Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 14-11-2018  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup . Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian
-- Hukama'

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Alai_Syafa
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43068

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 35
Ahli: 0
Jumlah: 35




  Yang Masuk Ke Sini
RedPetunia: 1 hari, 1 jam, 27 minit yang lalu
IbnuKhaldun: 1 hari, 8 jam, 27 minit yang lalu
sahabat_amin: 3 hari yang lalu
Gorodkovie: 5 hari yang lalu
Swarig123: 8 hari yang lalu
sunan-faqih: 14 hari yang lalu
ajefikrah: 19 hari yang lalu
Kang: 21 hari yang lalu
owl_UM: 23 hari yang lalu
rasian: 27 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: sebelum nuklear,cermin Proton dulu


Carian Forum

Moderator: Admin, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» sebelum nuklear,cermin Proton dulu

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 2 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh sebelum nuklear,cermin Proton dulu

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 01-04-11 16:07


Pada 01-04-11 15:57 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 14:59 , FIRDAUSNUR posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 14:27 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 11:07 , lost_ikhwan posting:

!!! QUOTE !!!

I learn a lot how to do thesis and desertation. Make sure the point was still under the scope and topic. Those pointless and out of track, GET OUT FROM HERE ! Lets talk about the lack of proton or otherwise.

Nasihat yang betul terimalah dengan hati terbuka bukan dengan emosi.


WHAT??

I EMOOO...??????? :sopan:

I WANT TO ASK YOU WHY PROTON CAR IS CHEAPER THAN NISSAN OR HONDA?????

DO WE HAVE A SOURCE TO MAKE A CAR MATERIAL???

DO WE HAVE A BIGG..BIGG MONETARY??

HOW LONG WE INVOLVE IN THIS INDUSTRYY???

30 DECADE??? OR 100 DECADE???

YOU COMPARE IT WITH KOREA AND JAPANNNNNN........

HOW LONGGGG??????

GIVE YOUR ANSWER TO ME NOWWWW............ :sopan:

HURRRYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY............. :sopan:



no need to explain because you always ask the same question and divert/blame to other.....this is the product of tun hahahaha :lol: :lol: :lol:



WHATT??

THIS ONLY ONE YOU GIVE ME YOUR EVIDENCE???

SO PITYYYYYY............

FIND ITTT...

I WANT TO KNOW 'JUGAKKKKKKKKK'..............

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-04-11 17:18


Pada 01-04-11 08:18 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Secara logiknya, pasaran kereta2 Jepun dan Korea Selatan jauh lebih luas dan banyak berbanding Malaysia. Dengan pengeluaran yang jauh lebih banyak, tidak mustahil mereka dapat mengatasi masalah seperti masalah harga kereta yang dihadapi proton. Untuk proton menuju kearah itu, proton juga harus memasarkan kereta sebanyak mungkin di luar negara dan untuk itu proton tidak mungkin berjaya jika berterusan menjual harga semahal kos pembuatan. Dalam hal ini saya berpendapat, mungkin inilah pengorbanan yang dilakukan proton untuk bersaing sehingga setanding dengan kereta2 Jepun mahupun Korea. Luaskan pasaran di luar negara. Malangnya ketidakuntungan di luar negara dapat diimbangi dengan harga yang agak tinggi dalam negara. Keadaan ini dikawal dengan mengenakan tax yang tinggi 300% kepada kereta import yang akhirnya memperlihatkan bahawa kereta protonlah yang murah. Inilah cara kerajaan melindungi proton. Tak mengapa memberi pandangan kereta proton mahal, sememangnya mahal berbanding kualiti, tetapi saya berasa lebih ralat jika proton terkubur begitu saja. Apa yang lebih baik, teruskanlah beri pandangan dan ide, siapa tahu ide2 yang baik mungkin sampai kepada pembuat dasar. Taniah kepada yang memberi pandangan yang bernas.


Masalahnya kalau kita tengok sistem AP tu sendiri . Sebenarnya adakah ia membantu proton .

Untuk satu AP dijual oleh kerajaan kepada Bumi tertentu dengan hanya RM10k .. Jadi dengan mendapat satu AP orang-orang tertentu dapat menjana keuntungan dalam 40k - 60k ? Jadi macam mana pengecualian cukai bagi kereta AP ni kepada orang-orang tertentu boleh majukan proton ? sedangkan kerajaan hanya ambil RM10 k sahaja ?

Kita pun tak dapat maklumat yang telus kemana perginya tax kereta yang tinggi-tinggi . Adakah ianya pergi kepada &D proton sendiri @ masuk kantung2 tertentu ...

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-04-11 17:24


Pada 01-04-11 17:18 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 08:18 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Secara logiknya, pasaran kereta2 Jepun dan Korea Selatan jauh lebih luas dan banyak berbanding Malaysia. Dengan pengeluaran yang jauh lebih banyak, tidak mustahil mereka dapat mengatasi masalah seperti masalah harga kereta yang dihadapi proton. Untuk proton menuju kearah itu, proton juga harus memasarkan kereta sebanyak mungkin di luar negara dan untuk itu proton tidak mungkin berjaya jika berterusan menjual harga semahal kos pembuatan. Dalam hal ini saya berpendapat, mungkin inilah pengorbanan yang dilakukan proton untuk bersaing sehingga setanding dengan kereta2 Jepun mahupun Korea. Luaskan pasaran di luar negara. Malangnya ketidakuntungan di luar negara dapat diimbangi dengan harga yang agak tinggi dalam negara. Keadaan ini dikawal dengan mengenakan tax yang tinggi 300% kepada kereta import yang akhirnya memperlihatkan bahawa kereta protonlah yang murah. Inilah cara kerajaan melindungi proton. Tak mengapa memberi pandangan kereta proton mahal, sememangnya mahal berbanding kualiti, tetapi saya berasa lebih ralat jika proton terkubur begitu saja. Apa yang lebih baik, teruskanlah beri pandangan dan ide, siapa tahu ide2 yang baik mungkin sampai kepada pembuat dasar. Taniah kepada yang memberi pandangan yang bernas.


Masalahnya kalau kita tengok sistem AP tu sendiri . Sebenarnya adakah ia membantu proton .

Untuk satu AP dijual oleh kerajaan kepada Bumi tertentu dengan hanya RM10k .. Jadi dengan mendapat satu AP orang-orang tertentu dapat menjana keuntungan dalam 40k - 60k ? Jadi macam mana pengecualian cukai bagi kereta AP ni kepada orang-orang tertentu boleh majukan proton ? sedangkan kerajaan hanya ambil RM10 k sahaja ?

Kita pun tak dapat maklumat yang telus kemana perginya tax kereta yang tinggi-tinggi . Adakah ianya pergi kepada &D proton sendiri @ masuk kantung2 tertentu ...


AP ni malaysia saja yang praktikkan sebab kerajaan nak protect kereta negara...jadi ni jika dibiarkan akan menyebabkan syarikat kereta nasional akan berperangai syok sendiri dan banyak tiris akan timbul....jika negara lain mereka akan bersaing dengan kereta luar jadi ada saingan secara sihat tapi ni tak terjadi di sini


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 01-04-11 18:03


Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 01-04-11 18:45


Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?


THEY WANT OUR CAR INDUSTRY 'MASUK KUBOOOQQQQ.....

KALAU BOLEH DEPA NAK TERUIH LENYAPPPPPPP.........

:sopan:

I SAY IT BECAUSE EVERY OUR GOVERMENT DO THEY DIDNT APPRECIATEE...:sopan:

EVEN 'OUR MALAYSIAN BATIK' ANWAR SI PENIPU CONDEMNNNN...

OUR NATIONAL CAR ALSO THEY CONDEMN TOOOO........

I THINK...

ONLY 'ANWAR IBRAHIMM SI PENIPU' CAN CHANGE THEIR ATTITUDEEE... :sopan:

ISNT IT??? :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 01-04-11 23:24


Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?


sepatutnya proton kena keluarkan kereta yang berkualiti, ada seorang member yang kerja ptoton pun cakap tak sanggup pakai proton. kualiti agak teruk. cuba tengok perdana, fius aircond dan power window sekali.. kalau fius tu terbakar, tak terbakar ke org dalam kereta tu kepanasan, dah lah aircon tak boleh on, tingkap pun tak boleh buka. itu menunjukkan betapa cerdiknya engineer tu design .

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 01-04-11 23:40


Pada 01-04-11 23:24 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?


sepatutnya proton kena keluarkan kereta yang berkualiti, ada seorang member yang kerja ptoton pun cakap tak sanggup pakai proton. kualiti agak teruk. cuba tengok perdana, fius aircond dan power window sekali.. kalau fius tu terbakar, tak terbakar ke org dalam kereta tu kepanasan, dah lah aircon tak boleh on, tingkap pun tak boleh buka. itu menunjukkan betapa cerdiknya engineer tu design .



THIS IS ANOTHER ANWAR IBRAHIM SI PENIPU MINDED TOO..

ONLY CONDEMN MALAYSIAN BRANDDDD.............. :sopan:

I WANT TO ADVICE YOUUUU...

YOU OR YOUR FRIENDS BUY A MERCEDEZ CAR,THAT PROBLEMMS WILL CANNOT BE HAPPENEDDD..

:sopan:

ISNT IT..????? :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-04-11 23:42


Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?



tak apa,saya pun tak nak juga tengok industri ni terkubur di arena global dan proton dan perodua ni mereka kena bersaing sebabnya mereka membawa imej negara.....plus mereka ni masih dalam syok sendiri....masih di takuk tu lagi.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 01-04-11 23:45


Pada 01-04-11 23:42 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?



tak apa,saya pun tak nak juga tengok industri ni terkubur di arena global dan proton dan perodua ni mereka kena bersaing sebabnya mereka membawa imej negara.....plus mereka ni masih dalam syok sendiri....masih di takuk tu lagi.



ANOTHER ANWAR IBRAHIMM SI PENIPU MINDED.... :sopan:

YOU SEE YOUR LEADER VIDEOOO...

HE CONDEMN 'MALAYSIAN BATIKKKKK'.........

http://www.youtube.com/watch?v=Ri5iukpEZRQ

YOU LIKE IT???

I SURE U WILL LIKE IT TOOO............. :sopan:


AND ALSO THIS VIDEOO...

http://www.youtube.com/watch?v=M-z2X0PeUWY

NAWAWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE..........

YOU KNOW NAWAWEE??????

DO YOU LIKE HIM???

I SURE U LIKE HIMMMM........

THIS IS ANWAR IBRAHIMM SI PENIPU MINDED TOO.......

FUNNY OR NOT???

:sopan:

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 01:49


Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?


Proton itu tidak salah . Salahnya pada pengurusnya . Memang proton baru dalam bidang permotoran . Tapi kita kena ingat , proton lahir tika industri automobil itu dah dilengkapi dengan teknologi2 canggih.

Proton sendiri pun dapat partner hebat2 mitsubishi / lotus . Tapi itulah masalahnya . KETELUSAN . Kalau PROTON adalah projek kerajaan bermakna ianya menggunakan wang cukai . Maka sepatutnya kerajaan menjelaskan sejelas2nya perjalanan proton . Tapi nampaknya tak kemana2 .. banyak perjanjian2 kerajaan yang melibatkan wang rakyat tidak dipaparkan malah dikebalkan dengan OSA dan bermacam-macam akta lagi ...

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 06:35


Pada 02-04-11 01:49 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?


Proton itu tidak salah . Salahnya pada pengurusnya . Memang proton baru dalam bidang permotoran . Tapi kita kena ingat , proton lahir tika industri automobil itu dah dilengkapi dengan teknologi2 canggih.

Proton sendiri pun dapat partner hebat2 mitsubishi / lotus . Tapi itulah masalahnya . KETELUSAN . Kalau PROTON adalah projek kerajaan bermakna ianya menggunakan wang cukai . Maka sepatutnya kerajaan menjelaskan sejelas2nya perjalanan proton . Tapi nampaknya tak kemana2 .. banyak perjanjian2 kerajaan yang melibatkan wang rakyat tidak dipaparkan malah dikebalkan dengan OSA dan bermacam-macam akta lagi ...


THIS ANOTHER ANWAR IBRAHIM SI PENIPU MINDED...

WHY YOU ONLY ACCUSE PROTON HAHH??? :sopan:

WHERE YOUR EVIDENCE THAT PROTON USED OUR PEOPLE MONEY TO BUILT UP THEIR INDUSTRY??

AND YOU ALSO SAME AS ANWAR IBRAHIM SI PENIPU WHICH ONLY ACCUSE EVERYBODY WITHOUT ANY EVIDENCEEE....... :sopan:

WHY BEFORE THIS ANWAR IBRAHIM DONT DO ALL THIS WHILE HE LEAD BARISAN NASIONAL???

WHY?? WHY???

WHY HE SO DUMB BEFORE THISSS????

AFTER HE 'KICK OUT 'FROM BN HE ACCUSE BN EVERYTHINGGGGGGGGGGGGGGGGGG..............


I WANT TO ASK YOUU..

WHERE YOUR EVIDENCE THAT PROTON USED PEOPLE MONEY???

WHERE??

LET I SEE THAT EVIDENCE NOWWW............ :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 06:47


!!! QUOTE !!!

Proton itu tidak salah . Salahnya pada pengurusnya . Memang proton baru dalam bidang permotoran. Tapi kita kena ingat , proton lahir tika industri automobil itu dah dilengkapi dengan teknologi2 canggih.

Proton sendiri pun dapat partner hebat2 mitsubishi / lotus . Tapi itulah masalahnya . KETELUSAN . Kalau PROTON adalah projek kerajaan bermakna ianya menggunakan wang cukai . Maka sepatutnya kerajaan menjelaskan sejelas2nya perjalanan proton . Tapi nampaknya tak kemana2 .. banyak perjanjian2 kerajaan yang melibatkan wang rakyat tidak dipaparkan malah dikebalkan dengan OSA dan bermacam-macam akta lagi ...

Tapi kalau hendak dibandingkan Malaysia dan Korea Selatan, permulaan dan perkembangan industri permotoran mereka agak sama.

Maka, mari kita membuat perbandingan yang adil antara kereta buatan Malaysia dengan kereta buatan Korea Selatan. Jikalau hendak membuat perbandingan antara kereta buatan Malaysia dengan buatan Jepun memang tidak adil.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 06:50


Pada 02-04-11 06:47 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

Proton itu tidak salah . Salahnya pada pengurusnya . Memang proton baru dalam bidang permotoran. Tapi kita kena ingat , proton lahir tika industri automobil itu dah dilengkapi dengan teknologi2 canggih.

Proton sendiri pun dapat partner hebat2 mitsubishi / lotus . Tapi itulah masalahnya . KETELUSAN . Kalau PROTON adalah projek kerajaan bermakna ianya menggunakan wang cukai . Maka sepatutnya kerajaan menjelaskan sejelas2nya perjalanan proton . Tapi nampaknya tak kemana2 .. banyak perjanjian2 kerajaan yang melibatkan wang rakyat tidak dipaparkan malah dikebalkan dengan OSA dan bermacam-macam akta lagi ...

Tapi kalau hendak dibandingkan Malaysia dan Korea Selatan, permulaan dan perkembangan industri permotoran mereka agak sama.

Maka, mari kita membuat perbandingan yang adil antara kereta buatan Malaysia dengan kereta buatan Korea Selatan. Jikalau hendak membuat perbandingan antara Proton dan Honda memang tidak adil.



I WANT TO ASK YOUU..

KOREAN TECHNOLOGY AND MALAYSIAN TECHNOLOGY...

DID WE HAVE A MACHINE TO BUILT A CAR??

DID WE EXPORT OUR TECHNOLOGY TO KOREA OR OTHERS COUNTRY???

DID WE HAVE OUR OWN SPECIALIST WORKERS BEFORE THIS??

WHERE THEY STUDIED ABOUT CAR INDUSTRY???

WHICH IS BETTER....???? :sopan:

MALAYSIA OR KOREAAAAAAA???

YOU ANSWER IT NOWWW......... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 07:03


Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?

Kritikan amat perlu bagi menentukan kemandirian (Survival) bagi sesuatu perkara itu. Kritikan bukan bermakna hendak meng'pupus'kan proton, tetapi untuk mencari kekurangan dan kelemahan dicelah pembangunan.

Kita sebagai rakyat Malaysia berhak untuk mempertahankan kewujudan Proton. Di Jepun sendiri, perbincangan dan mesyuarat dilaksanakan untuk analisis kelemahan dan kegagalan. Pelbagai kaedah yang mereka gunakan dan adakalanya diantarabangsakan.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

jubah_hijau
WARGA SETIA
Menyertai: 30.06.2006
Ahli No: 25035
Posting: 514
Dari: UTM SKUDAI

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 07:06


...ana pernah kerja wiring pemasangan kereta(sebab ana org electrical) dan pelangan syarikat ni kebanyakkan jenama2 kereta di malaysia...

Bila jumpa wakil syarikat kereta2 lain=>kami nak wiring dan jenis wayar yang terbaik dan harga kami tidak kisah

Bila jumpa wakil syarikat Proton=>kami nak yang wiring yang termurah...

Ni mungkin kes terpencil tapi mind set syarikat proton macam ni..agar sukar proton nak maju...

Bookmark and Share

  


  Member Information For jubah_hijauProfil   Hantar PM kepada jubah_hijau   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 07:06


Pada 02-04-11 07:03 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?

Kritikan amat perlu bagi menentukan kemandirian (Survival) bagi sesuatu perkara itu. Kritikan bukan bermakna hendak meng'pupus'kan proton, tetapi untuk mencari kekurangan dan kelemahan dicelah pembangunan.

Kita sebagai rakyat Malaysia berhak untuk mempertahankan kewujudan Proton. Di Jepun sendiri, perbincangan dan mesyuarat dilaksanakan untuk analisis kelemahan dan kegagalan. Pelbagai kaedah yang mereka gunakan dan adakalanya diantarabangsakan.



WHY YOU SO DUMB WHAT I ASKING YOU?? :sopan:

LET YOU ANSWER THATT I ASK YOUU..

KOREAN TECHNOLOGY AND MALAYSIAN TECHNOLOGY...

DID WE HAVE A MACHINE TO BUILT A CAR??

DID WE EXPORT OUR TECHNOLOGY TO KOREA OR OTHERS COUNTRY???

DID WE HAVE OUR OWN SPECIALIST WORKERS BEFORE THIS??

WHERE THEY STUDIED ABOUT CAR INDUSTRY???

WHICH IS BETTER....???? :sopan:

MALAYSIA OR KOREAAAAAAA???

YOU ANSWER IT NOWWW......... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 07:12


!!! QUOTE !!!

tak apa,saya pun tak nak juga tengok industri ni terkubur di arena global dan proton dan perodua ni mereka kena bersaing sebabnya mereka membawa imej negara.....plus mereka ni masih dalam syok sendiri....masih di takuk tu lagi.

Isunya syok sendiri ini merupakan halangan utama untuk perkembangan sesuatu industri. Disebabkan faktor perlindungan kerajaan kepada produk tempatan/nasional membuatkan persaingan itu sedikit tidak seimbang.

Menurut seorang penyelidik dan pensyarah Undang-undang UKM, akta berkaitan monopoli bakal diperkenalkan, tetapi sejauh mana perlaksanaan dan penggunaannya belum diketahui. Serahkan kepada yang pakar untuk menilainya.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 07:13


Pada 02-04-11 07:12 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

tak apa,saya pun tak nak juga tengok industri ni terkubur di arena global dan proton dan perodua ni mereka kena bersaing sebabnya mereka membawa imej negara.....plus mereka ni masih dalam syok sendiri....masih di takuk tu lagi.

Isunya syok sendiri ini merupakan halangan utama untuk perkembangan sesuatu industri. Disebabkan faktor perlindungan kerajaan kepada produk tempatan/nasional membuatkan persaingan itu sedikit tidak seimbang.

Menurut seorang penyelidik dan pensyarah Undang-undang UKM, akta berkaitan monopoli bakal diperkenalkan, tetapi sejauh mana perlaksanaan dan penggunaannya belum diketahui. Serahkan kepada yang pakar untuk menilainya.





LET YOU ANSWER THATT I ASK YOUU..

KOREAN TECHNOLOGY AND MALAYSIAN TECHNOLOGY...

DID WE HAVE A MACHINE TO BUILT A CAR??

DID WE EXPORT OUR TECHNOLOGY TO KOREA OR OTHERS COUNTRY???

DID WE HAVE OUR OWN SPECIALIST WORKERS BEFORE THIS??

WHERE THEY STUDIED ABOUT CAR INDUSTRY???

WHICH IS BETTER....???? :sopan:

MALAYSIA OR KOREAAAAAAA???

YOU ANSWER IT NOWWW......... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 07:14


Pada 02-04-11 07:06 , jubah_hijau posting:

!!! QUOTE !!!

...ana pernah kerja wiring pemasangan kereta(sebab ana org electrical) dan pelangan syarikat ni kebanyakkan jenama2 kereta di malaysia...

Bila jumpa wakil syarikat kereta2 lain=>kami nak wiring dan jenis wayar yang terbaik dan harga kami tidak kisah

Bila jumpa wakil syarikat Proton=>kami nak yang wiring yang termurah...

Ni mungkin kes terpencil tapi mind set syarikat proton macam ni..agar sukar proton nak maju...

Mungkin ini merupakan budaya orang Malaysia, bukan hanya di dalam lapangan industri Automotif, tetapi melibatkan juga kepada lapangan industri-industri yang lain yang lahirnya di Malaysia.

Daeng Jati Merah Silu
Mantan Jurutera Keselamatan dan Kesihatan Pesekitaran
Industri Minyak dan Gas
Malaysia.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 07:15


Pada 02-04-11 07:14 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-04-11 07:06 , jubah_hijau posting:

!!! QUOTE !!!

...ana pernah kerja wiring pemasangan kereta(sebab ana org electrical) dan pelangan syarikat ni kebanyakkan jenama2 kereta di malaysia...

Bila jumpa wakil syarikat kereta2 lain=>kami nak wiring dan jenis wayar yang terbaik dan harga kami tidak kisah

Bila jumpa wakil syarikat Proton=>kami nak yang wiring yang termurah...

Ni mungkin kes terpencil tapi mind set syarikat proton macam ni..agar sukar proton nak maju...

Mungkin ini merupakan budaya orang Malaysia, bukan hanya di dalam lapangan industri Automotif, tetapi melibatkan juga kepada lapangan industri-industri yang lain yang lahirnya di Malaysia.



LET YOU ANSWER THATT I ASK YOUU..

KOREAN TECHNOLOGY AND MALAYSIAN TECHNOLOGY...

DID WE HAVE A MACHINE TO BUILT A CAR??

DID WE EXPORT OUR TECHNOLOGY TO KOREA OR OTHERS COUNTRY???

DID WE HAVE OUR OWN SPECIALIST WORKERS BEFORE THIS??

WHERE THEY STUDIED ABOUT CAR INDUSTRY???

WHICH IS BETTER....???? :sopan:

MALAYSIA OR KOREAAAAAAA???

ARE YOU AFRAID???

I DIDNT MURDER YOUUUUU...

YOU ANSWER IT NOWWW......... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 07:27


Rashin menjawab:

!!! QUOTE !!!

AP ni malaysia saja yang praktikkan sebab kerajaan nak protect kereta negara...jadi ni jika dibiarkan akan menyebabkan syarikat kereta nasional akan berperangai syok sendiri dan banyak tiris akan timbul....jika negara lain mereka akan bersaing dengan kereta luar jadi ada saingan secara sihat tapi ni tak terjadi di sini.

almustasyar menjawab:

!!! QUOTE !!!

Masalahnya kalau kita tengok sistem AP tu sendiri . Sebenarnya adakah ia membantu proton .

Untuk satu AP dijual oleh kerajaan kepada Bumi tertentu dengan hanya RM10k .. Jadi dengan mendapat satu AP orang-orang tertentu dapat menjana keuntungan dalam 40k - 60k ? Jadi macam mana pengecualian cukai bagi kereta AP ni kepada orang-orang tertentu boleh majukan proton ? sedangkan kerajaan hanya ambil RM10 k sahaja ?

Kita pun tak dapat maklumat yang telus kemana perginya tax kereta yang tinggi-tinggi . Adakah ianya pergi kepada &D proton sendiri @ masuk kantung2 tertentu ...

Perkara utama yang jelas: iaitu faktor AP atau dengan kata mudahnya 'protection'. Kadangkala perlindungan yang tidak kena dengan caranya akan melahirkan akibat yang tidak baik/negatif.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 07:30


Pada 02-04-11 07:27 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Rashin menjawab:

!!! QUOTE !!!

AP ni malaysia saja yang praktikkan sebab kerajaan nak protect kereta negara...jadi ni jika dibiarkan akan menyebabkan syarikat kereta nasional akan berperangai syok sendiri dan banyak tiris akan timbul....jika negara lain mereka akan bersaing dengan kereta luar jadi ada saingan secara sihat tapi ni tak terjadi di sini.

almustasyar menjawab:

!!! QUOTE !!!

Masalahnya kalau kita tengok sistem AP tu sendiri . Sebenarnya adakah ia membantu proton .

Untuk satu AP dijual oleh kerajaan kepada Bumi tertentu dengan hanya RM10k .. Jadi dengan mendapat satu AP orang-orang tertentu dapat menjana keuntungan dalam 40k - 60k ? Jadi macam mana pengecualian cukai bagi kereta AP ni kepada orang-orang tertentu boleh majukan proton ? sedangkan kerajaan hanya ambil RM10 k sahaja ?

Kita pun tak dapat maklumat yang telus kemana perginya tax kereta yang tinggi-tinggi . Adakah ianya pergi kepada &D proton sendiri @ masuk kantung2 tertentu ...

Perkara utama yang jelas: iaitu faktor AP atau dengan kata mudahnya 'protection'. Kadangkala perlindungan yang tidak kena dengan caranya akan melahirkan akibat yang tidak baik/negatif.



LET YOU ANSWER THATT I ASK YOUU..

KOREAN TECHNOLOGY AND MALAYSIAN TECHNOLOGY...

DID WE HAVE A MACHINE TO BUILT A CAR??

DID WE EXPORT OUR TECHNOLOGY TO KOREA OR OTHERS COUNTRY???

DID WE HAVE OUR OWN SPECIALIST WORKERS BEFORE THIS??

WHERE THEY STUDIED ABOUT CAR INDUSTRY???

WHICH IS BETTER....???? :sopan:

MALAYSIA OR KOREAAAAAAA???

ARE YOU AFRAID???

I DIDNT MURDER YOUUUUU...

YOU ANSWER IT NOWWW......... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 07:36


Pada 02-04-11 01:49 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?


Proton itu tidak salah . Salahnya pada pengurusnya . Memang proton baru dalam bidang permotoran . Tapi kita kena ingat , proton lahir tika industri automobil itu dah dilengkapi dengan teknologi2 canggih.

Proton sendiri pun dapat partner hebat2 mitsubishi / lotus . Tapi itulah masalahnya . KETELUSAN . Kalau PROTON adalah projek kerajaan bermakna ianya menggunakan wang cukai . Maka sepatutnya kerajaan menjelaskan sejelas2nya perjalanan proton . Tapi nampaknya tak kemana2 .. banyak perjanjian2 kerajaan yang melibatkan wang rakyat tidak dipaparkan malah dikebalkan dengan OSA dan bermacam-macam akta lagi ...


Saya setuju dengan hujah ini, straight to the point, not out of track. Jika Proton mangsa kepada pengurusan yang silap apa pula tindakan seterusnya? Kasihan Proton.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 07:38


Pada 02-04-11 07:36 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-04-11 01:49 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-04-11 18:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Almustasyar Dan Rashdin, it make sense. Ini baru dikatakan hujah ilmiah. Sekalipun pandangan saya agak condong kepada mempertahankan kewujudan Proton anda masih boleh berkongsi pandangan dengan saya secara rasional. Kita bukan sahaja perlu cerdik tapi kelihatan cerdik dalam berhujah. Sekarang kita hampir kepada penghujung kepada isu tapi apakah penyelesaian kepada masalah ini? Tak kan kita mahu lihat industri ini terkubur?


Proton itu tidak salah . Salahnya pada pengurusnya . Memang proton baru dalam bidang permotoran . Tapi kita kena ingat , proton lahir tika industri automobil itu dah dilengkapi dengan teknologi2 canggih.

Proton sendiri pun dapat partner hebat2 mitsubishi / lotus . Tapi itulah masalahnya . KETELUSAN . Kalau PROTON adalah projek kerajaan bermakna ianya menggunakan wang cukai . Maka sepatutnya kerajaan menjelaskan sejelas2nya perjalanan proton . Tapi nampaknya tak kemana2 .. banyak perjanjian2 kerajaan yang melibatkan wang rakyat tidak dipaparkan malah dikebalkan dengan OSA dan bermacam-macam akta lagi ...


Saya setuju dengan hujah ini, straight to the point, not out of track. Jika Proton mangsa kepada pengurusan yang silap apa pula tindakan seterusnya? Kasihan Proton.


WHERE YOUR EVIDENCEE??

I WANT IT NOWWW........ :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 07:38


Pada 02-04-11 07:12 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

tak apa,saya pun tak nak juga tengok industri ni terkubur di arena global dan proton dan perodua ni mereka kena bersaing sebabnya mereka membawa imej negara.....plus mereka ni masih dalam syok sendiri....masih di takuk tu lagi.

Isunya syok sendiri ini merupakan halangan utama untuk perkembangan sesuatu industri. Disebabkan faktor perlindungan kerajaan kepada produk tempatan/nasional membuatkan persaingan itu sedikit tidak seimbang.

Menurut seorang penyelidik dan pensyarah Undang-undang UKM, akta berkaitan monopoli bakal diperkenalkan, tetapi sejauh mana perlaksanaan dan penggunaannya belum diketahui. Serahkan kepada yang pakar untuk menilainya.


Pendapat yang bernas, keep giving momentum and wise ide bro.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 07:39


Pada 02-04-11 07:38 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-04-11 07:12 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

tak apa,saya pun tak nak juga tengok industri ni terkubur di arena global dan proton dan perodua ni mereka kena bersaing sebabnya mereka membawa imej negara.....plus mereka ni masih dalam syok sendiri....masih di takuk tu lagi.

Isunya syok sendiri ini merupakan halangan utama untuk perkembangan sesuatu industri. Disebabkan faktor perlindungan kerajaan kepada produk tempatan/nasional membuatkan persaingan itu sedikit tidak seimbang.

Menurut seorang penyelidik dan pensyarah Undang-undang UKM, akta berkaitan monopoli bakal diperkenalkan, tetapi sejauh mana perlaksanaan dan penggunaannya belum diketahui. Serahkan kepada yang pakar untuk menilainya.


Pendapat yang bernas, keep giving momentum and wise ide bro.


GIVE ME ANSWER WHERE OUR SPECIALIST LEARN ABOUT CAR???

LET ME YOUR ASWER NOWWW.... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 16:24


Ana beli proton waja 1.6 .

Harga Jualan = RM43,613.66

Excise Duty = RM10,607.29

Cukai Jualan = RM5,255.28

Makanya di sini ana dah bayar cukai kat kerajaan : RM15, 862.57

Jadi beli kereta Malaysia sendiripun kerajaan kenakan cukai tinggi .
Sepatutnya dah cukup dengan cukai jualan .

Jadi tak hairanlah kalau Jepun / korea boleh jual kereta keluaran mereka murah2 di negara sendiri . Yang memahalkan kenderaan di Malaysia bukannya kos mahupun BAHAN tapi CUKAI - CUKAI yang melampau .

Lepas tu berani pula kata kerajaan bagi subsidi kepada rakyat . entah-entah sampai kat rakyat bawahan tak RM15k ini ..

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 18:27


Pada 02-04-11 16:24 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Ana beli proton waja 1.6 .

Harga Jualan = RM43,613.66

Excise Duty = RM10,607.29

Cukai Jualan = RM5,255.28

Makanya di sini ana dah bayar cukai kat kerajaan : RM15, 862.57

Jadi beli kereta Malaysia sendiripun kerajaan kenakan cukai tinggi .
Sepatutnya dah cukup dengan cukai jualan .

Jadi tak hairanlah kalau Jepun / korea boleh jual kereta keluaran mereka murah2 di negara sendiri . Yang memahalkan kenderaan di Malaysia bukannya kos mahupun BAHAN tapi CUKAI - CUKAI yang melampau .

Lepas tu berani pula kata kerajaan bagi subsidi kepada rakyat . entah-entah sampai kat rakyat bawahan tak RM15k ini ..

Beyond my knowledge but it make sense. Malaysia still have second choice Perodua, Mungkin kualiti agak memuaskan tetapi harga entahlah (also beyond my knowledge)

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 02-04-11 18:31


Pada 02-04-11 16:24 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Ana beli proton waja 1.6 .

Harga Jualan = RM43,613.66

Excise Duty = RM10,607.29

Cukai Jualan = RM5,255.28

Makanya di sini ana dah bayar cukai kat kerajaan : RM15, 862.57

Jadi beli kereta Malaysia sendiripun kerajaan kenakan cukai tinggi .
Sepatutnya dah cukup dengan cukai jualan .

Jadi tak hairanlah kalau Jepun / korea boleh jual kereta keluaran mereka murah2 di negara sendiri . Yang memahalkan kenderaan di Malaysia bukannya kos mahupun BAHAN tapi CUKAI - CUKAI yang melampau .

Lepas tu berani pula kata kerajaan bagi subsidi kepada rakyat . entah-entah sampai kat rakyat bawahan tak RM15k ini ..


I WANT TO ASK YOUU...

YOU COMPARE KOREAN INDUSTRY AND MALAYSIAN CAR INDUSTRY..

HOW LONG WE INVOLVE IN THIS COUNTRY???

HOW DID WE HAVE OUR OWN MACHINE TECHNOLOGY??

DID WE HAVE OUR OWN SOURCE MATERIAL TO BUILT A CAR??

HOW COST TO IMPORT THAT SOURCE MATERIAL FROM OUR SUPPLIER??

HOW COST TO PAY SUPPLIER SHIP??

HOW COST DID WE RENT A SHIP??

HOW COST WE PAY SALARY TO OUR OWN WORKERS, SSPECIALIST,TECHINICIAN,ENGINEER ECT.....???

HOW COST WE BUILT A FACTORY??

HOW COST WE PAY FOREIGN SPECIALIST TO TEACH OUR OWN WORKERS??

HOW COST OUR MANUFACTURER???

HOW COST OUR ADVERTISEMENTT IN OUR COUNTRY AND OVERSEA???

HOW COST OUR BRANCH IN EVERY OUR STATE???

HOW COST OUR BRANCH IN OVERSEA???

HOW COST THE ELECTRIC AND WATER BILL THEY USED??

HOW COST THEY PAY LICENSE TO SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA SSM)???

HOWW..HOWW..EVERYHINGGGGGGGGGGGGGGG.....

HOW COST OVERALLLL THISSSSSSSSSSSSSS??????

:sopan:

YOU COUNT TO ME NOWWW.........

DO YOU HAVE A CALCULATOR???

:sopan:

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

lost_ikhwan
Warga Rasmi
Menyertai: 30.03.2011
Ahli No: 41188
Posting: 3
Dari: Negeri Sembilan

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 21:09


Pada 02-04-11 07:03 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!


Kritikan amat perlu bagi menentukan kemandirian (Survival) bagi sesuatu perkara itu. Kritikan bukan bermakna hendak meng'pupus'kan proton, tetapi untuk mencari kekurangan dan kelemahan dicelah pembangunan.

Kita sebagai rakyat Malaysia berhak untuk mempertahankan kewujudan Proton. Di Jepun sendiri, perbincangan dan mesyuarat dilaksanakan untuk analisis kelemahan dan kegagalan. Pelbagai kaedah yang mereka gunakan dan adakalanya diantarabangsakan.


This was most outstanding statement, shown the maturity of the writer.


Bookmark and Share

  


  Member Information For lost_ikhwanProfil   Hantar PM kepada lost_ikhwan   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-04-11 23:53


Pada 02-04-11 07:12 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

tak apa,saya pun tak nak juga tengok industri ni terkubur di arena global dan proton dan perodua ni mereka kena bersaing sebabnya mereka membawa imej negara.....plus mereka ni masih dalam syok sendiri....masih di takuk tu lagi.

Isunya syok sendiri ini merupakan halangan utama untuk perkembangan sesuatu industri. Disebabkan faktor perlindungan kerajaan kepada produk tempatan/nasional membuatkan persaingan itu sedikit tidak seimbang.

Menurut seorang penyelidik dan pensyarah Undang-undang UKM, akta berkaitan monopoli bakal diperkenalkan, tetapi sejauh mana perlaksanaan dan penggunaannya belum diketahui. Serahkan kepada yang pakar untuk menilainya.



good point...tapi siapa pensyarah tu???abdul razak ke???


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 03-04-11 00:46


Pada 02-04-11 23:53 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-04-11 07:12 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

tak apa,saya pun tak nak juga tengok industri ni terkubur di arena global dan proton dan perodua ni mereka kena bersaing sebabnya mereka membawa imej negara.....plus mereka ni masih dalam syok sendiri....masih di takuk tu lagi.

Isunya syok sendiri ini merupakan halangan utama untuk perkembangan sesuatu industri. Disebabkan faktor perlindungan kerajaan kepada produk tempatan/nasional membuatkan persaingan itu sedikit tidak seimbang.

Menurut seorang penyelidik dan pensyarah Undang-undang UKM, akta berkaitan monopoli bakal diperkenalkan, tetapi sejauh mana perlaksanaan dan penggunaannya belum diketahui. Serahkan kepada yang pakar untuk menilainya.






good point...tapi siapa pensyarah tu???abdul razak ke???




THIS THAT ARTICLES THAT I WANT TO DISCUSS WITH YOU ALLLL..........


Penggabungan Proton-Perodua atasi masalah industri
21/03/2011 5:52pm

KUALA LUMPUR 21 Mac - Dua syarikat automotif negara, Proton Holdings Bhd. dan Perusahaan Automobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua), jika digabungkan akan dapat mengatasi masalah struktur dalam industri automotif tempatan, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, kajian oleh Institut Automotif Malaysia (MAI) itu menunjukkan industri automotif tempatan akan menjadi lebih berdaya saing dan mampu menembusi pasaran luar negara sekiranya masalah struktur itu dapat diatasi.

Melalui penggabungan itu katanya, masalah struktur seperti kenaikan kos tetap dapat dikurangkan dengan peningkatan pengeluaran penggunaan kapasiti.

"kos komponen yang tinggi juga dapat dikurangkan melalui program pembangunan vendor dan sistem perolehan berskala besar,” katanya semasa menjawab pertanyaan Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) yang mahu tahu rumusan daripada kajian penggabungan Proton dan Perodua pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini. - Bernama



I WANT TO ASK YOUUUUUUUUUU..........

YOU COMPARE KOREAN INDUSTRY AND MALAYSIAN CAR INDUSTRY..

HOW LONG WE INVOLVE IN THIS COUNTRY???

HOW DID WE HAVE OUR OWN MACHINE TECHNOLOGY??

DID WE HAVE OUR OWN SOURCE MATERIAL TO BUILT A CAR??

HOW COST TO IMPORT THAT SOURCE MATERIAL FROM OUR SUPPLIER??

HOW COST TO PAY SUPPLIER SHIP??

HOW COST DID WE RENT A SHIP??

HOW COST WE PAY SALARY TO OUR OWN WORKERS, SSPECIALIST,TECHINICIAN,ENGINEER ECT.....???

HOW COST WE BUILT A FACTORY??

HOW COST WE PAY FOREIGN SPECIALIST TO TEACH OUR OWN WORKERS??

HOW COST OUR MANUFACTURER???

HOW COST OUR ADVERTISEMENTT IN OUR COUNTRY AND OVERSEA???

HOW COST OUR BRANCH IN EVERY OUR STATE???

HOW COST OUR BRANCH IN OVERSEA???

HOW COST THE ELECTRIC AND WATER BILL THEY USED??

HOW COST THEY PAY LICENSE TO SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA SSM)???

HOWW..HOWW..EVERYHINGGGGGGGGGGGGGGG.....

HOW COST OVERALLLL THISSSSSSSSSSSSSS??????

:sopan:

YOU COUNT TO ME NOWWW.........

DO YOU HAVE A CALCULATOR???

:sopan:

:sopan:





Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 03-04-11 08:35


Pada 02-04-11 23:53 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!



good point...tapi siapa pensyarah tu???abdul razak ke???


bro, rakan sejawat ke? ...reserve sikit personality dia takut disalah anggap.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 03-04-11 11:39


Pada 03-04-11 08:35 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-04-11 23:53 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!



good point...tapi siapa pensyarah tu???abdul razak ke???


bro, rakan sejawat ke? ...reserve sikit personality dia takut disalah anggap.


RASHIDIN WORK AS LECTURER??

WHY HE DONT ASNWER MY QUESTION HAHH??

WHY HE AFRAID???

I'M ONLY ' MAT DESPATCH'....... :sopan:

I'M ONLY HAVE A MOTORCYLES...

I'M ALSO ONLY A POOR PERSONN...

DONT BE SHY..SHYY... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

jubah_hijau
WARGA SETIA
Menyertai: 30.06.2006
Ahli No: 25035
Posting: 514
Dari: UTM SKUDAI

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-04-11 12:41


kalau nak respon tentang produa...produa is better then proton....
i not sure why...but produa mampu beri 11 bulan bonus pada pekerjanya...

mungkin teknologinya dari jepun...
mungkin konsep pengurusan dia better then proton...
atau
mungkin perkara2 lain

Bookmark and Share

  


  Member Information For jubah_hijauProfil   Hantar PM kepada jubah_hijau   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 03-04-11 12:51


Pada 03-04-11 12:41 , jubah_hijau posting:

!!! QUOTE !!!

kalau nak respon tentang produa...produa is better then proton....
i not sure why...but produa mampu beri 11 bulan bonus pada pekerjanya...

mungkin teknologinya dari jepun...
mungkin konsep pengurusan dia better then proton...
atau
mungkin perkara2 lain


SEEEE..........

YOU ALSO AGREE WITH MEE.......

THATS WHY I SAID THAT PROTON IS NEWBIE IN OUR CAR INDUSTRY.... :sopan:

DONT COMPARE BETWEEN PROTON OR HONDA OR KIA...

ITS DEFINITLY SOOOO.. SOOOO.......DIFFERENTTT..........

:sopan:

ISNT IT???

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 03-04-11 15:14


Pada 03-04-11 12:41 , jubah_hijau posting:

!!! QUOTE !!!

kalau nak respon tentang produa...produa is better then proton....
i not sure why...but produa mampu beri 11 bulan bonus pada pekerjanya...

mungkin teknologinya dari jepun...
mungkin konsep pengurusan dia better then proton...
atau
mungkin perkara2 lain

Kalau mengenai teknologi, kedua-duanya mengambil contoh teknologi Jepun. Proton dengan Mitsubishi, manakala Perodua dengan Toyota.

Menyentuh soal sejarah, Proton mula diperkenalkan oleh Tun Dr. Mahathir pada tahun 1983, manakala Perodua pula perusahaan otomobil kedua pada tahun 1994.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 03-04-11 20:05


Pada 03-04-11 15:14 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 03-04-11 12:41 , jubah_hijau posting:

!!! QUOTE !!!

kalau nak respon tentang produa...produa is better then proton....
i not sure why...but produa mampu beri 11 bulan bonus pada pekerjanya...

mungkin teknologinya dari jepun...
mungkin konsep pengurusan dia better then proton...
atau
mungkin perkara2 lain

Kalau mengenai teknologi, kedua-duanya mengambil contoh teknologi Jepun. Proton dengan Mitsubishi, manakala Perodua dengan Toyota.

Menyentuh soal sejarah, Proton mula diperkenalkan oleh Tun Dr. Mahathir pada tahun 1983, manakala Perodua pula perusahaan otomobil kedua pada tahun 1994.



Kalau ikutkan .. sepatutnya proton lebih kedepan dari perodua . Tapi nampaknya masalah pengurusan di situ . Perodua mampu menghasilkan kereta dengan kualiti lebih baik daripada proton sedangkan ianya baru ..

Hasrat proton untuk bergabung dengan perodua baru-baru ini pun tak dipersetujui oleh perodua .

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 03-04-11 20:45


Pada 03-04-11 12:41 , jubah_hijau posting:

!!! QUOTE !!!

kalau nak respon tentang produa...produa is better then proton....
i not sure why...but produa mampu beri 11 bulan bonus pada pekerjanya...

mungkin teknologinya dari jepun...
mungkin konsep pengurusan dia better then proton...
atau
mungkin perkara2 lain


There must something wrong somewhere, may be proton have to learn from Perodua. After all both was national car and national pride.
11 month bonus nothing to do with quality, i think so.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 04-04-11 08:06


terima kasih untuk:

rashdin,fakir imara,daeng jati, almustasyar...jubah hijau...

perbincangan yang bernas dan menarik...baru lah dikatakan profesional..dan berilmu...dan intelek.

jangan kita asyik provok dan bagi hujah2 yang dungu sudah lah yeeee....

sama-sama lah kita tengok perkembangan automobil negara kita...selagi rasuah dan sikap penting diri sendiri ada dalam pemimpin-pemimpin kita..sampai bila pun tak maju..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 04-04-11 11:35


Pada 04-04-11 08:06 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

terima kasih untuk:

rashdin,fakir imara,daeng jati, almustasyar...jubah hijau...

perbincangan yang bernas dan menarik...baru lah dikatakan profesional..dan berilmu...dan intelek.

jangan kita asyik provok dan bagi hujah2 yang dungu sudah lah yeeee....

sama-sama lah kita tengok perkembangan automobil negara kita...selagi rasuah dan sikap penting diri sendiri ada dalam pemimpin-pemimpin kita..sampai bila pun tak maju..



PROFESIONAL???

WHY ALL OF THEM DUMB WITH MY QUESTION HAHHH...??? :sopan:

IF THEY ANSWER ALL MY QUESTIONS, I WILL ARGUE THAT THEY ARE VERY PROESIONALL...

I WANT TO KNOW..WHY THEY ALWAYS DUMBBBBBBBBB.......????

DAH MATI AKAII KA??? :sopan:

WHAT THEY SO AFRAIDD...???

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 04-04-11 12:08


almustasyar menyatakan:

!!! QUOTE !!!

Hasrat proton untuk bergabung dengan perodua baru-baru ini pun tak dipersetujui oleh perodua.


Pergabungan PROTON-PERODUA yang diutarakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak awal tahun lalu itu bagi memastikan kedua-dua pengeluar kereta nasional itu terus berdaya saing dalam pasaran tempatan dan antarabangsa, sekali gus memberikan manfaat besar kepada ekosistem industri automotif secara keseluruhannya. - Berita Harian

Jikalau Proton dan Perodua bergabung, tiadalah daya saing khasnya di peringkat tempatan. Saya tidak setuju dengan pandangan Perdana Menteri.


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 04-04-11 12:22


Pada 04-04-11 12:08 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

almustasyar menyatakan:

!!! QUOTE !!!

Hasrat proton untuk bergabung dengan perodua baru-baru ini pun tak dipersetujui oleh perodua.


Pergabungan PROTON-PERODUA yang diutarakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak awal tahun lalu itu bagi memastikan kedua-dua pengeluar kereta nasional itu terus berdaya saing dalam pasaran tempatan dan antarabangsa, sekali gus memberikan manfaat besar kepada ekosistem industri automotif secara keseluruhannya. - Berita Harian

Jikalau Proton dan Perodua bergabung, tiadalah daya saing khasnya di peringkat tempatan. Saya tidak setuju dengan pandangan Perdana Menteri.



ITS TRUEEE............

I'M AGREE WITH YOUU... :sopan:

PERODUA AND PROTON IS TWO DIFFERENT BRAND..

I WANT PERODUA KEEP MAINTAIN THEIR BRANDS..

I ALSO WANT PROTON KEEP MAINTAIN THEIR BRANDS...

:sopan:

BUTTTT..........


IN MY OPINION, DATUK NAJIB WANT PROTON-PERODUA COMBINED BECAUSE IT CAN BE REDUCE OUR COST TO PRODUCE A CAR...

THIS HAPENNED BECAUSE OUR CAR INDUSTRY NEED BIGG..BIGG MONETARY.....

AND THEN, OUR CAR PRICE ALSO CAN BE MORE CHEAPER AFTER THISSSSSSSSS.....:sopan:

ISNT IT....????

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 04-04-11 13:40


Orang bodoh hanya berdiam diri, tetapi orang yang paling bodoh adalah yang bercakap perkara yang dia sebenarnya bodoh
-- -- Meow (Warga Ukhwah.com)

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 04-04-11 17:17


Pada 04-04-11 13:40 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Orang bodoh hanya berdiam diri, tetapi orang yang paling bodoh adalah yang bercakap perkara yang dia sebenarnya bodoh
-- -- Meow (Warga Ukhwah.com)


THANKSS...

YOU TAKE THIS 'KATA HIKMAH' FROM LEFT SIDE EH... :sopan:

ARE YOU HAVE A P..H..D....????

I'M ONLY HAVE S..P..M..

THAT CAUSE I'M BODOHHH...

YOU PROUD YOU HAVE P..H..D..

YOU KNOW WHAT I MEAN P..H..D..??? :sopan:

ITS MEANS PENYAKIT HASAD DENGKI....(P..H..D)

:sopan:

ISNT IT..??? :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 04-04-11 17:17


Pada 04-04-11 13:40 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Orang bodoh hanya berdiam diri, tetapi orang yang paling bodoh adalah yang bercakap perkara yang dia sebenarnya bodoh
-- -- Meow (Warga Ukhwah.com)

further more when he try to show that he is clever than others even it was other way round..

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 04-04-11 17:20


Pada 04-04-11 17:17 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 04-04-11 13:40 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Orang bodoh hanya berdiam diri, tetapi orang yang paling bodoh adalah yang bercakap perkara yang dia sebenarnya bodoh
-- -- Meow (Warga Ukhwah.com)

further more when he try to show that he is clever than others even it was other way round..



ARE YOU ALSO HAVE A P..H..D...????

I'M ONLY HAVE S..P..M..

THAT CAUSE I'M BODOHHH...

YOU PROUD YOU HAVE P..H..D..

YOU KNOW WHAT I MEAN P..H..D..??? :sopan:

ITS MEANS PENYAKIT HASAD DENGKI....(P..H..D)

:sopan:

ISNT IT..??? :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 05-04-11 20:24


Pada 04-04-11 12:08 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

almustasyar menyatakan:

!!! QUOTE !!!

Hasrat proton untuk bergabung dengan perodua baru-baru ini pun tak dipersetujui oleh perodua.


Pergabungan PROTON-PERODUA yang diutarakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak awal tahun lalu itu bagi memastikan kedua-dua pengeluar kereta nasional itu terus berdaya saing dalam pasaran tempatan dan antarabangsa, sekali gus memberikan manfaat besar kepada ekosistem industri automotif secara keseluruhannya. - Berita Harian

Jikalau Proton dan Perodua bergabung, tiadalah daya saing khasnya di peringkat tempatan. Saya tidak setuju dengan pandangan Perdana Menteri.




secara dasarnya jika penggabungan tu bermaksud mahu berkongsi kepakaran dalam bidang automobil dan meningkatkan jualan dan pemasaran kereta nasional saya bersetuju cuma bukan betul-betul bergabung maknanya kedua-duanya pihak kekalkan entiti masing-masing...rasanya ada kan MOU between proton dengan perodua ni???

yang menjadi isu sekarang adalah perlindungan yang terlampau oleh kerajaan terhadap kereta nasional....ini membuatkan produktiviti tak mencapai ke tahap yang diharapkan.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 07-04-11 11:27


Pada 05-04-11 20:24 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!


yang menjadi isu sekarang adalah perlindungan yang terlampau oleh kerajaan terhadap kereta nasional....ini membuatkan produktiviti tak mencapai ke tahap yang diharapkan.


akhirnya kita bertemu pada beberapa point yang menyebabkan kemerosotan Proton, tapi ianya masih tidak dapat menyelesaikan masalah yang ada kini. Proton tetap begitu. Sebagai rakyat Malaysia yang 'cerdik' kita perlu menjadi kritis untuk menjadikan negara ini kekal bersaing. DON'T BOTHER TO THOSE RUBBISH, KEEP THROW ALL GOOD IDE.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 07-04-11 11:42


sebagai pandangan...

kebanyakan situasi dalam negara kita..belum lagi sempurna terhadap sesuatu perkara..sudah pun memulakan sesuatu perkara...

ibarat macam kita tengah belajar nak buat nasi lemak...tapi nasi lemak kita belum pun lagi sedap dan perfect...dah kita sibuk2 nak buat mee goreng pulak....sedangkan nasi lemak belum lagi sempurna...dah terpaksa bazirkan duit untuk mee goreng pula...jadi macam mana nak sempurna kalau pengurusan keewangan macam tu.

bagi saya biar tumpu betul-betul terhadap sesuatu tu dulu bagi sempurna..bukan nak bersifat jumud.boleh kalau nak tengok sektor lain, tapi biar lah apa yang kita mulakan sebelum ni betul-betul menjadi dulu.jadi tak perlu lah duit dipersiakan macam tu saja.

dan yang penting...segala apa yang dilakukan bukan atas dasar keuntungan kroni semata-mata..biar adil dan saksama...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 07-04-11 12:05


Pada 07-04-11 11:27 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 05-04-11 20:24 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!


yang menjadi isu sekarang adalah perlindungan yang terlampau oleh kerajaan terhadap kereta nasional....ini membuatkan produktiviti tak mencapai ke tahap yang diharapkan.


akhirnya kita bertemu pada beberapa point yang menyebabkan kemerosotan Proton, tapi ianya masih tidak dapat menyelesaikan masalah yang ada kini. Proton tetap begitu. Sebagai rakyat Malaysia yang 'cerdik' kita perlu menjadi kritis untuk menjadikan negara ini kekal bersaing. DON'T BOTHER TO THOSE RUBBISH, KEEP THROW ALL GOOD IDE.

lagi satu syarikat2 yang besar eperti proton , takperlu campur tangan ahli-ahli politik. biar mereka bina sendiri company mereka dengan bersaing dengan syarikat anatarabangsa..

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-04-11 18:08


PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 07-04-11 22:44


Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)


memang lah bangga ada jenama sendiri . Tapi apa maknanya kalau ada kereta sendiri tapi mencekik rakyat dengan cukai2 yang tinggi walaupun terhadap proton sendiri .

Sepatutnya beli kereta ni cukup lah loan setakat 5 tahun . Tapi sekarang ini purata 7-9 tahun . tak ke teruk rakyat menanggung ..

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 14-04-11 17:51


Pada 07-04-11 22:44 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)


memang lah bangga ada jenama sendiri . Tapi apa maknanya kalau ada kereta sendiri tapi mencekik rakyat dengan cukai2 yang tinggi walaupun terhadap proton sendiri .

Sepatutnya beli kereta ni cukup lah loan setakat 5 tahun . Tapi sekarang ini purata 7-9 tahun . tak ke teruk rakyat menanggung ..


Cakap pasal harga..saya no komen. Saya paham PROTON dijual murah di negara luar. tapi saya tak tahu murah untuk tujuan promosi atau memang murah cost labor,materials dia. So siapa yang kerja PROTON kat sini boleh bagitahu or share berapa profit margin untuk sebuah kereta.


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 15-04-11 00:19


Pada 14-04-11 17:51 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 22:44 , almustasyar posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)


memang lah bangga ada jenama sendiri . Tapi apa maknanya kalau ada kereta sendiri tapi mencekik rakyat dengan cukai2 yang tinggi walaupun terhadap proton sendiri .

Sepatutnya beli kereta ni cukup lah loan setakat 5 tahun . Tapi sekarang ini purata 7-9 tahun . tak ke teruk rakyat menanggung ..


Cakap pasal harga..saya no komen. Saya paham PROTON dijual murah di negara luar. tapi saya tak tahu murah untuk tujuan promosi atau memang murah cost labor,materials dia. So siapa yang kerja PROTON kat sini boleh bagitahu or share berapa profit margin untuk sebuah kereta.




dia jual murah sebab nak bersaing dengan syarikat2 kereta yang lain di luar....Allah Kenapa dengan anda engrfeez......tak baca topik ke???

yang penting sekarang Kenapa kerajaan terlalu protect kereta nasional sampai buat dasar yang tak untungkan rakyat???

syarikat kereta nasional ni bila nak bankrap memang kerajaan akan bail out pakai duit pembayar cukai iaitu kita...beli lotus tapi hasil macam tu saja


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 18-04-11 16:22


Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)

proton dah dekat 30 tahun, takkan nak bagi masa apa lagi tak kan nak tunggu 100 tahun agaknya..

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 19-04-11 10:45


Pada 18-04-11 16:22 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)

proton dah dekat 30 tahun, takkan nak bagi masa apa lagi tak kan nak tunggu 100 tahun agaknya..


100 tahun ke 200 tahun ke..pendapat aku adalah hak aku...anda tak suka ke dan suruh tutup ke nak bako ke..itu pendapat anda...pendapat aku PROTON adalah kereta nasional dan rakyat patut support kereta nasional sendiri..di KOREA rakyat lebih berbangga memiliki Hyundai dari Mercerdes or BMW...di Malaysia memang PROTON low quality...tapi still have room to improve..by the way, masing-masing ada pendapat masing-masing dan terpulang lah kepada masing-masing punya judgement.


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 19-04-11 13:18


Pada 19-04-11 10:45 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 18-04-11 16:22 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)

proton dah dekat 30 tahun, takkan nak bagi masa apa lagi tak kan nak tunggu 100 tahun agaknya..


100 tahun ke 200 tahun ke..pendapat aku adalah hak aku...anda tak suka ke dan suruh tutup ke nak bako ke..itu pendapat anda...pendapat aku PROTON adalah kereta nasional dan rakyat patut support kereta nasional sendiri..di KOREA rakyat lebih berbangga memiliki Hyundai dari Mercerdes or BMW...di Malaysia memang PROTON low quality...tapi still have room to improve..by the way, masing-masing ada pendapat masing-masing dan terpulang lah kepada masing-masing punya judgement.



saudara...engrfeez....

sebab rakyat nak support tu lah rakyat bagi komen itu ini...supaya proton dapat improve kan kualiti...
support ni bukan bermaksud membeli dan mengampu saja..tapi kritikan juga harus diterima demi kabaikkan...
kalau tak sampai bila-bila lah proton tak maju..asyik rosak sana sini saja...jepun dan korea maju pun sebab mereka terima kritikan dan teguran..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 19-04-11 14:19


Pada 19-04-11 13:18 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-04-11 10:45 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 18-04-11 16:22 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)

proton dah dekat 30 tahun, takkan nak bagi masa apa lagi tak kan nak tunggu 100 tahun agaknya..


100 tahun ke 200 tahun ke..pendapat aku adalah hak aku...anda tak suka ke dan suruh tutup ke nak bako ke..itu pendapat anda...pendapat aku PROTON adalah kereta nasional dan rakyat patut support kereta nasional sendiri..di KOREA rakyat lebih berbangga memiliki Hyundai dari Mercerdes or BMW...di Malaysia memang PROTON low quality...tapi still have room to improve..by the way, masing-masing ada pendapat masing-masing dan terpulang lah kepada masing-masing punya judgement.



saudara...engrfeez....

sebab rakyat nak support tu lah rakyat bagi komen itu ini...supaya proton dapat improve kan kualiti...
support ni bukan bermaksud membeli dan mengampu saja..tapi kritikan juga harus diterima demi kabaikkan...
kalau tak sampai bila-bila lah proton tak maju..asyik rosak sana sini saja...jepun dan korea maju pun sebab mereka terima kritikan dan teguran..


saudara,

kakaitangan PROTON pun rasanya bukan mereka goyang kaki saja ke? dan tak terima teguran org lain...mereka pun dah ambil a few tindakan contohnya eliminate vendor or supplier yang tak perform..supplier power window dah direject dan digantikan dengan supplier baru..dan ada a few lagi dengan mengamalkan konsep JIT and juga Kanban Process.. anda ada idea bila TPS Japan dimulakan? 63 tahun toyota start implement the system...anda tahun Hendry Ford start buat kereta bila? still ada banyak masa lagi saudara untuk improve..bersabarlah...

untuk PROTON

2011-1983 = 28 tahun

saya pun tak minat PROTON jugak sebab low quality in fact pekerja PROTON pun tak pakai PROTON.. tapi impian saya one day PROTON mampu jadi kereta nasional yang terbaik dan berdaya saing seperti Toyota,Ford,Honda dan sebagainya


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 19-04-11 22:57


Pada 19-04-11 10:45 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 18-04-11 16:22 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)

proton dah dekat 30 tahun, takkan nak bagi masa apa lagi tak kan nak tunggu 100 tahun agaknya..


100 tahun ke 200 tahun ke..pendapat aku adalah hak aku...anda tak suka ke dan suruh tutup ke nak bako ke..itu pendapat anda...pendapat aku PROTON adalah kereta nasional dan rakyat patut support kereta nasional sendiri..di KOREA rakyat lebih berbangga memiliki Hyundai dari Mercerdes or BMW...di Malaysia memang PROTON low quality...tapi still have room to improve..by the way, masing-masing ada pendapat masing-masing dan terpulang lah kepada masing-masing punya judgement.




pendapat bertaraf raja lawak saja bolehlah.......jika rakyat tak nak support kereta nasional engrfeez nak cakap apa???


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 20-04-11 08:05


Pada 19-04-11 14:19 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-04-11 13:18 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-04-11 10:45 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 18-04-11 16:22 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)

proton dah dekat 30 tahun, takkan nak bagi masa apa lagi tak kan nak tunggu 100 tahun agaknya..


100 tahun ke 200 tahun ke..pendapat aku adalah hak aku...anda tak suka ke dan suruh tutup ke nak bako ke..itu pendapat anda...pendapat aku PROTON adalah kereta nasional dan rakyat patut support kereta nasional sendiri..di KOREA rakyat lebih berbangga memiliki Hyundai dari Mercerdes or BMW...di Malaysia memang PROTON low quality...tapi still have room to improve..by the way, masing-masing ada pendapat masing-masing dan terpulang lah kepada masing-masing punya judgement.



saudara...engrfeez....

sebab rakyat nak support tu lah rakyat bagi komen itu ini...supaya proton dapat improve kan kualiti...
support ni bukan bermaksud membeli dan mengampu saja..tapi kritikan juga harus diterima demi kabaikkan...
kalau tak sampai bila-bila lah proton tak maju..asyik rosak sana sini saja...jepun dan korea maju pun sebab mereka terima kritikan dan teguran..


saudara,

kakaitangan PROTON pun rasanya bukan mereka goyang kaki saja ke? dan tak terima teguran org lain...mereka pun dah ambil a few tindakan contohnya eliminate vendor or supplier yang tak perform..supplier power window dah direject dan digantikan dengan supplier baru..dan ada a few lagi dengan mengamalkan konsep JIT and juga Kanban Process.. anda ada idea bila TPS Japan dimulakan? 63 tahun toyota start implement the system...anda tahun Hendry Ford start buat kereta bila? still ada banyak masa lagi saudara untuk improve..bersabarlah...

untuk PROTON

2011-1983 = 28 tahun

saya pun tak minat PROTON jugak sebab low quality in fact pekerja PROTON pun tak pakai PROTON.. tapi impian saya one day PROTON mampu jadi kereta nasional yang terbaik dan berdaya saing seperti Toyota,Ford,Honda dan sebagainya



tengok...saudara sendiri cakap...org proton sendiri pun terima teguran kan....jadi Kenapa rakyat malaysia yang tak bekerja dengan proton pun dok melenting2 bila tegur proton??? pelik-pelik....kahkahakh...lawak2....

untuk pengetahuan....member aku pernah cakap kawan dia ni staff proton....perangai orang proton adalah...suka pergi cari supplier2 yang berkualiti...tapi bila oder barang....nak harga yang paling murah...sehabis2 murah.....itu cerita dari orang proton sendiri yang tak puas hati dengan cara orang atasan proton...asyik2 nak barang yang murah dan tak ada kualiti..akhirnya..kereta mudah rosak...tapi harga kereta tetap tinggi...tak ke mencekik namanya tu...

nak bagi proton maju senang saja....buang saja sikap kolot dikalangan pemimpin yang handle proton dan orang atasan proton...semua ni sebab sikap saja..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 20-04-11 12:20


Pada 19-04-11 10:45 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 18-04-11 16:22 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 07-04-11 18:08 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

PROTON - newbie and we should bagi masa untuk improve. At least we should proud ada kereta sendiri. Aku pun waiting all the inteligent engineers coming out with new design,materials and so forth. kasihan jugak dengan PROTON asyik kena kutuk saja..tapi mereka still tak close the business. Hope one day, we will proud with our product. :)

proton dah dekat 30 tahun, takkan nak bagi masa apa lagi tak kan nak tunggu 100 tahun agaknya..


100 tahun ke 200 tahun ke..pendapat aku adalah hak aku...anda tak suka ke dan suruh tutup ke nak bako ke..itu pendapat anda...pendapat aku PROTON adalah kereta nasional dan rakyat patut support kereta nasional sendiri..di KOREA rakyat lebih berbangga memiliki Hyundai dari Mercerdes or BMW...di Malaysia memang PROTON low quality...tapi still have room to improve..by the way, masing-masing ada pendapat masing-masing dan terpulang lah kepada masing-masing punya judgement.

hahahahaha ada juga org macam ni

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 20-04-11 13:00


agak-agak engfeez ni belajar engineerig major dalam bidang lain agaknya bukan kereta ni........bagi pendapat bukan macam engineering kereta saja


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 20-04-11 16:10


Pada 20-04-11 13:00 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

agak-agak engfeez ni belajar engineerig major dalam bidang lain agaknya bukan kereta ni........bagi pendapat bukan macam engineering kereta saja



rasanya dia dalam bidang masak2 kut...

chef...........hehehehe...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 20-04-11 18:32


Pada 20-04-11 16:10 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-04-11 13:00 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

agak-agak engfeez ni belajar engineerig major dalam bidang lain agaknya bukan kereta ni........bagi pendapat bukan macam engineering kereta saja



rasanya dia dalam bidang masak2 kut...

chef...........hehehehe...


tak kesah lah saudara..apa-apa pun boleh..sekurang2 saya ada information dan saya engineer yang pernah berkerja dengan PROTON walaupun sekejap..daripada dengar cakap kawan..dengar sana dengar sini..terpulang lah..memang perkara biasa benda ini berlaku...aku tak nak teruskan perdebatan ini...kerana tidak ada faedah...quran pun dah bgatau..

Allah SWT berfirman:

“Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik. (tidak memperpanjangkan pergaduhan dan perdebatan).” Surah Al-Furqan ayat 63.


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 21-04-11 08:38


kadang-kadang kan saya sebenarnya kendur jugalah tapikan bila lihat cara sesetengah forummer dalam isu nasional seperti ini ada yang cakap seperti endah tak endah tu yang agak saya tegas sikit

ayat yang anda copy tu adalah ayat bermaksud orang yang mengadu domba dan berbicara yang kurang baik.......boleh tak jangan copy ayat di tempat yang kurang sepatutnya.......

habis anda seorang ke yang pernah kerja disana???ramai lagi pernah,sedang bekerja di sana

proton ni dahlah suka syok sendiri...samalah juga dengan produa tu....dan ada yang di copy di atas iaitu protection terhadap proton orang kita kritik proton nak majukan bukan kritik membuta tuli


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-04-11 10:47


bukan copy ayat saudara, dan memang bukan saya seorang yang pernah kerja. Tapi at least pernah berada di sana kan compare dari yang komen di sini tapi tidak pernah berada.

Sokong dengan Daeng Jati, kritikan sangat perlu untuk membina dan survive PROTON, dengan kritikan seseorang akan makin bertambah maju tapi PROTON jugak bukan tidak mahu berkembang...cuma saya rasa need a few time untuk naik. Bukan senang nak ubah management, culture, behaviours semua...

Tapi if ada yang tak sabar sebab PROTON tak naik2 lagi seperti komen ini (proton dah dekat 30 tahun, takkan nak bagi masa apa lagi tak kan nak tunggu 100 tahun agaknya). I have no comment!!

Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 21-04-11 11:32


sudah....sudah....

jangan bergaduh.....yang penting mana yang baik jadikan teladan....
dan kena ingat...tak semua pendapat kita tu betul...so kalau ditegur pendapat kita tu..sama-sama lah toleransi..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-04-11 14:32


Pada 21-04-11 11:32 , Musafir_Ufuk_Timur posting:

!!! QUOTE !!!

sudah....sudah....

jangan bergaduh.....yang penting mana yang baik jadikan teladan....
dan kena ingat...tak semua pendapat kita tu betul...so kalau ditegur pendapat kita tu..sama-sama lah toleransi..


ok.. baik boss..mana ada bergaduh...bermesra saja ini...
hehhe...


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

almustasyar
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.02.2011
Ahli No: 40999
Posting: 43
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-04-11 01:14


Masalahnya harga proton memang boleh bersaing .. tapi MASALAHNYA harga dalam malaysia MAHAL .

MAHAL bukan kerana kos tinggi / barang tinggi .. tapi kerana CUKAI .

Sebab apa proton kat luar MURAH . Bukan sebab saja2 jual murah tapi CUKAI kat negara luar rendah .

Boleh pergi pinjam tengok resit pembelian proton . ANA dah beli proton WAJA .

Harga dari syarikat proton adalah : RM 47,000 + -

Tapi cukai KERAJAAN kenakan : RM 15,000 + -

Maka harganya melambung : RM62,000 + -

Jadi .. payah sangat ka nak fikir . Kalau kerajaan just ambil cukai JUALAN saja RM5000 maka harga proton akan sama dengan harga yang dieksport . ( untuk waja )

Jadi nak tolong PROTON @ nak bagi subsidi kat kerajaan .

Bookmark and Share

  


  Member Information For almustasyarProfil   Hantar PM kepada almustasyar   Quote dan BalasQuote

songkok_aji02
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 593
Posting: 532
Dari: KL / JB

Johor  


posticon Posting pada: 27-04-11 07:38


So far ok saja pakai proton. Cuma sekarang ni ramai Vendor Proton yang bumiputera gulung tikar......Bab Nuklear tu, sesuatu yang perlu difikirkan secara terperinci. sumber tenaga yang sediada hakikatnya akan habis, sebelum habis harga melambung, tarif naik dan Nuklear adalah sumber alternatif. soalannya, andaikata diletakkan solar panel mengikut keluasan semenanjung malaysia, adakah cukup untuk support keperluan tenaga satu semenanjung???? Perlu study sebarang alternatif....Hydroelektrik mungkin antara alternatif....

Bookmark and Share

  


  Member Information For songkok_aji02Profil   Hantar PM kepada songkok_aji02   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 27-04-11 08:07


Pada 27-04-11 07:38 , songkok_aji02 posting:

!!! QUOTE !!!

So far ok saja pakai proton. Cuma sekarang ni ramai Vendor Proton yang bumiputera gulung tikar......Bab Nuklear tu, sesuatu yang perlu difikirkan secara terperinci. sumber tenaga yang sediada hakikatnya akan habis, sebelum habis harga melambung, tarif naik dan Nuklear adalah sumber alternatif. soalannya, andaikata diletakkan solar panel mengikut keluasan semenanjung malaysia, adakah cukup untuk support keperluan tenaga satu semenanjung???? Perlu study sebarang alternatif....Hydroelektrik mungkin antara alternatif....


maksud saudara sumber tenaga yang sedia ada akan habis tu sumber apa?

setahu saya sumber tenaga elektrik dijana oleh air dari empangan....tak kan lah air akan kering dibumi malaysia ni...kalau kering pun...nuklear still tak boleh jalan juga...

jadi nuklear kat malaysia ni tak sesuai sangat...jangan bandingkan dengan negara2 luar yang guna nuklear...negara luar besar..malaysia ni kecil saja...separuh dari jepun pun tak sampai rasanya...

jadi banyak lagi sumber tenaga boleh fikir...TNB jana elektrik dari air empangan....sebagai tambahan guna sistem kerincir angin pun boleh..letak di bukit2,gunung2...malaysia kan banyak dengan bukit2 dan gunung..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

songkok_aji02
WARGA SETIA
Menyertai: 20.05.2003
Ahli No: 593
Posting: 532
Dari: KL / JB

Johor  


posticon Posting pada: 29-04-11 09:22


Cuba study, berapa banyak empangan hidroelektrik di Malaysia? Salah satu mungkin Kenyir, itupun berapa megawatt saja.... Kebanyakkannya combine cycle (Gas + arang batu) atau guna gas sahaja. which is most likely the price will be a sky high.... Sumber tenaga alternatif perlu difikirkan....tak semestinya Nuklear....Tetapi Nuklear sekarang ini dilihat paling murah dan "tidak mencemarkan" (Kalau tak ada masalahla macam jepun ke, chynobyl ke)..... Dan ada juga cadangan menggunakan Hydro thermal di Malaysia.... banyak punca air panas di malaysia rupanya sebagai salah satu penjanaan tenaga..... sama-samalah kita fikirkan...

Bookmark and Share

  


  Member Information For songkok_aji02Profil   Hantar PM kepada songkok_aji02   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 29-04-11 15:34


aku rasa ramai yang kutuk proton bukan benci proton tapi nak proton tu maju dengan kualiti buakn kauntiti..
BERSABAR??? hehehe aku rasa macam lawak saja kalau nak bersabar dan bagi masa kat proton.... sebabnya duit aku dah habis nak repair proton yang aku beli kerana kononnya nak support kereta tempatan...bukan reka cerita tapi itu lah terjadi ... samapai sebulan keluar kedai aircond dah rosak ( president ukhwah tentu ingat masa pergi kahwin pasangan pertama dr ukhwah 7 tahun lalu).,, bulan ke3 power window dah rosak.. yang lain tu malas aku nak cerita buat sakit hati... aku rasa kalau benda yang kecil-kecil dan tak libatkan kewangan tak ramai yang pertikaikan proton... tapi bila melibat kewangan , sapa boleh sabar .. beb...lain lah proton bagi free setiap kali barangan dia rosak....

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 29-04-11 15:40


Pada 29-04-11 09:22 , songkok_aji02 posting:

!!! QUOTE !!!

Cuba study, berapa banyak empangan hidroelektrik di Malaysia? Salah satu mungkin Kenyir, itupun berapa megawatt saja.... Kebanyakkannya combine cycle (Gas + arang batu) atau guna gas sahaja. which is most likely the price will be a sky high.... Sumber tenaga alternatif perlu difikirkan....tak semestinya Nuklear....Tetapi Nuklear sekarang ini dilihat paling murah dan "tidak mencemarkan" (Kalau tak ada masalahla macam jepun ke, chynobyl ke)..... Dan ada juga cadangan menggunakan Hydro thermal di Malaysia.... banyak punca air panas di malaysia rupanya sebagai salah satu penjanaan tenaga..... sama-samalah kita fikirkan...


bab ni aku sokong, sumber arang batu pun nak habis... walaupun empangan hidro tapi arang batu tetap diguna dalam proses menjana tenaga elektrik.

sumber alternatif perlu tapi bukannya NUKLEAR.. terutama di malaysia... sebab malaysia tak ada standard yang kuat bagi memantau keselamatan dr pembinaan sampai ke operasi reaktor tersebut...

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-05-11 11:48


Pada 29-04-11 09:22 , songkok_aji02 posting:

!!! QUOTE !!!

Cuba study, berapa banyak empangan hidroelektrik di Malaysia? Salah satu mungkin Kenyir, itupun berapa megawatt saja.... Kebanyakkannya combine cycle (Gas + arang batu) atau guna gas sahaja. which is most likely the price will be a sky high.... Sumber tenaga alternatif perlu difikirkan....tak semestinya Nuklear....Tetapi Nuklear sekarang ini dilihat paling murah dan "tidak mencemarkan" (Kalau tak ada masalahla macam jepun ke, chynobyl ke)..... Dan ada juga cadangan menggunakan Hydro thermal di Malaysia.... banyak punca air panas di malaysia rupanya sebagai salah satu penjanaan tenaga..... sama-samalah kita fikirkan...


Setuju itu..empangan ini sedikit saja if nak compare gas turbine and boiler..

Minyak dan gas yang paling leader pun xbertahan lama..jadi nuklear adalah suatu alternatif yang bagus...tapi saya pun tak mahir bab nuklear ini..

Maybe ada di kalangan kat boleh explain teknologi nuklear ini..


-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 04-06-11 07:43


Pada 11-05-11 11:48 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-04-11 09:22 , songkok_aji02 posting:

!!! QUOTE !!!

Cuba study, berapa banyak empangan hidroelektrik di Malaysia? Salah satu mungkin Kenyir, itupun berapa megawatt saja.... Kebanyakkannya combine cycle (Gas + arang batu) atau guna gas sahaja. which is most likely the price will be a sky high.... Sumber tenaga alternatif perlu difikirkan....tak semestinya Nuklear....Tetapi Nuklear sekarang ini dilihat paling murah dan "tidak mencemarkan" (Kalau tak ada masalahla macam jepun ke, chynobyl ke)..... Dan ada juga cadangan menggunakan Hydro thermal di Malaysia.... banyak punca air panas di malaysia rupanya sebagai salah satu penjanaan tenaga..... sama-samalah kita fikirkan...


Setuju itu..empangan ini sedikit saja if nak compare gas turbine and boiler..

Minyak dan gas yang paling leader pun xbertahan lama..jadi nuklear adalah suatu alternatif yang bagus...tapi saya pun tak mahir bab nuklear ini..

Maybe ada di kalangan kat boleh explain teknologi nuklear ini..



nuklear ni sebenarnya dia punya pembebasan tenaga dia sangat besar.........bayangkan dengan secebis tenaga dari reaktor kecil boleh supply bekalan elektrik selama hampir 20 tahun

contoh yang guna adalah kapal pengangkut pesawat amerika......bila mereka guna satu reakto saja pun tak payah susah2 nak berlabuh boleh keliling dunia berkali2

.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Moderator: Admin, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» sebelum nuklear,cermin Proton dulu

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 2 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.211051 saat. Lajunya....