Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 20-11-2017  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Apa-apa yang terjadi pada kita hari ini adalah hasil tindakan kita pada masa lalu
-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: tj
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43038

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 15
Ahli: 0
Jumlah: 15




  Yang Masuk Ke Sini
tj: 10 hari yang lalu
aye: 12 hari yang lalu
NisaAdDeen: 35 hari yang lalu
RijaludDeen: 35 hari yang lalu


Jejak Kerjaya
Topik: sejauhmana kita mempraktikkan


Carian Forum

Moderator: Admin, hafiz_along_83
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Kerjaya
    »» sejauhmana kita mempraktikkan

Please Mendaftar To Post


Oleh sejauhmana kita mempraktikkan

keNanga_77
Warga Rasmi
Menyertai: 15.02.2009
Ahli No: 37183
Posting: 7
Dari: kunak..tawau..kota samarahan..lahad datu..kunak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-04-10 23:38


Assalamulaikum...
nak kongsi pengalaman sikit.. :-D sebagai seorang muslim, sejauhmana kita mempraktikkan kerjaya sebagai ibadah??...sebelum ni saya minat sangat dengan kerja yang berkaitan penguatkuasaan..lepas STPM dapat BPR, tapi masa tu da masuk U..so saya tolak lah..then lepas habis belajar Allah beri peluang untuk saya berkhidmat di salah satu badan penguatkuasaan..tapi status jawatan kontrak setahun saja..dalam tempoh bekerja tu, baru saya sedar saya tak sanggup nak buat kerja-kerja penguatkuasaan..huhu...tak sampai hati nak rampas barang org walaupun org tu memang salah..syukur sangat tolak BPR..then saya dapat GSTT..bila da mengajar ni jadi sedih pula, bila tengok perangai dan ragam guru2 yang rasanya tak sesuai langsung dengan profesion pendidikan..terasa besarnya amanah mendidik anak bangsa, tapi Kenapa ramai yang tak sedar?? :-( ada saja guru yang selamba tak masuk kelas..tak sedar ke kerja ni satu ibadah??nak tegur macam tak layak saja...so doakan saja lah mereka berubah...huhuhu :-(


-----------------
Ya Allah Letakkan Dunia Di Tanganku, Bukan Di Hatiku..


Bookmark and Share

  


  Member Information For keNanga_77Profil   Hantar PM kepada keNanga_77   Quote dan BalasQuote

arnabputih
Warga Rasmi
Menyertai: 05.04.2010
Ahli No: 39621
Posting: 19

blank   avatar


posticon Posting pada: 22-04-10 09:04


sekarang pun dah banyak syarikat yang melupakan budaya islam dalam pekerjaan. Mana halal & haram pun tak jelas tak jelas, semuanya ikut mazhab dan pendapat diri yang mengatakan perkara itu boleh dianggap remeh dan tak perlu terlalu fikir.

Bookmark and Share

  


  Member Information For arnabputihProfil   Hantar PM kepada arnabputih   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 22-04-10 18:14


bercakap pasal pguatkuasaan, saya pun ada pgalaman juga inspector masa jalani latihan amali d jakim..huish..masa tu mmh havoc isu mee kuning..sosej..roti hi-5..memang mnbara juga lah..seram pun ada..kerja segan inspector jakim ni lebih kurang sama saja dengan bpr or penguatkuasaan lain..pointnye sama, cekking org cekking barang.. pasal sijil halal pula tentu saja tak boleh buat main-main..masyarakat letakkan sepenuh kepercayaan kepada jakin untuk jaga status kehalalan makanan ni...dan cabaran besar slain kena ugut dek samseng2 tokey2 kedai/premis adalah..di suakan rasuah..huh...saya pun masa join inspect pun namapak depan mata, tapi nasib saya bsyukur pasal pegawai-pegawai jakim langsung buat bodoh tak ambil peduli..Kalau date luput terus bagi notis..Kalau ada yang tak kena terus tegur..memang ada tokey yang bengang tapi lantak lah..apapun kerja tu nampak best tapi saya tak bercita-cita untuk berada d situ sebab saya tak tak sjauhmana kemmpuan saya untuk terus bermanah..lagi-lagi saya ni jenis pengecut Kalau berdepan dengan ugutan..hahaa..seram beb..

sekarang? hehe..sama macam kenaga77 sekali lagi, saya juga seorang guru..hehe..sejauhmana kerja sebagai ibdah? erm..tepuk dda tanya iman..nanti iman jawab..haaha.. tak ada..macam ni..nak katkena kerja sebagai satu ibadah boleh kata jauh sikit..apa yang pentg amanah...yang tak masuk kelas..yang tak buat kerja tu Kalau kat kerja sebagai satu ibadah mereka boleh jawab ibdah lain mereka buat..tapi point kat sini adalah amanah yang dberikan...apapun selama ni memang lah niat saya sebagai ibdah..tapi asasnya saya betugas dalah kerana amanah dan tggujwab... kadang-kadang sebab terlampau bpgang pada amanah lah boleh buat guru2 ni bengong..haha...kerja sllau jugak diterima...kerja yang sdia ada belambak lah pula..sebab da kata amanah..terima ajalah..tapi bila da macam ni pengsan..susah lah nak jadikan ia sebagai ibadah..ldm pada menyetelkan kerj2 tu hati kita tentu saja terlintas kata-kata yang menunjukkan tak redha dengan situasi tu...hmm..susah nak cakap..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

ibtisam_nisa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.03.2010
Ahli No: 39573
Posting: 87
Dari: dunia pinjaman allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 22-04-10 21:00


hmm..betul juga kata syemarly tu,bila dah rasa jadi amanah dan tanggungjawab terima saja walaupun kerja dah berlambak..ada pula suara hati macam tak redha:berfikir:
tapi susah nak cakap..bila ana nak mula bertugas saja ,niat dalam hati "aku kerja ini kerana mu ya allah"dan disertai doa mula tugas"ya allah,aku mohon kebaikan pekerjaan ini dan kebaikan yang ada didalamnya,dan aku berlindung padaMu daripada keburukan pekerjaan ini dan keburukan yang ada didalamnya.sesungguhnya diatas segala sesutu itu engkaulah yang maha berkuasa menentukannya" lepas itu habis kerja,jadikan pekerjaan ku ini sebagai ibadah kepadamu dan disertai doa akhir tugas"ya allah aku serahkan padamu pekerjaanku dan jiwa ragaku dan aku bertawakal kapada engkau ya allah"..

Bookmark and Share

  


  Member Information For ibtisam_nisaProfil   Hantar PM kepada ibtisam_nisa   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 25-04-10 07:40


Kebanyakan Guru sekarang hanya mengajar, bukan mendidik. Memanglah Ibu bapa yang seharusnya mendidik anak-anak mereka tapi, Jika Guru tu ihklas melakukan tugas sebagai Ibadah, mereka pasti akan merebut peluang mendidik & mengajar dalam satu masa. Beruntungnya sebab ada peluang macam tu sebab pahala tu akan bermanfaat bila mereka mati kelak..


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 25-04-10 13:05


Pada 25-04-10 07:40 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

Kebanyakan Guru sekarang hanya mengajar, bukan mendidik. Memanglah Ibu bapa yang seharusnya mendidik anak-anak mereka tapi, Jika Guru tu ihklas melakukan tugas sebagai Ibadah, mereka pasti akan merebut peluang mendidik & mengajar dalam satu masa. Beruntungnya sebab ada peluang macam tu sebab pahala tu akan bermanfaat bila mereka mati kelak..



kak wawa bawa isu guru pula..erm..kejap lagi ramai lah guru yang jwap benda ni..haha...

macam ni..memang saya tengok rata-rata guru mengajar lebih dr mendidik.. defenisi menagajr pada saya adalah memberi ilmu dan memberi tunjuk ajar dalam satu-satu tempoh d mana tidak dspesifikkan sejauh mana impak dan kesan objektif itu tercapai dengan sebenar2benarnya.. manakala pada saya mendidik itu adalah tidak sekadar memberi tunjuk ajar malah membantu dengan apa cara sekalipun demi memastikan objektif tercapai tanpa melibatkan had masa tertentu.

pendek kata untuk menjadi pendidik perlu kepada pengorbanan yang besar dr seseorang guru dari segala aspek..bukan saja masa malah apa saja..dan realiti sekarang Kalau bercakap tentang masa, berpa lama saja lah masa antara murid dan guru tu bbanding dengan keluarga d rumah.. so pada saya memadai jika ilmu yang diberikan guru tu adalah yang benar, betul, berguna atau bermanfaat buat murid..selebihnye terpulang pada diri murid, kelurga teutamanya ibu bapa untuk mendidik, tidak saja tentang ilmu sepertimana d sekolah, tapi segala aspek lain..

contoh..Kalau kat sekolah cikgu da ajar solat..kat rumah keluarga patut beri galakan dan menerapkannye dalam diri murid..takkan lah cikgu tu pula nak datang rumah pastikan murid solat kan? erm... maaf, ini adalah kata-kata saya slaku seorang anak cikgu :D :-P


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.089873 saat. Lajunya....