Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-11-2017  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Jika tiada kereta kuda, naiklah kuda; jika tiada kuda, lebih baik berjalan kaki

-- Peribahasa Tionghua

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: tj
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43038

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 13
Ahli: 0
Jumlah: 13




  Yang Masuk Ke Sini
tj: 8 hari yang lalu
aye: 9 hari yang lalu
NisaAdDeen: 33 hari yang lalu
RijaludDeen: 33 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: Lelaki yang bagaimana patut dikahwini??


Carian Forum

Moderator: Admin, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» Lelaki yang bagaimana patut dikahwini??

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh Lelaki yang bagaimana patut dikahwini??

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-10-10 11:56


Assalamualaikum ..

Ingikankan pandangan dari ahli-ahli ukhwah..kalau wanita dikaweni kerana 4 perkara..
kalau pemilihan calon suami, perlu dikpd berapa perkara?

Kata nabi muhammad swt..kalau ada lelaki yang soleh datang meminangmu, maka terimalah, sekalipon dia telah beristeri...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

Nu_uL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.05.2010
Ahli No: 39911
Posting: 128
Dari: Kangar

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 11-10-10 14:29


beragama tu banyak ciri2nya....
bagi saya....antara kriteria yang perlu ada pada calon suami adalah mampu menjadi imam dalam solat...malula kalau tak boleh jadi imam...


-----------------
Jaga Diri,Hiasi Peribadi


Bookmark and Share

  


  Member Information For Nu_uLProfil   Hantar PM kepada Nu_uL   Quote dan BalasQuote

sutera_hijau
Warga 3 Bintang
Menyertai: 28.08.2004
Ahli No: 10780
Posting: 89
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 11-10-10 16:30


hus saya bukan stakt tak boleh jadi imam, solat pun kdang2 saja...dah kawin baru tahu macam ni, dah banyak kali tegur tapi diam saja...so pada kawan-kawan lain pilih betul-betul erk, jangan menyesal macam saya...Kalau xmerana lagi pas nikah

Bookmark and Share

  


  Member Information For sutera_hijauProfil   Hantar PM kepada sutera_hijau   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 11-10-10 17:28


Kata ustaz masjid di tempat saya dalam satu kuliah subuh, kalau nak cari menantu lihatlah org yang selalu datang solat subuh di masjid. Suruhlah bapa bapa kalian lihat ketika hendak solat subuh di masjid. (Itupun kalau bapa2 rajin ke masjid.)

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 11-10-10 19:00


hehe...pada yang memang jauh dr family si dia sure2 lah slemat tak kena skodeng dengan bapaknye...hehe


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 07:46


yang bertanggungjawab..

apabila dia faham erti tanggungjawab, selamatlah semua.
tanggungjawab kepada Allah, agamanya, amalannya, isteri, sara hidup, pekerjaan, diri sendiri, anak-anak..


-----------------
the key is ignorance to negativity..


Bookmark and Share

  


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 08:07


akhir zaman sekarang ini, susah untuk mencari pemimpin rumah tangga yang baik.mungkin mula-mula solat dan mampu menjadi imam, tapi kalau hatinya berubah bagaimana? sebab iman manusia ni ada tutun naiknya...kalau ditimpa ujian, membuatkan diri jauh dari Allah, bagaimana pula? pada saya sukur sekali kita hendak menilai..mungin pada mulanya, nampak xcantik "amalanya"..tapi sapa tahu, Allah berikan hidayah...tapi oranh yang "beriman"(jaga solatnya) tidak mustahil berubah menjadi lebih buruk...sukar dijangka..huhuhuuuuu

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 08:53


sekufu juga penting untuk dipertimbangkan sesudah menilai agamanya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 10:05


sekufu dari sedi apa? agama ke?

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 10:06


sekufu dari segi apa? agama ke?

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

syahibbul
Warga Rasmi
Menyertai: 08.11.2009
Ahli No: 38143
Posting: 9
Dari: kedah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 10:17


kalau nak tahu lebih jelas tentang sekufu dalam perkahwinan ni bacalah majalah solusi-24...dalam keluaran 24 ada bincangkan bab sekufu ini.....memang ia bukan syarat sah perkahwinan, tetapi penting untuk perkahwinan......

Bookmark and Share

  


  Member Information For syahibbulProfil   Hantar PM kepada syahibbul   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 13:55


Pada saya, memang sukar kita nak tahu sejauh mana seorang calon suami yang patut kita kahwini..sebab, banyak orang bertopengkan agama..mula-mula nampak ok, lepas itu xok.

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

mimi_eniliana
WARGA SETIA
Menyertai: 27.10.2008
Ahli No: 35619
Posting: 766
Dari: ipoh kl melaka

Perak   avatar


posticon Posting pada: 13-10-10 13:11


sorry mencelah,sekadar iklan nasihat..

dalam memberi contoh2 yang berpatutan.elakkan dari membuka aib suami sendiri atau saudara mara.
gunakan ganti nama contoh yang lebih halus ... :)


-----------------
the key is ignorance to negativity..


Bookmark and Share

  


  Member Information For mimi_enilianaProfil   Hantar PM kepada mimi_eniliana   Pergi ke mimi_eniliana's Website   Quote dan BalasQuote

eqinfiqa
Warga 1 Bintang
Menyertai: 05.12.2005
Ahli No: 20749
Posting: 23

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 14-10-10 09:30


Pilih yang beragama..insyaAllah dapat memimpin isteri dan keluarga..hm, tapi untuk mendapat yang beragama, kita pun mesti beragama.
' Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik'

Doa selalu kepada Allah..semoga mendapat suami yang soleh..di samping usaha, dapatkan juga pandangan dan nasihat dari ibu bapa atau orang tua dalam hal menilai lelaki yang baik...
Pengalaman saya, bercinta lepas kahwin lebih manis..untuk berkahwin juga perlu dapat redha dari ibu bapa. Redha Allah terletak pada redha ibu bapa...

Bookmark and Share

  


  Member Information For eqinfiqaProfil   Hantar PM kepada eqinfiqa   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 14-10-10 11:44


Betul itu..eqinfiqa...
redha Allah datang dari redha kedua ibubapa..
berusahalah emnjadi wanita yang terbaik..

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

Nu_uL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.05.2010
Ahli No: 39911
Posting: 128
Dari: Kangar

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 17-10-10 09:16


Pada 11-10-10 17:28 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Kata ustaz masjid di tempat saya dalam satu kuliah subuh, kalau nak cari menantu lihatlah org yang selalu datang solat subuh di masjid. Suruhlah bapa bapa kalian lihat ketika hendak solat subuh di masjid. (Itupun kalau bapa2 rajin ke masjid.)



ayah sokmo pergi masjid..tapi yang ada kat masjid semua warga emas..aduhai.. :roll:

kalau tak boleh jadi imam masjid pun xaper...imamkan isteri dan anak-anak dah lah...kan bagus begitu...eratkn hubungan... :bunga:


-----------------
Jaga Diri,Hiasi Peribadi


Bookmark and Share

  


  Member Information For Nu_uLProfil   Hantar PM kepada Nu_uL   Quote dan BalasQuote

uBieZ
Warga Rasmi
Menyertai: 05.10.2010
Ahli No: 40343
Posting: 11
Dari: PutraJya P15

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 19-10-10 14:52


betul juga.. nanti subuh2.. anak isteri pun ga solat berjemaah bersama kat masjid/surau..


-----------------
uBiez


Bookmark and Share

  


  Member Information For uBieZProfil   Hantar PM kepada uBieZ   Quote dan BalasQuote

insanseri
Warga Rasmi
Menyertai: 18.03.2005
Ahli No: 15224
Posting: 7
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 19-10-10 19:57


susahnye nak nak pilih calon suami.uuuuuuuuu..

Bookmark and Share

  


  Member Information For insanseriProfil   Hantar PM kepada insanseri   Pergi ke insanseri's Website   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 20-10-10 08:59


Lelaki "berkualiti" diakhir zaman sudah kurang....huhuhuhuuuuuuu..sebab tu zaman sekarang, boleh dikatakan ramai anak dara ygang xkawen2 lagi..tak tahulah sama ada soal jodoh belom sampai, atau lelaki yang berkualiti sukar ditemui...huhuuu
teringat aya pada artikel yang pernah saya baca..
mari lah kita kongsi baca bersama2...

Mencari pasangan hidup bukan mudah. Pasangan hidup maknanya pasangan untuk hidup bersama. Bukan sekejap. Jika umur panjang mungkin bersama sehingga 50 tahun. Bangun bersama, makan bersama, berbual bersama, tidur bersama. Berkongsi anak, berkongsi rumah, berkongsi rasa, berkongsi kasih.

Maka, mencari pasangan hidup ini memang perkara serius. Serius. Memang serius. Jangan akibat si dia mengurat anda, maka anda terus terpesona dan bersetuju. Jangan semata si dia comel atau glamour, maka anda terus mengambilnya.

Fikir betul-betul. Solat istikharah dan banyakkan berdoa. Selagi belum tenang jiwa, tunggu dulu. Usah tergopoh gapah. Mencari jodoh, perlukan panduan. Perlu ada sandaran ilmu dan petunjuk. Dalam banyak-banyak penulisan saya suka memetik sebahagian dari artikel ustaz Hasrizal (Abu Saif) dalam lamannya SaifulIslam.com. Antara yang menarik tulisan berikut:

Hadith Nabi SAW yang diulang-ulang sebagai slogan memanifestasikan keinginan berumahtangga.

Bukan tidak banyak penjelasan tentang hadith ini di pelbagai sumber maklumat yang ada. Tetapi sering anak muda kecundang dalam mengimbangkan kefahamannya dalam konteks TEPAT dan JELAS. Selagi mana tidak tepat, selagi itulah jalannya tersasar ke sana sini. Kehidupan yang tidak ditentukan arahnya, adalah kehidupan yang tidak tentu arah.

Apa tujuan berumahtangga?

“Begin with the end in mind“, adalah slogan kita untuk menepatkan matlamat kehidupan dan segenap peringkat perjalanannya.

Soal menentukan matlamat yang tepat, tidaklah begitu susah.

Berkahwin kerana harta? Harta bukan sumber bahagia. Donald Trumph yang kaya raya itu pun pernah mengeluh dalam temubualnya bersama John C. Maxwell, “aku melihat ramai orang yang lebih gembira hidupnya dari hidupku. Padaku mereka itulah orang yang berjaya. Tetapi semua orang mahu menjadi aku”

Harta bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.
Berkahwin kerana keturunan? Keturunan bukan jaminan sumber bahagia. Syarifah hanya boleh berkahwin dengan Syed? Puteri hanya layak untuk Megat? Atau pantang keturunan berkahwin dengan ahli muzik bak kata Mak Dara? Soal keturunan bukan penentu mutlak kerana setiap manusia lahir dengan fitrah yang satu dan murni, lantas setiap mukallaf dan mukallafah mampu kembali kepada kemurnian itu, biar pun lahir ke dunia tanpa bapa yang sah sekali pun.

Keturunan bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.

Berkahwin kerana kecantikan? Ahh, yang ini rumit barangkali. Cinta itu dari mata turun ke hati. Maka mata pemutus pertama. Jika berkenan di mata, mudahlah mata memujuk hati.

Tetapi selama mana kecantikan menyenangkan kehidupan? Kecantikan, biar secantik mana pun, akan pudar dengan perjalanan masa. Kecantikan, biar secantik mana sekali pun, boleh dicabar oleh naluri manusia yang mudah kalah dengan alasan JEMU.
Mahu berkahwin sementara cantik, dan buang selepas cantik dan kacak bergaya itu dimamah usia?

Cantik bukan sumber bahagia, ia bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.
“Maka pilihlah yang memiliki agama… nescaya sejahtera hidupmu”, pesan Nabi SAW.
Benar sekali, pilihlah yang beragama.
“Maka saya kena kahwin dengan ustazah, saya kena kahwin dengan ustaz!”, kata seorang pelajar ‘bidang bukan agama’.

PENYAKIT “TIDAK JELAS”

Setelah begitu tepat sekali kita menolak harta, keturunan dan rupa paras sebagai sebab untuk memilih pasangan, tibalah kita kepada masalah paling besar menguruskan fikiran tentang perkahwinan, iaitu penyakit “tidak jelas”, apabila tiba kepada soal beragama.

Apakah yang memiliki agama itu mesti seorang yang ustazah atau ustaz?

Maka berkahwin dengan golongan ini, jaminan bahagia. Benarkah begitu?

Di sinilah penting untuk kita bezakan golongan yang TAHU agama, MAHU beragama dan MAMPU dalam beragama.

Soal mendapatkan ilmu sebagai jalan beragama, adalah prinsip besar di dalam Islam. Lihat sahaja langkah pertama proses wahyu, ia bermula dengan perintah BACA sebagai wasilah menggarap pengetahuan.

Tetapi apakah TAHU itu merupakah maksud kita beragama dengan agama Islam ini?

Sejauh mana gred ‘A’ yang digarap dalam subjek “PengeTAHUan Agama Islam” menjadi bekal dan perisai generasi Muslim dalam beragama?

“Yang memiliki agama” itu lebih luas dari sekadar sempadan tahu agama. Ia adalah soal

MAHU yang menjadikan pengetahuan agama itu dihayati, dan MAMPU dalam erti dia sentiasa bermujahadah untuk memperbaiki diri.

Maka janganlah disempitkan maksud mencari yang beragama itu hanya pada mereka yang berlabelkan “jenama TAHU agama” tetapi apa yang lebih penting adalah mereka yang MAHU dan terbukti pada perbuatan hariannya dia sentiasa berusaha menuju MAMPU.

Dia mungkin seorang ustazah.
Dia juga mungkin seorang jurutera dan doktor.
Dia mungkin bertudung labuh.
Dia juga mungkin belum bertudung tetapi sentiasa mencari jalan untuk menuju kesempurnaan kebaikan. Dia seorang yang membuka dirinya untuk dibimbing dan diajar. Seorang yang ‘teachable“.

HANYA ‘BERAGAMA’?

Ada pula yang menyangka bahawa kebahagiaan rumahtangga itu terletak pada beragamanya pasangan kita. Soal harta, keturunan dan rupa paras tidak punya sebarang makna.

Maka jadilah seorang perempuan itu fasih lidahnya tentang agama dan rapi pakaiannya sebagai isyarat dia beragama, tetapi dia tidak mengetahui nilai harta. Dia boros dan tidak bijak menguruskan harta rumahtangganya.

Dia nampak elok beragama, malah mungkin seorang pejuang agama, tetapi dia tidak peduli nilai keturunan dan kekeluargaan. Dia tidak menghargai keluarganya sendiri, tidak menghargai keluarga suami atau juga keluarga isteri. Padanya, soal keluarga dan keturunan bukan urusan agama.

Dia bijak dalam memperkatakan tentang agama, tetapi dia menjadikan alasan agama untuk tidak peduli kepada penampilan diri. Pakaiannya selekeh atas nama agama, kulitnya tidak dijaga bersih, beralasankan agama. Jika perempuan, dia tidak peduli untuk mewangikan diri atau bersolek mengemas diri, kerana padanya itu semua bukan kehendak agama, dan si suami menikahinya bukan kerana itu. Saban hari mukanya bertepek dengan bedak sejuk dan tubuhnya bersarung baju kelawar. Hambar..

Jika lelaki, dia biarkan diri selekeh dan sentiasa berkemban di dalam kain pelekat dan baju pagoda, membiarkan bau peluh jantannya tidak berbasuh, kerana semua itu tiada kena mengena dengan agama.

Jadilah agama, sebagai alasan untuk sebuah rumahtangga itu menjadi rumahtangga terhodoh, terburuk dan terselekeh… atas nama berkahwin kerana beragama.

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

mujahadah85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.12.2009
Ahli No: 38834
Posting: 149
Dari: shah alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 25-10-10 23:46


agama
education
harta

biarlah melebihi saya...tu saja agaknya, :D

Bookmark and Share

  


  Member Information For mujahadah85Profil   Hantar PM kepada mujahadah85   Quote dan BalasQuote

eqinfiqa
Warga 1 Bintang
Menyertai: 05.12.2005
Ahli No: 20749
Posting: 23

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 28-10-10 07:58


Soal jodoh menjadi pengetahuan Allah sahaja..kita sebagai hamba hanya boleh berdoa dan berusaha yang terbaik..kadang-kadang, jodoh perlu diusahakan..kadang-kadang, ia datang dengan sendiri tanpa dipinta...
Paling penting, tanamkan niat berkahwin kerana Allah...melalui perkahwinan boleh mewujudkan kasih sayang antara lelaki dan perempuan secara halal..
Jangan lupa, perkahwinan merupakan satu tanggungjawab..isteri perlu patuh pada arahan suami selagi tidak bertentangan dengan syariat..suami perlu membimbing isteri kerana suami adalah nakhoda rumah tangga...
InsyaAllah, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan sebaliknya..;)

Bookmark and Share

  


  Member Information For eqinfiqaProfil   Hantar PM kepada eqinfiqa   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 30-10-10 00:51


Lelaki yang boleh bayar hantaran sehingga 5 angka...hehe...no money no talk...^^,


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

  


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

mujahadah85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.12.2009
Ahli No: 38834
Posting: 149
Dari: shah alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 31-10-10 11:40


sailormoon, hantaran 5angka boleh saja...tapi dah kawin, terpkase bayar loan pulak..hehe..

Bookmark and Share

  


  Member Information For mujahadah85Profil   Hantar PM kepada mujahadah85   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-11-10 09:24


yang penting kekal bahagia hingga ke akhir usia...duit bukan menjamin kebahgiaan..tapi tak dinafikan, selagi kita hidup..duit tu penting...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

uBieZ
Warga Rasmi
Menyertai: 05.10.2010
Ahli No: 40343
Posting: 11
Dari: PutraJya P15

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 01-11-10 11:33


mencari calon suami/isteri...

kalau kerana harta - belum pasti akan bahagia..
kalau kerana cinta - belum tentu akan setia akhirnya
kalau kerana ilmu - belum tentu akanmemimpin keluarga sesuatu hari kelak..

sukar kan.. mencari calon...

elok tanya pendapat mak ayah terlebih dahulu...


-----------------
uBiez


Bookmark and Share

  


  Member Information For uBieZProfil   Hantar PM kepada uBieZ   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-11-10 16:14


betul itu..ubiez...mengapa begitu sukar...
"Alangkah senangnya bertemu jodoh yang diberi Allah turun dari langit.." ;-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

angkabut
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18897
Posting: 251
Dari: KampungKU

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-11-10 19:52


jodoh yang dicari tak perlu tergopoh gapah...kerana yang datang kemudiannya akan membuat kan kita tersenyum puas dengan pemberianNya

Bookmark and Share

  


  Member Information For angkabutProfil   Hantar PM kepada angkabut   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 04-11-10 15:35


Sentiasalah berdoa agar kiat diperetemukan dengan lelaki yang baik..AMIN

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 04-11-10 16:59


Allah yang akan pertemukan kita dengan pasangan masing-masing.. teruskan berdoa.. baik kita, baik lah pasangan nanti.. tapi jika tak baik, faham-fahamlah sendiri..


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

raudhatulmardhiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 140
Posting: 262
Dari: Kluang, Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 07-11-10 11:36


Assalamualaikum

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.


-----------------
Mencurah Kasih Berkongsi Ilmu http://raudhatulmardhiah.blogspot.com Ingatlah hanya dengan mengingati ALLAH hati menjadi tenang


Bookmark and Share

  


  Member Information For raudhatulmardhiahProfil   Hantar PM kepada raudhatulmardhiah   Pergi ke raudhatulmardhiah's Website   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-11-10 13:35


Ukhti mardhiah, boleh sinar tanya...bukankah ciri diatas antara sifat mengenali lelaki yang ... Ada kebenaran buat yang masih mencari untuk dijadikan panduan.

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

al_Muddathsir
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.02.2010
Ahli No: 39247
Posting: 74

blank   avatar


posticon Posting pada: 09-11-10 01:10


!!! QUOTE !!!

Lelaki yang boleh bayar hantaran sehingga 5 angka...hehe...no money no talk...^^,



auww..! Mahal benar cik sailoormoon.. baru saja nak tekel cik Sailoormoon.. hehhehe..

kalau gini punya hantaran sampai 5 angka.. Minyak naik semua naik.. mahu botak kapla..

Haha..





p/s: Apacer cik owl_um..?? Kem salam dengan dia..


~Muddathsir~


-----------------
.: Allahumma Solli A'lah Sayyidina Muhammad :.
.: Allahumma Solli A'lah Sayyidina Muhammad :.
.: Allahumma Solli A'lah Sayyidina Muhammad:


Bookmark and Share

  


  Member Information For al_MuddathsirProfil   Hantar PM kepada al_Muddathsir   Pergi ke al_Muddathsir's Website   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 09-11-10 15:14


walau banyak mana pun ciri-ciri yang diberikan..adakah menunjukan ianya akan kekal dengan "sifatnya" sebegitu...kalau berkenalan dgnnyer dia baik-baik saja..tapi tiba-tiba berubah bagaimana???
iman sendiri ada turun naiknyer..
macam pasaran saham pula..heheh

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

hidayattullah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 22.12.2009
Ahli No: 38772
Posting: 33

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-11-10 15:48


NASIHAT KEHIDUPAN...
1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,
tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda,
kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah.
Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga,
tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan,
tapi sebaliknya justeru semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK .
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,
tetapi cintailah isteri atau suami anda 100%
dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan
semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS

Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi dialogis
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran

Bookmark and Share

  


  Member Information For hidayattullahProfil   Hantar PM kepada hidayattullah   Quote dan BalasQuote

ainul_mardhiah86
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.10.2005
Ahli No: 19847
Posting: 207
Dari: tHe gArDen KnoWlEDge AnD ViRtUe

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-11-10 18:06


Pada 10-11-10 15:48 , hidayattullah posting:

!!! QUOTE !!!

NASIHAT KEHIDUPAN...
1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,
tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda,
kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah.
Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga,
tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan,
tapi sebaliknya justeru semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK .
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,
tetapi cintailah isteri atau suami anda 100%
dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan
semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS

Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi dialogis
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran

saya suka post ini....
:grin: :grin: :grin:
tapi susah nak cari...
:berfikir: :berfikir: :berfikir:


-----------------
HiDuP iNi InDah JikA sEgAlAnyA kEraNa AllAH


Bookmark and Share

  


  Member Information For ainul_mardhiah86Profil   Hantar PM kepada ainul_mardhiah86   Quote dan BalasQuote

Nu_uL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.05.2010
Ahli No: 39911
Posting: 128
Dari: Kangar

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 12-11-10 12:13


Pada 09-11-10 15:14 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

walau banyak mana pun ciri-ciri yang diberikan..adakah menunjukan ianya akan kekal dengan "sifatnya" sebegitu...kalau berkenalan dgnnyer dia baik-baik saja..tapi tiba-tiba berubah bagaimana???
iman sendiri ada turun naiknyer..
macam pasaran saham pula..heheh



setuju2x....
iman naik turun...bila-bila masa boleh berubah... :bunga:
manusia bukan sempurna..


-----------------
Jaga Diri,Hiasi Peribadi


Bookmark and Share

  


  Member Information For Nu_uLProfil   Hantar PM kepada Nu_uL   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-11-10 11:10


Pada 11-10-10 11:56 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum ..

Ingikankan pandangan dari ahli-ahli ukhwah..kalau wanita dikaweni kerana 4 perkara..
kalau pemilihan calon suami, perlu dikpd berapa perkara?

Kata nabi muhammad swt..kalau ada lelaki yang soleh datang meminangmu, maka terimalah, sekalipon dia telah beristeri...


ini quote dari mana pula ini? kadang-kadang banyak antara kita ini quote hadis yang tak tahu mana punca dia. Paham pun setengah2. sebab itu makin ramai org confuse.

Panduan Mengenali Lelaki Baik oleh pakar motivasi seperti berikut

1. Dia seorang cemerlang dalam usaha yang dilakukannya. Tidak semestinya betul tetapi kita boleh berpegang lelaki yang sibuk membina kecemerlangan diri memang tidak sempat untuk membina cinta palsu. Mana mungkin seorang yang sibuk menguruskan perniagaan ataupun tekun melakukan kerjanya ataupun seorang pelajar yang sibuk menelaah ada masa untuk mempermainkan wanita.


2. Dia seorang yang kuat pengamalan agamanya. Tidak semestinya betul sebab orang yang kuat beribadah pun tidak terlepas daripada godaan syaitan, malah semakin besar serbannya semakin besar pula syaitannya. Namun, tentulah lebih ramai yang sempurna hasil kuat ibadat agamanya berbanding yang ambil tidak peduli dengan agamanya.


3. Dia seorang yang amat mengambil berat mengenai keluarganya. Seorang lelaki baik pasti seorang yang amat disenangi oleh seluruh ahli keluarganya.



-----------------
Ya Allah,Ampunilahku,Rahmatilahku,Kayakanku, Angkatlah Darjatku,Rezekikanlahku,Berilah Hidayah, Sihatkanlahku dan Maafkanlahku


Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

ummi_murni
Warga Rasmi
Menyertai: 15.11.2010
Ahli No: 40535
Posting: 10
Dari: Bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 16-11-10 13:33


Pada 11-10-10 16:30 , sutera_hijau posting:

!!! QUOTE !!!

hus saya bukan stakt tak boleh jadi imam, solat pun kdang2 saja...dah kawin baru tahu macam ni, dah banyak kali tegur tapi diam saja...so pada kawan-kawan lain pilih betul-betul erk, jangan menyesal macam saya...Kalau xmerana lagi pas nikah


SEBURUK MANA PUN SUAMI KAMU...DIA IALAH SUAMI KAMU! SANGAT TIDAK WAJAR KAMU MENGAIBKAN DIA DIRUANG FORUM TERBUKA INI! :jangan:


-----------------
`SeMoGa KiTa DiRaHmAtI ALLAH`

"Allah sedang berbicara kepadamu tentang SABAR dan IKHLAS.... SABAR dan IKHLAS itulah Islam."


Bookmark and Share

  


  Member Information For ummi_murniProfil   Hantar PM kepada ummi_murni   Quote dan BalasQuote

ummi_murni
Warga Rasmi
Menyertai: 15.11.2010
Ahli No: 40535
Posting: 10
Dari: Bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 16-11-10 13:36


Pada 11-10-10 11:56 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum ..

Ingikankan pandangan dari ahli-ahli ukhwah..kalau wanita dikaweni kerana 4 perkara..
kalau pemilihan calon suami, perlu dikpd berapa perkara?

Kata nabi muhammad swt..kalau ada lelaki yang soleh datang meminangmu, maka terimalah, sekalipon dia telah beristeri...


JANGAN SEMBARANGAN LETAK HADIS. :jangan:


-----------------
`SeMoGa KiTa DiRaHmAtI ALLAH`

"Allah sedang berbicara kepadamu tentang SABAR dan IKHLAS.... SABAR dan IKHLAS itulah Islam."


Bookmark and Share

  


  Member Information For ummi_murniProfil   Hantar PM kepada ummi_murni   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-11-10 15:00


Bagi golongan wanita, Rasullullah s.a.w. pernah menyatakan kepada para sahabat, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.” Menurut Abu Hatim al-Muzani .a., selepas Rasulullah s.a.w bersabda seperti itu, lalu para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah! Walaupun jika ada padanya?” Lalu Rasulullah s.a.w mengulangi, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia!” sebanyak tiga kali. Di dalam Bahrul Mazi, Al-Marbawi menyatakan, wa in kana minhu – walaupun jika ada padanya, bermaksud jika ada sesuatu yang tidak disukai pada diri lelaki tersebut, seperti kemiskinan, tidak masyhur dan sebagainya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-11-10 15:20


Panduan Memilih Jodoh Daripada Rasulullah
Bagi golongan lelaki, Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” Hadith ini telah direkodkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahih mereka serta imam hadith yang lain.

Secara terang Rasulullah s.a.w telah mengarahkan agar seorang lelaki memilih wanita yang beragama sebagai isteri serta menjanjikan kebahagiaan ke atas pilihan yang berasaskan agama.

Bagi golongan wanita pula Rasulullah telah mengenakan dua syarat pilihan iaitu hanya menerima lelaki yang beragama dan berakhlak sebagai suami. Ini menunjukkan Islam amat menjaga kebajikan wanita.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.”

Di dalam riwayat yang lain, menurut Abu Hatim al-Muzani .a., selepas Rasulullah s.a.w bersabda seperti di atas, lalu para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah ! Walaupun dia telah mempunyai isteri?” Lalu Rasulullah s.a.w mengulangi, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia!” sebanyak tiga kali.

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

ummi_murni
Warga Rasmi
Menyertai: 15.11.2010
Ahli No: 40535
Posting: 10
Dari: Bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 16-11-10 16:53


Pada 16-11-10 15:00 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Bagi golongan wanita, Rasullullah s.a.w. pernah menyatakan kepada para sahabat, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.” Menurut Abu Hatim al-Muzani .a., selepas Rasulullah s.a.w bersabda seperti itu, lalu para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah! Walaupun jika ada padanya?” Lalu Rasulullah s.a.w mengulangi, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia!” sebanyak tiga kali. Di dalam Bahrul Mazi, Al-Marbawi menyatakan, wa in kana minhu – walaupun jika ada padanya, bermaksud jika ada sesuatu yang tidak disukai pada diri lelaki tersebut, seperti kemiskinan, tidak masyhur dan sebagainya.


macam inilah baru cara yang betul...lebih mudah untuk org lain membuat rujukan untuk mencari kesahihannya... kerana sekarang perlu berhati-hati dengan hadis yang palsu...meletak hadis..biar dengan jelas sumbernye... :bunga:


-----------------
`SeMoGa KiTa DiRaHmAtI ALLAH`

"Allah sedang berbicara kepadamu tentang SABAR dan IKHLAS.... SABAR dan IKHLAS itulah Islam."


Bookmark and Share

  


  Member Information For ummi_murniProfil   Hantar PM kepada ummi_murni   Quote dan BalasQuote

hanisahani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.02.2006
Ahli No: 22928
Posting: 203
Dari: negeri aman damai

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 18-11-10 10:25


Pada 28-10-10 07:58 , eqinfiqa posting:

!!! QUOTE !!!

Soal jodoh menjadi pengetahuan Allah sahaja..kita sebagai hamba hanya boleh berdoa dan berusaha yang terbaik..kadang-kadang, jodoh perlu diusahakan..kadang-kadang, ia datang dengan sendiri tanpa dipinta...
Paling penting, tanamkan niat berkahwin kerana Allah...melalui perkahwinan boleh mewujudkan kasih sayang antara lelaki dan perempuan secara halal..
Jangan lupa, perkahwinan merupakan satu tanggungjawab..isteri perlu patuh pada arahan suami selagi tidak bertentangan dengan syariat..suami perlu membimbing isteri kerana suami adalah nakhoda rumah tangga...
InsyaAllah, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan sebaliknya..;)


ana sangat setuju...topik yang seronok dibicarakan tapi kesudahannya tak seperti yang kita jangkakan,,sukar diramal..segalanya Allah yang tentukan ..yang penting usaha untuk mendapat yang terbaik mesti bermula dari diri sendiri...keyakinan letakkan pada Allah & sentiasalah bersangka baik kepada Allah...yang negatif tukarkan kepada positif...insya Allah kita akan sedar apa hikmahnya bila tiba masanya :-)



Bookmark and Share

  


  Member Information For hanisahaniProfil   Hantar PM kepada hanisahani   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 18-11-10 10:42


betul itu..hani..saya setuju..
tapi kadang-kadang lelaki yang tak baik jodohnya wanita yang baik pula akhlaknya..begitulah sebaliknya...
Allah mempunyai rancangan-NYA tersendiri..mungkin kesanggup seseorang untuk memikul ujian yang Allah telah tentukan baginya...Allah tidak akan menguji hamba-NYA diluar kemampuannya..Allah Maha Pengasih lagi Penyanyang..Mesti ada hikmah bagi kedua-duanya..(Lekai @ peremuan)

soal jodoh sukar dijangkakan..kita sangka kita sudah membuat pilihan yang tepat, tapi kata Allah lain pula..

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

hanisahani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.02.2006
Ahli No: 22928
Posting: 203
Dari: negeri aman damai

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 18-11-10 10:53


ana pernah dengar .memang Allah sudah janjikan lelaki baik untuk wanita yang baik..wanita yang baik untuk lelaki yang baik,,
tetapi dalam dunia ni ada juga yang dapat tak sepertimna ayat di atas..suami tak baik..isterinya punyalah baik..jangan kita pertikaikan ketentuan Allah..kita boleh lihat contoh 'Asiah isteri Firaun..bagai langit dengan bumi..tapi 'Asiah masih bersabar..taat pada suami..tapi keimanannya hanya pada Allah..& "Asiah dijanjikan istana di syurga..bagi yang lelaki yang baik dapat isteri yang "kurang" sesuai pun ada contohnya...tak silap ana Nabi Ayob..kalau salah minta diperbetulkan...
Segalanya dalam perancangan Allah....yang penting kita perlulah sentiasa bersabar & berdoa kepada Allah..mohonlah pada Allah..kesakitan,,kesembuhan..kesabaran semuanya dari Allah jua =)



Bookmark and Share

  


  Member Information For hanisahaniProfil   Hantar PM kepada hanisahani   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 19-11-10 07:03


Bukan isteri Nabi Ayob dik, isteri Nabi Nuh dan isteri Nabi Luth.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

hanisahani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.02.2006
Ahli No: 22928
Posting: 203
Dari: negeri aman damai

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-11-10 07:18


Pada 19-11-10 07:03 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

Bukan isteri Nabi Ayob dik, isteri Nabi Nuh dan isteri Nabi Luth.


oops..terima kasih atas correction.. :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For hanisahaniProfil   Hantar PM kepada hanisahani   Quote dan BalasQuote

Eisyaa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.02.2005
Ahli No: 14148
Posting: 144
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-11-10 15:44


Pada 10-11-10 18:06 , ainul_mardhiah86 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-11-10 15:48 , hidayattullah posting:

!!! QUOTE !!!

NASIHAT KEHIDUPAN...
1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,
tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda,
kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah.
Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga,
tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan,
tapi sebaliknya justeru semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK .
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,
tetapi cintailah isteri atau suami anda 100%
dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan
semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS

Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi dialogis
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran

saya suka post ini....
:grin: :grin: :grin:
tapi susah nak cari...
:berfikir: :berfikir: :berfikir:



salam..info yang bagus.:-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For EisyaaProfil   Hantar PM kepada Eisyaa   Pergi ke Eisyaa's Website   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-11-10 05:26


nak pilih suami ni macam pergi berperang. kena ada kelengkapan baru pergi. dah sampai tak ada dah istilah kohead gostan(bila ramai gostan, tu yang kes penceraian sekarang makin meningkat)

tak boleh nak jangka apa jadi kat medan tu, tak boleh nak perasan agaknya agaknya kawan sebelah lah agen perisikan. maka persediaan apa yang yang berlaku tu amat lah perlu

iman di boleh dibolak balik...... yang nampak baik terkena ujian terus hilang iman... yang nampak macam 'tak ada iman' pula yang kuat menangkis godaan.. maka andai dah teringin nak bergelar isteri..... pastikan diri anda mampu redha dan sabar dengan pelbagai ujian mendatang nanti.....


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

salman_hanzalah
Warga Rasmi
Menyertai: 25.11.2010
Ahli No: 40592
Posting: 3
Dari: Bumi Allah

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-11-10 10:57


Pada 11-10-10 11:56 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum ..

Ingikankan pandangan dari ahli-ahli ukhwah..kalau wanita dikaweni kerana 4 perkara..
kalau pemilihan calon suami, perlu dikpd berapa perkara?

Kata nabi muhammad swt..kalau ada lelaki yang soleh datang meminangmu, maka terimalah, sekalipon dia telah beristeri...


cARILAH LELAKI yang Faham erti KHALIFAH.

Semua sifat ada pada dia termasuk agama...



Bookmark and Share

  


  Member Information For salman_hanzalahProfil   Hantar PM kepada salman_hanzalah   Pergi ke salman_hanzalah's Website   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-11-10 12:07


kalau terlalu memilih sangat..tengok banyak ciri-ciri yang dkatakan tak ada.. xkawen2 lah....heheheh...itu boleh dikategorikan jodoh belom sampai ke? dek kerana ciri-ciri "KHALIFAH" itu kurang...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

salman_hanzalah
Warga Rasmi
Menyertai: 25.11.2010
Ahli No: 40592
Posting: 3
Dari: Bumi Allah

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-11-10 13:05


Pada 25-11-10 12:07 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

kalau terlalu memilih sangat..tengok banyak ciri-ciri yang dkatakan tak ada.. xkawen2 lah....heheheh...itu boleh dikategorikan jodoh belom sampai ke? dek kerana ciri-ciri "KHALIFAH" itu kurang...


nak yang baik, pandai, berduit, beragama, kena lah tengok org yang nak tu jugak kan... layak ke tak...



Bookmark and Share

  


  Member Information For salman_hanzalahProfil   Hantar PM kepada salman_hanzalah   Pergi ke salman_hanzalah's Website   Quote dan BalasQuote

as-syafie
WARGA SETIA
Menyertai: 25.01.2007
Ahli No: 28366
Posting: 461
Dari: Mesir Darul Ulama'

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 26-11-10 02:08


Pada 25-11-10 13:05 , salman_hanzalah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-11-10 12:07 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

kalau terlalu memilih sangat..tengok banyak ciri-ciri yang dkatakan tak ada.. xkawen2 lah....heheheh...itu boleh dikategorikan jodoh belom sampai ke? dek kerana ciri-ciri "KHALIFAH" itu kurang...


nak yang baik, pandai, berduit, beragama, kena lah tengok org yang nak tu jugak kan... layak ke tak...



Ada iman...
Bertanggungjawab...
Memahami...
Jujur dan Ikhlas kerana Allah...


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For as-syafieProfil   Hantar PM kepada as-syafie   Quote dan BalasQuote

hanisahani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.02.2006
Ahli No: 22928
Posting: 203
Dari: negeri aman damai

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 30-11-10 23:25


Pada 25-11-10 05:26 , nurkamar posting:

!!! QUOTE !!!

nak pilih suami ni macam pergi berperang. kena ada kelengkapan baru pergi. dah sampai tak ada dah istilah kohead gostan(bila ramai gostan, tu yang kes penceraian sekarang makin meningkat)

tak boleh nak jangka apa jadi kat medan tu, tak boleh nak perasan agaknya agaknya kawan sebelah lah agen perisikan. maka persediaan apa yang yang berlaku tu amat lah perlu

iman di boleh dibolak balik...... yang nampak baik terkena ujian terus hilang iman... yang nampak macam 'tak ada iman' pula yang kuat menangkis godaan.. maka andai dah teringin nak bergelar isteri..... pastikan diri anda mampu redha dan sabar dengan pelbagai ujian mendatang nanti.....


penuh berisi
:-D



Bookmark and Share

  


  Member Information For hanisahaniProfil   Hantar PM kepada hanisahani   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-12-10 08:24


ramai kaum hawa yang belom mendirika rumahtangga lagi...mungkin juga jodoh belom sampai...tapi mungin juga terpaksa "memilih"..
lelaki akhir zaman..imannyer kurang..tapi kalau lelaki tu mahu mencari "akhirat'..apa salahnyer kita memberi peluang...bykan berdoa pada Allah supaya Allah membukan jalan-NYA...
banyak di dalam surat kabar sekarang ini..cerita tentang lelaki yang melakukan penganiaan terhadap isteri..ada yang sampai membunuh...entahlah...
yang pastinyer mesti ramai kaum hawa yang belom berumah tangga rasa "takut"...tapi, setiap org nasibnya tak sama..ujian yang datang dalam hidup seorang hamba tu berbeza-beza...Allah menguji kita hamba-NYA....
Kita hanya mampu berdoa pada Allah, agar kita dipertemukan dengan insan2 yang baik disekeliling kita...insyaallah..AMIN

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

anis_zulaikha

Menyertai: 13.07.2004
Ahli No: 10004
Posting: 1736
Dari: malaya

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 01-12-10 10:44


lelaki yang saya nak nikah..... macam suami saya.. bersyukur sangat ya ALLAH... dia marah saya kalau sehari lupa baca quran, sound saya kalau pakai tudung terpendek sikit, tegur saya kalau keluar rumah tak pakai stokin..alhamdulillah, hatinya memang terikat pada masjid.. syukur yaALLAH....



Bookmark and Share

  


  Member Information For anis_zulaikhaProfil   Hantar PM kepada anis_zulaikha   Quote dan BalasQuote

as-syafie
WARGA SETIA
Menyertai: 25.01.2007
Ahli No: 28366
Posting: 461
Dari: Mesir Darul Ulama'

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 01-12-10 11:00


Pada 01-12-10 10:44 , anis_zulaikha posting:

!!! QUOTE !!!

lelaki yang saya nak nikah..... macam suami saya.. bersyukur sangat ya ALLAH... dia marah saya kalau sehari lupa baca quran, sound saya kalau pakai tudung terpendek sikit, tegur saya kalau keluar rumah tak pakai stokin..alhamdulillah, hatinya memang terikat pada masjid.. syukur yaALLAH....



Alhamdulillah...
Contoh terbaik...


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For as-syafieProfil   Hantar PM kepada as-syafie   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-12-10 14:41


apa-apa pun..yang baik itu datangnya dari Allah wst..yang buruk itu dari kelemahan diri sendiri...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-12-10 17:55


Bismillah
Assalamualaikum


Biar lambat temui, asal selamat ya sahabat. Belum tentu yang mahal, yang nampak rupa, yang kelihatan kaya itu yang terbaik. Allah tahu apa yang dihati dan apa yang sesuai buat naluri dan kehidupan antum.

Berdoa, Sabar, Yakin, Tabah dan mengadu padanya kerana DIA benar-benar menjanjikan apa yang kamu hajati selagi keikhlasan dan kesyukuran terbit dalam ucapan dan perbuatan menuju kehidupan.

Alhamdulillah......itu sebaik-baik janji dan ketenangan.=)

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

permata_keluarga88
Warga 1 Bintang
Menyertai: 15.06.2010
Ahli No: 39992
Posting: 31

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 04-12-10 12:39


salam...

yang boleh membimbing kita ke jalan Allah...
walaupun tak handsome tak apa lah hehehehhe
asalkan dia boleh terima kita seadanya....
huhuhuuh
:P

Bookmark and Share

  


  Member Information For permata_keluarga88Profil   Hantar PM kepada permata_keluarga88   Quote dan BalasQuote

asha_gurl
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.07.2005
Ahli No: 17461
Posting: 191
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 04-12-10 13:13


yang boleh membimbing kita sebagai isterinya ke jalan yang diredhai Allah S.W.T

Bookmark and Share

  


  Member Information For asha_gurlProfil   Hantar PM kepada asha_gurl   Pergi ke asha_gurl's Website   Quote dan BalasQuote

jojoi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.10.2004
Ahli No: 11668
Posting: 107
Dari: klang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 05-12-10 19:48


Tanya cik mujahadah_85,dia tahu,
hehehe:)


-----------------
Letakkan akal di depan,bukannya nafsu.Akal setidaknya masih boleh memandu manusia daripada nafsu yang terkadang terbiar tanpa bimbingan...


Bookmark and Share

  


  Member Information For jojoiProfil   Hantar PM kepada jojoi   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-12-10 10:19


Terima kasih atasa semua pandangan sahabat-sahabat..
betul itu..Better late then never..
Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-NYA...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

as-syafie
WARGA SETIA
Menyertai: 25.01.2007
Ahli No: 28366
Posting: 461
Dari: Mesir Darul Ulama'

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 08-12-10 12:30


Pada 08-12-10 10:19 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Terima kasih atasa semua pandangan sahabat-sahabat..
betul itu..Better late then never..
Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-NYA...


sama-sama :-)


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For as-syafieProfil   Hantar PM kepada as-syafie   Quote dan BalasQuote

mslina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 03.08.2005
Ahli No: 17798
Posting: 174
Dari: klang

Selangor  


posticon Posting pada: 14-12-10 20:41


thank you..nasihat sahabat-sahabat sangat berguna ^_^


-----------------
seindah hiasan adalah wanita solehah


Bookmark and Share

  


  Member Information For mslinaProfil   Hantar PM kepada mslina   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 17-12-10 15:32


Kita berdoa pada Allah swt..agar mempertemukan kita dengan lelaki yang beriman..insyaallah..AMIN

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

cahaya_hearty
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.01.2009
Ahli No: 36619
Posting: 72
Dari: nEgeri adAt pErpatih

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 17-12-10 17:16


Pada 17-12-10 15:32 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Kita berdoa pada Allah swt..agar mempertemukan kita dengan lelaki yang beriman..insyaallah..AMIN


Amin ya rabbal a'lamin...
moga Allah makbulkan.. :bunga: :bunga:


-----------------
Bangkitlah kembali...
Tabahkan hatimu..
Lembutkan hatimu..
Moga jiwamu lunak mendekati Allah..


Bookmark and Share

  


  Member Information For cahaya_heartyProfil   Hantar PM kepada cahaya_hearty   Quote dan BalasQuote

acok_86
WARGA SETIA
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25020
Posting: 565
Dari: tawau,SABAH BAH

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-12-10 00:16


Pada 07-11-10 11:36 , raudhatulmardhiah posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.



terima kasih, point 2 yang sangat bagus

Bookmark and Share

  


  Member Information For acok_86Profil   Hantar PM kepada acok_86   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-12-10 15:20


sukar dicari..tapi xmustahil bertemu dengan ciri-ciri di atas..

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

adikwa
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.02.2011
Ahli No: 41016
Posting: 47

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 05-03-11 23:45


salam..
moga bertemu dengan insan yang mmpunyai ciri2x berikut..
I'allh..dengan DOA dan Usaha..walaupun sukar kerana ia SATU dalam SERIBU..

---------------------
Pujuklah hati, katakan, didikan ini demi cinta-Nya jua.

Bookmark and Share

  


  Member Information For adikwaProfil   Hantar PM kepada adikwa   Quote dan BalasQuote

nor_shida
Warga Rasmi
Menyertai: 05.03.2007
Ahli No: 29035
Posting: 20

Pahang  


posticon Posting pada: 10-03-11 10:44


Moga ditemukan dengan pasangan yang mempunyai ciri-ciri di atas..

Bookmark and Share

  


  Member Information For nor_shidaProfil   Hantar PM kepada nor_shida   Quote dan BalasQuote

zubaidah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.10.2003
Ahli No: 4059
Posting: 280
Dari: TerenGGanu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-03-11 23:07


1- Penuh pengertian
2- Setia
3- Sabar dan Pemaaf
4- Teguh hati dan bersemangat
5- Romantis
6- Rapi dan wangi
7- Ceria dan Ramah
8- Menjadi pemimpin yang melindungi

Sumber: majalah muslimah,mac 2011...


-----------------
TUHAN, terimalah aku...semoga Allah selamatkan kita daripada segala kejahatan yang berada di langit dan di bumi...


Bookmark and Share

  


  Member Information For zubaidahProfil   Hantar PM kepada zubaidah   Pergi ke zubaidah's Website   Quote dan BalasQuote

zubaidah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.10.2003
Ahli No: 4059
Posting: 280
Dari: TerenGGanu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-03-11 23:08


semoga bertemu apa yang dicariiii
tapi kalau tak ada orang nak kat kita,nak buat macam mana?


-----------------
TUHAN, terimalah aku...semoga Allah selamatkan kita daripada segala kejahatan yang berada di langit dan di bumi...


Bookmark and Share

  


  Member Information For zubaidahProfil   Hantar PM kepada zubaidah   Pergi ke zubaidah's Website   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 19-03-11 11:14


Pada 18-03-11 23:08 , zubaidah posting:

!!! QUOTE !!!

semoga bertemu apa yang dicariiii
tapi kalau tak ada orang nak kat kita,nak buat macam mana?



InsyaAllah akan ada seseorang untuk setiap kita. Cuma mungkin masa belum sampai. Selagi itu bersabar dan bersangka baiklah pada janji dan ujian dariNya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 19-03-11 14:44


Pada 19-03-11 11:14 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 18-03-11 23:08 , zubaidah posting:

!!! QUOTE !!!

semoga bertemu apa yang dicariiii
tapi kalau tak ada orang nak kat kita,nak buat macam mana?



InsyaAllah akan ada seseorang untuk setiap kita. Cuma mungkin masa belum sampai. Selagi itu bersabar dan bersangka baiklah pada janji dan ujian dariNya.



KADANG-KADANG ORANG NAK DEKAT KITA..

TAPI KITA TAK NAK DEKAT ORANG TU....

KADANG-KADANG KITA NAK DEKAT ORANG TU..

TAPI ORANG TU PULAK TAK NAK DEKAT KITA.....


:sopan:


NAK BUAT MACAM MANA KAN....

JODOH BELUM SAMPAI...

REDHA SAJA LAH...

APA YANG KITA NAK TU BUKAN 'BAIK' UNTUK KITA...

ALLAH SWT NAK BAGI YANG 'SEPADAN' DAN 'SEKEPALA 'DENGAN KITA....


USAHA LAH MACAM MANA PUN...

ALLAH SWT BAGI PELUANG USAHA..

KALAU TAK DAPAT JANGAN PUTUS ASA..

JANGA JUGAK KECIK HATI...

KALAU ALLAH SWT TAK BAGI DIA TAK AKAN BAGI JUGAK...

KALAU DAPAT ITU JODOH KITA LAH....

KALAU TAK DAPAT ITU BUKAN JODOH KITA LAH.....


ALLAH SWT ITU MAHA MENDENGAR KEMAHUAN SETIAP HAMBANYA....

SEMUA BERGANTUNG PADA ATURAN ALLAH SWT..


KUN faYA KUN................ KUN faYA KUN...............


:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 19-03-11 23:38


hehe.. benar lah encik FIRDAUSNUR. Nak buat macam mana,

apa yang kita dapat belum tentu sama apa yang kita impikan dan apa yang kita harapkan belum tentu yang terbaik dan sesuai buat kita.

Kalau bukan jodoh ada hikmah dan jika lambat pun Allah nak beri peluang untuk diri masing-masing perbaiki mana yang lemah dari itu belajar dan berusaha ke arah perubahan (kepada yang lebih baik-->tingkatkan iman & teguhkan ketaqwaan) InsyaAllah..pengalaman menjadikan diri seseorang matang dan dapat menyesuaikan diri dengan keadaan.

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

zubaidah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.10.2003
Ahli No: 4059
Posting: 280
Dari: TerenGGanu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 20-03-11 00:05


bukan apa...jenis yang gedik,tak nak lah saya...kalau nak kat kita,tapi kalau setakat swit-swit saja nak buat apa.kalau betul,jumpa mak ayah...hantar lamaran melaui orang lain ke...hehehe

biarlah yang berprinsip,elok budi pekerti,sopan,jaga akhlak,santun,berilmu,beriman...


-----------------
TUHAN, terimalah aku...semoga Allah selamatkan kita daripada segala kejahatan yang berada di langit dan di bumi...


Bookmark and Share

  


  Member Information For zubaidahProfil   Hantar PM kepada zubaidah   Pergi ke zubaidah's Website   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-03-11 11:11


semua yang dikatakan itu betul..tapi parent kita sukar nak faham...macam mana itu..huhuhuhuu

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 21-03-11 11:38


Pada 21-03-11 11:11 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

semua yang dikatakan itu betul..tapi parent kita sukar nak faham...macam mana itu..huhuhuhuu




DALAM RUMAH ADA BANYAK 'KEPALA'..

SETIAP KEPALA PIKIAQ LAIN-LAIN..

MAKA LAIN-LAIN ITU BERCAMPUR JADI MACAM-MACAM LAH..

IBARAT 'ROJAK BUAH'..

ADA PELAM..ADA TIMUN..ADA JAMBU..ADA NENAS.. :sopan:

JADI KALAU TAK NAK JADI ROJAK..

JADI LAH DIRI SENDIRI..

NAK JADI TIMUN? PELAM? NANAS? JAMBU?

KALAU NAK JADI PELAM..PILIH LAH NAK JADI PELAM...

TERPULANG PADA DIRI KITA LAH....

JANGAN DOK PAKSA DIRI PULAK NAA..... :sopan:


BEGITU JUGAK HAL NAK PILIH SUAMI..

IBU BAPA, SAUDARA MARA ITU 'ROJAK'..

KITA JADI LAH 'TIMUN'..

TOKSAH DOK DENGAQ SANGAT CAKAP DEPA TU..

BUKAN NIAT NAK MENDERHAKA..TIDAKKKK....

TAPI KITA ADA HAKKK........

YANG NAK KAHWIN TU KITA..

BUKAN IBU BAPA KITA NAA.............. :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-03-11 14:56


apa yang FIRDAUSNUR itu kata ada betulnyer..
parent mesti mahu yang terbaik untuk anak-anak...
mahu tengok anak bahagia..sebagai parent mereka cuma mampu berdoa dan merestui..
redha Allah datang dari redha kedua ibubapa....

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 21-03-11 18:15


Pada 21-03-11 14:56 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

apa yang FIRDAUSNUR itu kata ada betulnyer..
parent mesti mahu yang terbaik untuk anak-anak...
mahu tengok anak bahagia..sebagai parent mereka cuma mampu berdoa dan merestui..
redha Allah datang dari redha kedua ibubapa....



BETUL TUU....

IBU BAPA KENA REDHA KEHENDAK ANAK-ANAK..

BIAQLAH ANAK PILIH MASA DEPAN DEPA....

KALAU TERKANDAS ITU BUKAN SALAH IBU BAPA TAPI SALAH ANAK ITU SENDIRII...

ANAK JUGAK PERLU DAPATKAN RESTU IBU BAPA SEBELUM KAHWIN....

RESTU ITU PENTING...

JANGAN DOK PANDAI-PANDAI LARI KE SANA SINI PULAK NAA....

PIKIAQ BETUL-BETULLL.....

INI BUKAN FANTASII...

INI REALITII........

TANPA RESTU ALAMATNYA TAK BERKATTT RUMAHTANGGA ITU...

JANGAN KAHWIN LARI DEKAT..

PAKISTAN KA..

LOMBOK KA...

DANOK KA..

SIAM KA...

SUDAH LAH NAAA.........

:sopan:

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

NursimplySmile
Warga Rasmi
Menyertai: 21.03.2011
Ahli No: 41153
Posting: 8
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 21-03-11 21:42


Pada 21-03-11 11:38 , FIRDAUSNUR posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 21-03-11 11:11 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

semua yang dikatakan itu betul..tapi parent kita sukar nak faham...macam mana itu..huhuhuhuu




DALAM RUMAH ADA BANYAK 'KEPALA'..

SETIAP KEPALA PIKIAQ LAIN-LAIN..

MAKA LAIN-LAIN ITU BERCAMPUR JADI MACAM-MACAM LAH..

IBARAT 'ROJAK BUAH'..

ADA PELAM..ADA TIMUN..ADA JAMBU..ADA NENAS.. :sopan:

JADI KALAU TAK NAK JADI ROJAK..

JADI LAH DIRI SENDIRI..

NAK JADI TIMUN? PELAM? NANAS? JAMBU?

KALAU NAK JADI PELAM..PILIH LAH NAK JADI PELAM...

TERPULANG PADA DIRI KITA LAH....

JANGAN DOK PAKSA DIRI PULAK NAA..... :sopan:


BEGITU JUGAK HAL NAK PILIH SUAMI..

IBU BAPA, SAUDARA MARA ITU 'ROJAK'..

KITA JADI LAH 'TIMUN'..

TOKSAH DOK DENGAQ SANGAT CAKAP DEPA TU..

BUKAN NIAT NAK MENDERHAKA..TIDAKKKK....

TAPI KITA ADA HAKKK........

YANG NAK KAHWIN TU KITA..

BUKAN IBU BAPA KITA NAA.............. :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For NursimplySmileProfil   Hantar PM kepada NursimplySmile   Quote dan BalasQuote

NursimplySmile
Warga Rasmi
Menyertai: 21.03.2011
Ahli No: 41153
Posting: 8
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 21-03-11 21:52


seperti mudah menyatakan hakikat, tapi bila berhadapan dengan kenyataan...tidak semudah yang disangka...
bagaimana pula kisahnya, ibu yang tunang kan anak di luar pengetahuan tuan punya badan sedangkan si anak punya pilihan sendiri...
jika ingkar, derhaka dan buang keluarga hukumnya...dan dehaka dijatuhkan kerana mempertahankan kasih yang terbina..
jika fikirkan, masih ada ke begini?..menimpa anak lelaki pula..
Sedari, ibu lebih berhak ke atas anak lelaki walaupun telah berkahwin, dan suami llebih berhak ke atas isteri berbanding ibu bapa...
redha dengan Qada Qadar, tapi di sudut at, lemah ta terdaya...

Bookmark and Share

  


  Member Information For NursimplySmileProfil   Hantar PM kepada NursimplySmile   Quote dan BalasQuote

NursimplySmile
Warga Rasmi
Menyertai: 21.03.2011
Ahli No: 41153
Posting: 8
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 21-03-11 22:00


Pada 21-03-11 14:56 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

apa yang FIRDAUSNUR itu kata ada betulnyer..
parent mesti mahu yang terbaik untuk anak-anak...
mahu tengok anak bahagia..sebagai parent mereka cuma mampu berdoa dan merestui..
redha Allah datang dari redha kedua ibubapa....



seharusnya parent berdoa akan kebahagiaan anak...
walaupun mahukan yang terbaik, pilihan anak harus di ambil kira...
sekadar memperingati diri, jika di beri kesempatan menjadi ibu kelak, mudah-mudahan pengalaman pahit diri tidak berulang..

Bookmark and Share

  


  Member Information For NursimplySmileProfil   Hantar PM kepada NursimplySmile   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 21-03-11 22:28


Pada 21-03-11 22:00 , NursimplySmile posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 21-03-11 14:56 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

apa yang FIRDAUSNUR itu kata ada betulnyer..
parent mesti mahu yang terbaik untuk anak-anak...
mahu tengok anak bahagia..sebagai parent mereka cuma mampu berdoa dan merestui..
redha Allah datang dari redha kedua ibubapa....



seharusnya parent berdoa akan kebahagiaan anak...
walaupun mahukan yang terbaik, pilihan anak harus di ambil kira...
sekadar memperingati diri, jika di beri kesempatan menjadi ibu kelak, mudah-mudahan pengalaman pahit diri tidak berulang..



BETUL...

DOAKAN LAH KEBAHAGIAAN ANAK-ANAK..

APA SANGAT LAH DOSA DEPA TU HINGGAKAN TAK BOLEH TERIMA PILIHAN DEPA SENDIRI...

ANAK-ANAK ITU JUGAK LAH YANG AKAN BERDOA UNTUK IBU BAPA DEPA BILA DAH MASUK KUBOQ NANTI....

INI TIDAK..DOK SUMPAH SERANAH SANA..SINI... :sopan:

PADAHAL ANAK KANDUNG DEPA SENDIRI.....

PELIK KAN?

DEPA TAK KESAH KA KALAU ANAK DEPA PORAK PORANDA??

PELIK..PELIK... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-03-11 09:22


tuelah pelik..ni memang terjadi pada anak lelaki...bapa pula itu yang tidak merestui pilihan si anak...Selalunya si ibu yang banyak hal..tapi pelik ..ni pula si bapa yang tidak setuju dengan calon anak lelakinya..

sebagai ibubapa seharusnya mendoakan kebahagiaan anak...siapa yang ingin hidup bersama anak mereka..
kerana bapa tidak merestui, si anak masih sendiri kerana tak mahu menjadi anak derhaka dan tidak mahu apa-apa terjadi pada perkahwinan kelak kerana tiada restu dari si bapa....
kasihan pada anak..

macam yang saya katakan...dan saya harap..sebagai parent..percayalah pada pilihan anak..mereka yang ingin membina rumahtanggga..sebagai parent kita doakan sahaj kebahagiaan sentisa mengiringi kehidupan anak mereka...
Doa ibubapa tuekan tiada hijabnya...Kenapa mesti takut anak itu salah membuat pilihan...dan merasakan pilihan paretlah yang terbaik...
kalau rumahtangga mereka bermasalah..tidak mengiri sama ada pilihan parent atau sendiri...t/jawab pasangan untuk menanganinya...
itu kerana Allah mahu menguji mereka....selagi kita hidup Allah sentiasa menguji hamba-NYA...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

NursimplySmile
Warga Rasmi
Menyertai: 21.03.2011
Ahli No: 41153
Posting: 8
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 23-03-11 21:18


parent tidak sedar, ALLAH juga sedang menguji mereka....

Bookmark and Share

  


  Member Information For NursimplySmileProfil   Hantar PM kepada NursimplySmile   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 23-03-11 21:32


Pada 23-03-11 21:18 , NursimplySmile posting:

!!! QUOTE !!!

parent tidak sedar, ALLAH juga sedang menguji mereka....



BETULL.... :sopan:

ALLAH SWT UJI HAMBANYAAA...

IBU BAPA BOLEH PILIHH...

TAPI..

PILIHAN ALLAH SWT ADALAH TERBAIK....

JADI KALAU JODOH ITU MENJADI TERIMA LAH SEADANNYAAA...

JANGAN DOK PIKIAQ SANGAT BAKAL MENANTU TU KERJA APAA..

DIA BELAJAQ MANA...GAJI BERAPA...

ITU SEMUA ALLAH SWT TAK TANYA PUN DI AKHIRAT NANTII...

:sopan:

DIA TANYA AMALLLL.............IBADAT....

ITU SAJAAA NAAA......... :sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

cahaya_pencinta
Warga Rasmi
Menyertai: 24.03.2011
Ahli No: 41162
Posting: 4

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-11 07:10


assalamualaikum

What ever happens don't blame your parents. You can guide, you can explain but don't be rude. They maybe thinking in a different of way from yours, but they are still your parents.

When it comes to difficulties in getting married because of parent's restriction, people tend to blame their parents, saying that they are this and that, YOU ARE THE ONE being TESTED!

How would you handle all these?

It is true that certain parents are way too demanding, but how will you handle?? By fighting?? By arguing??

Plan. Know your parent better.

I'm not a parent yet, not even anyone's spouse, but sometimes I feel irritated when people keep saying bad things about their parent.

Talk wisely, don't spread bad stories about your parent, ok?

Bookmark and Share

  


  Member Information For cahaya_pencintaProfil   Hantar PM kepada cahaya_pencinta   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-03-11 07:56


mana ada ibubapa yag tak nak anak mereka bahagia...
sebab tidak mahu jadi anak derhaka sebagi anak...dia tidak membantah...jauh sekali kurang ajar...
kerana menganggap semua ini ujian dari Allah swt..sebab tuelah anak hanya mendiamkan diri...bersedih sendir kerana tidak mahu parent mereka tahu yang anak rasa kesunyian...bersedih..kerana sayangkan ibuayah yang sudah tua...
tidak semua anak yang hanya menurut kata hati...kalau ikut kata hati mesti dia dah xpeduli apa yang perant dia fikirkan..dia yang nak membina rumahtangga....

Apapon, setiap hamba Allah pasti diuji...tak semua pandangan parent kita itu betul..tapi kerana HORMAT pada ibuayah...kita redha..
Allah sedang menguji kita melalui ibubapa...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-03-11 08:13


Hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna,banyak yang perlu dkorbankn banyak juga yang terpaksa d lpskn.sekali langkah tersadung,rebah menyembah...sekali melangkah gagah,tersenyum megah & semua itu memerlukan pengorbanan,penentu kesabaran & air mata.selagi prinsip hidup berada d atas landasan yang benar,usah d gusar pada ANUGERAH TUHAN...anggaplah bila sesekali d duga itu sekadar untuk mematangkan & mengajar kita bangun untuk menjadi manusia sesempurna INSAN... =)

Apa pun yang berlaku dan masalah yang menimpa kita..Allah menguji kita dengan tujuan yang bermaksud baik...insyaallah..
Ini bukti lemahnya kita sebagai hamba-NYA...ujian ini kerana CINTA Allah buat kita...

"Ya Allah. Aku yakin apa yang Kau takdirkan ini adalah yang terbaik buat dunia dan akhirat kami. Mudah-mudahan keluh-kesah, resah-gelisah kami menerima ketentuan-Mu ini, Kau ampuni dan dikira sebagai bukti lemahnya kami sebagai hamba-Mu yang berdosa. Semoga kesedihan dan kebimbangan kami dalam waktu-waktu tertentu dalam menempuh ujian ini dinilai sebagai langkah menuju-Mu di jalan mujahadah....
Kami lemah ya Allah… namun Kami tetap yakin Kau menguji kami ini dengan maksud baik...Kau tidak akan menimpakan kesusahan di luar kemampuan kami menanggungnya.
Kami berdoa ya Allah… ujian ini menjadi tebusan pada dosa-dosa kami yang lalu, kini dan akan datang. Sesungguhnya kami ini hamba ya Allah… ujian inilah yang menusuk ke hati lalu mengetuk pintu rasa yang selama ini sudah semakin alpa bahawa kami ini hakikatnya hanyalah seorang hamba yang hina....

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

yoma
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.02.2005
Ahli No: 14789
Posting: 60
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-03-11 21:22


sangat sukar apabila diuji perbezaan pandangan dengan ibubapa...mohon kepada Allah untuk menyelesaikan segala permasalahan yang sukar diungkapkan dengan perkataan tanpa perlu menyakiti orang tua tercinta


-----------------
nuzulrahmatul


Bookmark and Share

  


  Member Information For yomaProfil   Hantar PM kepada yoma   Quote dan BalasQuote

FIRDAUSNUR
WARGA SETIA
Menyertai: 01.05.2005
Ahli No: 16229
Posting: 1085
Dari: kedah darulaman

Kedah  


posticon Posting pada: 24-03-11 21:26


Pada 24-03-11 21:22 , yoma posting:

!!! QUOTE !!!

sangat sukar apabila diuji perbezaan pandangan dengan ibubapa...mohon kepada Allah untuk menyelesaikan segala permasalahan yang sukar diungkapkan dengan perkataan tanpa perlu menyakiti orang tua tercinta



BETULLL.......

SUSAH NAK PIKIAQ BENDA NII....

LAGI PIKIAQ LAGI LAH SERABUTT....

DILEMAAAA........... :sopan:

ANTARA 2..

YANG MANA SATUUU............

PILIHAN IBU BAPA ATAU SENDIRI...

DILEMAA OH DILEMAAA........... :sopan:


IBU BAPA TU DARAH DAGING...

BAKAL MENANTU TU BUKAN DARAH DAGING...

HMMMM.........

:sopan:



Bookmark and Share

  


  Member Information For FIRDAUSNURProfil   Hantar PM kepada FIRDAUSNUR   Quote dan BalasQuote

madyie
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.06.2007
Ahli No: 30270
Posting: 106
Dari: tranung

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 25-03-11 00:15


selisih pendapat baru dikatakan dunia, kalau semua ikut lndasan, slmat lah tren. semua terjadi adalah atas kehendak-Nya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For madyieProfil   Hantar PM kepada madyie   Pergi ke madyie's Website   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 25-03-11 10:45


Kalau kita naggap semua ini akan ada kemanisan dipenghujingnya..Insyaallah, pasti rasa mudah untuk menerima dan menanggap ini ujian dari Yang Maha Esa...

Ibu ayah..kita sayang...kita hormati...
Apalah daya..hati tidak boleh dipaksa2..
tapi apakan daya, Allah sendang menguji kita tentang SABAR dan REDHA...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-03-11 12:00


Pada 25-03-11 10:45 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Kalau kita naggap semua ini akan ada kemanisan dipenghujingnya..Insyaallah, pasti rasa mudah untuk menerima dan menanggap ini ujian dari Yang Maha Esa...

Ibu ayah..kita sayang...kita hormati...
Apalah daya..hati tidak boleh dipaksa2..
tapi apakan daya, Allah sendang menguji kita tentang SABAR dan REDHA...


ketaatan kepada ibubapa selama mana ketaatan itu turut mengundang kita kepada taatkan Allah, andai taat pada ibubapa menuntut kita membelakangkan agama, maka tiada lagi wajid ibubapa ditaati saat itu.

sebelum sabar dan redha...dahulukan dengan usaha. Andai yakin kita dipihak yang benar, teguhlah dengan kebenaran dan pohonlah pertolongan Allah.

bukti paling baik sayang dan cintakan ibubapa, bila kita benar-benar cintakan Allah dan rasulNya.Kerana setiap pembuktian cinta kita pada Allah dan rasul saw, turut mengirim saham pahala kepada ibubapa.


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

NursimplySmile
Warga Rasmi
Menyertai: 21.03.2011
Ahli No: 41153
Posting: 8
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 25-03-11 21:05


Pada 25-03-11 12:00 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-03-11 10:45 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

Kalau kita naggap semua ini akan ada kemanisan dipenghujingnya..Insyaallah, pasti rasa mudah untuk menerima dan menanggap ini ujian dari Yang Maha Esa...

Ibu ayah..kita sayang...kita hormati...
Apalah daya..hati tidak boleh dipaksa2..
tapi apakan daya, Allah sendang menguji kita tentang SABAR dan REDHA...


ketaatan kepada ibubapa selama mana ketaatan itu turut mengundang kita kepada taatkan Allah, andai taat pada ibubapa menuntut kita membelakangkan agama, maka tiada lagi wajid ibubapa ditaati saat itu.

sebelum sabar dan redha...dahulukan dengan usaha. Andai yakin kita dipihak yang benar, teguhlah dengan kebenaran dan pohonlah pertolongan Allah.

bukti paling baik sayang dan cintakan ibubapa, bila kita benar-benar cintakan Allah dan rasulNya.Kerana setiap pembuktian cinta kita pada Allah dan rasul saw, turut mengirim saham pahala kepada ibubapa.





Benar Allah sedang menguji sabar dan redlha..serta bersangka baik terhadap Qada dan Qadarnya....
Setelah segala usaha yang disangkakan sesuai dilakukan, keadaan masih tidak berubah...hati si anak sudah berputus harap, demi kebahagiaan ibu bapa, demi tidak menyakiti at si ibu, segala kehendak diturutkan....

Hanya doa yang dipanjatkan...agar segalanya diberkati di permudahkan....

p/s: hati tidak boleh dipaksa2, bila dipaksa ia akan meronta kesakitan

Bookmark and Share

  


  Member Information For NursimplySmileProfil   Hantar PM kepada NursimplySmile   Quote dan BalasQuote

NursimplySmile
Warga Rasmi
Menyertai: 21.03.2011
Ahli No: 41153
Posting: 8
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 25-03-11 21:09


Pada 24-03-11 07:56 , salabianca posting:

!!! QUOTE !!!

mana ada ibubapa yag tak nak anak mereka bahagia...
sebab tidak mahu jadi anak derhaka sebagi anak...dia tidak membantah...jauh sekali kurang ajar...
kerana menganggap semua ini ujian dari Allah swt..sebab tuelah anak hanya mendiamkan diri...bersedih sendir kerana tidak mahu parent mereka tahu yang anak rasa kesunyian...bersedih..kerana sayangkan ibuayah yang sudah tua...
tidak semua anak yang hanya menurut kata hati...kalau ikut kata hati mesti dia dah xpeduli apa yang perant dia fikirkan..dia yang nak membina rumahtangga....

Apapon, setiap hamba Allah pasti diuji...tak semua pandangan parent kita itu betul..tapi kerana HORMAT pada ibuayah...kita redha..
Allah sedang menguji kita melalui ibubapa...



awak sangat memahami masa.salabianca....:)
btuii..berusaha untuk redha..

Bookmark and Share

  


  Member Information For NursimplySmileProfil   Hantar PM kepada NursimplySmile   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 29-03-11 09:33


terima kasih...NursimplySmile..
sebenarnya bukan semudah yang disangakan...banyak airmata yang pasti akan menitis...
kena selalu muhasabah..kena mendidik hati selalu untuk selalu SABAR...

Tidak ada siapa yang lebih memahami diri kita kecuali Allah swt..Allah lebih faham kita dari diri kita sendiri...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-06-11 11:45


Pada 24-03-11 07:10 , cahaya_pencinta posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum

What ever happens don't blame your parents. You can guide, you can explain but don't be rude. They maybe thinking in a different of way from yours, but they are still your parents.

When it comes to difficulties in getting married because of parent's restriction, people tend to blame their parents, saying that they are this and that, YOU ARE THE ONE being TESTED!

How would you handle all these?

It is true that certain parents are way too demanding, but how will you handle?? By fighting?? By arguing??

Plan. Know your parent better.

I'm not a parent yet, not even anyone's spouse, but sometimes I feel irritated when people keep saying bad things about their parent.

Talk wisely, don't spread bad stories about your parent, ok?


Interesting!.. i'm agree with this posting.

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Moderator: Admin, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» Lelaki yang bagaimana patut dikahwini??

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.234958 saat. Lajunya....