Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 12-11-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Kalau besar yang dituntut dan mulia yang dicari, nescaya banyaklah kepayahan dan kesusahan melaluinya, panjang jalannya dan banyak rintangannya."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: ridzuan86
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43097

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 21
Ahli: 0
Jumlah: 21




  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 3 jam, 6 minit yang lalu
syahidatul: 2 hari yang lalu
raudhahasanah: 4 hari yang lalu
drzul-f: 8 hari yang lalu
hafiz_along_83: 9 hari yang lalu
halawatuliman: 25 hari yang lalu
nabilah: 25 hari yang lalu
aye: 27 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: Mencari Solehah atau Menjadi Soleh?


Carian Forum

Moderator: Administrator
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» Mencari Solehah atau Menjadi Soleh?

Please Mendaftar To Post


Oleh Mencari Solehah atau Menjadi Soleh?

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 04-09-09 12:12


Saya sering membaca kisah kehidupan orang yang ingin menghabiskan zaman bujangnya, namun gagal meninggalkan kepompong kebujangannya itu oleh kerana dilanda masalah pilihan jodoh. Mereka mencuba sedaya upaya sehingga berhabis ratusan ringgit mengupah tok bomoh profesional berataraf antarabangsa namun jodoh tidak kunjung tiba.


Pada waktu itu mereka mula mempersoal hakikat takdir Allah. Saya bukanlah agen pencari jodoh untuk anda pada post kali ini, cuma ketika berada di tahun akhir pengajian di sini saya selalu dipaparkan dengan masalah kegagalan mencari jodoh yang meragut ketenangan jiwa saya. Memang perasaan cinta agak sukar untuk diterjemahkan. Ada orang suka itu dan ini, pendek kata ada pelbagai rasa dalam satu masakan yang tak mampu diolah dalam bahasa kamus.

Susahnya mencari jodoh! Jika ditanya, anda mahu mencari jodoh yang bagaimana? Tentunya akan dijawab:

“Dia yang paling baik dalam akhlak dan budinya”

“Pandai jaga hati”

Baik dari segi itu dan ini. Sebenarnya jika anda cuba bertanya kepada penari-penari kelab dangdut, mereka juga akan menjawab dengan jawapan yang sama. Tiada wanita yang suka dibelasah oleh suaminya setiap hari walaupun suaminya itu bukan bekas ahli tinju yang mahir. Sudah fitrah manusia mencari yang elok dan tidak busuk. Cuma bayangan kefahaman mereka disebalik makna perkataan ‘baik’ itu yang berbeza.

Bagi mereka, orang yang selalu tersenyum itu adalah antara orang yang terbaik walaupun berasal dari kumpulan peninggal solat yang terkenal. Adapun kebaikan itu sebenarnya hanya terzahir bila kita mentaati perintah Allah. Bagaimanapun setiap kita mendamba cinta dari seorang kekasih yang sangat sempurna sifat keinsanannya.

Sifat sempurna yang mampu menutup lubang-lubang kecacatan walaupun setengah meter. Banyak sekali mereka yang telah lanjut usia gagal untuk mendirikan rumah tangga kerana memikirkan perkara ini. Yang ada di hati mereka:

“Betulkah dia ini baik atau sekadar berlakon.”

“Ooh mungkin dia cuba bantu aku sebab hendak mengambil hati.”

“Emm pakai tudung dan cuba-cuba buat solehah agaknya itu.”

Akhirnya, semua sifat orang habis diselidiki tanpa memikirkan sifat diri sendiri. Kita yang tidak punya sifat dan perwatakan yang 'baik' cuba untuk menilik mereka yang 'paling baik' untuk dijadikan pasangan hidup. Seboleh mungkin kita mahukan seseorang yang punya sifat seperti malaikat. Sedangkan kita antara orang yang selalu bermuamalah dengan syaitan setiap hari untuk melakukan maksiat. Ini tidak adil! Bagaimana sifat syaitan dan malaikat boleh bersatu?

Akhirnya setiap detik berganti masa yang lama tidak juga mendapat pasangan yang secucuk. Lamunan untuk mendapat itu dan ini tidak terzahir di depan mata oleh kerana sentiasa melihat yang negatif pada orang lain. Jadilah yang soleh, anda akan mendapat yang solehah! Cuba selidiki diri sebelum mencari orang yang kita bayangkan sifatnya dibenak kita. Adakah sifat yang berada dibenak sendiri itu, wujud dalam diri kita?

Atau dalam erti kata yang lain, jika ingin mendapatkan seorang yang solehah, maka kita juga perlulah menjadi yang soleh. Kalau ingin mendapat jodoh yang soleh, kita perlulah solehah. Dari sini kita dapat fahami bahawa menjadi sesuatu itu lebih mudah dari mencari sesuatu. Kita setia mencari pasangan yang berperwatakan seorang yang soleh dan solehah, sepatutnya kita sendiri perlu punya perwatakan itu.

Janganlah anda menyalah orang lain jika pinangan anda ditolak. Siapakah yang ingin mendapat pasangan punya 'kakinya berbotol' dan peninggal setia solat fardhu? Sememangnya dijanjikan Allah setiap yang baik itu kepunyaan yang baik. Dan yang buruk itu akan mendapat yang buruk. Penzina yang setiap saat bergelumang dengan dosa tidak akan mampu untuk mendapat pasangan seorang lelaki yang soleh.

Ini adalah realiti. “Jangan cuba masuk ke dalam istana untuk bertemu dengan puteri raja dalam keadaan pakaian anda compang camping”. Oleh itu jadilah yang terbaik untuk diri sendiri selain ingin menjadikan orang lain sebagai yang terbaik untuk diri kita. Belajarlah menjadi sifat orang yang kita ingini. Kelak kita sebenarnya yang akan dicari. Bukan kita yang mencari.

sumber;http://halaqah.net/v10/index.php?topic=6599.0



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 04-09-09 15:39


Mencari Solehah?

kat Ukhwah ni kan ada Nurul Solehah....


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 04-09-09 15:52


Pada 04-09-09 15:39 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Mencari Solehah?

kat Ukhwah ni kan ada Nurul Solehah....



mike nak ke daeng?soleha tu solo lagi tu..baik pun baik,,budi bahasa pun ye..kereta pun satu warna dengan mike..kalau nak,,teman boleh adjustkan...hahhahahaha... :lol: :lucu:



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 04-09-09 17:50


Pada 04-09-09 12:12 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!



Atau dalam erti kata yang lain, jika ingin mendapatkan seorang yang solehah, maka kita juga perlulah menjadi yang soleh. Kalau ingin mendapat jodoh yang soleh, kita perlulah solehah. Dari sini kita dapat fahami bahawa menjadi sesuatu itu lebih mudah dari mencari sesuatu. Kita setia mencari pasangan yang berperwatakan seorang yang soleh dan solehah, sepatutnya kita sendiri perlu punya perwatakan itu.



setuju.....setuju....namun harus juga diingat...jodo tu tentuan Allah...mungkin berlaku jodoh pasangan yang bezanya umpama langit dan bumi...namun mereka tetap bersatu atas nama jodoh...jawapannya hanya pada Allah...redha atas tentuan Allah adalah susah..tapi untuk meletakkan keyakinan dalam setiap redha itu adalah lebih susah...


-----------------
Pinky: what are we going to do tonite Brain??
Brain: same thing that we do everynite Pinky, trying to take over the world!!!


Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

jubah_hijau
WARGA SETIA
Menyertai: 30.06.2006
Ahli No: 25035
Posting: 514
Dari: UTM SKUDAI

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 05-09-09 00:30


bukan cari solehah sahaja..tapi cari yang musleh(boleh mensolehkan org lain)

Bookmark and Share

    


  Member Information For jubah_hijauProfil   Hantar PM kepada jubah_hijau   Quote dan BalasQuote

nurul_syifa
Warga 2 Bintang
Menyertai: 09.09.2008
Ahli No: 34884
Posting: 66
Dari: bumi Ilahi

Terengganu  


posticon Posting pada: 05-09-09 00:46


dan sebelum semuanya itu, diri sendiri usahakanlah untuk menjadi soleh / solehah terlebih dahulu...


-----------------
“Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik” (Al A’raf:56)


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurul_syifaProfil   Hantar PM kepada nurul_syifa   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 05-09-09 06:42


Pada 04-09-09 15:52 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 04-09-09 15:39 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Mencari Solehah?

kat Ukhwah ni kan ada Nurul Solehah....

mike nak ke daeng?soleha tu solo lagi tu..baik pun baik,,budi bahasa pun ye..kereta pun satu warna dengan mike..kalau nak,,teman boleh adjustkan...hahhahahaha... :lol: :lucu:


Umar, teman ada satu video untuk meke, yang penting mesej akhir video tu. Dengor betul-betul tau...

"Aku sepak kang...." yang ini teman hadiahkan untuk meke.

http://www.youtube.com/watch?v=GFt5C3nmOOY


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 05-09-09 09:59


Pada 05-09-09 06:42 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 04-09-09 15:52 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 04-09-09 15:39 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Mencari Solehah?

kat Ukhwah ni kan ada Nurul Solehah....

mike nak ke daeng?soleha tu solo lagi tu..baik pun baik,,budi bahasa pun ye..kereta pun satu warna dengan mike..kalau nak,,teman boleh adjustkan...hahhahahaha... :lol: :lucu:


Umar, teman ada satu video untuk meke, yang penting mesej akhir video tu. Dengor betul-betul tau...

"Aku sepak kang...." yang ini teman hadiahkan untuk meke.

http://www.youtube.com/watch?v=GFt5C3nmOOY



sahabat-sahabat ku sekalian....
:jangan:
:jangan:
jangan lah kome berdua ber'kela' di bulan puasa ni, tak elok.....kan elok bawa bersabo banyak-banyak

lagipun kick hati cek mek nurul solehah kita tu....

hehe

:kelip: nurul solehah tu nanti.......


-----------------
"Let Allah be the ruler over your hearts"


Bookmark and Share

    


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

myway
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25327
Posting: 291

blank   avatar


posticon Posting pada: 05-09-09 10:20


mencari cik hales yang jauh di mata..huhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

umar_khalil
WARGA SETIA
Menyertai: 14.01.2008
Ahli No: 32313
Posting: 1204

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 05-09-09 13:43


Pada 04-09-09 17:50 , ANSHU posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 04-09-09 12:12 , umar_khalil posting:

!!! QUOTE !!!



Atau dalam erti kata yang lain, jika ingin mendapatkan seorang yang solehah, maka kita juga perlulah menjadi yang soleh. Kalau ingin mendapat jodoh yang soleh, kita perlulah solehah. Dari sini kita dapat fahami bahawa menjadi sesuatu itu lebih mudah dari mencari sesuatu. Kita setia mencari pasangan yang berperwatakan seorang yang soleh dan solehah, sepatutnya kita sendiri perlu punya perwatakan itu.



setuju.....setuju....namun harus juga diingat...jodo tu tentuan Allah...mungkin berlaku jodoh pasangan yang bezanya umpama langit dan bumi...namun mereka tetap bersatu atas nama jodoh...jawapannya hanya pada Allah...redha atas tentuan Allah adalah susah..tapi untuk meletakkan keyakinan dalam setiap redha itu adalah lebih susah...




artikel tersebut hyn mahu mendorong seorang individu untuk memantap dan sentiasa mencari kesolehan itu,,memang betul pendapat enti,,memang tak dinafikan..sebab atas dasar seseorang itu bernama manusia...sentiasa mahu yang terbaik,,sedangkan dia alpa yang dirinya betul cukup terbaik,,sebagai pendorongnya dia cari yang terbaik untuk dia melakukan yang terbaik..paham tak?hehhee..aku pun macam tak faham saja ini..



Bookmark and Share

    


  Member Information For umar_khalilProfil   Hantar PM kepada umar_khalil   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.113076 saat. Lajunya....