|
Login
|
|
|
|
Mutiara Kata
|
|
|
|
Yang dihina semakin mulia. Yang menghina semakin terhina. Selalunya begitu.
-- Kang
|
|
|
Menu Utama
|
|
|
|
Keahlian Ukhwah.com
|
|
|
|
Sedang Online
|
|
|
|
Sedang Online:
Tetamu: 193
Ahli: 0
Jumlah: 193
|
|
|
Yang Masuk Ke Sini
|
|
|
|
Bincang Agama Topik: ADAKAH ALKOHOL ITU NAJIS
Carian Forum
Oleh |
ADAKAH ALKOHOL ITU NAJIS |
saidatul_hawa
Warga 2 Bintang Menyertai: 28.05.2003 Ahli No: 875
Posting: 55
Dari: kedah
|
Posting pada: 29-11-08 01:49
,ana nak tanya antum,alkohol tu dkira pula isu memakai perfume beralkohol dalam solat,adakah boleh @tak,ana minta tolong penjelasn dr antum yang lebih arif mengenai hal ini.ada pendapat mengatakn tak boleh pakai ketika solat,mngapa?ada juga yang mengatakan boleh,macam mana tu???
|
azzak
WARGA SETIA Menyertai: 12.09.2007 Ahli No: 31036
Posting: 491
Dari: klang, selangor
|
Posting pada: 29-11-08 02:04
Adakah Khamar (Arak) Itu Najis? http://fiqh-sunnah.blogspot.comPara ulama berbeza pendapat berkaitan hukum sama ada najis atau tidaknya khamar (arak), Pendapat yang pertama menyatakan bahawa khamar itu adalah najis. Ini adalah merupakan pendapat jumhur ulama, di antaranya adalah imam mazhab yang empat, dan pendapat ini dipilih oleh sheikhul Islam Ibnu Taimiyah. Hujah mereka adalah firman Allah s.w.t.: “Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.” (al-Ma’idah, 5: 90) Menurut mereka, maksud kalimah rijs di situ adalah membawa najis. Maka, dengan itu mereka menyatakan bahawa kenajisan arak itu adalah termasuk kategori najis hissiyah (najis dari sudut ain yang boleh dikesan dengan pancaindera). Pendapat kedua, khamar itu suci (tidak najis). Ini adalah pendapat Rabi’ah, al-laits, al-Muzani, dan selainnya dari kalangan salaf. Dan ini adalah pendapat yang dipilih oleh asy-Syawkani, ash-Shan’ani, Ahmad Syakir, dan al-Albani rahimahullah. Inilah pendapat yang rajih berdasarkan alasan-alasan sebagaimana yang akan dijelaskan. Pendapat yang menyatakannya sebagai suci dan tidak najis adalah berdasarkan beberapa alasan-alasan berikut, 1 – Tidak ada keterangan dalam ayat tersebut yang menunjukkan najisnya khamar. Hal itu dapat dilihat dari beberapa sudut, - kata rijs adalah musytarak. Kalimat/perkataan ini memiliki pengertian yang sangat banyak. Di antaranya adalah kotoran, suatu yang diharamkan, keburukan, siksa/azab, laknat, kufur, kejahatan, dosa, majis, dan lain-lain. (Rujuk: an-Nihayah, Ibnul Atsir, Lisanul ‘Arab dan Mukhtarus Shihah, juga kitab-kitab tafsir) - Menurut Ibnu Abbas, makna rijs adalah sukhth (dibenci). Manakala Ibnu Zaid menyatakan, rijs adalah syarr (keburukan). - Kata rijs disebutkan di dalam al-Qur’an pada beberapa tempat. Namun, tidak ada satu pun dari ayat-ayat tersebut menunjukkan bahawa rijs membawa maksud najis. “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, perjudian, berhala dan menilik nasib itu adalah perbuatan rijs (keji) termasuk amalan syaitan, maka jauhilah perbuatan-perbuatan tersebut agar kamu mendapat keberuntungan!”. (al-Maidah, 5: 90) “Begitulah Allah menimpakan rijs (siksa) kepada orang-orang yang tidak beriman”. (al-An’am, 6: 125) “Kerana sesungguhnya mereka itu adalah rijs (najis) dan tempat mereka adalah Jahanam”. (at-Taubah, 9: 95) “Maka jauhilah olehmu berhala-berhala yang rijs (najis) itu dan jauhilah perkataan-perkataan dusta”. (al-Haj, 22: 30) - Ketika khamar dalam ayat itu disebutkan bersama dengan berjudi dan mengundi nasib, maka ini merupakan indikasi (petunjuk) yang kuat yang memalingkan makna rijs kepada selain makna najis. Demikian juga dalam firman-Nya: “Maka berpalinglah dari mereka (orang-orang yang kafir/ingkar); Kerana sesungguhnya mereka itu adalah rijs (najis) dan tempat mereka adalah Jahanam”. (at-Taubah, 9: 95) Kerana ada dalil-dalil shahih yang menunjukkan bahwa tubuh orang musyrik itu tidak najis. - Ayat-ayat (dalil-dalil) yang menunjukkan pengharaman khamar tidak pun menunjukkan kenajisannya, tetapi benda yang najis sudah pasti adalah benda yang haram, dan benda yang haram belum tentu ia membawa maksud kepada najis fizikalnya. Sebagai contohnya, diharamkan memakai sutera dan emas bagi lelaki, padahal kedua-duanya benda yang suci menurut syar’i dan ijma’. - Kata rijs pada ayat tersebut diikat dengan perkataan “termasuk amalan syaitan”. Maka, ia adalah rijs amali (perbuatan yang najis), yang bererti sangat buruk, diharamkan atau dosa. Bukanlah bererti najis ‘aini, sehingga meletakkan keududukan (hukum) benda-benda yang disebutkan dalam ayat tersebut sebagai najis. 2 - Dalam hadis tersebut disebutkan, daripada Anas radhiyallahu ‘anhu, “Rasulullah memerintahkan seseorang untuk mengumumkan: “Ketahuilah sesungguhnya khamar telah diharamkan.” “Aku pun keluar rumah dan menumpahkannya sehingga mengalir di jalan-jalan kota Madinah.” (Hadis Riwayat Bukhari, 2332. Muslim, 1980) Dalam hadis yang lain, yang mengisahkan tentang seorang laki-laki yang membawa dua buah kantung air terbuat dan kulit yang di dalamnya terisi khamar. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Allah mengharamkan meminumnya dan mengharamkan menjualnya.” Maka laki-laki itu membuka penutup dua kantung itu lalu menumpahkannya hingga habis isinya.” (Hadis Riwayat Muslim, 1206) Seandainya khamar itu najis, pastilah Rasulullah memerintahkan untuk menyiramkan air pada tanah yang terkena khamar tersebut untuk mensucikannya. Sebagaimana Rasulullah memerintahkan untuk menuangkan air pada air kencing seorang Arab badui sebagaimana dalam suatu hadis. Dan tentunya, Rasulullah akan memerintahkan mereka untuk menjauhinya. Dan kalaulah khamar itu najis, tentulah Rasulullah memerintahkan pemilik dua kantung air itu untuk mencucinya. 3 - Perlulah difahami bahawa hukum asal setiap sesuatu itu adalah suci. Tidak dapat dipindahkan hukumnya kecuali dengan dalil yang sahih, dan dalam hal ini tidak ada dalil yang menunjukkan kenajisannya. Maka tetaplah ia pada hukum asalnya. Wallahu a’lam. Rujukan: Disunting semula dari Kitab Shahih Fiqh Sunnah, Abu Malik Kamal as-Sayyid Salim, Pustaka at-Tazkia, Jilid. 1. source: http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2008/06/103-adakah-khamar-arak-itu-najis.html
|
azzak
WARGA SETIA Menyertai: 12.09.2007 Ahli No: 31036
Posting: 491
Dari: klang, selangor
|
Posting pada: 29-11-08 02:05
Adakah Alkohol Najis DIkirim oleh mohd masri di Januari 27, 2008 Para pembaca yang semoga dirahmati Allah, khomr (segala sesuatu yang memabukkan) adalah haram sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Allah dan Rasul-Nya. Tapi terdapat sedikit isykal (kemusykilan) di antara kita, apakah alkohol (yang termasuk salah satu bentuk khomr) najis ataukah tidak? Apakah kita boleh menggunakan alkohol (selain untuk diminum), seperti digunakan untuk campuran minyak wangi dan ubat-ubatan atau yang lainnya? Alkohol Tidaklah Najis Sebahagian kaum muslimin berdalil tentang najisnya alkohol dari firman Allah yang ertinya, “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khomr, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah najis termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.” (Al Maa’idah: 90). Yaitu dari perkataan ‘adalah najis’. Pendapat yang benar, makna kata najis di atas bukanlah najis secara hakiki tetapi najis secara maknawi (najis pada makna di dalamnya). Dimaknakan demikian kerana judi, berhala, undian pada ayat tersebut tidaklah dikatakan najis secara hakiki. Maka alkohol (khomr) boleh disentuh (tidak najis), sebagaimana juga berhala dan lainnya. Bahkan terdapat dalil tentang sucinya alkohol dalam hadits dari sahabat Abu Sa’id Al Khudri, bahawa ketika ayat pelarangan khomr itu turun, para sahabat menumpahkan khomr-khomr mereka di jalan-jalan kota Madinah (hari. Muslim) Syaikh Al Albani rohimahulloh mengatakan, “Dalam hadits ini terdapat faedah penting yaitu isyarat tentang sucinya khomr sekalipun haram hukumnya. Sebab seandainya khomr tidak suci, tentu para sahabat tidak akan menuangkannya di jalan-jalan dan tempat lalu banyak orang, tetapi mereka akan membuangnya ke tempat yang jauh sebagaimana layaknya barang-barang najis lainnya. (Lihat Irwa’ul Gholil). Daripada kaedah fiqhiyyah dapat juga dibuktikan bahawa alkohol tidaklah najis. Sebagaimana Syaikh Ibnu Utsaimin rohimahulloh juga mengatakan, “Tidak ada dalil yang menunjukkan najisnya dzat khomr. Dan jika tidak ada dalil yang menunjukan demikian maka dzat khomr adalah suci kerana (kaedah mengatakan) asal segala sesuatu adalah suci dan tidak setiap yang haram itu najis, sebagaimana racun itu haram namun tidak najis. (Fatawa Syaikh Utsaimin, no 210). Jika telah jelas bahawa dzat alkohol tidaklah najis, maka tidaklah wajib untuk mencuci sesuatu yang terkena alkohol. Alkohol Sebagai Campuran Dalam Ubat Adapun mencampurkan sebahagian ubat dengan sedikit alkohol maka hal ini tidaklah menjadikan haramnya ubat-ubat tersebut jika campurannya sedikit, di mana tidak tampak bekasnya setelah tercampur. Hal ini merupakan pendapat para ulama. Alkohol juga begitu penting dalam bidang farmasi dan pengubatan, sebagaimana perkataan Syaikh Muhammad Rasyid Ridho rohimahulloh dalam fatawa beliau -yang dinukil oleh Syaikh Ibnu Utsaimin rohimahulloh- mengatakan, “Kesimpulannya bahawasanya alkohol adalah dzat yang suci dan mensucikan dan merupakan dzat yang sangat penting dalam bidang farmasi dan pengubatan, kedoktoran, serta pabrik-pabrik. Dan alkohol menjadi campuran dalam ubat-ubatan yang sangat banyak sekali. Pengharaman penggunaan alkohol bagi kaum muslimin (sebagai campuran ubat -pen) akan menghalangi mereka untuk menjadi ahli (pakar) pada bidang ilmu dan projek. Dan hal ini merupakan sebab terbesar keunggulan orang-orang kafir atas kaum muslimin dalam bidang kimia, farmasi, kedoktoran, pengubatan, dan industri. Dan pengharaman penggunaan alkohol boleh jadi merupakan sebab terbesar meninggalnya orang-orang yang sakit dan yang terluka atau menyebabkan lama sembuhnya penyakit mereka atau semakin parah sakit mereka.” Minyak wangi yang Mengandung Alkohol Bagaimana hukum menggunakan minyak wangi yang mengandung alkohol? Pertanyaan ini telah dijawab oleh Syaikh Al Albani rohimahulloh. Beliau mengatakan, “Minyak wangi-minyak wangi yang mengandung alkohol yang bukan minyak tidaklah najis, namun boleh jadi hukumnya adalah haram. Hukumnya haram jika peratusan alkohol pada minyak wangi-minyak wangi tersebut besar hingga menjadikan minyak wangi-minyak wangi tersebut suatu cairan yang memabukan, maka jika demikian jadilah minyak wangi tersebut memabukan (khomr) dan masuklah ia dalam keumuman hadits-hadits yang melarang dari jual beli dan pembuatan khomr. Maka tidaklah boleh bagi kaum muslimin jika demikian untuk menggunakan minyak wangi tersebut kerana jenis penggunaan apapun terhadap minyak wangi ini telah masuk dalam keumuman firman Allah, “Dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran.” (Al Maa’idah: 2). Dan sabda Nabi shollAllahu ‘alaihi wa sallam, “Allah melaknat khomr pada sepuluh perkara, peminumnya, penuangnya, yang meminta untuk dituangkan, yang membawanya, yang dibawakan untuknya, yang menjualnya, yang membelinya.” (Al-Hadits). Oleh kerananya kami menasihati untuk menjauhi perdagangan minyak wangi-minyak wangi yang mengandung alkohol terlebih lagi jika tertulis dalam labelnya bahawa kandungan alkoholnya 60% atau 70 %, maknanya yaitu memungkinkan untuk mengubah minyak wangi tersebut menjadi minuman yang memabukan walaupun tidak najis secara dzatnya.” (Fatawa Al-Madinah Al-Munawwaroh no. 23). *** Sumber: Buletin At-Tauhid Tingkat pembahasan: Dasar Penulis: Abu Isma’il M. Abduh Al Ambony http://muslim.or.id/ertikel/fiqh-dan-muamalah/menjawab-kerancuan-seputar-alkohol.htmlsumber: http://soaljawab.wordpress.com/2008/01/27/adakah-alkohol-najis/
|
wuzaraa
WARGA SETIA Menyertai: 20.02.2008 Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara
|
Posting pada: 29-11-08 07:42
salam... Alkohol ada banyak jenis, methanol, etanol,propanol, heksanol, buthanol dll. alkohol yang mana satu? methanol mana ada dalam liquor, mati lah kalau campur liquor. etanol adalah alkohol yang biasa terdapat dalam liquor, ia murah kerana boleh dihasilkan melalui penapaian. Ia juga terdapat dalam durian. jadi bagaimana ye. Bagaimana pula hukum etanoat yang terhasil dari etanol? Majlis Fatwa Kebangsaan berpandangan alkohol yang terhasil dari tumbuhan adalah halal manakala yang dihasilkan dari haiwan adalah haram. bagaimana pandangan anda?
|
wuzaraa
WARGA SETIA Menyertai: 20.02.2008 Ahli No: 32664
Posting: 1829
Dari: Asia Tenggara
|
Posting pada: 29-11-08 08:27
Dalam istinbath hukum, tahqiqul manath(kajian realiti) adalah sangat penting. Kesilapan dalam tahqiqul manath ibarat kesilapan doktor mengdiagnosa penyakit. sayangnya, kesan dari sistem sekular hari ini jarang sekali ulama' yang memahami sains dan jarang sekali teknokrat yang faqih fiddin. salah satunya dalam masalah alkohol ini.Generalisasi alkohol jelas menunjukkan ketidakfahaman ulama' yang mengeluarkan fatwa dalam hal ini.
|
sasuke-kun
WARGA SETIA Menyertai: 21.09.2004 Ahli No: 11297
Posting: 525
Dari: klate-jepun
|
Posting pada: 29-11-08 11:26
kadang-kadang konfius juga masa nak sembahyang ana pakai perfume... kadang-kadang tak anyway thanks for da info
|
nur_awatif174
Warga 2 Bintang Menyertai: 10.03.2008 Ahli No: 32840
Posting: 62
Dari: bangi,selangor
|
Posting pada: 29-11-08 11:41
bagus info ini... perkara yang menjadi keraguan itu sebaiknya kita tingglkn...lebih baik...pakai lah perfume yang tak ada alkohol...kan senang...
|
qhal
Warga 5 Bintang Menyertai: 23.09.2004 Ahli No: 11344
Posting: 385
Dari: (((Selangor)))
|
Posting pada: 29-11-08 12:59
kalau tak silap ana...alkohol boleh terhasel dari 2 cara yang berbeza.. 1 dari cara penapaian tumbuhan 2 dari prosess penyaringan petrolieum kira kebnayakan dari produk2 minyak wangi yang dijual di pasaran sekarang dipercayai mggunakan alkohol dari cara no 2....sebab mgken juga alkohol dari cara no 1 agak mahal dari segi penyediaanya.. itu dari segi theory nya lah...mgken kena tanya dengan sesiapa yang lebh pakar dalam hal ini....
|
nur_awatif174
Warga 2 Bintang Menyertai: 10.03.2008 Ahli No: 32840
Posting: 62
Dari: bangi,selangor
|
Posting pada: 29-11-08 13:46
oooo...begitu ye....kiranya kebanyakkn perfume sekarang dibt dengan cara demikian ye....satu info yang baik...baru ni saya tahu....
|
syemarly
Menyertai: 06.08.2004 Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH
|
Posting pada: 29-11-08 16:11
rasanya dalam topik2 lama da banyak kali dibincangkan..papun tak pela...tak kisah pun..benda bermanfaat kan...papun saya berpegang pada kenyataan bahawa perfume yang dipakai sama ada dalam solat mahupun diluarnya adalah harus untuk dipakai..ia bukan najis..pensabitan haram adalah disebabkan zatnya yang memabukkan..berbalik pada isu, jika org yang pakai minyak wangi beralkohol tu mabuk tandanya haram lah...tapi pernah ke ada org macam tu? ia hanya bersabit dengan pemakanan saja...wallahua'lam..
|
fikrul_mustanir
WARGA SETIA Menyertai: 03.11.2006 Ahli No: 27196
Posting: 744
Dari: The Future Khilafah State
|
Posting pada: 29-11-08 16:49
Salam, Saya lebih condong kepada pendapat yang kedua, iaitu alkahol itu tidak najis. Sebab perkataan 'rijjs' itu adalah kata kinayah (kiasan) kepada amalan syaitan. Namun hukum memanfaatkan alkohol dari khamar adalah haram kerana ia adalah benda yang diharamkan oleh Allah SWT. Misalnya, penggunaannya sebagai kandungan dalam minyak wangi. Walahu'alam.
|
sayang_semuanya
WARGA SETIA Menyertai: 23.03.2007 Ahli No: 29304
Posting: 486
Dari: Pasir Ris
|
Posting pada: 01-12-08 15:31
kalau alkohol yang di maksud kan sebagai arak, memang lah haram untuk dio pakai.. kalau alkohol untuk perubatan, yang bersihkan luka, dan alkohol yang digunakan dalam perfumes, tak salah untuk pakai dan di bawa kan kepada solat, solat tetapi sah.. sebab, mengikut kaljian saintafik, perfumes yang mengandungi alkohol, dan di spray kan ke tubuh atau baju yang kita pakai, alkohol akan hilang, dan yang melekat hanya bau nya sahaja.. sebab, tubuh kita mempunyai hawa yang panas... wallahu a'lam
|
azzak
WARGA SETIA Menyertai: 12.09.2007 Ahli No: 31036
Posting: 491
Dari: klang, selangor
|
Posting pada: 01-12-08 15:40
Pada 01-12-08 15:31 , sayang_semuanya posting:!!! QUOTE !!! kalau alkohol yang di maksud kan sebagai arak, memang lah haram untuk dio pakai..
kalau alkohol untuk perubatan, yang bersihkan luka, dan alkohol yang digunakan dalam perfumes, tak salah untuk pakai dan di bawa kan kepada solat, solat tetapi sah..
sebab, mengikut kaljian saintafik, perfumes yang mengandungi alkohol, dan di spray kan ke tubuh atau baju yang kita pakai, alkohol akan hilang, dan yang melekat hanya bau nya sahaja.. sebab, tubuh kita mempunyai hawa yang panas...
wallahu a'lam cikgu kimia saya pun pernah cakap benda yang sama, nama dia Cikgu Nazimah,...
|
Meow
Menyertai: 09.12.2004 Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam
|
Posting pada: 01-12-08 17:01
Sekadar berkongsi ilmu yang saya belajar zaman sekolah menengah dulu.. Alkohol terdiri daripada berbagai-bagai jenis iaitu Ethanol atau ethyl alkohol, Buthanol, methanol dan lain-lain lagi. 1) Setiap minuman arak mengandungi alkohol. Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak maka hukumnya tidak najis dan tidak haram diminum. ~ Perlu difahami bahawa alkohol yang terdapat di dalam arak adalah Denatured Ethanol. Denatured Ethanol mempunyai sifat memabukkan dan jika diminum ia tidak menyebabkan kematian. Dan denatured ethanol ini, yang terhasil dari proses penapaian arak hukumnya haram diminum dan ia adalah najis. Bermakna jika setitik arak tumpah ke baju kita, hukumnya najis dan tidak sah solat. Denatured ethanol juga tidak bersifat penstabil dan tidak sesuai digunakan di dalam minyak wangi.
~ Ethanol yang terhasil dari proses sulingan pula adalah dipanggil Absolute Ethanol a.k.a Pure Ethanol. Ethanol jenis ini bersifat penstabil, menyebabkan kematian jika diminum dan tidak mempunyai sifat memabukkan. Ethanol jenis ini hukumnya harus dipakai dan tidak najis. Minyak wangi menggunakan Pure Ethanol untuk menstabilkan dan mengekalkan bau minyak wangi hukumnya tidak najis dipakai.3) Minuman yang dibuat bukan untuk dijadikan arak atau bukan yang memabukkan dan tidak sama caranya dengan proses arak adalah halal diminum. 4) Alkohol yang terjadi sampingan dalam proses pembuatan makanan tidak najis dan halal dimakan. 5) Ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah dimaafkan. Kesimpulannya, 1) Alkohol yang dihukumkan haram diminum dan najis adalah Denatured Ethanol yang terdapat di dalam semua jenis arak. 2) Minyak wangi yang menggunakan alkohol adalah harus dan tidak najis untuk dipakai di dalam solat. 3) Alkohol yang terhasil dari proses pembuatan makanan (contohnya tapai) adalah tidak najis dan tidak haram dimakan. Wallahua'lam... ----------------- ~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~
|
Member Messages
|
Forum Search & Navigation
|
---|
Log in to check your private messages
|
|
|