Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 26-02-2021  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Elakkanlah dirimu dari berhutang kerana hutang itu akan menjadikan dirimu hina pada waktu siang dan gelisah pada waktu malam
-- Luqman Al-Hakim

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: ShannonTodd
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43149

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 66
Ahli: 0
Jumlah: 66




  Yang Masuk Ke Sini
razani: 10 hari yang lalu
abid_19: 10 hari yang lalu
JonathanBaker: 12 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Waktu-waktu haram untuk solat


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Waktu-waktu haram untuk solat

Please Mendaftar To Post


Oleh Waktu-waktu haram untuk solat

mohdramadzan
Warga Rasmi
Menyertai: 26.09.2007
Ahli No: 31226
Posting: 10
Dari: IPOH

iran  


posticon Posting pada: 05-09-08 00:27


Saya nak bertanya.. betul kah ada waktu2 tertentu yang haram untuk kita bersolat.. selain dari tidak suci lah...


-----------------
YANG BAIK ITU DARI NYA...
YANG BURUK ITU DARI DIRI INI...
NAMUN KEDUANYA DARIPADA NYA...


Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdramadzanProfil   Hantar PM kepada mohdramadzan   Quote dan BalasQuote

sirat82
WARGA SETIA
Menyertai: 17.04.2006
Ahli No: 24251
Posting: 869
Dari: Puncak Jalil

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 05-09-08 01:16


yup. contohnya;

lepas solat asar
waktu matahari tegak di atas kepala (sekitar 10 minit seblom zohor - bayang2 tegak tanpa condong)
lepas solat suboh


-----------------
Wahai orang2 beriman, berselawatlah ke atas nabi muhammad....
Arahan hanya kepada orang yang beriman


Bookmark and Share

    


  Member Information For sirat82Profil   Hantar PM kepada sirat82   Quote dan BalasQuote

hurul_inn
Warga 3 Bintang
Menyertai: 13.03.2008
Ahli No: 32879
Posting: 107
Dari: Darul Iman-Darul Naim-Darul Ehsan-Darul Iman

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 05-09-08 08:22


waktu-waktu yang diharamkan solat tanpa sebab :

1. solat sunat selepas subuh sehingga terbit matahari
2. solat sunat selepas asar sehingga terbenam matahari
3. solat sunat ketika matahari tegak di atas kepala sehingga gelincir matahari kecuali hari jumaat...

Bookmark and Share

    


  Member Information For hurul_innProfil   Hantar PM kepada hurul_inn   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 05-09-08 11:26


Assalamualaikum
saya pernah tanya soalan ni kepada kawan saya..dia beri pendapat melalui bacaannya dalam Fiqh sunnah..memang ada waktu yang diharamkan solat sunat, tapi jika solat sunat tahiyatul masjid, bila┬▓ boleh dilakukan..hatta dalam waktu yang diharamkan solat sunat lain...so, macam mana sirat? boleh tolong buat rujukan dan telahan... :berfikir:



Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 26-09-08 15:58


salam alaik, memang di dalam fiqh sunnah ada menyebut perkara ni..

solat sunat seperti solat fajar, asalnya adalah sebelum subuh, dan memang tidak boleh bersolat slpas solat subuh, akan tetapi memang kebanyakkan solat tatawu3( ataupun solat sunat ) boleh dilakukan pada waktu yang tidak dibolehkn,

dan solat itu dikatakan qadha kepada solat sunat yang kita tak sempat buat tadi, ini dibuat sebab rasulullah sallallahu alaihi wassalam sngat menjaga solat sunat seperti solat sunat fajr dan solat sunat tahiyatul masjid.dan banyak solat sunat yang diamalkn nabi Muhammad sallallhu alaihi wasalm yang dianjurkan untuk diqadha(ganti) jika terlpas pada waktunya.

begitu juga halnya solat wajib, kalau kita dah tertidur, lepas tu bangun dah tegak matahari(siapa lah tu~) maka perlu diqadha secepat mungkin selepas bangun dari solat.. walau pada waktu diharamkan solat pada nya..

sumber yang sama :fiqh sunnah

wallahu a3lam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

al-fateh
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.02.2006
Ahli No: 22816
Posting: 80

blank   avatar


posticon Posting pada: 27-09-08 15:34


Kenapa rujuk fiqh sunnah - syed sabiq. Banyak pernyataan dalam fiqh sunnah tak sesuai dengan aliran mazhab kita Syafie. Rujuklah pada fathul muin atau fathul qarib atau setidak-tidaknya matlaul Badrin.

Naumn memang benar penyataan solat sunat tahiyatul masjid boleh buat bila-bila masa termasuk waktu yang diharamkan solat. Sebenarnya solat sunat boleh dilakukan pada waktu haram itu melainkan solat sunat yang sebabnya kemudian seperti solat sunat istikharah & solat hajat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-fatehProfil   Hantar PM kepada al-fateh   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-09-08 17:55


Kenapa rujuk fiqh sunnah.. :D
sebab baru saja habis bincang bab ni dalam buku fiqh sunnah, dan belum baca lagi dalam fathul muin..

adakah penting untuk kita berlandaskn mazhab syafie dalam setiap perkara akh.. tapi saya akui yang saya belum baca lagi apa yang dikarang dalam kitab2 yang akh dah nyatakn tadi.. insyaAllah akan dilaksanakan :)

wallahu a'lam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

al-fateh
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.02.2006
Ahli No: 22816
Posting: 80

blank   avatar


posticon Posting pada: 28-09-08 16:02


Penting untuk berpegang pada mazhab kita jika Syafie, Syafie..lah. Kecuali kita ada ilmu mendalam, maka boleh taklid pada sesuatu perkara. Itupun tak semua, contoh ada darurat, ada kepentingan sesuatu hal. Contoh taklid yang umum lakukan ialah taklid pada mazhab Hanafi dalam bayar zakat dengan harga (wang).

Bookmark and Share

    


  Member Information For al-fatehProfil   Hantar PM kepada al-fateh   Quote dan BalasQuote

hyekal
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.01.2006
Ahli No: 21857
Posting: 235
Dari: bndar diRaja

Perak   avatar


posticon Posting pada: 29-09-08 16:40


jika kita ada ilmu mendalam , maka boleh taklid pada sesuatu perkara?
gharibnya qaul ni.. jelaskn minfadlik..

bertqlid dengan mazhab hanafi?taqlid buta ke alfateh?
maknanya dengan imam syafie pun mesti bertqlid jugak ke atau macam mana?

berpegang pada mazhab kita~

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyekalProfil   Hantar PM kepada hyekal   Quote dan BalasQuote

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 11:37


Tapi bolehkah kita solat qada' pada waktu tersebut?


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 14:08


Pada 27-09-08 15:34 , al-fateh posting:

!!! QUOTE !!!



Sebenarnya solat sunat boleh dilakukan pada waktu haram itu melainkan solat sunat yang sebabnya kemudian seperti solat sunat istikharah & solat hajat.



maaf, saya kurang jelas...Boleh tak tolong perincikan lagi... :-?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

sasuke-kun
WARGA SETIA
Menyertai: 21.09.2004
Ahli No: 11297
Posting: 525
Dari: klate-jepun

Kelantan  


posticon Posting pada: 29-01-09 14:22


hmmm bagus tu Kalau nak praktikan solat sunat lebih-lebih lagi
solat sunat muadkad...tapi jangan tinggalkan solat wajid sudah lah
ehehhehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For sasuke-kunProfil   Hantar PM kepada sasuke-kun   Quote dan BalasQuote

haryana
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.12.2008
Ahli No: 36356
Posting: 74
Dari: Jaybee

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 30-01-09 10:30


Maksud saya boleh ke kita solat qada' (ganti) pada waktu2 yang diharamkan itu.


-----------------
~~winter cool~~
@@permulaan sabar pahit tapi manis akhirnya~~~


Bookmark and Share

    


  Member Information For haryanaProfil   Hantar PM kepada haryana   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
ę Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.093098 saat. Lajunya....