Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-10-2018  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Aku bersama sangkaan hambaKu padaKu, jika sangkaannya baik maka baiklah baginya, dan jika sangkaannya buruk maka buruklah baginya.
-- Hadis Qudsi

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: rasian
Hari Ini: 1
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43063

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 40
Ahli: 0
Jumlah: 40




  Yang Masuk Ke Sini
rasian: 4 jam, 9 minit yang lalu
a_zar81: 4 hari yang lalu
khalifah: 9 hari yang lalu
talha: 15 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 24 hari yang lalu
al-biruni03: 25 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: kita PEMBAYAR CUKAI


Carian Forum

Moderator: Admin, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» kita PEMBAYAR CUKAI

Please Mendaftar To Post


Oleh kita PEMBAYAR CUKAI

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 28-03-11 11:27


Istilah memainkan peranan penting dalam menyedarkan penggunanya dan pendengar.

Seringkali kali media melaporkan bantuan atau belanja yang dikeluarkan oleh kerajaan digambarkan seakan itu adalah harta kerajaan atau orang politik yang terbabit. Maka bantuan yang disalurkan seakan dari sifat pemurah kerajaan seperti disebut 'kerajaan bermurah hati membantu'.

najib visit kerdau 270211 01Rakyat seakan bagaikan peminta sedekah. Begitu juga apabila ada penyelewengan ataupun pembaziran, maka rakyat yang tidak faham merasakan yang rugi hanyalah kerajaan atau duit orang politik, sedangkan mereka lupa wang tersebut adalah wang mereka.

Maka di sini disebutkan beberapa perkara;

sama ada kita sedar atau tidak, setiap rakyat negara ini membayar cukai kepada kerajaan. Ini merangkumi cukai pendapatan, cukai langsung dan tidak langsung.

Harga barangan yang kita beli dalam negara ini sebenarnya kita bayar bersama harga cukai. Di Malaysia kita membeli kereta dengan harga yang tinggi disebabkan faktor cukai.

mee seller stall hawker 141006Begitu juga segala barangan, makanan dan stesyen TV yang dibeli merangkumi harga cukai. Maka, setiap rakyat kena tahu bahawa mereka sebenarnya setiap hari membayar cukai kepada kerajaan. Justeru wang kerajaan adalah wang rakyat.

Maka, wang yang dibelanja oleh mana-mana kerajaan; sama ada BN atau Pakatan rakyat atau istana-istana dalam negara adalah wang rakyat yang membayar cukai secara langsung atau tidak langsung, sedar ataupun tidak sedar.

Bazir wang rakyat

Istilah 'wang pembayar cukai' atau taxpayers money, atau harta awam sepatutnya sentiasa dipakai dalam media dan ungkapan rakyat. Justeru, apabila kerajaan membelanja untuk sesuatu projek atau menyalurkan harta kepada mana-mana pihak, hendaklah dilapor atau disebut “kerajaan menggunakan wang pembayar cukai atau harta rakyat untuk projek itu dan ini”.

klcc new year celebration fireworks 2Jika berlaku pembaziran, hendaklah dilapor dan disebutkan “kerajaan telah membazirkan wang pembayar cukai, atau merosakkan harta awam, merugikan wang rakyat”.

Ungkapan ini penting supaya orang-orang politik sedar bahawa bantuan dan peruntukan yang mereka salurkan kepada rakyat bukan wang poket mereka, atau harta peribadi mereka sehingga mereka boleh mendabik dada bangga. Sebaliknya, ia sememang harta rakyat.

Begitulah rakyat, mereka tidak boleh tertipu dengan merasakan seorang-olah bantuan yang diumumkan oleh orang-orang politik itu dari 'harta persendirian' tokoh politik tersebut, sebaliknya ia memang harta rakyat yang diuruskan oleh orang-orang politik.

Peminta sedekah

Ini boleh mengelakkan perasaan rakyat yang merasakan mereka bagaikan peminta sedekah kepada kerajaan dan mengelakkan orang-orang politik lupa diri terhadap wang awam yang mereka belanja atau istiharkan dalam kempen politik mereka.

malaysia poor indian community poverty 230807Sesebuah kerajaan bukan dipuji kerana mereka berbelanja dengan wang rakyat atau wang pembayar cukai itu, tetapi mereka dipuji kerana pengurusan yang cemerlang dan amanah dalam mengendalikan harta awam atau harta rakyat.

Ertinya, jika kerajaan berjaya mengendalikan harta rakyat dengan cemerlang dan amanah, maka kerajaan itu dipuji dan disokong, begitu juga sebaliknya.

Istilah 'taxpayer money', atau 'taxpayer funds' atau 'taxpayers dollars' sering digunakan dalam media negara maju apabia memperkatakan tentang pembelanjaan ataupun pembaziran oleh pihak kerajaan.

Istilah seperti ini sebenarnya boleh membantu mengelakkan kecuaian kerajaan dan dalam masa yang sama boleh menyedarkan rakyat tentang hakikat wang yang digunakan oleh pihak kerajaan. Istilah ini juga patut dihidupkan dalam negara kita.

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 28-03-11 11:32


WHAT...??

YOU WANT TO HIDE FROM TAXX..??

YOU SHOULD ASK ANWAR IBRAHIMMM TOOO...

FROM WHERE HE GOT MORE MONEYYYY...???

FROM KARPAL SINNGH?? FROM US..??? :sopan:


LET ME SHOW THIS AGAINNN...

http://www.youtube.com/watch?v=k1Wl3dP_6xA

LETS WE DANCE AGAINNN............... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 28-03-11 12:32


maaf saudara...

saya hanya layan orang yang berfaedah saja...bukan macam saudara yang macam dungu punya fakta....

maaf ye...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 28-03-11 16:51


Pada 28-03-11 12:32 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

maaf saudara...

saya hanya layan orang yang berfaedah saja...bukan macam saudara yang macam dungu punya fakta....

maaf ye...


WHAT YOU SAY...???

I'M MADD..??

YOU ARE THE ONE A MAD MAN EVER I SEEEEE....

YOU CAN'T ANSWERS MY QUESTIONNSS.... :sopan:

WHERE YOUR OPINIONNNN...???

YOU ONLY HIDE....HIDE..HIDE.....

HUHHH............ :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 28-03-11 17:23


Rashdin dan FirdausNur dah layak bayar cukai belum? kalau belum, rasanya tidak molek kome bercakaran berkenaan hal ehwal politik. Lelebih lagi FirdausNur yang pro kerajaan.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 28-03-11 18:14


Pada 28-03-11 17:23 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Rashdin dan FirdausNur dah layak bayar cukai belum? kalau belum, rasanya tidak molek kome bercakaran berkenaan hal ehwal politik. Lelebih lagi FirdausNur yang pro kerajaan.



WHO ARE YOUU...???

FROM LHDN...???

I'M POOR PERSON LAAAA..............

YOU ASK RASHDINNN...

HE IS VERY RICH PERSONN....

HE CAN CHANGE AND BUY A CAR FROM PROTON TO NISSANNN... :sopan:

I'M ONLY HAVE A MOTOCYLESSS........... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 00:15


Duit dikutip dari rakyat = CUKAI

Duit diberi pada rakyat = SUBSIDI

Duit diberi pada orang miskin = wang ehsan ..

Dalam Islam diambil ZAKAT . bila diberi pun disebut DUIT ZAKAT .

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 29-03-11 00:16


Pada 29-03-11 00:15 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Duit dikutip dari rakyat = CUKAI

Duit diberi pada rakyat = SUBSIDI

Duit diberi pada orang miskin = wang ehsan ..

Dalam Islam diambil ZAKAT . bila diberi pun disebut DUIT ZAKAT .


WHY ARE YOU DON'T ANSWER MY QUESTIONNS..???

ARE YOU DON'T UNDERSTAND ENGLISHHH...???? :sopan:


LET ME KNOW HOW CHEAPER RINGGIT MALAYSIA COMPARE TO DOLLAR AMERICA BEFORE YOU COMMENT ABOUT THIS POSTINGGGG..........

:sopan:


HURRY UPPPPPPPP.................................

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

zoulcses
Warga Rasmi
Menyertai: 29.03.2011
Ahli No: 41184
Posting: 3
Dari: klang

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 08:30


assalamualaikum,

saya warga baru ukhwah.com, menarik sekali post yang dihantar saudara..diharap dapat membuka mata ahli-ahli politik yang telah hanyut menodai wang rakyat dan juga kepada rakyat yang belum sedar hak mereka sebagai pembayar cukai (langsung mahupun tak langsung)

Bookmark and Share

  


  Member Information For zoulcsesProfil   Hantar PM kepada zoulcses   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 08:33


terima kasih zoulcses....

sama-sama lah kita mengambil tahu hal-hal isu semasa dan keadilan...

jangan jadi orang malas berfikir macma firdausnur tu sudah..

asyik2 membangkang yang dia sendiri tak tahu hala tuju...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

zoulcses
Warga Rasmi
Menyertai: 29.03.2011
Ahli No: 41184
Posting: 3
Dari: klang

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 10:20


Pada 29-03-11 08:33 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

terima kasih zoulcses....

sama-sama lah kita mengambil tahu hal-hal isu semasa dan keadilan...

jangan jadi orang malas berfikir macma firdausnur tu sudah..

asyik2 membangkang yang dia sendiri tak tahu hala tuju...


tu dah tahap tak budak ubat dah tu...

Bookmark and Share

  


  Member Information For zoulcsesProfil   Hantar PM kepada zoulcses   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 29-03-11 11:38


Pada 28-03-11 11:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Istilah memainkan peranan penting dalam menyedarkan penggunanya dan pendengar.

Seringkali kali media melaporkan bantuan atau belanja yang dikeluarkan oleh kerajaan digambarkan seakan itu adalah harta kerajaan atau orang politik yang terbabit. Maka bantuan yang disalurkan seakan dari sifat pemurah kerajaan seperti disebut 'kerajaan bermurah hati membantu'.

najib visit kerdau 270211 01Rakyat seakan bagaikan peminta sedekah. Begitu juga apabila ada penyelewengan ataupun pembaziran, maka rakyat yang tidak faham merasakan yang rugi hanyalah kerajaan atau duit orang politik, sedangkan mereka lupa wang tersebut adalah wang mereka.

Maka di sini disebutkan beberapa perkara;

sama ada kita sedar atau tidak, setiap rakyat negara ini membayar cukai kepada kerajaan. Ini merangkumi cukai pendapatan, cukai langsung dan tidak langsung.

Harga barangan yang kita beli dalam negara ini sebenarnya kita bayar bersama harga cukai. Di Malaysia kita membeli kereta dengan harga yang tinggi disebabkan faktor cukai.

mee seller stall hawker 141006Begitu juga segala barangan, makanan dan stesyen TV yang dibeli merangkumi harga cukai. Maka, setiap rakyat kena tahu bahawa mereka sebenarnya setiap hari membayar cukai kepada kerajaan. Justeru wang kerajaan adalah wang rakyat.

Maka, wang yang dibelanja oleh mana-mana kerajaan; sama ada BN atau Pakatan rakyat atau istana-istana dalam negara adalah wang rakyat yang membayar cukai secara langsung atau tidak langsung, sedar ataupun tidak sedar.

Bazir wang rakyat

Istilah 'wang pembayar cukai' atau taxpayers money, atau harta awam sepatutnya sentiasa dipakai dalam media dan ungkapan rakyat. Justeru, apabila kerajaan membelanja untuk sesuatu projek atau menyalurkan harta kepada mana-mana pihak, hendaklah dilapor atau disebut “kerajaan menggunakan wang pembayar cukai atau harta rakyat untuk projek itu dan ini”.

klcc new year celebration fireworks 2Jika berlaku pembaziran, hendaklah dilapor dan disebutkan “kerajaan telah membazirkan wang pembayar cukai, atau merosakkan harta awam, merugikan wang rakyat”.

Ungkapan ini penting supaya orang-orang politik sedar bahawa bantuan dan peruntukan yang mereka salurkan kepada rakyat bukan wang poket mereka, atau harta peribadi mereka sehingga mereka boleh mendabik dada bangga. Sebaliknya, ia sememang harta rakyat.

Begitulah rakyat, mereka tidak boleh tertipu dengan merasakan seorang-olah bantuan yang diumumkan oleh orang-orang politik itu dari 'harta persendirian' tokoh politik tersebut, sebaliknya ia memang harta rakyat yang diuruskan oleh orang-orang politik.

Peminta sedekah

Ini boleh mengelakkan perasaan rakyat yang merasakan mereka bagaikan peminta sedekah kepada kerajaan dan mengelakkan orang-orang politik lupa diri terhadap wang awam yang mereka belanja atau istiharkan dalam kempen politik mereka.

malaysia poor indian community poverty 230807Sesebuah kerajaan bukan dipuji kerana mereka berbelanja dengan wang rakyat atau wang pembayar cukai itu, tetapi mereka dipuji kerana pengurusan yang cemerlang dan amanah dalam mengendalikan harta awam atau harta rakyat.

Ertinya, jika kerajaan berjaya mengendalikan harta rakyat dengan cemerlang dan amanah, maka kerajaan itu dipuji dan disokong, begitu juga sebaliknya.

Istilah 'taxpayer money', atau 'taxpayer funds' atau 'taxpayers dollars' sering digunakan dalam media negara maju apabia memperkatakan tentang pembelanjaan ataupun pembaziran oleh pihak kerajaan.

Istilah seperti ini sebenarnya boleh membantu mengelakkan kecuaian kerajaan dan dalam masa yang sama boleh menyedarkan rakyat tentang hakikat wang yang digunakan oleh pihak kerajaan. Istilah ini juga patut dihidupkan dalam negara kita.



aku lebih rela lebihkan bayar zakat supaya dapat rebet cukai pendapatn ..

kadang-kadang agak pelik, rakyat saja kena berterima kasih kepada gov tapi gov tak pernah bterima kasih pada rakyat.... untuk mdapat hak, rakyat umpama peminta sedekah..

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 29-03-11 12:08


Pada 29-03-11 11:38 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 28-03-11 11:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Istilah memainkan peranan penting dalam menyedarkan penggunanya dan pendengar.

Seringkali kali media melaporkan bantuan atau belanja yang dikeluarkan oleh kerajaan digambarkan seakan itu adalah harta kerajaan atau orang politik yang terbabit. Maka bantuan yang disalurkan seakan dari sifat pemurah kerajaan seperti disebut 'kerajaan bermurah hati membantu'.

najib visit kerdau 270211 01Rakyat seakan bagaikan peminta sedekah. Begitu juga apabila ada penyelewengan ataupun pembaziran, maka rakyat yang tidak faham merasakan yang rugi hanyalah kerajaan atau duit orang politik, sedangkan mereka lupa wang tersebut adalah wang mereka.

Maka di sini disebutkan beberapa perkara;

sama ada kita sedar atau tidak, setiap rakyat negara ini membayar cukai kepada kerajaan. Ini merangkumi cukai pendapatan, cukai langsung dan tidak langsung.

Harga barangan yang kita beli dalam negara ini sebenarnya kita bayar bersama harga cukai. Di Malaysia kita membeli kereta dengan harga yang tinggi disebabkan faktor cukai.

mee seller stall hawker 141006Begitu juga segala barangan, makanan dan stesyen TV yang dibeli merangkumi harga cukai. Maka, setiap rakyat kena tahu bahawa mereka sebenarnya setiap hari membayar cukai kepada kerajaan. Justeru wang kerajaan adalah wang rakyat.

Maka, wang yang dibelanja oleh mana-mana kerajaan; sama ada BN atau Pakatan rakyat atau istana-istana dalam negara adalah wang rakyat yang membayar cukai secara langsung atau tidak langsung, sedar ataupun tidak sedar.

Bazir wang rakyat

Istilah 'wang pembayar cukai' atau taxpayers money, atau harta awam sepatutnya sentiasa dipakai dalam media dan ungkapan rakyat. Justeru, apabila kerajaan membelanja untuk sesuatu projek atau menyalurkan harta kepada mana-mana pihak, hendaklah dilapor atau disebut “kerajaan menggunakan wang pembayar cukai atau harta rakyat untuk projek itu dan ini”.

klcc new year celebration fireworks 2Jika berlaku pembaziran, hendaklah dilapor dan disebutkan “kerajaan telah membazirkan wang pembayar cukai, atau merosakkan harta awam, merugikan wang rakyat”.

Ungkapan ini penting supaya orang-orang politik sedar bahawa bantuan dan peruntukan yang mereka salurkan kepada rakyat bukan wang poket mereka, atau harta peribadi mereka sehingga mereka boleh mendabik dada bangga. Sebaliknya, ia sememang harta rakyat.

Begitulah rakyat, mereka tidak boleh tertipu dengan merasakan seorang-olah bantuan yang diumumkan oleh orang-orang politik itu dari 'harta persendirian' tokoh politik tersebut, sebaliknya ia memang harta rakyat yang diuruskan oleh orang-orang politik.

Peminta sedekah

Ini boleh mengelakkan perasaan rakyat yang merasakan mereka bagaikan peminta sedekah kepada kerajaan dan mengelakkan orang-orang politik lupa diri terhadap wang awam yang mereka belanja atau istiharkan dalam kempen politik mereka.

malaysia poor indian community poverty 230807Sesebuah kerajaan bukan dipuji kerana mereka berbelanja dengan wang rakyat atau wang pembayar cukai itu, tetapi mereka dipuji kerana pengurusan yang cemerlang dan amanah dalam mengendalikan harta awam atau harta rakyat.

Ertinya, jika kerajaan berjaya mengendalikan harta rakyat dengan cemerlang dan amanah, maka kerajaan itu dipuji dan disokong, begitu juga sebaliknya.

Istilah 'taxpayer money', atau 'taxpayer funds' atau 'taxpayers dollars' sering digunakan dalam media negara maju apabia memperkatakan tentang pembelanjaan ataupun pembaziran oleh pihak kerajaan.

Istilah seperti ini sebenarnya boleh membantu mengelakkan kecuaian kerajaan dan dalam masa yang sama boleh menyedarkan rakyat tentang hakikat wang yang digunakan oleh pihak kerajaan. Istilah ini juga patut dihidupkan dalam negara kita.



aku lebih rela lebihkan bayar zakat supaya dapat rebet cukai pendapatn ..

kadang-kadang agak pelik, rakyat saja kena berterima kasih kepada gov tapi gov tak pernah bterima kasih pada rakyat.... untuk mdapat hak, rakyat umpama peminta sedekah..


WHATT..??

YOU SAY GOVERMENT VERY CRUELLLL...??? :sopan:

FUNNY...FUNNYYYY...............

YOU ASK RASHDINN...

HE IS VERY RICH PERSONN..

HE BOUGHT A NISSAN CARRRR.................

FAQIR IMARA ALSO RICH MANN.... :sopan:

HE HAVE A LOT MONEY AND FLY TO OVERSEA EVERY MONTHHHH...

:sopan:

DID THE GOVERNMENT 'KILL' THEMMM...........??? :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 12:10


sudah2 lah tu firdausnur..

orang semakin menyampah tengok komen hang...sedar lah diri tu

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 29-03-11 12:24


Pada 29-03-11 12:10 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

sudah2 lah tu firdausnur..

orang semakin menyampah tengok komen hang...sedar lah diri tu


WHATT..??

THEY HATE MEEE..??

WHY THE UKHWAH PORTAL ADMIN NOT DELETE MY ACCOUNT..?? :sopan:

WHYY...WHYYY.........????? :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 13:18


tu admin,

aku cakap orang lain...apa ke bengap kau ni ye? muahahhaha

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 29-03-11 17:45


Pada 29-03-11 13:18 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

tu admin,

aku cakap orang lain...apa ke bengap kau ni ye? muahahhaha



WHATT..??

YOU STUPIDD...??

FUNNYY..FUNNY... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 20:58


Islam tak pernah menjadikan wang yang dikutip dinamakan wang kerajaan . Malah dalam Islam diwujudkan BAITUL MAL untuk menguruskan sumber pendapatan pemerintah . Ketika diberi pun disebut WANG BAITULMAL .

Malahan S.Umar alKhattab sendiri tidak pernah menyatakan wang yang diberinya adalah wangnya / kerajaannya tetapi disebut wang BAITULMAL .

Inilah dipraktikkan US. AZIZAN baru-baru ini dimana beliau menyatakan kepada penerima tiket dan wang saku untuk ke MESIR bahawa ucapkan terima kasih kepada RAKYAT kerana ini adalah wang RAKYAT . Bukannya duit kerajaan KEDAH

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 29-03-11 23:39


Pada 29-03-11 20:58 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Islam tak pernah menjadikan wang yang dikutip dinamakan wang kerajaan . Malah dalam Islam diwujudkan BAITUL MAL untuk menguruskan sumber pendapatan pemerintah . Ketika diberi pun disebut WANG BAITULMAL .

Malahan S.Umar alKhattab sendiri tidak pernah menyatakan wang yang diberinya adalah wangnya / kerajaannya tetapi disebut wang BAITULMAL .

Inilah dipraktikkan US. AZIZAN baru-baru ini dimana beliau menyatakan kepada penerima tiket dan wang saku untuk ke MESIR bahawa ucapkan terima kasih kepada RAKYAT kerana ini adalah wang RAKYAT . Bukannya duit kerajaan KEDAH


WHY YOU DONT TELL USTAZ AZIZAN CHANGE 'KEDAH GOVERNMENT' TO 'KEDAH PEOPLE'????

ATAU BAHASA QEDAHHNYA...........

AWAT HANG TAK SURUH USTAZ AZIZAN TUKAQ NAMA 'KERAJAAN KEDAH' KEPADA 'RAKYAT KEDAH'????

CEPAT JAWABBBB...........

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 30-03-11 08:27


bodoh.....dah prosedur kerajaan..kena ada nama kerajaan kedah...bengap tahap apa lah kau ni ya...

soal nama tidak penting,yang penting wang diguna dengan betul...bukan macam umno bn laknatullah yang menyeleweng duit rakyat...hatta duit zakat...

bertaubat lah wahai pencacai umno bn laknatullah.

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 30-03-11 11:33


Pada 30-03-11 08:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

bodoh.....dah prosedur kerajaan..kena ada nama kerajaan kedah...bengap tahap apa lah kau ni ya...

soal nama tidak penting,yang penting wang diguna dengan betul...bukan macam umno bn laknatullah yang menyeleweng duit rakyat...hatta duit zakat...

bertaubat lah wahai pencacai umno bn laknatullah.



WHERE YOUR EVIDENCEE............. :sopan:

SHOW ME NOWWW................ :sopan:

DONT TALK LIKE A LIARRR.......... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

zoulcses
Warga Rasmi
Menyertai: 29.03.2011
Ahli No: 41184
Posting: 3
Dari: klang

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 31-03-11 18:12


hehehe..lawak betul lah firdausnur ni..aku rasa dia ni org pembangkang jugak agaknya..saja saja nak provoke org..

Bookmark and Share

  


  Member Information For zoulcsesProfil   Hantar PM kepada zoulcses   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 31-03-11 18:41


Pada 31-03-11 18:12 , zoulcses posting:

!!! QUOTE !!!

hehehe..lawak betul lah firdausnur ni..aku rasa dia ni org pembangkang jugak agaknya..saja saja nak provoke org..


FUNNY??

THANKSSS...

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 31-03-11 21:31


Pada 30-03-11 08:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

bodoh.....dah prosedur kerajaan..kena ada nama kerajaan kedah...bengap tahap apa lah kau ni ya...

soal nama tidak penting,yang penting wang diguna dengan betul...bukan macam umno bn laknatullah yang menyeleweng duit rakyat...hatta duit zakat...

bertaubat lah wahai pencacai umno bn laknatullah.


S.Umar . a tak pula namakan kerajaannya Daulah Rakyat . Khalifah pun tak dipanggil Khalifah rakyat .

Tetapi wang yang digunakan itu diambil dari rakyat .

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 31-03-11 21:45


Pada 31-03-11 21:31 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-03-11 08:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

bodoh.....dah prosedur kerajaan..kena ada nama kerajaan kedah...bengap tahap apa lah kau ni ya...

soal nama tidak penting,yang penting wang diguna dengan betul...bukan macam umno bn laknatullah yang menyeleweng duit rakyat...hatta duit zakat...

bertaubat lah wahai pencacai umno bn laknatullah.


S.Umar . a tak pula namakan kerajaannya Daulah Rakyat . Khalifah pun tak dipanggil Khalifah rakyat .

Tetapi wang yang digunakan itu diambil dari rakyat .


WHAT??

YOU THINK HE IS FUTURE 'KHALIFAH'..??? :sopan:

http://www.youtube.com/watch?v=1Ak89K_p_Ng

FUNNYY... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 31-03-11 22:11


Pada 31-03-11 21:31 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-03-11 08:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

bodoh.....dah prosedur kerajaan..kena ada nama kerajaan kedah...bengap tahap apa lah kau ni ya...

soal nama tidak penting,yang penting wang diguna dengan betul...bukan macam umno bn laknatullah yang menyeleweng duit rakyat...hatta duit zakat...

bertaubat lah wahai pencacai umno bn laknatullah.


S.Umar . a tak pula namakan kerajaannya Daulah Rakyat . Khalifah pun tak dipanggil Khalifah rakyat .

Tetapi wang yang digunakan itu diambil dari rakyat .


yupp....pemimpin begini sukar dicari :cry: :cry: :cry:


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 31-03-11 22:21


Pada 31-03-11 22:11 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 31-03-11 21:31 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-03-11 08:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

bodoh.....dah prosedur kerajaan..kena ada nama kerajaan kedah...bengap tahap apa lah kau ni ya...

soal nama tidak penting,yang penting wang diguna dengan betul...bukan macam umno bn laknatullah yang menyeleweng duit rakyat...hatta duit zakat...

bertaubat lah wahai pencacai umno bn laknatullah.


S.Umar . a tak pula namakan kerajaannya Daulah Rakyat . Khalifah pun tak dipanggil Khalifah rakyat .

Tetapi wang yang digunakan itu diambil dari rakyat .


yupp....pemimpin begini sukar dicari :cry: :cry: :cry:



WHATT..???

YOU SAY THIS MAN IS NEW 'KHALIFAH'...??

http://www.youtube.com/watch?v=p8WdkbecAhY

HE RISE UP THE TAXXXX......

WHAT FOR??

FUNNY...

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 10:29


Pada 28-03-11 11:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Istilah memainkan peranan penting dalam menyedarkan penggunanya dan pendengar.

Seringkali kali media melaporkan bantuan atau belanja yang dikeluarkan oleh kerajaan digambarkan seakan itu adalah harta kerajaan atau orang politik yang terbabit. Maka bantuan yang disalurkan seakan dari sifat pemurah kerajaan seperti disebut 'kerajaan bermurah hati membantu'.

najib visit kerdau 270211 01Rakyat seakan bagaikan peminta sedekah. Begitu juga apabila ada penyelewengan ataupun pembaziran, maka rakyat yang tidak faham merasakan yang rugi hanyalah kerajaan atau duit orang politik, sedangkan mereka lupa wang tersebut adalah wang mereka.

Maka di sini disebutkan beberapa perkara;

sama ada kita sedar atau tidak, setiap rakyat negara ini membayar cukai kepada kerajaan. Ini merangkumi cukai pendapatan, cukai langsung dan tidak langsung.

Harga barangan yang kita beli dalam negara ini sebenarnya kita bayar bersama harga cukai. Di Malaysia kita membeli kereta dengan harga yang tinggi disebabkan faktor cukai.

mee seller stall hawker 141006Begitu juga segala barangan, makanan dan stesyen TV yang dibeli merangkumi harga cukai. Maka, setiap rakyat kena tahu bahawa mereka sebenarnya setiap hari membayar cukai kepada kerajaan. Justeru wang kerajaan adalah wang rakyat.

Maka, wang yang dibelanja oleh mana-mana kerajaan; sama ada BN atau Pakatan rakyat atau istana-istana dalam negara adalah wang rakyat yang membayar cukai secara langsung atau tidak langsung, sedar ataupun tidak sedar.

Bazir wang rakyat

Istilah 'wang pembayar cukai' atau taxpayers money, atau harta awam sepatutnya sentiasa dipakai dalam media dan ungkapan rakyat. Justeru, apabila kerajaan membelanja untuk sesuatu projek atau menyalurkan harta kepada mana-mana pihak, hendaklah dilapor atau disebut “kerajaan menggunakan wang pembayar cukai atau harta rakyat untuk projek itu dan ini”.

klcc new year celebration fireworks 2Jika berlaku pembaziran, hendaklah dilapor dan disebutkan “kerajaan telah membazirkan wang pembayar cukai, atau merosakkan harta awam, merugikan wang rakyat”.

Ungkapan ini penting supaya orang-orang politik sedar bahawa bantuan dan peruntukan yang mereka salurkan kepada rakyat bukan wang poket mereka, atau harta peribadi mereka sehingga mereka boleh mendabik dada bangga. Sebaliknya, ia sememang harta rakyat.

Begitulah rakyat, mereka tidak boleh tertipu dengan merasakan seorang-olah bantuan yang diumumkan oleh orang-orang politik itu dari 'harta persendirian' tokoh politik tersebut, sebaliknya ia memang harta rakyat yang diuruskan oleh orang-orang politik.

Peminta sedekah

Ini boleh mengelakkan perasaan rakyat yang merasakan mereka bagaikan peminta sedekah kepada kerajaan dan mengelakkan orang-orang politik lupa diri terhadap wang awam yang mereka belanja atau istiharkan dalam kempen politik mereka.

malaysia poor indian community poverty 230807Sesebuah kerajaan bukan dipuji kerana mereka berbelanja dengan wang rakyat atau wang pembayar cukai itu, tetapi mereka dipuji kerana pengurusan yang cemerlang dan amanah dalam mengendalikan harta awam atau harta rakyat.

Ertinya, jika kerajaan berjaya mengendalikan harta rakyat dengan cemerlang dan amanah, maka kerajaan itu dipuji dan disokong, begitu juga sebaliknya.

Istilah 'taxpayer money', atau 'taxpayer funds' atau 'taxpayers dollars' sering digunakan dalam media negara maju apabia memperkatakan tentang pembelanjaan ataupun pembaziran oleh pihak kerajaan.

Istilah seperti ini sebenarnya boleh membantu mengelakkan kecuaian kerajaan dan dalam masa yang sama boleh menyedarkan rakyat tentang hakikat wang yang digunakan oleh pihak kerajaan. Istilah ini juga patut dihidupkan dalam negara kita.



Artikel ini diambil dari web dr.maza.com. Elok disertakan sekali dari sumber mana diambil artikel ini bila diposting.
Apapun, saya bersetuju dengan pandangan Dr. Asri. Semoga memberi lebih kefahaman kepada kita semua.


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 11:08


Pada 02-04-11 10:29 , rimbabara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 28-03-11 11:27 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Istilah memainkan peranan penting dalam menyedarkan penggunanya dan pendengar.

Seringkali kali media melaporkan bantuan atau belanja yang dikeluarkan oleh kerajaan digambarkan seakan itu adalah harta kerajaan atau orang politik yang terbabit. Maka bantuan yang disalurkan seakan dari sifat pemurah kerajaan seperti disebut 'kerajaan bermurah hati membantu'.

najib visit kerdau 270211 01Rakyat seakan bagaikan peminta sedekah. Begitu juga apabila ada penyelewengan ataupun pembaziran, maka rakyat yang tidak faham merasakan yang rugi hanyalah kerajaan atau duit orang politik, sedangkan mereka lupa wang tersebut adalah wang mereka.

Maka di sini disebutkan beberapa perkara;

sama ada kita sedar atau tidak, setiap rakyat negara ini membayar cukai kepada kerajaan. Ini merangkumi cukai pendapatan, cukai langsung dan tidak langsung.

Harga barangan yang kita beli dalam negara ini sebenarnya kita bayar bersama harga cukai. Di Malaysia kita membeli kereta dengan harga yang tinggi disebabkan faktor cukai.

mee seller stall hawker 141006Begitu juga segala barangan, makanan dan stesyen TV yang dibeli merangkumi harga cukai. Maka, setiap rakyat kena tahu bahawa mereka sebenarnya setiap hari membayar cukai kepada kerajaan. Justeru wang kerajaan adalah wang rakyat.

Maka, wang yang dibelanja oleh mana-mana kerajaan; sama ada BN atau Pakatan rakyat atau istana-istana dalam negara adalah wang rakyat yang membayar cukai secara langsung atau tidak langsung, sedar ataupun tidak sedar.

Bazir wang rakyat

Istilah 'wang pembayar cukai' atau taxpayers money, atau harta awam sepatutnya sentiasa dipakai dalam media dan ungkapan rakyat. Justeru, apabila kerajaan membelanja untuk sesuatu projek atau menyalurkan harta kepada mana-mana pihak, hendaklah dilapor atau disebut “kerajaan menggunakan wang pembayar cukai atau harta rakyat untuk projek itu dan ini”.

klcc new year celebration fireworks 2Jika berlaku pembaziran, hendaklah dilapor dan disebutkan “kerajaan telah membazirkan wang pembayar cukai, atau merosakkan harta awam, merugikan wang rakyat”.

Ungkapan ini penting supaya orang-orang politik sedar bahawa bantuan dan peruntukan yang mereka salurkan kepada rakyat bukan wang poket mereka, atau harta peribadi mereka sehingga mereka boleh mendabik dada bangga. Sebaliknya, ia sememang harta rakyat.

Begitulah rakyat, mereka tidak boleh tertipu dengan merasakan seorang-olah bantuan yang diumumkan oleh orang-orang politik itu dari 'harta persendirian' tokoh politik tersebut, sebaliknya ia memang harta rakyat yang diuruskan oleh orang-orang politik.

Peminta sedekah

Ini boleh mengelakkan perasaan rakyat yang merasakan mereka bagaikan peminta sedekah kepada kerajaan dan mengelakkan orang-orang politik lupa diri terhadap wang awam yang mereka belanja atau istiharkan dalam kempen politik mereka.

malaysia poor indian community poverty 230807Sesebuah kerajaan bukan dipuji kerana mereka berbelanja dengan wang rakyat atau wang pembayar cukai itu, tetapi mereka dipuji kerana pengurusan yang cemerlang dan amanah dalam mengendalikan harta awam atau harta rakyat.

Ertinya, jika kerajaan berjaya mengendalikan harta rakyat dengan cemerlang dan amanah, maka kerajaan itu dipuji dan disokong, begitu juga sebaliknya.

Istilah 'taxpayer money', atau 'taxpayer funds' atau 'taxpayers dollars' sering digunakan dalam media negara maju apabia memperkatakan tentang pembelanjaan ataupun pembaziran oleh pihak kerajaan.

Istilah seperti ini sebenarnya boleh membantu mengelakkan kecuaian kerajaan dan dalam masa yang sama boleh menyedarkan rakyat tentang hakikat wang yang digunakan oleh pihak kerajaan. Istilah ini juga patut dihidupkan dalam negara kita.



Artikel ini diambil dari web dr.maza.com. Elok disertakan sekali dari sumber mana diambil artikel ini bila diposting.
Apapun, saya bersetuju dengan pandangan Dr. Asri. Semoga memberi lebih kefahaman kepada kita semua.



SEE THISSS........

ABOUT BEER TAX AND GAMBLING TAXXXXXX...

http://www.youtube.com/watch?v=LKxu7SWKifc

I LIKE DR ASRI TOO... :sopan:

HE DONT SUPPORT PAS OR UMNO OR PKR....

HE IS 'NEUTRALLLLLLLLLLLL'.........

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 11:13


Rasanya tidak perlulah diquote bila posting. Kecuali bila dirasakan perlu sahaja seperti untuk beri kefahaman atau ayat2 tertentu yang diquote untuk dijawab. Kerana ini akan menyebabkan apa yang diposting menjadi bejela2 dan memenuhkan ruang.


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.132529 saat. Lajunya....