Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-11-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Perbezaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal terletak pada rohaninya. Apa yang difikir menentukan apa yang akan dicapai.
-- Hamka

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: PhoebeGordon
Hari Ini: 0
Semalam: 1
Jumlah Ahli: 43142

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 36
Ahli: 0
Jumlah: 36




  Yang Masuk Ke Sini
lizawati2302: 6 hari yang lalu
Kang: 6 hari yang lalu
sahabat_sejati: 12 hari yang lalu
sadiqah: 16 hari yang lalu
eme86: 20 hari yang lalu
al_hafizahgirl: 24 hari yang lalu
nice_pesan: 27 hari yang lalu
umy_1510: 32 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: PEMBUANGAN BAYI


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» PEMBUANGAN BAYI

Please Mendaftar To Post


Oleh PEMBUANGAN BAYI

rostanmohd
Warga 2 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39839
Posting: 42
Dari: Ipoh

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 22-08-10 01:50


MINTA PENDAPAT kawan-kawan UKHWAH TENTANG HAL INI. HHAL INI SEMAKIN MENJADI2 DI NEGARA KITA INI.SUDAH KEMBALI KE SATU ZAMAN JAHILIAH KEMBALI.SUBAHANAALLAH....


-----------------
Insan yang lemah..........


Bookmark and Share

    


  Member Information For rostanmohdProfil   Hantar PM kepada rostanmohd   Quote dan BalasQuote

Musafir_Ufuk_Timur
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2010
Ahli No: 39841
Posting: 192
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-08-10 14:44


apabila ISLAM dibelakangkan..macam tu lah jadinya...

ISLAM hanya pada nama sekarang ni..sebab tu ramai remaja tak boleh berfikir...

kalau lah ISLAM didahulukan..ALQURAN diutamakan...insyallah..semua ni tak akan jadi..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Musafir_Ufuk_TimurProfil   Hantar PM kepada Musafir_Ufuk_Timur   Quote dan BalasQuote

Aqoo
Warga 1 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37470
Posting: 23
Dari: Melaka

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 24-08-10 13:49


assalamualaikum

hish part macam ni lah aqoo sedih..
ada yang dah pun masuk kes bunuh bayi.. bukan setakat buang saja..
FENOMENA ni rasa hampir SETIAP MINGGU keluar berita.. ada ke patut..

betullah apa yang dikatakan oleh MUSAFIR_UFUK_TIMUR,
Islam tak lagi dijadikan sebagai cara hidup oleh kebanyakan orang islam itu sendiri..


-----------------
Sentiasa Mencari Keredhaan Allah


Bookmark and Share

    


  Member Information For AqooProfil   Hantar PM kepada Aqoo   Quote dan BalasQuote

mujahadah85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.12.2009
Ahli No: 38834
Posting: 149
Dari: shah alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 24-08-10 15:03


Pada 22-08-10 01:50 , rostanmohd posting:

!!! QUOTE !!!

MINTA PENDAPAT kawan-kawan UKHWAH TENTANG HAL INI. HHAL INI SEMAKIN MENJADI2 DI NEGARA KITA INI.SUDAH KEMBALI KE SATU ZAMAN JAHILIAH KEMBALI.SUBAHANAALLAH....



Zaman sekarang mengalahkan zaman jahiliah....

~Zaman jahiliah, manusia menanam bayi perempuan hidup2...

~Zaman sekarang, manusia membuang bayi .... tak kira perempuan atau lelaki..

Mengalahkan sifat binatang yang sayangkan anak-anak mereka dan juga anak-anak binatang lain..seperti kisah leopard dengan babun...leopard memakan babun, tanpa disedari babun tersebut melahirkan anak... leopard jaga anak babun tu...malu betul dengan manusia yang sifatnya mengalahkan binatang :-|

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahadah85Profil   Hantar PM kepada mujahadah85   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-08-10 10:07


umat kini telah dirosakkan oleh sesuatu yang akhirnya membawa mereka kembali ke zaman jahiliyah.. atau jahiliyah moden.. mari sama-sama menilai kesilapan diri..


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

permata_keluarga88
Warga 1 Bintang
Menyertai: 15.06.2010
Ahli No: 39992
Posting: 31

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 25-08-10 14:39


salam....

sedih tengok bayi-bayi yang dibuang oleh mak ayah mereka...
huhuhu Kenapa perlu dibunuh dan buang...
sedangkan ia salah diri ibu bapa si bayi masing-masing uhuhuh
bayi pun nak hidup macam orang lain jugak...huhuh
:(

Bookmark and Share

    


  Member Information For permata_keluarga88Profil   Hantar PM kepada permata_keluarga88   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor  


posticon Posting pada: 28-08-10 09:22


Hari-hari buang ada kes buang bayi.
Bayi tu sudah tentu tempatnya di syurga.
Tapi yang membuangnya tu..
Masalah sosial dah semakin kronik.
Agama dah macam pilihan untuk diikuti atau tidak.
Yang tak solat pun ramai,
yang minum arak pun ramai,
macam manalah masalah sebegini tak makin teruk.


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

    


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

madyie
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.06.2007
Ahli No: 30270
Posting: 106
Dari: tranung

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-08-10 22:47


udah menjadi trend sekarang ni, dan pihak tertentu seolah-olah sekadar mncatatkn dan mmbentangkn kes sahaja tnja tindakan susulan....
...luaskan bidang tugas polis kepada banteras bukan muhrim keluar bersama patut diusulkn di dewan rkyat...
jangan jadi pesta makan gado-gado pula nanti kat sana

kembali kepada ucapan kita sebagai umat Islam:
naik saksi tiada tuhan selain Allah, (berpandukan al-Quran)
dan bersaksi Muhammad pesuruh Allah. ( ikut sunnah )

wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For madyieProfil   Hantar PM kepada madyie   Pergi ke madyie's Website   Quote dan BalasQuote

jgs
Warga Rasmi
Menyertai: 31.08.2010
Ahli No: 40223
Posting: 1
Dari: ipoh mali

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-09-10 07:20


Assalamualaikum....

masalah pembuangan bayi ini dapat diselesaikan denagn kesepaduan tindakan semua pihak yang berkepakaran...
media ... kepakarannya menggunakan keupayaan media
pemimpin ... mengunakan keupayaan dan bakat kepemimpinan mereka
pihak berkuasa.. menggunakan kuasa mereka
ustaz-ustaz... mengunakan kehebatan pengaruh mereka

semua orang kena terlibat dan melakukan dengan bersungguh sungguh
jangan hanya bercakap sahaja atau menulis sahaja
tapi tak pernah nak turun padang bersama membenteras

jika semua pihak bekerjasama dan semua pihak melaksanakan tugas dengan sempurna

perkara ini tak akan berlaku

" buatlah sesuatu itu secara bersungguh-sungguh"

Bookmark and Share

    


  Member Information For jgsProfil   Hantar PM kepada jgs   Quote dan BalasQuote

yoma
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.02.2005
Ahli No: 14789
Posting: 60
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-09-10 22:28


apa peranan media dalam hal ini???memaparkan berita sedemikian setiap hari???

apa peranan pemimpin??macam mana ye??apa mereka kena buat???

siapa pihak berkuasa??polis??jabatan agama??imam??macam mana mereka perlu gunakan kuasa??dengan kuasa yang ada, apa mereka perlu buat??

ustaz-ustaz??apa mereka kena buat??bagi ceramah di tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, kolej, universiti??dekati setiap remaja??apa mereka kena buat??Tanyalah Ustaz......

semua orang???

siapa semua orang???
setiap individu???


sebenarnya dunia diwujudkan oleh sebilangan manusia yang berpengaruh dan manusia yang mudah terpengaruh masuk ke dalam dunia yang diwujudkan itu.......

kuncinya.....disiplinkan diri daripada masuk ke dunia yang diwujudkan oleh manusia yang berpengaruh tetapi hanya lah dunia yang merugikan..

apabila pengaruh hitam mengusai dunia.....di mana ruang untuk yang putih??

tetap ada, cuma kena cari dan kuatkan hati dan jiwa......

itu kena buat sendiri dengan petunjuk Ilahi...

cuma....

Allah dan tetapkan adalah tanggungjawab pemimpin yang berkuasa dan berpengaruh untuk MEWUJUDKAN PERSEKITARAN YANG SELAMAT DAN HARMONI BERPANDUKAN AL QURAN DAN AS SUNNAH YANG TELAH JELAS DIKATAKAN BERPEGANG KEPADA KEDUA-DUANYA, MAKA TIADALAH KESESATAN.........

DARI SITU IA BERMULA...................

KERANA RASULULLAH BUKAN SEKADAR SEORANG BAPA...

BUKAN SEKADAR SEORANG IMAM DI MASJID....

BUKAN SEKADAR 'WARTAWAN' YANG MENGEBAHKAN WAHYU ALLAH....

NAMUN

BAGINDA SEORANG PEMIMPIN YANG MEMILIKI KUASA.....

DAN KEDUDUKAN INILAH PERKARA YANG PERTAMA DIBINCANGKAN DAN DIISI SEBAIK SAHAJA BAGINDA WAFAT.................


-----------------
nuzulrahmatul


Bookmark and Share

    


  Member Information For yomaProfil   Hantar PM kepada yoma   Quote dan BalasQuote

usaidUSAID
Warga 1 Bintang
Menyertai: 11.06.2010
Ahli No: 39972
Posting: 26

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 02-09-10 00:40


bergaul lelaki perempuan tanpa batas
perempuan tak tutup aurat

2 perkara ni kalau disekat (of course melalui pemahamamn hukum islam) insyaALLAH masalah zina dapat diatasi

tapi org besar-besar kat negara kita tak hendak ikut jalan yang islam dah anjur sejak lebih 1000 tahun ni. mereka lebih suka lihat anak isteri berpakaian bergaul berkiblatkan barat
yang merana rakyat lapisan bawah. mereka banyak duit educated pula tu. anak terlanjur tak ada masalah. tau nak buat apa. anak rakyat org kebanaykan terlanjur. nak pergi klinik swasta tak mampu. nak bagitahu parents takut. so buang sendiri2 saja lah jawab nya

Bookmark and Share

    


  Member Information For usaidUSAIDProfil   Hantar PM kepada usaidUSAID   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 02-09-10 16:04


semakin kita jauh dari zaman Rasulullah, semakin jauh kita dari Islam.. semakin jauh rahmat Allah.. semakin kita menghalalkan negara kita ini untuk ditimpa azab.. bantulah kami Ya Allah..


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

missnora
Warga Rasmi
Menyertai: 03.09.2010
Ahli No: 40233
Posting: 7
Dari: melaka

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 03-09-10 13:00


salam.sekarang ni timbul pulak isu ketua menteri melaka berkenaan dengan usul mewujudkan sekolah pelajar mengandong.ramai pihak yang membangkang tapi ura2 macam nak teruskan juga..kalau difikirkan betul-betul banyak yang buruk dr yang baiknya....


-----------------
...salam ukhwahfillahi abadan abada...


Bookmark and Share

    


  Member Information For missnoraProfil   Hantar PM kepada missnora   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 05-09-10 10:05


Pada 03-09-10 13:00 , missnora posting:

!!! QUOTE !!!

salam.sekarang ni timbul pulak isu ketua menteri melaka berkenaan dengan usul mewujudkan sekolah pelajar mengandong.ramai pihak yang membangkang tapi ura2 macam nak teruskan juga..kalau difikirkan betul-betul banyak yang buruk dr yang baiknya....



yup... inilah minda yang tewas. Mereka jadi bodoh kerana menolak Islam dan mengambil hukum kufur.

Bookmark and Share

    


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

mujahadah85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.12.2009
Ahli No: 38834
Posting: 149
Dari: shah alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 01:59


Sedih betul lah..buang bayi macam buang sampah saja :(

Ni lah padahnya kita mengagung2kan pelbagai sambutan...siapa yang menyambut 31 Aug??

Orang yang bekerja menyambut dengan cuti pada hari bekerja..pelajar bercuti dari hari persekolahannya....

Siapa yang menyambut, remaja2 melepak2 sekitar KL..atau tempat2 yang sesuai untuk menyambut kemerdekaan..berpasangan2..

hasilnya....tahun ini, bulan May-present, banyak kes pembuangan bayi..seperti fenomena...Bayi dikandung dalam 8-9bulan...apa yang berlaku 8-9 bulan sebelum bayi dilahirkan? Dimana ibu dan ayah mereka?? Sambut perayaan apa? New year atau Xmas?

Fikirkan lah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahadah85Profil   Hantar PM kepada mujahadah85   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 772
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 06-09-10 14:49


adakah negara kita bakal menjadi seperti negara2 tertentu di barat yang penghuninya yang rosak nilai akhlaknya? minta2 dijauhkan..


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

    


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Quote dan BalasQuote

jojoi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.10.2004
Ahli No: 11668
Posting: 107
Dari: klang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-09-10 23:01


Pada 06-09-10 01:59 , mujahadah85 posting:

!!! QUOTE !!!

Sedih betul lah..buang bayi macam buang sampah saja :(

Ni lah padahnya kita mengagung2kan pelbagai sambutan...siapa yang menyambut 31 Aug??

Orang yang bekerja menyambut dengan cuti pada hari bekerja..pelajar bercuti dari hari persekolahannya....

Siapa yang menyambut, remaja2 melepak2 sekitar KL..atau tempat2 yang sesuai untuk menyambut kemerdekaan..berpasangan2..

hasilnya....tahun ini, bulan May-present, banyak kes pembuangan bayi..seperti fenomena...Bayi dikandung dalam 8-9bulan...apa yang berlaku 8-9 bulan sebelum bayi dilahirkan? Dimana ibu dan ayah mereka?? Sambut perayaan apa? New year atau Xmas?

Fikirkan lah...


Sekarang dah tak kira sambutan apa pun,
Bulan Ramadhan ni pun mereka pakat sambut dalam bilik hotel...
Apa cerita??hmmm...


-----------------
Letakkan akal di depan,bukannya nafsu.Akal setidaknya masih boleh memandu manusia daripada nafsu yang terkadang terbiar tanpa bimbingan...


Bookmark and Share

    


  Member Information For jojoiProfil   Hantar PM kepada jojoi   Quote dan BalasQuote

lily_mawar
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.11.2007
Ahli No: 31741
Posting: 125
Dari: Kebun bunga

singapore   avatar


posticon Posting pada: 16-09-10 00:03


Pembuangan bayi ... Kenapa terjadi nya pekara sedemikian? Kalau nak dikatakan mereka ni kurang pengetahuan agama, mungkin tidak ... sebab saya pernah diberitahu oleh seorang teman, bahawa pelajaran agama adalah pelajaran wajib untuk setiap pelajar islam di Malaysia ... saya pernah diberitahu oleh seorang Habib pekara2 sprt ini berlaku kerana Allah telah cabut rahmat atau keberkatan pada negara yang penghuninya banyak melakukan maksiat ... diantara rahmat atau keberkatan yang Allah cabut ialah sifat ehsan sehinggakan kejadian bunuh berleluasa, hilangnya sifat malu pada kaum wanita sehinggakan mereka tidak merasa bersalah menyerahkan kehormatan diri, pengadilan yang tidak adil ... Itulah sebahagian BALA yang Allah telah timpakan kepada umat Islam tanpa kita semua sedari ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For lily_mawarProfil   Hantar PM kepada lily_mawar   Quote dan BalasQuote

lily_mawar
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.11.2007
Ahli No: 31741
Posting: 125
Dari: Kebun bunga

singapore   avatar


posticon Posting pada: 16-09-10 00:03


Pembuangan bayi ... Kenapa terjadi nya pekara sedemikian? Kalau nak dikatakan mereka ni kurang pengetahuan agama, mungkin tidak ... sebab saya pernah diberitahu oleh seorang teman, bahawa pelajaran agama adalah pelajaran wajib untuk setiap pelajar islam di Malaysia ... saya pernah diberitahu oleh seorang Habib pekara2 sprt ini berlaku kerana Allah telah cabut rahmat atau keberkatan pada negara yang penghuninya banyak melakukan maksiat ... diantara rahmat atau keberkatan yang Allah cabut ialah sifat ehsan sehinggakan kejadian bunuh berleluasa, hilangnya sifat malu pada kaum wanita sehinggakan mereka tidak merasa bersalah menyerahkan kehormatan diri, pengadilan yang tidak adil ... Itulah sebahagian BALA yang Allah telah timpakan kepada umat Islam tanpa kita semua sedari ...

Bookmark and Share

    


  Member Information For lily_mawarProfil   Hantar PM kepada lily_mawar   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.105368 saat. Lajunya....