Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 13-12-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Jika anda melakukan apa yang selalu anda lakukan, anda akan mendapat apa yang selalu anda dapat
-- Seminar NLP

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: shanejohnson
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43101

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 71
Ahli: 0
Jumlah: 71




  Yang Masuk Ke Sini
shanejohnson: 2 hari yang lalu
wadud: 7 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 24 hari yang lalu
muslimin23: 26 hari yang lalu
kasih_kekasih: 30 hari yang lalu


Pengumuman Aktiviti
Topik: Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka


Carian Forum

Moderator: Administrator, limah, istisafa
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengumuman Aktiviti
    »» Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka

Please Mendaftar To Post


Oleh Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka

harakian
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34650
Posting: 73
Dari: parit

Perak   avatar


posticon Posting pada: 04-01-11 09:20


Assalamualaikum wbt wrt
Apa khabar sahabat-sahabat forumer sekalian..
Moga Allah meneguhkan iman dan memberikan kesihatan..Ameen

Disin saya ingin mewar-warkan satu program yang sangat signifikan berkenaan jatidiri kita sebagai umat Islam Melayu di negara Malaysia yang wajib anda hadiri iaitu

Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka

untuk keterangan lanjut dan pendaftaran,boleh layari

http://kemm1511.net/melaka/

Bookmark and Share

    


  Member Information For harakianProfil   Hantar PM kepada harakian   Quote dan BalasQuote

harakian
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34650
Posting: 73
Dari: parit

Perak   avatar


posticon Posting pada: 04-01-11 16:03


mari kita sama-sama mendaftar beramai-ramai ke konvensyen ini supaya kita dapat menambahkan kekuatan jatidiri kita sebagai orang Islam Melayu di Malaysia

Bookmark and Share

    


  Member Information For harakianProfil   Hantar PM kepada harakian   Quote dan BalasQuote

harakian
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34650
Posting: 73
Dari: parit

Perak   avatar


posticon Posting pada: 06-01-11 09:38


Assalamualaikum wbt wrt..
konvensyen ini memberi peluang kepada kita semua untuk mengenali kehebatan bangsa Melayu kita sebagai pembela Islam di bumi Nusantara

jika anda berminat nak mengetahui rahsia kehebatan bangsa Melayu boleh layari

http://riwayatmelayu.blogspot.com/
juga di..

http://mistisfiles.blogspot.com/
dan..

http://lokalgenius.blogspot.com/

selamat membaca...kita mesti ketahui bahawa kita adalah bangsa yang hebat dan mulia kerana kitalah yang mempertahankan Islam di Tanah Melayu selama ini

Bookmark and Share

    


  Member Information For harakianProfil   Hantar PM kepada harakian   Quote dan BalasQuote

harakian
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34650
Posting: 73
Dari: parit

Perak   avatar


posticon Posting pada: 07-01-11 10:26


jadi, bagaimana sahabat sekalian..jangan lepaskan peluang yang besar ini..mari kita daftar beramai-ramai ye!!!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For harakianProfil   Hantar PM kepada harakian   Quote dan BalasQuote

harakian
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34650
Posting: 73
Dari: parit

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-01-11 14:35


pastikan sahabat-sahabat sekalian tidak terlepas menyertai program yang sangat ditunggu-tunggu ini..segala persoalan bakal terjawab

Bookmark and Share

    


  Member Information For harakianProfil   Hantar PM kepada harakian   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-01-11 13:08


macam menarik ya....rasa teringin lah pulak nak pergi .. :D

terima kasih ...saya membuka link yang diberi sehinggalah saya kemudiannya terjumpa laman blog yang menarik dan informatif sekali... good effort.


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

harakian
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34650
Posting: 73
Dari: parit

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-01-11 14:45


jom ramai-ramai pergi..kita perlu tahu yang bangsa Melayu adalah bangsa yang berperadaban tinggi..Islam telah menjadikan kita lebih hebat!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For harakianProfil   Hantar PM kepada harakian   Quote dan BalasQuote

harakian
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34650
Posting: 73
Dari: parit

Perak   avatar


posticon Posting pada: 15-01-11 11:23


tempat masih terbuka luas untuk sesiapa yang berminat menyertai KEMM...mari kita hadir dalam kovensyen yang penting ini..

Bookmark and Share

    


  Member Information For harakianProfil   Hantar PM kepada harakian   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 19-01-11 13:57


off topik : dalam sejarah melaka terbukti sebagai sebuah perlabuhan dan terkenal ketika itu.. tapi sampai sekarang ahli sejarah tak pernah jumpa walau sebatang pun tiang pelabuhan tu dan lokasi sebenar pelabuhan tersebut hairan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

harakian
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34650
Posting: 73
Dari: parit

Perak   avatar


posticon Posting pada: 19-01-11 20:29


apakah benar informasi anda tu???dari mana anda merujuk sumber tersebut??boleh bagi tak apa-apa artikel...??

Bookmark and Share

    


  Member Information For harakianProfil   Hantar PM kepada harakian   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 19-01-11 21:07


Pada 19-01-11 13:57 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

off topik : dalam sejarah melaka terbukti sebagai sebuah perlabuhan dan terkenal ketika itu.. tapi sampai sekarang ahli sejarah tak pernah jumpa walau sebatang pun tiang pelabuhan tu dan lokasi sebenar pelabuhan tersebut hairan..


null

/

Angkatan laut Aceh dengan bantuan armada Turki Uthmaniyyah yang menyerang Portugis di Melaka. Terdapat beberapa siri penyerangan ini.

Gabenur (Afonso ada Albuquerque) sibuk membina kubu di kawasan masjid. Dinding tembok dibuat dari kayu dan tembok bahagian dalam, seperti arahan beliau, ditanamkan tapak se dalam lapan kaki untuk bahagian dalam tembok yang dibuat dari batu dan batu kapur. Tembok kayu yang sementara perlu disiapkan sebelum tembok yang dibuat dari batu dan batu kapur. Batu dari jenis granit diambil dari makam keluarga bangsawan, masjid dan bangunan-bangunan lain. Kebanyakkan dari batu-batu itu terdiri dari kubur-kubur lama milik Sultan yang tertanam begitu jauh sehingga banyak kerja perlu dilakukan untuk menggalinya.

Kemenangan Afonso ada Albuquerque diraikan sebagai satu kemenangan agama Kristian seperti yang dirakamkan di dalam surat King Manual, Raja Portugal kepada Pope Leo tak.

Sumber: Jejak Risalah di Nusantara – Conquistidors – Penjajahan Portugis dan Sepanyol

Assoc Prof Dr Hafidzi Mohd Noor


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 22-01-11 11:34


info yang bagus Daengjati....how could if I want to have more?...saya memang mencari info2 yang sebegini terutama tentang tinggalan2 Islam di Melaka yang sepertinya tidak bersisa sedangkan Melaka pernah muncul sebagai pusat penyebaran dan perkembangan Islam yang unggul satu ketika...


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

    


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 26-01-11 10:28


Pada 19-01-11 21:07 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 19-01-11 13:57 , izdham posting:

!!! QUOTE !!!

off topik : dalam sejarah melaka terbukti sebagai sebuah perlabuhan dan terkenal ketika itu.. tapi sampai sekarang ahli sejarah tak pernah jumpa walau sebatang pun tiang pelabuhan tu dan lokasi sebenar pelabuhan tersebut hairan..


null

/

Angkatan laut Aceh dengan bantuan armada Turki Uthmaniyyah yang menyerang Portugis di Melaka. Terdapat beberapa siri penyerangan ini.

Gabenur (Afonso ada Albuquerque) sibuk membina kubu di kawasan masjid. Dinding tembok dibuat dari kayu dan tembok bahagian dalam, seperti arahan beliau, ditanamkan tapak se dalam lapan kaki untuk bahagian dalam tembok yang dibuat dari batu dan batu kapur. Tembok kayu yang sementara perlu disiapkan sebelum tembok yang dibuat dari batu dan batu kapur. Batu dari jenis granit diambil dari makam keluarga bangsawan, masjid dan bangunan-bangunan lain. Kebanyakkan dari batu-batu itu terdiri dari kubur-kubur lama milik Sultan yang tertanam begitu jauh sehingga banyak kerja perlu dilakukan untuk menggalinya.

Kemenangan Afonso ada Albuquerque diraikan sebagai satu kemenangan agama Kristian seperti yang dirakamkan di dalam surat King Manual, Raja Portugal kepada Pope Leo tak.

Sumber: Jejak Risalah di Nusantara – Conquistidors – Penjajahan Portugis dan Sepanyol

Assoc Prof Dr Hafidzi Mohd Noor


masih adakah lagi tinggalan binaan2 di situ? selalunya kalau binaan di pantai guna kayu yang tahan lama...

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 26-01-11 10:30


Pada 19-01-11 20:29 , harakian posting:

!!! QUOTE !!!

apakah benar informasi anda tu???dari mana anda merujuk sumber tersebut??boleh bagi tak apa-apa artikel...??


kalau anda ada bukti penemuan binaan pelabuhan di situ sila lah kongsi kan, sebab saya tengah mencari bukti tersebut dan sedang mkaji rekabentuk tersebut. bukti melaka sebagai pelabuhan terbesar tdapat dalam 1 buku pelayar tkenal ketika itu, kalau tak silap pelayar perancis.

Bookmark and Share

    


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

aidilshah
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 760
Posting: 642
Dari: New Castle

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-04-11 15:34


izdham: kalau nak cari bukti memanglah sukar sebab dah 500 tahun tapi kalau nak bukti kita kena pergi ke KEMM tu untuk membuktikan jati diri kita sebagai bangsa melayu berdaulat.. (walaupun dah terlepas tarikh)

apa dah jadi sebenar dengan bangsa kita ni!

UMNO berpakat dengan MIC dan MCA dll

PAS berpakat dengan DAP dan PKR dll

sepatutnya kita bangsa melayu muslim kena berpakat agar maruah bangsa dan agama kita sama-sama mempertahankan, ni tak dok bersekongkol dengan agama lain!

bulan ramadhan sama-sama kita berpuasa
hari raya sama-sama kita pergi solat hari raya
musim haji sama-sama kita pergi haji
tapi bila soal negara kita sama-sama berpecah-belah!!!!!!

MARUAH BANGSAKU TERGADAI!!!!!!


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For aidilshahProfil   Hantar PM kepada aidilshah   Pergi ke aidilshah's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.107764 saat. Lajunya....