Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-11-2018  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Allah don't give us what we want, instead He gives us what we need
-- Spaghetigoreng (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Alai_Syafa
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43068

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 41
Ahli: 0
Jumlah: 41




  Yang Masuk Ke Sini
IbnuKhaldun: 1 hari, 8 jam, 21 minit yang lalu
kaze: 1 hari, 12 jam, 57 minit yang lalu
Daeng_Jati: 4 hari yang lalu
RedPetunia: 6 hari yang lalu
sahabat_amin: 8 hari yang lalu
Gorodkovie: 10 hari yang lalu
Swarig123: 13 hari yang lalu
sunan-faqih: 19 hari yang lalu
ajefikrah: 24 hari yang lalu
Kang: 26 hari yang lalu
owl_UM: 28 hari yang lalu


Pengetahuan Am
Topik: Seekor burung di tangan lebih baik dari sepuluh ekor di pohon.


Carian Forum

Moderator: Admin, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengetahuan Am
    »» Seekor burung di tangan lebih baik dari sepuluh ekor di pohon.

Please Mendaftar To Post


Oleh Seekor burung di tangan lebih baik dari sepuluh ekor di pohon.

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-01-10 22:54


"Seekor burung di tangan lebih baik dari sepuluh ekor burung di pohon."

Dengan kata kiasan ini, telah menjadikan mudah bagi setiap pengemban misi untuk berpaling dari rel tujuan yang diinginkan menuju rel tujuan yang dipengaruhi oleh realitas dan tekanan yang sulit dihadapi dan dilaluinya.

Ketika didirikan gerakan, partai, atau jamaah apapun perlu menciptakan perubahan tertentu atau kebangkitan apa saja. Sedang langkah pertama yang harus diselesaikan oleh organisasi ini adalah langkah “menentukan tujuan”. Kemudian menentukan langkah kedua, yaitu “menentukan cara (metode) untuk mewujudkan tujuan”. Dengan ini, mulai tanpak adanya perbedaan di antara berbagai jamaah dalam arus secara umum. Jadi, ada arus Islam, arus liberalisme, arus sosialisme, dan sebagainya.

Dan bahkan beberapa jamaah yang beraktivitas di arus yang sama sekalipun juga ada perbedaan di antara jamaah-jamaah itu. Jamaah-jamaah Islam misalnya, ada yang radikal, moderat, dan ada yang aktivitasnya terbatas pada urusan akhlak dan ibadah, sehingga satu sama lain tidak masuk klasifikasinya.

Pembicaraan kita hingga di sini masih pembicaraan untuk melihat fakta yang ada secara teori. Akan tetapi gambaran sebenarnya sering tidak sejalan dengan teori dan menyakitkan, yaitu adanya perbedaan antara tujuan dan metode jamaah ketika didirikan, dengan tujuan dan metode pada saat jamaah itu dibenturkan dengan berbagai tantangan dan hambatan.

Sebagian besar jamaah mengemukakan tujuan yang dapat dikatakan bahwa tujuannya sangat ideal. Namun, apabila metodenya mulai dibenturkan dengan berbagai tantangan dan hambatan, dan mulai dihadapkan dengan angin yang kencang maupun yang sepoi-sepoi, maka jamaah-jamaah itu mulai naik-turun antara madu yang dijanjikan dan api yang mengancamnya. Sehingga kita dapati jamaah-jamaah itu menerima satu burung yang di tangan, dan melupakan sepuluh burung yang di atas pohon, yang sebelumnya mereka pikirkan siang dan malam bahwa mereka tidak akan pernah menerima kecuali dengan mendapatkan semua burung.

Burung yang di tangan itu bisa berupa kursi menteri yang terbuat dari kulit buaya, atau kursi parlemen yang di dalamnya mereka turut menghabiskan waktunya siang dan malam untuk membuat undang-undang. Atau burung yang di tangan itu berupa lembaga sosial yang beraktivitas menyantuni para janda dan anak yatim. Untuk itu, mereka pun menghadiahi penguasa dengan doa yang baik agar mereka diizinkan mendirikan lembaga-lembaga sosial ini, atau mereka diberi izin mendirikan channel televisi yang tayanggannya menawarkan surga. Atau burung yang di tangan itu terkadang berupa kekuasaan bersenjata atas sebuah wilayah geografis yang luasnya hanya cukup untuk penduduk satu perkampungan di antara perkampungan di Kairo, dan terkadang burungnya lebih kecil atau lebih rendah dari semua itu. Sehingga kami hampir tidak salah ketika kami katakan bahwa ada sebagian dari jamaah-jamaah itu yang rela (puas) meski hanya mendapatkan satu bulu saja dari sayap burung itu. Begitu juga, tidak jarang jamaah-jamaah yang mengumumkan bahwa mereka menempuh metode Islam, namun ketika mereka telah menjadi perdana menteri, mereka mulai memintakan rahmat untuk sang penghancur negara Islam, Musthafa Kemal Ataturk laknatullah ‘alaih.

Ketika seseorang melakukan pengamatan terhadap gerakan-gerakan Islam, maka ia akan menemukan mereka semua rela (puas) hanya mendapatkan satu burung, atau sayap burung, bahkan kamu dapati mereka rela (puas) meski hanya mendapat satu bulu saja dari ekor burung. Untuk itu, sekarang kamu harus mengarahkan pandangan mata anda untuk meneliti Hizbut Tahrir.

Sebelum meneruskan pembicaraan tentang Hizbut Tahrir, maka saya tegaskan, sekali lagi saya tegaskan bahwa pembicaraan ini tidak saya tulis dalam rangka untuk pembelaan terhadap Hizbut Tahrir. Namun ini merupakan kenyataan sebenarnya yang saya ketahui sendiri, yang saya lakukan dengan berbagai media penelitian, sehingga ini murni jauh dari dorongan hawa nafsu dan emosional.

Sesungguhnya Hizbut Tahrir menolak logika “burung di tangan”. Hizbut Tahrir menolak mendapatkan kurang dari sepuluh burung yang di atas pohon. Bahkan Hizbut Tahrir mencari lebih banyak lagi burung-burung yang di atas pohon. Hizbut Tahrir menginginkan semua pohon dan semua burung yang ada di atasnya. Sebab, Hizbut Tahrir menilai bahwa mendapatkan sepuluh burung yang ada di atas pohon itu hanyalah titik sentral (nuqthah irtikaz) yang darinya akan dumulai perburuan semua burung yang banyak di atas pohon.

Sepuluh burung yang hendak didapat Hizbut Tahrir tercermin dalam konsep taghyir (perubahan secara meyeluruh) dengan ”penyatuan kaum Muslim dalam satu institusi politik yang akan menerapkan syariah Islam, dan menaklukkan negeri-negeri yang lainnya di dunia dengan dakwah dan jihad (futuhat) untuk menyebarkan Islam di tengah-tengah masyarakatnya. Inilah sistem Khilafah Islamiyah”.

Meskipun mereka yang menggunakan logika ”burung di tangan” senantiasa mencela tujuan Hizbut Tahrir yang sangat ideal ini, bahkan ada sebagian mereka yang berani menilai bahwa tujuan Hizbut Tahrir hanyalah ”mimpi” dan ”khayalan”. Namun Hizbut Tahrir sejak berdiri tahun 1953 M. di al-Quds (Yerusalim) hingga sekarang ini, Hizbut Tahrir tidak menampakkan penyimpangan sedikitpun dari tujuan yang telah ditetapkan untuk dirinya, yaitu mendapatkan sepuluh burung yang di atas pohon. Hizbut Tahrir tidak mahu menerima hanya mendapat satu burung di tangan.

Yang lebih mengagumkan lagi jika kamu membaca sejarah perjalanan Hizbut Tahrir bahwa Hizbut Tahrir menempuh metode tertentu yang belum pernah berubah selama enam dekade perjalannya, yaitu metode politik yang menghantarkan pada terciptanya perubahan secara revolusi di tengah-tengah masyarakat. (Tambahan: Hizbut Tahrir dalam melakukan aktivitasnya diterangkan melalui thariqah yang ditabbani dari perjalanan dakwah Rasulullah SAW - Pertama, Tahapan Pembinaan dan Pengkaderan (Marhalah At Tatsqif), yang dilaksanakan untuk membentuk kader-kader yang mempercayai pemikiran dan metod Hizbut Tahrir dalam rangka pembentukan kerangka tubuh parti. Kedua, Tahapan Berinteraksi dengan Umat (Marhalah Tafa'ul Ma'a Al Ummah), yang dilaksanakan agar umat turut memikul kewajiban dakwah Islam hingga umat menjadikan Islam sebagai permasalahan utamanya, agar umat berjuang untuk mewujudkannya dalam realiti kehidupan. Ketiga, Tahapan Pengambil alihan Kekuasa an (Marhalah Istilaam Al Hukm), yang dilaksana kan untuk menerapkan Islam secara menyeluruh dan mengemban risalah Islam ke seluruh dunia.)

Jadi di sana ada kekuatan yang tersimpam dalam diri Hizbut Tahrir yang bukan sekedar partai simbol dan publikasi. Sehingga Hizbut Tahrir menjadi sumber ketakutan dan kegelisahan yang menyelimuti para penguasa Barat dan Timur.

Hizbut Tahrir melakukan kontak dengan setiap elemen umat: para ulama, tokoh masyarakat, pemikir, ilmuwan, rektor, mendatangi berbagai universitas, sekolah, rumah, lembaga, masjid, gerakan, partai, dan banyak lagi yang lainnya.

Barangkali bukti nyata atas keberhasilan kontak yang dilakukan oleh Hizbut Tahrir ini adalah Konferensi Ekonomi Internasional yang diadakan Hizbut Tahrir di awal tahun ini di Khurthum dengan menawarkan solusi problem ekonomi internasional. Di mana konferensi itu dihadiri sekitar 6.000 orang yang semuanya memperlihatkan puncak kekaguman dan dukungan terhadap ide yang ditawarkan Hizbut Tahrir yang semuanya bersadarkan pada dalil-dalil syariah.

Sedang contoh lainnya adalah Konferensi Ulama Internasinal yang juga diadakan oleh Hizbut Tahrir beberapa hari yang lalu (21 Juli 2009) di Indonesia, yang dihadiri oleh ribuan ulama yang datang dari seluruh penjuru dunia.

Dua tahun sebelumnya Hizbut Tahrir juga mengadakan konferensi yang luar biasa gemanya di Jakarta pada tahun 2007 M. untuk mengenang runtuhnya Khilafah, dan konferensi dihadiri lebih dari 100.000 orang peserta.

Hizbut Tahrir sangat baik dalam melakukan kontak dengan menyampaikan semua harapan umat, dan menyakinkan mereka tentang pentingnya membuang logika ”burung di tangan”, dan menggantinya dengan prinsip ”tidak menerima kurang dari sepuluh burung yang di atas pohon”. Hizbut Tahrir sadar betul bahwa memburu sepuluh burung yang begerak di atas pohon bukanlah perkara yang mudah kecuali telah memiliki semua peralatan yang dibutuhkannya, seperti peralatan berburu, penembak yang jitu, dan kekuatan. Oleh karena itu, kami dapati Hizbut Tahrir memfokuskan seruan kepada para pemilik kekuatan persenjataan, yang biasanya mereka itu tercermin pada kalangan militer.

Barangkali saya tidak salah dan tidak berlebihan juga jika saya menilai bahwa Hizbut Tahrir suatu saat akan mendapatkan dukungan massa yang sangat luas sekali di seluruh belahan penjuru dunia Islam guna menyampaikan misi kepada para pemilik kekuatan yang subtansinya adalah ”apabila kalian menolong kami, maka merekalah orang pertama yang menghujani kebaikan”.

Kebanyakan individu masyarakat di saat sekarang ini, terkadang tidak mahu bergabung dengan Hizbut Tahrir, terkadang untuk mendukung saja mereka takut, dan terkadang beberapa ide mereka bertentangan dengan ide Hizbut Tahrir. Namun di sana ada faktor umum, dan saya yakin semua sepakat dengannya, yaitu bahwa Hizbut Tahrir sejak saat didirikannya tidak menerima jika mendapatkan kurang dari sepuluh burung yang di atas pohon, dan Hizbut Tahrir tetap teguh dengan pilihannya ini. Dan semuanya akan benar-benar tampak jelas di masa mendatang. Sehingga tidak lama lagi kami akan mengundang ke sebuah pesta umat, yang di dalamnya kami akan mengundang Hizbut Tahrir untuk memakan sepuluh burung bahkan bisa lebih dari itu.


Sumber: Edisi Terjemahan dari artikel asal di www.qudsnet.com, 25/7/2009
Oleh: Raji al-Aqqabi

Terjemahan ini di petik dari: http://insyirah-ameer.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

Awani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.10.2009
Ahli No: 37709
Posting: 256
Dari: Land Below The Wind

spain   avatar


posticon Posting pada: 10-04-10 14:51


Best baca cerita ni. thank you :)


-----------------








Bookmark and Share

  


  Member Information For AwaniProfil   Hantar PM kepada Awani   Quote dan BalasQuote

ridhuan-ajmain
Warga 1 Bintang
Menyertai: 30.10.2009
Ahli No: 37967
Posting: 26
Dari: Dari ALLAH Kita Datang & kepada ALLAH Jua Kita Akan D Kembalikan, untuk D Hisab segala Kerja buat

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 10-04-10 15:04


JIKA KITA SAYANGKAN SESEORANG... BURUNG GAGAK HITAM D ATAS RUMAHNYA pun KITA SAYANG.

Bookmark and Share

  


  Member Information For ridhuan-ajmainProfil   Hantar PM kepada ridhuan-ajmain   Quote dan BalasQuote

arnabputih
Warga Rasmi
Menyertai: 05.04.2010
Ahli No: 39621
Posting: 19

blank   avatar


posticon Posting pada: 11-04-10 10:06


Pada 10-04-10 15:04 , ridhuan-ajmain posting:

!!! QUOTE !!!

JIKA KITA SAYANGKAN SESEORANG... BURUNG GAGAK HITAM D ATAS RUMAHNYA pun KITA SAYANG.


mendalam ni maksud nya. hohoho...

Bookmark and Share

  


  Member Information For arnabputihProfil   Hantar PM kepada arnabputih   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-04-10 12:46


Pada 10-04-10 14:51 , Awani posting:

!!! QUOTE !!!

Best baca cerita ni. thank you :)



awani paham ke ???

akak tersungkur beberapa kali nak faham cerita burung kat tangan dan burung atas pohon... alaa lembab betul lah akak ni ....FM pulak bukan saja melankolik...bahkan bersimbolik-simbolik pulak...

aduh...letih ni ...

kesimpulannya ...ini rasanya cerita puji pujian untuk hizbut tahrir....

biasalah...fikrul mustanir... :-D


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 12:50


Pada 11-04-10 12:46 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-04-10 14:51 , Awani posting:

!!! QUOTE !!!

Best baca cerita ni. thank you :)



awani paham ke ???

akak tersungkur beberapa kali nak faham cerita burung kat tangan dan burung atas pohon... alaa lembab betul lah akak ni ....FM pulak bukan saja melankolik...bahkan bersimbolik-simbolik pulak...

aduh...letih ni ...

kesimpulannya ...ini rasanya cerita puji pujian untuk hizbut tahrir....

biasalah...fikrul mustanir... :-D



Salam

ukhti myhoney,

ingat sinar seorang yang tak faham,
berpinar nak baca ni tak faham-faham juga
terlalu tersirat maksudnya. (aih., lambat juga ni):kelip:

maaf bertanya, hizbut tahrir tu apa ya, ada sesiapa yang tahu.,?

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 12-04-10 17:29


Pada 11-04-10 12:46 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 10-04-10 14:51 , Awani posting:

!!! QUOTE !!!

Best baca cerita ni. thank you :)



awani paham ke ???

akak tersungkur beberapa kali nak faham cerita burung kat tangan dan burung atas pohon... alaa lembab betul lah akak ni ....FM pulak bukan saja melankolik...bahkan bersimbolik-simbolik pulak...

aduh...letih ni ...

kesimpulannya ...ini rasanya cerita puji pujian untuk hizbut tahrir....

biasalah...fikrul mustanir... :-D



Tidak puas hatiku
Tidak lega gusarku
Tidak bermakna perjuanganku

Selama tidak ku dapat
merangkul sepuluh ekor burung keramat
untuk santapan Umat
di dulang rahmat! :bunga:

Bookmark and Share

  


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 12-04-10 19:32


Pada 12-04-10 12:50 , SiNaRaBaDi posting:

!!! QUOTE !!!



maaf bertanya, hizbut tahrir tu apa ya, ada sesiapa yang tahu.,?


Untuk maklumat berkenaan Hizbut Tahrir boleh layari laman web rasmi Hizbut Tahrir, antaranya:

Hizbut Tahrir

Hizbut Tahrir Malaysia

Hizbut Tahrir Indonesia

Hizbut Tahrir UK


Dari website tersebut, saudari boleh pergi ke pautan Hizbut Tahrir yang lain. Selamat berkenalan dengan HT.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-04-10 09:52


!!! QUOTE !!!

Tidak puas hatiku
Tidak lega gusarku
Tidak bermakna perjuanganku

Selama tidak ku dapat
merangkul sepuluh ekor burung keramat
untuk santapan Umat
di dulang rahmat! :bunga:


usah bungakan bahasa..
usah bicaranya yang sukar-sukar belaka...
usah biarkan pembaca lemas meneka maknanya...
kalau benar hidangan sepuluh burung begitu besar khasiatnya..

ayuh rungkaikan segera....maksud mu disebalik permainan kata...


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 13-04-10 12:59


Salam,

Maksud 10 ekor burung itu adalah kesemua syariat Islam.

HT memperjuangkan penerapan Islam kaffah dan enggan berkrompomi dan berpuashati dengan penerapan hanya sebahagian syariat.

Kaedah syara' biar buat sebahagian dari tidak buat semua tidak terpakai di sini.

Wasalam.

Bookmark and Share

  


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-04-10 14:04


!!! QUOTE !!!

Kaedah syara' biar buat sebahagian dari tidak buat semua tidak terpakai di sini.


mmmm.....saya sukar sekali untuk tenteram hati..... macam tak kena statement anda ini.

contohkan kepada saya....jika boleh saya sanggahi pandangan anda ini.


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

muhdevori
Warga 1 Bintang
Menyertai: 12.12.2009
Ahli No: 38634
Posting: 26
Dari: kl

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-04-10 17:37


panjang sangat lah pulak..
sikit mata mana..huhu

Bookmark and Share

  


  Member Information For muhdevoriProfil   Hantar PM kepada muhdevori   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 14-04-10 19:47


Pada 13-04-10 14:04 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

Kaedah syara' biar buat sebahagian dari tidak buat semua tidak terpakai di sini.


mmmm.....saya sukar sekali untuk tenteram hati..... macam tak kena statement anda ini.

contohkan kepada saya....jika boleh saya sanggahi pandangan anda ini.



Boleh akak jelaskan apa kefahaman berkenaan kaedah syara' tersebut. Ini antara kaedah yang glamer dipakai oleh PAS.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-04-10 20:38


Pada 14-04-10 19:47 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 13-04-10 14:04 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

Kaedah syara' biar buat sebahagian dari tidak buat semua tidak terpakai di sini.


mmmm.....saya sukar sekali untuk tenteram hati..... macam tak kena statement anda ini.

contohkan kepada saya....jika boleh saya sanggahi pandangan anda ini.



Boleh akak jelaskan apa kefahaman berkenaan kaedah syara' tersebut. Ini antara kaedah yang glamer dipakai oleh PAS.


kita minta jet Li sasterawan maharani cerita kat kita dulu.....boleh ? :berfikir:


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 15-04-10 10:58


Pada 14-04-10 20:38 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!


kita minta jet Li sasterawan maharani cerita kat kita dulu.....boleh ? :berfikir:



lah.... biasanya kalian yang guna kaedah tu.
Guna tapi tak faham ke... payah tu.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 15-04-10 12:43


Pada 15-04-10 10:58 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 14-04-10 20:38 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!


kita minta jet Li sasterawan maharani cerita kat kita dulu.....boleh ? :berfikir:



lah.... biasanya kalian yang guna kaedah tu.
Guna tapi tak faham ke... payah tu.


iihh...hero hindustan tolong sabar dulu...kita tunggu jet li maharani jawab...


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

fikrul_mustanir
WARGA SETIA
Menyertai: 03.11.2006
Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State

blank   avatar


posticon Posting pada: 16-04-10 06:56


Salam,

Sikap berpuashati dengan penerapan hanya secebis dari syariat Islam dengan alasan kaedah syara' yang saya sebutkan di atas adalah salah.

Juga adalah salah jika gerakan Islam yang mengambil methodologi yang haram untuk mendapatkan sedikit kekuasaan bagi membolehkannya menerapkan hanya sebahagian dari syariat yang diwajibkan kepada pihak pemerintah dengan bersandarkan kaedah tadi.

Wasalam.

Bookmark and Share

  


  Member Information For fikrul_mustanirProfil   Hantar PM kepada fikrul_mustanir   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 16-04-10 08:55


Kaedah tersebut adalah benar, tetapi digunakan dengan cara yang salah. Ada suatu kaedah yang sama tetapi dengan susunan yang berbeza. Ia lebih banyak digunakan oleh para fuqaha terdahulu. Kaedahnya lebih kurang bunyinya, 'Suatu kewajipan tidak gugur disebabkan ketidakmampuan melaksanakan kewajipan lain'. Sebagai contoh ketiadaan pakaian yang suci untuk solat bukan alasan untuk tidak solat. Wajib juga solat dengan apa pakaian yang ada. Itu yang dimaksudkan dengan kaedah, ' tidak buat semua hukum, tidak boleh tinggalkan semua hukum'. Kedua-dua kaedah ini adalah sama, cuma susunan ayatnya berbeza.

Cuma hari ini susunan 'tak buat semua, jangan tinggal semua' lebih popular, kerana jika difahami secara ekspilit digunakan untuk terlibat dengan sistem kufur, melakukan keharaman dengan menjadikan sedikit 'manfaat' sebagai alasan. Ada masa saya akan jelaskan kemudian pembahasan kaedah syara' ini, kena buka kitab dulu. Sementara itu bagi mereka yang selama ini mengguna pakai kaedah ini, mungkin boleh beri penjelasan.

Dalam mengambil kaedah fiqh, sememangnya ia perlu difahami dan diteliti. Saya dapati banyak kaedah fiqh yang benar tetapi digunakan dengan cara yang salah untuk mengabsahkan sesuatu tindakan. Kaedah fiqh adalah kaedah yang disimpulkan dari pemahaman pelbagai/banyak nas, dan ia perlu diaplikasi dengan mengikut konteks dan syarat yang digariskan.

Just my2cents,
wuzara

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 16-04-10 10:24


Pada 16-04-10 06:56 , fikrul_mustanir posting:

!!! QUOTE !!!

Salam,

Sikap berpuashati dengan penerapan hanya secebis dari syariat Islam dengan alasan kaedah syara' yang saya sebutkan di atas adalah salah.


Pada saya, alangkah terpesongnya pemahaman ini dan alangkah juga telah diputar belitkan anda tentang pemahaman kami ini. Tidaklah perjuangan ini untuk merasa puashati dengan cebisan kecil pelaksanaan syariat sahaja, melainkan cita-cita untuk melihat syariaat Allah ini dijunjung dan diaplikasikan sepenuhnya dalam kehidupan manusia. Tidak faham bagaimana anda boleh menilai gerakan Islam seperti pas bergerak untuk sekadar puashati dengan perlaksanaan beberapa cebis syariat sahaja...kalau demikian, Pas tentu sudah lama boleh berehat dan tak perlu kerja keras lagi .

dalam meraih cita-cita, kita bukan dibekalkan magic stick untuk merubah sesuatu perkara itu secara total dalam sekelip mata.....cabaran kejahatan cukup hebat dan bertambah hebat saban masa, manakala penolakan terhadap syariat Allah ini turut mendarah daging dalam diri muslim sendiri sebenarnya. Pilihan untuk berbuat maksiat terbuka disini sana sedang pilihan untuk laksanakan syariat tertutup rapat dan kemas pula hadangannya..

Usaha menerangkan dan menyampai pemahaman oleh ulama'2 kepada manusia telah dilakukan sekian lama dalam dalam majlis2 mereka sama ada di surau, pondok, masjid bahkan dipusat2 pengajian tinggi sendiri. Namun adakah cukup dengan penerangan sahaja ?? .Keindahan syariaat Allah tidak mampu dinikmati hanya dari khabar berita dan cerita-cerita sahaja, ia mesti benar-benar wujud didepan mata . Ada sebahagian masyarakat yang sudah memahami ingin melihat bagaimana syariat Allah itu boleh 'bangun' dan diterjemahkan dalam kehidupan ini. Kejayaan yang sedikit mendirikan syariat dalam masyarakat pasti boleh membuka mata, dan mampu menarik hasrat lebih banyak masyarakat untuk sama-sama inginkan syariat2 Allah dan menolak golongan yang menentang hukum2 Allah ini.

Pernah kita dikejutkan dengan isu sebat kartika yang akhirnya tak jadi dilaksanakan. Biarpun pada saya, saya bersetuju dengan huraian HT bahawa hukuman itu tidak 100% menepati syarak terutama dari segi bilangan sebatan, namun saya harap sangat ia dapat dilaksanakan , kurang-kurangnya ia membawa sedikit semangat perlaksanaan undang – undang syariah dalam negara ini dan membasuh sedikit pandangan negetif serta prejudis muslim sendiri terhadap hukuman sebat. Ramai di kalangan kita 'nampak zalim dan keji' hukuman sebat kerana pencontohan hukuman sebat dalam undang-undang sivil......

begitu hukum hudud non muslim....saya zahirkan banyak perasaan saya tentang perkara ini pada wuzara.... Saya memuji usahanya membawa pencerahan berkisar hukuman hudud pada non muslim ini, tapi pandangan beliau belum menyeluruh barangkali, maka usahanya yang bertubi-tubi menyerang pandangan presiden pas itu sepertinya tidak berpijak diatas realiti keupayaan dan prioriti masyarakat Malaysia hari ini. Hudud sampai sekarang pun kita tak mampu usahakan untuk masyarakat muslim di malaysia tapi kita lebih-lebih canangkan non muslim pun kena hudud juga .... pada saya, kita usahakan dulu hudud untuk muslim kemudian penjelasan dan pelaksanaan boleh diperincikan lagi untuk non muslim kemudiannya pula.

Meneliti fitrah keadaan manusia yang berkembang mengikut peringkat-peringkatnya, syariaat Allah juga adalah turun berperingkat-peringkat, bahkan tahap gerakan perjuangan baginda saw juga mengalami peringkat-peringkatnya .... seolah membayangkan kepada kita bahawa usaha pembaikan dan perlaksanaan syariaat sedikit demi sedikit itu tidak mungkin usaha yang dicela memandangkan langsung tidak dapat dilaksana lebih memudaratkan masyarakat kita....wallahuallam..


!!! QUOTE !!!

Juga adalah salah jika gerakan Islam yang mengambil methodologi yang haram untuk mendapatkan sedikit kekuasaan bagi membolehkannya menerapkan hanya sebahagian dari syariat yang diwajibkan kepada pihak pemerintah dengan bersandarkan kaedah tadi.


hmm...demokrasilah yang anda maksudkan ini......saya benar-benar letih dengan kalian untuk perkara ini. ...dan tak berhasrat menambahkan keletihan saya ini...tambah dihari jumaat ni, banyak kerja rumah saya di sini untuk ditambah saratkan lagi dengan berbalah pasal demokrasi dengan jet li.... oh tidak sama sekali
:bye:


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 16-04-10 10:47


Pada 16-04-10 10:24 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!



masyarakat muslim di malaysia tapi kita lebih-lebih canangkan non muslim pun kena hudud juga .... pada saya, kita usahakan dulu hudud untuk muslim kemudian penjelasan dan pelaksanaan boleh diperincikan lagi untuk non muslim kemudiannya pula.





Mari kita berbohong.... itulah hikmah namanya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 16-04-10 11:46


Pada 16-04-10 10:47 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 16-04-10 10:24 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!



masyarakat muslim di malaysia tapi kita lebih-lebih canangkan non muslim pun kena hudud juga .... pada saya, kita usahakan dulu hudud untuk muslim kemudian penjelasan dan pelaksanaan boleh diperincikan lagi untuk non muslim kemudiannya pula.





Mari kita berbohong.... itulah hikmah namanya.


jika wuzara ingin tafsirkan ia sebagai usaha berbohong....maka jadi bohonglah ia pada anda.Tapi saya tidaklah merasakan demikian..ia bukan pembohongan cuma belum diperincikan...

tidak wujudkah 'pembohongan' dalam Islam ?....tidak pernahkah dicontohkan kepada kita bahawa Baginda ada mengizinkan pembohongan untuk mengambil maslahah ?


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 16-04-10 17:50


Pada 16-04-10 11:46 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!



Mari kita berbohong.... itulah hikmah namanya.


jika wuzara ingin tafsirkan ia sebagai usaha berbohong....maka jadi bohonglah ia pada anda.Tapi saya tidaklah merasakan demikian..ia bukan pembohongan cuma belum diperincikan...

tidak wujudkah 'pembohongan' dalam Islam ?....tidak pernahkah dicontohkan kepada kita bahawa Baginda ada mengizinkan pembohongan untuk mengambil maslahah ?




Saya hanya mampu tersengeh.... 8-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 16-04-10 17:56


Pada 16-04-10 17:50 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 16-04-10 11:46 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!



Mari kita berbohong.... itulah hikmah namanya.


jika wuzara ingin tafsirkan ia sebagai usaha berbohong....maka jadi bohonglah ia pada anda.Tapi saya tidaklah merasakan demikian..ia bukan pembohongan cuma belum diperincikan...

tidak wujudkah 'pembohongan' dalam Islam ?....tidak pernahkah dicontohkan kepada kita bahawa Baginda ada mengizinkan pembohongan untuk mengambil maslahah ?




Saya hanya mampu tersengeh.... 8-)


yaa kita minum duluu.... :pint:


-----------------
orang-orang yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka & apabila dibacakan pada mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka. (Al-Anfal :2)


Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

ibtisam_nisa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.03.2010
Ahli No: 39573
Posting: 87
Dari: dunia pinjaman allah

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 22-04-10 21:14


hmm..ada-ada saja lah warga kat forum kesayangan ramai ni..:-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For ibtisam_nisaProfil   Hantar PM kepada ibtisam_nisa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 24-04-10 11:01


Pada 16-04-10 10:24 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!


hmm...demokrasilah yang anda maksudkan ini......saya benar-benar letih dengan kalian untuk perkara ini. ...



Menegakkan benang yang basah memang amat meletihkan.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.112066 saat. Lajunya....