Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 06-04-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dua perkara yang tidak boleh dielak dalam hidup kita ialah "inflasi" dan "mati"
-- Seminar "Creating Wealth"

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Athiqullah83
Hari Ini: 0
Semalam: 1
Jumlah Ahli: 43132

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 50
Ahli: 0
Jumlah: 50




  Yang Masuk Ke Sini
Martyr: 4 hari yang lalu
Ahmadmohd7878: 8 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: lafaz niat, adakah ini pernah di ajarkan rasulullah?


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» lafaz niat, adakah ini pernah di ajarkan rasulullah?

Please Mendaftar To Post


Oleh lafaz niat, adakah ini pernah di ajarkan rasulullah?

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 20-03-10 17:54


Assalamualaikum

lafaz niat dalam solat "usolli..."
adakah ni pernah diajarkan rasulullah?
ataukah ni ada diajarkan imam syafi'i?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 22:32


Pada 20-03-10 17:54 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

lafaz niat dalam solat "usolli..."
adakah ni pernah diajarkan rasulullah?
ataukah ni ada diajarkan imam syafi'i?

salam,
apa yang saya belajar, lafaz niat dengan lidah tidak wajib, ia hanya bertujuan untuk membantu lidah kita untuk berniat dalam hati ketika takbiratul-ihram.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 22:44


Pada 24-03-10 22:32 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-03-10 17:54 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

lafaz niat dalam solat "usolli..."
adakah ni pernah diajarkan rasulullah?
ataukah ni ada diajarkan imam syafi'i?

salam,
apa yang saya belajar, lafaz niat dengan lidah tidak wajib, ia hanya bertujuan untuk membantu lidah kita untuk berniat dalam hati ketika takbiratul-ihram.

wassalam.

tidak wajib bukan sunnah
juga bukan bahagian dari solat..

kalau "lafaz"tu bukan bahagian dari solat, boleh tak kita anggap tu bahagian dari solat?sehingga kita akan lafazkan setiap kali kita nak solat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:08


Pada 24-03-10 22:44 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 22:32 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-03-10 17:54 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

lafaz niat dalam solat "usolli..."
adakah ni pernah diajarkan rasulullah?
ataukah ni ada diajarkan imam syafi'i?

salam,
apa yang saya belajar, lafaz niat dengan lidah tidak wajib, ia hanya bertujuan untuk membantu lidah kita untuk berniat dalam hati ketika takbiratul-ihram.

wassalam.

tidak wajib bukan sunnah
juga bukan bahagian dari solat..

kalau "lafaz"tu bukan bahagian dari solat, boleh tak kita anggap tu bahagian dari solat?sehingga kita akan lafazkan setiap kali kita nak solat.

salam,
siapa yang suruh anda anggap ia sebahagian daripada solat? maaf, saya tak pernah sebut.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:13


Pada 24-03-10 23:08 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 22:44 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 22:32 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-03-10 17:54 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

lafaz niat dalam solat "usolli..."
adakah ni pernah diajarkan rasulullah?
ataukah ni ada diajarkan imam syafi'i?

salam,
apa yang saya belajar, lafaz niat dengan lidah tidak wajib, ia hanya bertujuan untuk membantu lidah kita untuk berniat dalam hati ketika takbiratul-ihram.

wassalam.

tidak wajib bukan sunnah
juga bukan bahagian dari solat..

kalau "lafaz"tu bukan bahagian dari solat, boleh tak kita anggap tu bahagian dari solat?sehingga kita akan lafazkan setiap kali kita nak solat.

salam,
siapa yang suruh anda anggap ia sebahagian daripada solat? maaf, saya tak pernah sebut.

wassalam.

saya tak kata awak pun..:D

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

sunan-faqih
Warga 5 Bintang
Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2338
Posting: 366
Dari: ::Hulu Klang, Selangor::

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:18


Ana rasa topik ni tak payah bincang agaknya...nanti akan memanjangkan lagi polemik tak berkesudahan. Tengok nickname bertanya dan menjawab pun dah agak-agak boleh agak dah. Ok, friends?


-----------------
SEKRETARIAT K-FIQH
Layari www.k-fiqh.com
Like our page www.facebook.com/kfiqh


Bookmark and Share

    


  Member Information For sunan-faqihProfil   Hantar PM kepada sunan-faqih   Pergi ke sunan-faqih's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:19


Pada 24-03-10 23:13 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 23:08 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 22:44 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 22:32 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-03-10 17:54 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

lafaz niat dalam solat "usolli..."
adakah ni pernah diajarkan rasulullah?
ataukah ni ada diajarkan imam syafi'i?

salam,
apa yang saya belajar, lafaz niat dengan lidah tidak wajib, ia hanya bertujuan untuk membantu lidah kita untuk berniat dalam hati ketika takbiratul-ihram.

wassalam.

tidak wajib bukan sunnah
juga bukan bahagian dari solat..

kalau "lafaz"tu bukan bahagian dari solat, boleh tak kita anggap tu bahagian dari solat?sehingga kita akan lafazkan setiap kali kita nak solat.

salam,
siapa yang suruh anda anggap ia sebahagian daripada solat? maaf, saya tak pernah sebut.

wassalam.

saya tak kata awak pun..:D

salam,
saya tak kata awak kata saya sebut. maaf sekali lagi...

apa yang anda nak dari tajuk ini sebenarnya? berterus-terang saja...

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:25


Pada 24-03-10 23:18 , sunan-faqih posting:

!!! QUOTE !!!

Ana rasa topik ni tak payah bincang agaknya...nanti akan memanjangkan lagi polemik tak berkesudahan. Tengok nickname bertanya dan menjawab pun dah agak-agak boleh agak dah. Ok, friends?


salam,
saya menjawab berdasarkan pengetahuan saya. kalau saya tak tahu, insya'allah saya akan rujuk kitab2 yang berkaitan.

saya tak faham maksud anda, sebab setau saya tak pernah lagi saya berbahas dengan pemunya nickname ikhwan_islam sebelum ini.

maaflah, sebab sebagai moderator saya kena tunaikan tugas saya, bukan biarkan sahaja topik hanyut entah ke mana-mana.

cuma, saya harap jika isu di sini adalah tentang bid`ah-membid`ah, harap dihentikan.

saya harap semua boleh berdiskusi secara baik, wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:37


kita dah tau baik dan buruknya saling membenci dan saling mengutuk or saling membid'ah2kn...

kita ni berbincang ilmu..
buang jauh-jauh kata bid'ah tu dari minda kita...
kita berbincang tentang ilmu, bukankah kita beribadah kena dengan ilmu?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:40


Pada 24-03-10 23:37 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

kita dah tau baik dan buruknya saling membenci dan saling mengutuk or saling membid'ah2kn...

kita ni berbincang ilmu..
buang jauh-jauh kata bid'ah tu dari minda kita...
kita berbincang tentang ilmu, bukankah kita beribadah kena dengan ilmu?

salam,
ye, saya sokong itu. jadi saya minta anda curahkanlah ilmu anda tentang apa yang anda bangkitkan itu kepada kami, pasti ada sesuatu yang anda ingin sampaikan... tidak perlulah berteka-teki sahaja.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:43


boleh tak kita cari sama-sama, bila bermulanya "lafaz" niat dalam solat, dan sapa yang memulakannya?sapa orang yang pertama mengajarkannya?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

alhikam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.09.2007
Ahli No: 31028
Posting: 361
Dari: Syamal

Perlis  


posticon Posting pada: 24-03-10 23:44


Pada 24-03-10 23:37 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

kita dah tau baik dan buruknya saling membenci dan saling mengutuk or saling membid'ah2kn...

kita ni berbincang ilmu..
buang jauh-jauh kata bid'ah tu dari minda kita...
kita berbincang tentang ilmu, bukankah kita beribadah kena dengan ilmu?


yang moleknya kalau dah khilaf maka kedua-duanya tak perlu nak bahaskan panjang lagi . Bagi yang menggunakan lafaz atau tidak terpulang kepada diri masing-masing . Asalkan terhindar dari waswas .

Bookmark and Share

    


  Member Information For alhikamProfil   Hantar PM kepada alhikam   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:47


Pada 24-03-10 23:43 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

boleh tak kita cari sama-sama, bila bermulanya "lafaz" niat dalam solat, dan sapa yang memulakannya?sapa orang yang pertama mengajarkannya?

salam,
selamat berteka-teki dari saya, dan selamat malam buat semua yang akan berdiskusi di sini... :sopan:

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:49


Pada 24-03-10 23:44 , alhikam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 23:37 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

kita dah tau baik dan buruknya saling membenci dan saling mengutuk or saling membid'ah2kn...

kita ni berbincang ilmu..
buang jauh-jauh kata bid'ah tu dari minda kita...
kita berbincang tentang ilmu, bukankah kita beribadah kena dengan ilmu?


yang moleknya kalau dah khilaf maka kedua-duanya tak perlu nak bahaskan panjang lagi . Bagi yang menggunakan lafaz atau tidak terpulang kepada diri masing-masing . Asalkan terhindar dari waswas .


lafaz ni bukan khilaf wahai sahabat...

ini hal yang jelas.bukan khilaf..
tak ada khilaf tentang lafaz niat..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-10 23:51


Pada 24-03-10 23:47 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 23:43 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

boleh tak kita cari sama-sama, bila bermulanya "lafaz" niat dalam solat, dan sapa yang memulakannya?sapa orang yang pertama mengajarkannya?

salam,
selamat berteka-teki dari saya, dan selamat malam buat semua yang akan berdiskusi di sini... :sopan:

wassalam.

saya ingatkan tadi awak orang yang suka ilmu, tapi saya silap..maaf.

boleh tak kita cari sama-sama, bila bermulanya "lafaz" niat dalam solat, dan sapa yang memulakannya?sapa orang yang pertama mengajarkannya?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 09:20


Dari Buku Formula Solat Sempurna - Ustaz Zaharuddin


1. Bagi sesiapa yang tidak diganggu oleh perasaan waswas, maka amalan yang paling baik ialah memulakan solat tanpa niat secara berlafaz kerana tiada sebarang dalil yang menyebut demikian. Lalu ia telah keluar daripada khilaf yang mengatakan tentang berlafaz ini lebih baik.


2. Bagi individu yang mempunyai masalah sukar hadir hati untuk niat, bolehlah mereka melafazkan niat sekiranya diyakini ia dapat membantu hadir hati dan bukannya menambahkan waswas.


3. Bagi mereka yang mengamalkan "lafaz niat" janganlah tersilap sangka bahawa ia adalah kewajiban. Adapun tentang anggapan bahawa amalan ini sebagai bidaah, maka penulis bersama Syeikh Atiyyah Saqar tidak bersetuju dalam menganggapnya bidaah kerana ia ialah suatu perbuatan sebelum bermulanya solat, iaitu di luar solat. Bidaah ialah suatu mencipta ibadah yang terkeji. Maka dalam hal lafaz niat ini, ia dilakukan sebelum solat bermula. Namun ia boleh menjadi kesalahan atau bidaah jika terdapat individu yang mengatakannya wajib atau kemestian dan batal solat tanpa lafaz niat.


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

ikhwan_islam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.02.2009
Ahli No: 37043
Posting: 360
Dari: KUIS Bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 09:38


Pada 26-03-10 09:20 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

Dari Buku Formula Solat Sempurna - Ustaz Zaharuddin


1. Bagi sesiapa yang tidak diganggu oleh perasaan waswas, maka amalan yang paling baik ialah memulakan solat tanpa niat secara berlafaz kerana tiada sebarang dalil yang menyebut demikian. Lalu ia telah keluar daripada khilaf yang mengatakan tentang berlafaz ini lebih baik.


2. Bagi individu yang mempunyai masalah sukar hadir hati untuk niat, bolehlah mereka melafazkan niat sekiranya diyakini ia dapat membantu hadir hati dan bukannya menambahkan waswas.


3. Bagi mereka yang mengamalkan "lafaz niat" janganlah tersilap sangka bahawa ia adalah kewajiban. Adapun tentang anggapan bahawa amalan ini sebagai bidaah, maka penulis bersama Syeikh Atiyyah Saqar tidak bersetuju dalam menganggapnya bidaah kerana ia ialah suatu perbuatan sebelum bermulanya solat, iaitu di luar solat. Bidaah ialah suatu mencipta ibadah yang terkeji. Maka dalam hal lafaz niat ini, ia dilakukan sebelum solat bermula. Namun ia boleh menjadi kesalahan atau bidaah jika terdapat individu yang mengatakannya wajib atau kemestian dan batal solat tanpa lafaz niat.

pemahaman yang bagus..boleh diterima.

perlu untuk kita ketahui bahwa lafaz niat tu juga tiada dalam mazhab syafi'i..
=================================================
niat;
disaat kita berdiri menghadap kiblat pada waktu zuhur, mesti dihati kita berkeinginan(berniat) untuk melakukan solat zuhur.

ketika kita berjalan menuju mesjid, tentulah sebelum tu kita ni memang dah berniat nak pergi k mesjid.
takkan lah "niat hati" nak pergi k pasar, tiba-tiba sampai k mesjid..

itu lah niat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For ikhwan_islamProfil   Hantar PM kepada ikhwan_islam   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 13:06


Pada 24-03-10 23:37 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

kita dah tau baik dan buruknya saling membenci dan saling mengutuk or saling membid'ah2kn...

kita ni berbincang ilmu..
buang jauh-jauh kata bid'ah tu dari minda kita...
kita berbincang tentang ilmu, bukankah kita beribadah kena dengan ilmu?


Bismillahirrahmanirrahim
Salam

ikhwan sudah tentu enta punya maksud tersendiri membuka topic ini. Ana sendiri pun kurang kefahaman dalam tajuk ini. perlu banyak belajar dan berusaha memahaminya.

enta seorang pelajar jurusan dalam bidang fiqh, maka sebarkanlah ilmu yang enta pelajari.

Baik topic ini bagi ana, teruskan. Tak perlu berhujah dengan mereka yang sentiasa mencari dan mempersoalkan itu dan ini (tanpa berfikir kebaikannya).

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 13:09


Pada 24-03-10 23:43 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

boleh tak kita cari sama-sama, bila bermulanya "lafaz" niat dalam solat, dan sapa yang memulakannya?sapa orang yang pertama mengajarkannya?


ana sokong, kita perlu tahu dan wajib tahu, kerana beribadah tanpa ilmu is just waste. beri impak kepada hati kerana tiada kesan dalam beribadah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 13:11


Pada 24-03-10 23:47 , ibnu_musa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 24-03-10 23:43 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

boleh tak kita cari sama-sama, bila bermulanya "lafaz" niat dalam solat, dan sapa yang memulakannya?sapa orang yang pertama mengajarkannya?

salam,
selamat berteka-teki dari saya, dan selamat malam buat semua yang akan berdiskusi di sini... :sopan:

wassalam.



salam mod

buka minda dan hati untuk menerima ilmu, jangan cepat mengatakan bid'ah atau sebaliknya. sebaiknya dengar, renung dan fikirkan. Lantas hayati dalam kehidupan.

ini berteka-teki ke? setahu ana pernyataan diatas minta semua ahli memikirkan dan memahami lebih mendalam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 13:17


Pada 26-03-10 09:38 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-03-10 09:20 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

Dari Buku Formula Solat Sempurna - Ustaz Zaharuddin


1. Bagi sesiapa yang tidak diganggu oleh perasaan waswas, maka amalan yang paling baik ialah memulakan solat tanpa niat secara berlafaz kerana tiada sebarang dalil yang menyebut demikian. Lalu ia telah keluar daripada khilaf yang mengatakan tentang berlafaz ini lebih baik.


2. Bagi individu yang mempunyai masalah sukar hadir hati untuk niat, bolehlah mereka melafazkan niat sekiranya diyakini ia dapat membantu hadir hati dan bukannya menambahkan waswas.


3. Bagi mereka yang mengamalkan "lafaz niat" janganlah tersilap sangka bahawa ia adalah kewajiban. Adapun tentang anggapan bahawa amalan ini sebagai bidaah, maka penulis bersama Syeikh Atiyyah Saqar tidak bersetuju dalam menganggapnya bidaah kerana ia ialah suatu perbuatan sebelum bermulanya solat, iaitu di luar solat. Bidaah ialah suatu mencipta ibadah yang terkeji. Maka dalam hal lafaz niat ini, ia dilakukan sebelum solat bermula. Namun ia boleh menjadi kesalahan atau bidaah jika terdapat individu yang mengatakannya wajib atau kemestian dan batal solat tanpa lafaz niat.

pemahaman yang bagus..boleh diterima.

perlu untuk kita ketahui bahwa lafaz niat tu juga tiada dalam mazhab syafi'i..
=================================================
niat;
disaat kita berdiri menghadap kiblat pada waktu zuhur, mesti dihati kita berkeinginan(berniat) untuk melakukan solat zuhur.

ketika kita berjalan menuju mesjid, tentulah sebelum tu kita ni memang dah berniat nak pergi k mesjid.
takkan lah "niat hati" nak pergi k pasar, tiba-tiba sampai k mesjid..

itu lah niat.


setuju dan gembira dengar jawapan dari sakinah. ALHAMDULILLAH ukhti satu perkongsian yang baik.:-)

conferm ke yang kata bid'ah., tak perlu panjang lebarkan cerita, siapa kata dan siapa suruh.. ni meraka faham benar akan perkara yang ada dalam fiqh ini. tanya iman kita bagaimana, adakah sempurna sudah.:-?

maaf atas teguran tegas ini. minta renungkan dulu sebelum berkata yang salah itu benar dan yang benar itu salah.:bunga:

Wallahua'lam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Al-Mashoori
WARGA SETIA
Menyertai: 12.07.2006
Ahli No: 25170
Posting: 483
Dari: Bandar Baru Gaza

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 15:25


Salam. Ingatkan nak kata tak sah atau haram lafaz sebelum solat tadi. Eloklah tak jadi macam tu kalau tidak pakat tungging terbalik orang kampung baca topik ni.

Ada tak hadis yang ada perkataan Usolli ni?


-----------------
zwani.com myspace graphic comments


Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-MashooriProfil   Hantar PM kepada Al-Mashoori   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 18:09


inilah sebabnya ikhwan buka topic ini rakan sekelian, agar dapat bertukar fikiran dan pelajaran serta ilmu yang ada.

ada sesiapa yang tahu..silakan berkongsi. Semoga kita dapat manfaat atas ilmu itu bersama. Banyak fadhilatnya mengajar dan memberi ilmu.

teruskan..:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 26-03-10 18:25


Pada 26-03-10 09:38 , ikhwan_islam posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 26-03-10 09:20 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

Dari Buku Formula Solat Sempurna - Ustaz Zaharuddin


1. Bagi sesiapa yang tidak diganggu oleh perasaan waswas, maka amalan yang paling baik ialah memulakan solat tanpa niat secara berlafaz kerana tiada sebarang dalil yang menyebut demikian. Lalu ia telah keluar daripada khilaf yang mengatakan tentang berlafaz ini lebih baik.


2. Bagi individu yang mempunyai masalah sukar hadir hati untuk niat, bolehlah mereka melafazkan niat sekiranya diyakini ia dapat membantu hadir hati dan bukannya menambahkan waswas.


3. Bagi mereka yang mengamalkan "lafaz niat" janganlah tersilap sangka bahawa ia adalah kewajiban. Adapun tentang anggapan bahawa amalan ini sebagai bidaah, maka penulis bersama Syeikh Atiyyah Saqar tidak bersetuju dalam menganggapnya bidaah kerana ia ialah suatu perbuatan sebelum bermulanya solat, iaitu di luar solat. Bidaah ialah suatu mencipta ibadah yang terkeji. Maka dalam hal lafaz niat ini, ia dilakukan sebelum solat bermula. Namun ia boleh menjadi kesalahan atau bidaah jika terdapat individu yang mengatakannya wajib atau kemestian dan batal solat tanpa lafaz niat.

pemahaman yang bagus..boleh diterima.

perlu untuk kita ketahui bahwa lafaz niat tu juga tiada dalam mazhab syafi'i..
=================================================
niat;
disaat kita berdiri menghadap kiblat pada waktu zuhur, mesti dihati kita berkeinginan(berniat) untuk melakukan solat zuhur.

ketika kita berjalan menuju mesjid, tentulah sebelum tu kita ni memang dah berniat nak pergi k mesjid.
takkan lah "niat hati" nak pergi k pasar, tiba-tiba sampai k mesjid..

itu lah niat.



Salam...lebih kurang inilah jawapan yang saya pernah dengar di Kuliah Maghrib kat tempat tinggal saya...


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

    


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.125907 saat. Lajunya....