Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 14-11-2018  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Orang-orang yang suka memuji dan mengampu bukan kawan sejati, kerana merosakkan hati kawannya.
-- -- Saidina Ali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Alai_Syafa
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43068

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 34
Ahli: 0
Jumlah: 34




  Yang Masuk Ke Sini
RedPetunia: 1 hari, 1 jam, 28 minit yang lalu
IbnuKhaldun: 1 hari, 8 jam, 28 minit yang lalu
sahabat_amin: 3 hari yang lalu
Gorodkovie: 5 hari yang lalu
Swarig123: 8 hari yang lalu
sunan-faqih: 14 hari yang lalu
ajefikrah: 19 hari yang lalu
Kang: 21 hari yang lalu
owl_UM: 23 hari yang lalu
rasian: 27 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Tumbangkan kerajaan sedia ada, taraf hidup rakyat akan meningkat


Carian Forum

Moderator: Admin, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Tumbangkan kerajaan sedia ada, taraf hidup rakyat akan meningkat

Please Mendaftar To Post


Oleh Tumbangkan kerajaan sedia ada, taraf hidup rakyat akan meningkat

xeeL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.10.2006
Ahli No: 26838
Posting: 105

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 05-06-10 08:22


Mari kita tumbangkan kerajaan sedia ada, Insya-Allah taraf hidup rakyat akan meningkat, semua berikut pasti tercapai:

1. Harga gula, tepung, minyak masak, cili, beras, ... tidak akan naik. 5 - 10 tahun lagi pun tak akan naik... kerajaan baru tak cekik darah.. prihatin rakyat.. kerajaan baru tak akan naikkan harga barang walau apa pun yang berlaku. Kerajaan baru akan beri subsidi...

2. Harga petrol pun tidak akan naik... tidak kira anda orang kaya atau miskin, subsidi akan terus diberi. Kalau harga minyak petrol dunia naik... kerajaan baru akan tambah subsidi... anda tidak perlu risau... kerajaan baru tidak akan bebankan rakyat

3. Kerajaan baru akan hapuskan tol. Konsesi sedia ada akan dihapuskan. Kerajaan baru akan bayar pemegang konsesi supaya rakyat dapat nikmati tol secara percuma..

4. Gaji setiap orang di malaysia akan ditingkatkan.. kerajaan baru akan naikkan gaji kaki tangannya. Kerajaan baru akan tingkatkan elaun, tingkatkan gaji, dan sebagainya.

5. Kerajaan baru akan turunkan harga tarif elektrik dan air. Kalau boleh, kerajaan baru akan bagi elektrik atau air secara percuma. Kami akan bayar syarikat air/elektirk. Rakyat tak perlu risau..

6. Kerajaan baru akan turunkan cukai serta hapuskan bagi mereka yang berpendapatan rendah. Tiada lagi cukai di restoran-restoran. Rakyat akan bayar harga murah untuk makanan. Barang-barang import akan lebih murah untuk wujudkan pasaran kompetetif dengan peniaga tempatan. Peniaga tempatan tidak akan gulung tikar kerana kami akan bantu mereka. Kami akan beri suntikan modal untuk mereka.


Kerajaan baru malaysia, kami prihatin.......







- RIP Kerajaan baru malaysia (2012 - 2013)
{bankrap selepas setahun memerintah}

Bookmark and Share

  


  Member Information For xeeLProfil   Hantar PM kepada xeeL   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 07-06-10 11:57


hahahaha...... ni patutnya letak kat bahagian lawak..... tau tak apa.... entah-entah tak sampai setahun. tak mahsyuk lah macam ni.... rakyat seronok kejap saja....


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

  


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

didad
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.07.2003
Ahli No: 1966
Posting: 114
Dari: penang

Selangor  


posticon Posting pada: 07-06-10 12:26


salam...

saya kira ini adalah perkara yang perlu dipandang berat dari pihak pakatan rakyat.ya...ulasan diatas seolah-olah memerli pakatan rakyat..tapi secara realistiknya kerajaan baru juga saya jamin tidak akan berbuat seperti kenyataan di atas...

tidak dinafikan kerjaan sekarang tidak mampu menampung ketirisan kewangan negara sama ada disebabkan budaya mereka sendiri atau permintaan dari rakyat sendiri...

tapi dasar yang dipakai saya rasa tidak perlu diubah secara drastik..dengan kata lain jika ingin memerintah jangan janji perkara yang kita tidak boleh lakukan atau mustahil lakukan...dalam masa yang sama congak apa yang perlu supaya kita tidak tumbang di pilihan raya seterusnya...

Bookmark and Share

  


  Member Information For didadProfil   Hantar PM kepada didad   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 07-06-10 12:33


Pada 07-06-10 12:26 , didad posting:

!!! QUOTE !!!

salam...

saya kira ini adalah perkara yang perlu dipandang berat dari pihak pakatan rakyat.ya...ulasan diatas seolah-olah memerli pakatan rakyat..tapi secara realistiknya kerajaan baru juga saya jamin tidak akan berbuat seperti kenyataan di atas...

tidak dinafikan kerjaan sekarang tidak mampu menampung ketirisan kewangan negara sama ada disebabkan budaya mereka sendiri atau permintaan dari rakyat sendiri...

tapi dasar yang dipakai saya rasa tidak perlu diubah secara drastik..dengan kata lain jika ingin memerintah jangan janji perkara yang kita tidak boleh lakukan atau mustahil lakukan...dalam masa yang sama congak apa yang perlu supaya kita tidak tumbang di pilihan raya seterusnya...


ye ke???????????? awat tak terpikir pulak.... hihihi


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

  


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 07-06-10 13:27


kemudian malaysia akan di iktiraf sebagai negara subsidi..

Bookmark and Share

  


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 07-06-10 14:34


rasanya semua tu tak mustahil berlaku, kalau pemimpin boleh memimpin negara dengan adi dan mengikut hukum islam, tak mengamalkan rasuah. tapi benda tu akan jadi mustahil kalau kita masih berpikirn negatif dan negatif..

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 07-06-10 14:53


seperti yang ada sekarang sikit subsidi yang diberi membuatkan masyarakat menjadi malas. apakah akan berlaku jika subsidi penuh dibagi. tahap kemalasan semakin tinggi.

Bookmark and Share

  


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

didad
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.07.2003
Ahli No: 1966
Posting: 114
Dari: penang

Selangor  


posticon Posting pada: 07-06-10 16:37


siapa ada figure berapa banyak subsidi yang diber kepada rakyat malaysia?

Bookmark and Share

  


  Member Information For didadProfil   Hantar PM kepada didad   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 07-06-10 16:53


Pada 07-06-10 14:53 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

seperti yang ada sekarang sikit subsidi yang diberi membuatkan masyarakat menjadi malas. apakah akan berlaku jika subsidi penuh dibagi. tahap kemalasan semakin tinggi.


boleh bagi tau tak dari statistik mana kata rakyat sekarang makin malas di sebabkan dapat subsidi?

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 07-06-10 20:46


Pada 07-06-10 14:53 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

seperti yang ada sekarang sikit subsidi yang diberi membuatkan masyarakat menjadi malas. apakah akan berlaku jika subsidi penuh dibagi. tahap kemalasan semakin tinggi.




hello dan assalamualaikum bezita.........subsidi tu adalah tanggungjawab kerajaan kepada rakyat.....sebab yang kerajaan pakai tu adalah DUIT RAKYAT.

ada faham???

terserlah lagi kebebalan bezita :lol: :lol: :lol: :lol:


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 09-06-10 15:47


statistik ?
boleh pergi ke kampung2 ..
subsidi baja , benih dan mesin diberikan untuk memulakan kerja-kerja bertani..
(kebiasaan diberi sebagai permulaan).. selepas dapat hasil sepatutnya hasil tu digunakan untuk rolling semula. tapi kebanyakan mereka tak buat dan malas kerana mengharapkan bantuan penuh baru nak buat semula.

berapa banyak subsidi diberikan kepada penduduk kampung yang kebanyakan melayu tapi tak digunakan sebaiknya.

cuba perhatikan kepada bangsa lain. peruntukan subsidi kepada mereka amat kurang. itu menyebabkan semangat mereka bekerja amat kuat. perhatikan sendiri.statistik tak diperlukan. pemerhatian amat diperlukan. statistik boleh menipu. mata hati kita sendiri melihat tak boleh menipu.

rashdin yang hebat.. tak habis denagn istilah duit rakyat. Aku akui duit aku terlibat dalam tax. kalau hidup semua nak subsidi. boleh goyang kaki sajalah selepas ini.

Bookmark and Share

  


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 09-06-10 15:48


Some of you are supporting the proposal to cut govt subsidies.... some of you are not sure... so, please read the following......

    
    
PEMANDU and Idris Jala are actually right to say that cutting subsidies could lower Malaysia’s debts, but the cuts will ONLY BE successful if leakages from corruption are plugged first.
    
For example, govt. subsidies are being given to Independent Power Producers (IPP), so that they can supply electricity to TNB and earn profits. The govt subsidies to the IPPs are worth RM13 billion every year. These include cheaper Petronas gas supplied to them.
    
There is a 20-year interest free loan of RM 320 million given to SYABAS, the Selangor water company. SYABAS is also a privatized company, why does the govt subsidise it by giving it 20 years of loan, free of interest?
    
The total deficit the government need to cover amount to RM47 billion. The total subsidy is about RM74 million. Removing the subsidies will NOT help reducing the deficits a lot, but a lot of poor and middle-class Malaysians will be affected....     Details of subsidies are Social (RM42.8 billion), fuel (RM23.5 billion), Infrastructure (RM4.8 billion) and essential food (RM3.4 billion).     If this amount includes subsidies for health services, thenPEMANDU must review the market price of medicine and pharmaceuticals and compare that with the price the Ministry of Health is buying.

    
In 2008, global price for crude is about USD140 apa barrel, and the fuel subsidy the government have to bear was RM17 million. Today the global price for crude is about USD70 apa barrel, yet the govt. fuel subsidy is RM23.5 billion. Why?



Have we forgotten that recently the govt has spent RM8 billion on purchasing armoured vehicles and tanks? And another RM3.4 billion for the submarine that could not dive?     Idris Jala claimed Malaysia consume more fuel apa capita than many countries. That is correct. But, has the government made serious effort to combat the fuel subsidy leakage?    



Take fishing fuel subsidy in Sabah as example. There are 1,200 trawlers registered with the Fisheries’ department. However, there are only 200 real trawlers (physically present), this means there are 1,000 phantom trawlers enjoying fuel subsidies. How sure is Idris Jala that similar phantom trawlers do not exist in Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) registry throughout the country? And the govt is telling you that it is subsidising RM12,900 apa household apa year!



Have we also forgotten the Auditor-General's Report that revealed the govt. actually spentRM500 to purchase 1 unit of screwdriver, or the same govt car being pumped to full tank twice in just 1 minute apart, or Port Klang Free Zone's project that has ballooned to over RM4.6 billion from original budget of RM1.1 billion?



Today, when you drive thru Damansara-Puchong Highway (LDP), you pay RM 1.60. The govt said that you get 50 sen subsidy, else it should be RM 2.10. But, LDP was built with RM 1.42 billion, with a concession period of 1996-2030. And, the govt. is paying out RM 2.6 billion every year in subsidy to the highway company.     So, if the govt subsidy is removed, you will pay RM2.10 each time you pass thru LDP. So the question is, who approved and signed the contract with the highway company? Who agreed with such toll rates?




In the UK, British students paid subsidised university fees. International students there paid fees between 8000-10,000 pounds apa year.     In Malaysia, local students took PTPTN loans of about RM21,000 for 3-year undergraduate studies. Foreign students paid only about RM15,000-RM17,000 for the entire 3 year of studies. The govt. is subsidising foreign students so that we can become the education hub. Why use taxpayer's money to subsidise foreign students? Why foreigners can get subsidised medical care at govt hospitals?



And, it's not just govt is proposing to reduce our subsidies, we are actually already subsidising govt projects!     Let's take ERL (express train from KL Sentral to KLIA) for example. Did you know that each time you use LCCT in Sepang, RM5 of your airport tax actually goes to subsidising the ERL? LCCT passengers like yourself who don't use ERL are subsidising the ERL train service! I am not bluffing you, this has been confirmed by the Finance Ministry. Why are you paying subsidy to something that you don't use?



The govt spent RM1 billion in sugar subsidy in 2009. But let's don't forget, Malaysia's sugar is now controlled by govt's BERNAS after Robert Kuok sold off his entire sugar monopoly. So, that RM1 billion subsidy is actually for BERNAS's profits, which of course means "come out from left pocket, go to the right pocket".     But remove the sugar subsidy means most food prices will go up. Our sugar price may be lower in the region, but our fresh graduates salary is also among the lowest in the region! And our food prices is already among the highest in the region. Just ask any tourist in KL if they find Malaysian foods are cheap or not.
According to Idris Jala, the government debt stands at RM362 billion and rising and may reach RM1.158 trillion by 2019 and the possibility that Malaysia may go bankrupt after the Greece footsteps.     Actually this is against the statement made by Najib recently where he assures the nation that Malaysia is not affected by the Greece contagion. Why the contrast?

Actually, it is true that Malaysia is one of the most subsidised nations in the world. But think again, where else in the world that you can find so many tolled roads in every corner of the city?     Where else you can find foreign students subsidised in universities? Where else you can a govt spending billions here and there, and tell you that "we are going bankrupt" because of subsidies?

Last week, we were told that Malaysia is 10th most competitive country in the world. But has anyone told you that 2 days ago, Malaysia has been ranked 102 (out of total 152 countries) in terms of average Internet speed? We are 18 times slower than South Korea! (Thailand at 63rd, Philippines 90th, China 76th, Spore 31st, Taiwan 36th).    




Do you really still want your subsidies to be cut?

Bookmark and Share

  


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

izdham
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 14
Posting: 1521
Dari: german

germany  


posticon Posting pada: 09-06-10 19:27


Pada 09-06-10 15:47 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

statistik ?
boleh pergi ke kampung2 ..
subsidi baja , benih dan mesin diberikan untuk memulakan kerja-kerja bertani..
(kebiasaan diberi sebagai permulaan).. selepas dapat hasil sepatutnya hasil tu digunakan untuk rolling semula. tapi kebanyakan mereka tak buat dan malas kerana mengharapkan bantuan penuh baru nak buat semula.

berapa banyak subsidi diberikan kepada penduduk kampung yang kebanyakan melayu tapi tak digunakan sebaiknya.

cuba perhatikan kepada bangsa lain. peruntukan subsidi kepada mereka amat kurang. itu menyebabkan semangat mereka bekerja amat kuat. perhatikan sendiri.statistik tak diperlukan. pemerhatian amat diperlukan. statistik boleh menipu. mata hati kita sendiri melihat tak boleh menipu.

rashdin yang hebat.. tak habis denagn istilah duit rakyat. Aku akui duit aku terlibat dalam tax. kalau hidup semua nak subsidi. boleh goyang kaki sajalah selepas ini.


mungkin saudara dah senang lenang sekarang dah kaya serta mungkin nanti akan tersenarai antara 10 org terkaya di Malaysia. yelah tak mharap subsidi tak goyang kaki macam org melayu...

saudara sendiri kata statistik boleh menipu, so apa yang di katakan kan oleh idris jala tu boleh di anggap menipu, kerana PM kata ekonomi malaysia naik berbanding tahun2 sebelum2 ni atau PM kita tu yang tipu??

org kampung dapat subsidi??? berapa kerat sangat org kampung yang dapat baja tu? melainkan yang duduk bawah rancangan kerajaan seperti FELDA.

Bookmark and Share

  


  Member Information For izdhamProfil   Hantar PM kepada izdham   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 09-06-10 20:08


Pada 09-06-10 15:47 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

statistik ?
boleh pergi ke kampung2 ..
subsidi baja , benih dan mesin diberikan untuk memulakan kerja-kerja bertani..
(kebiasaan diberi sebagai permulaan).. selepas dapat hasil sepatutnya hasil tu digunakan untuk rolling semula. tapi kebanyakan mereka tak buat dan malas kerana mengharapkan bantuan penuh baru nak buat semula.

berapa banyak subsidi diberikan kepada penduduk kampung yang kebanyakan melayu tapi tak digunakan sebaiknya.

cuba perhatikan kepada bangsa lain. peruntukan subsidi kepada mereka amat kurang. itu menyebabkan semangat mereka bekerja amat kuat. perhatikan sendiri.statistik tak diperlukan. pemerhatian amat diperlukan. statistik boleh menipu. mata hati kita sendiri melihat tak boleh menipu.

rashdin yang hebat.. tak habis denagn istilah duit rakyat. Aku akui duit aku terlibat dalam tax. kalau hidup semua nak subsidi. boleh goyang kaki sajalah selepas ini.


Saudara Bezita kalau nak cakap biar ada maklumat . kerajaan menipu petani dengan subsidi . Sebenarnya kerajaan BN kenakan cukai yang tinggi terhadap Racun / Baja / Jentera Tani . Mengapa kerajaan kenakan cukai tinggi kemudian bagi balik cukai tu dalam bentuk subsidi ? Thailand tidak mengenakan cukai bagi barang2 pertanian sebab tu kerajaan Thailand tak perlu beri subsidi untuk baja / racun dan jentera tani .

Kalau di Thailand dalam RM 4k - 8k anda dah mampu memiliki jentera pembajak . Tapi di Malaysia kena ada 12k-18k untuk memiliki jentera pembajak . Akibatnya petani bergantung kepada orang kaya kampung dan bayar upah kepada toke2 ini . Racun serangga di thailand dan baja organik di sana murah hampir separuh harga dari Malaysia . Kenapa ? kerajaan sana tak kenakan cukai jadi mereka tak perlu nak subsidikan .

Inilah taktik kerajaan BN beri subsidi dari cukai yang diambil semata-mata nak tunjuk tanpa kerajaan BN maka melaratlah rakyat Malaysia . Bayangkan .. nak beli traktor pun anda perlu Berpuluh ribu sedangkan di Thailand hanya sekitar belasan ribu sahaja , ditambah pula alat ganti yang murah .

Jadi siapa menipu siapa ... ?

Bookmark and Share

  


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 10-06-10 15:55


alaa.... tak perlu bertikam lidah.... memang ada dapat subsidi dia jual kat orang lain... ada yang dapat subsidi dia rajin..... manusia tak semua baik, tak semua jahat... anda pasti semua pemimpin parti pembangkang baik??? anda pasti semua pemimpin kita jahat??? mesti ada tak kena dan mesti ada yang kena kan??? tapi yang pasti, parti pembangkang HARUS wujud di negara ini untuk memastikan kita tak digelar negara KOMUNIS..... assalammualaikum


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

  


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 10-06-10 16:26


Pada 10-06-10 15:55 , tou_aii posting:

!!! QUOTE !!!

alaa.... tak perlu bertikam lidah.... memang ada dapat subsidi dia jual kat orang lain... ada yang dapat subsidi dia rajin..... manusia tak semua baik, tak semua jahat... anda pasti semua pemimpin parti pembangkang baik??? anda pasti semua pemimpin kita jahat??? mesti ada tak kena dan mesti ada yang kena kan??? tapi yang pasti, parti pembangkang HARUS wujud di negara ini untuk memastikan kita tak digelar negara KOMUNIS..... assalammualaikum


tou aii2,anda ni terlepas perkembangan ke???

pemimpin pembangkang yang anda cakap tu kurang2 tak pernah curi duit rakyat,menolak judi dan menolong rakyat dan ada yang sanggup masuk penjara 6 tahun demi melawan kemungkaran terutama dari si MAHATUA TERKUTUK tu bersama2 kroni2........

pemimpin kita ada ramai yang ada share dengan tokey2 judi,rasuah,bom orang dengan C4,menggadai tanah rizab dan pusaka kepada negara luar dan kroni,tipu rakyat hidup2.....semua yang jahat ni adalah hasil daripada didikian MAHATUA TERKUTUK tu..


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

didad
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.07.2003
Ahli No: 1966
Posting: 114
Dari: penang

Selangor  


posticon Posting pada: 10-06-10 16:34


Pada 09-06-10 20:08 , alhikam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 09-06-10 15:47 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

statistik ?
boleh pergi ke kampung2 ..
subsidi baja , benih dan mesin diberikan untuk memulakan kerja-kerja bertani..
(kebiasaan diberi sebagai permulaan).. selepas dapat hasil sepatutnya hasil tu digunakan untuk rolling semula. tapi kebanyakan mereka tak buat dan malas kerana mengharapkan bantuan penuh baru nak buat semula.

berapa banyak subsidi diberikan kepada penduduk kampung yang kebanyakan melayu tapi tak digunakan sebaiknya.

cuba perhatikan kepada bangsa lain. peruntukan subsidi kepada mereka amat kurang. itu menyebabkan semangat mereka bekerja amat kuat. perhatikan sendiri.statistik tak diperlukan. pemerhatian amat diperlukan. statistik boleh menipu. mata hati kita sendiri melihat tak boleh menipu.

rashdin yang hebat.. tak habis denagn istilah duit rakyat. Aku akui duit aku terlibat dalam tax. kalau hidup semua nak subsidi. boleh goyang kaki sajalah selepas ini.


Saudara Bezita kalau nak cakap biar ada maklumat . kerajaan menipu petani dengan subsidi . Sebenarnya kerajaan BN kenakan cukai yang tinggi terhadap Racun / Baja / Jentera Tani . Mengapa kerajaan kenakan cukai tinggi kemudian bagi balik cukai tu dalam bentuk subsidi ? Thailand tidak mengenakan cukai bagi barang2 pertanian sebab tu kerajaan Thailand tak perlu beri subsidi untuk baja / racun dan jentera tani .

Kalau di Thailand dalam RM 4k - 8k anda dah mampu memiliki jentera pembajak . Tapi di Malaysia kena ada 12k-18k untuk memiliki jentera pembajak . Akibatnya petani bergantung kepada orang kaya kampung dan bayar upah kepada toke2 ini . Racun serangga di thailand dan baja organik di sana murah hampir separuh harga dari Malaysia . Kenapa ? kerajaan sana tak kenakan cukai jadi mereka tak perlu nak subsidikan .

Inilah taktik kerajaan BN beri subsidi dari cukai yang diambil semata-mata nak tunjuk tanpa kerajaan BN maka melaratlah rakyat Malaysia . Bayangkan .. nak beli traktor pun anda perlu Berpuluh ribu sedangkan di Thailand hanya sekitar belasan ribu sahaja , ditambah pula alat ganti yang murah .

Jadi siapa menipu siapa ... ?


haha...anda yakin betul ke kat thailand boleh dapat jentera pembajak hanya dengan harga RM4-8k?
harga baja di thailand lebih murah?
anda tau ke sama ada baja thailand dan baja malaysia mempunyai komposisi yang berbeza?
racun thailand mempunyai piawaian seperti baja di malaysia?

memang patutlah anda ditipu dengan kerajaan BN berkenaan subsidi ini...

Bookmark and Share

  


  Member Information For didadProfil   Hantar PM kepada didad   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 11-06-10 21:39


Pada 10-06-10 16:34 , didad posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 09-06-10 20:08 , alhikam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 09-06-10 15:47 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

statistik ?
boleh pergi ke kampung2 ..
subsidi baja , benih dan mesin diberikan untuk memulakan kerja-kerja bertani..
(kebiasaan diberi sebagai permulaan).. selepas dapat hasil sepatutnya hasil tu digunakan untuk rolling semula. tapi kebanyakan mereka tak buat dan malas kerana mengharapkan bantuan penuh baru nak buat semula.

berapa banyak subsidi diberikan kepada penduduk kampung yang kebanyakan melayu tapi tak digunakan sebaiknya.

cuba perhatikan kepada bangsa lain. peruntukan subsidi kepada mereka amat kurang. itu menyebabkan semangat mereka bekerja amat kuat. perhatikan sendiri.statistik tak diperlukan. pemerhatian amat diperlukan. statistik boleh menipu. mata hati kita sendiri melihat tak boleh menipu.

rashdin yang hebat.. tak habis denagn istilah duit rakyat. Aku akui duit aku terlibat dalam tax. kalau hidup semua nak subsidi. boleh goyang kaki sajalah selepas ini.


Saudara Bezita kalau nak cakap biar ada maklumat . kerajaan menipu petani dengan subsidi . Sebenarnya kerajaan BN kenakan cukai yang tinggi terhadap Racun / Baja / Jentera Tani . Mengapa kerajaan kenakan cukai tinggi kemudian bagi balik cukai tu dalam bentuk subsidi ? Thailand tidak mengenakan cukai bagi barang2 pertanian sebab tu kerajaan Thailand tak perlu beri subsidi untuk baja / racun dan jentera tani .

Kalau di Thailand dalam RM 4k - 8k anda dah mampu memiliki jentera pembajak . Tapi di Malaysia kena ada 12k-18k untuk memiliki jentera pembajak . Akibatnya petani bergantung kepada orang kaya kampung dan bayar upah kepada toke2 ini . Racun serangga di thailand dan baja organik di sana murah hampir separuh harga dari Malaysia . Kenapa ? kerajaan sana tak kenakan cukai jadi mereka tak perlu nak subsidikan .

Inilah taktik kerajaan BN beri subsidi dari cukai yang diambil semata-mata nak tunjuk tanpa kerajaan BN maka melaratlah rakyat Malaysia . Bayangkan .. nak beli traktor pun anda perlu Berpuluh ribu sedangkan di Thailand hanya sekitar belasan ribu sahaja , ditambah pula alat ganti yang murah .

Jadi siapa menipu siapa ... ?


haha...anda yakin betul ke kat thailand boleh dapat jentera pembajak hanya dengan harga RM4-8k?
harga baja di thailand lebih murah?
anda tau ke sama ada baja thailand dan baja malaysia mempunyai komposisi yang berbeza?
racun thailand mempunyai piawaian seperti baja di malaysia?

memang patutlah anda ditipu dengan kerajaan BN berkenaan subsidi ini...


Petani2 sempadan ini sebelum ini memang mudah dapatkan racun dr sana ...tapi sayangnya sekarang tak boleh tapi yang mushkilnya toke2 cina boleh pulak jual racun tu . Nak kata komposisi berbeza ka tak berbeza ka yang pastinya kesuburan tu lebih lagi lah .. tak tau kalau saudara pun ada pergi ke thailand dan bawa balik baja buat bandingan .

Kalau betul kerajaan taknak bagi subsidi .. Kenapa tak biarkan bahan2 pertanian dibawa masuk dari thailand tanpa dikenakan cukai ?

Saudara dah pergi ka ke thailand ? harga kubota tu biasa saja . Hampir semua petani ada kubota dan bawa bahan2 pertanian naik pick up isuzu atau mitsubishi atau mazda . Kalaiu kat Malaysia ini kontraktor @ tukang dapat tender saja selalunya naik storm .. kalau petani buat bendang 8 relong belum tentu lagi . kat sana mana ada cukai kenderaan sampai 100 % .. jadi tak perlu kerajaan nak subsidi minyak lagi ..

Bookmark and Share

  


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 12-06-10 18:31


Ini bukan permasalahan Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat.
Ideologi yang dibawa BN mahupun PR kedua-duanya masih lagi kapitalisme. Cuma BN dengan pendekatan lama yang dah berkarat dan berketuat dilumuti semangat assobiyah bangsa. Sedangkan PR terutama PKR dan DAP membawa aspirasi kapitalisme yang lebih segar dan lebih murni kesekularannya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 13-06-10 11:09


Zainial Hafisd
--- WAJIB BACA ---

'Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Surat khabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikut boyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi ... See Moresekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 saja, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.

Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan sistem perundangan dan kehakiman kita sendiri.Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad

2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak. Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal ... Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible.. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. tak ada apa yang pelik pada dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

'Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian.'

Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri hairan macamana dia boleh murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan....

Butiran asal permohonan.......

Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.

Sebab yang dia beri, 'Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam.'

Perenggan 23: 'Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik'.

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syarak' dengan undang-undang sivil, undang-undang syarak' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tu tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan: 'Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syarak'.

Apakah yang boleh kita lakukan untuk membanteras gejala murtad ini? walhal undang-undang negara kita tidak mampu untuk memberi jaminan gejala murtad ini akan berhenti! Apakah yang akan terjadi kepada anak cucu kita pada masa akan datang? sanggupkah anda melihat saudara seagama kita menjadi murtad...

Sama-samalah kita renungkan perkara ini semoga umat islam di negara ini dilindungi oleh Allah s.w.t. TAKBIR!!!


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

bezita
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.11.2009
Ahli No: 38270
Posting: 149
Dari: KL

maldives   avatar


posticon Posting pada: 14-06-10 08:44


Pada 10-06-10 16:26 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-06-10 15:55 , tou_aii posting:

!!! QUOTE !!!

alaa.... tak perlu bertikam lidah.... memang ada dapat subsidi dia jual kat orang lain... ada yang dapat subsidi dia rajin..... manusia tak semua baik, tak semua jahat... anda pasti semua pemimpin parti pembangkang baik??? anda pasti semua pemimpin kita jahat??? mesti ada tak kena dan mesti ada yang kena kan??? tapi yang pasti, parti pembangkang HARUS wujud di negara ini untuk memastikan kita tak digelar negara KOMUNIS..... assalammualaikum


tou aii2,anda ni terlepas perkembangan ke???

pemimpin pembangkang yang anda cakap tu kurang2 tak pernah curi duit rakyat,menolak judi dan menolong rakyat dan ada yang sanggup masuk penjara 6 tahun demi melawan kemungkaran terutama dari si MAHATUA TERKUTUK tu bersama2 kroni2........

pemimpin kita ada ramai yang ada share dengan tokey2 judi,rasuah,bom orang dengan C4,menggadai tanah rizab dan pusaka kepada negara luar dan kroni,tipu rakyat hidup2.....semua yang jahat ni adalah hasil daripada didikian MAHATUA TERKUTUK tu..



macamana lah pembangkang nak curi duit rakyat ? kuasa tak ada ditangan mereka lagi. kalau ada tak tau lah bagaimana? kan...ehehhhhe... tapi kelantan dan kedah masih boleh direspek lagi berkenaan dengan makan duit ni. selangor ...tak tau lagi....baru sepenggal...dah macam-macam kes..

Bookmark and Share

  


  Member Information For bezitaProfil   Hantar PM kepada bezita   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 15-06-10 19:52


Pada 14-06-10 08:44 , bezita posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-06-10 16:26 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-06-10 15:55 , tou_aii posting:

!!! QUOTE !!!

alaa.... tak perlu bertikam lidah.... memang ada dapat subsidi dia jual kat orang lain... ada yang dapat subsidi dia rajin..... manusia tak semua baik, tak semua jahat... anda pasti semua pemimpin parti pembangkang baik??? anda pasti semua pemimpin kita jahat??? mesti ada tak kena dan mesti ada yang kena kan??? tapi yang pasti, parti pembangkang HARUS wujud di negara ini untuk memastikan kita tak digelar negara KOMUNIS..... assalammualaikum


tou aii2,anda ni terlepas perkembangan ke???

pemimpin pembangkang yang anda cakap tu kurang2 tak pernah curi duit rakyat,menolak judi dan menolong rakyat dan ada yang sanggup masuk penjara 6 tahun demi melawan kemungkaran terutama dari si MAHATUA TERKUTUK tu bersama2 kroni2........

pemimpin kita ada ramai yang ada share dengan tokey2 judi,rasuah,bom orang dengan C4,menggadai tanah rizab dan pusaka kepada negara luar dan kroni,tipu rakyat hidup2.....semua yang jahat ni adalah hasil daripada didikian MAHATUA TERKUTUK tu..



macamana lah pembangkang nak curi duit rakyat ? kuasa tak ada ditangan mereka lagi. kalau ada tak tau lah bagaimana? kan...ehehhhhe... tapi kelantan dan kedah masih boleh direspek lagi berkenaan dengan makan duit ni. selangor ...tak tau lagi....baru sepenggal...dah macam-macam kes..


di selangor,semua kes2 tu adalah tinggalan kerajaan dulu.jadi kerajaan sekarang terpaksa bersihkan


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

pukau
WARGA SETIA
Menyertai: 09.06.2004
Ahli No: 9369
Posting: 643
Dari: KL

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 05-10-10 15:57


Pada 12-06-10 18:31 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Ini bukan permasalahan Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat.
Ideologi yang dibawa BN mahupun PR kedua-duanya masih lagi kapitalisme. Cuma BN dengan pendekatan lama yang dah berkarat dan berketuat dilumuti semangat assobiyah bangsa. Sedangkan PR terutama PKR dan DAP membawa aspirasi kapitalisme yang lebih segar dan lebih murni kesekularannya.

Kapitalisma pada tahap asli dan suci murni lagi bahaya. Memang sengsara rakyat bawahan.


-----------------
sepi itu indah


Bookmark and Share

  


  Member Information For pukauProfil   Hantar PM kepada pukau   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 06-10-10 06:51


Pada 05-10-10 15:57 , pukau posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 12-06-10 18:31 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Ini bukan permasalahan Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat.
Ideologi yang dibawa BN mahupun PR kedua-duanya masih lagi kapitalisme. Cuma BN dengan pendekatan lama yang dah berkarat dan berketuat dilumuti semangat assobiyah bangsa. Sedangkan PR terutama PKR dan DAP membawa aspirasi kapitalisme yang lebih segar dan lebih murni kesekularannya.

Kapitalisma pada tahap asli dan suci murni lagi bahaya. Memang sengsara rakyat bawahan.



Rakyat yang hidup 'sejahtera' dan 'bahagia' dalam sistem kapitalisme adalah lebih merbahaya kerana akan merasa selesa didalamnya. Berbeza kesusahan hidup akan membuat umat melihat kerosakan sistem ini, terutama umat Islam akan melihat Islam sebagai alternatif atau penyelesai terbaik.

Dalam mana-mana pemerintah kapitalisme ini, memberikan 'kesejahteraan' dan 'kebahagian' kepada rakyat adalah elemen penting untuk sesebuah pemerintah kekal lama dan stabil. Bagi konteks Malaysia, BN telah hilang kepercayaan rakyat apabila tidak dapat menyogokkan itu semua. Sayangnya, PR datang juga tetap membawa alternatif sekular cuma diberi nafas baru.

'Jaga Diri, Hiasi Peribadi'

wuzara,
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

mas_ayu
WARGA SETIA
Menyertai: 30.01.2007
Ahli No: 28444
Posting: 1063
Dari: :pAhaNG DaRuL MaKMuR:

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 20-10-10 11:47


macam-macam...aku nak ketawapun ada.. :-)


-----------------
http://aisyahumaira-masayu.blogspot.com


Bookmark and Share

  


  Member Information For mas_ayuProfil   Hantar PM kepada mas_ayu   Pergi ke mas_ayu's Website   Quote dan BalasQuote

Mencari_Cinta_Illahi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 01.10.2010
Ahli No: 40334
Posting: 121
Dari: Neraka Dunia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 20-10-10 11:57


Emm...wallahualam...saya sokong kerajaan Khulafa Ar-Rasyidin saja...huhuhu~


-----------------
Muhasabah diri...mencari cinta Illahi.....♥



  


  Member Information For Mencari_Cinta_IllahiProfil   Hantar PM kepada Mencari_Cinta_Illahi   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 26-10-10 11:12


Pada 20-10-10 11:47 , mas_ayu posting:

!!! QUOTE !!!

macam-macam...aku nak ketawapun ada.. :-)



ketawalah sementara mereka merompak anda di siang hari di depan mata anda :-P


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

TamanAbadi
Warga Rasmi
Menyertai: 02.11.2010
Ahli No: 40457
Posting: 12

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 02-11-10 15:45


mengapa perlu mencari perbezaan? jom kita cari titik persamaan antara kita dan bersatu.. berbincang dengan berhemah (penuh adab) dan berhikmah (berdasarkan bukti dan dalil).. tak perlu maki hamun.. pandangan setiap individu berbeza.. jadi Kenapa perlu melabel orang lain bebal (bodoh) dan sebagainya.. adakah sebab diri kita dirasa sudah pandai? salah satu titik persamaan kita adalah kita semua saudara seagama (umat islam).. tapi sedihnya titik persamaan itu makin pudar.. tidak keterlaluan kalau saya katakan sebab pudarnya adalah hanya disebabkan kelainan fahaman parti politik.. perkara ini (isu politik) memang wajar dibincang tapi janganlah sampai memecahbelahkan umat islam..


-----------------
Himpunan Hadis
Cahaya Kehidupan


Bookmark and Share

  


  Member Information For TamanAbadiProfil   Hantar PM kepada TamanAbadi   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-11-10 20:32


Pada 02-11-10 15:45 , TamanAbadi posting:

!!! QUOTE !!!

mengapa perlu mencari perbezaan? jom kita cari titik persamaan antara kita dan bersatu.. berbincang dengan berhemah (penuh adab) dan berhikmah (berdasarkan bukti dan dalil).. tak perlu maki hamun.. pandangan setiap individu berbeza.. jadi Kenapa perlu melabel orang lain bebal (bodoh) dan sebagainya.. adakah sebab diri kita dirasa sudah pandai? salah satu titik persamaan kita adalah kita semua saudara seagama (umat islam).. tapi sedihnya titik persamaan itu makin pudar.. tidak keterlaluan kalau saya katakan sebab pudarnya adalah hanya disebabkan kelainan fahaman parti politik.. perkara ini (isu politik) memang wajar dibincang tapi janganlah sampai memecahbelahkan umat islam..



saya lebih cenderung kepada pendapat ini...


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

  


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 04-11-10 08:51


Taraf hidup meningkat? kenapa kat KL ramai gila org kaya. Rumah sekarang pun semua jual berjuta-juta ringgit. hairan betul tengok rakyat Malaysia ini kaya betul. siapa lah nak beli rumah berjuta2.

Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 04-11-10 11:35


Pada 02-11-10 20:32 , hasanrijal posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-11-10 15:45 , TamanAbadi posting:

!!! QUOTE !!!

mengapa perlu mencari perbezaan? jom kita cari titik persamaan antara kita dan bersatu.. berbincang dengan berhemah (penuh adab) dan berhikmah (berdasarkan bukti dan dalil).. tak perlu maki hamun.. pandangan setiap individu berbeza.. jadi Kenapa perlu melabel orang lain bebal (bodoh) dan sebagainya.. adakah sebab diri kita dirasa sudah pandai? salah satu titik persamaan kita adalah kita semua saudara seagama (umat islam).. tapi sedihnya titik persamaan itu makin pudar.. tidak keterlaluan kalau saya katakan sebab pudarnya adalah hanya disebabkan kelainan fahaman parti politik.. perkara ini (isu politik) memang wajar dibincang tapi janganlah sampai memecahbelahkan umat islam..



saya lebih cenderung kepada pendapat ini...


Saya juga. jangan ghairah mencari keburukan org lain sahaja. Kita majoriti jangan sampai ditertawakan minoriti.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 28-11-10 14:08


apa kata lantik anwar jadi PM.....masa dia TPM dulu pun banyak tolong rakyat


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-11-10 12:04


Pada 20-10-10 11:57 , Mencari_Cinta_Illahi posting:

!!! QUOTE !!!

Emm...wallahualam...saya sokong kerajaan Khulafa Ar-Rasyidin saja...huhuhu~



malangnya kerajaan khulafa ar rasyidin tak masuk bertanding....jadi pilihan anda cuma ada Barisan Rakyat atau barisan Nasional saja...tu pun kalau anda nak mengundi kat malaysia....kalau nak undi kerajaan khulafa ar rasyidin jugak kena cari time machine lah nampaknya. :-D


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-11-10 12:07


Pada 28-11-10 14:08 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

apa kata lantik anwar jadi PM.....masa dia TPM dulu pun banyak tolong rakyat



nak tolong rakyat tak payah tunggu jadi PM atau TPM...tolong saja lah..

ni...errr....tak ada calon lain ke untuk PM .... Anuar dan ahli partinya nampak macam dah tak larat.....asyik lompat saja...


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3080
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 29-11-10 12:26


perubahan haruslah dilakukan dalam parti dulu baru kita boleh ubah kerajaan...



Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 29-11-10 23:26


Tiada pemimpin yang berwibawa..yang menuruti giliran pun 2x5..aduiii....

Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

TamanAbadi
Warga Rasmi
Menyertai: 02.11.2010
Ahli No: 40457
Posting: 12

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-12-10 13:47


Pada 29-11-10 23:26 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Tiada pemimpin yang berwibawa..yang menuruti giliran pun 2x5..aduiii....


sangat setuju.

saya ingin berkongsi satu artikel yang saya baca. sangat menarik.

Pesanan Ringkas (Nasihat) Kepada Datuk Zaid Ibrahim


-----------------
Himpunan Hadis
Cahaya Kehidupan


Bookmark and Share

  


  Member Information For TamanAbadiProfil   Hantar PM kepada TamanAbadi   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-12-10 23:24


Pada 29-11-10 23:26 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Tiada pemimpin yang berwibawa..yang menuruti giliran pun 2x5..aduiii....



habis awak nak kata juga tgna 2x5 juga ya???

apa jenis fikiran awak ni Ya Rabbi


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

hanisahani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.02.2006
Ahli No: 22928
Posting: 203
Dari: negeri aman damai

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-12-10 09:47


Pada 02-11-10 15:45 , TamanAbadi posting:

!!! QUOTE !!!

mengapa perlu mencari perbezaan? jom kita cari titik persamaan antara kita dan bersatu.. berbincang dengan berhemah (penuh adab) dan berhikmah (berdasarkan bukti dan dalil).. tak perlu maki hamun.. pandangan setiap individu berbeza.. jadi Kenapa perlu melabel orang lain bebal (bodoh) dan sebagainya.. adakah sebab diri kita dirasa sudah pandai? salah satu titik persamaan kita adalah kita semua saudara seagama (umat islam).. tapi sedihnya titik persamaan itu makin pudar.. tidak keterlaluan kalau saya katakan sebab pudarnya adalah hanya disebabkan kelainan fahaman parti politik.. perkara ini (isu politik) memang wajar dibincang tapi janganlah sampai memecahbelahkan umat islam..



salam.. kadang-kadang terasa perbalahan..perbincangan seperti atas seperti tiada penyelesaian..tapi hakikatnya perbincangan membina sangt baik untuk santapan minda.. :-)

baru terbaca satu kata-kata yang ana nak kongsikan..

The winner is always part of the answer..
The loser is always part of the problem
The winner always has a programe..
The loser always has an excuse..
The winner says "Let me do for you.."
The loser says "That's not my job.."
The winner sees an answer for every problem...
The loser sees problem for every answer..
The winner says " it may be difficult but it's possible..
The loser says " it may be a possible but it's too diificult

...kadang-kadang terasa jarang-jarang berdoa untuk untuk pemimpin kita...apakata dari saat ini bersama doakan untuk pemimpin ,,mga sentiasa diberi hidayah & inayah dariNya agar dapat memimpin dengan tanggungjawab & berwibawa.. :-)



Bookmark and Share

  


  Member Information For hanisahaniProfil   Hantar PM kepada hanisahani   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-12-10 16:50


Pada 02-12-10 09:47 , hanisahani posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 02-11-10 15:45 , TamanAbadi posting:

!!! QUOTE !!!

mengapa perlu mencari perbezaan? jom kita cari titik persamaan antara kita dan bersatu.. berbincang dengan berhemah (penuh adab) dan berhikmah (berdasarkan bukti dan dalil).. tak perlu maki hamun.. pandangan setiap individu berbeza.. jadi Kenapa perlu melabel orang lain bebal (bodoh) dan sebagainya.. adakah sebab diri kita dirasa sudah pandai? salah satu titik persamaan kita adalah kita semua saudara seagama (umat islam).. tapi sedihnya titik persamaan itu makin pudar.. tidak keterlaluan kalau saya katakan sebab pudarnya adalah hanya disebabkan kelainan fahaman parti politik.. perkara ini (isu politik) memang wajar dibincang tapi janganlah sampai memecahbelahkan umat islam..



salam.. kadang-kadang terasa perbalahan..perbincangan seperti atas seperti tiada penyelesaian..tapi hakikatnya perbincangan membina sangt baik untuk santapan minda.. :-)

baru terbaca satu kata-kata yang ana nak kongsikan..

The winner is always part of the answer..
The loser is always part of the problem
The winner always has a programe..
The loser always has an excuse..
The winner says "Let me do for you.."
The loser says "That's not my job.."
The winner sees an answer for every problem...
The loser sees problem for every answer..
The winner says " it may be difficult but it's possible..
The loser says " it may be a possible but it's too diificult

...kadang-kadang terasa jarang-jarang berdoa untuk untuk pemimpin kita...apakata dari saat ini bersama doakan untuk pemimpin ,,mga sentiasa diberi hidayah & inayah dariNya agar dapat memimpin dengan tanggungjawab & berwibawa.. :-)




takkan doakan pemimpin-pemimpin korup.....lebih baik doakan supaya pemimpin-pemimpin islam korup dihapuskan dengan cara apa pun upaya kebejatan dia tak menular


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

engrfeez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.02.2010
Ahli No: 39324
Posting: 244
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-12-10 00:12


Pada 01-12-10 23:24 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-11-10 23:26 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Tiada pemimpin yang berwibawa..yang menuruti giliran pun 2x5..aduiii....



habis awak nak kata juga tgna 2x5 juga ya???

apa jenis fikiran awak ni Ya Rabbi



Awat lah hang ini? Letih lah nak layan..TGNA itu jauh sekali nak dibanding dengan pemimpin-pemimpin yang menuruti giliran...hang ingat TGNA nak ikut giliran ke? Dia tak hairan pun dengan jawatan PM ini..dah 18tahun dia handle kelantan ikut style dia..rileks saja...

yang ikut giliran ini..sendiri fikir lah...takkan aku nak taip nama seorang-seorang pula...

Bookmark and Share

  


  Member Information For engrfeezProfil   Hantar PM kepada engrfeez   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 03-12-10 07:28


Pada 03-12-10 00:12 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-12-10 23:24 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-11-10 23:26 , engrfeez posting:

!!! QUOTE !!!

Tiada pemimpin yang berwibawa..yang menuruti giliran pun 2x5..aduiii....



habis awak nak kata juga tgna 2x5 juga ya???

apa jenis fikiran awak ni Ya Rabbi



Awat lah hang ini? Letih lah nak layan..TGNA itu jauh sekali nak dibanding dengan pemimpin-pemimpin yang menuruti giliran...hang ingat TGNA nak ikut giliran ke? Dia tak hairan pun dengan jawatan PM ini..dah 18tahun dia handle kelantan ikut style dia..rileks saja...

yang ikut giliran ini..sendiri fikir lah...takkan aku nak taip nama seorang-seorang pula...



dia memang tak nak jadi PM pun sekarang jika dulu mungkin agaknya....kita pun tahu kudrat dia tak seberapa dan dia nak bagi laluan pada orang lain pula jadi PM.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

CahayaPembukaan
Warga 2 Bintang
Menyertai: 20.11.2010
Ahli No: 40565
Posting: 49
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 03-12-10 23:31


semuanya ada buruk dan baik masing-masing....tapi plihlah mereka yang cenderung kpa kebaikan dan berusaha untuk terus berada pada jalan ALLAH...wallahua'lam..


-----------------
~ mendamba CINTA yang SATU ~


Bookmark and Share

  


  Member Information For CahayaPembukaanProfil   Hantar PM kepada CahayaPembukaan   Pergi ke CahayaPembukaan's Website   Quote dan BalasQuote

Nurul_Amin
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.05.2005
Ahli No: 16689
Posting: 311
Dari: Terengganu

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 04-12-10 22:16


Tidak akan berubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka mengubahnya sendiri....seperti jugak diri kita....


-----------------
Your HTML Guide


Bookmark and Share

  


  Member Information For Nurul_AminProfil   Hantar PM kepada Nurul_Amin   Pergi ke Nurul_Amin's Website   Quote dan BalasQuote

biruenie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.07.2004
Ahli No: 10367
Posting: 218

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 05-12-10 00:35


50 tahun bn memerintah...

bagi lah PR lah pulak...

baru kita tau bagus ke tak.

Orang yang takut berubah saja akan stay kat confort zone

Bookmark and Share

  


  Member Information For biruenieProfil   Hantar PM kepada biruenie   Quote dan BalasQuote

Mencari_Cinta_Illahi
Warga 3 Bintang
Menyertai: 01.10.2010
Ahli No: 40334
Posting: 121
Dari: Neraka Dunia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 05-12-10 12:08


Pada 29-11-10 12:04 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-10 11:57 , Mencari_Cinta_Illahi posting:

!!! QUOTE !!!

Emm...wallahualam...saya sokong kerajaan Khulafa Ar-Rasyidin saja...huhuhu~



malangnya kerajaan khulafa ar rasyidin tak masuk bertanding....jadi pilihan anda cuma ada Barisan Rakyat atau barisan Nasional saja...tu pun kalau anda nak mengundi kat malaysia....kalau nak undi kerajaan khulafa ar rasyidin jugak kena cari time machine lah nampaknya. :-D



Hahaha....kena pergi jepun jumpa doremon lah nmpaknya...huhu...

tak mengapa,umur saya baru 17...jangan srabut2 fikir nak undi siapa...saya akan tubuhkan parti politik baru...hak3... :sopan:

tak pun mncalonkan diri sendiri untuk bertanding...kan selamat...tak payah pangkah sesiapa...kih3... :-D :-D


-----------------
Muhasabah diri...mencari cinta Illahi.....♥



  


  Member Information For Mencari_Cinta_IllahiProfil   Hantar PM kepada Mencari_Cinta_Illahi   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 07-12-10 19:55


Pada 05-12-10 12:08 , Mencari_Cinta_Illahi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-11-10 12:04 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-10-10 11:57 , Mencari_Cinta_Illahi posting:

!!! QUOTE !!!

Emm...wallahualam...saya sokong kerajaan Khulafa Ar-Rasyidin saja...huhuhu~



malangnya kerajaan khulafa ar rasyidin tak masuk bertanding....jadi pilihan anda cuma ada Barisan Rakyat atau barisan Nasional saja...tu pun kalau anda nak mengundi kat malaysia....kalau nak undi kerajaan khulafa ar rasyidin jugak kena cari time machine lah nampaknya. :-D



Hahaha....kena pergi jepun jumpa doremon lah nmpaknya...huhu...

tak mengapa,umur saya baru 17...jangan srabut2 fikir nak undi siapa...saya akan tubuhkan parti politik baru...hak3... :sopan:

tak pun mncalonkan diri sendiri untuk bertanding...kan selamat...tak payah pangkah sesiapa...kih3... :-D :-D



Salam....

Tahniah saya ucapakan kerana pada usia yang muda anda telah mempunyai visi yang jelas. Anda tak perlu balik ke masa silam. Kerana melalui lisannya, junjungan kita telah menyatakan, khalifah yang setara kualitinya dengan khalifah rasyidn dalam erti kata mengikut minhaj kenabian, akan kembali.

Ahmad bin Hanbal telah mengeluarkan hadith ini dalam kitabnya, Musnad, dari Nu’man bin Basyir berkata: "Ketika kami sedang duduk di masjid Rasulullah saw., tiba-tiba Abu Tha’labah al-Khasyani datang dan bertanya: ‘Wahai Basyir bin Sa’ad (sedangkan Basyir adalah orang yang berhati-hati dalam berbicara), apakah kamu masih hafal hadith Rasulullah saw. tentang para pemimpin?’ Hudhaifah menjawab: ‘Saya hafal khutbah baginda.’ Abu Tha’labah duduk, kemudian Hudhaifah berkata: ‘Rasulullah saw. bersabda:

"Di tengah kamu terdapat zaman kenabian atas seizin Allah, ia tetap ada. Setelah itu, Dia akan mencabutnya, jika Dia benar-benar hendak mencabutnya. Setelah itu, akan ada khilafah yang mengikut minhaj kenabian, ia juga ada, dan atas seizin Allah, ia tetap ada. Setelah itu, Dia mencabutnya, jika Dia benar-benar hendak mencabutnya. Kemudian akan ada kerajaan yang zalim, ia juga ada, dan atas seizin Allah, ia tetap ada. Setelah itu, Dia mencabutnya, jika Dia benar-benar hendak mencabutnya. Kemudian akan ada kerajaan diktator, ia juga ada, dan atas seizin Allah, ia tetap ada. Setelah itu, Dia mencabutnya, jika Dia benar-benar hendak mencabutnya. Kemudian akan ada khilafah yang mengikut minhaj kenabian. Setelah itu, baginda diam."

Jom sama-sama kita usahakan.

My2cents,
wuzara

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.141875 saat. Lajunya....