapi tup..tup.. dah melamar..



-----------------
Qaisha Filzatunnafsi


Bookmark and Share

  


  Member Information For FilzatunnafsiProfil   Hantar PM kepada Filzatunnafsi   Quote dan BalasQuote

usop79
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.07.2004
Ahli No: 9983
Posting: 171
Dari: Kedah - Teluk Intan - Muar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-10-11 19:12


Pada 21-10-11 04:41 , Filzatunnafsi posting:

!!! QUOTE !!!



Saudara Usop79

Sebenarnya saya rasalah, si jejaka tu pun ada persaaan dekat sahabat saya waktu sekolah dulu. sebab dia malu sungguh dengan sahabat saya. tapi syukurlah,mereka selesai nikah dah pun.

Saudara, minta pendapat sikit tanda-tanda lelaki apabila mereka ni suka kat wanita. Contohnya, pemalu ke..apa ke...

Sebab saudarakan lelaki. Susah juga kalau manalah tau bersuamikan lelaki yang agak misteri macam sahabat saya tu..tak pernah bercakap tapi tup..tup.. dah melamar..



Assalamualaikum...
terima kasih kepada yang bertanya...
setiap lelaki yang suka pada perempuan ada bezanya
setengahnya ada yang malu2...
setengahnya ada yang suka memerhati...
setengahnya ada yang suka ambil berat...
setengahnya ada yang meluahkan ingin berkawan...
dan setengahnya ada yang meluahkan terus kata "saya suka kat awak"
semua tu tengok kepada sifat dan keberanian lelaki tu...
apa-apa pun setiap tanda kebiasaan kena nilai betul-betul sebab tak semua tu
beerti orang tu suka pada seseorang... sebab semuanya terletak pada keiklasan
seseorang yang suka dan ingan berkawan dengan seseorang perempuan tu...
wallahualam...


-----------------
http://senikatalagu.blogspot.com/
http://selokamelayu.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For usop79Profil   Hantar PM kepada usop79   Pergi ke usop79's Website   Quote dan BalasQuote

Filzatunnafsi
Warga Rasmi
Menyertai: 28.08.2011
Ahli No: 41626
Posting: 11

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 21-10-11 20:58


Waalaikumsalam

Syukran jazilan akhi atas jawapan yang diberikan..Selepas ini saya sudah ada jawapan untuk diberikan kepada sahabat saya itu..
:welcome: Alhamdulillah.

Semoga lelaki hari ini yang pemalu boleh mulakan dahulu. Memanglah al haya' u minal iman tapi pemalu biarlah pada tempatnya. Kerana bak kata ustazah masyitah takkan tuperware pula yang mencari air.
a.k.a perbahasa: perigi mencari tiba.

Yang kurang berani pula cuba beranikan diri. Yang memerhati cuba menyapa tapi berpada dan berlandaskan syariat Allah. Yang ingin berkawan apa salahnya. Yang terus meluahkan rasa, jangan tunggu lama-lama, khitbah untuk mengelakkan berlakunya maksiat dan dosa. :-D :lol:


-----------------
Qaisha Filzatunnafsi


Bookmark and Share

  


  Member Information For FilzatunnafsiProfil   Hantar PM kepada Filzatunnafsi   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.098351 saat. Lajunya....