Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-09-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Makin lama kita fikirkan sesuatu, makin malas kita nak buat sesuatu

-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: mengintaisyurga
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43096

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 47
Ahli: 0
Jumlah: 47




  Yang Masuk Ke Sini
IbnuKhaldun: 10 hari yang lalu
alongmina: 14 hari yang lalu
muslimin23: 19 hari yang lalu
kasih_kekasih: 24 hari yang lalu
budakbesar: 30 hari yang lalu
azemi: 34 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: DAP bantah hasrat PAS laksana Hudud


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» DAP bantah hasrat PAS laksana Hudud

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh DAP bantah hasrat PAS laksana Hudud

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 23-12-08 13:45


DAP bantah hasrat PAS laksana Hudud

DAP membantah hasrat PAS untuk menjalankan hudud sekiranya berjaya menguasai kerajaan persekutuan seperti ditegaskan naib presidennya Datuk Husam Musa.

"Hukum hudud bukan dasar Pakatan Rakyat dan tiba giliran Husam menjelaskan apa yang dimaksudkannya," kata tokoh popular parti Lim Kit Siang hari ini.

Beliau mengulas kenyataan ahli politik Kelantan itu sewaktu berdebat dengan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin seperti dilaporkan semalam.

"Jika gagal dijelaskan, kenyataan Husam boleh menimbulkan rasa tidak senang, serba salah dan bantahan bukan sahaja di kalangan 11 peratus pengundi Cina di pilihanraya kecil Kuala Terengganu, tetapi juga kepada semua pengundi di seluruh Malaysia," kata Lim lagi.

DAP, tambahnya dalam satu kenyataan, terus dengan pendiriannya untuk mempertahankan wajah sekular bangsa dan negara Malaysia seperti dipersetujui dalam kontrak sosial oleh pengasas kemerdekaan negara 51 tahun lalu.

Setiausaha agungnya Lim Guan Eng berkata pelaksanaan hukum hudud tidak termasuk dalam manifesto Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum, Mac lepas.

"DAP tidak bersetuju an membantah cadangan itu," katanya hari ini, lapor Bernama.


Ketua menteri Pulau Pinang berkata beliau akan menghubungi ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan penjelasan berhubung perkara itu.

Husam dilaporkan berkata PAS tidak pernah melupakan dasar perjuangannya untuk menegakkan pemerintahan Islam di negara ini termasuk melaksanakan hukum hudud.

Pengerusi perhubungan PKR Pulau Pinang Datuk Zahrain Mohamed Hashim pula berkata jika PAS ingin melaksanakan hudud, ia perlu merujuk pandangan Pakatan Rakyat.

"PAS perlu merujuk kepada semua parti komponen yang berada di bawah Pakatan Rakyat.

"Tak eloklah sekiranya mereka membuat keputusan sendiri," beliau dipetik sebagai berkata.

Tambahnya, kenyataan Husam itu berkemungkinan hanya pendapat peribadi beliau dan bukannya pendirian PAS.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

erwina
WARGA SETIA
Menyertai: 11.05.2004
Ahli No: 8917
Posting: 503
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 23-12-08 14:13


mungkin dengan perlaksanaan hukum hudud dan rejam maksiat dapat di bendung...

Bookmark and Share

  


  Member Information For erwinaProfil   Hantar PM kepada erwina   Pergi ke erwina's Website   Quote dan BalasQuote

intifada08
Warga 2 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34648
Posting: 52
Dari: Kedah

armenia  


posticon Posting pada: 23-12-08 14:40


bukan mungkin lagi, tetapi ianya pasti

Bookmark and Share

  


  Member Information For intifada08Profil   Hantar PM kepada intifada08   Quote dan BalasQuote

unanjaga
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.08.2008
Ahli No: 34507
Posting: 190
Dari: Batu Pahat,Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 15:25


Kewajiban melaksanakan hukum hudud itu terpikul pada semua bahu orang islam yang beriman tanpa mengira sempadan politik,andainya umno sama sama bertekad untuk mendaulatkan hukum hudud bersama pas.tiada halangan untuk hukum itu ditegakan...namun olih kerana pintu hati mereka belum lagi terbuka untuk memahami nya..maka hukum itu sampai kini masih lagi belum dilaksanakan.
Juga dihari akhirat kelak,Allah tidak akan menanya pada seseorang itu apakah dia telah melaksanakan hukum hudud,yang ditanya apakah niat kita sejajar dengan apa yang telah menjadi ketetapan Allah itu(ingin laksanakan hudid),HUkum ini tak ada tempuh masa seperti solat,puasa,zakat,haji ...jadi jelas hukum hudud ini tak tertakluk pada ketetapan masa...yang penting kita semua orang islam yang benar benar cintakan islam sama sama mendokong perlaksanakan hukum hudud ini.

Bookmark and Share

  


  Member Information For unanjagaProfil   Hantar PM kepada unanjaga   Pergi ke unanjaga's Website   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 15:40


mereka tentang pelaksanaan hudud sebab mereka tak faham dengan terperinci tentang hudud...yang org kafir tahu hudud ni bila mencuri kena potong tangan....j

Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

lailasuhaila
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.09.2008
Ahli No: 35134
Posting: 351
Dari: my heart...

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 17:41


Pada 23-12-08 15:41 , muslimin23 posting:

!!! QUOTE !!!

mereka tentang pelaksanaan hudud sebab mereka tak faham dengan terperinci tentang hudud...yang org kafir tahu hudud ni bila mencuri kena potong tangan....j




sokong2.... :-D


-----------------
http://www.dapatwang.com/?id=laila82


Bookmark and Share

  


  Member Information For lailasuhailaProfil   Hantar PM kepada lailasuhaila   Quote dan BalasQuote

alifmimyanun
WARGA SETIA
Menyertai: 19.06.2003
Ahli No: 1540
Posting: 2292
Dari: langit kujunjung bumi kupijak

Johor  


posticon Posting pada: 23-12-08 17:55


mereka tidak faham hudud selepas diprovok mereke2 yang dengki.

Bookmark and Share

  


  Member Information For alifmimyanunProfil   Hantar PM kepada alifmimyanun   Pergi ke alifmimyanun's Website   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 17:58


so,daripada dok bincang Kenapa DAP bantah pelaksanaan hudud,Kenapa Husam kata nak tangguh pelaksanaan hudud,baik bagi faham tentang hudud,qisas,dan takzir kepada non muslim ni supaya faham..kalau bagi hujah tentang Kenapa husam musa kata kena tangguh pun,bukannya HT nak terima...

Bookmark and Share

  


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 18:33


Pada 23-12-08 15:40 , muslimin23 posting:

!!! QUOTE !!!

mereka tentang pelaksanaan hudud sebab mereka tak faham dengan terperinci tentang hudud...yang org kafir tahu hudud ni bila mencuri kena potong tangan....j



setuju.mereka cakap begitu kerana kurang faham tentang islam.mereka perlu diberi pendedahan lagi berbanding pemerintah islam tapi menjunjung kitab lord reid.macam mana tu wuzaraa


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 18:46


ana tak paham lah cina kapir lim kit siang ini? bukan orang kapir pun turut kena hudud kalau hudud di jalankan.apa entah yang mereka kapir ini takutkan sangat.

macam kat tempat ana ini,ada orang kapir india dia kata hudud tak boleh,kejam,lepas itu rakan ana terangkan kat dia contoh kalau curi bukan terus potong tangan,kena tengok pada sebab,saksi,saksi pula musti bersifat adil,lagi satu bukan orang kapir pun turut kena hudud....

lepas itu kapir tu jawab ish tak boleh...zalim,kalau ikut undang-undang barat atau sedia ada tak mengapa ok.
entah apa entah...


masih ramai lagi orang kapir tak tau pasal islam sebenarnya... :berfikir:


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 20:28


tengok cara dia cakap pun kita tahu dia tak faham islam jadi Kenapa tak diberi penerangan tentang islam oleh kerajaan sekarang?.

Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 20:39


http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?topic=40008&forum=2

eh kan ke lim guan eng nak guna Al_quran sebagai perundangan Islam...
takkan lah dia tak boleh nak pahamkan bapak dia... si lim kit siang tu... kat lim guan eng tu anak kepercayaan dan kesayangan beliau ??? kekekeke


-----------------
http://sukatolong.wordpress.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 20:46


Pada 23-12-08 20:39 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?topic=40008&forum=2

eh kan ke lim guan eng nak guna Al_quran sebagai perundangan Islam...
takkan lah dia tak boleh nak pahamkan bapak dia... si lim kit siang tu... kat lim guan eng tu anak kepercayaan dan kesayangan beliau ??? kekekeke




rdwira,Kenapa pula LGE yang kena fahamkan LKS?.Kenapa tidak pak lah sendiri yang terangkan pada LKS kerana pak lah tu kan pemimpin hadhari?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

rdwira
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2007
Ahli No: 31169
Posting: 999
Dari: KL

uganda   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 20:53


kekekekeke.....

kan mudah anak nak pahamkan bapak.... takpon bapak pahamkan anak....

sedangkan kawan dalam pakatan rakyat sendiri tak dapat nak memaham kan LKS... inikan pula paklah..kekekke

kawan sendiri punya cakap LKS tak mahu dengar....inikan pula nak dengan cakap musuh politik dia ..kekkekeke

Bookmark and Share

  


  Member Information For rdwiraProfil   Hantar PM kepada rdwira   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 21:00


Pada 23-12-08 20:53 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

kekekekeke.....

kan mudah anak nak pahamkan bapak.... takpon bapak pahamkan anak....

sedangkan kawan dalam pakatan rakyat sendiri tak dapat nak memaham kan LKS... inikan pula paklah..kekekke

kawan sendiri punya cakap LKS tak mahu dengar....inikan pula nak dengan cakap musuh politik dia ..kekkekeke



LGE 2 belum lagi banyak kefahaman tentang islam sedangkan pak lah hadhari tu kan banyak pengetahuan dalam islam siap ada kuasa lagi.LKS 2 cara dia bercakap pun belum ada kefahaman tentang islam.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

samudra
WARGA SETIA
Menyertai: 06.12.2005
Ahli No: 20847
Posting: 721
Dari: Tanah Melayu

stkitts_nevis   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 22:24


DAP masih bantah hudud , Puak umno pun tak pernah tunjuk minat terhadap hudud.. kira sekapal lah tu, boleh tanam kubur sama.



Bookmark and Share

  


  Member Information For samudraProfil   Hantar PM kepada samudra   Quote dan BalasQuote

lat-terang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.03.2008
Ahli No: 32894
Posting: 156
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 24-12-08 06:53


Pada 23-12-08 20:46 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-12-08 20:39 , rdwira posting:

!!! QUOTE !!!

http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?topic=40008&forum=2

eh kan ke lim guan eng nak guna Al_quran sebagai perundangan Islam...
takkan lah dia tak boleh nak pahamkan bapak dia... si lim kit siang tu... kat lim guan eng tu anak kepercayaan dan kesayangan beliau ??? kekekeke




rdwira,Kenapa pula LGE yang kena fahamkan LKS?.Kenapa tidak pak lah sendiri yang terangkan pada LKS kerana pak lah tu kan pemimpin hadhari?.



Masalahnya Paklah dengan lim kit siang bukan satu geng...yang dalam PR kan dok kata nak perjuangkan Islam macam PAS..Kenapa 'kawan' tak boleh nak explain secara terperinci kepada 'kawannya' tentang hudud ni...lagi pun rasanya memang ramai ulama' yang berada dalam PAS ni...takkan nak harapkan Paklah yang kalau expalin silap-silap; lagi tak paham org...

Bukan nak hentam...lagi pun DSAI kan org yang paham agama...dalam cermah lepas keluar dr penjara dia cakap brapi tapi hasilnya kini belum jelas pun lagi walau pun PR dapat menyeimbangi politik Malaysia...yang lebijh banyak berkokok sekarang ialah DAP..sepatutnya kesatuan dalam PR lebih kukuh antara PKR PAS dan DAP..tak tau laha apa yang DSAI explainj kat LKS. Tapi dah dia paham patut kena tenangkan LKS pasal hudud ni..banyak lagi yang lain ekonomi islam,politik dan sebagainya yang kena explain patutnya

Mungkin patut jugak PAS bagi pendirian tegas dengan apa yang berlaku sekarang..agaknya BN pun tak boleh nak buat hudud agaknya PR pun tak boleh baik PAS independent sudah...so siapa yang terasa dia masih nak kembalikan kegemilangan Islam pakat kumpul ramai-ramai kat PAS.


-----------------
kepada NYa kita kembali...


Bookmark and Share

  


  Member Information For lat-terangProfil   Hantar PM kepada lat-terang   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 08:01


eh..."khalifah" lim guan eng tolak hudud?

dah tahu dia tak banyak kefahaman tentang Islam lagi yang sampai nak julang macam dia khalifah tu Kenapa?kalau DSAI paham agama awat dia nak membuat dasar agama di malaysia sama macam dasar PBB.Zaid Ibrahim yang orang kuat IFC pun dijulang macam hero oleh pembangkang hanya lepas kena tendang dari umno.sia-sia ahli yang tarbiyah tamrin macam-macam terpaksa berketuakan dan mengangkat sokong orang yang tidak ditarbiyah.

dah tahu banyak lagi pasal Islam bukan hanya dari segi hudud saja Kenapa tak tingkatkan yang lain tu.sebelum menang di terengganu dulu,"kita akan laksanakan hudud sebelum ayam berkokok".lepas tu bila dah menang,"hudud hanya 0.001% sahaja dalam Islam".

bila letak banner "kami nak hudud bukan kuil" di titwangsa Kenapa sampai nak report polis pulak?

kalau lawan dengan umno tak habis habis ungkit umno tak buat hudud,buka kilang arak semua.bila dah menang ada kuasa pandai pula pusing kata Islam tu bukannya hudud saja.

spin jangan tak spin.

Bookmark and Share

  


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

azemi
WARGA SETIA
Menyertai: 16.01.2004
Ahli No: 6494
Posting: 681
Dari: K.pilah Somban

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 08:22


Sebenarnya imej hudud telah dirosakkan oleh kerajaan UMNO-BN sendiri..mereka memomokkan hukum tuhan ini, dengan memberikan pelbagai gambaran yang menakutkan, sehingga kaum2 lain berasa fobia mendengar perkataan HUDUD. tanggungjawab kerajaan yang berbangga dengan 'Islam Hadhari' termasuk media2 nya perlu menjelaskan dan memurnikan kembali imej hudud dimata semua org termasuk org Islam sendiri..org Islam pun fobia dengar, apatah lagi non-Islam..DS Najib Razak, tidak habis-habis mencabar PAS Kelantan melaksanakan hukum hudud, padahal ia telah tahu, dari segi teknikal perundangannya, hukum hudud dinegeri kelantan, tidak dapat dilaksanakan kerana bertentangan dengan perlembgaan..jadi, Kenapa cabaran masih dibuat?mereka masih boleh bermain kata dalam isu ini..hukum Tuhan pun boleh dipermain2kan..jadi tak peliklah, agama Islam sendiri mudah dipermainkan orang lain..

Bookmark and Share

  


  Member Information For azemiProfil   Hantar PM kepada azemi   Pergi ke azemi's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 24-12-08 09:42


Assalamualaikum,

Tiada apa yang nak diterkejutkan jika DAP juga Lim Guan Eng menolak penerapan hukum Islam. Mereka yang tidak mahu tunduk kepada hukum Islam tetapi tidak memerangi Islam dikategorikan sebagai kafir harbi hukman, bukan kafir zimmi. Kafir harbi hukman tidak boleh diperangi tetapi tidak layak dijadikan warga negara Islam. Apatah lagi bekerjasama dengan mereka.

Sayangnya tidak ramai yang mempedulikan hukum Allah ini. Mereka bersekongkol dengan parti kufur yang jelas haram kewujudannya disisi Islam. Yang lebih menyedihkan lagi, ketika DAP konsisten dengan sekularisme, Kenapa pula Dato Husam Musa yang merupakan Naib Presiden Parti Islam sanggup menggadaikan hukum dengan menyatakan

"
Naib presidennya Datuk Husam Musa berkata parti-parti dalam gabungan pembangkang telah menandatangani perjanjian pada Ogos lalu bahawa sebarang perubahan dasar perlu dibuat dengan persetujuan ketiga-tiga parti tersebut, lapor Bernama.

"PAS tidak akan mengambil langkah unilateral. Semua perkara akan diambil secara multilateral," katanya di Kota Bharu hari ini.

Dalam satu forum di sini pada Sabtu lepas, beliau berkata PAS akan tetap melaksanakan hudud tetapi pendirian itu dibantah oleh DAP.

"Pasal hudud kita bincang, kalau tidak boleh terima lagi, kita tangguhkan lagi," kata Husam.

Beliau berkata banyak perkara perlu dilakukan untuk menggubal undang-undang hudud itu seperti mengadakan rundingan dengan badan-badan peguam dan mungkin perlu diadakan pungutan suara.

sumber: Malaysiakini


Jelas seorang pemimpin tertinggi Parti Islam telah mempermainkan hukum Allah. Kenapa kalau nak terapkan hudud mesti bincang dengan parti kufur DAP, Kenapa mesti buat pungutan suara. Ini jelas bertentangan dengan nas Quran yang qath'ie

Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. (QS al-A’raf : 54).

Akibat bersekongkol dengan parti kufur, mereka telah membelakangkan hukum Allah, sampai hudud pun nak dibincangkan dan mendapatkan persetujuan kufar terlebih dahulu, masyaAllah. Ingatlah ayat Allah yang bermaksud

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang di luar kalanganmu (karena) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudaratan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya.” (TQS Ali Imran : 118)

Cukup sudahlah kita mempermainkan Islam atas nama Islam sendiri. Cukup mudah kita mengubah hukum dengan harga yang terlalu murah dengan menghalakan yang haram dan memintah redha kufar untuk Islam. Sudah banyak yang dikorbankan untuk menjaga persengkokolan dengan parti kufur. Takutlah apabila mendengar ayat Allah yang bermaksud:

. Karena itu, janganlah kalian takut kepada manusia, tetapi takutlah kepada-Ku. Janganlah kalian menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Siapa saja yang tidak memutuskan perkara menurut apa yang allah turunkan, mereka itu adalah orang-orang yang kafir. (QS al-Maidah : 44).

wuzara
http://jemaah-islam.blogspot.com

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 10:26


Pada 23-12-08 22:24 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

DAP masih bantah hudud , Puak umno pun tak pernah tunjuk minat terhadap hudud.. kira sekapal lah tu, boleh tanam kubur sama.




masalahnya DAP tak faham islam dan boleh diberi bimbingan.walaupun DAP tak faham islam tapi dia tak halang ahli2 dia datang dengar ceramah PAS


yang UMNO ni lain.dia faham islam tapi buat-buat tak faham dan tak laksanakan pula.



jadi mana satu idaman kalbu?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 10:52


Idaman kalbu teman ialah Sistem Ketamadunan Islam yang gemilang dulu tu...
Yang lain tu apa ada?
PKR?? apa ada pada PKR ni? apa yang ada?


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 24-12-08 11:16


Pada 24-12-08 10:52 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Idaman kalbu teman ialah Sistem Ketamadunan Islam yang gemilang dulu tu...
Yang lain tu apa ada?
PKR?? apa ada pada PKR ni? apa yang ada?



Betul, betul, betul!

“Ada masa kenabian di tengah-tengah kalian. Dengan kehendak Allah, ia akan tetap ada, kemudian Dia pun mencabutnya, jika Dia berkehendak untuk mencabutnya. Kemudian ada kekhalifahan berdasarkan tuntunan Nabi, maka dengan kehendak Allah, ia pun akan tetap ada, lalu Dia mencabutnya, jika Dia berkehendak untuk mencabutnya. Kemudian ada penguasa yang menggigit, maka dengan kehendak Allah, ia akan tetap ada, kemudian Dia pun mencabutnya, jika Dia berkehendak untuk mencabutnya. Kemudian ada penguasa diktator, maka dengan kehendak Allah, ia akan tetap ada, kemudian Dia pun mencabutnya, jika Dia berkehendak untuk mencabutnya. Kemudian akan ada khilafah berdasarkan tuntunan Nabi. Lalu, beliau pun diam.” (hadith riwayat Imam Ahmad (v/273))

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 11:21


Pada 24-12-08 10:52 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Idaman kalbu teman ialah Sistem Ketamadunan Islam yang gemilang dulu tu...
Yang lain tu apa ada?
PKR?? apa ada pada PKR ni? apa yang ada?





PKR?apa PKR dah buat pada anda ya?.boleh senaraikan tak? :-D :sopan:

nak tahu tanyalah DSAI sebagai ketua umumnya merangkap sebagai ketua pembangkang,bekas presiden Angkatan Belia Islam Malaysia(ABIM) dan bekas Timbalan Perdana Menteri.


p/s------>apa syarat2 nak jadi Timbalan Perdana Menteri ya?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 24-12-08 11:42


!!! QUOTE !!!

p/s------>apa syarat2 nak jadi Timbalan Perdana Menteri ya?.


Dalam Islam ketua negara disebut khalifah, amirul mukminin, imam, dan sebutan lain dengan konotasi yang sama.

Ia dibantu oleh muawwin/wazir tafwidh dan tanfiz.

Ia sama sekali berbeza dengan Perdana menteri, TPM yang berasal dari sistem kufur barat.

Jika syarat pemerintah dalam sistem Islam saya tahulah. Ia digali dari dalil syar'ie.

Tapi bab sistem kufur ni, syarat TPM dari perlembagaan Malaysia tak semestinya Islam. Orang kapir pun boleh jadi TPM. Inilah namanya demokrasi.

p/s: Rashdin setujukan LGE jadi TPM?

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 11:42


Rashdin meke tak tau ke? takkan tak tau? pandangan teman, tak ada apa-apa makna pun...

Rashdin, kenapa tak pilih PAS ke....

Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 11:49


Pada 24-12-08 11:42 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Rashdin meke tak tau ke? takkan tak tau? pandangan teman, tak ada apa-apa makna pun...

Rashdin, Kenapa tak pilih PAS ke....



saya bersama dengan PAS juga.tapi DSAI ni kan dah ada tapak yang kukuh dan diakui oleh kawan-kawan dan gurunya serta pernah memegang jawatan penting iaitu beliau pernah jadi Timbalan Perdana Menteri jadi kita perlukan dia yang mana beliau juga bekas presiden ABIM di mana pada masa beliau jadi presiden ABIM ni merupakan pertubuhan yang amat kuat.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 11:52


Pada 24-12-08 11:42 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

p/s------>apa syarat2 nak jadi Timbalan Perdana Menteri ya?.


Dalam Islam ketua negara disebut khalifah, amirul mukminin, imam, dan sebutan lain dengan konotasi yang sama.

Ia dibantu oleh muawwin/wazir tafwidh dan tanfiz.

Ia sama sekali berbeza dengan Perdana menteri, TPM yang berasal dari sistem kufur barat.

Jika syarat pemerintah dalam sistem Islam saya tahulah. Ia digali dari dalil syar'ie.

Tapi bab sistem kufur ni, syarat TPM dari perlembagaan Malaysia tak semestinya Islam. Orang kapir pun boleh jadi TPM. Inilah namanya demokrasi.

p/s: Rashdin setujukan LGE jadi TPM?



itu dari sudut khilafah tapi macam mana sistem sekarang membolehkan seseorang menjadi TPM tu maksud saya.

apa kelayakan yang diperlukan?


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 11:53


tapi demokrasi tu yang susah... suara majoriti yang penting. Setakat ini teman tengok orang yang bukan islam lebih berkuase. Macam dalam PKR, orang India dan senang cakap beragama Hindu lebih ramai. Kenapa ramai? kerana mereka tiada pilihan lain selain MIC yang menjadi musuh...
Yang tak setuju dengan MIC, masuk PKR kerana PAS dan DAP dah ada identiti dan pembawaannya...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 11:58


Syarat nak jadi TPM macam syarat yang menjadikan Najib Tun Razak secara rasminya ditauliahkan sebagai TPM

Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 12:28


hmm...kecoh jugak ek topik ni...cuma pandangan ana mengenai isu ini...semua umat islam memang nak hukum Allah HUDUD tertegak di bumi malaysia ini....tidak perlu lah kita mempertikai bagaimana Nabi menegakkan hukum Allah di bumi Arab satu masah dahulu...dan jangan lah kita samakan zaman Nabi dan zaman yang kita berada di dalamnya sekarang...zaman nabi..iman dan akidah umat islam pada masa itu terlaku kuat dan amat kuat..dan kaum kafir pada masa itu terlalu percaya dengan ketokohan nabi dan keperibadian nabi...orang kafir menganut islam pada zaman nabi dahulu tidak dipaksa..malah mereka masuk islam kerana keindahan islam dan melihat keperibadian nabi pada masa itu..

dewasa kini..islam dihentam dari berbagai-bagai arah..dunia yang sekarang ini penuh dengan fitnah dan dosa disamping iman dan akidah orang-orang islam yang semakin nipis agak menyukarkan PAS untuk melaksanakan hudud...saya sebagai ahli pas memperakui situasi ini...islam dihentam oleh golongan kafir dari pelbagai arah...tetapi saya pasti..setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya...pernah kita merasa bagaimana dahulu perjuangan sahabat-sahabat nabi untuk memiliki islam di jiwanga..bermacam-macam dugaan dan halangan yang mencabar terpaksa mereka lalui...dan sekarang ini halanga-halangan itu terjadi kembali cuma ia berbeza dari perjuangan2 sahabat nabi dahulu...

ingatlah..dahulu nabi berdakwah 25 tahun (betulkan jika silap) untuk menyebarkan islam dan seterusnya meletakkan islam di tingkat yang tinggi (itu nabi sendiri yang berdakwah)..25 tahun bukan satu jangka masa yang lama...Pas memerintah perak..kedah...tak sampai pun 1 tahun dah ada orang bising2 pas tak boleh laksanakan HUDUD...apa ingat perjuangan untuk menegak kan islam ini adalah satu perkara yang mudah seperti apa yang sahabat-sahabat posting dalam topik ini???kalau semudah macam tu...pasti islam sekarang sudah menguasai dunia...tapi hakikatnya perjuangan menegakkan syarir Allah ni amat payah..lebih-lebih lagi di zaman fitnah berleluasa ini...

apa yang ana pasti...PAS ada jalannya dan caranya..samaada ingin keluar dari pakatan rakyat ataupun memberi penerangan kepada bukan orang islam ana tak pasti...apa yang pasti PAS komited dalam menegakkan Hukum Allah...Cuma yang penting kita harus berdoa dan berusaha...bukan bertikam lidah nak cakap siapa yang salah...Saya penganut agama islam..sahabat-sahabat sekalian juga penganut agama islam...tuan tanya diri tuan masing-masing apakah diri tuan-tuan semua berjuang utuk menegakkan hudud di malaysia??..mengapa dipersoalhan segelintir golongan yang ingin menegakkan HUDUD ini???
Doa Nabi musa pun dimakbulkan selepas 50 tahun..inikan manusia yang nipisnya iman seperti kita...

wassalam..

Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 24-12-08 12:59


Pada 24-12-08 11:52 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

itu dari sudut khilafah tapi macam mana sistem sekarang membolehkan seseorang menjadi TPM tu maksud saya.

apa kelayakan yang diperlukan?



Sistem sekarang sistem sekular, Kenapa sistem taghut ini yang kita nak perjuangkan. Atau adakah kita nak memperjuangkan Islam atas minhaj taghut fasluddin anil hayah?

Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya. S. An-Nisa : 60)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

lat-terang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.03.2008
Ahli No: 32894
Posting: 156
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 24-12-08 13:51


Pada 24-12-08 10:26 , Rashdin posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-12-08 22:24 , samudra posting:

!!! QUOTE !!!

DAP masih bantah hudud , Puak umno pun tak pernah tunjuk minat terhadap hudud.. kira sekapal lah tu, boleh tanam kubur sama.




masalahnya DAP tak faham islam dan boleh diberi bimbingan.walaupun DAP tak faham islam tapi dia tak halang ahli2 dia datang dengar ceramah PAS


yang UMNO ni lain.dia faham islam tapi buat-buat tak faham dan tak laksanakan pula.



jadi mana satu idaman kalbu?.



Ambe agak kurang setuju saudara rashdin...tak semestinya umat Islam paham jugak dengan Islam...ada jugak umat Islam sendiri yang buta tak tahu tentang Islam..pasai islamnya secara taklid..ikutan zaman berzaman dr nenek moyang...ambe pun ada juga ikut bagi sokongan pada PAS...tapi sebelum ini dengan UMNO ia memang nampak betul nak jadikan hudud kenyataan..(walau teknikal nya memang payah selagi tak pegang kerjaan pusat) tapi bila dengan DAP toleransinya amat menggugatkan...terlalu berlembut...

Bila ustaz Azizan ada 'sound tempek' kat DAP barulah nampak sikit gah nya PAS ni..bukan sembarangan...pasal kalau tengok senario politik negara sekarang..DAP lebih menonjol dr lain-lain parti komponen dalam PR..hatta dalam urusan kerjaan negeri Kedah pun mahu dicampuri...inilah yang ditakuti akan makan PAS balik nanti...

Dr dengar ceramah pun UMNO tak ada hak nak halang ahli pergi dengar ceramah PAS..berlambak kat terang yang buat begitu..ok saja..UMNO tu UMNO juga tapi bab ilmu mereka belasah saja..benda tu tak ada apa pun..lagi pun mungkin ianya boleh dikira strategi DAP nak tunjukkan ianya boleh berbaik dengan PAS tapi dalam masa yang sama hentam jugak PAS


-----------------
kepada NYa kita kembali...


Bookmark and Share

  


  Member Information For lat-terangProfil   Hantar PM kepada lat-terang   Quote dan BalasQuote

lat-terang
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.03.2008
Ahli No: 32894
Posting: 156
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 24-12-08 14:02


!!! QUOTE !!!

saya bersama dengan PAS juga.tapi DSAI ni kan dah ada tapak yang kukuh dan diakui oleh kawan-kawan dan gurunya serta pernah memegang jawatan penting iaitu beliau pernah jadi Timbalan Perdana Menteri jadi kita perlukan dia yang mana beliau juga bekas presiden ABIM di mana pada masa beliau jadi presiden ABIM ni merupakan pertubuhan yang amat kuat.





:lol: tapak yang kukuh tak menjamin apa yang akan diperjuangkan...jangan lupa hati manusia mudah dibolak balikkan..pagi beriman petang dah kafir..hmm kalau nak tengok balik sepatutnya lah DSAI Kenapa dia sendiri tak join PAS...pelik jugak bukan..time tu dah kena tendang dr UMNO dan dia pun memang paham agama (presiden ABIM)..satu batch dengan haji Hadi lagi..lagi lah dia boleh tarik pengaruh dan juga perjuangkan "pembersihan UMNO dr luar' pula setelah dr dalam tak berjaya..bila masuk PKR memang tak salah...tapi sekarang ni PKR pun agak kelam dengan kedudukan dasarnya...apa matlamat sebenarnya?

DAP = mempejuangkan Malaysian Malaysia
PAS = mendaulatkan sistem Islam
UMNO = memprjuangkan hak2 org Melayu

dan sebagainya...


-----------------
kepada NYa kita kembali...


Bookmark and Share

  


  Member Information For lat-terangProfil   Hantar PM kepada lat-terang   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 16:22


Pada 23-12-08 17:58 , lebai_y2k posting:

!!! QUOTE !!!

so,daripada dok bincang Kenapa DAP bantah pelaksanaan hudud,Kenapa Husam kata nak tangguh pelaksanaan hudud,baik bagi faham tentang hudud,qisas,dan takzir kepada non muslim ni supaya faham..kalau bagi hujah tentang Kenapa husam musa kata kena tangguh pun,bukannya HT nak terima...


Salam

Rasanya tak perlu nak bagi hujah, kerana mereka sudah pun nampak natijah berjuang secara tadarruj ini... Mereka sudah jelas akan perangkap yang menanti sesiapa yang berjuang menurut acuan demokrasi...

Wallahu'alam...


-----------------
Buah Cempedak di Luar Pagar,
Ambil Galah Tolong Jolokkan,
Saya Budak Baru Belajar,
Kalau SalahTolong Tunjukkan.


Bookmark and Share

  


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 16:26


Pada 23-12-08 18:46 , wafie posting:

!!! QUOTE !!!

ana tak paham lah cina kapir lim kit siang ini? bukan orang kapir pun turut kena hudud kalau hudud di jalankan.apa entah yang mereka kapir ini takutkan sangat.

macam kat tempat ana ini,ada orang kapir india dia kata hudud tak boleh,kejam,lepas itu rakan ana terangkan kat dia contoh kalau curi bukan terus potong tangan,kena tengok pada sebab,saksi,saksi pula musti bersifat adil,lagi satu bukan orang kapir pun turut kena hudud....

lepas itu kapir tu jawab ish tak boleh...zalim,kalau ikut undang-undang barat atau sedia ada tak mengapa ok.
entah apa entah...


masih ramai lagi orang kapir tak tau pasal islam sebenarnya... :berfikir:



Salam, sedikit pembetulan kepada kenyataan berikut:

bukan orang kapir pun turut kena hudud kalau hudud di jalankan....lagi satu bukan orang kapir pun turut kena hudud....

Kesemua warganegara daulah akan tertakluk di bawah hudud dan juga sistem uqubat lain sekiranya sabit kesalahan. Ini termasuklah mereka yang bukan beragama Islam.

Tiada dualisme perundangan dalam sistem Islam

Wallahu'alam...


-----------------
Buah Cempedak di Luar Pagar,
Ambil Galah Tolong Jolokkan,
Saya Budak Baru Belajar,
Kalau SalahTolong Tunjukkan.


Bookmark and Share

  


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 16:27


Pada 23-12-08 18:46 , wafie posting:

!!! QUOTE !!!

ana tak paham lah cina kapir lim kit siang ini? bukan orang kapir pun turut kena hudud kalau hudud di jalankan.apa entah yang mereka kapir ini takutkan sangat.

macam kat tempat ana ini,ada orang kapir india dia kata hudud tak boleh,kejam,lepas itu rakan ana terangkan kat dia contoh kalau curi bukan terus potong tangan,kena tengok pada sebab,saksi,saksi pula musti bersifat adil,lagi satu bukan orang kapir pun turut kena hudud....

lepas itu kapir tu jawab ish tak boleh...zalim,kalau ikut undang-undang barat atau sedia ada tak mengapa ok.
entah apa entah...


masih ramai lagi orang kapir tak tau pasal islam sebenarnya... :berfikir:



Salam, sedikit pembetulan kepada kenyataan berikut:

bukan orang kapir pun turut kena hudud kalau hudud di jalankan....lagi satu bukan orang kapir pun turut kena hudud....

Kesemua warganegara daulah akan tertakluk di bawah hudud dan juga sistem uqubat lain sekiranya sabit kesalahan. Ini termasuklah mereka yang bukan beragama Islam.

Tiada dualisme perundangan dalam sistem Islam

Wallahu'alam...


-----------------
Buah Cempedak di Luar Pagar,
Ambil Galah Tolong Jolokkan,
Saya Budak Baru Belajar,
Kalau SalahTolong Tunjukkan.


Bookmark and Share

  


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 16:32


!!! QUOTE !!!

Salam

Rasanya tak perlu nak bagi hujah, kerana mereka sudah pun nampak natijah berjuang secara tadarruj ini... Mereka sudah jelas akan perangkap yang menanti sesiapa yang berjuang menurut acuan demokrasi...

Wallahu'alam...


emmm...habis tu Kenapa ana tak nampak langsung puak-puak HT ni memperjuangkan hudud?



Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 17:53


Tak nampak bukan bererti tiada... Bahkan HT bukan sekadar perjuangkan hudud, mereka perjuangkan sistem Islam keseluruhannya, i.e. sistem khilafah... Baik dalam sistem perundangan, sistem pemerintahan, sistem pendidikan, sistem ekonomi, mahupun polisi luar negara...

Hudud merupakan sebahagian daripada sistem perundangan Islam...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 20:37


Pada 24-12-08 16:27 , ghazi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 23-12-08 18:46 , wafie posting:

!!! QUOTE !!!

ana tak paham lah cina kapir lim kit siang ini? bukan orang kapir pun turut kena hudud kalau hudud di jalankan.apa entah yang mereka kapir ini takutkan sangat.

macam kat tempat ana ini,ada orang kapir india dia kata hudud tak boleh,kejam,lepas itu rakan ana terangkan kat dia contoh kalau curi bukan terus potong tangan,kena tengok pada sebab,saksi,saksi pula musti bersifat adil,lagi satu bukan orang kapir pun turut kena hudud....

lepas itu kapir tu jawab ish tak boleh...zalim,kalau ikut undang-undang barat atau sedia ada tak mengapa ok.
entah apa entah...


masih ramai lagi orang kapir tak tau pasal islam sebenarnya... :berfikir:



Salam, sedikit pembetulan kepada kenyataan berikut:

bukan orang kapir pun turut kena hudud kalau hudud di jalankan....lagi satu bukan orang kapir pun turut kena hudud....

Kesemua warganegara daulah akan tertakluk di bawah hudud dan juga sistem uqubat lain sekiranya sabit kesalahan. Ini termasuklah mereka yang bukan beragama Islam.

Tiada dualisme perundangan dalam sistem Islam

Wallahu'alam...
:berfikir:


betul ke saudara ghazi adakah di negara arab yang menjalankan hudud pun sama juga yang kapir turut kena hudud,walaupun hukum potong tangan sekali pun.

boleh terangkan dengan terperinci .Adakah ada dalil atau riwayat yang mengatakan hudud terlaksana pada orang kapir jika sesebuah negara menjalankan hukum hudud khususnya .seperti potong tangan ,bab zina seperti rejam,atau sebatan,dan juga qisas,?


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 23:32


Pada 24-12-08 11:58 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

Syarat nak jadi TPM macam syarat yang menjadikan Najib Tun Razak secara rasminya ditauliahkan sebagai TPM



boleh tak daeng senaraikan apa kelayakan najib yang bolehkan najib jadi TPM?.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 23:38


Pada 24-12-08 14:02 , lat-terang posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

saya bersama dengan PAS juga.tapi DSAI ni kan dah ada tapak yang kukuh dan diakui oleh kawan-kawan dan gurunya serta pernah memegang jawatan penting iaitu beliau pernah jadi Timbalan Perdana Menteri jadi kita perlukan dia yang mana beliau juga bekas presiden ABIM di mana pada masa beliau jadi presiden ABIM ni merupakan pertubuhan yang amat kuat.





:lol: tapak yang kukuh tak menjamin apa yang akan diperjuangkan...jangan lupa hati manusia mudah dibolak balikkan..pagi beriman petang dah kafir..hmm kalau nak tengok balik sepatutnya lah DSAI Kenapa dia sendiri tak join PAS...pelik jugak bukan..time tu dah kena tendang dr UMNO dan dia pun memang paham agama (presiden ABIM)..satu batch dengan haji Hadi lagi..lagi lah dia boleh tarik pengaruh dan juga perjuangkan "pembersihan UMNO dr luar' pula setelah dr dalam tak berjaya..bila masuk PKR memang tak salah...tapi sekarang ni PKR pun agak kelam dengan kedudukan dasarnya...apa matlamat sebenarnya?

DAP = mempejuangkan Malaysian Malaysia
PAS = mendaulatkan sistem Islam
UMNO = memprjuangkan hak2 org Melayu

dan sebagainya...



dai pernah cakap pada ustaz DFN masa dia nak masuk UMNO katanya dia mahu bersihkan UMNO iaitu membawa islam ke dalam UMNO tapi DFN ada bagitahu DSAI yang dia takut DSAI akan dianiaya dan telahan DFN tu benar yang mana DSAI dipecat dan dipenjarakan.


jika lat terang nak tahu apa dasar PKR sila ke sini

http://www.keadilanrakyat.org/index.php/content/view/38/21/


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

ghazi
WARGA SETIA
Menyertai: 25.08.2007
Ahli No: 30809
Posting: 1549
Dari: Klang

blank   avatar


posticon Posting pada: 24-12-08 23:47


Salam, wafie... Dalam menerapkan hukum, kita tak boleh merujuk kepada sejarah ataupun amalan umat Islam pada hari ini sebagai sumbernya. Sumber syarak adalah al-Quran, as-Sunnah, ijma' Sahabat dan qiyas.

Maaf, saya tak hafal dalilnya secara terperinci, tapi tentu kita pernah dengar mengenai kisah perbicaraan seorang Yahudi vs. Ali kw berkenaan baju besi beliau yang dicuri. Kes mencuri baju besi ini dibicarakan bawah hukum apa ye? Pada zaman Nabi ada hukum lain ke selain daripada hudud bagi membicarakan kes ini?

Keduanya, dalil yang memerintahkan hukuman potong tangan (i.e. salah satu daripada hukuman had) tidak terhad kepada Muslimin sahaja. Ayat 38 surah al-Maidah itu tidak menyatakan "pencuri lelaki dan pencuri perempuan dari kalangan Muslimin"... Mari kita rujuk (boleh buka terjemahan al-Quran dan juga tafsir)...

"Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

Ketiga, kedudukan non-Muslim dalam daulah Islam adalah sebagai ahlu zimmah. Apakah definisi zimmah? “Perlindungan yang diberikan kepada mereka kerana ketundukan mereka kepada hukum-hakam Daulah (hukum Islam)”.

Keempat. Sungguhpun demikian, dalam urusan-urusan seperti keagamaan dan nikah-cerai, itu tertakluk kepada agama mereka sendiri.

Wallahu'alam... Maaf sebab jawapan tak begitu kemas kerana ini sahaja yang mampu saya kongsikan secara spontan. Ye lah, saya kan budak baru belajar...

Cumanya, dalam sistem demokrasi berparlimen, apakah non-Muslim hari ini tergolong dalam kelompok ahlu zimmah? Mereka ada bayar jizyah?

p.s. Harap baca dengan nada yang tenang. Saya tak berniat untuk menghangatkan perbincangan... Wallahu'alam...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ghaziProfil   Hantar PM kepada ghazi   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 09:27


hmm....Setakat yang ana belajar,ada pendapat mengatakan kafir juga tertakluk kepada hukum hudud,namun ada juga pendapat imam yang mengatakan yang kafir boleh memilih untuk diadili menggunakan hudud @ undang-undang lain..ni bukan pendapat ustaz biasa,tapi ni dari 4 ulama' mazhab tu,yang mana satu,ana pun tak berapa ingat,kena rujuk balik,sebab tak berada di rumah sekrang ni..kalau ada yang boleh tambah,tolong tambah ye..tak pun balik nanti ana check balik

Bookmark and Share

  


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 10:20


Pada 24-12-08 23:47 , ghazi posting:

!!! QUOTE !!!

Salam, wafie... Dalam menerapkan hukum, kita tak boleh merujuk kepada sejarah ataupun amalan umat Islam pada hari ini sebagai sumbernya. Sumber syarak adalah al-Quran, as-Sunnah, ijma' Sahabat dan qiyas.

Maaf, saya tak hafal dalilnya secara terperinci, tapi tentu kita pernah dengar mengenai kisah perbicaraan seorang Yahudi vs. Ali kw berkenaan baju besi beliau yang dicuri. Kes mencuri baju besi ini dibicarakan bawah hukum apa ye? Pada zaman Nabi ada hukum lain ke selain daripada hudud bagi membicarakan kes ini?

Keduanya, dalil yang memerintahkan hukuman potong tangan (i.e. salah satu daripada hukuman had) tidak terhad kepada Muslimin sahaja. Ayat 38 surah al-Maidah itu tidak menyatakan "pencuri lelaki dan pencuri perempuan dari kalangan Muslimin"... Mari kita rujuk (boleh buka terjemahan al-Quran dan juga tafsir)...

"Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

Ketiga, kedudukan non-Muslim dalam daulah Islam adalah sebagai ahlu zimmah. Apakah definisi zimmah? “Perlindungan yang diberikan kepada mereka kerana ketundukan mereka kepada hukum-hakam Daulah (hukum Islam)”.

Keempat. Sungguhpun demikian, dalam urusan-urusan seperti keagamaan dan nikah-cerai, itu tertakluk kepada agama mereka sendiri.

Wallahu'alam... Maaf sebab jawapan tak begitu kemas kerana ini sahaja yang mampu saya kongsikan secara spontan. Ye lah, saya kan budak baru belajar...

Cumanya, dalam sistem demokrasi berparlimen, apakah non-Muslim hari ini tergolong dalam kelompok ahlu zimmah? Mereka ada bayar jizyah?

p.s. Harap baca dengan nada yang tenang. Saya tak berniat untuk menghangatkan perbincangan... Wallahu'alam...


terima kasih saya menerimanya sebagai pendapat saudara,tetapi pada zaman sekarang ini bagaimana seperti di negara arab yang menjalankan hudud ada kah sama seperti apa yang saudara katakan pada zaman rasullullah jika ada?.seperti rejam keatas penzina muhsan atau hukum had potong tangan -ditujukan pada zaman sekarang bagi negara yang mengamalkan hudud pada zaman kini.

memang benar jika selagi non muslim taat dan patuh pada pemerintah islam(hukum islam) memang perlu di beri perlindungan.

hal ini kerana tiada paksaan di dalam islam ini,jika begitu ada benarnya kaum kapir ini takutkan hudud islam.

maaf sekadar bertanya ,ilmu saya masih cetek lagi.ada sesiapa di ukhwah yang boleh memberi penerangan tentang perlaksanaan hudud pada non muslim ini,sebagai ilmu .terima kasih


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 12:05


Comment written by Loi Bih Siang Benjamin, December 22, 2008 14:00:54
dear Pete:
u don’t understand the Chinese fear:
1. The fear of not being allowed to “drink and get drunk”
2. The fear of not being allowed to “patronize nite club and brothel”
3. THe fear of not being allowed to “gamble till the family is completely broken”
4. THe fear of not being allowed to “kiss and hug” in public
5. The fear of not being allowed to “buy porn VCD” in malaysia
6. THe fear of not being allowed to “to commit adultery”
7. The fear of not being allowed to “wear bikini and sexy clothes”
8. The fear of seeing too many handicapped in Malaysia as many arms chopped off, many legs lopped off!!!

I am a Chinese Christian and voted for PAS for many reasons:
1. I wrote to our government (not reply yet) and challenged UMNO to close down GENTING, 4D, TOTO, Magnum and horse-racing. The Unislamic government of Umno is using gambling to slurp Chinese money to fatten the “FEW”…PAS is good and wants to help Chinese by promising to “stop” gambling in Malaysia. Chinese are stupid and keep on giving $ to Umno for “gambling” opportunities in Malaysia.


2. Stop selling liquor and alchohol, go ahead and implement it lest Chinese and Indian brains get destroyed by beer, wine and liquor!!! PAS loves us by having a more stringent criteria of selling alchohol…the more u drink, the more stupid u become and the younger u dia!

3. We don’t need night club and brothel

4. It is good that we have hudud law to be first implemented on our cabinet ministers and civil servants, i have written to PAS to first implement it on civil servants, no reply yet.(chop off their hand before ours).

Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

myhoney
WARGA SETIA
Menyertai: 05.06.2008
Ahli No: 33649
Posting: 1324
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 12:41


!!! QUOTE !!!

Sistem sekarang sistem sekular, Kenapa sistem taghut ini yang kita nak perjuangkan. Atau adakah kita nak memperjuangkan Islam atas minhaj taghut fasluddin anil hayah?

Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya. S. An-Nisa : 60)


kita banyak pilihan ke untuk bekerja tumpaskan tahgut dan menangkan Islam??
sistem taghut ini memang ingin sekali kita robohkan....soalnya...bagaimana ??

kita memang berjuang untuk membawa manusia kembali berhakim kepada hukum Allah...soalnya juga ...caranya bagaimana?....adakah dengan cara menerangkan saja bahawa sistem pemerintahan Islam adalah khilafah semata ??

khilafah akan tertegak...itu janji NYA, tapi nasib ummah hari ini tak padan nak dibela dengan ucapan, tulisan dan risalah semata....

.... penting peluang kepimpinan kita ambil kerana sikap lambat dan salah perkiraan akan menyebabkan peluang kepimpinan direntap oleh mereka yang zalim....

tanggungjawab kepimpinan dan pengurusan di dalam Islam adalah sangat utama dan bukan sebarangan individu yang benar-benar mampu memikulnya.

Justeru itu memberikannya kepada seseorang yang tidak memiliki keahlian atau kelayakan adalah punca kerosakan masyarakat dan umat. Kerosakan sistem masyarakat menatijahkan kerosakan individu keseluruhannya. Nabi s.a.w. sering memberi amaran tentang kemusnahan hidup apabila amanah dikhianati.

“Apabila sesuatu urusan itu diserahkan bukan kepada ahlinya, maka nantikanlah kehancuran” - Hadith riwayat al-Bukhari

soalnya, apa kekuatan kita menolak hukum taghut hari ini tanpa langsung memanipulasikan sistem politik yang ada sekarang ?....saya sebenarnya lebih suka kita mengadakan revolusi menumpaskan pemerintah hari ini....kalau betul demokrasi langsung tak syar'i....ataupun kita gunakan saja kuasa perang jihad kita ke atas cina-cina yang makan bab*, yang minum arak yang tolak hudud dan kita ulangi kembali peristiwa ngeri 13 mei dulu ... agaknya ini baru betul dikatakan perjuangan jihad membela agama Ilahi...

kemuncak persoalan saya terutama kepada adik saya yakni wuzara dan ghazi......apakah sebenarnya strategi HT untuk menegakkan hukum Allah di malaysia jika tidak melalui saluran demokrasi ?

saya ikhlas bertanya....tanpa emosi...

Bookmark and Share

  


  Member Information For myhoneyProfil   Hantar PM kepada myhoney   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 25-12-08 13:31


Salam buat kak mahani, lama tak nampak di ukhwah ni.
Juga buat sahabat-sahabat yang lain...

Saya kira persoalan bagaimana metodologi penerapan Islam adalah satu soalan yang popular, apatah lagi apabila dikatakan demokrasi itu haram. Ia tidak pelik, kerana sememangnya kita telah dimomokkan oleh pemerintah bahawa demokrasi adalah saluran perubahan yang terbaik dan diiktiraf.

Pagi tadi saya sempat sarapan dan berbual dengan seoarang sahabat yang agak rapat. Orangnya berusia pertengahan 40an, menyokong PAS sejak kecil lagi. Dia bukan syabab HT, tetapi sekarang pemikirannya banyak dipengaruhi oleh fikrah Islam yang dibawa HT dan dalam masa yang sama sentimental valuenya dengan PAS masih tebal.

Jika sebelum ini, beberapa kali dia mencadangkan kepada saya supaya kepimpinan HT bertemu dengan kepimpinan PAS, hari ini dia mencadangkan HT beri penjelasan kepada ahli2 PAS diakar umbi tentang thariqah penegakan Daulah Islam tanpa jalan demokrasi, tetapi menuruti thariqah dakwah Rasulullah yang telah diistinbat oleh mujtahid dalam HT.

Metodhologi penegakan khilafah dengan minhaj nubuwwah! Sudah banyak kali saya kira hal ini dibicarakan, acapkali juga lihat sahabat-sahabat saya menjelaskan dan saya masih ingat banyak kali juga saya menulis tentang perkara ini. Mungkin melalui penulisan sukar untuk memberi penjelasan tuntas, barangkali melalui lisan lebih berkesan.Sampai ada orang yang merasakan aktiviti HTM hanya menyebarkan nasyrah, buat seminar, itu saja. Itu menunjukkan mereka belum faham thariqah dakwah yang ditempuh oleh HT. Tetapi Kenapa HT Indon lebih agresif dan aktif?

Apa yang saya faham, HT meniru sebijik thariqah dakwah Rasulullah. Tetapi bukan pada uslub(pendekatan) dan wasilah (peralatan/perantara)nya.

Persoalannya, kita sendiri sudah faham ke belum tentang thariqah(methodologi) thariqah dakwah Rasulullah? Bagaimana dari mula wahyu, dakwah secara kutlah, jemaah, thabun nusrah, hijrah, tertegakkanya negara Islam madinah, penerapan hukum oleh negara, dakwah dan jihad menyebarkan Islam hinggalah kewafatan Nabi. Jika kita faham, alhamdulillah maka aplikasikan dalam method dakwah kita. Jika kita sendiri masih kabur, selama ini kita berdakwah atas minhaj apa? Apa pun semoga Allah mengampuni kecuaian kita.

InsyaAllah, nanti free sambung lagi.

wuzara

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 13:40


!!! QUOTE !!!

Jika sebelum ini, beberapa kali dia mencadangkan kepada saya supaya kepimpinan HT bertemu dengan kepimpinan PAS, hari ini dia mencadangkan HT beri penjelasan kepada ahli2 PAS diakar umbi tentang thariqah penegakan Daulah Islam tanpa jalan demokrasi, tetapi menuruti thariqah dakwah Rasulullah yang telah diistinbat oleh mujtahid dalam HT.


tentang ini dari dulu lagi dalam protal ni menyuruh HT bertemu dengan PAS bagi membincangkannya...sampai sekarang tiada lagi perjumpaan..so sampai bila harus ditangguhkan...



Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

malungun
Warga Rasmi
Menyertai: 04.12.2008
Ahli No: 36186
Posting: 3
Dari: kelantan

malaysia  


posticon Posting pada: 25-12-08 14:42


Pada 25-12-08 12:41 , myhoney posting:

!!! QUOTE !!!

!!! QUOTE !!!

.apakah sebenarnya strategi HT untuk menegakkan hukum Allah di malaysia jika tidak melalui saluran demokrasi ?

saya ikhlas bertanya....tanpa emosi...



Kalau ikut cara HT , bagaimana dengan Negeri yang telah diperintah oleh pakatan rakyat terutama Pas , adakah kita kena serahkan kepada BN semata-semata kerana kita menang cara pilihanraya ? kemudian kita pakat turun kejalan-jalan berdemontrasi sambil bawa risalah semangat melaungkan seruan jihad tubuhkan khalifah islam ,silap haribulan dipanggil monyet,atau seperti di Palastine berdemo penuh semangat mengutuk Yahudi kemudian dibalas peluru didahi , esok demontrasi lagi sambil membawa keranda mayat dengan tertulis ASSyahid HT dengan melaung "dengan nyawa dan darah untuk agama Allah.kalau beginilah caranya HT memang bermazhab Pak Kadok , menang sorak kampung tergadai , bahkan lebih teruk , bersorak tak boleh nak gadai kampung habuk pun tarak .

maaf lah ye . hanya itu yang saya dapat katakan tentang Ht yang suka dan selalu meremehkan perjuangan orang lain terutamanya pas. :-D


Bookmark and Share

  


  Member Information For malungunProfil   Hantar PM kepada malungun   Pergi ke malungun's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 15:11


saya pun nak tahu juga pasal HT ni.tiap-tiap jumaat ada saja hantar SN di masjid2 dan juga post artikel di khilafah.com jika tak silap saya tapi PAS sekurang2 sudah turun terlibat dalam PRU,perkara,berdebat di parlimen,memberi tazkirah di masjid seperti TGNA pada hari jumaat,bertemu dengan masyarakat bukan islam dan etc.

yang HT ni pula tak silap saya saudara ghazi ada cakap,HT cuma diberi garis panduan saja sebagai panduan kepada ahli2nya untuk melakukan satu perkara saja iaitu bertemu dengan masyarakat bukan islam(itu pun saya belum pasti) selain dari edar SN dan post artikel.


jika begini,ditambah lagi dengan lantangnya/kerasnya HT dalam isu ni,bagaimana umat bukan islam nak dekati islam?.

Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 25-12-08 15:30


!!! QUOTE !!!

tentang ini dari dulu lagi dalam protal ni menyuruh HT bertemu dengan PAS bagi membincangkannya...sampai sekarang tiada lagi perjumpaan..so sampai bila harus ditangguhkan...


Akhi muslimin23, cuba enta tanyakan kepada kepimpinan tertinggi PAS ada tak jemputan pertemuan dengan HTM. tanya juga, apa respon mereka.

Satu lagi sampai nasihat, berhentilah memfitnah HT terroris/pengganas di tamrin2. Besar dosa memfitnah ni.

!!! QUOTE !!!

Kalau ikut cara HT , bagaimana dengan Negeri yang telah diperintah oleh pakatan rakyat terutama Pas , adakah kita kena serahkan kepada BN semata-semata kerana kita menang cara pilihanraya ? kemudian kita pakat turun kejalan-jalan berdemontrasi sambil bawa risalah semangat melaungkan seruan jihad tubuhkan khalifah islam ,silap haribulan dipanggil monyet,atau seperti di Palastine berdemo penuh semangat mengutuk Yahudi kemudian dibalas peluru didahi , esok demontrasi lagi sambil membawa keranda mayat dengan tertulis ASSyahid HT dengan melaung "dengan nyawa dan darah untuk agama Allah.kalau beginilah caranya HT memang bermazhab Pak Kadok , menang sorak kampung tergadai , bahkan lebih teruk , bersorak tak boleh nak gadai kampung habuk pun tarak


Saya tak tahu nak kata apa dengan tulisan malungun ni, nak dikata bodoh kasar pulak. Tapi hakikatnya HT dan ummat Islam taklah sebodoh apa yang digambar oleh malungun. Moga ludah Pak Kadok tak kena ke muka sendiri. Apa yang digambarkan oleh Malungun tak ada persamaan dengan apa yang dibawa oleh HT, jelas ia takwilan Malungun sendiri yang wajar dihisab diyaumil mahsyar kelak.

Nasihat saya kepada malungun, buka minda saudara. Nabi telah menunjukkan kepada kita minhaj thariqah perjuangan Islam. Apakah Islam tidak lengkap sehingga kita mengambil demokrasi sebagai minhaj perjuangan? Democracy is not the solution, but it is a poison.

Di sini saya nak mengajak sesiapa yang mendakwa minhaj perjuangan menggunakan demokrasi adalah selari dengan minhaj nubuwwah untuk berhujah dengan saya. saya bukan mencabar dengan keegoan tetapi menyahut seruan wa jadilhum billati hiya ahsan. Ini bukan ajakan yang pertama, tetapi setakat ini belum ada balasan.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 25-12-08 15:42


Sepanjang pengalaman saya berhujah tentang demokrasi ada 3 golongan orang yang menghalalkan demokrasi. Bentuk2 hujah mereka juga berbeza dan malah bertentangan.

1. Golongan yang menyatakan demokrasi selari dengan Islam, malah sebahagian dari Islam.

2. Golongan yang mengakui demokrasi itu sistem kufur, tetapi diperbolehkan menggunakannya sebagai alat sehaja.

3. Golongan yang berpandangan Islam berubah dengan zaman dan tempat. Maka pada zaman ini, demokrasi adalah sistem yang sesuai.

Kawan-kawan yang bersetuju dengan demokrasi seperti malungun,muslimin23, kak mahani,lebai_yk, dll berpandangan yang mana satu. Saya kadang-kadang nak berhujah pasal demokrasi pun kadang-kadang confuse kerana masing menerima demokrasi dengan pemahaman yang saling bertentangan.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 16:01


saya pula sedang menanti jawapan dari wuzaraa

Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

wuzaraa
WARGA SETIA
Menyertai: 20.02.2008
Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara

Johor  


posticon Posting pada: 25-12-08 16:31


Din, Islam bukan agama hentam kromo.

Dah banyak kali dinyatakan, bahawa dakwah kepada bukan Islam adalah dengan menjelaskan hukum Islam, bukan membohongi mereka, atau mengorbankan Islam dengan menyambut perayaan kufur atau sebagainya.

Sorrylah Din, walaupun saya ada tak setuju dengan PAS, saya tegur dsbnya, tetapi saya masih hormat mereka kerana mereka memperjuangkan Islam. Tetapi PKR ni jelas sekular, ahli Islam dan bukan Islam pun campur aduk. Kalau tak lebih teruk, lebih kurang saja dengan UMNO.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wuzaraaProfil   Hantar PM kepada wuzaraa   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 20:14


cuba wuzaraa tengok pada pucuk pimpinan PKR iaitu DSWA dan DSAI bagaimana mereka tubuhkan PKR dan cara mereka berbaik dengan semua bangsa

Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 20:18


Yang ni orang-orang Islam dan jugak yang bukan beragama Islam kena baca..

Artikel ni ditaip oleh seorang rakyat Malaysia berbangsa India dan bukan beragama Islam bernama vasantarao appalasamy. Aku yang membaca rasa malu bila ada orang Islam yang menentang hukum hudud sedangkan ada antara bukan Islam menyokong hukum hudud...semoga Allah memberikan cahaya keimanan kepada penulis dan juga para pembaca... Amin...

Sumber BANGSA MALAYSIA. (http://malaysiansunited.blogspot.com/2008/12/i-support-hudud-law-malaysiakini.html)

Hudud is the word often used in Islamic literature for the bounds of acceptable behaviour and the punishments for serious crimes. In Islamic law or Sharia, hudud usually refers to the class of punishments that are fixed for certain crimes that are considered to be "claims of God." They include theft, fornication, consumption of alcohol.

Hudud offenses are one of four different kinds in Islamic Penal Law:

* Qisas - meaning retaliation, and following the biblical principle of "an eye for an eye.

* "Diyya - compensation paid to the heirs of a victim. In Arabic the word means both blood money and ransom.

* hudud - fixed punishments
* Tazir - punishment, usually corporal, administered at the discretion of the judge

Hudud offenses are defined as "claims of God," and therefore the sovereign was held to have a responsibility to punish them. All other offenses were defined as "claims of servants," and responsibility for prosecution rested on the victim. This includes murder, which was treated as a private dispute between the murderer and the victim's heirs. The heirs had the right to compensation and to demand execution of the murderer, but they could also choose to forgive.

Hudud offenses include:

* Drinking alcohol
* Theft
* Highway robbery
* Illegal sexual intercourse/zina
* False accusation of zina
* Rebellion against the rule
* Apostasy includes blasphemy. (Unlike the five offenses listed above, not all jurists consider apostasy to be a hudud offense).

The punishments vary according to the status of the offender - Muslims generally receive harsher punishments than non-Muslims, free people receive harsher punishments than slaves, and in the case of zina', married people receive harsher punishments than unmarried.

In brief, the punishments include:

* Capital punishments - by sword/crucifixion (for highway robbery with homicide), by stoning (for zina' when the offenders are mature, married Muslims)
* Amputation of hands or feet (for theft and highway robbery without homicide)
* Flogging with a varying number of strokes (for drinking, zina' when the offenders are unmarried or not Muslims, and false accusations of zina')

Only eye-witness testimony and confession were admitted. For eye-witness testimony, the number of witnesses required was doubled from Islamic law's usual standard of two to four. Moreover, only the testimony of free adult Muslim males was acceptable (in non-hudud cases the testimony of women, non-Muslims and slaves could be admitted in certain circumstances).

A confession had to be repeated four times, the confessor had to be in a healthy state of mind, and he or she could retract the confession at any point before punishment. However, while these standards of proof made hudud punishments very difficult to apply in practice, an offender could still be sentenced to corporal punishment at the discretion of the judge, if he or she was found guilty but the standards of proof required for hudud punishments could not be met.

Malaysia with the rising crime in society and immoral behavior of youngsters must look forward to implement Hudud law. I think no one fear of Hudud if anyone doesn’t break the law. Those who fear on Hudud law consider as fear on truth and justice.

Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

lebai_y2k
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.09.2003
Ahli No: 3792
Posting: 176
Dari: Pokok Sena

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 21:12


Pada 25-12-08 15:42 , wuzaraa posting:

!!! QUOTE !!!

Sepanjang pengalaman saya berhujah tentang demokrasi ada 3 golongan orang yang menghalalkan demokrasi. Bentuk2 hujah mereka juga berbeza dan malah bertentangan.

1. Golongan yang menyatakan demokrasi selari dengan Islam, malah sebahagian dari Islam.

2. Golongan yang mengakui demokrasi itu sistem kufur, tetapi diperbolehkan menggunakannya sebagai alat sehaja.

3. Golongan yang berpandangan Islam berubah dengan zaman dan tempat. Maka pada zaman ini, demokrasi adalah sistem yang sesuai.

Kawan-kawan yang bersetuju dengan demokrasi seperti malungun,muslimin23, kak mahani,lebai_yk, dll berpandangan yang mana satu. Saya kadang-kadang nak berhujah pasal demokrasi pun kadang-kadang confuse kerana masing menerima demokrasi dengan pemahaman yang saling bertentangan.

huhu..nama ana pun ada..nak kena jawab ke?jawapan ana no 2....ni sekadar petikan tambahan dari harakah daily


Hudud: DAP hormati PAS,bukan Islam tidak terjejas
Mohd Khalil Abdullah
tahu | Dec 25, 08 | 5:45:26 pm MYT

KUALA LUMPUR, 25 Dis (Hrkh) -Masyarakat bukan Islam di negara ini tidak akan terjejas dengan pelaksanaan hukum hudud.

Menurut Naib Pengerusi DAP, M Kulasegaran, beliau menghormati pendirian PAS dalam pelaksanaan hukum hudud dan yakin bukan Islam di negara ini tidak akan terjejas kehidupan mereka jika ia dilaksanakan.

Mengulas situasi dan suasana pilihan raya kecil Kuala Terengganu, Kulasegaran menambah bahawa,para pengundi Cina tidak akan terpengaruh dengan isu hudud menjelang pilihan raya kecil di sana.

Menurutnya, mereka matang dan mampu melihat dengan lebih jelas permainan yang cuba dibawa oleh Barisan Nasional (BN).

"Perkara ini telah didebat banyak kali.Tiada yang baru,"katanya kepada wartawan selepas perasmian pusat khidmat masyarakat Adun Jelapang (DAP),Hee Yit Foong.

Tambahnya, dia menghormati pendirian PAS untuk melaksanakan hudud dan ia merupakan inspirasi parti tersebut.

"Ia masih memerlukan perubahan perlembagaan persekutuan,"jelasnya sambil menegaskan PAS akan sukar mendapat majoriti untuk melakukannya.

Pengundi-pengundi Cina dilaporkan membentuk 11 peratus dalam daftar pemilihan untuk pilihan raya kecil di Kuala Terengganu dan ia penting buat BN.

Kulasegaran yang juga merupakan Ahli Parlimen Ipoh Barat menegaskan,seandainya hukum hudud dilaksanakan gaya hidup masyarakat bukan Islam tidak akan mendapat kesan.

"Ia adalah pendirian PAS. Saya hormati pendirian mereka.Itu merupakan urusan mereka,"tegasnya. - mks.

p/s:ana tak nak komen sangat tentang DAP ni..


-----------------
Sesungguhnya solatku,amalku,hidup dan matiku adalah kerana ALLAH


Bookmark and Share

  


  Member Information For lebai_y2kProfil   Hantar PM kepada lebai_y2k   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 21:35


!!! QUOTE !!!

Satu lagi sampai nasihat, berhentilah memfitnah HT terroris/pengganas di tamrin2. Besar dosa memfitnah ni.


uit...ada ke saya ni cakap HT ni terroris...sila nyatakan mana satu dalam posting saya....

SEKIRANYA pihak HT beranggapan dan rasa PAS telah lari dari perjuangan menegakkan hukum Allah..sepatutnya HT pergi kepada mereka dah berbincang serta bermuzakarah...mengapa HT tunggu pas yang berjumpa dengan HT....Caranya kita kena menegur seseorang itu dan memberi nasihat kepada yang membuat salah...menggapa tunggu pas yang anda rasa bersalah berjumpa HT...kalau HT benar-benar ingin bermuzakarah dengan ikhlas...tak perlu siapa pergi kepada siapa...

p/s: Nak menyebarkan islam kita kena berdakwah kepada orang dan sesiapa sahaja sekalipun ...bukan hanya tunggu dan menunggu orang untuk didakwah...



Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimin23Profil   Hantar PM kepada muslimin23   Pergi ke muslimin23's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 21:42


Chinese voters won’t be swayed by hudud issue: DAP
By SYLVIA LOOI


IPOH: Chinese voters in Kuala Terengganu will not be swayed by the hudud issue in the upcoming by-election, DAP vice-chairman M. Kulasegaran said.

They were mature enough to see that the issue was being played up by Barisan Nasional, he claimed.

“The matter has been debated many times over. There is nothing new to it,” he said Thursday after opening the DAP service centre of Jelapang assemblyman Hee Yit Foong.

Kulasegaran said that he respected PAS for wanting to implement hudud laws, and that Islam was the party’s aspiration.

“It is still subject to amendments to the Federal Constitution,” he however added, noting that PAS would not be able to get the two-thirds majority to amend the Constitution.

It had been reported that Chinese voters, constituting 11% of the electorate in the parliamentary seat, were crucial for Barisan to maintain the seat.

Kulasegaran, who is also Ipoh Barat MP, stressed that even if the hudud laws were to be implemented, the lifestyle of non-Muslims would not be affected.

“It is the party’s (PAS) stand. I respect them for their stand. It is their business,” he added.

tahniah Kulasegaran.
sudah ada org kanan DAP yang faham tentang isu hudud. agaknya kerana berkawan dengan pemimpin-pemimpin PAS...kalau berkwan dengan UMNo sampai kiamat takkan paham pasal hudud...

Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

azemi
WARGA SETIA
Menyertai: 16.01.2004
Ahli No: 6494
Posting: 681
Dari: K.pilah Somban

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 21:44


DAP bantah tak pelik lah, sebab mereka bukan Islam..masalahnya orang Islam sendiri (UMNO.hahaha) yang membantah hukum Islam ini,hehehehe..pelik-pelik..

muslimin23, saya bersetuju dengan pandangan awak..HT perlu menegur PAS secara bersemuka jika PAS telah lari jauh daripada perjuangan menegakkan hukum Allah..HT perlu muncul di arus media dan politik semasa supaya rakyat Malaysia khususnya orang Islam di Malaysia dapat menilai gagasan yang anda bawa..saya bercakap secara jujur, bahawa memang persepsi masyarakat mendakwa bahawa HT adalah terroris (tidak saya), kerana HT tidak membawa idea dan gagasannya ke tengah realiti masyarakat..saya yakin, bahawa jika HT memberi tumpuan untuk menengahkan gagasannya, pasti suatu yang baik dapat dimanfaatkan..

p/s: saya musykil, adakah HT merupakan pertubuhan yang sah berdaftar di Malaysia?maaf sekadar bertanya kerana saya benar-benar tidak tahu..

Bookmark and Share

  


  Member Information For azemiProfil   Hantar PM kepada azemi   Pergi ke azemi's Website   Quote dan BalasQuote

Rashdin
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 31.03.2004
Ahli No: 8143
Posting: 7868
Dari: dekat pada PC

uk   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 21:48


Pada 25-12-08 21:44 , azemi posting:

!!! QUOTE !!!

DAP bantah tak pelik lah, sebab mereka bukan Islam..masalahnya orang Islam sendiri (UMNO.hahaha) yang membantah hukum Islam ini,hehehehe..pelik-pelik..

muslimin23, saya bersetuju dengan pandangan awak..HT perlu menegur PAS secara bersemuka jika PAS telah lari jauh daripada perjuangan menegakkan hukum Allah..HT perlu muncul di arus media dan politik semasa supaya rakyat Malaysia khususnya orang Islam di Malaysia dapat menilai gagasan yang anda bawa..saya bercakap secara jujur, bahawa memang persepsi masyarakat mendakwa bahawa HT adalah terroris (tidak saya), kerana HT tidak membawa idea dan gagasannya ke tengah realiti masyarakat..saya yakin, bahawa jika HT memberi tumpuan untuk menengahkan gagasannya, pasti suatu yang baik dapat dimanfaatkan..

p/s: saya musykil, adakah HT merupakan pertubuhan yang sah berdaftar di Malaysia?maaf sekadar bertanya kerana saya benar-benar tidak tahu..



UMNO kan memperkenalkan islam versi seperti ini


.


-----------------
"It is better to dia for something than live for nothing" - Abraham Lincoln


Bookmark and Share

  


  Member Information For RashdinProfil   Hantar PM kepada Rashdin   Quote dan BalasQuote

muslimin23
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 678
Posting: 3083
Dari: ~senawang ~ dublin ~ kl~

iran   avatar


posticon Posting pada: 25-12-08 22:05


!!! QUOTE !!!

Kawan-kawan yang bersetuju dengan demokrasi seperti malungun,muslimin23, kak mahani,lebai_yk, dll berpandangan yang mana satu. Saya kadang-kadang nak berhujah pasal demokrasi pun kadang-kadang confuse kerana masing menerima demokrasi dengan pemahaman yang saling bertentangan


eh...name ana pun ada..kena jugak jawab ni... :kelip: :kelip: :kelip: .... maaf saya katakan dari mana posting saya yang mengatakan saya sokong demokrasi...cuba wuzara lihat balik dan perlihatkan dimana satu posting saya tu...saya nyatakan dari dulu sampai sekarang..orang islam yang mana tak mahu kepada pemerintahan islam....saya percaya..semua orang islam yang berakal dan beriman mahu hukum Allah tertegak di muka bumi ini...persoalannya adalah....bagaimana kita merampas sesebuah yang sekular ini dari pemerintahan yang zalim...apakah caranya???
negara ini mengamalkan sistem demokrasi..dan untuk merampas kembali negara sekular ini..di malaysia tak lain dan tak bukan melalui pilihanraya...ana tak nampak lagi cara lain yang ada di malaysia ni...tentera juga tidak boleh membuat rampasan kuasa (di malaysia)....bukan ana nak mempertikaikah had