Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 17-01-2018  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Jika seseorang itu berjalan beriringan dengan kita,ini bermakna, dia merupakan sahabat yang sebenar.Jika seseorang itu berjalan di hadapan kita, ini bermakna dia mementingkan diri sendiri, manakala di belakang kita, ini bermakna orang itu lebih pentingkan kita daripadanya".

-- Mutiara Kata

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: EllysR
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43041

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 27
Ahli: 0
Jumlah: 27




  Yang Masuk Ke Sini
EllysR: 20 hari yang lalu
solehin: 29 hari yang lalu


Pengetahuan Am
Topik: Putus Cinta? Jauhilah Walau Cinta Sekalipun Kerana....


Carian Forum

Moderator: Admin, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengetahuan Am
    »» Putus Cinta? Jauhilah Walau Cinta Sekalipun Kerana....

Please Mendaftar To Post


Oleh Putus Cinta? Jauhilah Walau Cinta Sekalipun Kerana....

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-04-10 18:36


Bismillahirrahmanirrahim
Salam

:-)Sahabat yang dikasihi & dirahmati ALLAH SWT sekelian, Syukran sudi memberi masa membaca tajuk ini. Ana ambil copy dari seorang sahabat tajuk ini untuk dikongsi bersama. Menarik & sangat bermakna. Semoga bermanfaat ya buat antum semua.


Cinta kepda Ajnabi (bukan mahramnya) yang diharamkan adalah pintu menuju zina!


Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' pertama ini akan terjebak menerobos 'PINTU LARANGAN' ke 2 - berhubung melalui udara!

Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' ke 2 ini tidak akan teragak2 untuk memcahkan 'PINTU LARANGAN' ke 3 - bertemu, mencurah rasa!

Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' ke3 ini akan di pujuk oleh nafsu untuk menembusi PINTU LARANGAN' ke 4 - bersentuhan anggota!

Orang-orang yang melepasi PINTU LARANGAN' ke 4 ini akan di bisik oleh Iblis untuk menembusi 'PINTU LARANGAN' ke 5 - ZINA YANG NYATA!


Sebab itu Allah Ta'ala memberi AMARAN! " JANGAN KAMU MENGHAMPIRI ZINA" !!!
Iaitu jangan kamu hampiri pintu-pintu yang boleh menyebabkan kamu terjemurumus kepada ZINA!
Perkara pertama yang mendorong kepada ZINA adalah pandangan mata yang turun kepada hati lalu meneribitkan CINTA!

Cinta antara ajnabi yang diharamkan adalah punca segala kerosakan!
Walaupun tidak sampai ke peringkat zina yang nyata, banyak lagi zina-zina kecil lain terjadi apabila dua insan ajnabi mencurah rasa CINTA!

CiNTA YANG HARAM ini merosakkan maruah dan harga diri!
Bahkan CINTA yang haram ini akan merosakkan benih dan keturunan!

Bukankah ALlah Ta'ala telah menunjukki jalan kesucian dengan berkahwin?
Bukankah Rasul telah menunjukkan contoh tauladan?

Mengapa meninggalkan jalan kesucian?
Mengapa meninggalkan seruan Allah dan RasulNya!
Mengapa terjun kedalam lumpur yang bernajis?
Mengapa rosakkan hati dengan racun yang memakan diri?
Mengapa sanggup gadaikan Iman, terjun kedalam api?


Insaflah! Sedarlah sebelum terlambat! Semoga Allah selamatkan kita semua dari kejahatan nafsu dan Iblis!



وَمَآ أُبَرِّىءُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ


"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi Rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."




فَقُلْنَا يـَادَمُ إِنَّ هَـذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلاَ يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى

Maka, Kami berfirman: Wahai Adam sesungguhnya iblis ini musuh bagimu dan bagi isterimu; oleh itu, janganlah dia menyebabkan kamu berdua keluar dari Syurga, kerana dengan yang demikian engkau (dan isterimu) akan menderita.




Hayati & Perhalusi setiap kata-kata ini sebagai peringatan juga tauladan terbaik buat diri.

Jazakallah:bunga:

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 30-04-10 15:27


Assalamualaikum

Thanks 4 da article :)


-----------------








Bookmark and Share

  


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

jumatno1
Warga Rasmi
Menyertai: 30.04.2010
Ahli No: 39748
Posting: 2
Dari: kota kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 30-04-10 21:07


Pada 10-04-10 18:36 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Bismillahirrahmanirrahim
Salam

:-)Sahabat yang dikasihi & dirahmati ALLAH SWT sekelian, Syukran sudi memberi masa membaca tajuk ini. Ana ambil copy dari seorang sahabat tajuk ini untuk dikongsi bersama. Menarik & sangat bermakna. Semoga bermanfaat ya buat antum semua.


Cinta kepda Ajnabi (bukan mahramnya) yang diharamkan adalah pintu menuju zina!


Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' pertama ini akan terjebak menerobos 'PINTU LARANGAN' ke 2 - berhubung melalui udara!

Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' ke 2 ini tidak akan teragak2 untuk memcahkan 'PINTU LARANGAN' ke 3 - bertemu, mencurah rasa!

Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' ke3 ini akan di pujuk oleh nafsu untuk menembusi PINTU LARANGAN' ke 4 - bersentuhan anggota!

Orang-orang yang melepasi PINTU LARANGAN' ke 4 ini akan di bisik oleh Iblis untuk menembusi 'PINTU LARANGAN' ke 5 - ZINA YANG NYATA!


Sebab itu Allah Ta'ala memberi AMARAN! " JANGAN KAMU MENGHAMPIRI ZINA" !!!
Iaitu jangan kamu hampiri pintu-pintu yang boleh menyebabkan kamu terjemurumus kepada ZINA!
Perkara pertama yang mendorong kepada ZINA adalah pandangan mata yang turun kepada hati lalu meneribitkan CINTA!

Cinta antara ajnabi yang diharamkan adalah punca segala kerosakan!
Walaupun tidak sampai ke peringkat zina yang nyata, banyak lagi zina-zina kecil lain terjadi apabila dua insan ajnabi mencurah rasa CINTA!

CiNTA YANG HARAM ini merosakkan maruah dan harga diri!
Bahkan CINTA yang haram ini akan merosakkan benih dan keturunan!

Bukankah ALlah Ta'ala telah menunjukki jalan kesucian dengan berkahwin?
Bukankah Rasul telah menunjukkan contoh tauladan?

Mengapa meninggalkan jalan kesucian?
Mengapa meninggalkan seruan Allah dan RasulNya!
Mengapa terjun kedalam lumpur yang bernajis?
Mengapa rosakkan hati dengan racun yang memakan diri?
Mengapa sanggup gadaikan Iman, terjun kedalam api?


Insaflah! Sedarlah sebelum terlambat! Semoga Allah selamatkan kita semua dari kejahatan nafsu dan Iblis!



وَمَآ أُبَرِّىءُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ


"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi Rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."




فَقُلْنَا يـَادَمُ إِنَّ هَـذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلاَ يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى

Maka, Kami berfirman: Wahai Adam sesungguhnya iblis ini musuh bagimu dan bagi isterimu; oleh itu, janganlah dia menyebabkan kamu berdua keluar dari Syurga, kerana dengan yang demikian engkau (dan isterimu) akan menderita.




Hayati & Perhalusi setiap kata-kata ini sebagai peringatan juga tauladan terbaik buat diri.

Jazakallah:bunga:



em,kalau da terlanjur nak wa bagaimana ye..tolongla hmba Allah yang lalai ini...

Bookmark and Share

  


  Member Information For jumatno1Profil   Hantar PM kepada jumatno1   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 04:56


Pada 30-04-10 21:07 , jumatno1 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-04-10 18:36 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Bismillahirrahmanirrahim
Salam

:-)Sahabat yang dikasihi & dirahmati ALLAH SWT sekelian, Syukran sudi memberi masa membaca tajuk ini. Ana ambil copy dari seorang sahabat tajuk ini untuk dikongsi bersama. Menarik & sangat bermakna. Semoga bermanfaat ya buat antum semua.


Cinta kepda Ajnabi (bukan mahramnya) yang diharamkan adalah pintu menuju zina!


Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' pertama ini akan terjebak menerobos 'PINTU LARANGAN' ke 2 - berhubung melalui udara!

Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' ke 2 ini tidak akan teragak2 untuk memcahkan 'PINTU LARANGAN' ke 3 - bertemu, mencurah rasa!

Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' ke3 ini akan di pujuk oleh nafsu untuk menembusi PINTU LARANGAN' ke 4 - bersentuhan anggota!

Orang-orang yang melepasi PINTU LARANGAN' ke 4 ini akan di bisik oleh Iblis untuk menembusi 'PINTU LARANGAN' ke 5 - ZINA YANG NYATA!


Sebab itu Allah Ta'ala memberi AMARAN! " JANGAN KAMU MENGHAMPIRI ZINA" !!!
Iaitu jangan kamu hampiri pintu-pintu yang boleh menyebabkan kamu terjemurumus kepada ZINA!
Perkara pertama yang mendorong kepada ZINA adalah pandangan mata yang turun kepada hati lalu meneribitkan CINTA!

Cinta antara ajnabi yang diharamkan adalah punca segala kerosakan!
Walaupun tidak sampai ke peringkat zina yang nyata, banyak lagi zina-zina kecil lain terjadi apabila dua insan ajnabi mencurah rasa CINTA!

CiNTA YANG HARAM ini merosakkan maruah dan harga diri!
Bahkan CINTA yang haram ini akan merosakkan benih dan keturunan!

Bukankah ALlah Ta'ala telah menunjukki jalan kesucian dengan berkahwin?
Bukankah Rasul telah menunjukkan contoh tauladan?

Mengapa meninggalkan jalan kesucian?
Mengapa meninggalkan seruan Allah dan RasulNya!
Mengapa terjun kedalam lumpur yang bernajis?
Mengapa rosakkan hati dengan racun yang memakan diri?
Mengapa sanggup gadaikan Iman, terjun kedalam api?


Insaflah! Sedarlah sebelum terlambat! Semoga Allah selamatkan kita semua dari kejahatan nafsu dan Iblis!



وَمَآ أُبَرِّىءُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ


"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi Rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."




فَقُلْنَا يـَادَمُ إِنَّ هَـذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلاَ يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى

Maka, Kami berfirman: Wahai Adam sesungguhnya iblis ini musuh bagimu dan bagi isterimu; oleh itu, janganlah dia menyebabkan kamu berdua keluar dari Syurga, kerana dengan yang demikian engkau (dan isterimu) akan menderita.




Hayati & Perhalusi setiap kata-kata ini sebagai peringatan juga tauladan terbaik buat diri.

Jazakallah:bunga:



em,kalau da terlanjur nak wa bagaimana ye..tolongla hmba Allah yang lalai ini...


emm bertaubatlah kepada Allah dengan sebenar-benar taubat iaitu taubat nasuha....
jangan sesekali mengulanginya lagi ya dan watlah perintah Allah dengan bersungguh-sungguh dan meninggalkan segala larangannya....
tak faham,tak reti maka bertanyalah pada sahabat-sahabat yang lebih arif agar dapat memberikan bantuan kepada anda dlmana memperbetulkan segala yang silap or kemusykilan diri itu...
Perlu diingat,balasan Allah bukan diakhirat sahaja ya dan wathal ddunia pun ditunjukkan jua sdkt sebanyak...
Oleh itu sesamalah kita baiki apa yang lemah,apa yang kurang dlmana mengabdikan diri kita kepada Allah Subbehanahuwataala.....


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

  


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

shyra_husna
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30802
Posting: 55
Dari: UM

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 09:39


Pada 30-04-10 21:07 , jumatno1 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-04-10 18:36 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Bismillahirrahmanirrahim
Salam

:-)Sahabat yang dikasihi & dirahmati ALLAH SWT sekelian, Syukran sudi memberi masa membaca tajuk ini. Ana ambil copy dari seorang sahabat tajuk ini untuk dikongsi bersama. Menarik & sangat bermakna. Semoga bermanfaat ya buat antum semua.


Cinta kepda Ajnabi (bukan mahramnya) yang diharamkan adalah pintu menuju zina!


Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' pertama ini akan terjebak menerobos 'PINTU LARANGAN' ke 2 - berhubung melalui udara!

Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' ke 2 ini tidak akan teragak2 untuk memcahkan 'PINTU LARANGAN' ke 3 - bertemu, mencurah rasa!

Orang-orang yang melepasi 'PINTU LARANGAN' ke3 ini akan di pujuk oleh nafsu untuk menembusi PINTU LARANGAN' ke 4 - bersentuhan anggota!

Orang-orang yang melepasi PINTU LARANGAN' ke 4 ini akan di bisik oleh Iblis untuk menembusi 'PINTU LARANGAN' ke 5 - ZINA YANG NYATA!


Sebab itu Allah Ta'ala memberi AMARAN! " JANGAN KAMU MENGHAMPIRI ZINA" !!!
Iaitu jangan kamu hampiri pintu-pintu yang boleh menyebabkan kamu terjemurumus kepada ZINA!
Perkara pertama yang mendorong kepada ZINA adalah pandangan mata yang turun kepada hati lalu meneribitkan CINTA!

Cinta antara ajnabi yang diharamkan adalah punca segala kerosakan!
Walaupun tidak sampai ke peringkat zina yang nyata, banyak lagi zina-zina kecil lain terjadi apabila dua insan ajnabi mencurah rasa CINTA!

CiNTA YANG HARAM ini merosakkan maruah dan harga diri!
Bahkan CINTA yang haram ini akan merosakkan benih dan keturunan!

Bukankah ALlah Ta'ala telah menunjukki jalan kesucian dengan berkahwin?
Bukankah Rasul telah menunjukkan contoh tauladan?

Mengapa meninggalkan jalan kesucian?
Mengapa meninggalkan seruan Allah dan RasulNya!
Mengapa terjun kedalam lumpur yang bernajis?
Mengapa rosakkan hati dengan racun yang memakan diri?
Mengapa sanggup gadaikan Iman, terjun kedalam api?


Insaflah! Sedarlah sebelum terlambat! Semoga Allah selamatkan kita semua dari kejahatan nafsu dan Iblis!



وَمَآ أُبَرِّىءُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ


"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi Rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."




فَقُلْنَا يـَادَمُ إِنَّ هَـذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلاَ يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى

Maka, Kami berfirman: Wahai Adam sesungguhnya iblis ini musuh bagimu dan bagi isterimu; oleh itu, janganlah dia menyebabkan kamu berdua keluar dari Syurga, kerana dengan yang demikian engkau (dan isterimu) akan menderita.




Hayati & Perhalusi setiap kata-kata ini sebagai peringatan juga tauladan terbaik buat diri.

Jazakallah:bunga:



em,kalau da terlanjur nak wa bagaimana ye..tolongla hmba Allah yang lalai ini...



kalau dah ada kesedaran untuk berubah,tandanya Allah masih sayang.. so,cepat-cepat bertaubat selagi pintu taubat masih terbuka :) Allah Maha Pengampun & Maha Penyayang, takkan sesekali menzalimi hamba2Nya..InsyaAllah..

~SABAR dalam kESULITAN,SENYUM dalam KERESAHAN,REDHA dalam TANGISAN,bertemu TUHAN dalam KEIMANAN..InsyaAllah~ :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For shyra_husnaProfil   Hantar PM kepada shyra_husna   Pergi ke shyra_husna's Website   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 01-05-10 11:40


kalau dah ada kesedaran untuk berubah,tandanya Allah masih sayang.. so,cepat-cepat bertaubat selagi pintu taubat masih terbuka :) Allah Maha Pengampun & Maha Penyayang, takkan sesekali menzalimi hamba2Nya..InsyaAllah..

~SABAR dalam kESULITAN,SENYUM dalam KERESAHAN,REDHA dalam TANGISAN,bertemu TUHAN dalam KEIMANAN..InsyaAllah~ :)



!!! QUOTE !!!




Ana percaya bahawa Allah s.w.t memang sentiasa sayangkan umatnya, Kalau tak Kenapa dia masih bagi kita peluang untuk hidup di dunia?


Cuba lihat Mind Map perjalanan hidup manusia, Mesti seram lepas baca jika masih kurang amalan melaksanakan perintah Allah.


-----------------








Bookmark and Share

  


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 02-05-10 15:26


Pada 30-04-10 21:07 , posting:

!!! QUOTE !!!

em,kalau da terlanjur nak wa bagaimana ye..tolongla hmba Allah yang lalai ini...


Bismillahirrahmanirrahim
Salam Alaik

Alhamudulillah, Syukur.. setidak-tidaknya diberi peluang & dipilih oleh Allah yang Maha Pengampun & Maha Penyanyang. Diberi oleh-Nya perasaan untuk menyedari kesilapan yang lalu.

Betaubatlah dengan sungguh-sungguh, InsyaAllah..segala perancangan-Nya adalah terbaik. Mohon pada-Nya agar diberi pengampunan & diberi kekuatan untuk berubah ke arah yang lebih baik.

Bermuhasabah & beristighfar antara jalan mudah untuk diampunkan dosa-dosa yang lalu. Lakukan secara istiqamah & menghayatinya ke dalam hati. InsyaAllah, mungkin ambil masa, namun apa yang penting adalah azam untuk menolak sepenuhnya ajakan iblis laknatullah dimasa-masa yang akan dilalui.

Lakukan solat taubat, perbanyakkan berzikir, mentadabbur (menghayati tasif/makna disebalik ayat Al-Quaraan), biasakan diri menghadiri kuliah agama & berkawan dengan mereka yang soleh (alim/arif ilmu agama) juga aplikasi ilmu yang dipelari dalam kehidupan.

Peruntukkan masa sehari untuk merenung kembali rutin seharian menuju langkah kepada kebaikan peribadi. Selain itu perbanyakkan selawat (niat dengan ikhlas-memahami selawat) dalam hari-hari & pekerjaan yang dilakukan, minta agar diberi pekerti semulia Rasullullah SAW. InsyaAllah, tak banyak sikit, apa yang utama adalah diri kita elak daripada sebarang bentuk kemungkaran.

Perhalusi setiap kejadian yang berlaku, pasti ada hikmah yang tersembunyi.


p/s: Secibis ilmu daripada hamba yang daif. Mungkin ada pendapat rakan lain-lain yang boleh membantu.

Wallahua'lam

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

ibtisam_nisa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.03.2010
Ahli No: 39573
Posting: 87
Dari: dunia pinjaman allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-05-10 00:29


ana juga ada terdengar ceramah agama,tapi tak ingat dah kat mana.. tapi yang paling ana ingat,penceramah tu kata"berubahlah..kerana berubah itu wajib bukan untuk orang lain tetapi untuk diri sendiri kerana ia menjamin sama ada bahagia atau derita di alam yang lain... dengan taubat nasuha.. tak semestinya dosa besar,dosa kecil,dosa yang tak dapat dinilai oleh fikiran zahir pun perlu untuk lakukannya kerana kita sedia maklum manusia dijadikan dengan pelbagai kelemahan dan tentunya tak lepas dari melakukan kesilapan yang membawa kepada dosa sama ada kecil atau besar walaupun dalam sehari.. cuma berubah ke arah yang lebih baik,kerana allah..mudah-mudahan dapat diampuni Nya serta mendapat husnul khatimah darinya..amin..

Bookmark and Share

  


  Member Information For ibtisam_nisaProfil   Hantar PM kepada ibtisam_nisa   Quote dan BalasQuote

mohdazri
Warga 3 Bintang
Menyertai: 01.04.2010
Ahli No: 39608
Posting: 73
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-05-10 09:44


KEKUATAN KITA HANYA PADA ALLAH,BUKAN MUDAH HENDAK BERUBAH.APABILA SUDAH BERUBAH MOHONLAH PADA ALLAH UNTUK ISTIQAMAH DIJALANNYA


-----------------
http://cahayakehidupan-kebenaran.blogspot.com


Bookmark and Share

  


  Member Information For mohdazriProfil   Hantar PM kepada mohdazri   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-05-10 11:09


SiNaRaBaDi, Best artikel ni. Mudah difahami & jelas - Kenapa cinta itu diharamkan!

mohdazri (APABILA SUDAH BERUBAH MOHONLAH PADA ALLAH UNTUK ISTIQAMAH DIJALANNYA) Wawa sokong..! sebabnya, kalau nak berubah, hari ni pun kita boleh ubah fikiran kita, kan? Hari ni bagitahu org ramai yang kita dah 'mual' dengan cinta manusia tapi tup tup esok, boleh pula dia 'further' balik apa yang di'mual'kannya. Manusia .. manusia ..

Apa yang Wawa kesalkan ialah, golongan2 yang 'syok' bercinta ni, golongan2 yang banyak mengerti tentang agama. Pantang saja dapat sms yang tak dikenali, cepat saja nak di'respon'nya (Wawa cakap atas pengalaman benar) Siap bertukar2 gambar pula (Padahal jelas 'pasangan' ini cukup mengerti tentang hukum agama)

Nasihat Wawa, kejarlah Cinta ALLAH SWT sebab cinta ALLAH SWT akan memberi kepuasan & kegembiraan yang tak terhingga pada kalian. Wawa sedang merasainya & kadang-kadang Wawa fikir, mungkin inilah yang dirasai Serikandi Rabi'atul Adawiyah.. ALLAHUAKBAR ..

Putus cinta sebenarnya merupakan rahmat Tuhan yang paling besar buat anda..

kepada sesiapa yang 'bangga' belum putus cinta dengan 'si dia' tu, bawa2lah bertaubat..

Jika anda mencari Redha ALLAH SWT, Anda pasti akan mendapatkan-NYA,
Jika anda mencari redha 'si dia', anda adalah seorang yang rugi, Keredhaan manusia memang tidak akan boleh diperolehi selama2nya.. Ianya mustahil..!


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

nadia_khalit
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.06.2008
Ahli No: 33692
Posting: 163
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-05-10 19:26


Pada 03-05-10 09:44 , mohdazri posting:

!!! QUOTE !!!

KEKUATAN KITA HANYA PADA ALLAH,BUKAN MUDAH HENDAK BERUBAH.APABILA SUDAH BERUBAH MOHONLAH PADA ALLAH UNTUK ISTIQAMAH DIJALANNYA



yup..betul..setuju..mesti istiqamah...
YA MUQALLIBAL QULUB TSABBIT QALBI ALA DINIK,,


-----------------
Setiap yang berlaku ada hikmahnyer..Fikirkanlah..


Bookmark and Share

  


  Member Information For nadia_khalitProfil   Hantar PM kepada nadia_khalit   Quote dan BalasQuote

ibtisam_nisa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.03.2010
Ahli No: 39573
Posting: 87
Dari: dunia pinjaman allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 04-05-10 22:10


Pada 03-05-10 11:09 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

SiNaRaBaDi, Best artikel ni. Mudah difahami & jelas - Kenapa cinta itu diharamkan!

mohdazri (APABILA SUDAH BERUBAH MOHONLAH PADA ALLAH UNTUK ISTIQAMAH DIJALANNYA) Wawa sokong..! sebabnya, kalau nak berubah, hari ni pun kita boleh ubah fikiran kita, kan? Hari ni bagitahu org ramai yang kita dah 'mual' dengan cinta manusia tapi tup tup esok, boleh pula dia 'further' balik apa yang di'mual'kannya. Manusia .. manusia ..

Apa yang Wawa kesalkan ialah, golongan2 yang 'syok' bercinta ni, golongan2 yang banyak mengerti tentang agama. Pantang saja dapat sms yang tak dikenali, cepat saja nak di'respon'nya (Wawa cakap atas pengalaman benar) Siap bertukar2 gambar pula (Padahal jelas 'pasangan' ini cukup mengerti tentang hukum agama)

Nasihat Wawa, kejarlah Cinta ALLAH SWT sebab cinta ALLAH SWT akan memberi kepuasan & kegembiraan yang tak terhingga pada kalian. Wawa sedang merasainya & kadang-kadang Wawa fikir, mungkin inilah yang dirasai Serikandi Rabi'atul Adawiyah.. ALLAHUAKBAR ..

Putus cinta sebenarnya merupakan rahmat Tuhan yang paling besar buat anda..

kepada sesiapa yang 'bangga' belum putus cinta dengan 'si dia' tu, bawa2lah bertaubat..

Jika anda mencari Redha ALLAH SWT, Anda pasti akan mendapatkan-NYA,
Jika anda mencari redha 'si dia', anda adalah seorang yang rugi, Keredhaan manusia memang tidak akan boleh diperolehi selama2nya.. Ianya mustahil..!



ana setuju dengan wawa.. dan posting mohdazri.. kekuatan kita sebenarnya hanya dari allah.. tiada daya dan upaya tanpa pertolongan dariNya.. semuanya kerana allah.. bila dah diberi ujian mesti ada hikmahnya.. dan ana bersyukur tak terhingga..

yang pasti mengejar redha illahi itu adalah yang utama..

indahnya hidup beragama islam.. :bunga:

Bookmark and Share

  


  Member Information For ibtisam_nisaProfil   Hantar PM kepada ibtisam_nisa   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-05-10 00:15


Pada 03-05-10 11:09 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

SiNaRaBaDi, Best artikel ni. Mudah difahami & jelas - Kenapa cinta itu diharamkan!

mohdazri (APABILA SUDAH BERUBAH MOHONLAH PADA ALLAH UNTUK ISTIQAMAH DIJALANNYA) Wawa sokong..! sebabnya, kalau nak berubah, hari ni pun kita boleh ubah fikiran kita, kan? Hari ni bagitahu org ramai yang kita dah 'mual' dengan cinta manusia tapi tup tup esok, boleh pula dia 'further' balik apa yang di'mual'kannya. Manusia .. manusia ..

Apa yang Wawa kesalkan ialah, golongan2 yang 'syok' bercinta ni, golongan2 yang banyak mengerti tentang agama. Pantang saja dapat sms yang tak dikenali, cepat saja nak di'respon'nya (Wawa cakap atas pengalaman benar) Siap bertukar2 gambar pula (Padahal jelas 'pasangan' ini cukup mengerti tentang hukum agama)

Nasihat Wawa, kejarlah Cinta ALLAH SWT sebab cinta ALLAH SWT akan memberi kepuasan & kegembiraan yang tak terhingga pada kalian. Wawa sedang merasainya & kadang-kadang Wawa fikir, mungkin inilah yang dirasai Serikandi Rabi'atul Adawiyah.. ALLAHUAKBAR ..

Putus cinta sebenarnya merupakan rahmat Tuhan yang paling besar buat anda..

kepada sesiapa yang 'bangga' belum putus cinta dengan 'si dia' tu, bawa2lah bertaubat..

Jika anda mencari Redha ALLAH SWT, Anda pasti akan mendapatkan-NYA,
Jika anda mencari redha 'si dia', anda adalah seorang yang rugi, Keredhaan manusia memang tidak akan boleh diperolehi selama2nya.. Ianya mustahil..!



Allahuakbar....
tak pernah ku jumpa org yang sangat-sangat hipokrik....
Ya Allah ampunkan aku....
kali ini aku betul-betul terasa terpukul..bukan kerananya..tapi kerana fikirkan dalam dunia ini ada juga org sprtinya....

digambarkan dirinya sebagai rabiatul adawiyah...subhanallah..
tapi dalam diam mnganggu org..mnghentam penulisan org walau sedikitpun tiada kaitan dengan nya....apa yang dia mahukan ya Allah...?

padahal diri ni langsung tak ingat padanya..tapi dia tanpa malu datang bertandang tanpa diundang....mengganggu ktenteraman org dalam diam...

di sini..dia mngambarkan dirinya...
akulah rabiatul adawiyah...
akulah pengejar cinta Allah...
akulah insan yang brtaubat...
akulah ibu tunggal yang tabah besarkan anak-anak...
aku lah yang terhebat.....

padahal....
dengan hati yang penuh dendam....
menabur fitnah pada org lain....
mengungkit2 kisah lama....
menganggu ktenteraman hidup org lain....
komen yang bukan2 pada blog org lain...tindakannya tidak jauh beza dengan dulu...kononnya dah brtaubat...dr dulu smpailah sekarang....dia masih dengan perangainya...

sedangkan org itu langsung tidak hiraukan dia...
lupakan semua yang dah brlalu....
lari jauh-jauh dr dia..sedangkan dia?
semakin dekat menabur fitnah....ya Rabbi...ampunkan aku...

Inilah manusia.....
cover lah diri sebaik manapun....takkan terlihat kalau hipokrik..di sini..di portal ukhwah ni..boleh lah diucap...'aku hanya mngejar cinta Allah'....tapi hakikatnya ktenangan itu di hati..lambat atau cepat..pasti kebenaran akan trsingkap..

sedang hati yang kembali pada Allah itu harus tunduk dan takut dengannya...

bukannya menabur fitnah..menganggu hidup org lain...!!!!!!





-----------------
“muslimah sejati bukan dilihat dari sifat ramahnya dalam berbicara,tetapi dilihat dari sejauhmana ia bisa menjaga kehormatan dirinya dalam menutur kata”


Bookmark and Share

  


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-05-10 11:35


Bismillah
Salam:-)

Sahabat dirahmati & dikasihi Allah, bersabarlah...

Setiap ujian & penderitaan yang dilalui hanya mereka yang pernah mengalami & memperhalusi hikmahnya mampu memahami kisah disebalik percaturan Ilahi.

Memang tak dinafikan ukhti-ukhtiku, dalam dunia ini pelbagai ragam manusia yang perlu kita terima, walaupun mereka yang lebih mengetahui agama itu tinggi pengetahuanNya, namun kita harus ingat..mereka manusia biasa, tiada yang sempurna, perlu kepada saling menasihati & memperingati.

Walaubagaimana pun sahabat sekalian, bukan matlamat kita atau kelulusan bagi kita untuk mentafsir, menyatakan atau 'melabel' seseorang itu dengan pelbagai sangkaan kita. Biar benar pun, itu antara diri pemilik & Pencipta-Nya.

Hari ini mungkin kita dapat berkata-kata, dianugerahkanNya untuk melakukan sedemikian. Bersyukurlah... namun esok kita tidak tahu bagaimana.. oleh itu, sama-sama bimbing dengan cara yang baik. Bukan dengan cara mengungkit, memperli, sindir, dll ye.


Biarlah apa yang telah berlalu, mulai kini..sama-sama bermuhasabah kembali, dimana tahap iman kita. Apakah kalau dah terlalu tinggi, perlu untuk diperkatakan.

Sebaiknya wujudkan perasaan kasih sayang sesama insan, kemudian baru akan lahir perasaan menghormati orang lain. Buanglah segala dendam mahupun kesedihan. Hiduplah dengan suasana damai & saling bertolak ansur. InsyaAllah... mudah-mudahan dijauhi dari segala rasa.

Wallahua'lam :bunga:

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-05-10 15:02


Pada 10-05-10 00:15 , Nurizmi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 03-05-10 11:09 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

SiNaRaBaDi, Best artikel ni. Mudah difahami & jelas - Kenapa cinta itu diharamkan!

mohdazri (APABILA SUDAH BERUBAH MOHONLAH PADA ALLAH UNTUK ISTIQAMAH DIJALANNYA) Wawa sokong..! sebabnya, kalau nak berubah, hari ni pun kita boleh ubah fikiran kita, kan? Hari ni bagitahu org ramai yang kita dah 'mual' dengan cinta manusia tapi tup tup esok, boleh pula dia 'further' balik apa yang di'mual'kannya. Manusia .. manusia ..

Apa yang Wawa kesalkan ialah, golongan2 yang 'syok' bercinta ni, golongan2 yang banyak mengerti tentang agama. Pantang saja dapat sms yang tak dikenali, cepat saja nak di'respon'nya (Wawa cakap atas pengalaman benar) Siap bertukar2 gambar pula (Padahal jelas 'pasangan' ini cukup mengerti tentang hukum agama)

Nasihat Wawa, kejarlah Cinta ALLAH SWT sebab cinta ALLAH SWT akan memberi kepuasan & kegembiraan yang tak terhingga pada kalian. Wawa sedang merasainya & kadang-kadang Wawa fikir, mungkin inilah yang dirasai Serikandi Rabi'atul Adawiyah.. ALLAHUAKBAR ..

Putus cinta sebenarnya merupakan rahmat Tuhan yang paling besar buat anda..

kepada sesiapa yang 'bangga' belum putus cinta dengan 'si dia' tu, bawa2lah bertaubat..

Jika anda mencari Redha ALLAH SWT, Anda pasti akan mendapatkan-NYA,
Jika anda mencari redha 'si dia', anda adalah seorang yang rugi, Keredhaan manusia memang tidak akan boleh diperolehi selama2nya.. Ianya mustahil..!



Allahuakbar....
tak pernah ku jumpa org yang sangat-sangat hipokrik....
Ya Allah ampunkan aku....
kali ini aku betul-betul terasa terpukul..bukan kerananya..tapi kerana fikirkan dalam dunia ini ada juga org sprtinya....

digambarkan dirinya sebagai rabiatul adawiyah...subhanallah..
tapi dalam diam mnganggu org..mnghentam penulisan org walau sedikitpun tiada kaitan dengan nya....apa yang dia mahukan ya Allah...?

padahal diri ni langsung tak ingat padanya..tapi dia tanpa malu datang bertandang tanpa diundang....mengganggu ktenteraman org dalam diam...

di sini..dia mngambarkan dirinya...
akulah rabiatul adawiyah...
akulah pengejar cinta Allah...
akulah insan yang brtaubat...
akulah ibu tunggal yang tabah besarkan anak-anak...
aku lah yang terhebat.....

padahal....
dengan hati yang penuh dendam....
menabur fitnah pada org lain....
mengungkit2 kisah lama....
menganggu ktenteraman hidup org lain....
komen yang bukan2 pada blog org lain...tindakannya tidak jauh beza dengan dulu...kononnya dah brtaubat...dr dulu smpailah sekarang....dia masih dengan perangainya...

sedangkan org itu langsung tidak hiraukan dia...
lupakan semua yang dah brlalu....
lari jauh-jauh dr dia..sedangkan dia?
semakin dekat menabur fitnah....ya Rabbi...ampunkan aku...

Inilah manusia.....
cover lah diri sebaik manapun....takkan terlihat kalau hipokrik..di sini..di portal ukhwah ni..boleh lah diucap...'aku hanya mngejar cinta Allah'....tapi hakikatnya ktenangan itu di hati..lambat atau cepat..pasti kebenaran akan trsingkap..

sedang hati yang kembali pada Allah itu harus tunduk dan takut dengannya...

bukannya menabur fitnah..menganggu hidup org lain...!!!!!!






Bagaimana ana nak perkatakan ye., kedua sahabat ini menulis ada kisah kebenaran-Nya. Tak pa lah, siapa baca & boleh faham..maka mereka akan kesal dengan perbuatan itu.

Ukhti Wawa & ukhti Nurizmi, memang benar apa yang ukhti-ukhti nyatakan, dalam dunia ini terkadang hati merasa tidak sanggup membebani dengan permainan dunia. Namun itulah yang perlu kita tempuhi, walaupun perit, namun kepahitan itu yang mengajar kita untuk menjadi lebih berkeyakinan, berani & sabar menghadapi kedukaan.

Setiap penulisan itu ada maksud yang ingin disampaikan, bagi mereka yang pernah melalui.. teruskanlah ketabahan & kesabaran antum. Bagi mereka yang tidak pernah melalui sebegini, sekurangnya belajar & fahami bagaimana situasi ini dihadapi dengan kesukaran & kesedihan. Fahamilah saudara sekelian.... KIta seagama kan, jadi janganlah diambil kesempatan untuk mempermainkan & menyakiti suatu pihak itu. Renungkan bagaimana jika perkara sedemikian berlaku kepada kita, sudah pasti kita tewas juga.

p/s: maaf semua ye, tiba-tiba tergerak nak tulis. Fikirkanlah.

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Nurizmi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.10.2005
Ahli No: 20156
Posting: 539
Dari: utara...

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-05-10 15:49


Pada 10-05-10 15:02 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-05-10 00:15 , Nurizmi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 03-05-10 11:09 , SNMA posting:

!!! QUOTE !!!

SiNaRaBaDi, Best artikel ni. Mudah difahami & jelas - Kenapa cinta itu diharamkan!

mohdazri (APABILA SUDAH BERUBAH MOHONLAH PADA ALLAH UNTUK ISTIQAMAH DIJALANNYA) Wawa sokong..! sebabnya, kalau nak berubah, hari ni pun kita boleh ubah fikiran kita, kan? Hari ni bagitahu org ramai yang kita dah 'mual' dengan cinta manusia tapi tup tup esok, boleh pula dia 'further' balik apa yang di'mual'kannya. Manusia .. manusia ..

Apa yang Wawa kesalkan ialah, golongan2 yang 'syok' bercinta ni, golongan2 yang banyak mengerti tentang agama. Pantang saja dapat sms yang tak dikenali, cepat saja nak di'respon'nya (Wawa cakap atas pengalaman benar) Siap bertukar2 gambar pula (Padahal jelas 'pasangan' ini cukup mengerti tentang hukum agama)

Nasihat Wawa, kejarlah Cinta ALLAH SWT sebab cinta ALLAH SWT akan memberi kepuasan & kegembiraan yang tak terhingga pada kalian. Wawa sedang merasainya & kadang-kadang Wawa fikir, mungkin inilah yang dirasai Serikandi Rabi'atul Adawiyah.. ALLAHUAKBAR ..

Putus cinta sebenarnya merupakan rahmat Tuhan yang paling besar buat anda..

kepada sesiapa yang 'bangga' belum putus cinta dengan 'si dia' tu, bawa2lah bertaubat..

Jika anda mencari Redha ALLAH SWT, Anda pasti akan mendapatkan-NYA,
Jika anda mencari redha 'si dia', anda adalah seorang yang rugi, Keredhaan manusia memang tidak akan boleh diperolehi selama2nya.. Ianya mustahil..!



Allahuakbar....
tak pernah ku jumpa org yang sangat-sangat hipokrik....
Ya Allah ampunkan aku....
kali ini aku betul-betul terasa terpukul..bukan kerananya..tapi kerana fikirkan dalam dunia ini ada juga org sprtinya....

digambarkan dirinya sebagai rabiatul adawiyah...subhanallah..
tapi dalam diam mnganggu org..mnghentam penulisan org walau sedikitpun tiada kaitan dengan nya....apa yang dia mahukan ya Allah...?

padahal diri ni langsung tak ingat padanya..tapi dia tanpa malu datang bertandang tanpa diundang....mengganggu ktenteraman org dalam diam...

di sini..dia mngambarkan dirinya...
akulah rabiatul adawiyah...
akulah pengejar cinta Allah...
akulah insan yang brtaubat...
akulah ibu tunggal yang tabah besarkan anak-anak...
aku lah yang terhebat.....

padahal....
dengan hati yang penuh dendam....
menabur fitnah pada org lain....
mengungkit2 kisah lama....
menganggu ktenteraman hidup org lain....
komen yang bukan2 pada blog org lain...tindakannya tidak jauh beza dengan dulu...kononnya dah brtaubat...dr dulu smpailah sekarang....dia masih dengan perangainya...

sedangkan org itu langsung tidak hiraukan dia...
lupakan semua yang dah brlalu....
lari jauh-jauh dr dia..sedangkan dia?
semakin dekat menabur fitnah....ya Rabbi...ampunkan aku...

Inilah manusia.....
cover lah diri sebaik manapun....takkan terlihat kalau hipokrik..di sini..di portal ukhwah ni..boleh lah diucap...'aku hanya mngejar cinta Allah'....tapi hakikatnya ktenangan itu di hati..lambat atau cepat..pasti kebenaran akan trsingkap..

sedang hati yang kembali pada Allah itu harus tunduk dan takut dengannya...

bukannya menabur fitnah..menganggu hidup org lain...!!!!!!






Bagaimana ana nak perkatakan ye., kedua sahabat ini menulis ada kisah kebenaran-Nya. Tak pa lah, siapa baca & boleh faham..maka mereka akan kesal dengan perbuatan itu.

Ukhti Wawa & ukhti Nurizmi, memang benar apa yang ukhti-ukhti nyatakan, dalam dunia ini terkadang hati merasa tidak sanggup membebani dengan permainan dunia. Namun itulah yang perlu kita tempuhi, walaupun perit, namun kepahitan itu yang mengajar kita untuk menjadi lebih berkeyakinan, berani & sabar menghadapi kedukaan.

Setiap penulisan itu ada maksud yang ingin disampaikan, bagi mereka yang pernah melalui.. teruskanlah ketabahan & kesabaran antum. Bagi mereka yang tidak pernah melalui sebegini, sekurangnya belajar & fahami bagaimana situasi ini dihadapi dengan kesukaran & kesedihan. Fahamilah saudara sekelian.... KIta seagama kan, jadi janganlah diambil kesempatan untuk mempermainkan & menyakiti suatu pihak itu. Renungkan bagaimana jika perkara sedemikian berlaku kepada kita, sudah pasti kita tewas juga.

p/s: maaf semua ye, tiba-tiba tergerak nak tulis. Fikirkanlah.



Jazakillah khayr ya ukhti Sinarabadi....

atas peringatan yang cukup beerti....
ya..mungkin org luar tidak mngerti apa yang dah berlaku...
ada benarnya ya ukhti.....bila akal dan iman belum mampu bersatu..syaitan mula mengambil peluang.....
membakar2 amarah.....

tapi jiwa insan....banyak sangat dipendam..sehingga satu saat..akhirnya terasa tak mampu lagi ditanggung..mnyucuk2 hati minta diluahkan...seharusnya saya terus diam..kerana itu yang sebaiknya..tapi jiwa insan, sesekali mendengar syaitan berbisik...Astaghfirullah...

dan kali ini.....
untuk pertama kalinya...secara terbuka..
saya mohon...kepada yang brkenaan...
cukuplah mnganggu hidup org lain..cukup...
awak dan saya tak ada kena mngena..
so, tak perlu komen apa-apa di blog saya...blog saya adalah prkongsian untuk saya dan sahabat-sahabat saya..bukan untuk orang yang ambik peluang mengfitnah dan berkata yang bukan2 pada org lain..jangan cemarkan tempat org..

cukuplah sms saya yang bukan2....
cukuplah mengadu pada ibu saya kononnya saya wanita yang kurang baik...kalau nak khianati saya, hanya saya..hanya saya..bukan ibu saya..atau org di sekeliling saya..stop it..!!

cukuplah mengadu domba..menabur fitnah...
cukuplah....hidupmu bukan hanya di sini..tapi sana..tempat pngadilan sana sedang menanti...

kisah lalu..dah saya letak dalam kotak, dah saya buang dalam gaung...jauh-jauh..tak kan saya ambil semula...dan kamu, jangan pulak nak brsusah payah pergi ambik kotak tu..dan buka semula...apa faedahnya????

untuk kpuasan diri? sedarlah....
jangan susah payah nak sakitkan hati org demi kpuasan sendiri...sedang Allah tu Maha Tahu...

antara saya...dan kamu.....tiada kena mengena....
tidak pernah kenal pun...
kalau kamu ada masalah....selesaikan dengan cara terbaik..jangan kerana trtekan dengan prasaan..mghentam org lain, menfitnah org lain...mganggu hidup org lain...

Kenapa masih ganggu org lain? sebab apa?
sebab kisah silam masih mnghantuimu?
fikirlah..jangan hidup lagi dengan kisah-kisah lama tu..yang akhirnya mndesak diri melibatkan org lain....

hal kamu...adalah hal kamu....
soal saya nak posting apapun di blog saya..itu hal saya....
bukan masalah kamu..!!
jangan tiba-tiba libatkan diri kamu dalam hidup saya...

kalau marah sekalipun...
tanya saya elok-elok..bincang...saya brsedia melapangkan dada....brtindaklah secara berhikmah..bukannya datang tanpa diundang..kemudian menghentam org...

sama-sama lah kita muhasabah semula....
kalau tak suka saya..fine..saya terima..tapi jangan ganggu hidup saya..dan hidup orang-orang di sekeliling saya.
actually apa yang berlaku tidak sdikitpun menjejaskan saya...
tapi kali ini trgerak hati untuk brtindak berani...
apapun berlaku stelah ini...saya brserah...
sebabnya hidup saya bukan brgantng pada kamu....tidak...

Tapi pada ALLAH yang MAHA TAHU segala-galanya....

apapun, saya mohon seribu kmaafan kepada semua sebab dah mncemarkan ruangan ni...

ukhti sinarabadi..maafkan saya dah lari dr topik...:-)

Assalamu'alaikum.


-----------------
“muslimah sejati bukan dilihat dari sifat ramahnya dalam berbicara,tetapi dilihat dari sejauhmana ia bisa menjaga kehormatan dirinya dalam menutur kata”


Bookmark and Share

  


  Member Information For NurizmiProfil   Hantar PM kepada Nurizmi   Pergi ke Nurizmi's Website   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-05-10 17:15


tak pa ukhti... tak ada orang kenal dalam ni, kalau ada pun.. biarkanlah mereka.

err.... ada dalam ni ke ukhti? apa sebenarnya ni?
kepada yang memperlakukan sedemikian rupa.. apa yang kamu hajati & inginkan adalah sementara.. Hari ini kamu berdiri, jangan sangka itu kekal, perlu mohon agar diberi kekuatan juga akhlak yang baik..

mengapa perlakukan sedemikian?

Dimana iman kamu wahai muslimin/muslimat?
Dimana sifat kasih & sayang yang Allah campakkan kedalam hatimu?
Untuk apa kamu berdendam & buka kembali kisah lalu seseorang?
Dimana Hak & Peribadi kamu dalam melalui halatuju hidupmu?
Jawab...

maaf ukhti ye, ana kurang gemar dengan sikap manusia yang sedemikian rupanya. Maaf ye pada yang terkena, bukan untuk menghina atau apa-apa, tapi adakah ini yang dikatakan ISLAM??????? cantik ke perangai begini..

p/s: Aduhai.... dah emosi ni., ukhti nurizmi.. ana cadangkan ukhti tukar id & alamat blog ukhti. Untuk mengelakkan ketandusan pihak yang tidak berkenaan dalam hidup ukhti. Maaf sekadar pendapat. Semoga menemui jalan terbaik:bunga:

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

snickers
Warga 1 Bintang
Menyertai: 30.12.2009
Ahli No: 38878
Posting: 23
Dari: SweetHomeAlabama

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-05-10 17:39


Kesabaran nurizmi sudah diluar batasnya..I really2 know u my dear (walau takpernah bersua muka).. such a good person..really good.Really know yr situation. But don’t worry..'sesungguhnya Allah maha tahu segalanya'.
Serahkan saja dia pada Allah..atas setiap apa yang diperkatakannya..semoga dia selamat ketika HARI kaki dan tangan akan BERKATA..menjadi saksi.

"postingku yang dinanti2kan"...ehehehehe...

Bookmark and Share

  


  Member Information For snickersProfil   Hantar PM kepada snickers   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-05-10 10:38


Semoga dalam PEMERHATIAN Allah SWT senantiasa,:-)

Sahabat dikasihi Allah sekalian.. kawan yang disangka rakan baik pun mampu menikam dari belakang, mampu membengkokkan besi yang setia padanya, apatah lagi insan yang kerdil.. Tak perlu samakan diri dengan rabiatul adawiyah.., aisyah, khadijah, mahupun fatimah. Cukup sedar bahawa diri ini sebagai insan biasa.

Seorang yang diberi Allah kelebihan seperti rabiatul adawiyah tidak akan mewar-warkan diri kepada masyarakat umum. Malah mereka akan Tawadhuk (rendah hati) atas juga menghormati orang lain.

Nantikan sahaja penyaksian Rabbul Jalil atas setiap fitnah & cerita kosong seorang manusia.

What is going on... Only Him knows. Behind other person you can hide but...the real time.. you will never run.. (betul ke ni) fikirkan ye..

p/s: Renungan buat diri & sahabat sekelian..:bunga:

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

znia80
Warga 1 Bintang
Menyertai: 18.03.2010
Ahli No: 39509
Posting: 38
Dari: petaling jaya, rantau panjang

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-05-10 10:52


satu artikel yang bagus untuk dihayati dalam kehidupan kita semua,

bercinta sehingga gila dibenarkan dalam islam, tapi hanya pada Allah
moga Allah ampunkan dosa sifakir macam saya ni
amien,

Bookmark and Share

  


  Member Information For znia80Profil   Hantar PM kepada znia80   Pergi ke znia80's Website   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-05-10 13:04


& kadang-kadang Wawa fikir, mungkin inilah yang dirasai Serikandi Rabi'atul Adawiyah.. ALLAHUAKBAR .. (tolong fahami ayat tu baik-baik)
-------------------------------------------------------------------------

Wawa fikir, ni bukan platform nak 'fitnah' org, Wawa ialah seorang yang tak berminat nak baca artikel panjang2, tak minat tengok blog dan tak terfikir pula nak ke blog awak Nurizmi. Tapi, Wawa faham Kenapa awak cakap macam tu.. sangat faham .. :-) tak apa, Wawa dah minta maaf pada semua org sebelum ni termasuk awak so Wawa pun dah malas nak ungkit hal ni, Wawa bahagia dengan keadaan sekarang. Cukup2lah hal lepas, 'Dia' pun dah mengaku tentang hal sebenar. So, Wawa harap awak pun bertaubat ok? :-)

kepada Nurizmi, sekali lagi, Wawa minta maaf, jika dengan cara ini awak still nak cakap Wawa macam-macam, up to you. sebenarnya Wawa kasihan pada awak tapi nak buat macam mana, awak yang pilih 'jalan' itu, Wawa do'akan awak bahagia ok? :-)

Wawa jahil agama jadi, Wawa perlukan nasihat dari kawan-kawan yang pandai agama seperti kalian semua. jangan sebab hal macam ni, ukhwah terputus. Sedangkan Wawa yang dah bercerai dengan Ayah anak-anak Wawapun, hubungan kami semuanya ok, kadang-kadang mereka juga kongsi masalah mereka pada Wawa.. ALHAMDULILLAH..

Orait, kesimpulannya..Wawa bersyukur kerana setelah Wawa tersesat, Wawa jumpa jalan yang sepatutnya Wawa lalui untuk sampai ke destinasi yang ingin Wawa tuju. Syukur... Putus cinta membawa 1001 rahmat. Syukur, ya ALLAH..


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-05-10 13:33


Lepas ni, apa-apa yang tak puas hati, boleh PM, FB, Email pada Wawa ye? Wawa menulis hal ni atas nasihat seorang rakan yang bagi sms pada Wawa untuk tegakkan kbnrn bagi pihak Wawa.

Hal blog awak, Ye, Wawa mengetahuinya tapi tak berminat nak campur tangan sebab Wawa sebenarnya mual dengan kata-kata islami awak selepas Wawa jumpa gambar muka awak yang awak kirim pada suami Wawa (Ketika itu). Harap awak maafkan Wawa.


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-05-10 13:54


maafkan sinar, tapi sinar fikir.. perkara ini tidak perlu dipanjangkan disini boleh ukhti, dihadapan khalayak awam. Segala yang berlaku bincang secara baik, bukan dengan cara begini.

Ukhti, kalau ukhti tak buka cerita ini maka tiada yang akan tahu orang yang dimaksudkan Nurizmi & begitu sebaliknya. (ana tak side mana-mana pihak)

Cumanya, Berdiam itu lebih baik., jangan buka keaiban kita semata-mata dengan emosi yang diluar kawalan.

Boleh ye...:-)

.................................BACK TO THE TOPIC...................................

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 11-05-10 14:38


ades wawa ni.. tak habis dengan perangai lama... jadilah normal balik wawa wehhhh.. tak payah nak bermuka2 ..perli2 orang... bukan sehari dua kenal wawa ni..dah lama..walaaupun tak kenal 100%.. sebelum ukhwah ni wujud lagi rasanya dah kenal wawa ni.... jangan lah buat tabiat lama tu...


-----------------
http://sukatolong.wordpress.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-05-10 08:01


Sememangnya nak buang perangai lama ni.., Honestly kalau ikut perangai lama, Nurizmi akan jadi org ke-3 yang Wawa tampar selepas 02 org lelaki sebelumnya.

Jaga sikit mulut tu lain kali, jangan cabar Wawa tampar mulut celupar awak tu, Nurizmi. To Sinar, thank you.

--- Semoga topik ini dikunci selepas ini, Wawa tak hendak lah "tak-duda" Wawa tu, kalau nak, ambil lah, dia dah tak terikat dengan mana-mana perempuan dah. UIA pun dah 'selamat' buang dia. Pegilah kejar, kutip dia kat Indon tu. Wawa tak naaakkkk....!---

lepas ni Wawa tak kan buka topik ni, Wawa bukan org yang menganggur duduk depan pc nak sibuk hal orang :-) Bye sayang...

:lucu:


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.128619 saat. Lajunya....