Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-11-2017  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
-- al-Baqarah: 286

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: tj
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43038

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 12
Ahli: 0
Jumlah: 12




  Yang Masuk Ke Sini
tj: 8 hari yang lalu
aye: 9 hari yang lalu
NisaAdDeen: 33 hari yang lalu
RijaludDeen: 33 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: kawin lambat......Kenapa???? jual mahal @ putus cinta @ gemuk @ hitam @ dll


Carian Forum

Moderator: Admin, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» kawin lambat......Kenapa???? jual mahal @ putus cinta @ gemuk @ hitam @ dll

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh kawin lambat......Kenapa???? jual mahal @ putus cinta @ gemuk @ hitam @ dll

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 14:42


persoalan jodoh.....memang kompleks....ada yang kawin cepat...ada juga yang tak kawin2.....rakan-rakan dah beranak pinak.....kita?belum lagi.....ada orang masuk meminang?persoalannya adakah anda terlalu memilih.....atau u .a prefectionist????jangan minta yang bukan2 :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :jangan: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu: :lucu:

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

strawberri
Warga 5 Bintang
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13269
Posting: 391
Dari: Alaska Timur

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 15:08


lawak sangat ke..? sampai bertimbun ikon gelak guling2 tu...

maaf..saya konpius..



Bookmark and Share

  


  Member Information For strawberriProfil   Hantar PM kepada strawberri   Pergi ke strawberri's Website   Quote dan BalasQuote

tinybee
Warga Rasmi
Menyertai: 30.12.2009
Ahli No: 38883
Posting: 1
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 15:42


salam... bagi ana... cinta tu fitrah manusia.. namun percintaan tak semestinya berakhir dengan ikatan pernikahan dan pernikahan juga boleh berlaku tanpa rasa cinta.. tetapi seandainya seseorang itu masih single dan belum berkahwin bukanlah bermakna dia tidak secantik atau perfect macam org lain.. cuma mungkin jodohnya masih belum tiba lagi... sesungguhnya jodoh pertemuan itu di tangan Allah dan kita sebagai manusia hanya mampu untuk merancang... dan kita juga harus selalu berpegang pada janji Allah bahawa wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik... wallahualam.... :-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For tinybeeProfil   Hantar PM kepada tinybee   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 30-12-09 16:02


Teringat satu perkara, Wawa dilamar oleh seorang yang berstatus 'Ayah', keadaan kewangan dia amat kukuh tapi Wawa minta sedikit masa kerana ingin membina kembali keyakinan kepada makhluk bernama 'Lelaki'. rasa takut tertipu lagi. Almaklum, luaran seseorang tak mencerminkan keikhlasan hati mereka.

Ish...trauma ditipu lagi.. Hik hik!!


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 30-12-09 23:22


Mungkin aku juga termasuk dalam kategori kawin lambat ini.

Tapi chill, bukan aku tak nak kawin, bertahun memasang niat untuk kawin. Usaha dan ikhtiar juga dilakukan dan sampai ke Mekah menadah tangan meminta petunjuk.

Adakala susah untuk dirungkaikan tapi aku yakin pada ALLAH, Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk aku.

Jadi kena lah bersabar, bila sampai masa nya ia tidak akan lewat dan cepat walaupun seminit kerana Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 08:24


Assalamualaikum akak kawin usia 35tahun. bukan memilih, bukan jual mahal, tapi :

1. sebab tak cantik (lelaki yang memilih)
2. tak pandai nak tackel lelaki ( sebab malu sikit dengan lelaki)
3. lepaskan adik-adik dulu berkahwin.
4. sibuk dengan carrier.

hehehehe tapi seronok lambat kawin sebab dah puas hidup bujang. :-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

hurul_inn
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.03.2008
Ahli No: 32879
Posting: 107
Dari: Darul Iman-Darul Naim-Darul Ehsan-Darul Iman

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 09:51


Assalamualaikum ..
Just nak kongsi nukilan di bawah ni....dah lupa dari mana saya dapatkannya..sangat berguna untuk renungan kita semua....

Nukilan kepada sesiapa yang masih mencari erti JODOH.

Jodoh Itu Ketentuan Tuhan

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar. Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.

Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka. Aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, alangkah bahagianya orang itu. Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah. Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.


Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta. Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus. Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka? Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu. Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.

Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, ke mana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.

Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai. Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.

Bookmark and Share

  


  Member Information For hurul_innProfil   Hantar PM kepada hurul_inn   Quote dan BalasQuote

nana87
Warga Rasmi
Menyertai: 30.12.2009
Ahli No: 38888
Posting: 2
Dari: negeri sembilan

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 09:55


kalau jodoh tak kemana...insyallah sampai seru dan diizinNya kahwin lah kan...tapi bagi nana sekarang ini susah nak jumpa yang baik...kebanyakkan hipokrit..dpn2 baik sangat tapi kat belakang tuhan saja lah yang tau...

nak berkawan pun susah masakan nak kahwin...huhu...

Bookmark and Share

  


  Member Information For nana87Profil   Hantar PM kepada nana87   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 10:37


bukan tu saja nana...sebelum kawin bukan main lagi lepas kawin....eeeemmmm tau2 saja lah. nak cari yang baik zaman sekarang ni macam pilih jelatah dalam beras. teramatlah payah sangat.

so bagi adik-adik yang belum kawin berhati-hati.

Bookmark and Share

  


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 13:03


bila kita telah meletakkan tanggapan bahawa lelaki mahupun wanita soleh amat susah untuk dicari......adakah kita sedar yang sebenarnya kita adalah insan yang prefectionist...........yang hanya inginkan wanita atau lelaki yang soleh dan solehah tanpa menyoal...adakah kita layak untuk mereka yang begitu.......apakah kayu ukur soleh......solat tidak tinggal...tapi taknak kerja.............kerja rajin tapi kedekut........dan lain-lain sifat mazmumah....yang tak perlu dinyatakan..........bukankan kita hanya manusia......mesti ada buat silap............takkan nak kawin dengan ustazah dan ustaz sahaja........mereka pun manusia biasa...cuma mengambil jurusan agama......bila kita menerima biar kita terima segalanya tentang dia.......baik dan juga buruknya..........hata nabi apabila memarahi Aisyah.berkata.....wahai Aisyah ....aku adalah manusia....diberi sifat seperti manusia...jangan terlalu memilih....life is to short to waste it alone......

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 13:25


cikgu kita tak kata kita perfect dan bukanlah kata nak memilih ustaz atau usztazah tak semua mereka tu pun bagus contoh dah adakan. sendiri pun taulah. tapi memadailah dapat seorang suami yang bukan suka main kayu tiga. kebanyakan wanita sekarang amat takut nak kawin salah satu sebab utama dapat suami yang suka main kayu tiga. kewangan tak cukup tapi ada hati nak tambah lagi seorang pas tu main sorok2 pulak ada tu sampai kawin lari. itu punca utama Kenapa wanita sekarang takut nak kawin.

lelaki pun apa kurangnya amat memilih. nak yang cantik, cute mute, tak pandai masak tak apa (sebelum kawin) tapi lepas kawin lain cerita pula.

tapi akak cerita ni sebab musabab Kenapa wanita lambat kawin. tak taulah bab lelaki kot2 mereka ada sebab tersendiri mungkin hantaran mahal sangat dan permintaan pihak wanita tinggi sangat. itupun satu punca juga Kenapa sang lelaki lambat kawin.

tapi ini cuma pendapat saja. maaf kalau tak betul.

Bookmark and Share

  


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 13:54


tapi tak salah kan Kalau kita pilih calon yang ada didepan mata.......mintalah petunjuk Allah melalui istikharah........kita yang merencana sendiri hidup kita...........Kalau kita masih lagi berdolak dalih tentang isu-isu ini.....memang lah kita akan ada kegentaran untuk membuat keputusan........mungkin nasib yang menimpa orang lain tak menimpa kita.......tapi kalau asyik kata....tu tak boleh...ni tak boleh...kita negative thinking saja.....ish2

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

ulfah_widad
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25325
Posting: 301
Dari: Kedah - Perak - Johor

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 14:13


Kalau dah sampai seru, Allah kata jodoh kita esok, lusa, tahun depan, bulan depan..kahwinlah kita...benda-benda macam ni semua dalam kuasa Allah...lambat cepat bukan kita yang pilih..Kalaupun kita ni jenis memilih, tetap ada juga jodoh kita tapi janganlah merungut dengan jodoh kita bila dah dapat nanti..kadang-kadang kita tengok tak sesuai pun dengan seseorang tu tapi hikmahnya hanya Allah saja yang tahu...

Jodoh ni Allah yang tentukan...dengan sapa nak kahwin pun dalam pengetahuan Allah...kadang kita tak sangka pun..bila dah sampai jodoh, macam tak percaya saja...

Yang kahwin dengan pilihan hati tu, bartahun2 menganyam kasih tu tahniah lah tapi yang belum berjumpa lagi jangan putus asa..ramaikan kenalan, hati sentiasa perlu bersih, maafkan semua orang dan hati perlu sentiasa kuat pergantungan pada Allah..wallahualam..

Bookmark and Share

  


  Member Information For ulfah_widadProfil   Hantar PM kepada ulfah_widad   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 15:06


saya dulu kawin lambat sebab "not ready yet"


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

  


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

NurArisha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.03.2005
Ahli No: 15005
Posting: 278
Dari: Wangsa Maju, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 20:07


fikir fikir..tahun baru ni umur dah masuk 25 tahun.., baru saja tamat belajar bulan april lalu.., kerjaya belum kukuh lagi..baru 8 bulan bekerja...

dan seterusnya? tahun baru ini rasanya banyak perkara yang perlu di capai..malahan keputusan hidup yang penting kena buat..

nak fikir pasal kahwin pula..memang kompleks..dah jumpa calon sesuai? hanya Allah saja yang tahu..

rasanya banyak faktor Kenapa lambat kahwin. setiap individu ada sebab sendiri. dan untuk saya..yang penting sekarang nak bina kerjaya..rasanya inilah yang perlu di utamakan dulu..


-----------------
Assalalualaikum..
Kejujuran adalah sebahagian dari insan yang cintakan Allah s.w.t.


Bookmark and Share

  


  Member Information For NurArishaProfil   Hantar PM kepada NurArisha   Pergi ke NurArisha's Website   Quote dan BalasQuote

sayang_semuanya
WARGA SETIA
Menyertai: 23.03.2007
Ahli No: 29304
Posting: 486
Dari: Pasir Ris

singapore   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 20:28


persoalannya, bukan paras rupa... cinta itu buta, atau perlu mengenali hati budi dahulu..

memilih??

dalam pilih pasangan, wajib memilih... lebih-lebih lagi, untuk pasangan yang bernikah... sebab pernikahan ini untuk sepanjang hayat... dan elakkan cerai... walaupun ia halal, tapi di benci Allah... INGAT 2


-----------------
Setiap yang hidup pasti akan pergi.. Sentiasa lah bermuhasabah diri setiap hari


Bookmark and Share

  


  Member Information For sayang_semuanyaProfil   Hantar PM kepada sayang_semuanya   Quote dan BalasQuote

qudwah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18903
Posting: 1898
Dari: TERENGGANU

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 20:37


salam...bukan soal paas rupa tapi tak ada og nak lagi...hahaha...t ada jodoh,adalah tu...insyaAllah...


-----------------
BERTEMU DAN BERPISAH ADALAH KETENTUAN ALLAH


Bookmark and Share

  


  Member Information For qudwahProfil   Hantar PM kepada qudwah   Quote dan BalasQuote

farah_hanan
WARGA SETIA
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22791
Posting: 987
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 01-01-10 11:37


Situasi sekarang, harta mesti dijadikan ukuran...untuk jngka masa panjang, perlu lebih meterialistik dari segala-galanya....

Dengan harta dan wang ringgit yang halal...iman dan ilmu dapat dicari, rupa fizikal boleh dibeli...


-----------------
My love commitment to myself, my family and my fellow men becomes me the courage and strength to face the challenges of life....


Bookmark and Share

  


  Member Information For farah_hananProfil   Hantar PM kepada farah_hanan   Quote dan BalasQuote

annamuslimah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.06.2003
Ahli No: 1423
Posting: 149
Dari: Kuantan

Pahang  


posticon Posting pada: 01-01-10 14:30


apa juga pendapat antum semua, ana sangat bersetuju

Bookmark and Share

  


  Member Information For annamuslimahProfil   Hantar PM kepada annamuslimah   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 01-01-10 19:35


matlamat biar jelas... persedian biar rapi dari pelbagai aspek...
baru tanya pada diri...
layak tak aku berkahwin?????

bagi perempuan, persoalan memang kena memilih...
sekali saja peluang...
banyak yang nak tertanggung di bahu sendiri...
kalau boleh, biarlah yang sesuai dengan kekal
bagi lelaki, sebaliknya...
bergantungla pada kemampuan diri...

bila cakap soal ni...
matlamat biar jelas bagi lelaki dengan perempuan...
setakat nak memenuhi satu fitrah saja kan tak seimbang...

pokoknya, dah sedia dua-dua pihak dari semua aspek...
fizikal ke material ke...
kahwin sajalah... selesai...

bukan material... tapi tangungjawab dengan tanggungan...
memang duit boleh dicari, kasih sayang sukar dicari..

tapi nak membahagiakan orang yang tersayang kita perlukan duit...
dengan ada nya duit, kita boleh membahagiakan orang yang kita sayang..
tak dapat nak jangka, orang yang kekurangan, hidup bahagia...
tak dapat duga, orang yang bermewahan, hidup merana...

sebab tu... laki tahu tanggungjawab sendiri..
perempuan tahu tanggungjawab sendiri..
sekadar pendapat..hehehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

ika2410
WARGA SETIA
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-01-10 00:15


Pada 30-12-09 23:22 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!

Mungkin aku juga termasuk dalam kategori kawin lambat ini.

Tapi chill, bukan aku tak nak kawin, bertahun memasang niat untuk kawin. Usaha dan ikhtiar juga dilakukan dan sampai ke Mekah menadah tangan meminta petunjuk.

Adakala susah untuk dirungkaikan tapi aku yakin pada ALLAH, Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk aku.

Jadi kena lah bersabar, bila sampai masa nya ia tidak akan lewat dan cepat walaupun seminit kerana Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.


insyaAllah usaha+doa+tawakal...
satu hari enta akan ketemu jua...
mungkin lambat jodoh sebab kesilapan yang kita atau..
pasangan kita lakukan..
maka pohonlah keampunan untuk kita dan pasangan kita..
sekadar berkongsi


-----------------
'mencari impian, menanti harapan, segunung kesungguhan, arah tujuan mardhatillah'


Bookmark and Share

  


  Member Information For ika2410Profil   Hantar PM kepada ika2410   Pergi ke ika2410's Website   Quote dan BalasQuote

ika2410
WARGA SETIA
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-01-10 00:21


ramai yang mengatakan lambat kahwin sebab memilih...
dalam Islam perlu ada pemilihan...
tetapi pemilihan yang bagaimana...
pertama dr sudut agamanya...
dan seterusnya...
yang penting kena usaha...
tetapi jika belum ketemu jua anggaplah belum sampai seru lagi..
kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan...


-----------------
'mencari impian, menanti harapan, segunung kesungguhan, arah tujuan mardhatillah'


Bookmark and Share

  


  Member Information For ika2410Profil   Hantar PM kepada ika2410   Pergi ke ika2410's Website   Quote dan BalasQuote

irashahirah
WARGA SETIA
Menyertai: 08.10.2005
Ahli No: 19675
Posting: 407
Dari: jay bee

Johor   avatar


posticon Posting pada: 02-01-10 08:53


Pada 01-01-10 19:35 , ziyah posting:

!!! QUOTE !!!

matlamat biar jelas... persedian biar rapi dari pelbagai aspek...
baru tanya pada diri...
layak tak aku berkahwin?????

bagi perempuan, persoalan memang kena memilih...
sekali saja peluang...
banyak yang nak tertanggung di bahu sendiri...
kalau boleh, biarlah yang sesuai dengan kekal
bagi lelaki, sebaliknya...
bergantungla pada kemampuan diri...

bila cakap soal ni...
matlamat biar jelas bagi lelaki dengan perempuan...
setakat nak memenuhi satu fitrah saja kan tak seimbang...

pokoknya, dah sedia dua-dua pihak dari semua aspek...
fizikal ke material ke...
kahwin sajalah... selesai...

bukan material... tapi tangungjawab dengan tanggungan...
memang duit boleh dicari, kasih sayang sukar dicari..

tapi nak membahagiakan orang yang tersayang kita perlukan duit...
dengan ada nya duit, kita boleh membahagiakan orang yang kita sayang..
tak dapat nak jangka, orang yang kekurangan, hidup bahagia...
tak dapat duga, orang yang bermewahan, hidup merana...

sebab tu... laki tahu tanggungjawab sendiri..
perempuan tahu tanggungjawab sendiri..
sekadar pendapat..hehehe


salam~

setuju dengan post awak ini.. soal jodoh, prasaan bukan sesuatu yang boleh dijangka.. subjektif sangat. walau apa pun, bergantung pada niat kita... kalau kita meletakkan niat yang baik untuk berkahwin, insyAllah sgala2 nya akan dipermudahkn.. tapi jangan menganggp perkhwinan itu akan sentiasa mudah, lancar.. sebab perkahwinan macam permulaan bagi sebuah khidupn.. kita akan mgalas tanggungjawab yang lebih besar...

Sorry kalau lari daripada topik. ehe :-P

Bookmark and Share

  


  Member Information For irashahirahProfil   Hantar PM kepada irashahirah   Quote dan BalasQuote

mujahadah85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.12.2009
Ahli No: 38834
Posting: 149
Dari: shah alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-01-10 14:46


fikir fikir..tahun baru ni umur dah masuk 25 tahun.., baru saja tamat belajar bulan april lalu.., kerjaya belum kukuh lagi..baru 8 bulan bekerja...

dan seterusnya? tahun baru ini rasanya banyak perkara yang perlu di capai..malahan keputusan hidup yang penting kena buat..

nak fikir pasal kahwin pula..memang kompleks..dah jumpa calon sesuai? hanya Allah saja yang tahu..

rasanya banyak faktor Kenapa lambat kahwin. setiap individu ada sebab sendiri. dan untuk saya..yang penting sekarang nak bina kerjaya..rasanya inilah yang perlu di utamakan dulu..


Salam,
Situasi kita sama lah saudari NurArisha, biar lah kita stabilkan kerjaya dulu, taklah nanti nak kawin nak mengaharapkan org sponser saja. Tapi bagi saya, saya redha saja jodoh saya ASALKAN dia lebih segala2 nya dari saya, agama (dia nak lead saya nanti), background family yang baik-baik, kerjaya yang ok (lebih stabil dari saya), berharta sendiri, bukan parent punya (for sure lebih dari saya...dan physical saya tak kisah..MELAMPAU KAH saya?

Bookmark and Share

  


  Member Information For mujahadah85Profil   Hantar PM kepada mujahadah85   Quote dan BalasQuote

sitishairah
WARGA SETIA
Menyertai: 16.05.2007
Ahli No: 29948
Posting: 513
Dari: Gombak

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-01-10 20:10


~biar lambat asal selamat~....:)


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For sitishairahProfil   Hantar PM kepada sitishairah   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 03-01-10 22:03


Pada 03-01-10 20:10 , sitishairah posting:

!!! QUOTE !!!

~biar lambat asal selamat~....:)



betul...

:-)

hmmm... suka...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

AdieIskandar02
Warga 1 Bintang
Menyertai: 11.10.2009
Ahli No: 37641
Posting: 25
Dari: Langkawi

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 03-01-10 23:34


Soal lambat atau cepat berkahwin semuanya bergantung kepada ketentuan-Nya,.. Apabila dibukakan pintu hati, dicurahkan perasaan kasih sayang didalamnya, bertemu jodoh/pasangan & sampai serunya., insyaAllah akan tiba waktunya.. Disamping itu sentiasa panjatkan doa pada yang Maha Esa, mudah-mudahan dikurniakan pasangan yang baik untuk diri sendiri/keluarga & yang terpenting demi agama Islam..


-----------------
..:Barangsiapa mengenali diri nescaya dia mengenali Tuhan Yang Maha Berkuasa:..


Bookmark and Share

  


  Member Information For AdieIskandar02Profil   Hantar PM kepada AdieIskandar02   Pergi ke AdieIskandar02's Website   Quote dan BalasQuote

kapten06
WARGA SETIA
Menyertai: 04.01.2007
Ahli No: 28008
Posting: 1266
Dari: KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 03-01-10 23:56


Pada 03-01-10 20:10 , sitishairah posting:

!!! QUOTE !!!

~biar lambat asal selamat~....:)




dalam banyak-banyak jawapan...saya suka jawapan ini..heheh 8-)

p/s: kecantikan itu satu penilaian yang terlalu subjektif, ada org itu kata macam ini cantik, ada org kata macam itu tak cantik...tak ada satu penanda aras macam mana yang dikatkan sesuatu itu cantik. Lain orang lain cantiknya...


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For kapten06Profil   Hantar PM kepada kapten06   Pergi ke kapten06's Website   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 00:37


Pada 03-01-10 23:56 , kapten06 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 03-01-10 20:10 , sitishairah posting:

!!! QUOTE !!!

~biar lambat asal selamat~....:)




dalam banyak-banyak jawapan...saya suka jawapan ini..heheh 8-)

p/s: kecantikan itu satu penilaian yang terlalu subjektif, ada org itu kata macam ini cantik, ada org kata macam itu tak cantik...tak ada satu penanda aras macam mana yang dikatkan sesuatu itu cantik. Lain orang lain cantiknya...



memang kecantikan tu subjektif... benda-benda kita tak boleh nak ukur dan nilai...

suka jawapan ini...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

fAraH_exaPIuM
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.12.2007
Ahli No: 32096
Posting: 56
Dari: wilayah darul makmur

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 15:45


salam..

lambat kawin sebab tak ada orang datang pinang lagi..heheh, kalau ada yang datang pinang mesti dah jadi isteri orang,...hehe

lagipun ini soal jodoh yang mana telah ditentukan oleh Allah..

kita hanya merancang Allah jua yang menentukan..

so, harap-harap 2010 memberi sinar yang lebih baik dr tahun lepas...hehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For fAraH_exaPIuMProfil   Hantar PM kepada fAraH_exaPIuM   Quote dan BalasQuote

aiNa85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.11.2009
Ahli No: 38304
Posting: 94
Dari: negeri jelapang padi

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 16:00


Pada 02-01-10 00:21 , ika2410 posting:

!!! QUOTE !!!

ramai yang mengatakan lambat kahwin sebab memilih...
dalam Islam perlu ada pemilihan...
tetapi pemilihan yang bagaimana...
pertama dr sudut agamanya...
dan seterusnya...
yang penting kena usaha...
tetapi jika belum ketemu jua anggaplah belum sampai seru lagi..
kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan...



saya tak memilih..tapi Kenapa saya tak dipilih? saya bukan pilihan mereka..sampai sekarang saya belum bertemu dengan seseorang yang sesuai...berkawan pun setakat sahabat biasa saja..agaknya, bila penantian ini akan berakhir... :-( :-(


-----------------
-PermataAyahBonda-


Bookmark and Share

  


  Member Information For aiNa85Profil   Hantar PM kepada aiNa85   Quote dan BalasQuote

lailasuhaila
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35134
Posting: 351
Dari: my heart...

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 16:03


'Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai. Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.'


biar lambat asal selamat...


-----------------
http://www.dapatwang.com/?id=laila82


Bookmark and Share

  


  Member Information For lailasuhailaProfil   Hantar PM kepada lailasuhaila   Quote dan BalasQuote

fAraH_exaPIuM
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.12.2007
Ahli No: 32096
Posting: 56
Dari: wilayah darul makmur

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 16:14


aiNa85 posting



saya tak memilih..tapi Kenapa saya tak dipilih? saya bukan pilihan mereka..sampai sekarang saya belum bertemu dengan seseorang yang sesuai...berkawan pun setakat sahabat biasa saja..agaknya, bila penantian ini akan berakhir... :-( :-(



jalan cerita kita macam sama lah pula....hehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For fAraH_exaPIuMProfil   Hantar PM kepada fAraH_exaPIuM   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 10-01-10 11:21


Pada 04-01-10 16:14 , fAraH_exaPIuM posting:

!!! QUOTE !!!

aiNa85 posting



saya tak memilih..tapi Kenapa saya tak dipilih? saya bukan pilihan mereka..sampai sekarang saya belum bertemu dengan seseorang yang sesuai...berkawan pun setakat sahabat biasa saja..agaknya, bila penantian ini akan berakhir... :-( :-(



jalan cerita kita macam sama lah pula....hehe


sabar...
kawin bukan sehari dua...
janji kita kenal orang dulu...
cari yang bermatlamat...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

isa777_musa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.04.2008
Ahli No: 33185
Posting: 129
Dari: Klang

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 08:53


Kisah dulu-dulu lah ni... Lambat kawin sebab tak cukup RM saja... Baru mula kerja masa tu. Sekarang dah bahagia disamping isteri tercinta.

Yang lambat2 tu saya doakan dapat yang terbaik. Sabar tau... Banyak hikmahnya...


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For isa777_musaProfil   Hantar PM kepada isa777_musa   Pergi ke isa777_musa's Website   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 10:17


Pada 03-01-10 20:10 , sitishairah posting:

!!! QUOTE !!!

~biar lambat asal selamat~....:)




apa kata kita anjak paradigma...

kalau boleh "cepat dan selamat" bagaimana?


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

  


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

muasz
Warga Rasmi
Menyertai: 11.01.2010
Ahli No: 39020
Posting: 5
Dari: egypt

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 15:37


wsalam....ok juga pendapt sdr. zulman....cepat & selamat. tapi perlu susun rapi dan terancang dari pelbagai sudut. setahun ok?


-----------------
Ingatlah Allah selalu.


Bookmark and Share

  


  Member Information For muaszProfil   Hantar PM kepada muasz   Pergi ke muasz's Website   Quote dan BalasQuote

myadreenaz
Warga Rasmi
Menyertai: 11.01.2010
Ahli No: 39023
Posting: 9
Dari: bandar

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 19:18


ustaz kata jodoh lambat mungkin sebab tak rajin solat dhuha...jadi rajin-rajin lah...
p/s: usaha tgga kejyaan~ :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For myadreenazProfil   Hantar PM kepada myadreenaz   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 11-01-10 20:46


Pada 11-01-10 19:18 , myadreenaz posting:

!!! QUOTE !!!

ustaz kata jodoh lambat mungkin sebab tak rajin solat dhuha...jadi rajin-rajin lah...



Kenapa ustaz kata begitu?


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

  


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

myadreenaz
Warga Rasmi
Menyertai: 11.01.2010
Ahli No: 39023
Posting: 9
Dari: bandar

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-01-10 09:04


saya tak pasti, tapi ni saya dengar dr ustz dalam rncgn tanyalah ustz...cuba check fadhilat solat dhuha...

Bookmark and Share

  


  Member Information For myadreenazProfil   Hantar PM kepada myadreenaz   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-01-10 10:07


Wawa kawin dalam usia 22 tahun. Setuju dengan abang Zulman. Biar cepat asal selamat. Masa 2 kerja d KLIA. Biasalah, dunia penerbanagn ni agal sosial dan Wawa fikir, kalau nak selamat, baik jangan bercinta lama-lama, Kami bercinta 5 bulan seingat Wawa, then terus kahwin. Walaupun jodoh tak panjang tapi ALHAMDULILLAH.., Wawa 'selamat' :-) Hihi..


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

nor_207
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.01.2010
Ahli No: 39013
Posting: 36
Dari: Selangor

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 12-01-10 12:45


Ada banyak sebab Kenapa seseorang tu lambat kahwin Tak semestinya perfectionist. Tapi mungkin lebih berhati-hati sebab pengalaman lepas.
Setiap orang kan tak sama. Mungkin bagi orang lain kahwin cepat tu bagus, ada yang kahwin lambat tu bagus. Perjalanan bagi setiap orang tak sama

Kalau yang belum kahwin tu, sabar dan teruskan usaha.. Kita lambat kahwin bukan kerana kita bukan terbaik tapi sebab belum masanya lagi. Kadang kita tak faham hikmah di sebalik semua perancangan Allah

Bookmark and Share

  


  Member Information For nor_207Profil   Hantar PM kepada nor_207   Quote dan BalasQuote

triptofana
WARGA SETIA
Menyertai: 22.02.2005
Ahli No: 14611
Posting: 639
Dari: sElaNgoR

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-01-10 21:46


Saya lambat kawin bukan sebab putus cinta atau gemuk atau hitam atau tak cantik atau tak pandai atau miskin dan sebagainya.

Tapi Allah dah tentukan jodoh saya belum sampai lagi.


-----------------
Tengoklah dengan mata,
Lihatlah dengan hati,
Renunglah dengan akal,
Fikirlah dengan iman.


Bookmark and Share

  


  Member Information For triptofanaProfil   Hantar PM kepada triptofana   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 13-01-10 21:56


nak share saja..

saya ada makcik..masa dia muda dulu ramai lelaki nak pinang dia
tapi mak dia (nenek saya lah) asyik tak berkenan, tak tahulah Kenapa
sekarang dia dah umur 40 lebih tak kahwin lagi


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

  


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 14-01-10 14:42


Pada 13-01-10 21:56 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

nak share saja..

saya ada makcik..masa dia muda dulu ramai lelaki nak pinang dia
tapi mak dia (nenek saya lah) asyik tak berkenan, tak tahulah Kenapa
sekarang dia dah umur 40 lebih tak kahwin lagi



kalau tak berkenan tu sebab perangai tak bagus, tak apa lah..
kalau memilih sangat, payah jugak itu..


mak saya kata..
kalau orang jawa, pantang bila lelaki yang baik datang meminang, pihak perempuan menolak..



Bookmark and Share

  


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 14-01-10 14:45


Pada 14-01-10 14:42 , halesolurun_84 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 13-01-10 21:56 ,
mak saya kata..
kalau orang jawa, pantang bila lelaki yang baik datang meminang, pihak perempuan menolak..



patutlah hehehe



-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

  


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 14-01-10 22:07


Pada 14-01-10 14:42 , halesolurun_84 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 13-01-10 21:56 , sakinahazzahra posting:

!!! QUOTE !!!

nak share saja..

saya ada makcik..masa dia muda dulu ramai lelaki nak pinang dia
tapi mak dia (nenek saya lah) asyik tak berkenan, tak tahulah Kenapa
sekarang dia dah umur 40 lebih tak kahwin lagi



kalau tak berkenan tu sebab perangai tak bagus, tak apa lah..
kalau memilih sangat, payah jugak itu..


mak saya kata..
kalau orang jawa, pantang bila lelaki yang baik datang meminang, pihak perempuan menolak..



erkk?
oh... baru tau...
bila itu?

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

cgu_NAM
Warga Rasmi
Menyertai: 31.12.2009
Ahli No: 38890
Posting: 16
Dari: tawau

blank   avatar


posticon Posting pada: 22-01-10 18:57


kawin lambat......Kenapa???? jual mahal @ putus cinta @ gemuk @ hitam @ dll

*xjual mahal dan xjugak jual murah.....*tak putus cinta sebab cinta xbertali*xgemuk tapi kurus**xhitam tapi xputih...bukan ku ndak mahu tapi calonnya ndak ada...mungkinku belum bersedia tapi aku ndak pasti..mungkin juga aku harus tunggu sah jawatan then baru ku kahwin, apply transfer semnenanjung dapat claim kontena ...hehehe..#jodoh pertemuan rahsia Allah s.w.t itu yang ku tau#

Bookmark and Share

  


  Member Information For cgu_NAMProfil   Hantar PM kepada cgu_NAM   Pergi ke cgu_NAM's Website   Quote dan BalasQuote

annuur_syifa
Warga Rasmi
Menyertai: 12.12.2009
Ahli No: 38630
Posting: 15
Dari: Kulai, Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 22-01-10 23:15


erm,so far belum ada tanda-tanda lagi jodoh dah sampai dalam hidup saya..tapi apa yang saya cuba sedaya upaya sekarang adalah menjadi baik dan masih mencari identiti muslimah solehah..kerana yakin dengan janji Allah perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik dan begitu juga sebaliknya...wallahualam..;)


-----------------
"Allah tidak menetapkan qadha' bagi seorang hamba-Nya kecuali qadha' itu baik baginya" ~Al-Musnad karya Imam Ahmad~


Bookmark and Share

  


  Member Information For annuur_syifaProfil   Hantar PM kepada annuur_syifa   Quote dan BalasQuote

MencariSinar
WARGA SETIA
Menyertai: 19.05.2003
Ahli No: 532
Posting: 672
Dari: Seky. 9 Shah Alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 27-01-10 08:26


salam..

soal lambat jodoh ini bukan sebab memilih tapi kalau dah di takdirkan jodoh lambat..nak buat cammane kan? tapi yang pasti soal jodoh..rezeki itu Allah yang tentukan..kita sebagai hambanya hanya perlu ber doa dan berusaha..dan segala ketentuan biarlah datang dari Allah..Allah restu..family restu..baru lah ada keberkatan perkahwinan...betul tak?


-----------------
Islam itu Indah


Bookmark and Share

  


  Member Information For MencariSinarProfil   Hantar PM kepada MencariSinar   Pergi ke MencariSinar's Website   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-01-10 09:20


Jual mahal? Kalau jual murah tu bagaimana.. ala-ala Year End Sale ke?


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

  


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-01-10 11:46


macam boleh jual2 pula anak org kan???dulu kalau hantaran mahal...katanya nak jual anak ke apa.....mana taknya...hanataran masa saya dulu baru 7ribu....sekarang Kalau tak ada 10ribu....susahla nak kawin cepat......jenuh mengumpul....akhirnya kawin dah berumur.....ish...ish

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-01-10 12:29


bertenang semua.. di ukhwah.com ni pun boleh juga dicari pasangan hidup kalau mahu.. kalau mahu.. :-)

siapa tahu, jodoh di ukhwah.com ??

:-) :-)

(maaf, menyampuk sikit)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

itqaan_muslim
Warga 5 Bintang
Menyertai: 02.08.2006
Ahli No: 25573
Posting: 353
Dari: tronoh

Kelantan  


posticon Posting pada: 28-01-10 11:54


Kalau hantaran mahal macam mana nak kawin ni.....takken kena buat loan bank agaknya....

Bookmark and Share

  


  Member Information For itqaan_muslimProfil   Hantar PM kepada itqaan_muslim   Pergi ke itqaan_muslim's Website   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 28-01-10 15:36


tidaklah mengapa wahai itqaan_muslim.. muslimah2 kat ukhwah.com ni insyaALLAH, hantaran untuk mereka ni tak mahal agaknya.. cubalah..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 28-01-10 20:11


Pada 27-01-10 11:46 , cikgu_azhar posting:

!!! QUOTE !!!

macam boleh jual2 pula anak org kan???dulu kalau hantaran mahal...katanya nak jual anak ke apa.....mana taknya...hanataran masa saya dulu baru 7ribu....sekarang Kalau tak ada 10ribu....susahla nak kawin cepat......jenuh mengumpul....akhirnya kawin dah berumur.....ish...ish


da, kena lah simpan kalau nak kawin...
kenduri pun belajar besar kan..
da nak kawin, kena lah buat semua persiapan...

kongsi lah... senang..

jangan buat loan da...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 28-01-10 22:20


Pada 28-01-10 20:11 , ziyah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 27-01-10 11:46 , cikgu_azhar posting:

!!! QUOTE !!!

macam boleh jual2 pula anak org kan???dulu kalau hantaran mahal...katanya nak jual anak ke apa.....mana taknya...hanataran masa saya dulu baru 7ribu....sekarang Kalau tak ada 10ribu....susahla nak kawin cepat......jenuh mengumpul....akhirnya kawin dah berumur.....ish...ish


da, kena lah simpan kalau nak kawin...
kenduri pun belajar besar kan..
da nak kawin, kena lah buat semua persiapan...

kongsi lah... senang..

jangan buat loan da...



besar cabarannya kalau nak kawin ni :-D


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

  


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 29-01-10 01:35


Pada 31-12-09 08:24 , limah posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum akak kawin usia 35tahun. bukan memilih, bukan jual mahal, tapi :

1. sebab tak cantik (lelaki yang memilih)
2. tak pandai nak tackel lelaki ( sebab malu sikit dengan lelaki)
3. lepaskan adik-adik dulu berkahwin.
4. sibuk dengan carrier.

hehehehe tapi seronok lambat kawin sebab dah puas hidup bujang. :-)


hmmm... kak...
asalkan bertemu jodoh...
alhamdulillah...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 29-01-10 11:59


bagi pandangan saya kalau kahwin lambat tu sebab jodoh tak datang lagi agaknya... setiap insan akan mempunyai perasaan untuk berkahwin tapi..... tak ada rezeki lagi.....


-----------------
http://biarbetulblog.blogspot.com


Bookmark and Share

  


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 29-01-10 15:25


Pada 28-01-10 22:20 , hasanrijal posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 28-01-10 20:11 , ziyah posting:

!!! QUOTE !!!


da, kena lah simpan kalau nak kawin...
kenduri pun belajar besar kan..
da nak kawin, kena lah buat semua persiapan...

kongsi lah... senang..

jangan buat loan da...



besar cabarannya kalau nak kawin ni :-D



bukan lah...

Besar BELANJAnya bila nak kahwin nanti..Itulah realiti zaman sekarang..




Bookmark and Share

  


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

fAraH_exaPIuM
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.12.2007
Ahli No: 32096
Posting: 56
Dari: wilayah darul makmur

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 29-01-10 15:38


Pada 29-01-10 11:59 , tou_aii posting:

!!! QUOTE !!!

bagi pandangan saya kalau kahwin lambat tu sebab jodoh tak datang lagi agaknya... setiap insan akan mempunyai perasaan untuk berkahwin tapi..... tak ada rezeki lagi.....



setuju dengan pendapat ni..hehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For fAraH_exaPIuMProfil   Hantar PM kepada fAraH_exaPIuM   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 30-01-10 07:06


Pada 29-01-10 15:38 , fAraH_exaPIuM posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 29-01-10 11:59 , tou_aii posting:

!!! QUOTE !!!

bagi pandangan saya kalau kahwin lambat tu sebab jodoh tak datang lagi agaknya... setiap insan akan mempunyai perasaan untuk berkahwin tapi..... tak ada rezeki lagi.....



setuju dengan pendapat ni..hehe


Saya pun setuju dengan pendapat ni :-D


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

  


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

nor_207
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.01.2010
Ahli No: 39013
Posting: 36
Dari: Selangor

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-10 08:23


SEmoga hati ni redha dengan apa yang masih belum ditentukan oleh Allah

Bookmark and Share

  


  Member Information For nor_207Profil   Hantar PM kepada nor_207   Quote dan BalasQuote

shyra_husna
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30802
Posting: 55
Dari: UM

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 30-01-10 20:16


salam,bukankah jodoh pertemuan..hidup mati kita ditangan Tuhan..so,yakin pada perancangan Nya..Allah takkan pernah mpersia-siakan hamba-hambaNya.bagi yang masih bertitle 'single' tu banyak-banyak kan berdoa..jaga diri hiasi peribadi..~bersama membina usrah sakinah~hehe

:kelip:

Bookmark and Share

  


  Member Information For shyra_husnaProfil   Hantar PM kepada shyra_husna   Pergi ke shyra_husna's Website   Quote dan BalasQuote

ika2410
WARGA SETIA
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-01-10 21:12


assalamualaikum...

ukhwah.com tak nak wujudkan baitul muslim ke?
ana nak juga mendaftar..
ana dahlah tak reti nak cari


-----------------
'mencari impian, menanti harapan, segunung kesungguhan, arah tujuan mardhatillah'


Bookmark and Share

  


  Member Information For ika2410Profil   Hantar PM kepada ika2410   Pergi ke ika2410's Website   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-02-10 11:23


ika2410 ada nak cari jodoh rupanya....moderator ukhwah apa tunggu lagi.....mana tau dapat pasangan yang baik.....liqa kan lah mereka....asal tajuk saya kawin lambat....tapi elok juga saya buat post baru tajuknya.....mencari jodoh di ukhwah.com.....hehehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-02-10 11:23


ika2410 ada nak cari jodoh rupanya....moderator ukhwah apa tunggu lagi.....mana tau dapat pasangan yang baik.....liqa kan lah mereka....asal tajuk saya kawin lambat....tapi elok juga saya buat post baru tajuknya.....mencari jodoh di ukhwah.com.....hehehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

nordalily

Menyertai: 03.02.2005
Ahli No: 14076
Posting: 178
Dari: sg buloh

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 02-02-10 20:44


salam,

ok semua ikhwan jom kita mulakan.... mencari jodoh di uhkwah, dah nama laman sesawang nya pun ukhwah ...... :) ..... :)...... :) ...... :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For nordalilyProfil   Hantar PM kepada nordalily   Pergi ke nordalily's Website   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 02-02-10 21:08


Pada 01-01-10 11:37 , farah_hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Situasi sekarang, harta mesti dijadikan ukuran...untuk jngka masa panjang, perlu lebih meterialistik dari segala-galanya....

Dengan harta dan wang ringgit yang halal...iman dan ilmu dapat dicari, rupa fizikal boleh dibeli...



Iman dahulu.....
ilmu dan amal
akhlak
harta dll

S.Ali tak ada apa-apa nak bagi kat Nabi bila nak dijadikan mas kahwin pada Fatimah .aha... hanya ada bju besi saja... itupun dihadiahkan...


Apa sebenarnya yang Nabi pandang pada Ali hingga di ambil jadi menantu?

Bookmark and Share

  


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

Hanan

Menyertai: 13.05.2003
Ahli No: 4
Posting: 3991

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-02-10 11:06


Pada 02-02-10 21:08 , Addey posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-01-10 11:37 , farah_hanan posting:

!!! QUOTE !!!

Situasi sekarang, harta mesti dijadikan ukuran...untuk jngka masa panjang, perlu lebih meterialistik dari segala-galanya....

Dengan harta dan wang ringgit yang halal...iman dan ilmu dapat dicari, rupa fizikal boleh dibeli...



Iman dahulu.....
ilmu dan amal
akhlak
harta dll

S.Ali tak ada apa-apa nak bagi kat Nabi bila nak dijadikan mas kahwin pada Fatimah .aha... hanya ada bju besi saja... itupun dihadiahkan...


Apa sebenarnya yang Nabi pandang pada Ali hingga di ambil jadi menantu?


Kenapa dikata hanya hanya ada bau besi sahaja sedangkan baju besi amatlah berharga. Sedangkan besi buruk pun mahal harganya.


-----------------



Hargai semasa ada....


Bookmark and Share

  


  Member Information For HananProfil   Hantar PM kepada Hanan   Pergi ke Hanan's Website   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-02-10 15:38


Bukan Baju besi persoalannya... persoalannya adalah Nabi terima kerana Iman dan kelebihan tertentu pada S.Ali...

Bookmark and Share

  


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-02-10 15:38


Bukan Baju besi persoalannya... persoalannya adalah Nabi terima kerana Iman dan kelebihan tertentu pada S.Ali...

Bookmark and Share

  


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

hasanrijal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.11.2009
Ahli No: 38117
Posting: 201
Dari: LaNd bEloW ThE WinD

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-02-10 23:39


Yang penting dalam mencari jodoh ni kita berusaha, berdoa dan bertawakal...keputusannya nanti serahkan sahaja pada ALLAH S.W.T. Bukankah ALLAH S.W.T sebaik-baik pembuat keputusan..


-----------------
Somewhere, something incredible is waiting to be seen


Bookmark and Share

  


  Member Information For hasanrijalProfil   Hantar PM kepada hasanrijal   Quote dan BalasQuote

nordalily

Menyertai: 03.02.2005
Ahli No: 14076
Posting: 178
Dari: sg buloh

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 04-02-10 14:45


salam,

Betul... betul... betul... sokong... sokong... sokong... sokong :D

Bookmark and Share

  


  Member Information For nordalilyProfil   Hantar PM kepada nordalily   Pergi ke nordalily's Website   Quote dan BalasQuote

marsyalaila
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.10.2004
Ahli No: 12102
Posting: 278
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 04-02-10 16:03


buat lah baitul muslim (untuk portal ukhwah ni)
insyaallah dapat membina banyak masjid..nampak ramai yang single dan sedang mencari.. tak salah kan..? =)

Bookmark and Share

  


  Member Information For marsyalailaProfil   Hantar PM kepada marsyalaila   Quote dan BalasQuote

nordalily

Menyertai: 03.02.2005
Ahli No: 14076
Posting: 178
Dari: sg buloh

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 04-02-10 20:44


salam,

ye marsyalaila..... setuju.... :D :) :D :) :D :) :D :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For nordalilyProfil   Hantar PM kepada nordalily   Pergi ke nordalily's Website   Quote dan BalasQuote

kina2009
Warga Rasmi
Menyertai: 13.01.2009
Ahli No: 36732
Posting: 4
Dari: Raub

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 05-02-10 09:20


Jodoh belum sampai.. Ada lah hikmah di sebaliknya... Allah nak beri yang terbaik untuk kita.


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For kina2009Profil   Hantar PM kepada kina2009   Quote dan BalasQuote

nordalily

Menyertai: 03.02.2005
Ahli No: 14076
Posting: 178
Dari: sg buloh

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 07-02-10 02:18


salam,

betul-betul kina2009 ...... usaha tangga kejayaan..... jangan putus asa...... :) ..... kenangan yang lalu biarkan sahaja..... semua nya tarbiah daripada ALLAH
teruskan usaha..... kadang-kadang tu sebenarnya jodoh kita tu, dekat saja gan kita, sama ada kita sedar atau tak ..... mungkin hijjab belum terbuka lagi..... satu hari nanti pasti... insyaAllah.... Usaha Doa Tawakkal ....... :D

Bookmark and Share

  


  Member Information For nordalilyProfil   Hantar PM kepada nordalily   Pergi ke nordalily's Website   Quote dan BalasQuote

riniey
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.02.2006
Ahli No: 22591
Posting: 292

botswana   avatar


posticon Posting pada: 07-02-10 16:32


maybe belum bertemu jodoh yang sesuai..
kalau sebelum ni pernah bertemu tapi tak kekal bermakna maybe ALLAH SWT ingin ketemukan kita dengan org yang lebih baik..
banyakkan doa dan insyaallah akan dimakbulkan..
ALLAH SWT itu maha mendengar..
minta PADANYA..


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For rinieyProfil   Hantar PM kepada riniey   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 07-02-10 16:51


Pada 07-02-10 16:32 , riniey posting:

!!! QUOTE !!!

maybe belum bertemu jodoh yang sesuai..
kalau sebelum ni pernah bertemu tapi tak kekal bermakna maybe ALLAH SWT ingin ketemukan kita dengan org yang lebih baik..
banyakkan doa dan insyaallah akan dimakbulkan..
ALLAH SWT itu maha mendengar..
minta PADANYA..



Salam,

betul, ana setuju..
hrpnya lah kan.. InsyaALLAH..
"He Knows what is better for us.."

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 10:53


mungkin org yang lebih baik itu ada di ukhwah.com......hehehe.....cinta internet....laki atau isteri org kena bagi pendapat saja...jangan nak masuk line pula...ingat yang kat rumah tu.....hargailah yang bersusah payang melahirkan anak kita tu....hehee

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

nordalily

Menyertai: 03.02.2005
Ahli No: 14076
Posting: 178
Dari: sg buloh

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-02-10 12:32


Pada 08-02-10 10:53 , cikgu_azhar posting:

!!! QUOTE !!!

mungkin org yang lebih baik itu ada di ukhwah.com......hehehe.....cinta internet....laki atau isteri org kena bagi pendapat saja...jangan nak masuk line pula...ingat yang kat rumah tu.....hargailah yang bersusah payang melahirkan anak kita tu....hehee



mungkin betul lah cikgu_azhar..... :D .....

Bookmark and Share

  


  Member Information For nordalilyProfil   Hantar PM kepada nordalily   Pergi ke nordalily's Website   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 11-02-10 12:29


ye...hargailah insan disisi...sebab sekarang ramai makan luar sebab kononnya tiada kasih sayang dirumah....jadi jangan terlalu melihat kepada kesempurnaan.....terima pasangan kita sebagai insan yang ada kelemahan..kita pun bukan prefect....

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-02-10 14:11


Pada 01-02-10 11:23 , cikgu_azhar posting:

!!! QUOTE !!!

ika2410 ada nak cari jodoh rupanya....moderator ukhwah apa tunggu lagi.....mana tau dapat pasangan yang baik.....liqa kan lah mereka....asal tajuk saya kawin lambat....tapi elok juga saya buat post baru tajuknya.....mencari jodoh di ukhwah.com.....hehehe


kalau benar apa yang dikatakan cikgu_azhar, ana rasa tak salah mencari dengan niat harus ikhlas dan tujuan hanya kerana DIA. tapi tak sepatutnya nak bercinta sebelum bernikah., dan tidak pula sesakali membuat statement nak berkenalan atau saling mengenali.k. why not beritahu saja tujuan perkenalan. seterusnya jumpa parents., kalau nak bercinta ni tak elok, jatuh hukum zina hati. kan.:-?

jadi cuba elakkan perkara ini ye sahabat semua. :-) jika ukhwah.com dijadikan sebagai medium perantara mencari jodoh, maka cadangan yang sesuai dr ana ialah., teruskan niat itu kepada sahabat lain untuk menguruskannya dengan baik dan mengikut kepada adab2 yang telah ditentukan.. sebaliknya, jika portal ini dijadikan medium untuk mendapat dan berkongsi ilmu., lakukan ianya semata-mata untuk mendapat ilmu dan mempelajari.

tapi kalau dah berkenan, baik segerakan. sesuatu perkara yang nak dilakukan mesti ada keredhaan dari ALLAH, baru berkat. jangan bercinta tau.. tak baik. :bye:

Wallahua'lam

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

sakinah283
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.10.2006
Ahli No: 26864
Posting: 260
Dari: Ampang-Bangi

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 11-02-10 22:56


salam..............................
doakan yang terbaik untuk semua ok............................


-----------------
"The way to love anything is to realize that it might be lost"


Bookmark and Share

  


  Member Information For sakinah283Profil   Hantar PM kepada sakinah283   Pergi ke sakinah283's Website   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 12-02-10 10:29


ate...sinar abadi dah walimah ke belum???wadah dan jodoh sesuatu yang tuhan telah tetapkan dengan cara yang berbeza...namun nasihar sinarabadi tadi memang kita perlu dalami dengan ketelusan....jangan buat hangat2 tahi ayam...

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-02-10 11:59


Pada 12-02-10 10:29 , cikgu_azhar posting:

!!! QUOTE !!!

ate...sinar abadi dah walimah ke belum???wadah dan jodoh sesuatu yang tuhan telah tetapkan dengan cara yang berbeza...namun nasihar sinarabadi tadi memang kita perlu dalami dengan ketelusan....jangan buat hangat2 tahi ayam...


Salam.

InsyaALLAH. semua ni pgjran yang telah dilalui dalam kehidupan.

sekadar perkongsian. maaf jika ada kekurangan.
Wallahua'lam.

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 12-02-10 12:46


kalau nak bertemu jodoh, saya sarankan di baitulmuslim.com..

mungkin di situ boleh membantu sahabat-sahabat yang mahu mendirikan rumahtangga tapi masih belum bertemu jodoh.. insyaALlah, sekadar membantu.. harapnya ia memang membantu lah..huhu..


p/s: Ukhwah.com tak ada kepakaran untuk dalam bidang ini. Maaf..



Bookmark and Share

  


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

masz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.07.2005
Ahli No: 17165
Posting: 96
Dari: kuala lumpur

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 13-02-10 01:20


Jodoh pertemuan, ajal maut semuanya dalam perancangan Allah..
peranan kita adalah untuk berusaha, berdoa dan bertawakal kepadaNYA..
fikir masak2 sebelum mendirikan rumah tangga..Moga kita semua dipertemukan dengan jodoh yang baik-baik..amin:)

Bookmark and Share

  


  Member Information For maszProfil   Hantar PM kepada masz   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 14-02-10 11:58


mungkin kerana semua di atas.. gemuk, hitam, tak handsome, putus cinta.. belum bertemu

Bookmark and Share

  


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 17-02-10 12:49


jodoh takkan datang Kalau asyik duduk dalam rumah....kena berusaha....kita ni bukan nya puteri atau putera raja yang akan tentu dijodohkan dengan puteri atau puteri raja....cara kita dapat jodoh kita pun kadang-kadang tak terfikir oleh akal kita...tau tau saja dapat.....kadang-kadang kat tempat masyarakat...dan lain-lain...

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

nor_207
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.01.2010
Ahli No: 39013
Posting: 36
Dari: Selangor

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 18-02-10 12:43


Pada 17-02-10 12:49 , cikgu_azhar posting:

!!! QUOTE !!!

jodoh takkan datang Kalau asyik duduk dalam rumah....kena berusaha....kita ni bukan nya puteri atau putera raja yang akan tentu dijodohkan dengan puteri atau puteri raja....cara kita dapat jodoh kita pun kadang-kadang tak terfikir oleh akal kita...tau tau saja dapat.....kadang-kadang kat tempat masyarakat...dan lain-lain...



Boleh explain sikit tak, kalau perempuan, nak usaha macam mana tu?

Bookmark and Share

  


  Member Information For nor_207Profil   Hantar PM kepada nor_207   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 18-02-10 12:47


ziarah2 lah sikit...rumah saudara mara selalu..buatlah banyak aktiviti macam usrah....guna platform yang mudah....tak pun risik2 lah muslimin yang masih lagi tak kawin....minta pandangan rakan yang ada saudara yang baik dan mereka fikirkan sesuai untuk kita...

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-02-10 13:12


jangan terikat dengan kata org...perigi cari timba lah.....malu lah....Kalau tak usaha manakan nak dapat sagunya...

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 22-02-10 14:35


Perempuan zaman sekarang ni mahal sangat agaknya...Takut orang lelaki nak masuk meminang...Lebih-lebih lagi perempuan yang berpangkat...Kualiti belum tentu ok lagi...Hantaran murah tak mengapa..Jangan jadi perempuan murahan...

Ingatlah orang tersayang...Anda mampu mengubahnya...


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

  


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

nurkamar
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 35
Posting: 1798

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 22-02-10 20:35


saya dikira kawin lambat(dalam family) sebab

- saya gemuk, hitam, tak lawa, buruk mata memandang, agak brutal bila bercakap dan berjalan. kira serba serbi lah serba tak molek Kalau nak diceritakan.

sampai dah kawin ni pun ada org pertikai kenapa saya yang mesti kawin dengan suami saya ni.. sabar saja lah teman...


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For nurkamarProfil   Hantar PM kepada nurkamar   Pergi ke nurkamar's Website   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 23-02-10 10:46


mulut org memang nak tutup susah..dah letih brentilah tu...kita tak boleh mneghukum kata yang cuma org cantik hanya untuk mereka yang handsome...tuhan kata org leleki yang baik untuk perempuan yang baik..bukan rupa paras...

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

cikgu_azhar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.12.2009
Ahli No: 38867
Posting: 180
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 02-03-10 11:53


jangan biarkan jodoh yang tidak kesampaian menyelebungi anda..macam misteri nusantara saja...hehehe...layarilah....www.baitulmuslim.com

Bookmark and Share

  


  Member Information For cikgu_azharProfil   Hantar PM kepada cikgu_azhar   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 02-03-10 23:22


Pada 22-02-10 14:35 , sailormoon posting:

!!! QUOTE !!!

Perempuan zaman sekarang ni mahal sangat agaknya...Takut orang lelaki nak masuk meminang...Lebih-lebih lagi perempuan yang berpangkat...Kualiti belum tentu ok lagi...Hantaran murah tak mengapa..Jangan jadi perempuan murahan...

Ingatlah orang tersayang...Anda mampu mengubahnya...



Salam.,

mahal? ha'ah ye lah,
nak dapat yang berkualiti betul-betul pun bukan mudah sekarang ni, banyak yang dikiranya, yang difikirkan untuk berumahtangga, mungkin untuk kebaikan bersama.
bukan tak ada, ada.. tapi sama-sama perbaiki diri untuk jadi yang terbaik. Masih banyak lagi rasanya yang perlu dipelajari dan diperbaiki agar menjadi insan yang berkualiti.

Bagus nasihat antum, terima kasih,:-) oleh itu,
Ingat kawan-kawan!! jangan mudah untuk menerima dan memberi CINTA kepada yang bukan milik (Halal) bagi kita sebagai muslimah. Begitu juga muslimin.

serahkanlah CINTA dan kasihmu sunggguh2 terhadap Pencipta Yang Lebih Mencintai dirimu, InsyaALLAH akan ada yang Lebih MencintaiNYA untuk kamu.

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

minnie
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.05.2005
Ahli No: 16491
Posting: 122
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 05-03-10 22:30


Hmm..menarik isu ni..apapun,bak kata maksu..jangan mudah berputus asa dengan rahmat ALLAH..


-----------------
bersama meninggikan martabat ISLAM


Bookmark and Share

  


  Member Information For minnieProfil   Hantar PM kepada minnie   Quote dan BalasQuote

Moderator: Admin, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» kawin lambat......Kenapa???? jual mahal @ putus cinta @ gemuk @ hitam @ dll

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.245004 saat. Lajunya....