Sesiapa yang mendengar nyanyian dan muzikal JANGANLAH menganggapnya
sebagai sifat terpuji! Tapi hanya sekadar mendapatkan kelazatan
dan kerihatan semata-mata.
Ulamak yang paling berautoriti dalam hukum-hukum yang baru
untuk abad ini ialah al marhum Syaikh Mahmud Syaltut, bekas rektor
al Azhar dalam koleksi Fatwanya, alFatawa (terbitan Darul syuruq, Cairo. 1960) masa 355-359 menjelaskan dengan tegas empat perkara tentang muzik:
Pertama:
Mendengar dan bermain alat muzik adalah sama (hukumnya) dengan
merasa makanan yang lazat, menghidu bau yang harum, melihat pemandangan yang cantik atau mencapai pengetahuan yang tidak diketahui adalah semuanya keseronokan naluri yang dianugrahkan Tuhan kepada manusia. Semuanya memberi kesan menenangkan fikiran apabila kepenatan jasmani dan memberi kesan dalam memulihkan semula tenaga. (Syaikh Syaltut menggunakan hujah Imam alGhazali dalam Ihya Ulumiddin, Jld 2, pagi 208.)
Kedua:
AlQur'an yang mendasari segala peraturan dan perundangan di atas dasar
kesempurnaan dalam Tujuan sentiasa menjaga supaya tidak berlaku keterlaluan dipihak yang tidak menggunakan muzik dan pihak yang menggunakan muzik secara berlebihan. Islam mahukan kesederhanaan.
Ketiga:
Fuqaha' terdahulu membenarkan musik apabila mempunyai konteks
yang sesuai seperti muzik iringan ke medan perang, hajji, perkahwinan,
perayaan id. Mengikut fuqaha' Hanafi muzik yang dilarang ialah dengan
bersyarat jika ia bercampur dengan sebutan alkohol, gadis penyanyi, fusuq,
perzinaan dan keberhalaan. Aku (Syaltut) berpendapat larangan terhadap muzik adalah berdasarkan kepada konteks dan iringannya dengan yang lain dan bukanlah suatu reaksi terhadap muzik itu sendiri.
Keempat:
Syaltut memberi amaran bahawa sesiapa yang berani melarang sesuatu
perkara yang tidak jelas dilarang oleh Allah. Dalilnya ialah firman Allah
dalam surah al A'raf: 32-33. siapakah yang berani mengharamkan perhiasan
daripada Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan rezeki yang baik-baik?
..... hingga akhir.
Kesimpulannnya:
secara 'amnya muzik dibenarkan, jika ada larangan
terhadapnya adalah kemalangan atau pengecualian disebabkan perlaku
penyalahgunaan terhadap muzik itu sendiri.
Al Ghazali menjelaskan (Ihya' Ulumiddin, vol2, pagi 271-272):
tidak ada keterangan yang jelas dari sunnah yang melarang alat-alat
muzik bahkan setengah alat muzik yang mempunyai bunyi yang baik tidak
dilarang, ia tidak lebih daripada seperti kemerduan suara burung.
Ianya dilarang jika ada hubungan atau dikaitkan dengan kumpulan peminum arak, homoseks dan lain-lain yang dilarang.