Jemputan Secara Eksklusif Apabila hati telah mutmainnah maka barulah Allah SWT akan kurniakan hidayat yang khusus kepada orang itu. Sekaligus Allah akan menjemputnya secara eksklusif menjadi hamba-Nya. Hal ini sebagaimana Allah SWT firmankan:
“Wahai nafs (hati atau jiwa) yang mutmainnah, kembalilah kamu kepada Tuhanmu dalam keadaan redha lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam kumpulan hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-ku.” (Al-Fajr: Ayat 27-30)
Firman Allah SWT ini bukanlah ditujukan kepada hati orang yang sudah meninggal dunia sahaja, tetapi ditujukan juga kepada setiap hati mutmainnah termasuk mereka yang masih hidup.
Kurniaan rahmat seterusnya ialah rohnya kembali kepada keadaan sebagaimana ketika bertemu Allah (musyahadah kepada Allah) sebelum dimasukkan ke dalam jasad lahir.
Dengan keadaan demikian dia dapat kenal kembali akan Allah SWT sebagaimana dahulu. Ketika itu dia redha Allah menjadi Tuhannya. Firman Allah:
“Wahai sekalian roh! Bukankah Aku ini Tuhan kamu? Maka jawab para roh manusia: Bahkan (sebenarnya)! Engkaulah Tuhan kami, kami saksikan (mengaku).” (Al-A’raf: Ayat 72)
Untuk tujuan itu, dengan rahmat Allah juga rohnya akan dibukakan hijab sehingga hatinya dapat musyahadah terhadap wujudnya Allah. Inilah antara hakikat dan makrifat Allah SWT yang Allah sampaikan dalam bentuk
laduni. Ia sebagai tanda Allah meredhai dirinya. Orang yang mendapat hidayat khusus ini, dia akan redha Allah menjadi Tuhannya. Dan Allah pula redha ia menjadi hamba-Nya yang sebenar dan tidak menjadi hamba kepada selain Allah.
Setelah mendapat redha Allah dengan diiktirafkan tergolong dalam golongan hamba-Nya yang sebenar maka menjadi mudahlah orang itu menjadi orang Muhsin atau diistilahkan juga sebagai
Ulul Albab. Mereka ini apabila beramal akan akan dapat ikhlas an berbuat sebaik-baik amal ibadat seperti Allah SWT sebutkan dalam firman-Nya:
“Oleh itu (wahai Muhammad), sammpaikanlah khabar yang menggembirakan kepada hamba-hamba-Ku. (Para hamba-Ku itu) iaitu mereka yang berusaha mendengar perkataan (pengajaran Al-Quraan) lalu mereka berbuat yang terbaik; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah dari golongan Ulul Albab.” (Al-Zumar: Ayat 17-18)
Memahami hal ini dan meyakini bahawa Allah pasti akan beri hidayat kepada orang-orang yang kembali kepada-Nya, golongan sufi dengan bersungguh-sungguh menumpukan usaha mereka meneguhkan iman, memperbaiki amal soleh dan seterusnya memperbanyakkan zikrullah untuk mendapat hidayat khusus dari Allah. Mereka banyak berkhalwat untuk menghampirkan diri kepada Allah, menyedikitkan makan dan menjauhkan diri daripada bergaul dengan sesetengah orang yang bodoh serta alim ulama yang tiada beradab.
Zikir itu banyak pilihannya. Namun sebaik-baik zikir sebutan dengan lidah itu ialah dengan kalimah
‘lah ilaha illallah’. Ia juga disebut sebagai sebaik-baik doa. Sementara sebaik-baik zikir senyap yang disebut di dalam hati pula ialah kalimah
‘Allah’. Demikian menurut pendapat Syeikh Fahrurradzi .hm.
Oleh itu, dapat difahami bahawa untuk mendapat keikhlasan dalam beramal maka perlu melengkapkan diri sehingga berjaya mendapat hidayat khusus dari Allah agar digolongkan-Nya ke dalam kalangan hamba Allah yang sebenar. Apabila sudah masuk dan tergolong menjadi hamba-hamba Allah, maka amal akan jadi ikhlas. Hanya amalan yang ikhlas sahaja yang sampai ke tahap ihsan. Iaitu setelah Berjaya beramal seolah-olah melihat Allah ataupun terasa Allah melihat dirinya. Terasa Allah tahu tentang rahsia di hatinya dan amat hampir dengan dirinya.
Setelah taraf hamba Allah berjaya dicapai, maka barulah seseorang itu dapat menyerahkan dirinya seluruh jiwa dan raga untuk Allah lahir dan batin. Mereka inilah yang dimaksudkan dengan seorang yang ikhlas hatinya
(Muhsinun). Bagi orang yang
muhsin, pahalanya disimpan oleh Allah SWT. Mereka hidup tanpa ada sebarang rasa takut atau dukacita. Justeru, kehidupan orang yang ikhlas tidak akan menempuh apa-apa yang mendukacitakan. Sebab mereka sentiasa redha dan bahagia dengan pelbagai kurniaan kebaikan dan keredhaan yang Allah mahu dan tentukan. Bukannya yang orang lain mahu atau tantukan buat mereka.