Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 23-09-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Seekor ikan di tangan lebih berharga dari dua ekor ikan di kolam
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: mengintaisyurga
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43096

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 24
Ahli: 0
Jumlah: 24




  Yang Masuk Ke Sini
IbnuKhaldun: 15 hari yang lalu
alongmina: 19 hari yang lalu
muslimin23: 24 hari yang lalu
kasih_kekasih: 29 hari yang lalu
budakbesar: 35 hari yang lalu
azemi: 39 hari yang lalu


Kaki Jiwang Karat!!
Topik: Dilema mencari jodoh..


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Kaki Jiwang Karat!!
    »» Dilema mencari jodoh..

Please Mendaftar To Post


Oleh Dilema mencari jodoh..

Kasih_ALLAH
Warga Rasmi
Menyertai: 21.12.2004
Ahli No: 13207
Posting: 12
Dari: Perak

Perak  


posticon Posting pada: 25-11-08 00:04


Assalamualaikum

Buat teman-teman ukhwah..harap kalian dapat bagi pandangan dan nasihat kepada saya..saya berada dalam dilema mengenai akan jodoh saya..untuk pengetahuan kalian, kali ini dah lebih 5 kali saya tolak lamaran lelaki..semuanya bukan saya cari sendiri tapi atas budi baik saudara mara dan sahabat handai yang tolong carikan..saya hargai niat baik mereka semua..memang niat saya nak mencari pasangan hidup memandangkan umur saya dah mencecah 26 tahun..nak harapkan saya cari sendiri memang tak boleh lah..saya ini seorang yang pemalu walaupun bergelar guru..malu untuk bergaul dengan lelaki..setiap kali saya mengenali akan calon2 yang dikenalkan, saya selalu tidak berkenan..entah Kenapa..ada diantara mereka sudah ajak saya untuk berkahwin tetapi hati saya tetap tidak berkenan..semuanya ada kelulusan,pekerjaan yang tetap dan berjawatan tapi tetap tidak dapat menambat hati saya..bila saya menolak, keluarga dan kawan-kawan saya mengatakan saya ini terlalu memilih..saya sedar diri saya tak sesempurna mana tapi salahkah saya ingin mencari pasangan yang benar-benar dapat membimbing saya..dapat berdiri dihadapan saya nanti untuk mengimamkan solat, membetulkan bacaan al-quran saya, boleh membawa saya mendekatkan diri saya lagi kepada Allah..baru-baru ini saya telah tolak lamaran lelaki lagi. Dia merupakan adik kawan sekerja saya..Dia ada segala-galanya tapi dia tetap tak dapat tawan hati saya..walaupun dia mengerjakan solat 5 waktu tapi dia masih belum penuhi apa yang saya kehendaki..Apa patut saya lakukan??? Saya risau selepas ini tak ada siapa lagi yang sudi kenalkan lagi dengan saya atas tindakan yang saya lakukan..saya tak henti2 berdoa kepada Allah agar selepas ini saya tidak salah bertemu orang lagi..Saya benar-benar dapat bertemu dengan jodoh yang baik..pasangan yang saya impikan itu..InsyaAllah..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Kasih_ALLAHProfil   Hantar PM kepada Kasih_ALLAH   Quote dan BalasQuote

yuhada
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.10.2006
Ahli No: 26939
Posting: 130
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 25-11-08 08:07


Dengan izin ALLAH, semoga apa yang dihajati tercapai..
banyakkanlah bangun solat di malam hari dan berzikir di siang hari...
kembali pada ALLAH dan berserah padanya...

Bookmark and Share

  


  Member Information For yuhadaProfil   Hantar PM kepada yuhada   Quote dan BalasQuote

azzak
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2007
Ahli No: 31036
Posting: 491
Dari: klang, selangor

malaysia  


posticon Posting pada: 25-11-08 09:17


dah solat istikharah belum?..
apa yang berkenan di mata belum hati berkenan di hati.

apa yang berkenan di hati belum lagi baik untuk hidup & agama.

solat istikharah banyak-banyak,.. inshaALLAH keputusan yang terbaik dapat dibuat.

tak semestinya perempuan dilamar, perempuan juga boleh melamar...

itu perlunya kita merisik bakal zaujee itu dari sumber2 yang boleh dipercayai.

WALLAHU'ALAM.

Bookmark and Share

  


  Member Information For azzakProfil   Hantar PM kepada azzak   Pergi ke azzak's Website   Quote dan BalasQuote

adieq85
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.08.2008
Ahli No: 34673
Posting: 358
Dari: dari Kuantan merantau ke Bangi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 25-11-08 10:56


banyakkan berdoa mohon petunjuk..mana pilihan yang baik..doa juga untuk dapat pasangan seperti yang diimpikan..tapi tak selalunya kita akan dapat 100% seperti apa yang kita harap dan impikan...pasti ada juga kekurangan atau ciri-ciri yang kita tak harapkan..apa-apapun terima seadanya kerana dia adalah calon yang telah ALLAH tetapkan untuk kita...

Bookmark and Share

  


  Member Information For adieq85Profil   Hantar PM kepada adieq85   Quote dan BalasQuote

adeq3101
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.07.2008
Ahli No: 34183
Posting: 45
Dari: S.T.P

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 25-11-08 11:12


Soal jodoh memang sukar dan payah untuk d bicarakan, apatah lagi bila d fikirkan..pada kasih-ALLAH, kita mengalami masalah yang sama. Cuma masalah saya payah nak percaya dengan kaum adam ni..biar apa yang mereka kata dan janjikan, hati kecil saya tetap mengatakan..LELAKI, hanya pandai berkata2,semua ni mungkin kaum adam tu juga penyebabnya...

Yang d perkenalkan dah cukup untuk jadi seorang pemimpin, tapi hati berkeras tak nak, walau mengakui kekadang yang d perkenalkan tu tak dapat d nafikan baik orangnya..

saya ada tanya pendapat kawan yang ilmunya lagi tinggi...dan dia bagi pendapat, kalau kita dah buat istikharah tapi masih ragu...cuba minta parents tolong buat untuk kita...
rasa itu yang terbaik..

pada kasih-ALLAH...jangan biarkan kebimbangan itu menguasai kita..
Yakin Pada janjiNYA...

Bookmark and Share

  


  Member Information For adeq3101Profil   Hantar PM kepada adeq3101   Quote dan BalasQuote

akhdanie
Warga 1 Bintang
Menyertai: 21.07.2008
Ahli No: 34099
Posting: 28

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 25-11-08 12:05


susah nak cakap.. hanya mereka yang melaluinya sahaja yang faham situasi yang berlaku. siapa tak nak kahwin kerana itu memang fitrah semulajadi.. cuma kadang-kadang perasaan ragu2 untuk membuat keputusan membantutkan segalanya.. apapun berserah pada Allah,banyakkan doa dan istikharah.. minta pendapat dan bantuan keluarga agar kebimbangan yang menguasai diri dapat diatasi dalam membuat keputusan terbaik

Bookmark and Share

  


  Member Information For akhdanieProfil   Hantar PM kepada akhdanie   Quote dan BalasQuote

fiza8373
Warga Rasmi
Menyertai: 02.11.2007
Ahli No: 31589
Posting: 20
Dari: Aloq Setaq to Ipoh

Kedah  


posticon Posting pada: 25-11-08 12:23


urm... susah nak cakap sebab hal hati dan perasaan... tapi buatla istikarah ye, insyaAllah, ada jodoh... dapat terimala... susah jugak ek situasi macam ni... apapun semoga mendapat jodoh yang baik-baik ye :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For fiza8373Profil   Hantar PM kepada fiza8373   Pergi ke fiza8373's Website   Quote dan BalasQuote

sayang_semuanya
WARGA SETIA
Menyertai: 23.03.2007
Ahli No: 29304
Posting: 486
Dari: Pasir Ris

singapore   avatar


posticon Posting pada: 25-11-08 12:33


Solat istiharah, dan kenali pasangan itu betul-betul sebelum mengambil keputusan... peduli kan pendapat org lain... yang nak kawin anda sendiri

Bookmark and Share

  


  Member Information For sayang_semuanyaProfil   Hantar PM kepada sayang_semuanya   Quote dan BalasQuote

NurAtikah80
Warga Rasmi
Menyertai: 25.10.2008
Ahli No: 35582
Posting: 14
Dari: Selangor

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 13:50


Pada 25-11-08 00:04 , Kasih_ALLAH posting:

!!! QUOTE !!!

Assalamualaikum

Buat teman-teman ukhwah..harap kalian dapat bagi pandangan dan nasihat kepada saya..saya berada dalam dilema mengenai akan jodoh saya..untuk pengetahuan kalian, kali ini dah lebih 5 kali saya tolak lamaran lelaki..semuanya bukan saya cari sendiri tapi atas budi baik saudara mara dan sahabat handai yang tolong carikan..saya hargai niat baik mereka semua..memang niat saya nak mencari pasangan hidup memandangkan umur saya dah mencecah 26 tahun..nak harapkan saya cari sendiri memang tak boleh lah..saya ini seorang yang pemalu walaupun bergelar guru..malu untuk bergaul dengan lelaki..setiap kali saya mengenali akan calon2 yang dikenalkan, saya selalu tidak berkenan..entah Kenapa..ada diantara mereka sudah ajak saya untuk berkahwin tetapi hati saya tetap tidak berkenan..semuanya ada kelulusan,pekerjaan yang tetap dan berjawatan tapi tetap tidak dapat menambat hati saya..bila saya menolak, keluarga dan kawan-kawan saya mengatakan saya ini terlalu memilih..saya sedar diri saya tak sesempurna mana tapi salahkah saya ingin mencari pasangan yang benar-benar dapat membimbing saya..dapat berdiri dihadapan saya nanti untuk mengimamkan solat, membetulkan bacaan al-quran saya, boleh membawa saya mendekatkan diri saya lagi kepada Allah..baru-baru ini saya telah tolak lamaran lelaki lagi. Dia merupakan adik kawan sekerja saya..Dia ada segala-galanya tapi dia tetap tak dapat tawan hati saya..walaupun dia mengerjakan solat 5 waktu tapi dia masih belum penuhi apa yang saya kehendaki..Apa patut saya lakukan??? Saya risau selepas ini tak ada siapa lagi yang sudi kenalkan lagi dengan saya atas tindakan yang saya lakukan..saya tak henti2 berdoa kepada Allah agar selepas ini saya tidak salah bertemu orang lagi..Saya benar-benar dapat bertemu dengan jodoh yang baik..pasangan yang saya impikan itu..InsyaAllah..


Kasih_Allah,

Bersyukurlah dengan calon2 yang ditemukan kepada anda kerana saya dah merasa pahitnya nak menanti seseorang yang memenuhi ciri-ciri yang saya impikan, sedikit sebanyak macam ciri-ciri yang awak cari2 juga dari segi agamanya,kerjaya,kelulusan dan sebagainya...

terus terang saya cakap saya tak pernah lagi menjumpai lelaki yang ada ciri-ciri yang saya nak..awak pun tahu kan zaman sekarang ni dah susah nak cari lelaki yang macam kita nak,yang boleh jadi pemimpin yang baik dalam keluarga dan sebagainya.saya kira awak bertuah kerana lelaki2 yang diperkenalkan pada awak semua bukan calang2 kan..seeloknya awak kena fikirkan juga agak sukar untuk kita nak cari yang perfect kan..

dan saya pun dah try untuk menerima seseorang tu dalam hidup saya tahun lepas walaupun dia tak memenuhi ciri-ciri yang saya nak dan hampir nak berkhwin..tetapi, tenyata dia bukan jodoh saya sampai ke akhir hubungn saya dengan dia, saya tak sedap ht..tapi tak apalah..itu dugaan untuk saya walaupon pahit, kadang-kadang saya dah sampai tahap tak tahu nak mengadu pada siapa..sekarang cuma tengah mencuba nak dekatkan diri dengan Allah..

Kesimpulannye, saya rasa awak jangan cepat sangat menolak calon2 yang diperkenalkan pada awak, tak semestinya kita nak cari yang paling perfect untuk kita, bimbang takut tidak bertemu..hargailah merek a dan kekurangan mereka mana tahu awak dan dia nanti akan saling lengkap melengkapi antara satu sama lain..

Apa pun, banyakkan solat istikharah dan sebagainya..mohonlah pada Allah itulah yang sebaik-baiknya moga awak akan ditunjukkan jalan yang terbaik..amin..

Bookmark and Share

  


  Member Information For NurAtikah80Profil   Hantar PM kepada NurAtikah80   Quote dan BalasQuote

puteri211079
Warga Rasmi
Menyertai: 24.11.2008
Ahli No: 36050
Posting: 7

blank   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 14:49


Assalamualaikum....

Huhuhu...upernya kita mhadapi masalah yang serupa tapi tak sama..apapun sekadar igtan untuk kita semua,rasanya tu semua ujian untuk kita..betul tak?.yang penting berdoa,bertawakal:).Insya Allah...huhuhu...


yang baik dr Allah,yang lemah dr diri kita sendiri..

Bookmark and Share

  


  Member Information For puteri211079Profil   Hantar PM kepada puteri211079   Quote dan BalasQuote

Jue_Effendy
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2008
Ahli No: 35812
Posting: 760
Dari: Kota Kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 16:38


Pada 27-11-08 13:50 , NurAtikah80 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-11-08 00:04 ,

Kesimpulannye, saya rasa awak jangan cepat sangat menolak calon2 yang diperkenalkan pada awak, tak semestinya kita nak cari yang paling perfect untuk kita, bimbang takut tidak bertemu..hargailah merek a dan kekurangan mereka mana tahu awak dan dia nanti akan saling lengkap melengkapi antara satu sama lain..

Apa pun, banyakkan solat istikharah dan sebagainya..mohonlah pada Allah itulah yang sebaik-baiknya moga awak akan ditunjukkan jalan yang terbaik..amin..


betul tu, kadang-kadang apa yang kita cari tak semestinya kita dapat....kalau dah elok dari segi pegangan agama dan kerjayanya, eloklah di beri peluang.....
seperti kata NurAtikah80, hargai kekurangan mereka mana tahu awak dan dia nanti akan saling lengkap melengkapi antara satu sama lain....
kami cuma memberi pandangan dan nasihat, selebihnya terpulang dengan saudari....

mana yang baik semua dari ALLAH dan yang buruk semua dari kelemahan kita....

semoga bertemu insan yang di cari.....
:-) :-)



-----------------
bila waktu telah terhenti....
teman sejati hanyalah amal....


Bookmark and Share

  


  Member Information For Jue_EffendyProfil   Hantar PM kepada Jue_Effendy   Pergi ke Jue_Effendy's Website   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 27-11-08 16:48


Assalamualaikum
hmm...apakata pergi daftar dengan baitulmuslim JIM...atau memaner lah..saya tak tahu..huhu..

insyaAllah ada harapan nak dapat yang baik, berkerjaya dan apa lagi lah...dan anda jugak insyaAllah boleh dibawa kepada suatu dimensi yang lebih baik untuk kehidupan selepas perkahwinan..

apa saya merepek ni....?? :berfikir: aduihh..faham ke...



Bookmark and Share

  


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

nur_awatif174
Warga 2 Bintang
Menyertai: 10.03.2008
Ahli No: 32840
Posting: 62
Dari: bangi,selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 16:49


nak cari calon yang menepati ciri-ciri yang ditetapkn oleh diri sendiri memang susah...tak ada manusia yang sempurna...lelaki dan perempuan diciptakan untuk saling melengkapi...jika ada kekurangn..maka ia akan dipenuhi oleh pihak satu lagi...apapun...banyak-banyak lah berdoa pada Allah...IsyaAllah...akan bertemu jodoh jua..

Bookmark and Share

  


  Member Information For nur_awatif174Profil   Hantar PM kepada nur_awatif174   Quote dan BalasQuote

zulman

Menyertai: 22.12.2004
Ahli No: 13229
Posting: 2786
Dari: dunia ini hanya sementara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-11-08 17:04


cik kekasih Allah boleh rujuk topic ni..moga dapat gambaran bagaimana dan dimana nak cari mereka yang cik maksudkan

http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?topic=39308&forum=1&#f578153


-----------------
Permudahkan dan jangan menyukarkan,gembirakan dan jangan menyusahkan, bersepakat dan jangan berpecah belah.


Bookmark and Share

  


  Member Information For zulmanProfil   Hantar PM kepada zulman   Quote dan BalasQuote

Kasih_ALLAH
Warga Rasmi
Menyertai: 21.12.2004
Ahli No: 13207
Posting: 12
Dari: Perak

Perak  


posticon Posting pada: 27-11-08 21:07


salam..

terima kasih atas nasihat dan pandangan kalian semua..saya amat2 hargainya..

Buat NurAtikah80

Saya tak tolak mentah2 semua calon2 tersebut..Entah kenapa sepanjang perkenalan dengan mereka semua, hati saya tak gembira..saya memang cuba nak menerima tapi hati saya memang benar-benar rasa tak sedap..setelah saya lakukan isthikarah dan bertanya dengan family dan rakan-rakan, baru saya buat keputusan tu..Hati saya betul-betul lega..Tetapi kadang-kadang ada yang mempertikaikan keputusan saya dan alasan saya menolak..mula lah hati saya susah hati..
Apa pun, saya tetap akan lakukan apa yang kalian sarankan..Moga Allah pertemukan saya dengan Jodoh yang baik suatu hari nanti..InsyaAllah..doakan untuk saya erk..

Buat sayatetapsaya..

Rasa2 macam paham saja tapi bagaimana nak daftar Baitulmuslim JIM tu..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Kasih_ALLAHProfil   Hantar PM kepada Kasih_ALLAH   Quote dan BalasQuote

NurAtikah80
Warga Rasmi
Menyertai: 25.10.2008
Ahli No: 35582
Posting: 14
Dari: Selangor

Perak   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 09:08


Pada 27-11-08 21:07 , Kasih_ALLAH posting:

!!! QUOTE !!!

salam..

terima kasih atas nasihat dan pandangan kalian semua..saya amat2 hargainya..

Buat NurAtikah80

Saya tak tolak mentah2 semua calon2 tersebut..Entah Kenapa sepanjang perkenalan dengan mereka semua, hati saya tak gembira..saya memang cuba nak menerima tapi hati saya memang benar-benar rasa tak sedap..setelah saya lakukan isthikarah dan bertanya dengan family dan rakan-rakan, baru saya buat keputusan tu..Hati saya betul-betul lega..Tetapi kadang-kadang ada yang mempertikaikan keputusan saya dan alasan saya menolak..mula lah hati saya susah hati..
Apa pun, saya tetap akan lakukan apa yang kalian sarankan..Moga Allah pertemukan saya dengan Jodoh yang baik suatu hari nanti..InsyaAllah..doakan untuk saya erk..

Buat sayatetapsaya..

Rasa2 macam paham saja tapi bagaimana nak daftar Baitulmuslim JIM tu..


Kasih Allah, :bunga: :bunga:

elokla kalau begitu.....gerak hati kita kadang-kadang betul juga,macam yang saya pernah cerita kat atas..saya pun pernah rasa xsedap ht semasa berkawan dengan seseorang dulu..dan ternyata memang dia bukan jodoh saya walaupun hingga ke saat akhir saya masih cuba nak memperthnkn hubungan tu tapi ternyata kuasa Allah lebih hebat..mungkin dia nak temukan saya dengan yang lebih baik..harap-harap begitulah..insyaAllah mudah-mudahan.tolong doakan saya juga tau .. ;-)

Jue_Effendy,puteri211079....dan rakan-rakan ukhwah yang lain...memang ramai yang ada masalah macam ini zaman sekarang ini..kadang-kadang rasa putus asa juga..tapi sabar saja lah..

mm..saya pun nak tahu juga bagaimana nak daftar kat Baitulmuslim tu ek?tapi segan pula rasanya...

Bookmark and Share

  


  Member Information For NurAtikah80Profil   Hantar PM kepada NurAtikah80   Quote dan BalasQuote

akuhambaALLAH
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.11.2008
Ahli No: 35981
Posting: 163
Dari: land below the wind

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 09:23


Pada 28-11-08 09:08 , NurAtikah80 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 27-11-08 21:07 , Kasih_ALLAH posting:

!!! QUOTE !!!

salam..

Rasa2 macam paham saja tapi bagaimana nak daftar Baitulmuslim JIM tu..


Kasih Allah, :bunga: :bunga:

..saya pun pernah rasa xsedap ht semasa berkawan dengan seseorang dulu..dan ternyata memang dia bukan jodoh saya walaupun hingga ke saat akhir saya masih cuba nak memperthnkn hubungan tu tapi ternyata kuasa Allah lebih hebat..mungkin dia nak temukan saya dengan yang lebih baik..harap-harap begitulah..insyaAllah mudah-mudahan.....



perkara macam ni pun pernah berlaku kepada saya...lama juga pertahankan hubungan itu tapi benarlah bak kata NurAtikah80 kuasa ALLAH lebih hebat...mungkin nak temukan dengan yang lebih baik dan ternyata sekarang saya dah temui seseorang yang jauh lebih baik dari yang sebelumnya....jangan lekas putus asa ye kasih_ALLAH....insyaALLAH di temukan suatu hari nanti...banyakkan bersabar k...


:bunga:



Bookmark and Share

  


  Member Information For akuhambaALLAHProfil   Hantar PM kepada akuhambaALLAH   Quote dan BalasQuote

Jue_Effendy
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2008
Ahli No: 35812
Posting: 760
Dari: Kota Kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 11:45


a href="http://testi.iluvislam.com">


-----------------
bila waktu telah terhenti....
teman sejati hanyalah amal....


Bookmark and Share

  


  Member Information For Jue_EffendyProfil   Hantar PM kepada Jue_Effendy   Pergi ke Jue_Effendy's Website   Quote dan BalasQuote

NurAtikah80
Warga Rasmi
Menyertai: 25.10.2008
Ahli No: 35582
Posting: 14
Dari: Selangor

Perak   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 13:30


Pada 28-11-08 09:23 , akuhambaALLAH posting:

!!! QUOTE !!!



perkara macam ni pun pernah berlaku kepada saya...lama juga pertahankan hubungan itu tapi benarlah bak kata NurAtikah80 kuasa ALLAH lebih hebat...mungkin nak temukan dengan yang lebih baik dan ternyata sekarang saya dah temui seseorang yang jauh lebih baik dari yang sebelumnya....jangan lekas putus asa ye kasih_ALLAH....insyaALLAH di temukan suatu hari nanti...banyakkan bersabar k...


:bunga:



seronoknya dah bertemu dengan apa yang dicari2 tu..mesti tak tergambar kebahagiaannye..Alhamdulillah..
:bunga: :bunga:

tapi kan, macam mana nak elakkan dari perasaan putus asa tu..kadang-kadang ada juga rasa macam tu..hmm

:-?



Bookmark and Share

  


  Member Information For NurAtikah80Profil   Hantar PM kepada NurAtikah80   Quote dan BalasQuote

Jue_Effendy
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2008
Ahli No: 35812
Posting: 760
Dari: Kota Kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 13:38


Pada 28-11-08 13:30 , NurAtikah80 posting:

!!! QUOTE !!!



tapi kan, macam mana nak elakkan dari perasaan putus asa tu..kadang-kadang ada juga rasa macam tu..hmm

:-?


serahkan pada takdir...ALLAH yang berkuasa atas segalanya.....
maybe bukan hari ini tapi insyaALLAH esok masih ada....
perhatikan hal-hal sekeliling anda, amati....pasti anda akan mendapat satu pengajaran daripada setiap peristiwa.....dari situ anda akan lihat bahawa anda masih beruntung jika di bandingkan dengan orang lain.....ok.... :jangan: give up....


Bookmark and Share

  


  Member Information For Jue_EffendyProfil   Hantar PM kepada Jue_Effendy   Pergi ke Jue_Effendy's Website   Quote dan BalasQuote

NurAtikah80
Warga Rasmi
Menyertai: 25.10.2008
Ahli No: 35582
Posting: 14
Dari: Selangor

Perak   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 14:25


Pada 28-11-08 13:38 , Jue_Effendy posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 28-11-08 13:30 , NurAtikah80 posting:

!!! QUOTE !!!



tapi kan, macam mana nak elakkan dari perasaan putus asa tu..kadang-kadang ada juga rasa macam tu..hmm

:-?


serahkan pada takdir...ALLAH yang berkuasa atas segalanya.....
maybe bukan hari ini tapi insyaALLAH esok masih ada....
perhatikan hal-hal sekeliling anda, amati....pasti anda akan mendapat satu pengajaran daripada setiap peristiwa.....dari situ anda akan lihat bahawa anda masih beruntung jika di bandingkan dengan orang lain.....ok.... :jangan: give up....



terima kasih.. :bunga: :bunga:

insyaAllah saya cuba..cuma sebagai manusia biasa kadang-kadang semangat tu turun naik..tak stabil..

Bookmark and Share

  


  Member Information For NurAtikah80Profil   Hantar PM kepada NurAtikah80   Quote dan BalasQuote

mas_ayu
WARGA SETIA
Menyertai: 30.01.2007
Ahli No: 28444
Posting: 1063
Dari: :pAhaNG DaRuL MaKMuR:

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 15:38


Pada 28-11-08 09:23 , akuhambaALLAH posting:

!!! QUOTE !!!


perkara macam ni pun pernah berlaku kepada saya...lama juga pertahankan hubungan itu tapi benarlah bak kata NurAtikah80 kuasa ALLAH lebih hebat...mungkin nak temukan dengan yang lebih baik dan ternyata sekarang saya dah temui seseorang yang jauh lebih baik dari yang sebelumnya....jangan lekas putus asa ye kasih_ALLAH....insyaALLAH di temukan suatu hari nanti...banyakkan bersabar k...


:bunga:



assalamualaikum...

saya juga pernah mengalami perkara yang sama... 6 tahun menjalin hubungan tapi akhirnya putus macam tu saja.. mesti tertanye2 Kenapa kan? lelaki ni susah sikit... lagi susah bila mendapat tentangan dari keluarga... apa yang harus saya lakukn masa tu? saya pasrah pada ketentuan Allah.. banyakkan berdoa... minta pada Allah agar di temukan dengan yang betul-betul sayangkan kita dan boleh menjadi ketua keluarga serta membimbing kita... Alhamdulillah... berkat doa, kesabaran saya, Allah temukan jodoh buat saya... jodoh yang betul-betul boleh membimbing saya dunia akhirat berpandukan sunnah Rasulullah s.a.w. Insyaallah tahun depan kami akan di ijab kabulkan sebagai suami isteri yang sah... dan saya juga berdoa agar kasih_ALLAH bertemu jodoh yang di impikan dan kadang-kadang kita kena ingat juga, tidak semua yang kita impikan tu menjadi kenyataan... banyakkn berdoa dan istikharah ye... :bunga:


-----------------
http://aisyahumaira-masayu.blogspot.com


Bookmark and Share

  


  Member Information For mas_ayuProfil   Hantar PM kepada mas_ayu   Pergi ke mas_ayu's Website   Quote dan BalasQuote

Jue_Effendy
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2008
Ahli No: 35812
Posting: 760
Dari: Kota Kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 16:24


Pada 28-11-08 15:38 , mas_ayu posting:

!!! QUOTE !!!

Alhamdulillah... berkat doa, kesabaran saya, Allah temukan jodoh buat saya... jodoh yang betul-betul boleh membimbing saya dunia akhirat berpandukan sunnah Rasulullah s.a.w. Insyaallah tahun depan kami akan di ijab kabulkan sebagai suami isteri yang sah... dan saya juga berdoa agar kasih_ALLAH bertemu jodoh yang di impikan dan kadang-kadang kita kena ingat juga, tidak semua yang kita impikan tu menjadi kenyataan... banyakkn berdoa dan istikharah ye... :bunga:



syukur Alhamdulillah mas ayu dah ditemukan dengan imamnya....mudah-mudahan bahagia dunia akhirat....Amin...
jangan lupa invite kitaorang tau bila nak kawin nanti.... :bunga:


Bookmark and Share

  


  Member Information For Jue_EffendyProfil   Hantar PM kepada Jue_Effendy   Pergi ke Jue_Effendy's Website   Quote dan BalasQuote

mujahid007
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30830
Posting: 837
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 16:28


insya'ALLAH, jodoh enti akan tiba.....cuma mungkin sedikit masa lagi...berusaha dan berdoalah...dan ketahuilah bahawa dalam hidup ini LALAH tak sentiasa bagi apa yang kita mahu,tetapi ALLAH akan bagi apa yang kita perlukan dalam hidup kita ni.............


-----------------
Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan.Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingi


Bookmark and Share

  


  Member Information For mujahid007Profil   Hantar PM kepada mujahid007   Pergi ke mujahid007's Website   Quote dan BalasQuote

mie05
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.11.2005
Ahli No: 20348
Posting: 318
Dari: melaka

Johor   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 16:29


Pada 27-11-08 13:50 , NurAtikah80 posting:

!!! QUOTE !!!



Kasih_Allah,

Bersyukurlah dengan calon2 yang ditemukan kepada anda kerana saya dah merasa pahitnya nak menanti seseorang yang memenuhi ciri-ciri yang saya impikan, sedikit sebanyak macam ciri-ciri yang awak cari2 juga dari segi agamanya,kerjaya,kelulusan dan sebagainya...

terus terang saya cakap saya tak pernah lagi menjumpai lelaki yang ada ciri-ciri yang saya nak..awak pun tahu kan zaman sekarang ni dah susah nak cari lelaki yang macam kita nak,yang boleh jadi pemimpin yang baik dalam keluarga dan sebagainya.saya kira awak bertuah kerana lelaki2 yang diperkenalkan pada awak semua bukan calang2 kan..seeloknya awak kena fikirkan juga agak sukar untuk kita nak cari yang perfect kan..

dan saya pun dah try untuk menerima seseorang tu dalam hidup saya tahun lepas walaupun dia tak memenuhi ciri-ciri yang saya nak dan hampir nak berkhwin..tetapi, tenyata dia bukan jodoh saya sampai ke akhir hubungn saya dengan dia, saya tak sedap ht..tapi tak apalah..itu dugaan untuk saya walaupon pahit, kadang-kadang saya dah sampai tahap tak tahu nak mengadu pada siapa..sekarang cuma tengah mencuba nak dekatkan diri dengan Allah..

Kesimpulannye, saya rasa awak jangan cepat sangat menolak calon2 yang diperkenalkan pada awak, tak semestinya kita nak cari yang paling perfect untuk kita, bimbang takut tidak bertemu..hargailah merek a dan kekurangan mereka mana tahu awak dan dia nanti akan saling lengkap melengkapi antara satu sama lain..

Apa pun, banyakkan solat istikharah dan sebagainya..mohonlah pada Allah itulah yang sebaik-baiknya moga awak akan ditunjukkan jalan yang terbaik..amin..


Betul tu, jika kita hanya terus berharap akan ciri-ciri yang kita hendak, sukar nak dapat, ataupun tak dapat langsung hingga kita sedari kita telah tua untuk semua itu, jangan lah terlalu memilih, buat lah yang hampir sempurna itu menjadi lebih sempurna, semua manusia juga ada kekurangan, kita bukan nabi yang dapat jaminan masuk surga...

sekadar jika kita dapat membawa pasangan kita lebih sempurna, itu lebih baik dari yang kita nilai sempurna, bila dah kahwin segalanya harus dikongsi bersama ek


-----------------
perjuangan bermula dari dalam diri kita,
kita sendir yang menilainye..


Bookmark and Share

  


  Member Information For mie05Profil   Hantar PM kepada mie05   Quote dan BalasQuote

faiz_ins
Warga 2 Bintang
Menyertai: 03.02.2004
Ahli No: 6972
Posting: 51
Dari: sik ,kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 28-11-08 19:32


salam..
memang susah nak buat pilihan tapi apa yang terjadi ada hikmah dan ada yang lebih baik akan datang insyaalalah...
tapi perlu diingat wanita ada banyak fitnahnya.. perlu berwaspada...

BIAR ORANG KATA kepada KITA TAPI KITA JANGAN KATA kepada org..

Bookmark and Share

  


  Member Information For faiz_insProfil   Hantar PM kepada faiz_ins   Pergi ke faiz_ins's Website   Quote dan BalasQuote

missju
Warga Rasmi
Menyertai: 02.07.2008
Ahli No: 33892
Posting: 8
Dari: klang

Selangor  


posticon Posting pada: 03-12-08 13:40


salam...

biasa lah..bila umur dah meningkat,macam-macam kita fikir....insyaallah masing-masing ada jodoh..cuma masa saja berbeza...banyakkan berdoa dan solat hajat agar dipermudahkan urusan kalian...


-----------------
missjue


Bookmark and Share

  


  Member Information For missjuProfil   Hantar PM kepada missju   Pergi ke missju's Website   Quote dan BalasQuote

mohamad

Menyertai: 04.09.2006
Ahli No: 26180
Posting: 3282
Dari: Pasir Gudang Johor

yemen   avatar


posticon Posting pada: 03-12-08 13:44


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.....

Assalamualaikum....

Ana minta jasa baik semua forumer untuk tidak menquote semua sekali. kalau nak quote pun, ambil lah yang penting-penting sahaja

Harap maklum.

Bookmark and Share

  


  Member Information For mohamadProfil   Hantar PM kepada mohamad   Pergi ke mohamad's Website   Quote dan BalasQuote

ainur_armaniz
Warga 1 Bintang
Menyertai: 04.09.2006
Ahli No: 26187
Posting: 24
Dari: [email protected]

Kedah  


posticon Posting pada: 10-12-08 03:06


assalamualaikum..
rasa ragu tentang jodoh tak dinafikan memang selalu di alami terutamanya bagi wanita-wanita yang dah menghampiri 30an... pada saya, redha dengan sebarang ketetapan Allah adalah yang terbaik...

antara banyak-banyak cerita srikandi islam yang saya pernah baca, saya sangat suka dengan kisah rabiatul adawiyah... keagungan cintanya pada Allah tak ternilai sampai beliau tak sanggup nak berkongsi kasih tu dengan manusia... seluruh diri beliau hanya untuk Allah... jadi dalam isu ni, kita balik semula pada niat untuk mendirikan perkahwinan tu... dah tentu2 harapan kita semuanya untuk mencapai keberkatan dan keredhaan Allah dunia akhirat... andai kata perkahwinan tu mungkin akan menjauhkan kita daripada Allah, mungkin sebab terlalu bahagia atau pun menderita dengan pasangan, tak guna juga kan... perancangan Allah adalah yang terbaik... tak payah nak takut apa-apa selagi kita yakin Allah ada di sisi kita... semua isi dunia ni hanya sebagai pengantara untuk kita sampai pada Allah... andainya kita layak mendapat sesuatu kebaikan tu, Allah pasti akan bagi...janji Allah adalah benar... dan ingat lah, tak ada sapa yang lebih menyayangi kita lebih daripada Allah... tak kira susah macam mana pun sesuat ut di mata kasar kita, tapi sebenanya itu lah yang terbaik...

untuk miss kasih_Allah... seandainya akak yakin penolakan tu datangnya dari petunjuk Allah, tak payah peduli apa org nak cakap... jodoh akak bukan bergantung pada org sudi ke tak sudi nak carikan akak calon, tapi semua tu di tangan Allah.. selagi akak yakin pada Allah, Allah takkan sekali-kali kecewakan akak... rahmat Allah ni selalu datang dengan cara yang kita tak sgka2... yang penting never giv up! cubala bercinta dengan Allah dan sekali akak rasa kemanisannya, akak takkan kisah walau trpaksa hilang seluruh isi dunia kalau itu membolehkan Allah tetap di sisi akak... percayala... good luck dan semoga akak bertemu jodoh yang terbaik dunia akhirat... insha allah... :)


-----------------
"sesungguhnya setiap yang berlaku mempunyai sebab dan hikmahnya sama ada dalam bentuk kebaikan atau keburukan"


Bookmark and Share

  


  Member Information For ainur_armanizProfil   Hantar PM kepada ainur_armaniz   Quote dan BalasQuote

Jue_Effendy
WARGA SETIA
Menyertai: 10.11.2008
Ahli No: 35812
Posting: 760
Dari: Kota Kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 10-12-08 08:23


pernah suatu ketika, jue rasa bahawa dialah jodoh yang diciptakan Allah untuk jue....
tapi semua adalah kuasa ALLAH, semua adalah ketentuan dari ALLAH...semua adalah kehendak ALLAH.....pasti ada hikmah disebalik semuanya.....
Benarlah segalanya, ALLAH tak kekalkan hubungan kami selamanya sebab ALLAH nak tunjukkan perangai dan gayanya yang sebenar....
Wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya... :bunga:


-----------------
bila waktu telah terhenti....
teman sejati hanyalah amal....


Bookmark and Share

  


  Member Information For Jue_EffendyProfil   Hantar PM kepada Jue_Effendy   Pergi ke Jue_Effendy's Website   Quote dan BalasQuote

wafie
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15378
Posting: 517
Dari: Sabak Bernam Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-12-08 10:27


terlebih dahulu saya doakan moga cik dapat jodoh seperti yang dingini .banyakkan berdoa,solat istikharah,zikir mohon pada allah moga dibukakan hati untuk menerima jodoh yang telah datang.


p/s kalau tidak keberatan bolehkan cik berkongsi pada UC apakah ciri-ciri lain selain yang cik nyatakan yang boleh menambat hati cik seterusnya di jadikan suami. :berfikir: :berfikir:


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For wafieProfil   Hantar PM kepada wafie   Quote dan BalasQuote

muhamad_azrul86
WARGA SETIA
Menyertai: 02.08.2006
Ahli No: 25571
Posting: 611
Dari: KoTa TiNggi BaNDaR Ada SejaRaH

Johor   avatar


posticon Posting pada: 10-12-08 12:17


Ana minta jasa baik semua forumer untuk tidak menquote semua sekali. kalau nak quote pun, ambil lah yang penting-penting sahaja..
Minta Kerjasama..


Bookmark and Share

  


  Member Information For muhamad_azrul86Profil   Hantar PM kepada muhamad_azrul86   Pergi ke muhamad_azrul86's Website   Quote dan BalasQuote

amilyn
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2003
Ahli No: 3947
Posting: 822
Dari: johor

Johor  


posticon Posting pada: 23-12-08 15:59


salam
sis,tak ada manusia yang sempurna dalam hidup ini.terimalah mereka dengan seada2nya.semua org mahukan ciri-ciri lelaki yang saudari mahukan termasuklah saya.saudari judging org tanpa mengenali diri lelaki2 tersebut,setiap manusia mempunyai kelemahan dan kelebihan.so kenali merekaingin saya katakan, makcik saya selalu menolak jodoh seperti saudari kerana merasakan ada sahaja kekrgan pada lelaki2 itu yang tidak kena pada matanya terutama apabila lelaki itu kurang dari segi agama.akhirnya dia sudah berumo 35thn dan still single.saya rasakan dia telah menolak pinangan lebih daripada 15org.hanya 10% dari perkahwinan itu cinta yang lain-lain adalah tanggungjawab,perasaan cinta akan hilang apabila kita berkahwin mungkin kerana sikap suami or sebagai tapi disebabkn rasa tanggungjawab terhadap anak-anak or simpayti dan kasih sayang kita akan bertahan.fikir-fikirkan kerana usia makin lama makin meningkat.semasa muda,ramai peminat,pesaingan jugak agak hebat.nisbah lelaki dan perempuan 1:7

Bookmark and Share

  


  Member Information For amilynProfil   Hantar PM kepada amilyn   Quote dan BalasQuote

zalai
Warga 3 Bintang
Menyertai: 10.09.2005
Ahli No: 18844
Posting: 94
Dari: cairo,egypt

egypt   avatar


posticon Posting pada: 23-12-08 20:24


salam,,soal jodoh itu pilihan Allah..mungkin enti tolak lamaran lelaki tu sebab enti rasa lelaki itu tak hdir dalam hati itu..itu jugak adalah salah satu petunjuk istikharah..moga-moga Allah memudahkan sagala urusan enti dan dipertautkan hati enti dengan lelaki pilihan enti sebenar..
ameen..

Bookmark and Share

  


  Member Information For zalaiProfil   Hantar PM kepada zalai   Quote dan BalasQuote

najah_musla
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.09.2006
Ahli No: 26198
Posting: 319
Dari: Gunung Semanggol

Perak   avatar


posticon Posting pada: 28-12-08 23:35


tentang hati ni susah nak cakap....pendapat saya lah...mudah-mudahan tak menyinggung hati atau tak tersalah cakap...bagi saya,sedari mesti mahukan kesempurnaan...nak cari yang betul-betul sempurna memang terlalu sukar...yang penting terima dengan hati tenang seadanya pasangan dan bakal zauji saudari...terima kelebihan dan kelemahan yang ada...dengan kelebihan saudari dapat tampung kelemahan calon dan kelebihan calon dapat tampung kelemahan saudari...yang penting hati...banyak-banyak kan solat hajat dan solat istikharah...insyaAllah saudari akan bertemu dengan pasangan yang terbaik untuk diri dan hati saudari...jangan putus asa...minta dan berdoalah pada Allah...bukakan hati saudari untuk menerima kelemahan dan kelebihan bakal zauji saudari....semoga berjaya....


-----------------
Allah akan mengangkat darjat bagi orang2 beriman dan orang2 yang mempunyai ilmu pengetahuan...


Bookmark and Share

  


  Member Information For najah_muslaProfil   Hantar PM kepada najah_musla   Quote dan BalasQuote

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 17:20


Pada 28-12-08 23:35 , najah_musla posting:

!!! QUOTE !!!

tentang hati ni susah nak cakap....pendapat saya lah...mudah-mudahan tak menyinggung hati atau tak tersalah cakap...bagi saya,sedari mesti mahukan kesempurnaan...nak cari yang betul-betul sempurna memang terlalu sukar...yang penting terima dengan hati tenang seadanya pasangan dan bakal zauji saudari...terima kelebihan dan kelemahan yang ada...dengan kelebihan saudari dapat tampung kelemahan calon dan kelebihan calon dapat tampung kelemahan saudari...yang penting hati...banyak-banyak kan solat hajat dan solat istikharah...insyaAllah saudari akan bertemu dengan pasangan yang terbaik untuk diri dan hati saudari...jangan putus asa...minta dan berdoalah pada Allah...bukakan hati saudari untuk menerima kelemahan dan kelebihan bakal zauji saudari....semoga berjaya....



ye tu. saya sokong. yang penting, sama-sama saling belajar dan perbaiki diri dari semasa ke semasa. salaing bantu membantu. terima pasangan seadanya. pernikahan bukan tentang mencari kesempurnaan, tetapi, ianya yang membuat kita menjadi sempurna. saling lengkap melengkapi. gembira dengan anugerah yang ada sekarang.


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

kayu_Manis86
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.11.2008
Ahli No: 35876
Posting: 65
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 12-01-09 17:39


:kelip: :kelip:


-----------------
Setiap mata yang terpejam tidak bererti ia tidur,
Setiap mata yang celik tidak bermakna ia melihat..


Bookmark and Share

  


  Member Information For kayu_Manis86Profil   Hantar PM kepada kayu_Manis86   Quote dan BalasQuote

miss_zai
Warga 2 Bintang
Menyertai: 08.01.2009
Ahli No: 36672
Posting: 62
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 12-01-09 19:05


Assalamualaikum..

Situasi yang sama dihadapi oleh Zai.. bersabar lah..semua ini telah tertulis untuk kita.. cuma kita kena berusaha untuk mendapatkan apa yang kita mahu..Solat taubat dan hajat..mohon kasih dan Rahmat Allah datang pada kita ...

Kalau kita Kasih akan Allah..maka Allah akan hadirkan insan yang kasihkan Allah jua pada kita ... insya Allah...

Bukan sahaja masalah kesihatan akak kongsi dengan perawat akak..masalah jodoh juga.. dia sarankan akak..agak banyakkan zikir al-latiff setiap kali lepas solat ..mohon Allah lembutkan qada dan qadar kita ....

Ya Allah, Tuhan yang menggerakkan 7 petala langit dan 7 petala bumi. Sesungguhnya Engkau telah berlembut ke atas kejadian langit dan bumi. Engkau juga telah berlembut ke atas janin yang berada dalam perut ibunya. Sesungguhnya aku adalah hambaMu yang hina. Tiada dayaku untuk mengatasi ini semua. Justeru itu aku menghadapkan muka ku kepada Mu dengan penuh harap, agar Engkau berlembut ke atas qada' dan qadarMu kepada ku. Namun aku tetap redha di atas apa yang telah Engkau tetapkan kepada ku. Kasihani aku wahai Tuhan yang Maha Pengasih daripada segala pengasih. Amin Ya Rabbal 'Alamiin

Bait2 doa yang diberikan oleh perawat yang akak sayang dan sanjungi ... memang sedih bila dibaca pada waktu malam yang hening .. apa sahaja masalah ..mengadu lah pada Allah ..hati akan tenang ..insya Allah... akak doakan adik akan ketemu jodoh..doakan akak jugak ye.. ehehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For miss_zaiProfil   Hantar PM kepada miss_zai   Pergi ke miss_zai's Website   Quote dan BalasQuote

naim_mahmood
Warga Rasmi
Menyertai: 03.11.2003
Ahli No: 4882
Posting: 17
Dari: melaka

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 14-12-09 10:44


tak wujud kesempurnaan hanya pada seorang insan.

perkahwinanlah yang menyempurnakan seseorang insan.

persoalannya apekah yang TS mahukan ?



Bookmark and Share

  


  Member Information For naim_mahmoodProfil   Hantar PM kepada naim_mahmood   Pergi ke naim_mahmood's Website   Quote dan BalasQuote

RuMaishaaa

Menyertai: 22.05.2003
Ahli No: 749
Posting: 1276
Dari: Kg.Batu Muda, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 14-12-09 16:25


sebelum kahwin dengan selepas kahwin..banyak bezanya...

selain daripada perkongsian, kita akan belajar banyak lagi benda yang selama ini kita hanya memerhati dan memahami mengikut pandangan mata kasar kita sahaja..

tetapi selepas berkahwin kita sendiri yang MERASAINYA..

kita akan belajar bahawa ada kekurangan kita yang ditampung oleh suami. dan sebaliknya. ada juga kehendak-kehendak hati kita akan disempurnakan oleh suami dan sebaliknya.,

ianya bukan perlu dimiliki sebelum berkahwin..

jadinya, pilih pasangan dan terima pasangan seadanya. Kita mohon lah selalu pasangan itu baik segala segi dan perkahwinan kita mendapat restu dari ibubapa..insyaAllah, selamat lah kita..

jangan terlalu mengharap dengan apa yang tiada tetapi bersyukur dengan apa yang kita miliki..:)


-----------------

::KASIH SAYANG KUNCI KEAMANAN SEJAGAT::


Bookmark and Share

  


  Member Information For RuMaishaaaProfil   Hantar PM kepada RuMaishaaa   Quote dan BalasQuote

insyirah_hr
WARGA SETIA
Menyertai: 08.08.2006
Ahli No: 25700
Posting: 1249
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 15-12-09 08:31


Emmm..pandangan yang berguna buat saya...bagi saya tanyalah sapa pun pasal jodoh, mesti semua akan bagi jawapan yang sama...ingin mempunyai suami yang boleh menjadi pemimpin dan imam dalam keluarga iaitu yang boleh bawa kita ke jalan Allah...tapi kadang-kadang buat saya terfikir, masih ada lagikah?emm..memang tapi mungkin 1 dikalangan seratus...mak saya selalu pesan kalau nak cari lah yang elok-elok,jangan mudah percy kata-kata lelaki...sebenarnya ada yang merisik saya tapi saya menolak...dah lama sebenarnya keluarganya tanya tapi mak saya nak tunggu saya habis belajar dulu...jadi baru-baru ni baru mak saya suarakan...emmm...jwpnnya saya TOLAK...sebabnya org yang tanya sebenarnya sekampung dengan saya..jadi saya dan mak saya kurang berkenan lah kalau sekampung..hehe kalau jadi apa-apa susah..bukan mendoakan yang buruk2 tapi beringat...sebab yang lain kalau boleh saya nak cari yang sekufu dengan saya..memandgkan saya ada ijazah jadi kalau boleh saya nak cari lah yang berpendidikan tinggi juga...sebab yang tanya saya ni lepasan sek..kerja tetap dengan government..saya bukan nak pandang rendh tapi sebab saya memikirkan kemudian hari...saya nak sambung belajar hingga tahap yang tinggi..insyaAllah andai ada kesempatan dan rezeki serta diizinkan Allah swt...saya tak nakla lelaki tu rasa perasaan rendah diri dan lelaki kan egonya tinggi..mesti tak nak isterinya lebih tinggi dr dia(tapi tak semua lah kan)..sebab dalam islam pun suruh cari yang sekufu kan?walau macam mana pun kriteria dr segi agama tetap jadi no 1.jadi saya nak tanya pandangan sahabat ukhwah,salahkan kalau saya mempunyai keinginan dan pandangan macam macam ni?tolong bagi pandangan dan nasihat...thank you :)


-----------------
"Jadilah manusia luar biasa,gah jiwanya,kental imannya,tertib solatnya & al-Quran juadah....."


Bookmark and Share

  


  Member Information For insyirah_hrProfil   Hantar PM kepada insyirah_hr   Pergi ke insyirah_hr's Website   Quote dan BalasQuote

maududi
Warga Rasmi
Menyertai: 16.12.2009
Ahli No: 38678
Posting: 2
Dari: Kulai.

Johor   avatar


posticon Posting pada: 16-12-09 23:12


Kalau dah jodoh insya Allah tetap akan bersama sidia.. Memang betul, kalau kita ada jiwa agama, suka kepada gerakan Islam, suka kepada berbincang tentang agama, tentulah kita suka memilih orang seperti itu juga sebagai pasangan hidup kita. Saya pernah membaca surat-surat Maryam Jameelah kepada Maududi, berkenaan cintanya hati beliau kepada gerakan islam, akhirnya mereka berkahwin. Saya sarankan carilah jodoh yang sama minat dengan anda , iaitu kuat dalam gerakan Islam. Soal kufu atau tidak adalah relatif. Jika anda suka agamanya, masalah lain boleh diatasi dan mudah diatasi. Mohon pada Allah agar dipertemukan dengan orang yang baik, walau tidak sempurna, tapi boleh jadi teman hidup mencari redha Ilahi.


-----------------
Sila ziarah ke http://memorygreen1.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For maududiProfil   Hantar PM kepada maududi   Pergi ke maududi's Website   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 17-06-10 18:14


Pada 14-12-09 16:25 , RuMaishaaa posting:

!!! QUOTE !!!

sebelum kahwin dengan selepas kahwin..banyak bezanya...

selain daripada perkongsian, kita akan belajar banyak lagi benda yang selama ini kita hanya memerhati dan memahami mengikut pandangan mata kasar kita sahaja..

tetapi selepas berkahwin kita sendiri yang MERASAINYA..

kita akan belajar bahawa ada kekurangan kita yang ditampung oleh suami. dan sebaliknya. ada juga kehendak-kehendak hati kita akan disempurnakan oleh suami dan sebaliknya.,

ianya bukan perlu dimiliki sebelum berkahwin..

jadinya, pilih pasangan dan terima pasangan seadanya. Kita mohon lah selalu pasangan itu baik segala segi dan perkahwinan kita mendapat restu dari ibubapa..insyaAllah, selamat lah kita..

jangan terlalu mengharap dengan apa yang tiada tetapi bersyukur dengan apa yang kita miliki..:)



ada benar pendapat ini. Part sinar boldkan ini...kelihatan kepada orang dalam hidup sinar.. mak & ayah... sense tajam Allah beri. SubhanAllah..

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

angkabut
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18897
Posting: 251
Dari: KampungKU

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 17-06-10 20:46


jodoh..kadang-kadang kita perlu mencari dan mengerah keringat baru dapat hasilnya yang terbaik..kadang-kadang ianya datang tanpa diundang dan menjadi sinar dalam hati kita..

Bookmark and Share

  


  Member Information For angkabutProfil   Hantar PM kepada angkabut   Quote dan BalasQuote

insanbiasa85
Warga Rasmi
Menyertai: 14.06.2010
Ahli No: 39983
Posting: 3
Dari: sentul

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 17-06-10 21:10


wsalam...

alhamdulillah akak ada banyak pilihan...ya...seperti sahabat-sahabat katakan buatlah solat istikharah...dan ingatlah, sekiranya kita memerlukan seseorang yang elok agamanya, elokkan lah dulu agama kita..seperti kata-kata di bawah :

Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh. Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah… kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa. Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumahtangga dengan pasangan ‘itu’ walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu) mengenalinya.

kerana ALLAH telah berjanji : perempuan baik hanya untuk lelaki yang baik dan sebaliknya.

minta maaf sekiranya ada tersilap kata..

wasalam


-----------------
~smile always~


Bookmark and Share

  


  Member Information For insanbiasa85Profil   Hantar PM kepada insanbiasa85   Pergi ke insanbiasa85's Website   Quote dan BalasQuote

cgu_NAM
Warga Rasmi
Menyertai: 31.12.2009
Ahli No: 38890
Posting: 16
Dari: tawau

blank   avatar


posticon Posting pada: 18-06-10 09:40


saya pun dalam dilema....putus asa pun ada kekadang walaupun orang kata saya masih muda...saya berkawan sudah lama dengan A..tapi sekadar kawan bukan bercintan-cintun....tapi tiba-tiba mahu serius... katanya kalau ada jodoh nak kawin..lepas itu kata nak knalkan familynya dengan family saya..lepas itu tak jadi..lepas itu bagi harapan lagi..lepas itu tak jadi lagi...tak ada jodoh lah agaknya...orangnya agak baik pada pandangan saya..tapi mungkin pada pandangan Allah dia tidak baik untuk saya..poning-poning..sedih..kecewa..putus asa..penat sudah mengharap sesuatu yang belum pasti..walaupun matlamat saya mahu berkahwin walaupun orang lain kata saya masih muda..tapi kadang-kadang rasa macam putus asa..kan senang jadi lelaki.......bak kata kawan saya " bukan kita yang minta orang..orang yang minta kita...kalau kita minta orang senang"...jadi biarlah saya begini malas sudah fikir...penatttttttttttt....

Bookmark and Share

  


  Member Information For cgu_NAMProfil   Hantar PM kepada cgu_NAM   Pergi ke cgu_NAM's Website   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 18-06-10 14:33


Pada 17-06-10 21:10 , insanbiasa85 posting:

!!! QUOTE !!!

wsalam...


Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh. Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah… kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa. Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumahtangga dengan pasangan ‘itu’ walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu) mengenalinya.

kerana ALLAH telah berjanji : perempuan baik hanya untuk lelaki yang baik dan sebaliknya.



Bismillah

Syukran ukhkti. Suka kata-kata diatas. Point utama... JADI bukan CARI. InsyaAllah...kena jadi baik dulu ni.

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

SiNaRaBaDi
WARGA SETIA
Menyertai: 07.02.2010
Ahli No: 39229
Posting: 621

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 18-06-10 14:46


Pada 18-06-10 09:40 , cgu_NAM posting:

!!! QUOTE !!!

saya pun dalam dilema....putus asa pun ada kekadang walaupun orang kata saya masih muda...saya berkawan sudah lama dengan A..tapi sekadar kawan bukan bercintan-cintun....tapi tiba-tiba mahu serius... katanya kalau ada jodoh nak kawin..lepas itu kata nak knalkan familynya dengan family saya..lepas itu tak jadi..lepas itu bagi harapan lagi..lepas itu tak jadi lagi...tak ada jodoh lah agaknya...orangnya agak baik pada pandangan saya..tapi mungkin pada pandangan Allah dia tidak baik untuk saya..poning-poning..sedih..kecewa..putus asa..penat sudah mengharap sesuatu yang belum pasti..walaupun matlamat saya mahu berkahwin walaupun orang lain kata saya masih muda..tapi kadang-kadang rasa macam putus asa..kan senang jadi lelaki.......bak kata kawan saya " bukan kita yang minta orang..orang yang minta kita...kalau kita minta orang senang"...jadi biarlah saya begini malas sudah fikir...penatttttttttttt....


Bersabarlah ukhti... semua itu perancangan dan kehendakNYa. Berlaku dan terhalang juga atas izinNya. Setiap kedukaan mahupun kesukaran.. ada hikmahNya.

benar, pada kita itu yang terbaik..tapi pada perkiraan Allah.. sebaliknya. Samaada untuk kita perbetulkan kesilapan dan menjadi yang terbaik atau ada yang lebih baik untuk kita.

Elakkan berharap, jauhkan juga menyemai harapan. Berharap hanya kepada Pencipta kerana DIA Lebih Mengetahui hati hambaNya. Jadi laki atau perempuan sama saja rasanya... kedua-duanya atau salah satu pihak suka, jika dari pandangan Allah tidak..maka tiada juga berjalan dengan ketentuanNya.

InsyaAllah..segalanya akan terjadi bila sampai masanya. Tabah dan lalui dengan senyuman dan ketenangan ye.:-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For SiNaRaBaDiProfil   Hantar PM kepada SiNaRaBaDi   Quote dan BalasQuote

Nu_uL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.05.2010
Ahli No: 39911
Posting: 128
Dari: Kangar

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 18-06-10 14:49


Kalau topik jodoh dan cinta memang panas...apa-apa pun kembalilah kepada AL-Quran dan hadis ...

..carilah yang beragama..nescaya akan beruntunglah kedua tgnmu"-Hadis Sahih

Namun saya pasti dalam pencarian calon mesti ada yang akan mencari kecantikan fizikal dahulu,barulah agama....

namun bukan salah kita kerana itu memang fitrah manusia sukakan kecantikan...siapa tak suka benda cantik...kan..kan...

:kelip:


-----------------
Jaga Diri,Hiasi Peribadi


Bookmark and Share

  


  Member Information For Nu_uLProfil   Hantar PM kepada Nu_uL   Quote dan BalasQuote

hati_suci83
Warga 2 Bintang
Menyertai: 31.12.2008
Ahli No: 36571
Posting: 52
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 18-06-10 16:37


Buat kasih_Allah.....saya pun mengalami situasi yang sama macam saudari....kadang-kadang buntu juga...tapi saya percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya....sama-sama lah kita berdoa agar kita mendapat jodoh yang dapat membimbing kita dunia & akhirat...

Bookmark and Share

  


  Member Information For hati_suci83Profil   Hantar PM kepada hati_suci83   Quote dan BalasQuote

shimaku
WARGA SETIA
Menyertai: 11.07.2008
Ahli No: 34002
Posting: 783
Dari: ~Below Da Wind Go To KL~

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 18-06-10 20:03


sentiasa bersangka baik dengan setiap apa yang berlaku dan menerima jodoh yang telah di tentukan..tidak salah kiranya mengenal dahulu hati budi seseorang itu sebelum menolaknya kan... (Hanya sekadar pendapat)


-----------------
** Keep your friends close,
    And your enemies closer**


Bookmark and Share

  


  Member Information For shimakuProfil   Hantar PM kepada shimaku   Pergi ke shimaku's Website   Quote dan BalasQuote

Nu_uL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.05.2010
Ahli No: 39911
Posting: 128
Dari: Kangar

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 19-06-10 12:33


Pada 18-06-10 20:03 , shimaku posting:

!!! QUOTE !!!

sentiasa bersangka baik dengan setiap apa yang berlaku dan menerima jodoh yang telah di tentukan..tidak salah kiranya mengenal dahulu hati budi seseorang itu sebelum menolaknya kan... (Hanya sekadar pendapat)



agree with you shimaku...


-----------------
Jaga Diri,Hiasi Peribadi


Bookmark and Share

  


  Member Information For Nu_uLProfil   Hantar PM kepada Nu_uL   Quote dan BalasQuote

cipoi
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.05.2006
Ahli No: 24504
Posting: 242
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-06-10 15:36


waa... best...
nak cari jodoh juga lah... huhu


-----------------
::: Bersama Membangunkan Ummah :::


Bookmark and Share

  


  Member Information For cipoiProfil   Hantar PM kepada cipoi   Pergi ke cipoi's Website   Quote dan BalasQuote

Nu_uL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.05.2010
Ahli No: 39911
Posting: 128
Dari: Kangar

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 20-06-10 20:24


Pada 19-06-10 15:36 , cipoi posting:

!!! QUOTE !!!

waa... best...
nak cari jodoh juga lah... huhu




jadikan perkahwinan itu satu ibadah....
cari jangan tak cari.... ;-)


-----------------
Jaga Diri,Hiasi Peribadi


Bookmark and Share

  


  Member Information For Nu_uLProfil   Hantar PM kepada Nu_uL   Quote dan BalasQuote

mujahadah85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.12.2009
Ahli No: 38834
Posting: 149
Dari: shah alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 20-06-10 22:12


Tumpang bertanye..bagaimana kalau mencari jodoh berdasarkan harta dan kerjaya nya?? Si perempuan mempunyai kereta dan rumah sendiri...berkelulusan tinggi dan bekerjaya... jarang lelaki yang menyamai perempuan tersebut..dan perempuan tersebut memilih calon yang status harta dan kerjaya yang sama level...salah kah??

Atau mungkin lelaki sepertinnya sudah lupus?

Bookmark and Share

  


  Member Information For mujahadah85Profil   Hantar PM kepada mujahadah85   Quote dan BalasQuote

Fati_bumbum
Warga 2 Bintang
Menyertai: 13.12.2007
Ahli No: 32000
Posting: 48
Dari: ALoR Setaq

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 21-06-10 09:18


tak salah perempuan memilih jodoh yang status harta dan kerjaya yang sama level... senang di hati dan dilihat pada pandangan mata orang lain.. lelaki sepertinya tak lah sudah lupus... tapi mungkin dah di kebas orang... hehe..

jika memilih lelaki yang status harta dan kerjaya lebih rendah, sentiasa lah beringat, jangan merendah2kan suami dan jangan mengungkit di kemudian hari...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Fati_bumbumProfil   Hantar PM kepada Fati_bumbum   Quote dan BalasQuote

mujahadah85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.12.2009
Ahli No: 38834
Posting: 149
Dari: shah alam

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 21-06-10 20:07


saya bersetuju dengan "dikebas org" :)

Saya akui saya manusia biasa...hukhuk

mana lah tau tengah hot2..sakit kepala kat office, kereta rosak....Call hp suami, xdijawab....Final decision, ambil cab terus balik rumah...tetiba balik rumah...rumah berselerak mengalahkan rumah anak 12org ..tengok-tengok si suami have nice day dream kat sofa...bersama2 dengan newspapernya dan beberapa gelas kopi yang bersisa .... mahu terangkat juga lah si isteri :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For mujahadah85Profil   Hantar PM kepada mujahadah85   Quote dan BalasQuote

kumpulansenyum
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.05.2006
Ahli No: 24414
Posting: 305
Dari: UKM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-06-10 09:29


Pada 19-06-10 15:36 , cipoi posting:

!!! QUOTE !!!

waa... best...
nak cari jodoh juga lah... huhu



poi, anda senang saja dapat.. cuma anda memilih saja.hehehe


-----------------
Jom masuk syurga...


Bookmark and Share

  


  Member Information For kumpulansenyumProfil   Hantar PM kepada kumpulansenyum   Quote dan BalasQuote

itsme
Warga 2 Bintang
Menyertai: 05.10.2004
Ahli No: 11624
Posting: 69
Dari: bumi tuhan

iraq  


posticon Posting pada: 22-06-10 12:13


salam ukhwah,

sekadar nak berkongsi cerita.

saya dulu pun risau fikir tentang jodoh. dengan kekurangan yang ada, dan pelbagai cabaran untuk dapat suami yang baik sekarang, membuatkan saya takut dan tak pasti adakah saya akan dapat tamatkan zaman solo ni.

tapi, kerana yakin Allah telah ciptakan kita berpasang-pasangan, maksudnya jodoh kita dah ada. cuma kita akan jumpa setelah tiba waktu yang Allah tau sesuai untuk kita, sesuai dengan persiapan diri, rohani dll. jadi saya hanya biarkan persoalan jodoh dengan keyakinan bila tiba masanya bersatulah kita. jadi untuk menunggu ketibaannya saya sibukkan diri dengan aktvt dkwh, tarbiah dan pembaikan diri..menelusuri masalah umat dan membina kekuatan menghadpi cabaran hidup ini. akhirnya tanpa dijangka Allah temukan dengan dia yang juga aktif dalam tarbiah ini, melalui 'baitul duat' yang menguruskan proses taaruf, peminangan dan membantu melancarkan lagi pernikahan ini.

subhanallah, Allah bagi kita suami yang sama dengan apa yang saya doakan. walaupun dr segi rupa biasa saja, tapi memang menepati ciri-ciri suami yang kita angankan. dan paling penting, bila kita sibuk dengan dkwah, Allah bagi suami yang sibuk berdakwah jugak. bila kita sibuk dengan hiburan, pergi kelab sana sini, kemungkinan besar dapat suami yang kaki kelab jugak. bila sibuk dengan dunia, kita akan suami yang sewaktu dengannya jugak.

jadi, kita kena tentukan nak suami dalam kategori mana. jika nak dalam kategori ustaz, ustazahkan diri kita siap2 kerana yang sebenarnya dia telah diciptakan Allah untuk kita, tapi bagaimana caranya pertemuan dan sikapnya turut dipengaruhi oleh siapa diri kita.

sibukkan diri dengan melaksanakan ketaatan sebagai hamba Alllah... ;-) ;-)

yang pasti, hanya Allah yang tahu bila masanya. ada hamba Allah ni, dia jumpa jodoh dia pada umur 50 tahun, setelah isteri orang tu meninggal baru jumpa lelaki yang dijodohkan untuk dia, tapi dalam umur yang dia sendiri pun tak sangka. kita pun tak tau bila waktunya kita ditakdirkan menikah. jadi jangan bazirkan waktu dengan memikirkan sesuatu yang di luar kemampuan kita, (bukan bermaksud langsung tak ambil tahu), tapi pastikan hidup kita tidak sia-sia hanya kerana persoalan itu.

yang lebih utama ialah kita dicipta untuk beribadah kepada ALLAH, jadi laksanakan amanah itu dengan sebaik-baiknya.

nasihat ini untuk diriku jua.. :-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For itsmeProfil   Hantar PM kepada itsme   Quote dan BalasQuote

Nu_uL
Warga 3 Bintang
Menyertai: 29.05.2010
Ahli No: 39911
Posting: 128
Dari: Kangar

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 22-06-10 21:44


Pada 22-06-10 12:13 , itsme posting:

!!! QUOTE !!!




yang lebih utama ialah kita dicipta untuk beribadah kepada ALLAH, jadi laksanakan amanah itu dengan sebaik-baiknya.

nasihat ini untuk diriku jua.. :-)



saya juga :bunga:


-----------------
Jaga Diri,Hiasi Peribadi


Bookmark and Share

  


  Member Information For Nu_uLProfil   Hantar PM kepada Nu_uL   Quote dan BalasQuote

nilam3_6
Warga 2 Bintang
Menyertai: 19.04.2007
Ahli No: 29649
Posting: 53

blank  


posticon Posting pada: 25-08-10 16:02


salam.
bersetuju bangat dengan itsme:)

saya juga dalam dilema mencari jodoh,tapi bukan untuk saya..heheh..untuk kawan-kawan baik saya yang meminta dicarikan jodoh.. perkara itu jadi dilema buat saya sebab saya sayangkan mereka dan saya tiada lagi calon untuk mereka...di mana saya nak cari calonnya sebab jika dilihat kepada umur yang mencapai 30, kebanyakannya telah dimiliki orang. Itu baru umur, nak kena tengok juga iman dan ilmunya...perkara paling penting saya tengok bila menilai calon:)


-----------------
indahnya hidup ini jika semuanya kerana ALLAH


Bookmark and Share

  


  Member Information For nilam3_6Profil   Hantar PM kepada nilam3_6   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 26-08-10 19:10


haha...syem pun alami situasi yang sama..actually syem tak lah risau bebeno..baru menamatkan zaman remaja lah konon2nya..haha...yang dalam delima mak syem lah..haha..apa lah..tak payah risau awal-awal lagi..laki kan tak sama macam perempuan...baru-baru ni..(beberapa bulan da pun)..kswan rapat syem (ofkos girl haha) minta masuk minang sebelum dia dipinang org...gayanya macam desakan seperti pat2 siku lipat lah..diskas punya diskan akhirnya kami break off saja pasal dia minta Kalau syem srius befriend dengan dia, datang bawa fmily dalam tmpoh 2 hari! fuh...drastik! ikutkan banyak faktor2 nya Kenapa dia desak nak cepat..tapi saya pun ada faktor2 juga untuk tak mahu cepat-cepat..akhirnya jalan terbaik adalah..........biarkan org lain masuk line...juga pada selpas 2 hari itu...sakit jwa jugak lah..tapi lama-lama ok lah..tapi delime syem ni...bagaimana lah nak kasi tau sama mak syem kalau-kalau raya tahun ni kawan tu tak datang rumah raya.....erm...


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

lieynnakkpb
Warga 3 Bintang
Menyertai: 24.01.2006
Ahli No: 22193
Posting: 146
Dari: ~bUmI AlLaH ~

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 27-08-10 22:51


hahaha saya pun alami situasi yang sama. tapi tak perlu risau jdh pertemuan semuanya di tangan tuhan kita hanya merancang tuhan yang menentukan segala. kita beserah pada takdir yang maha esa... insyaallah


-----------------
Ku Dambar Kasih mu Allah


Bookmark and Share

  


  Member Information For lieynnakkpbProfil   Hantar PM kepada lieynnakkpb   Pergi ke lieynnakkpb's Website   Quote dan BalasQuote

ziyah
WARGA SETIA
Menyertai: 22.09.2006
Ahli No: 26503
Posting: 477
Dari: negeri beradat

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 29-08-10 23:06


tak apa...
laki banyak pilihan...
biar pun ditinggalkan, dia boleh dapat banyak pilihan...
bukan macam perempuan...
tapi laki dengan perempuan berhak membuat pilihan...

biarlah terputus sekarang dari menanggung dalam masa yang agak panjang...
sekali dah bernikah, kita tak boleh memberikan sepenuh harapan....

sebab kita tak tahu apa yang akan berlaku...
doa saja lah, itu jalan yang terbaik...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ziyahProfil   Hantar PM kepada ziyah   Quote dan BalasQuote

RaudhatuL_Muttaqin
WARGA SETIA
Menyertai: 29.03.2005
Ahli No: 15423
Posting: 556
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 30-08-10 08:41


kepada adik²ku, sabarlah dalam menamatkan zaman bujang..


-----------------
~Cemerlang Dunia Akhirat~


Bookmark and Share

  


  Member Information For RaudhatuL_MuttaqinProfil   Hantar PM kepada RaudhatuL_Muttaqin   Quote dan BalasQuote

nor_207
Warga 1 Bintang
Menyertai: 10.01.2010
Ahli No: 39013
Posting: 36
Dari: Selangor

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 31-08-10 11:40


Macam mana Kalau jodoh tak kunjung tiba, terasa lemah bila hidup seorang


-----------------
Ya Allah, bantulah aku untuk redha dengan apa yang belum Engkau tentukan untukku dan jadikanlah aku hamba yang bersyukur atas nikmat-Mu


Bookmark and Share

  


  Member Information For nor_207Profil   Hantar PM kepada nor_207   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 31-08-10 11:43


Pada 31-08-10 11:40 , nor_207 posting:

!!! QUOTE !!!

Macam mana Kalau jodoh tak kunjung tiba, terasa lemah bila hidup seorang




lemah?? erm...Kalau anda sentiasa brada d skeliling org ramai seperti d tempat kerja atau d kejiranan rumah..maybe terasa agaknya.. tapi Kalau kerja pun tak ada kaitan hubungan dengan org lain / plggan maybe tak terasa...sebab tak ada org yang akan dok selalu btanya... 8-)


-----------------
:: NoBoDy iS PeRFeCT ::
______________________________________
http://www.mymindstories.blogspot.com/


Bookmark and Share

  


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.188361 saat. Lajunya....