Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 05-07-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya
-- Ibnu Abbas

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 55
Ahli: 0
Jumlah: 55




  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 3 hari yang lalu
wyd1014: 11 hari yang lalu
haykal77: 19 hari yang lalu
Kakngah: 19 hari yang lalu
lidah-penghunus: 21 hari yang lalu


Awas!
Topik: JANGAN MAKAN SARDIN ????


Carian Forum

Moderator: Administrator, izdham
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Awas!
    »» JANGAN MAKAN SARDIN ????

Please Mendaftar To Post


Oleh JANGAN MAKAN SARDIN ????

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 15-05-07 20:52


Assalamualaikum wbh
Ana mendapat emel ini dari seorang kawan...ana inginkan kepastiaan dr mana-mana sahabat ukhwah yang sudi berkongsi pengetahuan...

************************************************
Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin,ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu.
Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.
Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 - RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.
Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin. Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya "JANGAN MAKAN IKAN SARDIN". Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang
dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan
merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.
Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya.
Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang
gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia. Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim
akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian-pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada
benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin.
Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja anak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini
berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin. Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat ibuang.
Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.
Wassalam wallahualam

:-o :-o


-----------------
Panduan Asas WordPress


Bookmark and Share

    


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

fizah_862000
WARGA SETIA
Menyertai: 07.08.2004
Ahli No: 10528
Posting: 844
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 15-05-07 21:01


betul jugak..sardin memang tak elok.


-----------------
"Jika Allah menolong kamu, tiada sesiapa pun yang dapat mhalang kamu..."surah Ali Imran:129


Bookmark and Share

    


  Member Information For fizah_862000Profil   Hantar PM kepada fizah_862000   Pergi ke fizah_862000's Website   Quote dan BalasQuote

Wuddah
WARGA SETIA
Menyertai: 04.03.2007
Ahli No: 29021
Posting: 508
Dari: Chenderong Balai

Perak  


posticon Posting pada: 15-05-07 21:16


Assalamualaikum...ana rasa ada kebenarannya...sebab semua tu makanan yang diawet

Bookmark and Share

    


  Member Information For WuddahProfil   Hantar PM kepada Wuddah   Quote dan BalasQuote

Al-Aniesah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.04.2006
Ahli No: 24052
Posting: 264
Dari: Bumi Allah

ukraine   avatar


posticon Posting pada: 15-05-07 23:44


salam...
ramai cakap jangan makan sardin....lepas itu jangan pandang belakang...heheheh....
:lol: :lol: lawak saja... :lol:



Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-AniesahProfil   Hantar PM kepada Al-Aniesah   Quote dan BalasQuote

nur_ashikin
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.11.2006
Ahli No: 27359
Posting: 256
Dari: shah alam

malaysia  


posticon Posting pada: 16-05-07 08:54


kalau tak silap, ikan sardin ni prosesnya memerlukan formaldeheid dalam proses pembuatannya..maaf kalau ana tersilap..ana hadiri satu kolokium mase2.mackerel dan sardin, prosesnya lebih kurang kan..

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_ashikinProfil   Hantar PM kepada nur_ashikin   Quote dan BalasQuote

FIENDA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.11.2006
Ahli No: 27433
Posting: 224
Dari: NS

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 16-05-07 09:44


ala...iyeka?
kita suka tau makan ikan sardin tu.
best sngat.

Bookmark and Share

    


  Member Information For FIENDAProfil   Hantar PM kepada FIENDA   Quote dan BalasQuote

graduanislam22
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.01.2007
Ahli No: 28041
Posting: 343
Dari: selayang

egypt  


posticon Posting pada: 16-05-07 18:41


uii..tol ke ini? susah lah begini..

Bookmark and Share

    


  Member Information For graduanislam22Profil   Hantar PM kepada graduanislam22   Pergi ke graduanislam22's Website   Quote dan BalasQuote

aiz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 273
Posting: 275
Dari: melaka

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 16-05-07 18:46


aiz pun ada dapat email ni...
aiz suka makan sardin juga..tapi tak lah selalu

Bookmark and Share

    


  Member Information For aizProfil   Hantar PM kepada aiz   Pergi ke aiz's Website   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 16-05-07 18:52


itulah..ana pun tak sure sangat kesahihan emel itu...
harapnya ada yang sudi berkongsi pengetahuan tentang sardin neh...
lagi 1..dia buat 'eksperimen' itu guna ikan kembung...em lau tak silap ana..biasanya ikan sardin diperbuat daripada 'ikan sardin' yang mentah (ana lupa nama dia apa..) bukan ikan kembung...dan tulang ikan itu memang dah lembut..

Bookmark and Share

    


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

Naqeeb
Warga 3 Bintang
Menyertai: 28.03.2007
Ahli No: 29367
Posting: 82
Dari: Nusantara

Perak   avatar


posticon Posting pada: 16-05-07 18:56


Saya tak suka makan ikan sardin sebab kurang sedap...
tapi kalau dah dihidangkan saya makan saja...
Tak nak bazir...

Bookmark and Share

    


  Member Information For NaqeebProfil   Hantar PM kepada Naqeeb   Quote dan BalasQuote

muslimah_jun
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28314
Posting: 1018
Dari: serambi mekah

Kelantan  


posticon Posting pada: 16-05-07 19:15


apa nama bahan kimia tersebut??? nak tahulah....

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_junProfil   Hantar PM kepada muslimah_jun   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 16-05-07 20:38


sedap apa ikan sardin..karipap sardin...sardin sandwich sardin...sambal sardin...roti sardin....dan segala macam sardin lagi lah yang sedap2...tapi.........................................................................................................

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

lamyanunalif_mursyidah
WARGA SETIA
Menyertai: 02.02.2006
Ahli No: 22391
Posting: 1128
Dari: selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 16-05-07 21:33


assalamualaikum..
sardin dan tuna..memang saya tak makan..
tatau lah kenapa tak boleh telan..
wassalam

Bookmark and Share

    


  Member Information For lamyanunalif_mursyidahProfil   Hantar PM kepada lamyanunalif_mursyidah   Pergi ke lamyanunalif_mursyidah's Website   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 16-05-07 21:38


Pada 16-05-07 21:33 , lamyanunalif_mursyidah posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum..
sardin dan tuna..memang saya tak makan..
tatau lah Kenapa tak boleh telan..
wassalam


waalaikumusalam wbt.

erm..Lina
Sayor tak makan, ikan sadin dan tuna pun tak makan..?

tuna, teman memang tak pernah makan lagi, tapi teman tau mesti sedap.

sardin tu, masa darurat makan begitu saja..bukak tin sardin, bubuh dalam mangkuk, bubuh ayor paneh sikit dan garam, kaco dan makan. kekadang buh lah cabai sikit...


-----------------
Photobucket


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

ainul_tapah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.04.2007
Ahli No: 29441
Posting: 145
Dari: Nilai_Butterworth

PulauPinang  


posticon Posting pada: 18-05-07 10:01


adess...tak boleh makan ek......sedap tu....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ainul_tapahProfil   Hantar PM kepada ainul_tapah   Quote dan BalasQuote

aye
WARGA SETIA
Menyertai: 03.04.2006
Ahli No: 23921
Posting: 2913
Dari: semerak

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 18-05-07 10:33


JANGAN MAKAN SARDIN

Assalamualaikum wbh

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan
kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin
dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya
suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak
oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak
berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika
itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam
lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar.
Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar,
rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak
perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan
kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan
sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat
sudah siap lauk ikan sardin.

Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun
tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin. Setelah saya
berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa
berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas
memberikan arahan kepada saya "JANGAN MAKAN IKAN SARDIN". Satu
ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan
tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk
ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah
guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana
sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan
sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang
bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka
makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin.
Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang
dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin
dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia
lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua
tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang
mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3
malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang
ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini
dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut
selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang
ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan
sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya
ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam
tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan
ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya,
bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila
mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin?
Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan
bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang
terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di
dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba
Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke
rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan
mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang
sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah
memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok
mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal
40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang
perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti
fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah.
Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak
ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian-
pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan
sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan
kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia
akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan.
Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam
rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah
seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak
keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan
sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya
ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini,
sebaik sahaja anak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat
ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa
dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan.
Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin.
Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan
ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba
Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan
syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah
ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak
sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba
lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara
yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas
itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka
ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah
pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah
dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor,
fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Wassalam wallahualam




..............................................................................................
yang dah makan cepat-cepat beli takaful ye untuk cover penyakit....
hehe :-)
nak beli bhubung dengan ana.... ana agen takaful ikhlas...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ayeProfil   Hantar PM kepada aye   Pergi ke aye's Website   Quote dan BalasQuote

eyla05
WARGA SETIA
Menyertai: 17.10.2005
Ahli No: 19884
Posting: 546
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 18-05-07 10:37


cuba kurangkn makan sardin....

Bookmark and Share

    


  Member Information For eyla05Profil   Hantar PM kepada eyla05   Quote dan BalasQuote

bayti_jannati
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.09.2006
Ahli No: 26228
Posting: 220
Dari: selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 18-05-07 11:05


sardin tu makan time terdesak saja....
habis lepas ini nak makan apa Kalau terdesak nak makan???

Bookmark and Share

    


  Member Information For bayti_jannatiProfil   Hantar PM kepada bayti_jannati   Quote dan BalasQuote

fitriey
Warga 2 Bintang
Menyertai: 15.11.2006
Ahli No: 27349
Posting: 49
Dari: kb+Pahang+perlis+penang+jepun

Kelantan  


posticon Posting pada: 18-05-07 12:07


time kasih kerana memberitahu

Bookmark and Share

    


  Member Information For fitrieyProfil   Hantar PM kepada fitriey   Quote dan BalasQuote

Firdaus15
WARGA SETIA
Menyertai: 26.12.2003
Ahli No: 5978
Posting: 805
Dari: Kota Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 16-06-07 23:54


Pada 18-05-07 11:05 , bayti_jannati posting:

!!! QUOTE !!!

sardin tu makan time terdesak saja....
habis lepas ini nak makan apa Kalau terdesak nak makan???


iskh... kat malaysia ni jarang dengar orang mati kebulur... punya mewah makan sampai mati sebab terlebih makan... banyak lagi benda boleh makan selain daripada sadin...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Firdaus15Profil   Hantar PM kepada Firdaus15   Pergi ke Firdaus15's Website   Quote dan BalasQuote

Strawberry_Ungu
WARGA SETIA
Menyertai: 13.05.2007
Ahli No: 29927
Posting: 1053
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 21-06-07 23:47


kesimpulannya bukan tak boleh makan sardin saja..tapi kurangkan makanan yang diproses kerana semuanya dicmpur bahan pengewet supaya tahan lama

Bookmark and Share

    


  Member Information For Strawberry_UnguProfil   Hantar PM kepada Strawberry_Ungu   Pergi ke Strawberry_Ungu's Website   Quote dan BalasQuote

ilhammusafir
Warga 5 Bintang
Menyertai: 05.11.2005
Ahli No: 20222
Posting: 361
Dari: SeGaMat_JoHoR

Johor  


posticon Posting pada: 22-06-07 07:01


sardin...makanan masa darurat!!....

Bookmark and Share

    


  Member Information For ilhammusafirProfil   Hantar PM kepada ilhammusafir   Quote dan BalasQuote

ummusafiyah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.03.2006
Ahli No: 23742
Posting: 98
Dari: bumi Allah S.W.T. yang tercinta

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 22-06-07 08:32


ummi ana pun ada cakap macam itu...ada bahan kimia dalam sardin ni...sejak tau memang da xbli...jadi tak payah lah semua beli da...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummusafiyahProfil   Hantar PM kepada ummusafiyah   Quote dan BalasQuote

guelderose
Warga 4 Bintang
Menyertai: 30.05.2006
Ahli No: 24616
Posting: 336
Dari: Ayer Keroh

Kelantan  


posticon Posting pada: 22-06-07 10:37


ooo..ye ke..patut lah ada seseorang beria-ia tegah saya jangan makan sardin..insyaAllah

Bookmark and Share

    


  Member Information For guelderoseProfil   Hantar PM kepada guelderose   Quote dan BalasQuote

fizanaiy
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.01.2005
Ahli No: 13439
Posting: 160
Dari: Damansara Damainya....

Johor   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 13:23


SARDIN TETAP SARDIN... yang penting kita makanlah...secara sederhana...kalau nak makan tu terpulanglah...saya pun kekadang saja makan sardin

Bookmark and Share

    


  Member Information For fizanaiyProfil   Hantar PM kepada fizanaiy   Quote dan BalasQuote

raihanninie
Warga 2 Bintang
Menyertai: 19.06.2007
Ahli No: 30313
Posting: 49
Dari: Kota Bharu, KLate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 13:36


memang sedap..huhhhuuuhu.. tapi tak boleh makan


-----------------
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket<



    


  Member Information For raihanninieProfil   Hantar PM kepada raihanninie   Quote dan BalasQuote

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 577
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 15:03


huhu...ana suka sardin..huhu nak pulak Kalau tambah cabai..dah tak boleh makan :-(

---------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah..Jangan undur..Biar masa berganti aqidah jangan mati..Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah..

:: laman ana ::

Bookmark and Share

    


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

kapten06
WARGA SETIA
Menyertai: 04.01.2007
Ahli No: 28008
Posting: 1266
Dari: KEDAH

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 15:12


Pada 24-06-07 15:03 , abid_19 posting:

!!! QUOTE !!!

huhu...ana suka sardin..huhu nak pulak Kalau tambah cabai..dah tak boleh makan :-(

---------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah..Jangan undur..Biar masa berganti aqidah jangan mati..Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah..

:: laman ana ::


kalau tambah bawang dengan lada,cili dan cabai lagi baguih....


-----------------



Bookmark and Share

    


  Member Information For kapten06Profil   Hantar PM kepada kapten06   Pergi ke kapten06's Website   Quote dan BalasQuote

serimurni
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18927
Posting: 106
Dari: e-poh

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 15:26


ye ke?
thanks for this info

Bookmark and Share

    


  Member Information For serimurniProfil   Hantar PM kepada serimurni   Quote dan BalasQuote

nadeeya
Warga 2 Bintang
Menyertai: 04.01.2006
Ahli No: 21680
Posting: 70
Dari: sarawAk..

egypt   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 15:34


ye ke?mkanan favorite ana tueee...huhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For nadeeyaProfil   Hantar PM kepada nadeeya   Pergi ke nadeeya's Website   Quote dan BalasQuote

qudwah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18903
Posting: 1898
Dari: TERENGGANU

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 24-06-07 18:54


alhamdulillah...nasib baik saya tak suka makan sardin...

Bookmark and Share

    


  Member Information For qudwahProfil   Hantar PM kepada qudwah   Quote dan BalasQuote

Saudagar_Senja
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.04.2007
Ahli No: 29585
Posting: 58
Dari: Malaysia

Pahang  


posticon Posting pada: 24-06-07 19:40


Sardin dalam tin saja kan?? roti sardin gardenia bolehkan??favourite roti sardin sebenarnya... :-?

Bookmark and Share

    


  Member Information For Saudagar_SenjaProfil   Hantar PM kepada Saudagar_Senja   Quote dan BalasQuote

zahratunnur
Warga 3 Bintang
Menyertai: 31.12.2006
Ahli No: 27966
Posting: 85
Dari: perak

Perak  


posticon Posting pada: 25-06-07 00:22


salam..
saya pun dulu suka juga makan sardin
tapi di hari itu sebab tak ada lauk.. saya masak lah sardin
mybe sebab tak mask agaknya.. saya muntah2,demam..sakit perut sampai bejam2 masuk tandas..
yang peliknya kakak dengan adik saya tak jadi paper walau depa makan lebih dr saya...
sejak tu saya trauma nak makn sardin..bau kuah dia pun tak boleh
kalau makan mesti sakit perut nya
tapi buat sandwich ok pula perut saya :-? :-? :lol:

Bookmark and Share

    


  Member Information For zahratunnurProfil   Hantar PM kepada zahratunnur   Quote dan BalasQuote

suka-suka
Warga Rasmi
Menyertai: 13.06.2007
Ahli No: 30244
Posting: 11
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 25-06-07 09:52


tme ksih lah bagitahu....kalau tak jadi hntu ikan sardin dah!hehe...saya suka makn ikn srdin tapi taklah selalu...tapi kuat makan maggi..kat asrma selalu.. :-)
takut jugk lah...lepas ni nak kurgkn lah..thank you . :-?

Bookmark and Share

    


  Member Information For suka-sukaProfil   Hantar PM kepada suka-suka   Quote dan BalasQuote

rose_itam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 19.05.2007
Ahli No: 29976
Posting: 371
Dari: Temerloh

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 25-06-07 12:19


Pada 21-06-07 23:47 , Strawberry_Ungu posting:

!!! QUOTE !!!

kesimpulannya bukan tak boleh makan sardin saja..tapi kurangkan makanan yang diproses kerana semuanya dicmpur bahan pengewet supaya tahan lama


tolla.. zaman sekarang banyak makanan segera.. makin ramai yang kena
diabetes...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rose_itamProfil   Hantar PM kepada rose_itam   Quote dan BalasQuote

lubaina
WARGA SETIA
Menyertai: 15.02.2005
Ahli No: 14387
Posting: 1007
Dari: AntARa LanGit DaN bUMi...entahlah....

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-06-07 12:48


minat sangat makan sardin...

terutamnya sardin jenama marina.

kawan-kawan kat rumah sewa pun gemar sangat makan sardin.


-----------------
hidup ini indah
namun...keindahannya hilang
dek kerakusan kita.....


Bookmark and Share

    


  Member Information For lubainaProfil   Hantar PM kepada lubaina   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 25-06-07 12:50


teman makan sardin mementah saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

zakia_natasya
Warga 2 Bintang
Menyertai: 25.07.2007
Ahli No: 30446
Posting: 50
Dari: Balakong

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-08-07 15:28


ala... betul ke ni... ana suka sangat-sangat makan sardin ni.. masak sambal cili api... erm... mahu bertambah2 makannya.. tapi bukan selalu sangat lah makan.. sebulan ada lah sekali...

Bookmark and Share

    


  Member Information For zakia_natasyaProfil   Hantar PM kepada zakia_natasya   Quote dan BalasQuote

immad

Menyertai: 18.09.2004
Ahli No: 11221
Posting: 968
Dari: minal mahdi ila lahdi(UIAM)

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 08-08-07 15:44


bukan setakat sardin sebenarnya,tau budak ais cuba yang kedaai2 beli saatu beg besar tu,tu pun ada kimia,sebenarnya dalam bab makanan,siapa belajar kitab penawar baagi hati memang akan jaga,Kalau nak haati terang,jangan makan makanan org yang tak sembahyang(org yang masak,t glp hati)seeloknya mkan air tangan mak,berkat,tapi Kalau duduk kat tempat len tu, tak apalah,ni bagi siapa yang nak jaga betul-betul pemakanan

Bookmark and Share

    


  Member Information For immadProfil   Hantar PM kepada immad   Quote dan BalasQuote

Al-Qarni
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.01.2004
Ahli No: 6699
Posting: 296
Dari: fakulti ekonomi

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 08-08-07 18:11


alamak......banyak dah telan ini..gulppppppp!!!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-QarniProfil   Hantar PM kepada Al-Qarni   Pergi ke Al-Qarni's Website   Quote dan BalasQuote

LinCikedot
WARGA SETIA
Menyertai: 03.09.2006
Ahli No: 26163
Posting: 811
Dari: Atap Rumbia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 08-08-07 21:00


oooo...

Bookmark and Share

    


  Member Information For LinCikedotProfil   Hantar PM kepada LinCikedot   Quote dan BalasQuote

cenderawasih
Warga 3 Bintang
Menyertai: 11.07.2003
Ahli No: 2249
Posting: 115
Dari: utm

Johor  


posticon Posting pada: 09-08-07 00:21


huar...lauk sardin favourite ku terpaksa ditinggalkan.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For cenderawasihProfil   Hantar PM kepada cenderawasih   Quote dan BalasQuote

Nurana12
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2007
Ahli No: 30817
Posting: 77
Dari: malaysia

Perak  


posticon Posting pada: 27-08-07 17:41


sardin memang tak elok untuk kesihatan....tapi,yang dilembutkan tulang dia.tu.bahaya..


-----------------
http://ilamyblog.blogspot.com
[ Telah diedit oleh: Nurana12 pada 27-08-07 18:35 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Nurana12Profil   Hantar PM kepada Nurana12   Pergi ke Nurana12's Website   Quote dan BalasQuote

tereturubuzu
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.11.2006
Ahli No: 27162
Posting: 191
Dari: JOHOR

Johor   avatar


posticon Posting pada: 27-08-07 18:03


tadi baru saja makan sardin...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tereturubuzuProfil   Hantar PM kepada tereturubuzu   Quote dan BalasQuote

mmas_forever1991
WARGA SETIA
Menyertai: 28.05.2007
Ahli No: 30088
Posting: 741
Dari: AS

Kedah  


posticon Posting pada: 27-08-07 18:14


ada tak pengusaha Islam yang terjun dalam bidang sardin

ada tak produk sardin yang dihasilkan oleh org Islam dan tidak memudaratkan????

Bookmark and Share

    


  Member Information For mmas_forever1991Profil   Hantar PM kepada mmas_forever1991   Pergi ke mmas_forever1991's Website   Quote dan BalasQuote

izzul_islam
WARGA SETIA
Menyertai: 08.07.2003
Ahli No: 2185
Posting: 1163
Dari: Besut

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-08-07 20:45


no choice....hemtam saja..janji ada yang tanda halal JAKIM

Bookmark and Share

    


  Member Information For izzul_islamProfil   Hantar PM kepada izzul_islam   Quote dan BalasQuote

azaha85
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.07.2007
Ahli No: 30484
Posting: 92
Dari: Kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-08-07 20:53


asslamualaikum.
kan ikan sardin ada tanda halal dari jakim.
sekarang ni memang banyak makanan segera begitu,
memanglah makanan segera memberi kesan pada kechtan kita.so fikir dulu sebelum makan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For azaha85Profil   Hantar PM kepada azaha85   Quote dan BalasQuote

najah85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26692
Posting: 338
Dari: kuantan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 27-08-07 21:27


jarang makan sardin dalam tin..
boleh bilang nga jari rasanya,..
mak kata tak berkhasiat..
tapi kalau sardin yang mak buat kat rumah selalu saja..sedaaaap!!

Bookmark and Share

    


  Member Information For najah85Profil   Hantar PM kepada najah85   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 28-08-07 01:10


Assalamualaikum..
Ye ke..macam seram saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

Nurana12
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2007
Ahli No: 30817
Posting: 77
Dari: malaysia

Perak  


posticon Posting pada: 29-08-07 16:07


sardin dalam tin...tak selalu sangat beli..sebulan sekali saja..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Nurana12Profil   Hantar PM kepada Nurana12   Pergi ke Nurana12's Website   Quote dan BalasQuote

Iman_Hayati
WARGA SETIA
Menyertai: 24.10.2003
Ahli No: 4642
Posting: 940
Dari: Bumi ALLAH

Kelantan  


posticon Posting pada: 29-08-07 16:10


tak suka sangat makan sardin..bau dia ana tak suka:-)..tapi kalau dah lapar memang makan juga (kalau makan dengan roti) :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Iman_HayatiProfil   Hantar PM kepada Iman_Hayati   Quote dan BalasQuote

arebie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.03.2006
Ahli No: 23558
Posting: 207
Dari: bp ------> kl

Johor   avatar


posticon Posting pada: 29-08-07 16:27


ada pensyarah kimia UTM - Dr. Nordin cakap kurangkn makan sardin lagi-lagi part tulang sebab bahagian tu tak akan hadam dalam perut.... he9 tak cari sardin kalau tak ada..

Bookmark and Share

    


  Member Information For arebieProfil   Hantar PM kepada arebie   Quote dan BalasQuote

Nurana12
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.08.2007
Ahli No: 30817
Posting: 77
Dari: malaysia

Perak  


posticon Posting pada: 29-08-07 18:30


makan sardin kalau makan dengan roti..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Nurana12Profil   Hantar PM kepada Nurana12   Pergi ke Nurana12's Website   Quote dan BalasQuote

rie_boyz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 02.10.2006
Ahli No: 26704
Posting: 133
Dari: upm bintulu,sarawak

Terengganu  


posticon Posting pada: 29-08-07 19:22


Assalamualaikum ikan sardin Kalau hari2 makan memanglah bhaya..Kalau jarang2 tak apalah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For rie_boyzProfil   Hantar PM kepada rie_boyz   Quote dan BalasQuote

Al-Mustaqqim
WARGA SETIA
Menyertai: 22.07.2005
Ahli No: 17480
Posting: 486
Dari: malaysia

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 29-08-07 22:10


erm.. susah nak cakap..
kadang-kadang makan juga ikan sardin..

Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-MustaqqimProfil   Hantar PM kepada Al-Mustaqqim   Quote dan BalasQuote

misZwhiTE
Warga 1 Bintang
Menyertai: 04.02.2007
Ahli No: 28548
Posting: 27
Dari: kedah

Kedah  


posticon Posting pada: 30-08-07 10:18


Alamak..saya suka sangat makan tulang ikan sardin..
mujur tak selalu makan sangat.alhamdulillah..
tapi baru saja plan nak beli satu..huhu.. :-P

Bookmark and Share

    


  Member Information For misZwhiTEProfil   Hantar PM kepada misZwhiTE   Quote dan BalasQuote

Kakngah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 06.01.2005
Ahli No: 13574
Posting: 394
Dari: Rawang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-08-07 10:37


jangan makan sardin dalam tin..
apa-apa makanan dalam tin kan tak elok..
mknla ikan sardin yang betul-betul tu
siang lepas itu goreng
lagi sodap

Bookmark and Share

    


  Member Information For KakngahProfil   Hantar PM kepada Kakngah   Quote dan BalasQuote

srikandisutera
WARGA SETIA
Menyertai: 11.04.2005
Ahli No: 15726
Posting: 444
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 30-08-07 10:44


saya tak suka makan sardin...saya suka tuna...

Bookmark and Share

    


  Member Information For srikandisuteraProfil   Hantar PM kepada srikandisutera   Quote dan BalasQuote

ladylolida_aina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.08.2008
Ahli No: 34562
Posting: 162
Dari: Johor

malaysia  


posticon Posting pada: 02-09-08 14:40


ish..pebret akak sardin tu..
selepas ini tak berani nak makan sardin lagi lah

Bookmark and Share

    


  Member Information For ladylolida_ainaProfil   Hantar PM kepada ladylolida_aina   Quote dan BalasQuote

halwa_halwa
Warga 1 Bintang
Menyertai: 12.09.2008
Ahli No: 34942
Posting: 31
Dari: black water

Johor   avatar


posticon Posting pada: 29-10-08 13:08


salam...masyaAllah...
satu info yang ana baru tahu...
tadi ada satu forum kat halaqah.net topik yang sama...
jadi nya selepas ini ana kena kurang kan makan sardin lah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For halwa_halwaProfil   Hantar PM kepada halwa_halwa   Quote dan BalasQuote

Prof_Muslim

Menyertai: 15.07.2003
Ahli No: 2348
Posting: 3179
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 29-10-08 13:27


Selain itu, terdapat banyak keluaran produk Sardin dipasaran ada mengandungi lemak / gelatin bab*. Keluaran bukan orang Islam dan diragui banyak didapati ada logo HALAL ....

Bookmark and Share

    


  Member Information For Prof_MuslimProfil   Hantar PM kepada Prof_Muslim   Quote dan BalasQuote

halesolurun_84

Menyertai: 14.08.2008
Ahli No: 34446
Posting: 1599
Dari: Jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 29-10-08 13:31


yummy! yummy! sedapnya sardin.. kalau cap ayam brand tu diragui tak? selepas ini kempunan lah nak makan sardin. kat rumah,sardin adalah stok makanan terbanyak sebab malas nak masak..

Bookmark and Share

    


  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Quote dan BalasQuote

NurArisha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.03.2005
Ahli No: 15005
Posting: 278
Dari: Wangsa Maju, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 15-02-09 12:43


saya suka juga makan sardin ..apatah lagi kalau makan dengan telur dadar..tetapi tak selalu. jarang2 sangat. makan bila darurat saja. lebih suka makan ikan segar.. fresh begitu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For NurArishaProfil   Hantar PM kepada NurArisha   Pergi ke NurArisha's Website   Quote dan BalasQuote

ANSHU
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.01.2009
Ahli No: 36822
Posting: 342
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 15-02-09 14:31


hm..memang tak suka sardin...kira selamat lah ni ek...:P...tapi kadang-kadang makan saja...sekarang kan ada sardin buatan org islam...PERTIMA namanya...mari lah kita sapot org kita...care pembuatannye bersih dan halal...ada keluar kat tv dulu...kalau tak silap dr pantai timur rsnye...:berfikir:

Bookmark and Share

    


  Member Information For ANSHUProfil   Hantar PM kepada ANSHU   Quote dan BalasQuote

ziyan
Warga 2 Bintang
Menyertai: 16.06.2006
Ahli No: 24835
Posting: 48
Dari: KL

ukraine   avatar


posticon Posting pada: 15-02-09 18:11


saya tak suka sangat sardin ni sebab tak tahan dengan baunya

Bookmark and Share

    


  Member Information For ziyanProfil   Hantar PM kepada ziyan   Quote dan BalasQuote

shah_hidayah86
Warga 3 Bintang
Menyertai: 01.03.2008
Ahli No: 32774
Posting: 84
Dari: SHAH ALAM

Perak   avatar


posticon Posting pada: 15-02-09 18:49


salam...
saya memang makan sardin bila kat hostel
balik rumah, mak tak galakkan makan..
huhu....

Bookmark and Share

    


  Member Information For shah_hidayah86Profil   Hantar PM kepada shah_hidayah86   Quote dan BalasQuote

erwina
WARGA SETIA
Menyertai: 11.05.2004
Ahli No: 8917
Posting: 503
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 15-02-09 20:52


Ana rasa baik kita rujuk pada pakar pemakanan.....any food technologist here??biasanya food technologist yang buat research pasal khasiat makanan ini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For erwinaProfil   Hantar PM kepada erwina   Pergi ke erwina's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.151683 saat. Lajunya....