Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 20-11-2017  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
" Jika anda berada dalam jamuan di rumah orang hendaklah menjaga perangai dan menjaga mata; dalam solat menjaga hati; dan dalam pergaulan menjaga lidah."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: tj
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43038

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 12
Ahli: 0
Jumlah: 12




  Yang Masuk Ke Sini
tj: 10 hari yang lalu
aye: 12 hari yang lalu
NisaAdDeen: 35 hari yang lalu
RijaludDeen: 35 hari yang lalu


Suara Hatiku
Topik: Jangan Sampai anak mendoakan mati untuk bapa.


Carian Forum

Moderator: Admin, zulman
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Suara Hatiku
    »» Jangan Sampai anak mendoakan mati untuk bapa.

Please Mendaftar To Post


Oleh Jangan Sampai anak mendoakan mati untuk bapa.

makNjang
Warga Rasmi
Menyertai: 25.12.2008
Ahli No: 36507
Posting: 11

blank   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 00:21


Assalamualaikum.

Saya pernah menulis di suara hatiku suatu ketika dulu. sekarang saya menulis lagi tetapi bukan dengan harapan ada yang merawat.

saya cuma ingin berpesan kepada lelaki2 jika betul-betul mahukan anak sila DIDIK anak anda dengan didikan yang betul. Jangan sampai dia mengharapkan anda "mati lagi bagus".

saya gagal memperbaiki hubungan dengan bapa saya. hendak menaip bapa pun saya berasa jijik. Dia bukan bapa, dia cuma lelaki yang melepaskn nafsu serakah kepada ibu saya sehingga lahirnya saya.

sekarang, keadaan semakin teruk. sudah tidak boleh diperbaiki. setiap hari setiap saat saya berdoa semoga Tuhan cepat-cepat ambil nyawanya. setiap HARI. setiap SAAT.

Salah saya kah saya menjadi penzina? salah saya kah saya meninggalkan solat? salah saya kah saya mendoakan kematian dia?

Dia menendang muqaddam saya sewaktu saya kecil sehingga terperosok ke bawah katil dan menolak kepala saya hanya kerana saya menangis ketika dia memarahi saya sewaktu mengaji.

Dia memanggil saya bodoh kerana saya bermain anak patung sewaktu saya berumur 6 tahun.

Dia menarik rambut saya dan menampar saya kerana saya meminta duit belanja sekolah.

Dia tidak pernah ambil pusing adakah saya bersembahyang. Dia tahu saya tidak khatam Al-Quran.

Dia sendiri berkata kepada saya anaknya cuma 4 org. (tidak termasuk saya).

saya berasa kesal kerana dilahirkan ke dunia. saya kesal kerana dia saya lahir ke dunia.

Ya... dan bermacam2 lagi kenangan pahit yang dia tinggalkan untuk saya.

Saya telah CUBA memperbaiki. malangnya usaha saya tidak diterima. dan sekarang saya trauma. Trauma kepada lelaki. Jika diizinkan sampai mati pun saya mahu hidup seorang.

Dia sebagai ketua keluarga harus berusaha mendidik anak-anak dan isteri tidak kira berapa usianya. sekarang dia sudah berusia 60 tahun. Semakin dia tua semakin dia menjadi seorang tua yang egois.

Saya tidak bersembahyang kerana dendam. Dendam yang pasti saya bawa sehingga ke mahsyar. dendam bersama dosa2 saya. Saya mahu dia turut menanggung dosa saya kerana dia yang mendidik saya jadi begini.

Dia tidak memberikan kasih sayang kepada saya sehingga saya sangat-sangat inginkan kasih sayang sehingga terjadi zina. Dia tidak pernah sekali menelefon saya di kampus bertanyakan keadaan saya tidak seperti bapa rakan-rakan saya yang lain.

Jadi, salah sayakah jika saya mencari kasih sayang? salah saya kah jika saya terusan berdendam dengan dia? salah sayakah jika saya menderita depresi? salah saya kah jika saya kalah dalam emosi sedih saya yang setiap hari perlu saya pikul sehingga menjadi duri dalam daging saya?

saya bercakap sendirian, mencederakan diri dan menangis secara tiba-tiba itu bukan asing bagi saya. setiap saat saya mahukan dia mati sehingga saya terfikir untuk membunuh dia.


kerana itulah bila seorang pensyarah lelaki memalukan saya di depan rakan-rakan perasaan saya kembali pada waktu ayah saya memalukan saya di depan org ramai. saya sangat-sangat depress ketika berdepan dengan situasi itu seolah-olah masa silam itu sekali lagi berlaku.


Dan saya berkata kepada Tuhan "Tuhan, cukuplah usia yang Kau berikan kepada dia ini. Ambillah nyawanya supaya aku boleh tenang. Cukuplah segala penderitaan yang dia berikan kepada aku. saya berjanji akan menyedekahkan al-fatihah kepada dia jika dia mati.


Jadi, kepada para lelaki. tolong JANGAN memperlakukan anak-anak anda seperti ini. jangan sampai mereka mendoakan kematian anda. jangan sampai jadi seperti saya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For makNjangProfil   Hantar PM kepada makNjang   Quote dan BalasQuote

Alisha_Mardhiyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.09.2009
Ahli No: 37512
Posting: 76
Dari: Terengganu-KL-Selangor

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 11:05


Waalaikumsalam

Astaghfirullahalazim...

saya bersimpati dengan nasib saudari... semoga saudari tabah dan sabar...
sesungguhnya dendam tak akan bawa anda kemana2...
Kenapa menghukum diri sendiri atas kesilapan org lain???
dosa yang kita buat ditanggung sendiri...
bertaubatlah... sesungguhnya sentiasa ada ruang disisi-NYA...
dekatkanlah diri pada yang Maha Mencipta...
nescaya anda akan temui KETENANGAN disitu...

dendam kesumat akan membuatkan anda lebih merana lagi...
rasa tidak puas hati itu sentiasa ada...
jangan sesekali menyalahkan takdir...
walaupun kita tak diajar perkara yang baik...
kita masih mempunyai akal untuk berfikir sendiri...


-----------------
http://semua-barangmurah.blogspot.com


Bookmark and Share

  


  Member Information For Alisha_MardhiyahProfil   Hantar PM kepada Alisha_Mardhiyah   Pergi ke Alisha_Mardhiyah's Website   Quote dan BalasQuote

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 577
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 15:47


Assalamualaikum buat saudariku...

khdiran saya mnjawab posting ini bukanlah beniat untuk mnasihati kerana saya juga tidak layak untuk mansihati anda...tapi saya ingin kongsi bersama dengan anda...setiap org mmpunyai penglaman hidup yang mngajarnya erti kedewasaan...mengajar menjadi seorang yang lebih matang..

pengalaman saudari tidak banyak bezanya dari penglaman hdup saya..satu ketika dulu saya pernah mmbnci kedua ibu bapa saya...tapi yang paling saya bnci adalah ayah saya...saudari masih bruntung kerana masih mmpunyai ibu yang mengambil berat tentang saudari..

dari saya brumur 5 tahun sehingga sekarang hbngan saya dan ayah tidak berjalan lancar...semuanya bila saya kenangkn perlakuannya trhadap saya...tetapi ketahuilah saudariku kebenaran tetapi kebenaran dan kebenaran itu akan muncul dan mglahkn kebatilan..bgitulah yang berlaku dalam khdupan saya...pertghan buln 10 belaku sesuatu perkara kepada saya...dan disnilah terbuka segala kebenaran...saya dan ayah berkata dr hati ke hati...alhmdulillah saya tau sbnar2 letak duduknya keadaan..

saya sarankn juga kepada saudari berbincang dr hati ke hati dengan ayah saudari..tidak akan ada ayah di dunia ini yang tidak sayangkan anak...melainkan jika seorag ayah itu telah hilang kewarsan fikirannya...luahknlah kepada darinya apa yang trbuku di dalam hati saudari tetapi dengan cara yang berhikmah..bukan cara menengking mhupn mnggikn suara...insyaAllah saya yakin saudari akan dapat jwpnnya...

saudari...sebenarnya saya merasakan ayah saudari mnyayangi saudari..ini trbukti dia mghantr saudari dhulu swktu saudari mnyambung pljaran..jiak bnar dia tidak pedulikan saudari pasti dia tidak akan endah saudari..lantakla nak jadi pa pun...dan dia juga telah buktikn yang dia mnyanyagi diri saudari dengan mmbesarkn saudari sehingga sekarang...mencari rezeki dan sebagainya...

saudari..kita sebagai manusia tidak lepas dr kesilapan...seperti saya juga telah melakukan kslapan yang sangat bsar dalam khdpan saya..tapi itu tak brmakna itulah pengakhirannya...begitu juga dengan ayah saudari..maafknlah dia kerana dia jugak insan biasa bukannya malaikat...berikannya peluang untuk mgubah diri..doakan yang terbaik untuk darinya..bukan yang seperti saudari doakan..

saudari...benar seperti kata ukhti alisya_mardhiah..mengapa kita hendak mnhukum diri kita kerana kslahan org lain..jika dikurniakan akal untuk mnimbang tara benar atau tiadak prbuatan kita itu..ya..saya akui kadang-kadang kita akan trjerumus ke kancah kegelapan...seperti yang saya katakn kita insan biasa..punya nafsu dendam kehnak dan sbganya...namun kita tak seharusnya terus bergelumang dengan dosa itu lantaran dendam kita pada si ayah..tidak wajar saudari...saya katakan begini kerana saya juga lakukn perkara yang sama stu ktika dhulu..

ingatlah pesanan seorang sahabat kepada saya...Allah jadikan sesuatu pkr itu tidak dengan sia-sia...Allah brikan kita dugaan kerana DIA mnyayangi kita dan ingin menegur kita...mungkin da kesilapan dalam prhubungan kita dengan DIA...ini untuk ingatan dari saya juga..mari sma2 kita koreksi dari kembali..dendam tidak akan bawa kita kemana2 saudari...

wallahualam

Assalamualaikum

Assalamualaikum


-----------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah.. Jangan undur.. Biar masa berganti aqidah jangan mati.. Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah.


Bookmark and Share

  


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 15:59


setiap permasalahan pasti ada jalan penyelesaian..

pulanglah kepada Tuhan.. di situlah cahaya kehidupan.. itulah syarat kebahagiaan di dunia.. syarat kebahagiaan di akhirat jua..

seseorang akan menanggung dosanya dan dosa orang di bawah tanggungannya kerana kelekaannya atau kelalaiannya dalam kebertanggungjawaban itu..

orang yang di bawah tanggungannya itu tetap dengan dosanya sendiri dan tentu sekali tidak akan menanggung dosa orang lain iaitu orang yang bertanggungjawab kepadanya..

renung-renungkanlah..

mudah-mudahan ALLAH membuka hati kita semua untuk menerima kebenaran.. amin..
:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 19:34


hmmm, saya pun bukan seorang yang layak nak berkongsi di sini...
setiap orang dugaan tak sama..
Allah bagi dugaan sesuai dengan kemampuan ciptaanNya..

Allah menduga saudari sebab saudari sangat-sangat tabah orangnya..
sauadari masih beruntung mempunyai ayah yang memberikan pendidikan tinggi pada saudari untuk kehidupan dan masa depan saudari..
mungkin ada sebab-sebab tertentu yang saudari sendiri tak tahu..

mungkin cara ayah saudari menyebabkan saudari kurang selesa..
mungkin ada kelembutan yang saudari belum jumpa..
ayah mana yang tak sayangkan anak..

sabarla saudari, jangan salahkan diri sendiri..
jangan musnahkan diri sendiri..
buat masa ni pilih lah kawan yang membina untuk berkongsi..
inilah peluang untuk saudari dekatkan diri padaNya..
jangan sesekali cuba... jangan ikutkan kata hati...
cari kawan yang dapat membantu ke arah kebaikan...

mungkin ada hikmah yang menunggu atas kesabaran saudari..
mudah-mudahan Allah permudahkan segala urusan dan dipermudahkan segala kebaikan dan dijauhi segala kejahatan... Amin....

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 577
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 21:36


betul tu saudari..
Allah bagi dugaan itu sesuai dengan kmmpuan hambaNYA..
DIA tidak akan pernah mnzalimi hambanya..hanya diri kita sendiri yang mnzalimi diri kita..

Ksudahn sabar saudari itu akan mmbuahkn sesuatu yang sangat manis...tabah dan sabar ya..insyaALLAH saudari akan merasa kemnisan sabar itu... :)


-----------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah.. Jangan undur.. Biar masa berganti aqidah jangan mati.. Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah.


Bookmark and Share

  


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 09-12-09 22:27


sebetulnya saya memahami sangat-sangat apa yang dideritai oleh anda.. dan saya dapat bayangkan betapa periynya anda tatkala mmbesar dalam kepahitan.. dan saya tak hairan andai anda bersikap sedemikian sehingga mmbenci ayah anda sedemikian rupa.. normalnya memang itulah yang seharusnya berlaku - tiadanya rasa sayang antara kalian.. namun anda telah cuba untuk berdamai malah meladeni diri selaku sebagai seorang anak kepada ayahnya.. tapi apa yang terbalas pada anda adalah kekeruhan yang semakin lebar menjurangi hubungan anda berdua.. saya amat bersimpati dengan anda..

namun selaku seorang yang berakal waras..muslim pula tu seharusnya anda tidak terus menerus menghukum diri anda lantaran menyalahakan segalanya kepada ayah anda. setiap diri kita adalah mukallaf, punya tanggungan memasing terhadap apa yang dilakukan.. sepertimana kata-kata iman tak dapat diwarisi..begitu juga sebaliknya..kesalahan si ayah takkan terwaris pada anak.. masing-masing punya pasal lah senang kata..

so anda seharusny berfikiran postif melalui segalanya..saya tahu anda tabah, manakan tidak, dua dekad lebih telah anda lalui, tentu ianya telah mengajar anda erti ketabahan dan kesabaran.. disini sebagai solusi, apakata untuk mengelakkan anda drpada berterusan mmbenci si ayah, anda jangan lagi bersemuka dengannya, mungkin untuk bbrapa ketika.. boleh jadi ia akan mmberi kesan positif padanya dengan ketiadaan anda... anda juga boleh menenangkan fikiran kala tidak lagi bertemu muka dengannya... cubalah apa yang terdaya, jangan lah sesekali berdoa yang bukan2 sebegitu rupa... wallahu a'lam.


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

indri_solehah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 23.12.2008
Ahli No: 36470
Posting: 28
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 02:39


Pada 09-12-09 00:21 , makNjang posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum.

Saya pernah menulis di suara hatiku suatu ketika dulu. sekarang saya menulis lagi tetapi bukan dengan harapan ada yang merawat.

saya cuma ingin berpesan kepada lelaki2 jika betul-betul mahukan anak sila DIDIK anak anda dengan didikan yang betul. Jangan sampai dia mengharapkan anda "mati lagi bagus".

saya gagal memperbaiki hubungan dengan bapa saya. hendak menaip bapa pun saya berasa jijik. Dia bukan bapa, dia cuma lelaki yang melepaskn nafsu serakah kepada ibu saya sehingga lahirnya saya.

sekarang, keadaan semakin teruk. sudah tidak boleh diperbaiki. setiap hari setiap saat saya berdoa semoga Tuhan cepat-cepat ambil nyawanya. setiap HARI. setiap SAAT.

Salah saya kah saya menjadi penzina? salah saya kah saya meninggalkan solat? salah saya kah saya mendoakan kematian dia?

Dia menendang muqaddam saya sewaktu saya kecil sehingga terperosok ke bawah katil dan menolak kepala saya hanya kerana saya menangis ketika dia memarahi saya sewaktu mengaji.

Dia memanggil saya bodoh kerana saya bermain anak patung sewaktu saya berumur 6 tahun.

Dia menarik rambut saya dan menampar saya kerana saya meminta duit belanja sekolah.

Dia tidak pernah ambil pusing adakah saya bersembahyang. Dia tahu saya tidak khatam Al-Quran.

Dia sendiri berkata kepada saya anaknya cuma 4 org. (tidak termasuk saya).

saya berasa kesal kerana dilahirkan ke dunia. saya kesal kerana dia saya lahir ke dunia.

Ya... dan bermacam2 lagi kenangan pahit yang dia tinggalkan untuk saya.

Saya telah CUBA memperbaiki. malangnya usaha saya tidak diterima. dan sekarang saya trauma. Trauma kepada lelaki. Jika diizinkan sampai mati pun saya mahu hidup seorang.

Dia sebagai ketua keluarga harus berusaha mendidik anak-anak dan isteri tidak kira berapa usianya. sekarang dia sudah berusia 60 tahun. Semakin dia tua semakin dia menjadi seorang tua yang egois.

Saya tidak bersembahyang kerana dendam. Dendam yang pasti saya bawa sehingga ke mahsyar. dendam bersama dosa2 saya. Saya mahu dia turut menanggung dosa saya kerana dia yang mendidik saya jadi begini.

Dia tidak memberikan kasih sayang kepada saya sehingga saya sangat-sangat inginkan kasih sayang sehingga terjadi zina. Dia tidak pernah sekali menelefon saya di kampus bertanyakan keadaan saya tidak seperti bapa rakan-rakan saya yang lain.

Jadi, salah sayakah jika saya mencari kasih sayang? salah saya kah jika saya terusan berdendam dengan dia? salah sayakah jika saya menderita depresi? salah saya kah jika saya kalah dalam emosi sedih saya yang setiap hari perlu saya pikul sehingga menjadi duri dalam daging saya?

saya bercakap sendirian, mencederakan diri dan menangis secara tiba-tiba itu bukan asing bagi saya. setiap saat saya mahukan dia mati sehingga saya terfikir untuk membunuh dia.


kerana itulah bila seorang pensyarah lelaki memalukan saya di depan rakan-rakan perasaan saya kembali pada waktu ayah saya memalukan saya di depan org ramai. saya sangat-sangat depress ketika berdepan dengan situasi itu seolah-olah masa silam itu sekali lagi berlaku.


Dan saya berkata kepada Tuhan "Tuhan, cukuplah usia yang Kau berikan kepada dia ini. Ambillah nyawanya supaya aku boleh tenang. Cukuplah segala penderitaan yang dia berikan kepada aku. saya berjanji akan menyedekahkan al-fatihah kepada dia jika dia mati.


Jadi, kepada para lelaki. tolong JANGAN memperlakukan anak-anak anda seperti ini. jangan sampai mereka mendoakan kematian anda. jangan sampai jadi seperti saya.
hidupni dugaan.
awak diuji,bapa awak pun diuji,kita semua diuji oleh ALLAH.
bapa awak melakukan kesalahan(menurut awak).tapi awak pun dah berbuat derhaka kepadanya. tiada bezanya kalau macam tu.dan awak pasti lagi teruk. bapa tu berbuat salah, itu urusan dia dengan ALLAH. dia ALLAH hadirkan dalam hidup awak dengan kisah hidupnya, itu adalah gambara sebagai pengajaran yang ALLAH berikan kepada awak.
tapi awak menjadikannya sebagai ladang untuk awak berbuat derhaka pula. awak tak ada hak untuk menyalahkannya, sebab itu urusan dia dengan ALLAH. dan macam mana pulak urusan awak dengan ALLAH. adakah awak yakin awak akan selamat dengan semua tu?
maaf, mungkin kata-kata saya kasar. tapi cubalah cari manfaatnya.maaf

Bookmark and Share

  


  Member Information For indri_solehahProfil   Hantar PM kepada indri_solehah   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 13:55


dari ALLAH kita datang.. dan kepada ALLAH jua kita akan dikembalikan..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

alexander
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13282
Posting: 747
Dari: Bumi ALLAH

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 14:07


:-) Assalamualaikum


    Saya sekadar memberikan pendapat sahaja...saya bukannya orang yang layak untuk menasihati....Dendam dan kebencian yang menghuni hati saudari sebenarnya telah memudaratkan diri saudari...seperti yang saudari katakan..."saya tidak bersembahyang kerana dendam".....solat adalah wajib...jika ditinggalkan akan berdosa...bila saudari sudah akil baligh...dosa saudari tanggung sendiri..bukan bapa saudari...jika saudari merasakan bapa saudari tidak menyayangi saudari...Kenapa saudari tidak sayangkan diri sendiri?dengan menghindarkan perkara yang dibenci ALLAH dan membuat apa yang disuruh olehNYA?
     Kenapa kebencian saudari pada bapa menyebabkan saudari terjerumus ke lembah hina seperti zina?sepatutnya saudari tunjukkan pada bapa saudari...walaupun dibenci,dihina....saudari boleh menjadi hambaNYA yang baik...yang solehah...tunjukkan pada bapa saudari yang saudari boleh berjaya di dunia dan akhirat....bukan menjadi seperti ini....
        Seburuk2 dan sejahat2 mana ibu dan bapa kita...mereka tetap ibu dan bapa kita...dari cerita saudari...bapa saudari tetap sayangkan saudari...mungkin selama ini saudari tak dapat melihatnya...mungkin caranya mengajar...mendidik salah...tak kena cara...
        Saya harap saudari fikirlah sedalam2nya...dan semoga ALLAH memberi petunjuk dan hidayahNYA buat kita semua...buatlah apa yang terbaik selagi hayat kita masih ada....jangan kita menyesal apabila semuanya sudah terlambat...wallahu'alam..


-----------------
Mengharap Cinta Sejati,Mendamba Kasih ILAHI......


Bookmark and Share

  


  Member Information For alexanderProfil   Hantar PM kepada alexander   Pergi ke alexander's Website   Quote dan BalasQuote

limah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.10.2009
Ahli No: 37835
Posting: 149

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-12-09 14:47


Assalamualaikum , disini akak nak tanya pendapat u all. apakah hukum seorang anak mencarikan air (kononnya ubat) agar ayah cepat pergi(mati bahasa kasar) . ini terjadi pada ayah akak dia nak cari ubat agar atok akak yang sudah tua tapi uzur tu cepat pergi dengan alasan dia kata atok akak ada membela.

so salahke akak sebagai anak menasihati beliau agar tidak berbuat begitu kerana ajal maut ditangan ALLAH pas tu tak percaya yang atok ada membela atau memakai benda-benda yang tak betul kerana semasa sihat beliau adalah seorang yang kuat berpegang kepada agama.

akak sudah puas menasihati ayah dengan cara yang lembut dan baik tapi masih tak berubah.

Bookmark and Share

  


  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

indri_solehah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 23.12.2008
Ahli No: 36470
Posting: 28
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 01:52


baca ni..ada hadis soheh muslim

Dari abu hurairah, katanya rasulullah saw bersabda:”janganlah kamu membenci bapakmu. Siapa yang benci kepada bapaknya, maka dia kafir”

wallahu'alam..

Bookmark and Share

  


  Member Information For indri_solehahProfil   Hantar PM kepada indri_solehah   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 11-12-09 08:46


makNjang.. tidak ada respon dari anda nampaknya.. respon lah sikit, orang dah banyak bagi pandangan ni..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 11-12-09 09:10


Macam-macam nasihat..tapi tak tahu lah si penulis terbuka ke tidak menerima nasihat semua ini.

yang bercakap dan menulis memang lah sedap dan laju saja,yang menanggung macam-macam perasaan ada.

Apa pun tahniah kerana terpilih ujian tersebut. Terimalah ujian dr ALLAH sebab akhir nanti ALLAH akan tanya sejauh mana kat bersabar dan menerima dengan ujiannya.

Kalau pass boleh masuk syurga kalau atas dunia asyik memberontak and show tak puas hati..nak jawap apa dengan ALLAH nanti?

Bookmark and Share

  


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

RuMaishaaa

Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 749
Posting: 1276
Dari: Kg.Batu Muda, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 12-12-09 07:37


untuk makNjang..

tabahlah.. ingatlah jua, ada lagi yang lagi teruk dari kita. cuba kenang pada bayi malang yang dibuang..sampai ke besar (jika panjang umur, tidak dibaham anjing, atau dihanyut arus dan sebagainya..) tidak tau usul keturunan. Lagi malu nak berdepan dengan keadaan..

makNjang beruntung sebab mengecap hidup sehingga menjejak kaki ke alam universiti. Yang lebih teruk, ada yang dipaksa jadi pengemis dan diberi makan bagai kucing kurap.

bersyukur lah selalu.. dan setiap masalah pasti ada penyelesaian..semoga diberi kekuatan oleh Allah SWT..:)


-----------------

::KASIH SAYANG KUNCI KEAMANAN SEJAGAT::


Bookmark and Share

  


  Member Information For RuMaishaaaProfil   Hantar PM kepada RuMaishaaa   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 12-12-09 10:13


"Tuhan mu tiada meninggalkan kamu dan tiada benci kepadamu.
Dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu daripada permulaan.
Dan kelak Tuhan mu pasti memberikan karuniaNYA kepadamu,
lalu (hati) kamu menjadi puas
Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang anak yatim,
lalu Dia melindungimu
Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung,
lalu Dia memberikan pertunjuk
Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan,
lalu Dia memberikan kecukupan" Surah adh-dhuhaa


Saudari tentunya dapat bezakan yang mana benar dan yang mana salah
Itulah petunjuk dari Allah
Hati saudari sendiri yang tidak tenang bila tidak melakukan kewajiban solat
Saudari dapat bezakan yang mana benar dan yang mana salah
namun dendam saudari lah yang mendorong saudari memilih jalan yang salah sedangkan saudari tahu yang mana benar


Allah tidak pernah tinggalkan kita
Tidaklah layak saya mentafsirkan ayat dhuha di atas
cuma saya yakin kita terubat hati membacanya
jika yakin mustahil Allah itu zalim


"kamu tidak akan dianiaya (oleh Allah) walau sedikit pun"
asy-syu'araa: 209

"demi Dzat yang diriku ada ditanganNya, tiadalah Allah menentukan sesuatu keputusan kepada hambaNya yang mukmin melainkan akan membawa kebaikan kepadanya"
hadis riwayat muslim

"demikianlah janji yang ditetapkan Allah, Allah tidak sekali2 akan memungkiri janji2Nya" az-zumar: 20


Allah tidak pernah tinggalkan saudari
Buktinya saudari dapat bezakan yang mana benar dan yang mana salah
cuma dendam saudari itulah yang menghalang

Semoga saudari bukakan hati
Jangan berpaling dari petunjuk Allah
Cuba usaha mendekatkan diri kepada Allah

"sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakannya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya) serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya" al-talaaq: 2


Sesungguhnya kebahagiaan yang sebenar apabila merasa diri dekat dengan Allah

"bahawasanya gelisah hati al 'ubbud dan az-zuhhaad dari tiap-tiap sesuatu kerana tidak melihat mereka kepada Allah dalam tiap-tiap sesuatu. maka jika mereka itu melihat Allah dalam tiap-tiap sesuatu, nescaya hati mereka tidak akan gelisah pada sesuatu (apapun)" pesanan al-imam ibnu athaillah assakandary


Dengan dosa2 yang dilakukan oleh bapa saudari, sekiranya dia benar-benar bertaubat suatu hari nanti, tentulah orang yang bertaubat itu lebih baik.


Saudari,

-maafkanlah ayahmu, maafkan semua orang
-lalui hari2 dengan jiwa yang lapang dan ceria
-pandang masa depan dengan yakin dan penuh harapan
-lihat kebesaran Allah dalam menghidupkan kedamaian dalam jiwa


"janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. sesungguhnya tiadalah yang berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir" yusuf: 87


"Dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu daripada permulaan"


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

  


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 12-12-09 15:48


masih juga tiada respon.. jadi apa motif mengutarakan persoalan sedemikian di sini?? atau sekadar mengingatkan bahawa memang lelaki adalah makhluk yang tidak boleh dipercayai lagi?? ingin membangkitkan semangat feminisme??

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 12-12-09 16:04


mungkin juga untuk luahan perasaan..
mungkin dia membaca dan berfikir
tapi tak semestinya respon di sini
mungkin juga dia rasa lebih baik lepas meluahkan
tak apalah kalau tiada respon pun :)


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

  


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

makNjang
Warga Rasmi
Menyertai: 25.12.2008
Ahli No: 36507
Posting: 11

blank   avatar


posticon Posting pada: 12-12-09 22:12


Pada 11-12-09 01:52 , indri_solehah posting:

!!! QUOTE !!!

baca ni..ada hadis soheh muslim

Dari abu hurairah, katanya rasulullah saw bersabda:”janganlah kamu membenci bapakmu. Siapa yang benci kepada bapaknya, maka dia kafir”

wallahu'alam..


terima kasih. cubalah ''insan solehah'' duduk di tempat saya pula. saya dah jumpa ramai geng tudung labuh memang beginilah. tahu menghukum saja.

Bookmark and Share

  


  Member Information For makNjangProfil   Hantar PM kepada makNjang   Quote dan BalasQuote

makNjang
Warga Rasmi
Menyertai: 25.12.2008
Ahli No: 36507
Posting: 11

blank   avatar


posticon Posting pada: 12-12-09 22:24


Pada 12-12-09 15:48 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

masih juga tiada respon.. jadi apa motif mengutarakan persoalan sedemikian di sini?? atau sekadar mengingatkan bahawa memang lelaki adalah makhluk yang tidak boleh dipercayai lagi?? ingin membangkitkan semangat feminisme??

:-)



saya bukan mgingatkan. ini kisah kezaliman terhadap saya. mahu saya kata apa? "ok, saya akan berubah" mahu saya kata beginikah?

saya pun bukan mahu dikasihani. kalau tuhan boleh bagi saya sengsara tentu tuhan boleh hentikan. sebab tu saya berdoa supaya "bapa" saya cepat mati.

saya cuma mahu tahu pendapat warga beragama sebab saya tak dapat berkongsi "cerita ini" dengan org lain. dan sekarang saya sudah tahu. saya tidak respon kerana saya brterima kasih di dalam hati saja.

Bookmark and Share

  


  Member Information For makNjangProfil   Hantar PM kepada makNjang   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 13-12-09 05:01


subbehanallah wahamdulillahi walaila haillallahuwallahu akhbar.....

Bersyukurlah kepada Allah Taala kerana atas gerak dr Allah saudari dapat menguatkan diri membuat luahan pengalaman,kisah tragis lampau diruangan ini dengan penuh keikhlasan dan ketelusan diri dalam mencari erti pengertian sebuah kehidupan yang sempurna yang lagi kekal,abadi hakikat dan hakiki...

Anyway masih belum terlewat lagi bagi saudari untuk kembali ke pangkal jalan dan bertapak balik di dalam KEBENARAN Agama Islam yang sememangnya benar...


Sesungguhnya Allah Taala itu masih sayangkan lagi saudari dan saudari bertuah kerna itulah petunjuk hidayah Allah kepada saudari dalamana menghadirkan gerak kekuatan lagi untuk membuat luahan disini....

Anyway apa yang lepas dan yang keroh tu usahlah diambil ya saudari,tetapi ambillah yang putih,yang jernih,yang benar sebagai panduan,penyuluh jalan dalam mengharungi ujian2 di dalam kehidupan kita sesama umat muhammad yang bersatukan tok Adam dan tok Hawa ini....


Biarpun kepahitan telah saudari lalui tapi percayalah ketenangan,kebahagiaan itu akan hadir sekiranya saudari bertapak balik dengan sesungguh-sungguhnya,sebenar-benarnya pada border Islam dan mengislamkan diri dengan sepenuh hati,jiwa,akal pikiran,rasa,naluri,nafsu,nafsin,hakikat,hakiki,rohani dan jasmani diri dan atas keranamu Ya Allah tuhan Pencipta Alam...


Biarpun ayah saudari agak keterlaluan,melampau dan tidak berpegang pada ajaran agama Islam yang sebenar,maka janganlah mendoakan sebegitu dan dalam menanam dendam di dalam diri dan hati...

Sesungguhnya jika terlalu mengikut hati itu mati,terlalu mengikut rasa itu binasa....


Berdoalah kepada Allah Taala dengan sepenuh hati semoga pintu hati ayah saudari dibukakan oleh Allah Taala dalam menginsafi,bertaubat,memohon maaf atas setiap,segala perbuatan kesalahan lampau sebelum malaikat maut menghampiri diri...


Percayalah setiap perkara kejahatan dan perbuatan yang tidak benar di dalam Islam,Insan dan Iman akan senantiasa diadili,dihitung,ditimbang,diazab oleh Allah Subbehanahuwataala....


Oleh itu janganlah saudari meneruskan kehidupan yang dipenuhi dengan dosa,noda dan maksiat dan janganlah lakukan kesilapan,keegoan,kejahatan yang sama sepertimana yang telah ayah saudari lakukan dulu...

Jikalau ayah saudari tidak mahu insaf,biarlah saudari sahaja yang insaf,bertaubat dan janganlah saudari terus bergelumang dengan dosa dan noda dan fikirlah bahawa sekiranya saudari ditakdirkan mmpunyai zuriat kelak dan tentu2nya saudari tidak mahu zuriat saudari itu melakukan kejahatan,dosa dan noda yang samakan.....

So janganlah hukum diri dan bakal generasi saudari sepertimana terbitnya kekerasan hati,keegoan diri dan sikap2 negatif yang telah tertanam di dalam jasad bapa saudari itu terus menerus berpanjangan...

Fikirlah bebaik saudari dan bukalah mata seluas-luasnya sebelum mata itu terpejam,tertutup rapat buat selamanya...

Sebagai sahabat dan adik beradik di dalam islam,insan dan iman yang bersatukan tok Adam dan tok Hawa ini saya xkeberatan membantu,memimpin apa yang termampu dalam membentuk keperibadian diri agar lebih cantik dan kemas disisi Allah dan atas keranamu Ya Allah....

Anyway saya rasa ada juga sahabat-sahabat lain yang yang berniat sebegitu dan selebihnya saudari fikirkanlah,renungkanlah ya....


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

  


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

muslimah_johor
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2003
Ahli No: 5825
Posting: 716
Dari: Cheras, Selangor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 13-12-09 12:53


Salam

ketenangan yang anda idamkan tidak akan ditemui melalui melaksanakan dendam yang telah anda nyatakan.

ketenangan yang anda idamkan hanya ditemui dengan melalui jalan Allah.

Semakin anda melaksanakan dendam itu, semakin anda tidak tenang.

Allah tidak zalim.

Maaf andai salah bicara.



Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_johorProfil   Hantar PM kepada muslimah_johor   Quote dan BalasQuote

bungamekar
Warga Rasmi
Menyertai: 28.10.2009
Ahli No: 37891
Posting: 14
Dari: johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 13-12-09 15:39


assalamualaikum...
maaf andai pendapat saya ini tidak dapat digunapakai. saudari, saudari merupakan org yang bertuah kerana masih mempunyai bapa. walau seburuk mana pun perangai mereka..kita sebagai anak dan darah daging dia tak kan dapat lari dari kenyataan. sekurang-kurangnya saudari kenal siapa ibu dan bapa kandung saudari..
saudari, usah lah mendoakan perkara yang tak baik untuk kedua ibu bapa kita. insya Allah, satu hari nanti terbuka jua hatinya untuk menerima hidayah dari Allah. ada baiknya saudari mendoakan bapa saudari mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah dari mendoakan perkara yang tidak baik. Allah itu kan Maha Kuasa..Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Ini hanya sekadar ujian dariNya untuk kita sebagai hamba dimuka bumi ini.
saudari, bertaubat lah dan sentiasa berzikir di setiap masa. basahkan lidah anda dengan kalam Allah..berkawan lah dengan kawan-kawan yang boleh menunjukkan kita ke jalan yang benar, jalan yang diredhai Allah..saya yakin anda mampu mengubahnya..yakin lah pada diri sendiri. saya sebagai hamba Allah sesama insan yang juga saudara seagama saudari sentiasa mendoakan yang terbaik buat saudari..ingatlah..setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya dan setiap masalah ada jalan penyelesaiannya...


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For bungamekarProfil   Hantar PM kepada bungamekar   Quote dan BalasQuote

indri_solehah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 23.12.2008
Ahli No: 36470
Posting: 28
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 13-12-09 17:06


Pada 12-12-09 22:12 , makNjang posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 11-12-09 01:52 , indri_solehah posting:

!!! QUOTE !!!

baca ni..ada hadis soheh muslim

Dari abu hurairah, katanya rasulullah saw bersabda:”janganlah kamu membenci bapakmu. Siapa yang benci kepada bapaknya, maka dia kafir”

wallahu'alam..


terima kasih. cubalah ''insan solehah'' duduk di tempat saya pula. saya dah jumpa ramai geng tudung labuh memang beginilah. tahu menghukum saja.
saya memakai tudun labuh..jngn salah.saya dah lebih dulu mengalami apa yang awak rasakan. dugaan yang saya hadapi saya rasa jauh lebih berat berbanding yang awak rasa.
kalau awak hanya berhadapan ketika hati awak mempersalahkn ayah awak. sedangkn saya ketika hati saya mempersalahkn orangtua saya dan tuhan. hingga saya kehilangan tuhan.

Bookmark and Share

  


  Member Information For indri_solehahProfil   Hantar PM kepada indri_solehah   Quote dan BalasQuote

indri_solehah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 23.12.2008
Ahli No: 36470
Posting: 28
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 13-12-09 17:09


hidup tu perlu brfikir.maka brfikirlah.saya do'akan awak bahagia.

Bookmark and Share

  


  Member Information For indri_solehahProfil   Hantar PM kepada indri_solehah   Quote dan BalasQuote

pausputih
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2009
Ahli No: 37466
Posting: 63

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 16-12-09 02:00


Sesungguhnya diri kami berlindung kepada Allah yang Maha Mengetahui daripada Syaitan laknatullah yang direjami...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Wahai Allah, wahai zat yang banyak pemberiannya, wahai zat yang selalu bertemu, wahai zat yang bagus perbuatannya, wahai zat pemberi rezeki hamba pada setiap keadaan, wahai zat pencipta pertama kali dengan tanpa contoh, wahai zat yang kekal yang tidak binasa, selamatkanlah kami dari kufur dan tersesat dengan hak Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w....

Wahai Allah, seandainya rasa bimbang dan ragu masuk dalam keimananku kepada engkau sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w....

Wahai Allah, seandainya kufur masuk dalam keimananku kepada engkau sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan seraya berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w....

Wahai Allah, seandainya rasa bimbang dan ragu masuk di dalam ketauhidanku terhadap engkau sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah seandainya rasa sombong, takbur, riak, menonjolkan diri dan kekurangan di dalam amal perbuatanku untuk engkau masuk dalam hatiku sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w....

Wahai Allah, seandainya sifat pembohong, pengumpat dan pendusta berjalan dalam lisanku sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w....

Wahai Allah, seandainya terlintas dalam hatiku rasa was-was sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w....

Wahai Allah, seandainya rasa penyerupaan dan kelalaian masuk di dalam kemakrifatanku kepada engkau sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, seandainya rasa nifaq, dosa-dosa besar dan kecil masuk dalam hatiku sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w....

Wahai Allah, seandainya sifat riak masuk dalam amal perbuatanku dan ucapanku sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, keburukan-keburukan yang telah kuperbuat sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, kebajikan-kebajikan yang telah engkau kehendaki untuk aku, kemudian aku tidak mensyukurinya dan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, perkara-perkara yang telah engkau takdirkan atas aku kemudian aku tidak merasa senang dan tidak menerimanya dan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, kenikmatan-kenikmatan yang telah engkau kurniakan kepadaku kemudian aku berbuat maksiat terhadap engkau atas kenikmatan tersebut dan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w....

Wahai Allah, kenikmatan-kenikmatan yang telah engkau kuasakan kepada aku kemudian aku lalai bersyukur kepada engkau sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, barang yang telah engkau kuasakan kepadaku dan aku belum memberi haknya sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dengan dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, kebajikan-kebajikan yang telah engkau anugerahkan kepadaku dan aku belum memuji engkau sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, berfikir dalam kekuasaan engkau yang engkau ciptakan terhadapku kemudian aku memejamkan mata sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, perbuatan-perbuatan yang aku lakukan di dalam umurku tetapi engkau tidak mengizinkan dan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, amal-amalku yang engkau perpendek di dalam mengharap-harap rahmatmu sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, jikalau aku bergantung kepada selain engkau di dalam kepayahan-kepayahan sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, jikalau aku meminta pertolongan kepada selain engkau dalam kecelakaan-kecelakaan sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, urusan-urusanku yang telah engkau baguskan dengan anugerah engkau dan aku pandang dari selain engkau sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah, jikalau kakiku tergelincir dari jambatan Sirotul Mustaqim kerana meminta kepada selain engkau, maka tetapkanlah sedangkan aku tidak mengerti atau mengerti, maka aku bertaubat dan berserah diri dengan mengucap Lailaha Illa Allahu Muhammadur Rasulullah s.a.w...

Wahai Allah zat yang Maha Hidup, wahai zat yang terus menerus, wahai zat yang memiliki rahmat, wahai zat yang banyak anugerahnya, wahai zat yang banyak memberi, wahai zat yang memiliki kerajaan, wahai zat yang tiada Tuhan melainkan engkau, Maha Suci engkau, sesungguhnya aku termasuk golongan orang yang berbuat zalim, maka engkau mengkabulkan dan menyelamatkan dari kesusahan dan begitu juga engkau menyelamatkan orang-orang mukmin dan nabi Zakaria menyeru kepadamu janganlah engkau tinggalkan aku sendirian kerana sesungguhnya engkaulah waris yang paling baik...

Wahai Allah, dengan hak Lailaha Illa Allah dan kemuliaannya, dengan hak ayat kursi dan keluasannya, dengan hak arsi dan keagungannya, dengan hak kalam dan berjalannya, dengan hak Luh Mahfuz dan penjaga-penjaganya, dengan hak timbangan dan dua matanya, dengan hak jambatan dan kelembutannya, dengan hak Jibril dan kejujurannya, dengan hak Mikail dan belas kasihnya, dengan hak Isrofil dan peniupannya, dengan hak Izrail dan terpilihnya, dengan hak Ridwan dan Syurganya, dengan hak Malik dan jahanam, dengan hak Adam dan terpiihnya, dengan hak Syits dan kenabiannya, dengan hak Nuh dan perahunya, dengan hak Ibrahim dan terpilih sebagai kekasih, dengan hak Ishaq dan keagamaannya, dengan hak Ismail dan disembelihnya, dengan hak Ya’kub dan kedukaannya, dengan hak Yusuf dan terasingnya, dengan hak Musa dan ayat-ayatnya, dengan hak Harun dan kehormatannya, dengan hak Hud dan kewibawaannya, dengan hak Solleh dan untanya, dengan hak Luth dan pemikirannya, dengan hak Yunus dan ajakannya , dengan hak Daniyal dan keramatnya, dengan hak Zakaria dan kesuciannya, dengan hak Isa dan kejiwaannya, dan dengan hak Muhammad yang terpilih s.a.w dan syafaatnya...

Wahai Allah, wahai zat yang Maha Hidup, wahai zat yang tiada Tuhan melainkan engkau, maha suci engkau, sesungguhnya aku termasuk golongan orang-orang yang berbuat zalim, maka engkau mengkabulkannya dan menyelamatkan dari kesusahan, begitu juga engkau menyelamatkan orang-orang mukmin, tiada Tuhan melainkan engkau, dan kepadamu aku bertawakal dan Allah adalah Tuhan Arsi yang Agung...

Allah mencukupi aku, sebaik-baiknya zat yang mengurus, sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong..Tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung...

Wahai tuhan kami berilah kami kebaikan dunia dan akhirat dan lindungilah kami dari siksaan nerakamu Ya Allah.

Semoga Allah senantiasa mencurahkan rahmatnya atas makhluknya yang paling baik, cahaya Arsinya junjungan Nabi dan pemberi syafaat kami iaitu Muhammad s.a.w., seluruh keluarga dan para sahabat beliau semua...

Dengan rahmatmu wahai zat yang paling belas kasih Tuhan semesta alam.....Amin.


-----------------
Sesungguhnya yang baik itu belum tentu benar,namun sesungguh-sungguhnya yang benar itu sememangnya baik....


Bookmark and Share

  


  Member Information For pausputihProfil   Hantar PM kepada pausputih   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 16-12-09 09:35


Pada 12-12-09 22:24 , makNjang posting:

!!! QUOTE !!!



saya cuma mahu tahu pendapat warga beragama sebab saya tak dapat berkongsi "cerita ini" dengan org lain. dan sekarang saya sudah tahu. saya tidak respon kerana saya brterima kasih di dalam hati saja.


Ceh, org lain pula dipersalahkan. Nampaknya sikap anda sendiri yang suka menghukum org lain dr menyelesaikan masalah sendiri. Belajar lah untuk berubah dr sendiri. jangan jadi manusia yang hanya nampak aib org lain sahaja.

memang sedia maklum akan perangai "bapa" awak. Tapi fitrah seorang Islam itu memaafkan dari berdendam.

Fahami sirah kisah seorang kafir Quraisy yang melakukan satu cubaan jahat terhadap Nabi Muhammad, iaitu Uqbah Abi Mu'it. Pada suatu hari ketika Nabi Muhammad sedang bersujud ketika melakukan ibadat solat, tiba-tiba datang si Uqbah dan terus meletakkan seketul besar perut unta ke atas belakang baginda.
Akibat terlalu berat, baginda tidak dapat bergerak atau bangun dari sujud apabila perut haiwan itu diletakkan di belakangnya. Sehinggalah datang puteri baginda, Fatimah Az Zahra yang terkejut melihat keadaan ayahandanya itu lalu terus membuang perut itu dan membersihkan belakang baginda dari sisa-sisa kotoran organ haiwan itu.


Tapi di akhir hayat Nabi tetap solat jenazah untuk Uqbah walaupun para sahabat menasihati untuk tidak solat kerana perbuatan melampau nya.

Moral : Susah untuk maafkan seseorang, itu hakikat...tapi terpulang pada individu..tak maaf kan boleh tapi hati yang sakit..kalau maafkan Allah bagi ganjaran hati jadi tenang dan bersih... So kita lah yang pilih...


!!! QUOTE !!!

terima kasih. cubalah ''insan solehah'' duduk di tempat saya pula. saya dah jumpa ramai geng tudung labuh memang beginilah. tahu menghukum saja.


Kenapa perlu mencari salah org lain pula? ada something wrong dengan diri sendiri ke?

Bookmark and Share

  


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 16-12-09 13:51


Pada 12-12-09 22:24 , makNjang posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 12-12-09 15:48 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

masih juga tiada respon.. jadi apa motif mengutarakan persoalan sedemikian di sini?? atau sekadar mengingatkan bahawa memang lelaki adalah makhluk yang tidak boleh dipercayai lagi?? ingin membangkitkan semangat feminisme??

:-)



saya bukan mgingatkan. ini kisah kezaliman terhadap saya. mahu saya kata apa? "ok, saya akan berubah" mahu saya kata beginikah?

saya pun bukan mahu dikasihani. kalau tuhan boleh bagi saya sengsara tentu tuhan boleh hentikan. sebab tu saya berdoa supaya "bapa" saya cepat mati.

saya cuma mahu tahu pendapat warga beragama sebab saya tak dapat berkongsi "cerita ini" dengan org lain. dan sekarang saya sudah tahu. saya tidak respon kerana saya brterima kasih di dalam hati saja.


maaflah wahai sahabat.. bukan sengaja mahu membangkitkan perasaan yang sedang "panas membara" itu.. rupa-rupanya berterima kasih di dalam hati.. maka sama-sama lah kita.. :-)

tapi Kenapa "bapa" dan bukan bapa?? ada tanda ".." pulak di situ..

apa pun.. berdoalah banyak pada ALLAH supaya "bapa" anda berhijrah kepada yang lebih baik.. (saya tetap nak tahu Kenapa guna "bapa" dan bukan bapa)

dan.. Kenapa "cerita ini"..??

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

makNjang
Warga Rasmi
Menyertai: 25.12.2008
Ahli No: 36507
Posting: 11

blank   avatar


posticon Posting pada: 18-12-09 18:33


!!! QUOTE !!!


Kenapa perlu mencari salah org lain pula? ada something wrong dengan diri sendiri ke?


awal-awal lagi saya kata saya menulis bukan untuk dirawat. Kenapa encik moderator mahu cari salah saya pula? delete post saya kalau tidak suka.

lagi satu encik moderator. memang itu hakikat persatuan ala islamik d kampus. kalau tidak suka dengan statement saya sila lah beri ceramah kepada "para alim ulama" di kampus supaya jangan keluarkn kenyataan yang mghukum org lain.

Bookmark and Share

  


  Member Information For makNjangProfil   Hantar PM kepada makNjang   Quote dan BalasQuote

akasia
WARGA SETIA
Menyertai: 21.03.2006
Ahli No: 23581
Posting: 754
Dari: bandar minyak bumi kenyalang

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-12-09 08:52


sabar....jangan emosi sangat...mungkin kawan-kawan nak cuba membantu tapi mungkin tak kena cara atau .. ye betul tak merasa apa makNjang rasa.....

sempena awal muharram ni, saya mendoa yang terbaik buat makNjang...


-----------------
http://www.stormreaders.net/putraborneo


Bookmark and Share

  


  Member Information For akasiaProfil   Hantar PM kepada akasia   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 20-12-09 07:52


Pada 18-12-09 18:33 , makNjang posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!


Kenapa perlu mencari salah org lain pula? ada something wrong dengan diri sendiri ke?


awal-awal lagi saya kata saya menulis bukan untuk dirawat. Kenapa encik moderator mahu cari salah saya pula? delete post saya kalau tidak suka.

lagi satu encik moderator. memang itu hakikat persatuan ala islamik d kampus. kalau tidak suka dengan statement saya sila lah beri ceramah kepada "para alim ulama" di kampus supaya jangan keluarkn kenyataan yang mghukum org lain.


Allah berfirman:"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim" (Hujuraat 49:11)

Allah swt melarang kita untuk menghina orang lain yakni dengan meremehkan dan mengolok-olokkan.

Wallahu'alam

p/s: maaf kalau tersalah.

Bookmark and Share

  


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

RijaludDeen
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.10.2006
Ahli No: 27105
Posting: 304
Dari: Perak..

Perak   avatar


posticon Posting pada: 20-12-09 18:16


Assalamualaikum....

Sekadar berkongsi pandangan...
Nasihat kepada diri saya sendiri dan juga kepada sahabat-sahabat terutamanya muslimin yang bakal menjadi KETUA KELUARGA...

Sekalipun kalian dan saya bakal mahupun telah menjadi KETUA keluarga, perlu diingat anak-anak perlu dididik supaya MENGHROMATI ibubapa bukanlah MENAKUTI ibubapa...

Mungkin berkongsi sedikit pengalaman hidup...saya rasa saya memahami perasaan makNjang...tapi pengalaman saya taklah shebat makNjang...cumanya saya dapat merasakan apabila anak-anak dididik untuk TAKUT kepada bapa (terutamanya), maka hubungan antara anak-anak dan bapa tu akan renggang...Bila hubungan tu dah renggang, that's yang anak-anak akan mencari kasih sayang di luar rumah...

Saya lebih suka pendekatan supaya anak-anak dididik untuk HORMAT ibubapa....BUKANLAH dididik untuk TAKUTKAN ibubapa...

Allahua'lam...


-----------------
"Put Our Trust In ALLAH"




Bookmark and Share

  


  Member Information For RijaludDeenProfil   Hantar PM kepada RijaludDeen   Pergi ke RijaludDeen's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 21-12-09 08:51


Pada 20-12-09 07:52 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!



Allah swt melarang kita untuk menghina orang lain yakni dengan meremehkan dan mengolok-olokkan.

p/s: maaf kalau tersalah.



Mungkin maknjang bukanlah mahu menghina cuma berkongsi realiti sebenar. mungkin ada orang yang sebelum ini tidak pernah tahu sikap begini di kalangan "pelajar2 islamik". dengan perkongsian ini dapatlah mengetahui realiti sebenar.


kepada maknjang, kalau rasa seseorang itu menghukum, jika yang diberitahunya ayat dari hadis atau Quran, semoga maknjang mengambil perhatian.

kerana seseorang yang kita rasa menghukum mungkin sebenarnya tidak tapi hadis atau ayat Quran adalah tetap benar.


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8


Bookmark and Share

  


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

NurArisha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.03.2005
Ahli No: 15005
Posting: 278
Dari: Wangsa Maju, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-12-09 21:00


saya bersimpati dengan keadaan yang menimpa diri saudari. saya boleh memahami walaupun tidak merasai sendiri apa yang saudari alami..

namun, saya bersetuju bahawa seorang ayah seharusnya melihat kesilapannya, dan tidak harus egois..

usianya sudah tua.., kesilapannya akan tetap tinggal sebagai kesilapannya.., dan kesilapan saudari akan tetap tinggal sebagai kesilapan saudari.., jadi apa yang boleh saya berikan pendapat ialah menyerahkan segala-galanya pada Allah SWT. Janganlah terus rasa dendam padanya..sebaik-baiknya memaafkannya saja, dan mulakan hidup baru yang lebih beerti..

haluan hidup kita, kitalah yang memilihnya.., bukan beerti saudari perlu memaafkan dia kalau tidak rela maafkan, tetapi anggaplah bahawa apa ertinya jika saudari berterusan mengingati kenangan pahit itu. apa yang terjadi dalam kisah hidup saudari janganlah sampai merosakkan diri sendiri. saudari layak untuk berhidup bahagia dan memilih kehidupan yang tenang..

adakalanya berhijrah boleh menenangkan hati..tapi pilihlah tempat hijrah yang baik agar diri tidak pula terjerat dengan hal yang lebih buruk..

pandanglah ke hadapan, dan langkahlah dengan keyakinan bahawa esok lebih baik. Sucikanlah hati dengan bersikap redha.., dan bangunlah dari penderitaan lalu..

Binalah kehidupan yang lebih baik. sentiasa cabar diri bahwa saudari mampu membina kehidupan yang di redhai Allah SWT. Yakinlah bahawa kadang kala hidup di dunia ini memang kejam..ada hal yang tidak adil..tapi yakinlah bahawa hidup di dunia ini sekadar tempat yang sementara..di akhirat lah tempat yang abadi..di sanalah tempat yang bahagia..jangan putus harapan pada Allah SWT..

amiklah masa, dan sentiasa muhasabah diri..


-----------------
Assalalualaikum..
Kejujuran adalah sebahagian dari insan yang cintakan Allah s.w.t.


Bookmark and Share

  


  Member Information For NurArishaProfil   Hantar PM kepada NurArisha   Pergi ke NurArisha's Website   Quote dan BalasQuote

SNMA
Warga 5 Bintang
Menyertai: 08.12.2009
Ahli No: 38572
Posting: 379
Dari: SELANGOR

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-01-10 03:03


Ya ALLAH.. tidak dapat wawa bayangkan betapa peritnya hidup MakNjang. ALHAMDULILLAH, Wawa tak diuji sehebat itu, petanda awak sebenarnya seorang yang tabah..dan layak diuji dengan ujian tersebut. mungkin juga awak akan sedar, jalan ke syurga itu tak mudah... perjuangan itu pahit kerana syurga itu manis.

1st baca tajuk, Wawa sangat-sangat tertarik nak baca isi kandungan luahan hati awak. Terkedu. Jauh d sudut hati Wawa, Wawa bersimpati. Dulu, Wawa pernah menangis kerana org fitnah Wawa hamil luar nikah. tak ramai, cuma 2 org saja yang cakap macam tu. tapi mengapa Wawa menangis? sebabnya org yang fitnah Wawa tu ialah teman wanita kepada bekas suami Wawa, dan yang sedihnya Ayah kepada anak Wawa, turut juga mengatakan hal yang sama. Mungkin kerana dipengaruhi. WALLAHU A'LAM. tu dulu tapi sekarang, ALHAMDULILLAH.. Hidayah ALLAH, anak Wawa terbela. Malah, apabila mendukung anak kecil yang pernah menjadi mangsa fitnah tu, si ayah memperkenalkan diri "Ni Ayah, Nak..". ALHAMDULILLAH.. Segalanya hasil berkat do'a. Biasalah, manusia tak lari dari buat kesilapan.

D sini, mungkin Wawa boleh simpulkan, awak gunakan do'a untuk mengubah takdir yang selama ni membelenggu hidup awak. Semoga si Ayah diberi petunjuk. yang penting awak kena kuat, jangan tinggal solat. Perbanyakkan zikir tau? ianya boleh mengurangkan kesedihan. Betul, Wawa pernah cuba dan ianya mujarab.

Pengakuan jujur dari Wawa, akibat terlalu benci pada perbuatan Ayah kepada anak Wawa, Wawa pernah cuba menggugurkan kandungan Wawa. Wawa takut anak yang lahir tu akan malu dan sedih pada perbuatan ayah dia. tapi ALLAH SWT gagalkan rancangan Wawa tu. DIA lebih tahu apa yang terbaik untuk perjalanan hidup Wawa dan anak Wawa. Begitu juga dengan awak, ALLAH SWT tak 'ambil nyawa' Ayah awak, mungkin DIA ada perancangan yang pasti akan bawa 1001 hikmah pada awak.. Bersabarlah. Setelah kesulitan pasti akan diikuti dengan kesenangan.


-----------------
~~Wonder Mom to be~~ "Aku akan tetap melayanmu dengan baik, kerana aku tak mahu kebaikanku hilang kerana sikap burukmu itu" - ReMiNDeR -


Bookmark and Share

  


  Member Information For SNMAProfil   Hantar PM kepada SNMA   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 11:14


apa pun.. terima kasih atas perkongsian pengalaman yang amat mengharukan ini.. memang hati setiap insan berbeza dalam mentafsir dan menilai sesuatu seterusnya untuk menerima atau menolak hakikat di dalamnya.. terima kasih sekali lagi.. maaf kalau ada terkasar bahasa..

:-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 11:47


Betul hafiz..

"Jangan sampai anak mendoakan mati untuk bapa.." satu peringatan untuk ibubapa sebenarnya.. walaupun pembuka thread tak berminat untuk mendengar komen-komen merawat dr forumer lain, kita yang membaca kena ambil peringatan dan iktibar atas apa yang berlaku..

terima kasih makNjang.. sudi kongsikan pengalaman hidup..cerita2 ni kami ambil dan sematkan dalam diri agar suatu hari nanti, bila sudah berkeluarga, sudah menjadi ibu dan ayah..cerita2 inilah yang menjadi panduan.. moga anak-anak mendoakan untuk kebaikkan ibu bapa bukan mendoakan MATI untuk ibu bapa..



Bookmark and Share

  


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 770
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 04-01-10 12:48


senyumlah selalu.. senyum itu sedekah..

:-) :-) :-)


-----------------
SENYUMLAH SELALU.. SENYUM ITU SEDEKAH.. :-)


Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 05-01-10 16:42


janganlah Doakan kematian..walaupun hatinya telah "mati", yang sebaiknya mohon pada Allah hidupkan semula hatinya kepada fitrah naluri kebapaan yang sebenar..


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

  


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

hajime_kindaichi
WARGA SETIA
Menyertai: 24.12.2003
Ahli No: 5955
Posting: 575
Dari: Bumi Allah

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 20-01-10 09:12


jahat betul anak itu.. akukah tanggang?

Bookmark and Share

  


  Member Information For hajime_kindaichiProfil   Hantar PM kepada hajime_kindaichi   Quote dan BalasQuote

makNjang
Warga Rasmi
Menyertai: 25.12.2008
Ahli No: 36507
Posting: 11

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-01-10 15:00


Pada 20-01-10 09:12 , hajime_kindaichi posting:

!!! QUOTE !!!

jahat betul anak itu.. akukah tanggang?


so kepada si hajime, sampai masa nanti kau didik lah anak kau betul-betul. kalau tak kau tunggu saja lah anak kau jadi macam aku.

Bookmark and Share

  


  Member Information For makNjangProfil   Hantar PM kepada makNjang   Quote dan BalasQuote

sanha
Warga Rasmi
Menyertai: 24.01.2010
Ahli No: 39137
Posting: 1

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-01-10 22:03


salam
kepada simpati dan berharap saudari bersabar dengan ujian yang mendatang.itu semuan hanyalah ujian allah kepada hambanya,banyakkan berdoa,wassalam

Bookmark and Share

  


  Member Information For sanhaProfil   Hantar PM kepada sanha   Quote dan BalasQuote

keNanga_77
Warga Rasmi
Menyertai: 15.02.2009
Ahli No: 37183
Posting: 7
Dari: kunak..tawau..kota samarahan..lahad datu..kunak

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 10-05-10 21:25


Assalamualaikum

berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul...semoga rahmat Allah bersama mnjang..susah nak bagi komen, sebab ini bukan pertama kali saya mendengar, membaca kisah seperti ini....tapi yakinkan diri setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya....Segala puji hanya untuk Allah...yakinla setiap ujian dari-Nya mengikut kemampuan kita...


-----------------
Ya Allah Letakkan Dunia Di Tanganku, Bukan Di Hatiku..


Bookmark and Share

  


  Member Information For keNanga_77Profil   Hantar PM kepada keNanga_77   Quote dan BalasQuote

pakmat
Warga Rasmi
Menyertai: 07.10.2010
Ahli No: 40356
Posting: 8
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 10:36


Pada 24-01-10 15:00 , makNjang posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 20-01-10 09:12 , hajime_kindaichi posting:

!!! QUOTE !!!

jahat betul anak itu.. akukah tanggang?


so kepada si hajime, sampai masa nanti kau didik lah anak kau betul-betul. kalau tak kau tunggu saja lah anak kau jadi macam aku.


:-D :-D :-D :-D

bapak kamu belum dapat mgalahkan kezaliman firaun @ ayah2 yang hidup zaman jahiliah... :-o

bsyukur sangat-sangat dapat mak ayah yang sangat memahami ...... 8-)

untuk anak-anak yang dapat mak ayah yang kurang memahami @ kurang prihatin,banyak-banyak kan lah berdoa......

setiap yang berlaku pasti ada hikmah NYA.... 8-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For pakmatProfil   Hantar PM kepada pakmat   Quote dan BalasQuote

salabianca
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.10.2010
Ahli No: 40371
Posting: 91
Dari: kuala lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-10-10 15:04


lebih banyak dendam dalam hatimu..ianya akan lebih menyakitkan...

Bookmark and Share

  


  Member Information For salabiancaProfil   Hantar PM kepada salabianca   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 13-10-10 15:43


makNjang. Saya tidak pernah terlintas membaca luahan ini dan entah mengapa hati saya tergerak untuk membacanya. Saya bersimpati dengan nasib makNjang. Saya juga mengerti mengapa makNjang menyalahkan ayah sendiri tetapi kesalahan ini tidak boleh diletakkan atas bahu ayah makNjang 100%. MakNjang juga turut menyumbang kepada keadaan sebegini. MakNjang sendiri membiarkan diri makNjang hanyut dan menjadikan ayah makNjang sebgai punca segalanya. Percayalah Allah maha Pengampun. Ambillah peluang ini. Rahmat Allah mengatasi murkanya. Nikmatilah kasih sayangNya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

nurman
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.04.2005
Ahli No: 15612
Posting: 278
Dari: Dimana bumi dipijak disitu Islam dijunjung!

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 13-10-10 23:04


hope ambik iktibar dengan apa yang berlaku...kita patut bsyukur dengan peluang dan masa yang diberi.. kembali pada ajaran Islam sebenar... Allah pasti ada hadiahnya..


-----------------
Be a good Muslim or die as Syuhada!


Bookmark and Share

  


  Member Information For nurmanProfil   Hantar PM kepada nurman   Quote dan BalasQuote

habrah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.05.2010
Ahli No: 39782
Posting: 59

blank   avatar


posticon Posting pada: 16-10-10 23:18


salam
kepada makNjang saya rasa nak menulis sedikit di sini. dari pengalaman saya , walaupun tak sebijik dengan awak tapi adalah persamaan sedikit.. saya sampai hari ini pun hubungan saya dengan ayah tak macam org lain. ayah saya seorang panas baran tapi sekarang bila dah makin tua saya perhatikn panas baran dia berkurangan. ayah saya tak pernah pukul saya tapi kata 2 dia pedih sampai menyucuk jiwa. ayah saya boleh dkategorikan sebagai kurang didikan agama .and bila masuk uni ayah saya juga jarang call. dan samalah perasaan saya macam awak rasa. saya rasa kurang kasih sayang perhatian sebab duduk berjauhan. lagipun saya kalau balik rumah pun tak ada bual 2 dengan ayah saya.. and saya juga rasa semakin jauh dr mak. then tahun sekian2 telah berlaku smthing pada saya. saya hampir meyalahkan ayah and mak atas apa yang berlaku.. saya juga jadi agak sosial (bagi saya dr yang sblmnye) saya rasa mereka punca saya .. saya juga macam tak boleh terima apa berlaku.. dan hampir putus asa.. sehingga sekarang saya masih belajar menerima segalantya.. tapi nalhamdulillah saya masih tak terpesong jauh...point saya kat sini .. adalah saya tak mahu saudari salahkan ayah saudari seratus peratus... sebab sesuatu tak berlaku tanpa izinnya (Allah) dan apa yang berlaku pa kita telah tertulis sejak azali.. Allah lah yang mengerakkn segalanya. dan kehidupan ini memang ujian untuk kita.. dan dosa yang kita lakukan kita yang akan tanggung kelak.. ok maybe ayah saya awak ada salah dan maybe ayah awak akan dapat bahagian /balasan kelak tapi awak juga akan dapat bahagian atas dosa2 awak sendiri. sebab awak sendiri tau bezakan mana yang salah. ayah awak mungkin jadi musabab awak terlibat zina tapi awak sendiri memang musabab utama sebab kalau tanpa awak lakukan ia takkan berlaku.. macam saya kurang juga kisah sayang saya juga selalu rasa tak ada siapa.. tapi saya tak dapat juga nak couple sebab saya memang tak boleh.. bila saya mula rasa nak couple saya rasa ada smthing wrong kat situ.. sebab saya dr dulu dah set saya tak nak couple.(saya pegang nasihat ustazah saya) walau saya start2 kawan laki tapi then saya rasa bersalah .. dan akhirnya saya menyedari Allah memang uji saya... mungkin kalau saya tak rasa keseorangan and rasa happy spnjng masa saya akan lupa Dia. dengan ujian baru kita berdoa dan kembali padaNya. and nak bagi satu example .. tentang saya.. yang mungkin ada kaitan .. hari tu ayah saya ada marah saya tentang sikap saya.. seperti yang saya kata tadi saya memang tak ada komunikasi baik dengan ayah saya.. ayah saya kata saya tak beradab sebab saya lari pagi rumah nenek malam-malam buta ..tak bagitahu.. and then ayah saya kata baik tak payah solat kalau macam tu.. saya waktu tak boleh terima kata-kata ayah saya.. terutama pasal solat tu.. waktu rasa sedih sangat.. saya macam saudari rasa macam dendam
macam nak buktikn kat dia betul-betul tak solat.. tapi bila fikir balik saya boleh balas dendam, saya biar ayah saya tau ............tapi saya fikir balik nanti saya tak solat saya juga yang dapat balasan sebab saya yang tak buat.. biarpun apa musabab nya.. point kat sini saya nak awak fikir balik samaada awak nak teruskan buat zina .. or dendam .. sebab akhirnya saya sendiri memang menyesal dengan tafsiran2 saya terhdap mak ayah saya .. saya sebenarnya amat sayang mereka dan tau mereka juga same ... tapi keadaan buat kami jauh .. and semoga mereka dapat maafkan segala kesalahan saya.. apa yang saya pernh nampak ayah saya pernh cuba nak bermesra dengan kami anak-anak tapi sebab dah terbiase dr dulu ,, saya tak dapat,,, biasekn dr... and ayah saya mula solat dah.. and sekarang saya nak cuba lihat perkara positif saja pasal ayah saya agar saya tak menyalahkan dia ... saya rasa awak juga sangat sayang ayah awak.. dan janganlah doakan kematian dia sebab saya pun pernh juga dulu terfikir ayah saya mati dulu.. mesti hidup hepy tapi hakikatnya ayah saya yang membesarkan saya... sebab dia ayah mungkin sebab dia laki dia kurang tunjuk kasih sayang.. tapi saya sebagai hamba yang tau mana yang salah dan betul and tau betapa pentingnya kasih sayang , saya juga nak maafkan ayah saya... and saya taknk ayah terima balasan biarlah Allah ampunkn sebab azab Allah pedih... sekarang kita memang cakap nak tengok tapi mungkin nanti siapa tau bila betul-betul terjadi baru kita rasa tak sanggup nak tengok.. awak janganlah dendam lagi ., sebab sebenarnya ALLah nak uji kehidupan awak same macam saya.. saya baru baca dalam buku tadi pasal jalan terbaik ntok hidup denagan baik adalah redha pada setiap ketentuanNya.. dan bersyukur dengan apa yang dia bagi..
so point kat sini memang lah awak tak nak dirawat mungkin hati awak tak terbuka tapi just dr pengalaman apa yang saya rasa tak suka kat ayah saya then saya menyesalinya kerana akhirnya saya menyedari saya terlalu mengikut perasaan .. awak pun janganlah jadi macam saya.... jangan sampai kalau ayah awak mati betul-betul baru awak menyesal.. kita taktau apa dihadapan kita. boleh jadi bila ayah awak betul-betul tak ada .. awak baru terasa kehilangannya.. jadi hargailah dia tika dia masih ada.. awak tak perlu doakan kematian nya sebab awak sendiri maklum dia dah tua.. yang awak perlu sebenarnya dooakan kebaikan ntok ayah awak.. jika dia tak berubah lagi.. moga dia bertaubat.. and mati dalam keimanan.. saya tak dapat cerita totally pasal saya.. tapi saya dapat merasai apa aek rskan tapi pada masa same saya tak nak awak bersikap macam tu... sebab saya tau sikap awak tu salah... maaf...

Bookmark and Share

  


  Member Information For habrahProfil   Hantar PM kepada habrah   Quote dan BalasQuote

pakmat
Warga Rasmi
Menyertai: 07.10.2010
Ahli No: 40356
Posting: 8
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 18-10-10 08:43


Pada 13-10-10 15:43 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

makNjang. Saya tidak pernah terlintas membaca luahan ini dan entah mengapa hati saya tergerak untuk membacanya. Saya bersimpati dengan nasib makNjang. Saya juga mengerti mengapa makNjang menyalahkan ayah sendiri tetapi kesalahan ini tidak boleh diletakkan atas bahu ayah makNjang 100%. MakNjang juga turut menyumbang kepada keadaan sebegini. MakNjang sendiri membiarkan diri makNjang hanyut dan menjadikan ayah makNjang sebgai punca segalanya. Percayalah Allah maha Pengampun. Ambillah peluang ini. Rahmat Allah mengatasi murkanya. Nikmatilah kasih sayangNya.


assalamualaikum en faqir_imara....

nak kata simpati tu memang simpati,tapi poyo saja penulis artikel ni sebab bila kita bagi nasihat or pandangan dia kata kita mghukum.... :jangan:

entah apa-apa entah .... :berfikir:

bila nafsu dah mgatasi akal,syaitan yang mguasai nya..... :-?

dah lah tak terima nasihat org lepas itu ada hati nak nasihat kan kaum adam untuk mbimbing anak-anak mereka.... :-P

ku mharapkan sangat redha mak ayah ku.... :cry:

Bookmark and Share

  


  Member Information For pakmatProfil   Hantar PM kepada pakmat   Quote dan BalasQuote

angkabut
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18897
Posting: 251
Dari: KampungKU

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 18-10-10 21:10


kepada sipenerima..lapangkan hati bila tak nasihat dr para sahabat..dan kepada sahabat...jadikanlah ayat yang lembut dan berhikmah untuk mencairkan batu penghalang kejadiannya..

Bookmark and Share

  


  Member Information For angkabutProfil   Hantar PM kepada angkabut   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 20-10-10 12:05


Pada 18-10-10 08:43 , pakmat posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 13-10-10 15:43 , faqir_imara posting:

!!! QUOTE !!!

makNjang. Saya tidak pernah terlintas membaca luahan ini dan entah mengapa hati saya tergerak untuk membacanya. Saya bersimpati dengan nasib makNjang. Saya juga mengerti mengapa makNjang menyalahkan ayah sendiri tetapi kesalahan ini tidak boleh diletakkan atas bahu ayah makNjang 100%. MakNjang juga turut menyumbang kepada keadaan sebegini. MakNjang sendiri membiarkan diri makNjang hanyut dan menjadikan ayah makNjang sebgai punca segalanya. Percayalah Allah maha Pengampun. Ambillah peluang ini. Rahmat Allah mengatasi murkanya. Nikmatilah kasih sayangNya.


assalamualaikum en faqir_imara....

nak kata simpati tu memang simpati,tapi poyo saja penulis artikel ni sebab bila kita bagi nasihat or pandangan dia kata kita mghukum.... :jangan:

entah apa-apa entah .... :berfikir:

bila nafsu dah mgatasi akal,syaitan yang mguasai nya..... :-?

dah lah tak terima nasihat org lepas itu ada hati nak nasihat kan kaum adam untuk mbimbing anak-anak mereka.... :-P

ku mharapkan sangat redha mak ayah ku.... :cry:

Waalaikumsalam. sama ada mkanjang mendengar atau tidak, menerima atau tidak, Allah jua lah yang membuka pintu hatinya, Dialah yang membolak balik kan hati termasuk hati kita. Saya menasihati kerana tanggungjawab dengan kesedaran betapa bersyukurnya kita tidak menempuh ujian sedemikian. Seringkali saya memandang org yang khilaf dengan rasa kasihan dan simpati. Kasihan kerana mereka tidak mampu keluar dari kongkongan dosa.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

noimie
Warga Rasmi
Menyertai: 31.10.2010
Ahli No: 40452
Posting: 3

blank   avatar


posticon Posting pada: 01-11-10 10:28


chill!!! gembiralah luar dan dalam =p

Bookmark and Share

  


  Member Information For noimieProfil   Hantar PM kepada noimie   Quote dan BalasQuote

pengembara707
Warga 2 Bintang
Menyertai: 21.12.2005
Ahli No: 21299
Posting: 70
Dari: di planet yang ketiga

blank   avatar


posticon Posting pada: 02-11-10 23:30


salam, rasa terharu membaca pengalaman makNjang. oh ya ,
terasa ada unsur provokatif dari beberapa posting di atas. hehe , maaf jika saya tersilap.


alhamdulillah, indahnya kepada ahli-ahli ukhwah yang dididik di dalam keluarga yang aman sentosa. mungkin di antara kita ini yang tiada banyak masalah , setelah lahir, zaman kanak-kanak, remaja, di kolej, universiti , alam perkahwinan, pekerjaan dan sebagainya.

Tetapi apabila membaca kisah makNjang, saya simpati keadaan yang berlaku.
Orang yang mengalami pengalaman dan berada di situasi seperti makNjang antara yang dapat memahami keperitan dalam menempuh kehidupan dunia beserta dengan pendidikan awal yang tidak disokong institusi keluarga/masyarakat yang baik.

Apabila membaca kisah makNjang ini jika ia benar-benar berlaku, maka saya kira apa yang ingin disampaikan supaya mendidik generasi anak-anak sebaik-baiknya supaya tidak terjadinya generasi yang dikatakan "jangan sampai anak mendoakan mati untuk bapa".

kepada MakNjang , insyaAllah, didoakan semoga diberi kekuatan hidayah yang dapat memberi semangat baru kepada saudari dalam menempuh dunia akhir zaman yang mencabar pada setiap saat.


p/s: tercari-cari jemaah seperti jemaah yang bangkit sekitar 80-an / 90-an di masa lirik-lirik Nada murni(rabbani+the + hijjaz) menjadi sebahagian daripada unsur nasihat yang membina di mana masyarakat bersemangat mengamal islam dari segi pemakaian, pergaulan, perniagaan , perkilangan, hiburan dan persekolahan.


-----------------


Catatan Saya


Bookmark and Share

  


  Member Information For pengembara707Profil   Hantar PM kepada pengembara707   Pergi ke pengembara707's Website   Quote dan BalasQuote

raudhatulmardhiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 140
Posting: 262
Dari: Kluang, Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 07-11-10 09:08


Pada 12-12-09 15:48 , hafiz_along_83 posting:

!!! QUOTE !!!

masih juga tiada respon.. jadi apa motif mengutarakan persoalan sedemikian di sini?? atau sekadar mengingatkan bahawa memang lelaki adalah makhluk yang tidak boleh dipercayai lagi?? ingin membangkitkan semangat feminisme??

:-)



Assalamualaikum

Jangan emosi. Lelaki wajar bersifat rasional. Maaf atas teguran.


-----------------
Mencurah Kasih Berkongsi Ilmu http://raudhatulmardhiah.blogspot.com Ingatlah hanya dengan mengingati ALLAH hati menjadi tenang


Bookmark and Share

  


  Member Information For raudhatulmardhiahProfil   Hantar PM kepada raudhatulmardhiah   Pergi ke raudhatulmardhiah's Website   Quote dan BalasQuote

raudhatulmardhiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 140
Posting: 262
Dari: Kluang, Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 07-11-10 09:15


Pada 16-12-09 09:35 , hafeezzul posting:

!!! QUOTE !!!



!!! QUOTE !!!

terima kasih. cubalah ''insan solehah'' duduk di tempat saya pula. saya dah jumpa ramai geng tudung labuh memang beginilah. tahu menghukum saja.


Kenapa perlu mencari salah org lain pula? ada something wrong dengan diri sendiri ke?


Assalamualaikum

Memang betul dakwaan makNjang. Tidak dapat dinafikan sesetengah insan (tak kira bertudung labuh atau tidak) suka menghukum. Soalan anta pun sedang menghukum dan mencari salah orang lain.

Ana menegur bukan untuk membela...tapi ana tak setuju sesuatu nasihat datang dengan cara yang emosi. Metodologi dakwah penting. Rendahkan diri antum untuk menjadikan dakwah antum berkesan.


-----------------
Mencurah Kasih Berkongsi Ilmu http://raudhatulmardhiah.blogspot.com Ingatlah hanya dengan mengingati ALLAH hati menjadi tenang


Bookmark and Share

  


  Member Information For raudhatulmardhiahProfil   Hantar PM kepada raudhatulmardhiah   Pergi ke raudhatulmardhiah's Website   Quote dan BalasQuote

raudhatulmardhiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 140
Posting: 262
Dari: Kluang, Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 07-11-10 09:19


Pada 13-12-09 15:39 , bungamekar posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum...
maaf andai pendapat saya ini tidak dapat digunapakai. saudari, saudari merupakan org yang bertuah kerana masih mempunyai bapa. walau seburuk mana pun perangai mereka..kita sebagai anak dan darah daging dia tak kan dapat lari dari kenyataan. sekurang-kurangnya saudari kenal siapa ibu dan bapa kandung saudari..
saudari, usah lah mendoakan perkara yang tak baik untuk kedua ibu bapa kita. insya Allah, satu hari nanti terbuka jua hatinya untuk menerima hidayah dari Allah. ada baiknya saudari mendoakan bapa saudari mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah dari mendoakan perkara yang tidak baik. Allah itu kan Maha Kuasa..Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Ini hanya sekadar ujian dariNya untuk kita sebagai hamba dimuka bumi ini.
saudari, bertaubat lah dan sentiasa berzikir di setiap masa. basahkan lidah anda dengan kalam Allah..berkawan lah dengan kawan-kawan yang boleh menunjukkan kita ke jalan yang benar, jalan yang diredhai Allah..saya yakin anda mampu mengubahnya..yakin lah pada diri sendiri. saya sebagai hamba Allah sesama insan yang juga saudara seagama saudari sentiasa mendoakan yang terbaik buat saudari..ingatlah..setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya dan setiap masalah ada jalan penyelesaiannya...



Assalamualaikum

Setiap insan punyai 'cerita' hidup masing-masing...yang sarat dengan ujian, penuh onak duri. Jangan banding-membanding kerana kita tidak tahu sejauh mana kesakitan yang ditanggung orang lain. ALLAH lebih mengetahuinya.

Cuma diharap jangan terlalu mudah menghukum. Hadis di atas boleh menyebabkan mad'u lagi jauh dengan agama. Dai'eah yang baik akan mendekatkan, bukan menjauhkan mad'u dengan jalan lurus.


-----------------
Mencurah Kasih Berkongsi Ilmu http://raudhatulmardhiah.blogspot.com Ingatlah hanya dengan mengingati ALLAH hati menjadi tenang


Bookmark and Share

  


  Member Information For raudhatulmardhiahProfil   Hantar PM kepada raudhatulmardhiah   Pergi ke raudhatulmardhiah's Website   Quote dan BalasQuote

makNjang
Warga Rasmi
Menyertai: 25.12.2008
Ahli No: 36507
Posting: 11

blank   avatar


posticon Posting pada: 23-11-10 22:33


Pada 18-10-10 08:43 , pakmat posting:

assalamualaikum en faqir_imara....

nak kata simpati tu memang simpati,tapi poyo saja penulis artikel ni sebab bila kita bagi nasihat or pandangan dia kata kita mghukum.... :jangan:

entah apa-apa entah .... :berfikir:

bila nafsu dah mgatasi akal,syaitan yang mguasai nya..... :-?

dah lah tak terima nasihat org lepas itu ada hati nak nasihat kan kaum adam untuk mbimbing anak-anak mereka.... :-P

ku mharapkan sangat redha mak ayah ku.... :cry:

kepada Pakmat. KAU lah poyo. First thing first. Aku tak pernah terniat untuk brgaduh dengan ahli ukwah.com. tapi cara kau komen di post aku betul-betul macam kau lah satu-satunya anak soleh. Cehhh!!!

Aku masih ada mak wahai pakmat. Aku masih ada redha dia. Aku masih ada doa dari dia. Apa kau ingat aku ni buta hati, hati kering macam kau?

Aku dah cukup terseksa hidup macam ni. entah macam mana bila hampir waktu subuh saja aku trbgun sebab mimpikan sejadah dan telekung. Padahal realitinya dah bertahun2 aku tak sentuh sejadah. Jadi aku tak perlukan komen yang macam "najis" dari kau untuk tambahkan sakit hati aku!

kepada ahli ukhwah yang baik hati melemparkan komen-komen yang baik, terima kasih...


Bookmark and Share

  


  Member Information For makNjangProfil   Hantar PM kepada makNjang   Quote dan BalasQuote

faqir_imara
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.06.2010
Ahli No: 40024
Posting: 351
Dari: Fatih Istanbul

turkey   avatar


posticon Posting pada: 24-11-10 08:45


Salam makNjang,
marah benar makNjang pada Pakmat. Saya mungkin tersilap, tapi saling menggelarkan yang buruk antara kita bukan satu tindakan yang bijak. Saya bukan menyebelahi sesiapa, tetapi langkah terbaik biarlah kita tassamuh. Saya juga seringkali bimbang dengan khatimah hidup kita. Semoga makNjang tidak kecil hati dengan pandangan saya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For faqir_imaraProfil   Hantar PM kepada faqir_imara   Quote dan BalasQuote

pakmat
Warga Rasmi
Menyertai: 07.10.2010
Ahli No: 40356
Posting: 8
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-11-10 10:12


Pada 23-11-10 22:33 , makNjang posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 18-10-10 08:43 , pakmat posting:

assalamualaikum en faqir_imara....

nak kata simpati tu memang simpati,tapi poyo saja penulis artikel ni sebab bila kita bagi nasihat or pandangan dia kata kita mghukum.... :jangan:

entah apa-apa entah .... :berfikir:

bila nafsu dah mgatasi akal,syaitan yang mguasai nya..... :-?

dah lah tak terima nasihat org lepas itu ada hati nak nasihat kan kaum adam untuk mbimbing anak-anak mereka.... :-P

ku mharapkan sangat redha mak ayah ku.... :cry:

kepada Pakmat. KAU lah poyo. First thing first. Aku tak pernah terniat untuk brgaduh dengan ahli ukwah.com. tapi cara kau komen di post aku betul-betul macam kau lah satu-satunya anak soleh. Cehhh!!!

Aku masih ada mak wahai pakmat. Aku masih ada redha dia. Aku masih ada doa dari dia. Apa kau ingat aku ni buta hati, hati kering macam kau?

Aku dah cukup terseksa hidup macam ni. entah macam mana bila hampir waktu subuh saja aku trbgun sebab mimpikan sejadah dan telekung. Padahal realitinya dah bertahun2 aku tak sentuh sejadah. Jadi aku tak perlukan komen yang macam "najis" dari kau untuk tambahkan sakit hati aku!

kepada ahli ukhwah yang baik hati melemparkan komen-komen yang baik, terima kasih...




Hehehe.....

assalamualaikum makNjang....

tak sangka makNjang balas komen yang diberi, walaupun komen makNjang tidak berasas..... :berfikir:


yang pertamanye, pakmat tak berniat pun mengajak ahli forum bergaduh @ berniat nak bergaduh dengan makNjang..... :jangan:

untuk pengetahuan makNjang, makNjang telah meluahkan isi hati makNjang di FORUM ini, maka dengan itu, bebas bagi ahli FORUM untuk mengeluarkan pendapat @ komen...... :kelip:


yang keduanya, pakmat tak kata pun pakmat anak yang soleh???..... pakmat cuma berdoa untuk mendapatkan redha mak ayah saja....tuduhan yang tidak berasas dari pihak makNjang..... :-o :jangan:


yang ketiganya, pakmat tak kata pun yang makNjang tak ada mak or tak ada doa @ redha dari mak makNjang???..... :-o

cukup lah tiga........ 8-)

untuk pengetahuan pakmat, makNjang dan forumers, terdapat segelintir antare kita yang beriman dengan rukun iman, tapi sayang tidak dapat menghayati rukun iman tersebut....

antarenye beriman dengan QADA' & QADAR ALLAH, barangsiapa yang beriman dengannye maka dia akan REDHO dengan ketentuanNYA....... :kelip:

sebab itu manusia dicipta dari pelbagai ragam, kaum & bangsa, supaya kita dapat muhasabah diri..... :cry:

sesungguhnye ALLAH itu lagi MAHA MENGETAHUI dari hamba-hambanye....

kepada makNjang i'm sorry......
jika komen or pendapat pakmat mengjengkelkan or mbuatkan makNjang jijik dengan pakmat......

Bookmark and Share

  


  Member Information For pakmatProfil   Hantar PM kepada pakmat   Quote dan BalasQuote

pakmat
Warga Rasmi
Menyertai: 07.10.2010
Ahli No: 40356
Posting: 8
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-11-10 14:17


Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah S.W.T. Setiap kali Dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah. Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada Nabi-nabi lain.

Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah . “Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?”

Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah beberapa hari dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk disitu Beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam Beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.

Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa.Dia terus masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian Dia keluar sambil membawa seekor bab* Betina yang besar. Bab* itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. “Apa hal ini,” kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh kehairanan.

Bab* itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu bab* itu dilapkan sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor bab* Jantan yang lebih besar. Bab* itu juga dimandikan dan dibersihkan,kemudian dilap hingga kering serta dipeluk cium dengan penuh kasih sayang. Bab* itu kemudiannya dihantar semula ke dalam bilik.

Selesai kerjanya itu barulah dia melayan Nabi Musa. “Wahai saudara! Apa agama kamu?”

“Aku agama Tauhid,” jawab pemuda itu iaitu agama Islam. “Habis mengapa kamu memelihara bab*?” Kita tidak boleh berbuat begitu,”Kata Nabi Musa.

“Wahai tuan hamba.”kata pemuda itu. “Sebenarnya kedua bab* itu adalah ibu bapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah menukarkan rupa mereka menjadi bab* yang hodoh rupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibu bapaku sepertimana yang Tuan Hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menjadi bab*,aku tetap melaksanakan tugas aku,”sambungnya.

“Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum memakbulkan lagi,”tambah pemuda itu lagi

Maka ketika itu juga Allah turunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. “Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepada kedua ibu bapanya. Ibu dan ayahnya sudah buruk dengan rupa bab* pun dia masih berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan makamnya sebagai anak yang soleh disisi Kami”

Allah juga berfirman lagi yang bermaksud: “Oleh kerana dia berada di makam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibu bapanya yang Kami sediakan dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga

sumber : http://www.muslimdiary.com/articles.php?article_id=1300

Bookmark and Share

  


  Member Information For pakmatProfil   Hantar PM kepada pakmat   Quote dan BalasQuote

salman_hanzalah
Warga Rasmi
Menyertai: 25.11.2010
Ahli No: 40592
Posting: 3
Dari: Bumi Allah

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-11-10 10:29


Pada 23-11-10 22:33 , makNjang posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 18-10-10 08:43 , pakmat posting:

assalamualaikum en faqir_imara....

nak kata simpati tu memang simpati,tapi poyo saja penulis artikel ni sebab bila kita bagi nasihat or pandangan dia kata kita mghukum.... :jangan:

entah apa-apa entah .... :berfikir:

bila nafsu dah mgatasi akal,syaitan yang mguasai nya..... :-?

dah lah tak terima nasihat org lepas itu ada hati nak nasihat kan kaum adam untuk mbimbing anak-anak mereka.... :-P

ku mharapkan sangat redha mak ayah ku.... :cry:

kepada Pakmat. KAU lah poyo. First thing first. Aku tak pernah terniat untuk brgaduh dengan ahli ukwah.com. tapi cara kau komen di post aku betul-betul macam kau lah satu-satunya anak soleh. Cehhh!!!

Aku masih ada mak wahai pakmat. Aku masih ada redha dia. Aku masih ada doa dari dia. Apa kau ingat aku ni buta hati, hati kering macam kau?

Aku dah cukup terseksa hidup macam ni. entah macam mana bila hampir waktu subuh saja aku trbgun sebab mimpikan sejadah dan telekung. Padahal realitinya dah bertahun2 aku tak sentuh sejadah. Jadi aku tak perlukan komen yang macam "najis" dari kau untuk tambahkan sakit hati aku!

kepada ahli ukhwah yang baik hati melemparkan komen-komen yang baik, terima kasih...


salam makjang....

1-makjang patut bersyukur yang makjang ni ada mak bapak lagi... jangan minta doa untuk mati bapa. kalau itu yang Allah tetapkan bukan yang terbaik untuk makjang, apa jawapan makjang? makjang tau ke yang terbaik bagi makjang? tidak kan? :sopan:

2-makjang jangan lah panas hati tentang komen-komen yang tak membina, tapi cuba kita terima pendapat/teguran org dengan positif. boleh kita memperbaiki diri... tak rugi pun terima... :jangan:

3-saya ni simpati dengan makjang. mungkin dugaan makjang tu. tabahkanlah hati. minta Allah beri yang terbaik. Lepas tu kita redha dengan apa yang Allah bagi... Allah tkkn nak biar hamba dia susah terseksa / mental atau gila...

itu sahaja dari saya... sekian... :bye:



Bookmark and Share

  


  Member Information For salman_hanzalahProfil   Hantar PM kepada salman_hanzalah   Pergi ke salman_hanzalah's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.178724 saat. Lajunya....