Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 14-11-2018  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Jika orang lain boleh melakukan, kita boleh belajar melakukan
-- Prinsip NLP

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Alai_Syafa
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43068

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 33
Ahli: 0
Jumlah: 33




  Yang Masuk Ke Sini
RedPetunia: 1 hari, 1 jam, 29 minit yang lalu
IbnuKhaldun: 1 hari, 8 jam, 28 minit yang lalu
sahabat_amin: 3 hari yang lalu
Gorodkovie: 5 hari yang lalu
Swarig123: 8 hari yang lalu
sunan-faqih: 14 hari yang lalu
ajefikrah: 19 hari yang lalu
Kang: 21 hari yang lalu
owl_UM: 23 hari yang lalu
rasian: 27 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Karnival BN bukti pengangguran serius


Carian Forum

Moderator: Admin, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Karnival BN bukti pengangguran serius

Please Mendaftar To Post


Oleh Karnival BN bukti pengangguran serius

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 08:47


Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Biro Mahasiswa Angkatan Muda Keadilan Malaysia percaya bahawa 300,000 orang dilaporkan mengunjungi karnival BN Youth Jobs membuktikan bahawa anak muda terutama di kalangan graduan mengalami masalah pengangguran dan pekerjaan tidak mengikut taraf pendidikan yang serius.

Pengarahnya, Mohd Saifullah Mohd Zulkifli berkata, berdasarkan jawapan parlimen dan kenyataan akhbar oleh Menteri Sumber Manusia Datuk S. Subramaniam pada Jun 2010 dan statistik Jabatan Perangkaan Jun lepas, menyatakan kadar pengangguran adalah pada tahap 3.7 peratus atau sekitar 426 600 orang yang menganggur.

Daripada 426 600 ribu ini, 7.5 peratus atau sekitar 32 000 adalah penganggur di kalangan graduan.

“Kadar pengangguran ini sudah cukup membuktikan bahawa generasi muda masih dalam krisis pekerjaan,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Maka, ujarnya tidak hairan kehadiran yang ramai ke karnival itu menuntut tindakan yang lebih tegas menyelesaikan masalah pengangguran.

Katanya, karnival semata-mata tidak mampu menyelesaikan masalah graduan menganggur dan graduan bekerja tidak mengikut taraf pendidikan.

Ini, tambahnya melibatkan langkah kerajaan mengurus ekonomi dan tatakelola yang baik bagi membanyakkan peluang pekerjaan baik di peringkat kerajaan mahupun swasta.

Menurutnya, dasar kerajaan Barisan Nasional yang boros, mengkayakan syarikat kroni dengan projek mega dan masalah rasuah yang melebar dalam pentadbiran kerajaan menjadikan negara muflis dan akhirnya dana bagi membaiyai peluang-peluang pekerjaan dikurangkan di peringkat kerajaan dan pelabur tidak berminat melabur akibat rasuah dan dasar ekonomi yang berat sebelah.

“Biro Mahasiswa Angkatan Muda Keadilan Malaysia ingin menegaskan bahawa masalah pengangguran di kalangan generasi muda terutama graduan adalah masalah yang membelenggu kelompok ini,” katanya.

Justeru, ujarnya karnival semata-mata bukanlah tindakan mapan yang mampu menyelesaikan masalah pengangguran jangka masa panjang.

Tambahnya, dasar ekonomi yang lebih adil, menghapus rasuah adalah merupakan prinsip penting bagi membanyakkan peluang pekerjaan dalam negara.

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 29-03-11 12:14


Pada 29-03-11 08:47 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Biro Mahasiswa Angkatan Muda Keadilan Malaysia percaya bahawa 300,000 orang dilaporkan mengunjungi karnival BN Youth Jobs membuktikan bahawa anak muda terutama di kalangan graduan mengalami masalah pengangguran dan pekerjaan tidak mengikut taraf pendidikan yang serius.

Pengarahnya, Mohd Saifullah Mohd Zulkifli berkata, berdasarkan jawapan parlimen dan kenyataan akhbar oleh Menteri Sumber Manusia Datuk S. Subramaniam pada Jun 2010 dan statistik Jabatan Perangkaan Jun lepas, menyatakan kadar pengangguran adalah pada tahap 3.7 peratus atau sekitar 426 600 orang yang menganggur.

Daripada 426 600 ribu ini, 7.5 peratus atau sekitar 32 000 adalah penganggur di kalangan graduan.

“Kadar pengangguran ini sudah cukup membuktikan bahawa generasi muda masih dalam krisis pekerjaan,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Maka, ujarnya tidak hairan kehadiran yang ramai ke karnival itu menuntut tindakan yang lebih tegas menyelesaikan masalah pengangguran.

Katanya, karnival semata-mata tidak mampu menyelesaikan masalah graduan menganggur dan graduan bekerja tidak mengikut taraf pendidikan.

Ini, tambahnya melibatkan langkah kerajaan mengurus ekonomi dan tatakelola yang baik bagi membanyakkan peluang pekerjaan baik di peringkat kerajaan mahupun swasta.

Menurutnya, dasar kerajaan Barisan Nasional yang boros, mengkayakan syarikat kroni dengan projek mega dan masalah rasuah yang melebar dalam pentadbiran kerajaan menjadikan negara muflis dan akhirnya dana bagi membaiyai peluang-peluang pekerjaan dikurangkan di peringkat kerajaan dan pelabur tidak berminat melabur akibat rasuah dan dasar ekonomi yang berat sebelah.

“Biro Mahasiswa Angkatan Muda Keadilan Malaysia ingin menegaskan bahawa masalah pengangguran di kalangan generasi muda terutama graduan adalah masalah yang membelenggu kelompok ini,” katanya.

Justeru, ujarnya karnival semata-mata bukanlah tindakan mapan yang mampu menyelesaikan masalah pengangguran jangka masa panjang.

Tambahnya, dasar ekonomi yang lebih adil, menghapus rasuah adalah merupakan prinsip penting bagi membanyakkan peluang pekerjaan dalam negara.


WHATT...???

HOW ABOUT 'RAKYAT 'KELANTANNN'...??

ARE THEY HAVE MANY JOB IN KELANTAN...??

I THINK THEY JOBLESS MAAAA............... :sopan:

IN KELANTAN THEY HAVE NOTHING TO DOOO..........

:sopan:

AFTER THEY WERE BORING THEY MIGRATE TO KUALA LUMPUR..PENANG..JOHOR..TERENGAGNU TO FIND A JOBBBB.... :sopan:

ARE YOU AGREEE...??? :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 13:17


kenapa kau ambik contoh kelantan??? kenapa kau tak ambik contoh kedah?? hahahaha...tahniah kerana pamerkan kebodohan lagi sekali.

nak cakap kelantan miskin ke??? bodoh tak tahu fakta...negeri termiskin adalah sabah, di bawah perintah bn laknatullah.

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 14:03


Pada 29-03-11 13:17 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa kau ambik contoh kelantan??? Kenapa kau tak ambik contoh kedah?? hahahaha...tahniah kerana pamerkan kebodohan lagi sekali.

nak cakap kelantan miskin ke??? bodoh tak tahu fakta...negeri termiskin adalah sabah, di bawah perintah bn laknatullah.


tak usah dilayan biar dia meroyan macam cacing kepanasan mencari perhatian....


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 14:34


my honey...

memang malas nak layan pun...tapi kadang-kadang lawak baca komen-komen dia..macam badut...terpaksa lah layan untuk hiburkan hati yang lara...hehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 29-03-11 17:44


Pada 29-03-11 13:17 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa kau ambik contoh kelantan??? Kenapa kau tak ambik contoh kedah?? hahahaha...tahniah kerana pamerkan kebodohan lagi sekali.

nak cakap kelantan miskin ke??? bodoh tak tahu fakta...negeri termiskin adalah sabah, di bawah perintah bn laknatullah.



WHO ARE STUPID???

I OR YOUU..?? :sopan:

I WANT TO KNOW, NOW WHO AUTHORITY IN KEDAH...??

PAS OR BN..???

:sopan:

SHOW ME A STASTISTIC THAT SABAH HAVE MANY POOR SOCIETYYY............ :sopan:

SHOW MEEE....................... NOWWWW.........:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 30-03-11 08:33


buang masa layan badut sekoq ni...

lalalalla...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 30-03-11 11:52


Pada 30-03-11 08:33 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

buang masa layan badut sekoq ni...

lalalalla...


WHY YOU DON'T GIVE ME YOUR EVEDENCE....?????

ARE YOU DAH 'MATI AKAIII...'....??? :sopan:

WHERE YOUR STATISTICS...??? :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-04-11 09:19


Pada 30-03-11 11:52 , FIRDAUSNUR posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-03-11 08:33 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

buang masa layan badut sekoq ni...

lalalalla...


WHY YOU DON'T GIVE ME YOUR EVEDENCE....?????

ARE YOU DAH 'MATI AKAIII...'....??? :sopan:

WHERE YOUR STATISTICS...??? :sopan:




hang pergi cari di kementerian sana....data2 semua ada :sopan: :sopan: :sopan:


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 01-04-11 10:29


Pada 01-04-11 09:19 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-03-11 11:52 , FIRDAUSNUR posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-03-11 08:33 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

buang masa layan badut sekoq ni...

lalalalla...


WHY YOU DON'T GIVE ME YOUR EVEDENCE....?????

ARE YOU DAH 'MATI AKAIII...'....??? :sopan:

WHERE YOUR STATISTICS...??? :sopan:





hang pergi cari di kementerian sana....data2 semua ada :sopan: :sopan: :sopan:

:sopan:

ISHH...ISH..ISHHH.......

:sopan:

WHY YOU ASK ME???

I ASK YOU....................

YOU FIND ITTT....

I WANT YOUR EVIDENCE NOWWW...

HURRYY............................

DONT BE LATEE..... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 01-04-11 16:01


~i'm the ori selangorian..i love selangor~


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-04-11 16:15


i'm ori from kedah also...i love kedah...with new goverment...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 01-04-11 16:17


Pada 01-04-11 16:15 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

i'm ori from kedah also...i love kedah...with new goverment...


KEDAH SEJAHTERAAA.......... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

sya_ryn
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2004
Ahli No: 11387
Posting: 3187
Dari: Tanjung Malim Perak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 01:42


Pada 29-03-11 13:17 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa kau ambik contoh kelantan??? Kenapa kau tak ambik contoh kedah?? hahahaha...tahniah kerana pamerkan kebodohan lagi sekali.

nak cakap kelantan miskin ke??? bodoh tak tahu fakta...negeri termiskin adalah sabah, di bawah perintah bn laknatullah.
Sabah termiskin? haha..pernah datang sabah ke? oohh...ambik dr statistik ye..kajian baru-baru ni..haha...

Bookmark and Share

  


  Member Information For sya_rynProfil   Hantar PM kepada sya_ryn   Quote dan BalasQuote

ctnurbebo
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2007
Ahli No: 29142
Posting: 880
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 09-04-11 11:56


assalamualaikum...

emmm..walaupun menanggap diri kita itu sempurna dan lebih bersih dari orang lain janganlah sampai sesuka hati untuk menggelarkan bagi individu atau sekumpulan individu dengan gelaran laknatullah...di sini menggambarkan bahawa kita yang kononnya memegang dan menyokong parti yang berasaskan islam sahaja yang mampu untuk menghukum dan menggelarkan orang lain..sesungguhnya terlaknat seseorang itu adalah dihakimi oleh Allah s.w.t. jika betul kita ini berpegang kepada Islam,mengapa perlu bersama-sama menjatuhkan maruah dengan menggunakan ayat yang tidak sepatutnya..Islam itu lembut...


-----------------
Keindahan sebenar ialah keindahan budi pekerti. Kebaikan sebenar ialah kebaikan budi bahasa dan kecerdikan sebenar ialah kecerdikan akal.


Bookmark and Share

  


  Member Information For ctnurbeboProfil   Hantar PM kepada ctnurbebo   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 09-04-11 18:34


Pada 02-04-11 01:42 , sya_ryn posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-03-11 13:17 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa kau ambik contoh kelantan??? Kenapa kau tak ambik contoh kedah?? hahahaha...tahniah kerana pamerkan kebodohan lagi sekali.

nak cakap kelantan miskin ke??? bodoh tak tahu fakta...negeri termiskin adalah sabah, di bawah perintah bn laknatullah.
Sabah termiskin? haha..pernah datang sabah ke? oohh...ambik dr statistik ye..kajian baru-baru ni..haha...



.


apa kau mahu cakap jak??

http://malaysiakini.com/news/147944

!!! QUOTE !!!

The World Bank (WB) in Washington has confirmed through a new study that Sabah is not only the poorest state in Malaysia but it’s likely to stay that way for a considerable length of time given current efforts in poverty eradication.

The bottomline was that Malaysia’s economic planning in Sabah so far has not been for inclusive growth.

The study contained in the World Bank’s 2010 Malaysia Economic Monitor (MEM), the third in its series, was handed over last night to the state government by WB representative Emmanuel Jimenez, also Human Development Sector Director (East Asia and Pacific Region).

“Although efforts by the Government have somewhat brought down the poverty rate, it’s still not enough,” said Jimenez. “The MEM shows that Sabahans continue to struggle to make ends meet. This is more evident in the outskirts of the towns.” -Malaysiakini

sumber:mkini, malaysianmirror.com



aku dulu pergi sabah banyak tempat aku masuk,keningau,putatan,kota kinabalu,kuala penyu,menumbuk dan etc........tak faham juga kau baca terjemahan laporan

!!! QUOTE !!!

Baru-baru ini, Bank Dunia (WB) di Washington telah mengesahkan melalui sebuah kajian terbaru bahawa Sabah bukan sahaja negeri yang termiskin di Malaysia tapi ia nya juga akan terus berkekalan dalam situasi kemiskinan dalam jangka masa yang panjang.
Dikatakan bahawa Unit Perancangan Ekonomi Malaysia (UPEM) tidak merancang untuk pertumbuhan ekonomi di Sabah setakat ini,.
Kajian ini merupakan sebahagian tahun 2010 Pemantauan Ekonomi Bank Dunia Malaysia Monitor (MEM), dalam siri yang ketiga.

    Kajian ini telah diserahkan semalam kepada kerajaan negeri Sabah oleh wakil Pengarah Sektor Pembangunan Manusia Asia Timur dan Pasifik, Emmanuel Jimenez (foto).
    kajian yang bertemakan Pertumbuhan Inklusif, telah di serahkan kepada Perancangan Ekonomi Unit (EPU) di Shangri-lah's Tanjung Aru Resort di Kota Kinabalu. Majlis penyerahan tersebut telah di saksikan oleh Pembantu Menteri Menteri di Jabatan Ketua Datuk Datu Nasrun Datu Mansur selaku wakil dari kerajaan negeri Sabah.
    "Walaupun ada usaha oleh kerajaan kearah mengurangkan kemiskinan, namun ia nya masih belum cukup. Jelas sekali penduduk Sabah terus berjuang untuk memenuhi keperluan harian mereka. Hal ini kebanyakan nya terdapat dikawasan luar bandar negeri Sabah," kata Jimenez.
    Menurut Jimenez, kemiskinan tegar di Sabah boleh dilihat dari kenyataan bahawa walaupun Sabah hanya mempunyai 10 peratus daripada penduduk Malaysia, namun ia nya mempunyai 40 peratus-miskin.
    Sebaliknya, Selangor, yang hanya mempunyai hampir satu perempat daripada penduduk negara itu, mempunyai kurang daripada 10 peratus masyarakat yang miskin.
    Bank Dunia juga telah mengenalpasti bahawa sebahagian besar masyarakat termiskin di Sabah terdapat di kawasan luar bandar. Terutama nya di kawasan Rungus di utara dan Orang Sungai di timur. Seterusnya diikuti oleh Orang Suluk yang juga menatap di pantai di timur Sabah.
    Dalam pada itu, turut di kategorikan miskin ada lah orang cina tempatan yang menatap di kawasan bandar.

Dalam pada itu, Nasrun (foto) merasa sedih bahawa kalau di berbandingkan dengan negari-negari di Semenanjung Malaysia, Sabah masih jauh ketinggalan dalam aspek infrastruktur pada keseluruhan nya.
Menurut Nasrun, beberapa bidang perlu di ambil perhatian , antara nya ia lah perkhidmatan kesihatan, pendidikan, kemudahan sosial dan pembangunan sumber manusia.
Seterus nya ekonomi penduduk Sabah perlu di perbaiki. Terutama sekali sektor yang memberi peluang peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah, kata beliau.
kata Nasrun Sabah masih lagi menunggu keputusan yang di janjikan dalam Program Transformasi Ekonomi Nasional dan Wilayah Nasional yangmana ia nya dikatakan akan memperbaiki bekalan air, elektrik dan jalan luar bandar dan sebagai

http://ajinbgagah.blogspot.com/2010/11/bank-dunia-sahkan-sabah-masih-lagi.html


ni pula kau tengok lagi laporan

!!! QUOTE !!!

Memalukan dan menyedihkan bagi kita orang sabah!!!

A). KADAR PENGANGGURAN

Laporan Kadar Pengangguran Mengikut Negeri yang dikeluarkan oleh Penyiasatan Tenaga Buruh, Jabatan Perangkaan Malaysia menyebutkan bahawa pada Suku Tahun Pertama 2009 (Q1 2009), sabah adalah negeri tertinggi mengalami kadar pengangguran dengan angka 6.1%. Manakala Kelantan pula adalah negeri yang terendah sekali dengan kadar 2.2%. berikut adalah senarai peratusan kadar pengangguran mengikut negeri.

1. KELANTAN = (2.2%)
2. MELAKA = (2.5%)
3. PULAU PINANG = (2.6%)
4. PAHANG = (3.0%)
5. WP KL = (3.4%)
6. PERLIS = (3.5%)
7. TERANGGANU = (3.5%)
8. JOHOR = (3.5%)
9. PERAK = (3.8%)
10. SELANGOR (Termasuk WP PUTRAJAYA) = (4.0%)
11. NEGERI SEMBILAN = (4.4%)
12. SARAWAK = (4.7%)
13. KEDAH = (5.0%)
14. SABAH (Termasuk LABUAN) = (6.1%)

(Sumber : Penyiasatan Tenaga Buruh. Jabatan Perangkaan Malaysia)


B). KADAR KEMISKINAN MENGIKUT NEGERI

Inilah Negeriku di bawah UMNO!!

Cuba kita perhatikan pula kadar KEMISKINAN mengikut negeri di Malaysia mengikut peratusan yang dikeluarkan pada tahun2004.

1. PULAU PINANG = (0.3%)
2. SELANGOR (Termasuk WP PUTRAJAYA) = (1.0%)
3. NEGERI SEMBILAN = (1.4%)
4. WP KL = (1.5%)
5. MELAKA = (1.8%)
6. JOHOR = (2.0%)
7. PAHANG = (4.0%)
8. PERAK = (4.9%)
9. PERLIS = (6.3%)
10. KEDAH = (7.0%)
11. SARAWAK = (7.5%)
12. KELANTAN = (10.6%)
13. TERANGGANU = (15.4%)
14. SABAH (Termasuk LABUAN) = (23.0%)

(Sumber : Mid-Term Review of the 7th Malaysian Plan, Mid-Term Review of the 8th Malaysian Plan and 9th Malaysian Plan)

C). KADAR PENDATANG ASING DI SABAH

Berikut adalah cuplikan lima perenggan terakhir Pengakuan HASSNAR EBRAHIM (Mantan Pemimpin Kemajuan Rakyat Sandakan dan Bekas Tahanan ISA) dalam sepucuk suratnya iaitu Surat Mohon Maaf Terbuka Kepada Rakyat Sabah yang disampaikan kepada saudara MUTALIB M.D, untuk disiarkan dalam medianya pada 03 Februari 2000.

“Jika semasa saya ditahan, hanya terdapat sekitar 300,000 PTI yang mendapat kewarganegaraan ini secara tidak sah, namun kini sudah lebih SEJUTA ORANG ASING telah diberikan kerakyatan MALAYSIA melalui pintu belakangdan daripada jumlah tersebut sudah melahirkan LEBIH DUA JUTA generasi TERAPUNG di negara ini dan akan secara automatic mendapat kerakyatan Negara ini kerana ibu bapa mereka telah mendapat Kad Pengenalan Malaysia.

Sebagai rakyat Malaysia, saya MOHON MAAF dari hujung kaki sehingga ke hujung rambut daripada rakyat Sabah khasnya dan rakyat Malaysia amnya kerana terlanjur menjadi talibarut para pemimpin yang rakus sehingga kita kini berhadapan dengan situasi yang genting.

Kita harus menangani isu ini secara bersama demi menyelamatkan maruah bangsa kita yang DIHINA dan DILANYAK oleh KERAJAAN PERSEKUTUAN yang mengamalkan dasar Pecah dan Perintah sehingga kita kini menjadi mangsa minority bagi memudahkan mereka terus menjadi tuan dan kita akan menjadi hamba sampai bila-bila.

Saya bergantung sepenuhnya harapan agar saudara meneruskan perjuangan murni saudara dan saya bersedia pada bila-bila masa memberikan keterangan di mahkamah untuk menegakkan kebenaran yang kini semakin dinafikan oleh kerajaan Persekutuan.

Sekian, terima kasih

Bertandatangan)
HASSNAR EBRAHIM)
Bekas Tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri

“Pandai-pandailah kita fikir amaaan”

http://www.mysook.net/index.php?m=11&yang=10&entry=entry101112-234230



jika tak miskin Kenapa orang-orang bah 2 tahun lepas datang jumpa ketua pembangkang bukan wakil rakyat dari BN tu???ramai lagi tu lah2 terpaksa ketua pembangkang bawa naik


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 10-04-11 14:09


terima kasih rashdin !!!

bagi bukti....untuk mereka-mereka yang nak persoalkan sangat tu baca bukti tu...

tentang perkataan laknatullah tu....sorry to say lah...MEMANG GELARAN SAYA UNTUK PUAK2 UMNO BN macam TU...

tak ada gelaran yang mulia bagi golongan yang menghina ISLAM>

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

ctnurbebo
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2007
Ahli No: 29142
Posting: 880
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 11-04-11 07:40


Pada 10-04-11 14:09 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

terima kasih rashdin !!!

bagi bukti....untuk mereka-mereka yang nak persoalkan sangat tu baca bukti tu...

tentang perkataan laknatullah tu....sorry to say lah...MEMANG GELARAN SAYA UNTUK PUAK2 UMNO BN macam TU...

tak ada gelaran yang mulia bagi golongan yang menghina ISLAM>


Assalamualaikum

:berfikir: tak tahu nak cakap apa lagi..kalau cara percakapan dan pemikiran dah macam itu,maknanya tiada lagi membezakan antara yang berpegangan agama dan yang kurang berpengetahuan..maka,tiada lagi hormat saya untuk anda. :roll:


-----------------
Keindahan sebenar ialah keindahan budi pekerti. Kebaikan sebenar ialah kebaikan budi bahasa dan kecerdikan sebenar ialah kecerdikan akal.


Bookmark and Share

  


  Member Information For ctnurbeboProfil   Hantar PM kepada ctnurbebo   Quote dan BalasQuote

sanada_yukimura
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2004
Ahli No: 8184
Posting: 419
Dari: negeri matahari terbenam ( kedah )

japan  


posticon Posting pada: 11-04-11 07:47


Pada 29-03-11 17:44 , FIRDAUSNUR posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-03-11 13:17 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Kenapa kau ambik contoh kelantan??? Kenapa kau tak ambik contoh kedah?? hahahaha...tahniah kerana pamerkan kebodohan lagi sekali.

nak cakap kelantan miskin ke??? bodoh tak tahu fakta...negeri termiskin adalah sabah, di bawah perintah bn laknatullah.



WHO ARE STUPID???

I OR YOUU..?? :sopan:

I WANT TO KNOW, NOW WHO AUTHORITY IN KEDAH...??

PAS OR BN..???

:sopan:


SHOW ME A STASTISTIC THAT SABAH HAVE MANY POOR SOCIETYYY............ :sopan:

SHOW MEEE....................... NOWWWW.........:sopan:




who are THE stupid ones
ME or you
i want to know, who now has the authority in kedah
show me a statistic that shows sabah has the poorest society



malu aku baca ayat hang deh.. lagi banyak hang cakap lagi bodoh hang nampak.. malu aku dengan orang kedah macam hang ni..

who are THE stupid ones--> obvious isnt it?
the clever one knows when to open his mouth. and how..
u, dont qualify as one.
paham ke? ke nak aku translate kan?

Bookmark and Share

  


  Member Information For sanada_yukimuraProfil   Hantar PM kepada sanada_yukimura   Pergi ke sanada_yukimura's Website   Quote dan BalasQuote

sanada_yukimura
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2004
Ahli No: 8184
Posting: 419
Dari: negeri matahari terbenam ( kedah )

japan  


posticon Posting pada: 11-04-11 08:02


Pada 10-04-11 14:09 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

terima kasih rashdin !!!

bagi bukti....untuk mereka-mereka yang nak persoalkan sangat tu baca bukti tu...

tentang perkataan laknatullah tu....sorry to say lah...MEMANG GELARAN SAYA UNTUK PUAK2 UMNO BN macam TU...

tak ada gelaran yang mulia bagi golongan yang menghina ISLAM>



Walau pun aku benci BN dan sepupu sepapat dia... aku setuju dengan ct nur bebo tu..

Sapa kita nak hukum orang. besar sangat ke kita. Sedangkan sahabat nabi pun takut2 diri mereka tergolong dalam golongan munafiq. Kita nak confident dah terlepas dari terpesong sampai bila-bila ke..? Kita lagi hebat dari sahabat nabi ke..? Nauzubillah..

jangan taksub. Kalau saudara taksub dan menghukum depa ikut nafsu..saudara pun tak jauh beza dari depa yang melakukan kerosakkan kat malaysia ni ikut nafsu. Nauzubillah..jangan ikut perangai keji depa semua..

Kita tak boleh benci orang, kita hanya boleh benci perbuatan orang, sebab esok lusa kita tak tau kita pulak ke yang buat jahat dan depa pulak ka yang buat baik..
Nauzubillah.. harap-harap penghujung kita dalam iman. wallahualam..

Bookmark and Share

  


  Member Information For sanada_yukimuraProfil   Hantar PM kepada sanada_yukimura   Pergi ke sanada_yukimura's Website   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 11-04-11 11:31


jadi....

adakah saudara semua suka ISLAM di hina...??

dan suka dengan perkara mungkar yang dilakukan mereka???

ya memang saya lemah iman...so selemah2 iman saya adalah melarang dengan menggunakan hati...jadi...wajar sekiranya hati saya membenci segala perkara mungkar yang mereka telah lakukan.

maaf...pendirian saya tetap sama!! umno bn adalah golongan laknat!!

mungkin saudara saudari semua tak pernah rasa kezaliman mereka lakukan seperti:

1) atuk makcik saya ditembak tepat pada dahi sewaktu krisis ''MEMALI tahun 1985"

2) adik PEREMPUAN ditangkap polis,dipukul,dihina,dicaci,dicarut di dalam tahanan ISA! SAMPAI PATAH KAKI

3)di tembak gas pemedih mata hanya kerana memperjuangkan keadilan dan suara rakyat.

4)guru dan ustaz dihina dan dicaci,DIPUKUL DEPAN MATA

jadi...sebab itu lah saudara dengan mudah berkata2 dan ambik sewenang2nya dalam hal ni...

saya percaya...kalau lah saudara sendiri merasai apa yang saya rasa...hati saudara semua turut benci seperti mana saya benci.

bukan dendam yang dipendam,tapi kesengsaraan yang telah lama berlaku membuatkan hati bangkit membenci.
SAYA YAKIN TIDAK SALAH MEMBENCI KEPADA KEMUNGKARAN DAN KEZALIMAN DARI GOLONGAN LAKNATULLAH.!

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

sanada_yukimura
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2004
Ahli No: 8184
Posting: 419
Dari: negeri matahari terbenam ( kedah )

japan  


posticon Posting pada: 13-04-11 19:36


Pada 11-04-11 11:31 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

jadi....

adakah saudara semua suka ISLAM di hina...??

dan suka dengan perkara mungkar yang dilakukan mereka???

ya memang saya lemah iman...so selemah2 iman saya adalah melarang dengan menggunakan hati...jadi...wajar sekiranya hati saya membenci segala perkara mungkar yang mereka telah lakukan.

maaf...pendirian saya tetap sama!! umno bn adalah golongan laknat!!

mungkin saudara saudari semua tak pernah rasa kezaliman mereka lakukan seperti:

1) atuk makcik saya ditembak tepat pada dahi sewaktu krisis ''MEMALI tahun 1985"

2) adik PEREMPUAN ditangkap polis,dipukul,dihina,dicaci,dicarut di dalam tahanan ISA! SAMPAI PATAH KAKI

3)di tembak gas pemedih mata hanya kerana memperjuangkan keadilan dan suara rakyat.

4)guru dan ustaz dihina dan dicaci,DIPUKUL DEPAN MATA

jadi...sebab itu lah saudara dengan mudah berkata2 dan ambik sewenang2nya dalam hal ni...

saya percaya...kalau lah saudara sendiri merasai apa yang saya rasa...hati saudara semua turut benci seperti mana saya benci.

bukan dendam yang dipendam,tapi kesengsaraan yang telah lama berlaku membuatkan hati bangkit membenci.
SAYA YAKIN TIDAK SALAH MEMBENCI KEPADA KEMUNGKARAN DAN KEZALIMAN DARI GOLONGAN LAKNATULLAH.!




saya memang simpati dengan saudara (dan orang-orang yang teraniaya).. sedih tengok kezaliman yang mereka buat terang-terang dan sembunyi. siapa kata tak kena saya..? ekonomi negara kita hancur bukan saya sebagai rakyat yang menderita? harga minyak naik macam roket bukan saya yang bayar nak isi kereta?

sampai hati saudara tuduh kami suka tengok islam kena hina...
saya mungkin jahat, tapi saya pun sedih tengok dunia harini..
tapi orang kata segala kejahatan yang berlaku harini, segala kacau bilau.. kita ada sahamnya.,

pernah dengar hadis pemimpin zalim diturunkan untuk rakyat yang banyak dosa? saya pun tak sure tapi saya ingat-ingat pernah dengar sbelum ni.. kalau salah betulkan.

nak ubah dunia kena mula dengan pandang kat dalam diri bukan dengan meletakkan salah kat orang lain (walaupun memang ternyata zalim).
nabi tak meletakkan dakwah pada penghinaan musuh islam (musuh islam pada masa tu lagi zalim dan memang terang-terang di laknat Allah macam abu lahab).

saya yakin (dengan ilmu sejemput saya ni) Nabi tak pernah duduk dalam kalangan sahabat dan mencari-cari peluang untuk mengutuk2 musuh islam.

sebaliknya nabi yang bijaksana, tenang dan berpandangan jauh fokus kat pembangunan jiwa sahabat sehingga jadi tersangat hebat. sampai peringkat musuh2 yang benci gila kat islam akhirnya terkesan dengan kehebatan jiwa umat islam dan akhirnya berduyun2 masuk islam..

point saya, buat apa habis masa fokus kat mengutuk mereka yang zalim. buat sakit jiwa saja.. baik kita perbaiki diri dan org sekeliling. cari peluang jadi lebih baik.

faham point saya?

Pandangan saya yang hina ni saja.. kalau salah betulkan. kalau mengarut abaikan. Wallahualam..

Bookmark and Share

  


  Member Information For sanada_yukimuraProfil   Hantar PM kepada sanada_yukimura   Pergi ke sanada_yukimura's Website   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 14-04-11 18:03


yang penting org malaysia ini semua taksub parti...yang pro sokong sampai mati...yang pembangkang sokong lah sampai mati...

pada aku sokong siapa yang benar..if pro benar sokong lah pro..if pembangkang benar sokong lah pembangkang...

rakyat malaysia ini kena keluar dr ketaksuban..itu saja..berani terima perubahan..persaingan dan pembangkang saling memerlukan..

umno/bn terlalu lama memimpin kerajaan sampai ramai tahu mereka ini mengarut..apa kata next election kita bagi pembangkang pulak..tengok bagaimana mereka pimpin..if tak ok kita tukar balik..apa yang susah sangat..

sama jugak kelantan 18 tahun PAS pegang..ada kekurangan jugak..mungkin bila UMNO/BN ambil ada perbharuan yang dibuat..if tak suka sama-sama undi balik mana yang ok..

yang penting pro dan pembangkang memang saling memerlukan..macam boleh hidup dengan satu tujuan saja..persaingin perlu..tapi biarlah persaingan yang membawa kebaikan...

cuba tengok contoh KLCC..menara 1 dibina oleh Hazama Corporation JAPAN dan menara 2 dibina oleh Samsung C&T KOREA. mereka bersaing dan berlumba untuk siapkan menara petronas..akhirnya korea menang dan pacak bendera mereka dulu...persaingan mereka begitu sengit..tapi dengan persaingan ini menara klcc ni terus siap ikut schedule..

macam itu lah politik..persaingan perlu untuk kedua-dua parti terus bersaing memenangi hati rakyat...setiap 5 tahun mereka akan terus bersaing untuk memberi yang TERBAIK pada rakyat..

tapi if kita sebagai rakyat tak bagi peluang dan asyik nak sokong parti sendiri sampai mati...sampai bila-bila pun politik negara ini tak maju2...


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

sanada_yukimura
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2004
Ahli No: 8184
Posting: 419
Dari: negeri matahari terbenam ( kedah )

japan  


posticon Posting pada: 14-04-11 19:03


Pada 14-04-11 18:03 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

yang penting org malaysia ini semua taksub parti...yang pro sokong sampai mati...yang pembangkang sokong lah sampai mati...

pada aku sokong siapa yang benar..if pro benar sokong lah pro..if pembangkang benar sokong lah pembangkang...

rakyat malaysia ini kena keluar dr ketaksuban..itu saja..berani terima perubahan..persaingan dan pembangkang saling memerlukan..

umno/bn terlalu lama memimpin kerajaan sampai ramai tahu mereka ini mengarut..apa kata next election kita bagi pembangkang pulak..tengok bagaimana mereka pimpin..if tak ok kita tukar balik..apa yang susah sangat..

sama jugak kelantan 18 tahun PAS pegang..ada kekurangan jugak..mungkin bila UMNO/BN ambil ada perbharuan yang dibuat..if tak suka sama-sama undi balik mana yang ok..

yang penting pro dan pembangkang memang saling memerlukan..macam boleh hidup dengan satu tujuan saja..persaingin perlu..tapi biarlah persaingan yang membawa kebaikan...

cuba tengok contoh KLCC..menara 1 dibina oleh Hazama Corporation JAPAN dan menara 2 dibina oleh Samsung C&T KOREA. mereka bersaing dan berlumba untuk siapkan menara petronas..akhirnya korea menang dan pacak bendera mereka dulu...persaingan mereka begitu sengit..tapi dengan persaingan ini menara klcc ni terus siap ikut schedule..

macam itu lah politik..persaingan perlu untuk kedua-dua parti terus bersaing memenangi hati rakyat...setiap 5 tahun mereka akan terus bersaing untuk memberi yang TERBAIK pada rakyat..

tapi if kita sebagai rakyat tak bagi peluang dan asyik nak sokong parti sendiri sampai mati...sampai bila-bila pun politik negara ini tak maju2...




setuju... memang gaya seorang engineer. macam tu baru pemikiran yang matang bagi saya.

masalah nya kalau bersaing nak bina siapa lebih cepat memang lah bagus.. tapi yang realiti sekarang dok bersaing mensabotaj satu sama lain.. aku kutuk harga, harga kutuk aku.. tak kira lah sapa betul, CARA kedua-duanya tu tak betul!

Bookmark and Share

  


  Member Information For sanada_yukimuraProfil   Hantar PM kepada sanada_yukimura   Pergi ke sanada_yukimura's Website   Quote dan BalasQuote

ctnurbebo
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2007
Ahli No: 29142
Posting: 880
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 15-04-11 07:22


Pada 13-04-11 19:36 , sanada_yukimura posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-04-11 11:31 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

jadi....

adakah saudara semua suka ISLAM di hina...??

dan suka dengan perkara mungkar yang dilakukan mereka???

ya memang saya lemah iman...so selemah2 iman saya adalah melarang dengan menggunakan hati...jadi...wajar sekiranya hati saya membenci segala perkara mungkar yang mereka telah lakukan.

maaf...pendirian saya tetap sama!! umno bn adalah golongan laknat!!

mungkin saudara saudari semua tak pernah rasa kezaliman mereka lakukan seperti:

1) atuk makcik saya ditembak tepat pada dahi sewaktu krisis ''MEMALI tahun 1985"

2) adik PEREMPUAN ditangkap polis,dipukul,dihina,dicaci,dicarut di dalam tahanan ISA! SAMPAI PATAH KAKI

3)di tembak gas pemedih mata hanya kerana memperjuangkan keadilan dan suara rakyat.

4)guru dan ustaz dihina dan dicaci,DIPUKUL DEPAN MATA

jadi...sebab itu lah saudara dengan mudah berkata2 dan ambik sewenang2nya dalam hal ni...

saya percaya...kalau lah saudara sendiri merasai apa yang saya rasa...hati saudara semua turut benci seperti mana saya benci.

bukan dendam yang dipendam,tapi kesengsaraan yang telah lama berlaku membuatkan hati bangkit membenci.
SAYA YAKIN TIDAK SALAH MEMBENCI KEPADA KEMUNGKARAN DAN KEZALIMAN DARI GOLONGAN LAKNATULLAH.!




saya memang simpati dengan saudara (dan orang-orang yang teraniaya).. sedih tengok kezaliman yang mereka buat terang-terang dan sembunyi. siapa kata tak kena saya..? ekonomi negara kita hancur bukan saya sebagai rakyat yang menderita? harga minyak naik macam roket bukan saya yang bayar nak isi kereta?

sampai hati saudara tuduh kami suka tengok islam kena hina...
saya mungkin jahat, tapi saya pun sedih tengok dunia harini..
tapi orang kata segala kejahatan yang berlaku harini, segala kacau bilau.. kita ada sahamnya.,

pernah dengar hadis pemimpin zalim diturunkan untuk rakyat yang banyak dosa? saya pun tak sure tapi saya ingat-ingat pernah dengar sbelum ni.. kalau salah betulkan.

nak ubah dunia kena mula dengan pandang kat dalam diri bukan dengan meletakkan salah kat orang lain (walaupun memang ternyata zalim).
nabi tak meletakkan dakwah pada penghinaan musuh islam (musuh islam pada masa tu lagi zalim dan memang terang-terang di laknat Allah macam abu lahab).

saya yakin (dengan ilmu sejemput saya ni) Nabi tak pernah duduk dalam kalangan sahabat dan mencari-cari peluang untuk mengutuk2 musuh islam.

sebaliknya nabi yang bijaksana, tenang dan berpandangan jauh fokus kat pembangunan jiwa sahabat sehingga jadi tersangat hebat. sampai peringkat musuh2 yang benci gila kat islam akhirnya terkesan dengan kehebatan jiwa umat islam dan akhirnya berduyun2 masuk islam..

point saya, buat apa habis masa fokus kat mengutuk mereka yang zalim. buat sakit jiwa saja.. baik kita perbaiki diri dan org sekeliling. cari peluang jadi lebih baik.

faham point saya?

Pandangan saya yang hina ni saja.. kalau salah betulkan. kalau mengarut abaikan. Wallahualam..


Assalamualaikum

saya bersetuju dengan sanada_yukimura..ramai lagi yang mugkin mengalami peristiwa yang lebih memeritkan..di sinilah ditunjukkan Allah tidak akan menurunkan sebarang dugaan kepada hambaNya melainkan Allah tahu hambaNya itu mampu untuk menghadapinya..jika kita konfiden kononnya kita ini berpegang kepada Islam dan secara terangan menyokong kepimpinan Islam,mengapa harus ditunjukkan kelemahan diri itu...oleh itu,perbaiki diri sendiri dulu sebelum nak tarbiyah orang lain...nak cari kelemahan org lain...seboleh-bolehnya sebagai seorang yang beragama dan berilmu,kita seharusnya beramal dalam kehidupan seharian..sekurang-kurangnya menjadi benteng yang kuat untuk iman kita...


-----------------
Keindahan sebenar ialah keindahan budi pekerti. Kebaikan sebenar ialah kebaikan budi bahasa dan kecerdikan sebenar ialah kecerdikan akal.


Bookmark and Share

  


  Member Information For ctnurbeboProfil   Hantar PM kepada ctnurbebo   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 15-04-11 10:34


Pada 14-04-11 19:03 , sanada_yukimura posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 14-04-11 18:03 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

yang penting org malaysia ini semua taksub parti...yang pro sokong sampai mati...yang pembangkang sokong lah sampai mati...

pada aku sokong siapa yang benar..if pro benar sokong lah pro..if pembangkang benar sokong lah pembangkang...

rakyat malaysia ini kena keluar dr ketaksuban..itu saja..berani terima perubahan..persaingan dan pembangkang saling memerlukan..

umno/bn terlalu lama memimpin kerajaan sampai ramai tahu mereka ini mengarut..apa kata next election kita bagi pembangkang pulak..tengok bagaimana mereka pimpin..if tak ok kita tukar balik..apa yang susah sangat..

sama jugak kelantan 18 tahun PAS pegang..ada kekurangan jugak..mungkin bila UMNO/BN ambil ada perbharuan yang dibuat..if tak suka sama-sama undi balik mana yang ok..

yang penting pro dan pembangkang memang saling memerlukan..macam boleh hidup dengan satu tujuan saja..persaingin perlu..tapi biarlah persaingan yang membawa kebaikan...

cuba tengok contoh KLCC..menara 1 dibina oleh Hazama Corporation JAPAN dan menara 2 dibina oleh Samsung C&T KOREA. mereka bersaing dan berlumba untuk siapkan menara petronas..akhirnya korea menang dan pacak bendera mereka dulu...persaingan mereka begitu sengit..tapi dengan persaingan ini menara klcc ni terus siap ikut schedule..

macam itu lah politik..persaingan perlu untuk kedua-dua parti terus bersaing memenangi hati rakyat...setiap 5 tahun mereka akan terus bersaing untuk memberi yang TERBAIK pada rakyat..

tapi if kita sebagai rakyat tak bagi peluang dan asyik nak sokong parti sendiri sampai mati...sampai bila-bila pun politik negara ini tak maju2...




setuju... memang gaya seorang engineer. macam tu baru pemikiran yang matang bagi saya.

masalah nya kalau bersaing nak bina siapa lebih cepat memang lah bagus.. tapi yang realiti sekarang dok bersaing mensabotaj satu sama lain.. aku kutuk harga, harga kutuk aku.. tak kira lah sapa betul, CARA kedua-duanya tu tak betul!


memang 2-2 tak betul...sebab itu kita bagi chance dulu pada pembangkang sebab mereka nak sangat memimpin..yang umno/bn ambil kelantan sebab nak sangat tengok kelantan naik and mereka janji nak majukan kelantan..

lepas itu 2-2 pro and pembangkang boleh laksanakan manifesto masing-masing..rakyat judge mana yang betul...benda simple saja..tapi hancur sebab TAKSUB nya rakyat negara ini kerana PARTI.

aku tengok yang penyokong setia ini (pro and pembangkang) sampai tumbuk2 meja perjuangkan parti. Apa benda lah semu ini...


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 19-04-11 22:58


Pada 15-04-11 10:34 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 14-04-11 19:03 , sanada_yukimura posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 14-04-11 18:03 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

yang penting org malaysia ini semua taksub parti...yang pro sokong sampai mati...yang pembangkang sokong lah sampai mati...

pada aku sokong siapa yang benar..if pro benar sokong lah pro..if pembangkang benar sokong lah pembangkang...

rakyat malaysia ini kena keluar dr ketaksuban..itu saja..berani terima perubahan..persaingan dan pembangkang saling memerlukan..

umno/bn terlalu lama memimpin kerajaan sampai ramai tahu mereka ini mengarut..apa kata next election kita bagi pembangkang pulak..tengok bagaimana mereka pimpin..if tak ok kita tukar balik..apa yang susah sangat..

sama jugak kelantan 18 tahun PAS pegang..ada kekurangan jugak..mungkin bila UMNO/BN ambil ada perbharuan yang dibuat..if tak suka sama-sama undi balik mana yang ok..

yang penting pro dan pembangkang memang saling memerlukan..macam boleh hidup dengan satu tujuan saja..persaingin perlu..tapi biarlah persaingan yang membawa kebaikan...

cuba tengok contoh KLCC..menara 1 dibina oleh Hazama Corporation JAPAN dan menara 2 dibina oleh Samsung C&T KOREA. mereka bersaing dan berlumba untuk siapkan menara petronas..akhirnya korea menang dan pacak bendera mereka dulu...persaingan mereka begitu sengit..tapi dengan persaingan ini menara klcc ni terus siap ikut schedule..

macam itu lah politik..persaingan perlu untuk kedua-dua parti terus bersaing memenangi hati rakyat...setiap 5 tahun mereka akan terus bersaing untuk memberi yang TERBAIK pada rakyat..

tapi if kita sebagai rakyat tak bagi peluang dan asyik nak sokong parti sendiri sampai mati...sampai bila-bila pun politik negara ini tak maju2...




setuju... memang gaya seorang engineer. macam tu baru pemikiran yang matang bagi saya.

masalah nya kalau bersaing nak bina siapa lebih cepat memang lah bagus.. tapi yang realiti sekarang dok bersaing mensabotaj satu sama lain.. aku kutuk harga, harga kutuk aku.. tak kira lah sapa betul, CARA kedua-duanya tu tak betul!


memang 2-2 tak betul...sebab itu kita bagi chance dulu pada pembangkang sebab mereka nak sangat memimpin..yang umno/bn ambil kelantan sebab nak sangat tengok kelantan naik and mereka janji nak majukan kelantan..

lepas itu 2-2 pro and pembangkang boleh laksanakan manifesto masing-masing..rakyat judge mana yang betul...benda simple saja..tapi hancur sebab TAKSUB nya rakyat negara ini kerana PARTI.

aku tengok yang penyokong setia ini (pro and pembangkang) sampai tumbuk2 meja perjuangkan parti. Apa benda lah semu ini...




dari sini boleh lihat pendiriran anda macam mana.......orang ubah mana yang dah teruk jika tak jadi parah bukan taksub buta tuli.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 20-04-11 18:38


Rashdin,

Again saya ingatkan;

Allah SWT berfirman:

“Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik. (tidak memperpanjangkan pergaduhan dan perdebatan).” Surah Al-Furqan ayat 63.



kalau nak heret pada perdebatan minta maaf saya tidak berminat. Saya lebih berminat untuk berkongsi ilmu, dan mencari keredhaan ALLAH sahaja dengan berforum disini.

Parti mana nak sokong. Terpulanglah pada anda.


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 20-04-11 22:56


mana-mana kerajaan kembalikan lah hak rakyat... duit yang datang tu bukan duit kerajaan lah.. tu duit hasil kutipan dari cukai rakyat... duit hasil bumi rakyat Malaysia.. maka sewajarnya dikongsikan bersama rakyat Malaysia..

Masalah kerajaan sekarang ni, duit rakyat tu dah jadi duit kerajaan... bila buat pembangunan kata kerajaan Barang Naik yang punya...cuma sekarang ni saja dikaburi dengan satu Malaya punya projek.

Orang atasan kaya raya... rumah umpama Istana.. bila pilahanraya, bagi lah RM200 seorang tanda simpati kerajaan kepada rakyat sedangkan mereka mengumpul kekayaan berjuta2 hasil daripada duit rakyat... yang sepatutnya dikembalikan kepada rakyat...

Kalau tak takkan malaysia antara negara yang mempunyai kadar rasuah yang tertinggi kat dunia ni...lu fikir lah sendiri..


-----------------

Koleksi Busana



  


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 21-04-11 08:22


Pada 20-04-11 18:38 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Rashdin,

Again saya ingatkan;

Allah SWT berfirman:

“Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik. (tidak memperpanjangkan pergaduhan dan perdebatan).” Surah Al-Furqan ayat 63.



kalau nak heret pada perdebatan minta maaf saya tidak berminat. Saya lebih berminat untuk berkongsi ilmu, dan mencari keredhaan ALLAH sahaja dengan berforum disini.

Parti mana nak sokong. Terpulanglah pada anda.




lihat....anda sekarang menuduh saya pada benda-benda yang tak akan saya buat....haish apa pula engrfeez ni.......dan yang parah bila anda cakap rakyat malaysia taksub pada parti.......dalam 27 juta rakyat malaysia ni semua taksub pada parti ke???dari segi ni saya nampak anda lebih tertarik pada mana-mana yang untungkan anda saja...walhal isu yang menjadi topik ini adalah isu nasional yang mana semua bincangkan.

pemikiran apakah yang anda guna???? :sopan: :sopan:


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-04-11 10:38


lihat....anda sekarang menuduh saya pada benda-benda yang tak akan saya buat....haish apa pula engrfeez ni.......dan yang parah bila anda cakap rakyat malaysia taksub pada parti.......dalam 27 juta rakyat malaysia ni semua taksub pada parti ke???

>> bila masa pula saya tuduh anda. Siap ayat bawah tu saya cakap terpulang lah pada mana-mana awak nak sokong. Cuma saya cakap saya tak beminat nak bincang pasal politik

dari segi ni saya nampak anda lebih tertarik pada mana-mana yang untungkan anda saja...walhal isu yang menjadi topik ini adalah isu nasional yang mana semua bincangkan.

>> Nah ini siapa pula tuduh siapa. Kenapa pulak anda tuduh saya tertarik pada apa yang untungkan saya sahaja? Anda nak bincang seratus page pun saya tak kesah, Itu maksud saya. Cuma saya tak berminat lagi untuk bincang hal ini walaupun isu nasional ke isu rakyat ke.

pemikiran apakah yang anda guna????

>>pemikiran apa jugak yang anda gunakan????


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.147728 saat. Lajunya....