Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-03-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan seseorang untuk menyambut datangnya kesempatan.
-- Benjamin Disraeli

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: Ahmadmohd7878
Hari Ini: 0
Semalam: 1
Jumlah Ahli: 43131

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 20
Ahli: 0
Jumlah: 20




  Yang Masuk Ke Sini
Ahmadmohd7878: 3 jam, 2 minit yang lalu


Bincang Agama
Topik: Membaca al-Quran tanpa wuduk


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Membaca al-Quran tanpa wuduk

Please Mendaftar To Post


Oleh Membaca al-Quran tanpa wuduk

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 11:16


Assalamualaikum ,

Apakah hukumya jika kita membaca al-Quran tanpa wuduk atau tanpa menutup aurat ?


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 12:43


secara peribadi....

terpulangla pada diri.. soalan anda.. membeca alquran tanpa wudhuk dan tutup aurat.. erm.. boleh saja... janji jangan pegang quran tu melainkan anda berwuduk..sekdar mmbaca seperti dr hafalan memori..atau baca di dinding2 (frame), di buku2 atau sumber2 lainnya... begitu juga dalam tutup aurat.. tak mengapa pun... tapi ia lebh kepada adab lah..sebaiknya masa mengaji tu tutup aurat lah...

(ada sesiapa yang nak perbetulkan???) :?

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Kokseikokde
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2008
Ahli No: 32873
Posting: 48

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 13:18


nak tambah sikit...

Soalan
Apakah pandangan syarak tentang pembacaan Al-Quran oleh orang yang berjunub?

Jawapan
Ulama bersepakat menyatakan bahawa orang yang sedang berjunub tidak dibenarkan membaca Al-Quran dan menyentuhnya larangan Nabi S.A.W yang bermaksud : " Bahawa Baginda S.A.W tidak menghalangnya daripada membaca Al-Quran kecuali di dalam keadaan berjunub.

sumber : Mufti Negeri – Terengganu
http://mufti.islam.gov.my/terengganu/?subid=08&parent=05

Bookmark and Share

    


  Member Information For KokseikokdeProfil   Hantar PM kepada Kokseikokde   Quote dan BalasQuote

Kokseikokde
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2008
Ahli No: 32873
Posting: 48

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 13:23


nak tambah sikit lagi lah... :kelip:

Fadilat Baca Al-Quran, Tafsir Berbeza

Soalan :
Apakah berdosa bagi seseorang membaca buku tafsir al-Quran tanpa tutup aurat, tidak ada air sembahyang. Apakah perbezaan adab membaca al-Quran dan buku tafsir. Adakah pahala membaca al-Quran dan buku tafsir sama? Maksud saya di sini ialah orang yang tidak habis mengaji al-Quran, tapi rajin membaca buku tafsir al-Quran setiap hari hingga tamat semua juzuk seperti khatam membaca al-Quran).

Najla - Pahang

Jawapan :
Alhamdulillah wassalatu wassalamu 'ala Rasulillah, amma ba'du, terima kasih di atas soalan puan, membuktikan puan benar-benar mencintai al-Quran kerana ingin mengetahui hukum-hakamnya. Sebagai umat Islam, kita wajib mencintai dan mengamalkan kandungan kitab suci. Semoga amal ibadah puan diterima Allah SWT. Ketiga-tiga soalan puan berkisar dalam satu isu, saya menjawabnya dalam satu format.

Buku tafsir al-Quran bukanlah al-Quran itu sendiri kerana al-Quran adalah Kalamullah yang kekal abadi sedangkan buku tafsir, hasil pemahaman orang yang menulisnya. Oleh itu kedua-duanya berbeza dan kerana perbezaan inilah hukum-hakam yang berkaitan dengannya berbeza.

Mungkin yang puan maksudkan buku tafsir al-Quran adalah terjemahan tafsirnya dan bukan buku tafsirnya kerana menurut pengkaji dan ulama ulum al-Quran, tafsir adalah penjelasan dalam satu bahasa yang sama. Jadi jika al-Quran berbahasa Arab, penjelasannya dalam bahasa Arab itulah yang disebut tafsir. Kalau dalam bahasa Melayu, ia adalah terjemahan tafsir al-Quran. Ini perlu dijelaskan supaya pemahaman lebih jelas kerana jika kita hierakikan urutannya, tafsir al-Quran ada pada urutan kedua manakala terjemahan ada pada urutan ketiga. Urutan pertamanya adalah al-Quran.

Oleh itu, untuk soalan pertama jawapannya adalah tidak berdosa bagi seseorang membaca tanpa menutup aurat sepenuhnya dan tidak ada air sembahyang ketika memegang buku tafsir al-Quran kerana ia hanya berlaku kepada urutan ketiga. Yang kita digalakkan untuk menutup aurat sepenuhnya dan diwajibkan dalam keadaan bersuci (ada wudu') adalah ketika membaca al-Quran sambil memegang mushafnya.

Perbezaan adab membaca al-Quran dengan tafsir al-Quran, boleh diringkaskan bahawa adab membaca al-Quran dibahagikan kepada adab batin (hati) dan adab zahir. Adab hati termasuk niat suci dan ikhlas ketika membacanya, manakala adab zahir bersih tempat, menghadap kiblat, membaca isti'adazh, membaca dengan khusyuk, menangis, tartil dengan hukum hakam tajwidnya. Adab ini tidak perlu ketika membaca tafsir atau terjemahan tafsir al-Quran.

Bagi soalan ketiga jawapannya adalah tidak sama, kerana membaca al-Quran adalah satu kewajipan dan ibadah di mana satu huruf yang kita baca akan mendapat 10 pahala kebajikan seperti disabdakan Junjungan kita sama ada faham atau tidak faham orang yang membacanya itu.
Kelebihan ini tidak ada pada membaca buku tafsir atau terjemahan tafsir al-Quran. Salah satu natijahnya, orang yang hanya membaca buku tafsir al-Quran sebenarnya tidak membaca al-Quran. Dia masih mempunyai kewajipan untuk membaca al-Quran.

Oleh itu, wajib hukumnya belajar membaca al-Quran agar kita boleh membaca kitab Allah. Nabi, sahabat dan orang salih selalu membaca al-Quran dan mengkhatamkannya kerana sudah tertanam dalam hati dan minda mereka membaca al-Quran adalah satu kewajipan.

Kita juga dituntut membaca dan mengkhatamkannya sekali dalam tiga hari, seminggu, sebulan, atau setahun menurut kemampuan kerana di dalamnya juga banyak berkah dan manfaat bagi kehidupan kita di dunia dan di akhirat kelak.

BH 1 MAY 2006 * 3 RABIULAKHIR 1427

Bookmark and Share

    


  Member Information For KokseikokdeProfil   Hantar PM kepada Kokseikokde   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 14:33


Pada 29-01-09 13:18 , Kokseikokde posting:

!!! QUOTE !!!

nak tambah sikit...

Soalan
Apakah pandangan syarak tentang pembacaan Al-Quran oleh orang yang berjunub?

Jawapan
Ulama bersepakat menyatakan bahawa orang yang sedang berjunub tidak dibenarkan membaca Al-Quran dan menyentuhnya larangan Nabi S.A.W yang bermaksud : " Bahawa Baginda S.A.W tidak menghalangnya daripada membaca Al-Quran kecuali di dalam keadaan berjunub.

sumber : Mufti Negeri – Terengganu
http://mufti.islam.gov.my/terengganu/?subid=08&parent=05


hm disini ada kekeliruan sikit..saya yakin dengan kenyataan diats..tapi kawan saya pernah cakap yang kalau baca ayat quran dalam keadaan berjunub dengan niat untuk berzikir adalah dibenarkan...Boleh tolong jelaskan.... :-?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

Kokseikokde
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2008
Ahli No: 32873
Posting: 48

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 14:41


tak pernah pula saya dengar org yang berjunub boleh baca quran walau untuk berzikir...kena confirmkan balik dengan kawan saudara/ri tu dari mana dia dapat maklumat tu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For KokseikokdeProfil   Hantar PM kepada Kokseikokde   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 16:14


Pada 29-01-09 14:41 , Kokseikokde posting:

!!! QUOTE !!!

tak pernah pula saya dengar org yang berjunub boleh baca quran walau untuk berzikir...kena confirmkan balik dengan kawan saudara/ri tu dari mana dia dapat maklumat tu..



even berjunub tu adalah lelaki?


other side, jawapan saya tadi ada yang salah tak? saya bimbang pula Kalau padnagan saya d atas tu tak tepat... wallahua'lam..


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Kokseikokde
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.03.2008
Ahli No: 32873
Posting: 48

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 18:14


sama saja laki @ perempuan..

jawapan tu rasanya dah betul.. :kelip: :berfikir:

Bookmark and Share

    


  Member Information For KokseikokdeProfil   Hantar PM kepada Kokseikokde   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 07:59


Tiada ada satu pun dalil yang sah (shahih dan hasan) yang melarang perempuan haid, nifas dan orang yang junub membaca ayat-ayat Al-Qur’an, maka hukumnya dikembalikan kepada hukum asal tentang perintah dan keutamaan membaca Al-Qur’an secara mutlak termasuk perempuan haid, nifas dan orang yang junub.




Sila rujuk :

!!! QUOTE !!!



Pertama : Apabila tidak ada satu pun dalil yang sah (shahih dan hasan) yang melarang perempuan haid, nifas dan orang yang junub membaca ayat-ayat Al-Qur’an, maka hukumnya dikembalikan kepada hukum asal tentang perintah dan keutamaan membaca Al-Qur’an secara mutlak termasuk perempuan haid, nifas dan orang yang junub.

Kedua : Hadits Aisyah ketika dia haid sewaktu menunaikan ibadah haji.

“Artinya : Dari Aisyah, ia berkata : Kami keluar (menunaikan haji) bersama Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam (dan) kami tidak menyebut kecuali haji. Maka ketika kami sampai di (satu tempat bernama) Sarif aku haid. Lalu Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam masuk menemuiku dan aku sedang menangis, lalu beliau bertanya, “Apa yang menyebabkanmu menangis?” Jawabku, “Aku ingin demi Allah kalau sekiranya aku tidak haji pada tahun ini?” Jawabku, “Ya” Beliau bersabda, “Sesungguhnya (haid) ini adalah sesuatu yang telah Allah tentukan untuk anak-anak perempuan Adam, oleh karena itu kerjakanlah apa-apa yang dikerjakan oleh orang yang sedang haji selain engkau tidak boleh thawaf di Ka’bah sampai engkau suci (dari haid)”

Shahih riwayat Bukhari (no. 305) dan Muslim (4/30)

Hadits yang mulia ini dijadikan dalil oleh para Ulama di antaranya amirul mu’minin fil hadits Al-Imam Al-Bukhari di kitab Shahih-nya bagian Kitabul Haid bab 7 dan Imam Ibnu Baththaal, Imam Ath-Thabari, Imam Ibnul Mundzir dan lain-lain bahwa perempuan haid, nifas dan orang yang junub boleh membaca Al-Qur’an dan tidak terlarang. Berdasarkan perintah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada Aisyah untuk mengerjakan apa-apa yang dikerjakan oleh orang yang sedang menunaikan ibadah haji selain thawaf dan tentunya juga terlarang shalat. Sedangkan yang selainnya boleh termasuk membaca Al-Qur’an. Karena kalau membaca Al-Qur’an terlarang bagi perempuan haid tentu Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah menjelaskannya kepada Aisyah. Sedangkan Aisyah saat itu sangat membutuhkan penjelasan dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam apa yang boleh dan terlarang baginya. Menurut ushul “mengakhirkan keterangan dari waktu yang dibutuhkan tidak boleh.

Ketiga : Hadits Aisyah.

“Artinya : Dari Aisyah, ia berkata, “Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berdzikir atas segala keadaannya”

Hadits yang mulia ini juga dijadikan hujjah oleh Al-Imam Al-Bukhari dan lain-lain imam tentang bolehnya orang yang junub dan perempuan haid atau nifas membaca Al-Qur’an. Karena Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam berdzikir kepada Allah atas segala keadaannya dan yang termasuk berdzikir ialah membaca Al-Qur’an. Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala.

“Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Adz-Dzikra (Al-Qur’an) ini, dan sesungguhnya Kami jugalah yang akan (tetap) menjaganya”

“Dan Kami turunkan kepadamu Adz-Dzikra (Al-Qur’an) supaya engkau jelaskan kepada manusia apa yang diturunkan kepada mereka dan agar supaya mereka berfikir”

Keempat : Surat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada Heracleus yang di dalamnya berisi ayat Al-Qur’an sebagaimana diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dan lain-lain. Hadits yang mulia inipun dijadikan dalil tentang bolehnya orang yang junub membaca Al-Qur’an. Karena sudah barang tentu orang-orang kafir tidak selamat dari janabah, meskipun demikian Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam menulis surat kepada mereka yang didalamnya terdapat firman Allah.

Kelima : Ibnu Abbas mengatakan tidak mengapa bagi orang yang junub membaca Al-Qur’an (Shahih Bukhari Kitabul Haidh bab 7).

Jika engkau berkata : Bukankah telah datang hadits bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak membaca Al-Qur’an ketika janabah?

Saya jawab : Hadits yang dimaksud tidak sah dari hadits Ali bin Abi Thalib dengan lafadz.

“Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam keluar dari tempat buang air (wc), lalu beliau makan daging bersama kami, dan tidak ada yang menghalangi beliau sesuatupun juga dari (membaca) Al-Qur’an selain janabah:

DLA’IF. Diriwayatkan oleh Abu Dawud (no. 229), Tirmidzi (no 164), Nasa’i (1/144), Ibnu Majah (no. 594), Ahmad (1/83, 84, 107 dan 124), Ath-Thayaalis di Musnad-nya (no. 94), Ibnu Khuzaimah di Shahih-nya (no. 208), Daruquthni (1/119), Hakim (1/152 dan 4/107) dan Baihaqiy (1/88-89) semuanya dari jalan Amr bin Murrah dari Abdullah bin Salimah dari Ali, marfu (Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa salam berbeda seperti diatas)

Hadits ini telah dishahihkan oleh Tirmidzi, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, Hakim, Adz-Dzahabi, Ibnu Sakan, Abdul Haq, Al-Baghawiy dan Syaikhul Imam Ahmad Muhammad Syakir di takhrij Tirmidzi dan takhrij musnad Ahmad.

Dan hadits ini telah didlaifkan oleh jama’ah ahli hadits –dan inilah yang benar- Insya Allah di antaranya oleh Syu’bah, Syafi’iy, Ahmad, Bukhari, Baihaqiy, Al-Mundziriy, An-Nawawi, Al-Khathaabiy dan Syaikhul Imam Al-Albani dan lain-lain.

Berkata Asy-Syafi’iy, “Ahli hadits tidak mentsabitkan (menguatkan)nya”. Yakni, ahli hadits tidak menguatkan riwayat Abdullah bin Salimah. Karena Amr bin Murrah yang meriwayatkan hadits ini Abdullah bin Salimah sesudah Abdullah bin Salimah tua dan berubah hafalannya. Demikian telah diterangkan oleh para Imam di atas. Oleh karena itu hadits ini kalau kita mengikuti kaidah-kaidah ilmu hadits, maka tidak ragu lagi tentang dla’ifnya dengan sebab di atas yaitu Abdullah bin Salimah ketika meriwayatkan hadits ini telah tua dan berubah hafalannya. Maka bagaimana mungkin hadits ini sah (shahih atau hasan)!. Selain itu hadits ini juga tidak bisa dijadikan dalil larangan bagi orang yang junub dan perempuan yang haid atau nifas membaca Al-Qur’an, karena semata-mata Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak membacanya dalam junub tidak berarti beliau melarangnya sampai datang larangan yang tegas dari beliau. Ini kalau kita takdirkan hadits di atas sah, apalagi hadits di atas dla’if tentunya lebih tidak mungkin lagi dijadikan sebagai hujjah atau dalil!

Meskipun demikian menyebut nama Allah atau membaca Al-Qur’am dalam keadaan suci (berwudlu) lebih utama yakni hukumnya sunat berdasarkan hadits shahih di bawah ini.

“Artinya : Dari Muhaajir bin Qunfudz, sesungguhnya dia pernah datang kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan beliau sedang buang air kecil (kencing), lalu ia memberi salam kepada beliau akan tetapi beliau tidak menjawab (salam)nya sampai beliau berwudlu. Kemudian beliau beralasan dan bersabda : ”Sesungguhnya aku tidak suka menyebut nama Allah (berdzikir) kecuali dalam keadaan suci (berwudlu)”





!!! QUOTE !!!


Hukum Membaca Al-Qur'an Bagi Orang Junub, Wanita Haid Dan Nifas
Minggu, 20 April 2008 17:04:05 WIB

HUKUM MEMBACA AL-QUR’AN BAGI ORANG JUNUB, WANITA HAID DAN NIFAS


Oleh
Al-Ustadz Abdul Hakim bin Amir Abdat



“Artinya : Dari Ibnu Umar, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda, “Janganlah perempuan yang haid dan orang yang junub membaca sedikit pun juga dari (ayat) Al-Qur’an.”

Dalam riwayat yang lain, “Janganlah orang yang junub dan perempuan yang haid membaca sedikit pun juga dari (ayat) Al-Qur’an”

DLA’IF Dikeluarkan oleh Tirmidzi (no. 121). Ibnu Majah (no. 595 dan 596). Ad-Daruquthni (1/117) dan Baihaqiy (1/89), dari jalan Ismail bin Ayyaasy dari Musa bin Uqbah dari Naafi, dari Ibnu Umar (ia berkata seperti di atas)

Berkata Imam Bukhari, “Ismail (bin Ayyaasy) munkarul hadits (apabila dia meriwayatkan hadits) dari penduduk Hijaz dan penduduk Iraq”

Saya berkata : Hadits di atas telah diriawayatkan oleh Ismail bin Ayyaasy dari Musa bin Uqbah seorang penduduk Iraq. Dengan demikian riwayat Ismail bin Ayyaasy dla’if.

Imam Az-Zaila’i di kitabnya Nashbur Raayah (I/195) menukil keterangan Imam Ibnu Adiy di kitabnya Al-Kaamil bahwa Ahmad dan Bukhari dan lain-lain telah melemahkan hadits ini dan Abu Hatim menyatakan bahwa yang benar hadits ini mauquf kepada Ibnu Umar (yakni yang benar bukan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam akan tetapi hanya perkataan Ibnu Umar).

Berkata Al-Hafidzh Ibnu Hajar di kitabnya Talkhisul Habir (1/138) : Di dalam sanadnya ada Ismail bin Ayyaasy, sedangkan riwayatnya dari penduduk Hijaz dla’if dan di antaranya (hadits) ini. Berkata Ibnu Abi Hatim dari bapaknya (Abu Hatim), “Hadits Ismail bin Ayyaasy ini keliru, dan (yang benar) dia hanya perkataan Ibnu Umar”. Dan telah berkata Abdullah bin Ahmad dari bapaknya (yaitu Imam Ahmad ia berkata), “(Hadits) ini batil, “Beliau mengingkari (riwayat) Ismail. Sekian dari Al-Hafidz Ibnu Hajar.

Hadits yang lain dari jalan Ibnu Umar

“Artinya : Dari jalan Abdul Malik bin Maslamah (ia berkata) Telah menceritakan kepadaku Mughirah bin Abdurrahman, dari Musa bin Uqbah dan Naafi, dari Ibnu Umar, ia berkata : Telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Tidak boleh bagi orang junub membaca sedikitpun juga dari (ayat) Al-Qur’an”

DLA’IF. Diriwayatkan oleh Ad-Daruquthni (1/117)

Al-Hafidz Ibnu Hajar telah melemahkan riwayat di atas disebabkan Abdul Malik bin Maslamah seorang rawi yang dla’if (Talkhisul Habir 1/138)

Hadits yang lain dari jalan Ibnu Umar.

“Artinya : Dari seorang laki-laki, dari Abu Ma’syar, dari Musa bin Uqbah, dari Naafi, dari Ibnu Umar, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda, “Perempuan yang haid dan orang yang junub, keduanya tidak boleh membaca sedikitpun juga dari (ayat) Al-Qur’an”

DLA’IF. Diriwayatkan oleh Ad-Daruquthni (1/117)

Saya berkata : Riwayat ini dla’if karena : Pertama : Ada seorang rawi yang mubham (tidak disebut namanya yaitu dari seorang laki-laki). Kedua : Abu Ma’syar seorang rawi yang dla’if.

Hadits yang lain dari jalan Jabir bin Abdullah.

“Artinya : Dari jalan Muhammad bin Fadl, dari bapaknya, dari Thawus, dari Jabir, ia berkata : Telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Tidak boleh bagi perempuan yang haid dan nifas (dalam riwayat yang lain : Orang yang junub) membaca (ayat) Al-Qur’an sedikitpun juga (dalam riwayat) yang lain : Sedikitpun juga dari (ayat) Al-Qur’an)”

MAUDLU, Diriwayatkan oleh Ad-Daruquthni (2/87) dan Abu Nua’im di kitabnya Al-Hilyah (4/22).

Saya berkata : Sanad hadits ini maudhu (palsu) karena Muhammad bin Fadl bin Athiyah bin Umar telah dikatakan oleh para Imam ahli hadits sebagai pendusta sebagaimana keterangan Al-Hafidz Ibnu Hajar di Taqrib-nya (2/200). Dan di kitabnya Talkhisul Habir (1/138) beliau mengatakan bahwa orang ini matruk.

Ketika hadits-hadits diatas dari semua jalannya dla’if bahkan hadits terakhir maudlu, maka tidak bisa dijadikan sebagai dalil larangan bagi perempuan haid dan nifas dan orang yang junub membaca Al-Qur’an. Bahkan telah datang sejumlah dalil yang membolehkannya.

Pertama : Apabila tidak ada satu pun dalil yang sah (shahih dan hasan) yang melarang perempuan haid, nifas dan orang yang junub membaca ayat-ayat Al-Qur’an, maka hukumnya dikembalikan kepada hukum asal tentang perintah dan keutamaan membaca Al-Qur’an secara mutlak termasuk perempuan haid, nifas dan orang yang junub.

Kedua : Hadits Aisyah ketika dia haid sewaktu menunaikan ibadah haji.

“Artinya : Dari Aisyah, ia berkata : Kami keluar (menunaikan haji) bersama Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam (dan) kami tidak menyebut kecuali haji. Maka ketika kami sampai di (satu tempat bernama) Sarif aku haid. Lalu Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam masuk menemuiku dan aku sedang menangis, lalu beliau bertanya, “Apa yang menyebabkanmu menangis?” Jawabku, “Aku ingin demi Allah kalau sekiranya aku tidak haji pada tahun ini?” Jawabku, “Ya” Beliau bersabda, “Sesungguhnya (haid) ini adalah sesuatu yang telah Allah tentukan untuk anak-anak perempuan Adam, oleh karena itu kerjakanlah apa-apa yang dikerjakan oleh orang yang sedang haji selain engkau tidak boleh thawaf di Ka’bah sampai engkau suci (dari haid)”

Shahih riwayat Bukhari (no. 305) dan Muslim (4/30)

Hadits yang mulia ini dijadikan dalil oleh para Ulama di antaranya amirul mu’minin fil hadits Al-Imam Al-Bukhari di kitab Shahih-nya bagian Kitabul Haid bab 7 dan Imam Ibnu Baththaal, Imam Ath-Thabari, Imam Ibnul Mundzir dan lain-lain bahwa perempuan haid, nifas dan orang yang junub boleh membaca Al-Qur’an dan tidak terlarang. Berdasarkan perintah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada Aisyah untuk mengerjakan apa-apa yang dikerjakan oleh orang yang sedang menunaikan ibadah haji selain thawaf dan tentunya juga terlarang shalat. Sedangkan yang selainnya boleh termasuk membaca Al-Qur’an. Karena kalau membaca Al-Qur’an terlarang bagi perempuan haid tentu Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah menjelaskannya kepada Aisyah. Sedangkan Aisyah saat itu sangat membutuhkan penjelasan dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam apa yang boleh dan terlarang baginya. Menurut ushul “mengakhirkan keterangan dari waktu yang dibutuhkan tidak boleh.

Ketiga : Hadits Aisyah.

“Artinya : Dari Aisyah, ia berkata, “Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berdzikir atas segala keadaannya”

Hadits yang mulia ini juga dijadikan hujjah oleh Al-Imam Al-Bukhari dan lain-lain imam tentang bolehnya orang yang junub dan perempuan haid atau nifas membaca Al-Qur’an. Karena Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam berdzikir kepada Allah atas segala keadaannya dan yang termasuk berdzikir ialah membaca Al-Qur’an. Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala.

“Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Adz-Dzikra (Al-Qur’an) ini, dan sesungguhnya Kami jugalah yang akan (tetap) menjaganya”

“Dan Kami turunkan kepadamu Adz-Dzikra (Al-Qur’an) supaya engkau jelaskan kepada manusia apa yang diturunkan kepada mereka dan agar supaya mereka berfikir”

Keempat : Surat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada Heracleus yang di dalamnya berisi ayat Al-Qur’an sebagaimana diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dan lain-lain. Hadits yang mulia inipun dijadikan dalil tentang bolehnya orang yang junub membaca Al-Qur’an. Karena sudah barang tentu orang-orang kafir tidak selamat dari janabah, meskipun demikian Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam menulis surat kepada mereka yang didalamnya terdapat firman Allah.

Kelima : Ibnu Abbas mengatakan tidak mengapa bagi orang yang junub membaca Al-Qur’an (Shahih Bukhari Kitabul Haidh bab 7).

Jika engkau berkata : Bukankah telah datang hadits bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak membaca Al-Qur’an ketika janabah?

Saya jawab : Hadits yang dimaksud tidak sah dari hadits Ali bin Abi Thalib dengan lafadz.

“Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam keluar dari tempat buang air (wc), lalu beliau makan daging bersama kami, dan tidak ada yang menghalangi beliau sesuatupun juga dari (membaca) Al-Qur’an selain janabah:

DLA’IF. Diriwayatkan oleh Abu Dawud (no. 229), Tirmidzi (no 164), Nasa’i (1/144), Ibnu Majah (no. 594), Ahmad (1/83, 84, 107 dan 124), Ath-Thayaalis di Musnad-nya (no. 94), Ibnu Khuzaimah di Shahih-nya (no. 208), Daruquthni (1/119), Hakim (1/152 dan 4/107) dan Baihaqiy (1/88-89) semuanya dari jalan Amr bin Murrah dari Abdullah bin Salimah dari Ali, marfu (Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa salam berbeda seperti diatas)

Hadits ini telah dishahihkan oleh Tirmidzi, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, Hakim, Adz-Dzahabi, Ibnu Sakan, Abdul Haq, Al-Baghawiy dan Syaikhul Imam Ahmad Muhammad Syakir di takhrij Tirmidzi dan takhrij musnad Ahmad.

Dan hadits ini telah didlaifkan oleh jama’ah ahli hadits –dan inilah yang benar- Insya Allah di antaranya oleh Syu’bah, Syafi’iy, Ahmad, Bukhari, Baihaqiy, Al-Mundziriy, An-Nawawi, Al-Khathaabiy dan Syaikhul Imam Al-Albani dan lain-lain.

Berkata Asy-Syafi’iy, “Ahli hadits tidak mentsabitkan (menguatkan)nya”. Yakni, ahli hadits tidak menguatkan riwayat Abdullah bin Salimah. Karena Amr bin Murrah yang meriwayatkan hadits ini Abdullah bin Salimah sesudah Abdullah bin Salimah tua dan berubah hafalannya. Demikian telah diterangkan oleh para Imam di atas. Oleh karena itu hadits ini kalau kita mengikuti kaidah-kaidah ilmu hadits, maka tidak ragu lagi tentang dla’ifnya dengan sebab di atas yaitu Abdullah bin Salimah ketika meriwayatkan hadits ini telah tua dan berubah hafalannya. Maka bagaimana mungkin hadits ini sah (shahih atau hasan)!. Selain itu hadits ini juga tidak bisa dijadikan dalil larangan bagi orang yang junub dan perempuan yang haid atau nifas membaca Al-Qur’an, karena semata-mata Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak membacanya dalam junub tidak berarti beliau melarangnya sampai datang larangan yang tegas dari beliau. Ini kalau kita takdirkan hadits di atas sah, apalagi hadits di atas dla’if tentunya lebih tidak mungkin lagi dijadikan sebagai hujjah atau dalil!

Meskipun demikian menyebut nama Allah atau membaca Al-Qur’am dalam keadaan suci (berwudlu) lebih utama yakni hukumnya sunat berdasarkan hadits shahih di bawah ini.

“Artinya : Dari Muhaajir bin Qunfudz, sesungguhnya dia pernah datang kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan beliau sedang buang air kecil (kencing), lalu ia memberi salam kepada beliau akan tetapi beliau tidak menjawab (salam)nya sampai beliau berwudlu. Kemudian beliau beralasan dan bersabda : ”Sesungguhnya aku tidak suka menyebut nama Allah (berdzikir) kecuali dalam keadaan suci (berwudlu)”


_________
Footnotes
. Saya nukil dari Baihaqiy dengan ringkas yang menukil dari Bukhari
. Adz-Dzikra adalah salah satu nama dari nama-nama Al-Qur’an

http://ukhwah.com/forum_submit.php?ld=2&topic=40756&forum=22&start=0


-----------------

Koleksi Busana



    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 31-01-09 15:44


:-? ..kesimpulannya,..
bolehlah ya,.. tak lah berdosa ye tak


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 31-01-09 17:21


ye haryana..kesimpulannya boleh lah...kita anggap yang org junub tak Boleh baca quran tu hanyelah bedasarkan hadith dhaif dan maudhuk rupanya...

alhamdulillah ada juga org yang sudi tunjukkan kebenaran pada hambe yang jahil ni..syukran amrizal...:-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 02-02-09 16:26


alhamdulillah baru ana faham..
syukran ye semua


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 02-02-09 23:04


Assalamu'alaikum,

Hukum Membaca Al-Quran

Sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w membaca Al-Quran dalam semua keadaan melainkan ketika dia dalam keadaan berjunub(selepas bersetubuh dan belum mandi wajib) sepertimana dalam satu hadis yang telah diriwayatkan oleh Saidina Ali dia berkata:

كان رسول الله يقرؤنا القرآن على كل حال ما لم يكن جنبا;))

Maksudnya: “ Rasulullah membacakan Al-Quran kepada kami dalam semua keadaan, melainkan dalam keadaan berjunub”2

Berdasarkan hadis tersebut, haid dan nifas termasuk dalam junub. ulama-ulama telah mengeluarkan beberapa hukum berdasarkan hadis tersebut:-

1- Imam empat mazhab (Maliki, Hanafi, Syafie, Hanbali): Haram hukumnya menyentuh Al-Quran jika seseorang itu berada dalam keadaan berjunub.
2- Imam Malik: Disini terdapat perbezaan diantara orang yang berjunub dan perempuan yang haid dalam satu aspek, disamping tiada apa-apa perbezaan diantara keduanya dalam hukum diharamkan solat, kedua-duanya dilarang menunaikan solat. Sungguhpun begitu, orang yang berjunub boleh terus mandi wajib tanpa menunggu tempoh waktu tertentu untuk menghilangkan hadas besar tersebut. Manakala perempuan yang haid pula, perlu menunggu sehingga dia berada dalam keadaan suci, kemudian barulah dia boleh mandi wajib untuk menghilangkan hadas besar tersebut. Oleh yang demikian, Imam Maliki telah berpendapat: "Sesungguhnya perempuan yang haid, seandainya dia takut hilang hafalan Al-Qurannya, maka dia dibenarkan membaca Al-Quran, dan perempuan tersebut dalam keadaan ini tidak dianggap membaca Al-Quran dengan tujuan beribadah tapi dengan tujuan belajar.

Oleh yang demikian, Imam emat mazhab telah bersepakat sesungguhnya tidah harus bagi seseorang membaca Al-Quran tanpa wudu' dan tidak boleh seseorang wanita membaca al-quran untuk tujuan beribadah ketika dia dalam keadaan haid, bahkan dia boleh beribadah dengan cara yang lain seperti berzikir.

Dalam sebuah hadis yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah, nabi telah bersabda yang mafhumnya:" Sesungguhnya orang mu'min itu bukanlah najis"3. Oleh kerana itu, perempuan yang berada dalam keadaan haid bukanlah najis, adapun haid tersebut hanyalah penghalang yang menghalang wanita tersebut daripada membaca Al-Quran dan melakukan beberapa ibadah yang lain.

Sepertimana disyaratkan kepada seseorang yang sedang tawaf supaya sentiasa berada dalam keadaan wudhu', begitu jugalah disyaratkan kepada kepada kita supaya berada dalam keadaan yang bersih ketika kita membaca Al-Quran.

Konklusinya, seseorang perempuan yang berada dalam keadaan haid tidak sesekali dibenarkan membaca atau memegang Al-Quran melainkan dalam satu keadaan iaitu ketika perempuan tersebut takut lupa hafalannya (mengikut mazhab Maliki )4 seandainya dia keluar daripada khilaf dan meningglkan perkara tersebut maka ianya adalah lebih baik.

Perlu diingat, belajar yang dimaksudkan diatas bukanlah bermaksud pembelajaran yang baru kerana seandainya pembelajaran baru, ulama-ulama empat mazhab melarangnya. akan tetapi yang dimaksudkan dengan belajar adalah pengulangan hafalan Al-Quran kerana dikhuatiri lupa hafalan tersebut. Wallhua'lam

Rujukan:

1- Al-bayan 1/7(Dr Ali Jumaa’h)

2- Sunan Tirmizi 146 (Hadis Sohih)

3- Musnad Ahmad 5/278

4- Bidayatul Ijtihad 1/30

Sumber : DI SINI

Anda juga boleh merujuk di Fatwa-fatwa Kontemporari Sheikh Ali Jum'ah. (mufti mesir)

WaLLahua'lam


-----------------
.:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:.
http://jarumemas.blogspot.com

http://jomfaham.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

neoryzer
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.12.2008
Ahli No: 36407
Posting: 74
Dari: kelantan

blank   avatar


posticon Posting pada: 03-02-09 08:53


apa yang saya tahu.. tapi saya syorkan anda perlu bertanya yang lebih arif untuk pastikan...

baca al-quran dalam keadaan berjunud haram.. di bolehkan baca dalam hati sahaja....

baca al-quran tanpa wuduk di bolehkan tetapi tidak boleh memegang al-quran tersebut.. kalau al-quran itu bercampur dengan tulisan arab atau tafsir di bolehkan pegang tetapi tidak boleh menyentuh huruf2 dalam kandungan al-quran tersebut.....

wallah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For neoryzerProfil   Hantar PM kepada neoryzer   Pergi ke neoryzer's Website   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-02-09 11:27


ya Allah macam mana ni...macam-macam pendapat...boleh tak sesiapa tolong confirmkan mana satu yang betul....kalau ada yang tesalah faham kang tak pasal2 same-same tanggung dose.... :jangan:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 03-02-09 12:12


Pada 29-01-09 18:14 , Kokseikokde posting:

!!! QUOTE !!!

sama saja laki @ perempuan..

jawapan tu rasanya dah betul.. :kelip: :berfikir:
tolong sebutkan dan jelaskan tentang keadaan macam mana or sesiapa yang tak boleh sentuh or baca alqur'an..sebut dan jelaskan dalilnya..maaf..


-----------------
ya allah terimalah hidup matiku untukmu.."ya allah..izinkanlah aku mati untukMU..hamba mohon dengan sangat ya allah.."kuatkanlah aku dan berikanlah kesabaran


Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 03-02-09 12:19


pelajari fiqh..jika anda faham fiqh..insyaallah mudah...
macam kes orang junub di pagi ramadhan..
banyak hal yang perlu kita ketahui tentang fiqh..
misalnya..
-boleh tak tawaf(mengelilingi ka'bah)dengan terbang...
-sa'i (dari bukit sofa k marwa) dengan naik motor or terbang..
-solat sambil bawa kereta or motor
.
kalau kita faham fiqh..,insyaallah..mudah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 05-02-09 10:46


ye..
betul tu Mulya, :kelip:


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

intifada08
Warga 2 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34648
Posting: 52
Dari: Kedah

armenia  


posticon Posting pada: 05-02-09 13:58


kalau kita baca al-quran kat PC kita perlu tak berwudhuk?

Bookmark and Share

    


  Member Information For intifada08Profil   Hantar PM kepada intifada08   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 06-02-09 11:48


tak perlu.sebab anda xpegang pun pc tu kan..??he..he..he..gurau saja.apa pun..berwudu tu jauh lebih baik,walau pun xbaca qur'an....tapi jangan baca dalam tandas ye...he..he..

Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

akil78
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.01.2009
Ahli No: 36927
Posting: 209
Dari: selangor, malaysia

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 06-02-09 23:55


Salam ukhwah sahabat semua...
apa-apa yang kita nak buat sesuatu kerana Allah adalah lebih baik kita bersihkan diri dulu...
misalnya, nak solat memang kena wudhuklah...
bila baca Al-Quran tak ada wudhuk pun takpa, sama macam zikir tapi jangan pegang Al-Quran..
tetapi sebaik2baiknya ambillah wudhuk dulu.. baru nampak sempurna..
Kalau boleh hidup kita sentiasa ada wudhuk..
baru malaikat akan jaga kita..InsyaAllah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For akil78Profil   Hantar PM kepada akil78   Pergi ke akil78's Website   Quote dan BalasQuote

nurzatul
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26160
Posting: 733
Dari: yogyakarta...

Perak   avatar


posticon Posting pada: 07-02-09 00:04


salamun alaik..

owh maksudnya kalau kita baca quran digital xpyhla pakai wudhuk ye?hmm baru tau..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurzatulProfil   Hantar PM kepada nurzatul   Pergi ke nurzatul's Website   Quote dan BalasQuote

swordofdeen
WARGA SETIA
Menyertai: 11.06.2003
Ahli No: 1307
Posting: 632
Dari: Somewhere on this earth

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 07-02-09 01:21


Bila ada khilaf, antara caranya ialah dengan mengambil pendapat yang ;keluar dari khilaf'.

1.Kalau baca qur'an tak wudhu, ada masalah?

Jawapan: A kata tak boleh, B kata boleh


2.Kalau baca qur'an dengan wudhu?

Jawapan: A kata boleh, B kata boleh


So, yang mana yang buat tak gaduh? :D

Bookmark and Share

    


  Member Information For swordofdeenProfil   Hantar PM kepada swordofdeen   Pergi ke swordofdeen's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 07-02-09 01:52


Baiklah ikut ulamak yang faqeh. Selamat.

Feqh itu maksudnya faham. Untuk jadi faqeh belajar asas-asas disiplin ilmu. Tidak cukup dengan hadith semata-mata kendian boleh istinbath hukum.

Ambil air wudhuk untuk menyentuh al Quran, kecuali dalam keadaan darurat iaitu terpaksa contoh : untuk menyelamatkan al Quran dari dipijak sedangkan masa itu kita tiada air wudhuk. Manakala untuk membaca al Quran bagi orang yang berjunub termasuk di dalamnya adalah haidh dan nifas itu haram.

Kecuali di dalam keadaan untuk menjaga hafazan dari hilang (itupun atas tujuan pembelajaran - bukan yang baru belajar).

WaLlahua'lam


-----------------
.:Hidup Ini Mencari Mati Yang Sempurna:.
http://jarumemas.blogspot.com

http://jomfaham.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 07-02-09 17:27


Pada 07-02-09 01:52 , Anak_Pejuang posting:

!!! QUOTE !!!

Baiklah ikut ulamak yang faqeh. Selamat.

Feqh itu maksudnya faham. Untuk jadi faqeh belajar asas-asas disiplin ilmu. Tidak cukup dengan hadith semata-mata kendian boleh istinbath hukum.

Ambil air wudhuk untuk menyentuh al Quran, kecuali dalam keadaan darurat iaitu terpaksa contoh : untuk menyelamatkan al Quran dari dipijak sedangkan masa itu kita tiada air wudhuk. Manakala untuk membaca al Quran bagi orang yang berjunub termasuk di dalamnya adalah haidh dan nifas itu haram.

Kecuali di dalam keadaan untuk menjaga hafazan dari hilang (itupun atas tujuan pembelajaran - bukan yang baru belajar).

WaLlahua'lam

namanya juga fiqah kan..?pemahaman...boleh jadi pemahaman hari ni tak sama dengan hari esok...boleh jadi pemahaman dulu dah tak boleh pakai saat ni..boleh jadi...


-----------------
ya allah terimalah hidup matiku untukmu.."ya allah..izinkanlah aku mati untukMU..hamba mohon dengan sangat ya allah.."kuatkanlah aku dan berikanlah kesabaran


Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 09-02-09 19:02


:)

Boleh jadi lah kalau yang berkata itu sudah mencapai mujtahid mutlaq, paling kurang mujtahid tarjih.

Nak sampai peringkat faham itu kena ada asas dan disiplin ilmu. Orang awam macam saya ini hanya mengikut ulamak yang lebih arif. Nak memandai-mandai tak pandai. Baik cakap tak tahu dari memandai-mandai :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

Amrizal
WARGA SETIA
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 8529
Posting: 854
Dari: Bumi Allah nan Indah

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 10-02-09 10:28


Pada 02-02-09 23:04 , Anak_Pejuang posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamu'alaikum,

Hukum Membaca Al-Quran

Sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w membaca Al-Quran dalam semua keadaan melainkan ketika dia dalam keadaan berjunub(selepas bersetubuh dan belum mandi wajib) sepertimana dalam satu hadis yang telah diriwayatkan oleh Saidina Ali dia berkata:

كان رسول الله يقرؤنا القرآن على كل حال ما لم يكن جنبا;))

Maksudnya: “ Rasulullah membacakan Al-Quran kepada kami dalam semua keadaan, melainkan dalam keadaan berjunub”2

Berdasarkan hadis tersebut, haid dan nifas termasuk dalam junub. ulama-ulama telah mengeluarkan beberapa hukum berdasarkan hadis tersebut:-

1- Imam empat mazhab (Maliki, Hanafi, Syafie, Hanbali): Haram hukumnya menyentuh Al-Quran jika seseorang itu berada dalam keadaan berjunub.
2- Imam Malik: Disini terdapat perbezaan diantara orang yang berjunub dan perempuan yang haid dalam satu aspek, disamping tiada apa-apa perbezaan diantara keduanya dalam hukum diharamkan solat, kedua-duanya dilarang menunaikan solat. Sungguhpun begitu, orang yang berjunub boleh terus mandi wajib tanpa menunggu tempoh waktu tertentu untuk menghilangkan hadas besar tersebut. Manakala perempuan yang haid pula, perlu menunggu sehingga dia berada dalam keadaan suci, kemudian barulah dia boleh mandi wajib untuk menghilangkan hadas besar tersebut. Oleh yang demikian, Imam Maliki telah berpendapat: "Sesungguhnya perempuan yang haid, seandainya dia takut hilang hafalan Al-Qurannya, maka dia dibenarkan membaca Al-Quran, dan perempuan tersebut dalam keadaan ini tidak dianggap membaca Al-Quran dengan tujuan beribadah tapi dengan tujuan belajar.

Oleh yang demikian, Imam emat mazhab telah bersepakat sesungguhnya tidah harus bagi seseorang membaca Al-Quran tanpa wudu' dan tidak boleh seseorang wanita membaca al-quran untuk tujuan beribadah ketika dia dalam keadaan haid, bahkan dia boleh beribadah dengan cara yang lain seperti berzikir.

Dalam sebuah hadis yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah, nabi telah bersabda yang mafhumnya:" Sesungguhnya orang mu'min itu bukanlah najis"3. Oleh kerana itu, perempuan yang berada dalam keadaan haid bukanlah najis, adapun haid tersebut hanyalah penghalang yang menghalang wanita tersebut daripada membaca Al-Quran dan melakukan beberapa ibadah yang lain.

Sepertimana disyaratkan kepada seseorang yang sedang tawaf supaya sentiasa berada dalam keadaan wudhu', begitu jugalah disyaratkan kepada kepada kita supaya berada dalam keadaan yang bersih ketika kita membaca Al-Quran.

Konklusinya, seseorang perempuan yang berada dalam keadaan haid tidak sesekali dibenarkan membaca atau memegang Al-Quran melainkan dalam satu keadaan iaitu ketika perempuan tersebut takut lupa hafalannya (mengikut mazhab Maliki )4 seandainya dia keluar daripada khilaf dan meningglkan perkara tersebut maka ianya adalah lebih baik.

Perlu diingat, belajar yang dimaksudkan diatas bukanlah bermaksud pembelajaran yang baru kerana seandainya pembelajaran baru, ulama-ulama empat mazhab melarangnya. akan tetapi yang dimaksudkan dengan belajar adalah pengulangan hafalan Al-Quran kerana dikhuatiri lupa hafalan tersebut. Wallhua'lam

Rujukan:

1- Al-bayan 1/7(Dr Ali Jumaa’h)

2- Sunan Tirmizi 146 (Hadis Sohih)

3- Musnad Ahmad 5/278

4- Bidayatul Ijtihad 1/30

Sumber : DI SINI

Anda juga boleh merujuk di Fatwa-fatwa Kontemporari Sheikh Ali Jum'ah. (mufti mesir)

WaLLahua'lam



Kelima : Ibnu Abbas mengatakan tidak mengapa bagi orang yang junub membaca Al-Qur’an (Shahih Bukhari Kitabul Haidh bab 7).

Jika engkau berkata : Bukankah telah datang hadits bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak membaca Al-Qur’an ketika janabah?

Saya jawab : Hadits yang dimaksud tidak sah dari hadits Ali bin Abi Thalib dengan lafadz.

“Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam keluar dari tempat buang air (wc), lalu beliau makan daging bersama kami, dan tidak ada yang menghalangi beliau sesuatupun juga dari (membaca) Al-Qur’an selain janabah:

DLA’IF. Diriwayatkan oleh Abu Dawud (no. 229), Tirmidzi (no 164), Nasa’i (1/144), Ibnu Majah (no. 594), Ahmad (1/83, 84, 107 dan 124), Ath-Thayaalis di Musnad-nya (no. 94), Ibnu Khuzaimah di Shahih-nya (no. 208), Daruquthni (1/119), Hakim (1/152 dan 4/107) dan Baihaqiy (1/88-89) semuanya dari jalan Amr bin Murrah dari Abdullah bin Salimah dari Ali, marfu (Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa salam berbeda seperti diatas)

Hadits ini telah dishahihkan oleh Tirmidzi, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, Hakim, Adz-Dzahabi, Ibnu Sakan, Abdul Haq, Al-Baghawiy dan Syaikhul Imam Ahmad Muhammad Syakir di takhrij Tirmidzi dan takhrij musnad Ahmad.

Dan hadits ini telah didlaifkan oleh jama’ah ahli hadits –dan inilah yang benar- Insya Allah di antaranya oleh Syu’bah, Syafi’iy, Ahmad, Bukhari, Baihaqiy, Al-Mundziriy, An-Nawawi, Al-Khathaabiy dan Syaikhul Imam Al-Albani dan lain-lain.

Berkata Asy-Syafi’iy, “Ahli hadits tidak mentsabitkan (menguatkan)nya”. Yakni, ahli hadits tidak menguatkan riwayat Abdullah bin Salimah. Karena Amr bin Murrah yang meriwayatkan hadits ini Abdullah bin Salimah sesudah Abdullah bin Salimah tua dan berubah hafalannya. Demikian telah diterangkan oleh para Imam di atas. Oleh karena itu hadits ini kalau kita mengikuti kaidah-kaidah ilmu hadits, maka tidak ragu lagi tentang dla’ifnya dengan sebab di atas yaitu Abdullah bin Salimah ketika meriwayatkan hadits ini telah tua dan berubah hafalannya. Maka bagaimana mungkin hadits ini sah (shahih atau hasan)!. Selain itu hadits ini juga tidak bisa dijadikan dalil larangan bagi orang yang junub dan perempuan yang haid atau nifas membaca Al-Qur’an, karena semata-mata Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak membacanya dalam junub tidak berarti beliau melarangnya sampai datang larangan yang tegas dari beliau. Ini kalau kita takdirkan hadits di atas sah, apalagi hadits di atas dla’if tentunya lebih tidak mungkin lagi dijadikan sebagai hujjah atau dalil!


-----------------

Koleksi Busana



    


  Member Information For AmrizalProfil   Hantar PM kepada Amrizal   Pergi ke Amrizal's Website   Quote dan BalasQuote

Anak_Pejuang
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18622
Posting: 1714
Dari: Johor Bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-02-09 10:57


Jawapan anda mengenai status hadith tersebut iaitu :

Hadits ini telah dishahihkan oleh Tirmidzi, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, Hakim, Adz-Dzahabi, Ibnu Sakan, Abdul Haq, Al-Baghawiy dan Syaikhul Imam Ahmad Muhammad Syakir di takhrij Tirmidzi dan takhrij musnad Ahmad.

Maka terimalah perbezaan pendapat. Bahkan pendapat yang menghukum haram tersebut antaranya adalah sufyan at thauri, Ibnu Mubarak, Al Syafie, Ahmad, Ishak dan sebagainya. Dan Jumhur Ulamak dari kalangan fuqaha' Syafie, Hambali, Hanafi dan serta Imam malik sendiri.

Anda copy paste jawapan anda dari tempat lain tanpa disertakan sumbernya. Sila berikan sumbernya.

WaLlahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For Anak_PejuangProfil   Hantar PM kepada Anak_Pejuang   Pergi ke Anak_Pejuang's Website   Quote dan BalasQuote

akil78
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.01.2009
Ahli No: 36927
Posting: 209
Dari: selangor, malaysia

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 10-02-09 16:29


nak tau dengan lebih terperinci..
rujuk pada ustaz yang pakar dalam bidang feqh..
yang petang kita sentiasa berwuduk..
di Akhirat wajah kita sentiasa bercahaya asbab dari air wudhuk..

Bookmark and Share

    


  Member Information For akil78Profil   Hantar PM kepada akil78   Pergi ke akil78's Website   Quote dan BalasQuote

ibnu_musa

Menyertai: 11.05.2005
Ahli No: 16451
Posting: 5335
Dari: Putrajaya

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-02-09 04:54


Pada 10-02-09 10:57 , Anak_Pejuang posting:

!!! QUOTE !!!

Jawapan anda mengenai status hadith tersebut iaitu :

Hadits ini telah dishahihkan oleh Tirmidzi, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, Hakim, Adz-Dzahabi, Ibnu Sakan, Abdul Haq, Al-Baghawiy dan Syaikhul Imam Ahmad Muhammad Syakir di takhrij Tirmidzi dan takhrij musnad Ahmad.

Maka terimalah perbezaan pendapat. Bahkan pendapat yang menghukum haram tersebut antaranya adalah sufyan at thauri, Ibnu Mubarak, Al Syafie, Ahmad, Ishak dan sebagainya. Dan Jumhur Ulamak dari kalangan fuqaha' Syafie, Hambali, Hanafi dan serta Imam malik sendiri.

Anda copy paste jawapan anda dari tempat lain tanpa disertakan sumbernya. Sila berikan sumbernya.

WaLlahua'lam

perkara khilaf!

tak salah nak ikut pandangan imam 4 mazhab, lagi pun memang kita cenderung ikut syafi`i dan 3 mazhab yang lain.

wassalam.


-----------------
|============================|
| ()"*"()
| ( 'o', )
|(,,)=(,,)=======================|


Bookmark and Share

    


  Member Information For ibnu_musaProfil   Hantar PM kepada ibnu_musa   Quote dan BalasQuote

noorul_02
Warga Rasmi
Menyertai: 16.02.2009
Ahli No: 37190
Posting: 8
Dari: utara malaysia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 17-02-09 12:16


em.. macam mana pulak kalau ad kawan ni, dia tdur malam-malam letak quran kat sebelah.. lepas itu katil dia pulak jenis doubledecker ad org lain pulak tidur kat katil atas..? :berfikir:


-----------------
Friends Myspace Comments



    


  Member Information For noorul_02Profil   Hantar PM kepada noorul_02   Quote dan BalasQuote

Mulya
WARGA SETIA
Menyertai: 10.09.2007
Ahli No: 31000
Posting: 1015
Dari: SELANGOR DARUL EHSAN

indonesia  


posticon Posting pada: 18-02-09 17:34


Pada 17-02-09 12:16 , noorul_02 posting:

!!! QUOTE !!!

em.. macam mana pulak kalau ad kawan ni, dia tdur malam-malam letak quran kat sebelah.. lepas itu katil dia pulak jenis doubledecker ad org lain pulak tidur kat katil atas..? :berfikir:

tak ada masalah...


-----------------
ya allah terimalah hidup matiku untukmu.."ya allah..izinkanlah aku mati untukMU..hamba mohon dengan sangat ya allah.."kuatkanlah aku dan berikanlah kesabaran


Bookmark and Share

    


  Member Information For MulyaProfil   Hantar PM kepada Mulya   Pergi ke Mulya's Website   Quote dan BalasQuote

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-02-09 09:36


Pada 17-02-09 12:16 , noorul_02 posting:

!!! QUOTE !!!

em.. macam mana pulak kalau ad kawan ni, dia tdur malam-malam letak quran kat sebelah.. lepas itu katil dia pulak jenis doubledecker ad org lain pulak tidur kat katil atas..? :berfikir:




rasanya tiada masalah sebab sama saja macam org dok rumah bertingkat2, ye tak..


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.147514 saat. Lajunya....