Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-08-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Bila sesuatu telah sempurna akan mulalah kelihatan cacat celanya.

-- Saidina Abu Bakar

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: NurLiyanaNajwa
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43095

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 33
Ahli: 0
Jumlah: 33




  Yang Masuk Ke Sini
budakbesar: 4 hari yang lalu
azemi: 8 hari yang lalu
Firdaus15: 14 hari yang lalu
NurLiyanaNajwa: 17 hari yang lalu
secureofficemovers: 18 hari yang lalu
Naqiu: 24 hari yang lalu
nawfaa79: 25 hari yang lalu
IbnuKhaldun: 28 hari yang lalu


Kaki Jiwang Karat!!
Topik: BERKAHWIN dengan PASANGAN yang TAK DIKENALI...??!!


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Kaki Jiwang Karat!!
    »» BERKAHWIN dengan PASANGAN yang TAK DIKENALI...??!!

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 3

Go To Page: 1 · 2 · 3  
Jump To Page:

Oleh BERKAHWIN dengan PASANGAN yang TAK DIKENALI...??!!

anti_alasan
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.09.2006
Ahli No: 26307
Posting: 300

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 08:06


jangan dikira pasangan yang sudah bercinta sekian lama,saat menikah akan terus mencintai pasangannya. Dan jangan dikira pasangan yang tidak melalui fasa percintaan akan sulit mencintai pasangannya setelah bernikah. Cinta itu ibarat pohon.Akarnya tumbuh ketika kita mulai berinteraksi dengan pasangan kita.Cinta pun akan bersemi ketika kita mulai menerima segala kelebihan dan kekurangan pasangan kita.Kita sirami dan pupuk ia dengan kasih sayang dan perhatian. Ia akan mekar dan berbuah ranum ketika kita berusaha memberi yang terbaik untuk pasangan kita. Namun ia tidak akan tumbuh begitu sahaja. Ia perlu dirawat dan dijaga dari penyakit dan hama yang menganggu.

Di antara kegembiraan, kesedihan dan kehibaan…’I will marry a stranger!’…Namun aku pasrah…

Jam 8.00 malam

‘Yang mana satu ek…?’
‘Yang itukan?’..
‘Iskh..bukan lah..itu kawan dia’..
‘OOo..ye ke..hurm…. tak ada beza pun…Mana satu ni?’

‘Aku terima nikahnya Najdatul ‘Iffah binti Umar Faruq dengan mas kahwinnya 80 ringgit tunai….’.

‘‘Iffah dah jadi zaujah!’ Bisik Wafa’ sahabatnya seusai akad itu dan di saat aku menadah tangan berdoa. Tidak semena-mena beberapa titis air mata gugur keribaanku. Terselit juga hiba walaupun pada hakikatnya hati aku teramat gembira..
Detik-detik ijab kabul itu. Sungguh ia merupakan sebuah momentum sederhana yang memiliki energi potensi dasyat untuk mengubah kehidupan dua anak manusia yang akan menjadi sepasang suami istri. Pernikahan adalah sebuah kerja besar yang menunggu kita.Kita tidak akan lagi merasa bahagia atau sedih sendiri. Malahan sudah tidak boleh melakukan banyak hal dengan menuruti keinginan sendiri. Kini telah hadir seseorang yang mencintai kita dan harus juga kita cintai, yang memperhatikan dan perlu kita perhatikan, tempat curahan hati, berkongsi rasa, canda, tangis, bahagia, susah dan marah. Dan seseorang itu adalah suami yang Allah berikan padaku….

Bila ada keindahan,
Yang mewujud utuh..
Dalam seluruh dimensi..
Dan menyentuh utuh..
Sepenuh rasa di jiwa,
Itulah detik ijab qabul..
Selamanya..
Indahnya nyata..
insyaAllah

. "Assalamualaikum!’ sapa satu suara.Aku masih tidak mampu untuk mendongak, melihat wajahnya itu. Aku berteleku dan terus menunduk. Ruang di antara para tetamu wanita di hadapanku di buka untuk lelaki tersebut mendekatiku. Aku bertambah gementar…Namun terus menghulurkan tanganku buatnya, lalu disarungkan sebentuk cincin emas ke jari manisku. Kerlipan cahaya dari berbelas kamera membuatku terus berpeluh-peluh. Dia lantas keluar tanpa berkata apa-apa. Mungkin dia segan dan malu. Aku menebak. Mana tidaknya, puluhan akhawat memenuhi segenap ruang yang ada di bilik kecil itu.

‘Tak sempat lagi tengok muka dia’
‘Tak sempat ke?Tak berani ke?Ke malu?’ Wafa’ masih tersengih memerli.

‘Semualah sekali. Eh, dia ada kat mana sekarang?’
‘Makan agaknya…kat luarlah..pergilah tengok,’
‘Tak mahulah. Segan sangat-sangat. Dahlah tak kenal. Dia balik lepas jamuan. Esok akan datang semula’.

…
Aduhai…
Akhawat yang ada geli hati agaknya melihat gelagat ‘Iffah. Mana tidaknya. Muka suami pun tak pernah dilihat Dah akad nikah pun masih belum melihat. Esoklah nampaknya rezekinya di waktu kenduri.

Di malam akadnya itu, dia masih belum bersama suaminya. Orang tua-tua kata tak elok selepas bernikah duduk sekali. Mesti tunggu majlis rasminya keesokan harinya.

Di saat itu dia masih membayangkan wajah suaminya yang hanya dilihatnya lewat gambar foto yang dikirimkan oleh ustaznya, perantara yang menjodohkan antara dia dan suaminya.

Di saat itu juga, memori lama terimbau kembali.

Dia masih teringat di saat dia ditanyakan adakah mahu dia berumah tangga dengan pemuda itu. Oleh kerana kepercayaan yang telah lama dibaja kepada manusia yang sudah lama mendidiknya, ’Iffah menyatakan persetujuannya. Bukan tergesa-gesa, tidak juga tanpa berfikir panjang. Malah, dia telah mempertimbangkannya sejak sekian lama.

Dia sangat mahukan pernikahannya hanyalah semata-mata kerana Allah. Dia mahu tindakannya itu disandarkan kerana Allah. Dia mahu berkarya untuk mengeratkan kasih dan produktif memaknai cinta tanpa mengharapkan balasan manusia, hattakan suaminya sendiri. Dia mahu cintanya itu bersumberkan kecintaan kepada Ilahi. Kecintaan yang benar-benar hidup dan menghidupkan…

‘Iffah sedar keputusannya menyerahkan segala urusan baitul muslimnya pada jemaah untuk mengatur dan memilih pasangan hidupnya membuktikan sedalam mana intima’ dan kepercayaannya pada jemaah dan manusia yang bertanggungjawab menjaganya.

Memasuki alam pernikahan memerlukan akar yang cukup kuat. Ibarat sebuah bangunan, semakin berat beban yang diterima, maka akan semakin kukuh struktur asas yang dibuat. Semakin teliti penelitian yang akan dibuat ke atas bangunan yang di buat. Bukan sahaja pada struktur asas ,tetapi kekuatan pendukungnya yang lain.

Dan semenjak hari itu,setiap detik menjelangnya merambat begitu lambat, di lautan hati yang penuh bunga,senyum bertebaran di wajah-wajah cerah, yang kian berseri.
Seiring makin mendekatnya detik-detik penuh bersejarah itu, ’Iffah,seorang gadis biasa yang fitrahnya manusia, kadangkala tersadung juga. Hampir tergelincir ke lembah yang tidak diingininya. Dia mahu memelihara suci hubungan itu. Biarlah tiada ada noda. Biarlah bahagia itu bermula pada detik pernikahan itu sendiri.

Perbincangan mereka awalnya sangat terpelihara. Hanya sekadar atas urusan yang perlu dan di ‘cc’ kan pada mereka yang selayaknya.

ustaz….Ukhti…
Entah di mana ana harus mulakan…agak segan menulis kata-kata walaupun tidak nampak rupa, malu pula untuk menuturkan bahasa di khalayak kalian berdua….Ana pun tidak pasti atas dasar mana ana menulis email ini, yang pastinya, aqidah ISLAM lah yang menghubungkan kita semua, tidak perlu lah didetailkan lagi…Ustaz dan ukhti maklum dan jelas di dalam perkara ini insyaAllah.. ..Ana pasti ukhti iffah jelas di atas apa yang telah berlaku sebelum ini, resume telah diterima dan dibaca, boleh kata masing-masing faham tidak perlu diterangkan mengapa dan siapa kerna semua itu sudah diserahkan kepada murabbi kita …ana hanyalah insan lemah yang menyerahkan segala yang berlaku kepada Allah s.w.t….semoga Allah berikan yang terbaik buat kita semua….. Tidak lain dari sini, ana hanyalah meminta keizinan menyatakan persoalan dengan tenang kepada ukhti iffah di atas perancangannya di dalam perkara ini, ana perlu lebih jelas tentang apa yang difikirkan oleh enti. …….

Perbincangan sering berlaku lewat email dan ‘yahoo messenger’. Atas alas an untuk menguruskan hal-hal bersangkut paut dengan pernikahan. Namun setelah beberapa kali berhubung sudah muncul pula icon yang mampu menggetarkan hati-hati manusia yang menanti saat yang dirasakan manis itu. Ada juga email yang terlepas dan tidak di ‘cc’ kan pada orang lain. Astaghfirullah! Pada mulanya berchatting sedaya upaya dielakkan. Namun akhirnya ‘Iffah pasrah. Tunduk pada hatinya yang seakan rindu melihat icon senyum itu menyala. Dan akhirnya syaitan itu menang jua. Walaupun tiada bicara yang melekakan. Namun cukuplah ucapan ‘doakan diriku pejuang sejati’ mampu menggetarkan dan mengusik hatinya itu. Entah mengapa saat pernikahannya itu dirasakan terlalu lama.

Thariq zayyad : ok ukht, ana undur dulu…
‘iffah : ok, jaga diri ..
Thariq zayyad : doakan diriku pejuang ISLAM sejati =)
‘iffah..insyaALlah. . :) wassalam..
Thariq :wasalam wr wbt..

Mungkin berbaur semangat perjuangan, tetapi sebenarnya ia cukup palsu! Sayang sungguh sebagai pekerja islam yang kononnya membina bangunan Islam, tetapi dalam masa yang sama meruntuhkannya. Prinsip-prinsip pergaulan dilanggar, kata-kata walaupun sebentar mampu membuka ruang fitnah. Memang di mata manusia biasa apalah sangat perbuatan itu. Mereka akan berkahwin! Tapi jiwa orang mukmin yang sensitif, yang peka dengan maksiat-maksiat kecil, dia tahu perbuatannya itu tidak diredhai oleh Allah swt. Cepat-cepat dia beristighfar. Biarlah dia bersabar asalkan pernikahannya nanti adalah suci.

Alhamdulillah, Allah tidak membiarkan ia berlaku lama. Akhirnya ada yang dapat menghidu dan menegur. Aduh..malu sungguh dirinya pada Allah! Dirinya sering dianggap hebat dan cukup tsiqah tetapi kalah pada naluri rindunya. Walaupun sekadar icon =) namun dia merasakan itu satu noda besar untuknya!

Ruang dialog hati,
dalam kesedaran cinta ilahi,
sebagai sebenar-benar cinta.

Kita membangun sebuah pernikahan kerana cinta kita kepada Allah. Kita ingin selalu menyempurnakan cinta itu maka kecintaan kepada Allahlah adalah yang lebih utama perlu kita perhatikan demi kelangsungan pernikahan kita di dunia dan akhirat. Tentunya kita tidak ingin membawa pernikahan kita semakin jauh dariNya kerana peluang. Kita mudah terbawa arus lantaran selalu sebuk dan lalai dengan pernikahan itu. Mudah lari dari syariatnya.. Midah tertipu zahirnya dalam kebaikan. Kerana itu, kita perlu membangun sebuah komitmen denganNya dahulu sebelum menjalin komitmen dengan pasangan hidup kita…

Cinta bukan kerana keindahan yang tampak di mata..
Tetapi kerana yang menyatukan hati dan jiwa…

Akhirnya, segalanya ditinggalkan kerana Allah. Dia tidak sanggup lagi membiarkan fitnah berlaku ke atas hatinya. Komitmen dengan Allah swt dibutuhkan kerana dia bertekad membangunkan mahligai rumah tangga semata-mata mencari ridhaNya. Ingin membangunkan mahligai pernikahan dengan nuansa cintaNya dan cinta kepadaNya….

kala cinta bertanya pada cinta..
imanlah jawabnya..

Azan subuh yang berkumandang mengejutkan aku dari lamunan . Tidak disedari masa berlalu begitu cepat sekali. Kedengaran diluar suasana kelam kabut…bunyi kaca dan suara saudara mara hiruk pikuk di luar.

Baru aku teringat, hari itu adalah kenduri walimahku setelah akad semalam. Aku tersenyum sendirian. Di manakah suamiku? Bilakah dapat aku menatap wajahmu duhai kekasih?

Di sini teduh hadir kukuh,
Di kelopak cerah segala bunga,
di pucuk-pucuk hijau segala rasa..

Alhamdullillah, kenduri berjalan dengan lancar hari itu. Ramai sungguh teman-teman yang hadir mengucapkan tahniah dan menyerikan lagi suasana. Aku sempat mencuri pandang ke arah suamiku. Itupun setelah disuruh oleh sahabatku. Mana tidaknya seorang di hulu, seorang ke hilir. Penat sungguh sanak saudara menyuruh kami berjalan berdua-duaan. Sungguh aku tak mampu menahan getaran hatiku berada di samping seorang lelaki asing yang tak pernah kukenal mahupun kulihat! Namun hatiku pasrah dan menerima seadanya. Biarlah proses taaruf kami berjalan selepas ini. Dan insyaAllah kami akan mengenali keluarga besar masing-masing juga. Biarlah hari ini kami kelihatan seperti dua makhluk asing pun!

Mulai detik itu, kami melayari bahtera ini dengan keindahan dan kecintaan yang sebenar. Benarlah apabila syariat dipatuhi, manisnya pernikahan itu benar-benar dirasai. Di saat itu kisah cinta agung Khadijah .a dan Muhammad saw kita selusuri. Betapa suburnya pohon cinta itu, akar-akarnya menghujam di hati, batangnya kukuh, rantingnya menjulang ke langit, daunnya rimbun, buahnya ranum,menaungi dan memberi kebahagiaan kepada sepasang jiwa.

Benarlah… nyata pernikahan juga memerlukan keperluan emosional yang tinggi. Hubungan dua insan yang saling memahami, empati, toleransi dan motivasi. Perlunya ada penyelarasan dan keselarian emosi. Tambahan lagi ketika awal pernikahan, banyak saat-saat yang cukup terduga, oleh itu sabar dan iman harus diutamakan. Penyelarasan ini tidak akan terjadi serta merta, seperti antena radio atau tv yang perlu diputar-putar untuk mendapat gelombang yang betul, maka penyelarasan antara dua jiwa ini juga memerlukan banyak percubaan. Ini akan terjadi sepanjang pernikahan kita hingga ke akhir hayat. Sabar dan syukur memudahkan kita memandang segala permasaalah kita dengan jiwa yang jernih…

Aku benar-benar bersyukur atas apa yang dianugerahkan padaku hari ini. Sungguh tidak ternilai cintaNya padaku….

‘ Ya Allah. dimana lagikah dapat ku temui cinta sejati..
kecuali pada cintaMu..
ke mana lagikah hati ini harus berlabuh..
kecuali pada kasihMu..
Jadikanlah hati yang lemah ini yaAllah..
tertambat kukuh hanya padaMU..
Aku mohon redha atas segenap keputusanMu
kesejukan setelah matiku..
kenikmatan memandang wajahMu..
dan kerinduan untuk berjumpa denganMu..
Ampunilah diri ini yang tidak beharga Ya Allah ..
Penuhilah kehinaannya dengan keindahan maghfirahMu’

SUMBER: www.dakwah.info

Bookmark and Share

  


  Member Information For anti_alasanProfil   Hantar PM kepada anti_alasan   Quote dan BalasQuote

anti_alasan
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.09.2006
Ahli No: 26307
Posting: 300

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 08:10


haha..nice story....
tabik lah cerita ini...........

don't even think to couple before marry......

sebar2 kan artikel ini....
especially yang tengah hot bercouple.....biau sedau(sedar) sikit.......

Bookmark and Share

  


  Member Information For anti_alasanProfil   Hantar PM kepada anti_alasan   Quote dan BalasQuote

tou_aii
WARGA SETIA
Menyertai: 21.04.2007
Ahli No: 29677
Posting: 550
Dari: harajuku

japan   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 08:28


wow...... best nya.... lebih baik kahwin dengan org kita tak kenal or pilihan mak bapa...kalau bercinta lama-lama ni m'bosankn....

Bookmark and Share

  


  Member Information For tou_aiiProfil   Hantar PM kepada tou_aii   Quote dan BalasQuote

anti_alasan
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.09.2006
Ahli No: 26307
Posting: 300

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 08:34


kadang-kadang masyarakat alergik bila dengar seseorang itu berkahwin dengan org yang tak dikenali.....

bagi mereka, kita MESTI bercouple sebelum kahwin.....

harap-harap,artikel ini dapat memBUANG mentaliti 'kita MESTI bercouple sebelum kahwin'.....tukar kepada mentaliti ' NIKAH is the only way of coupling'...

Bookmark and Share

  


  Member Information For anti_alasanProfil   Hantar PM kepada anti_alasan   Quote dan BalasQuote

izzul_islam
WARGA SETIA
Menyertai: 08.07.2003
Ahli No: 2185
Posting: 1163
Dari: Besut

Terengganu  


posticon Posting pada: 30-04-07 09:01


hmmmm......icon senyum YM menyala....Ramai kena virus ini....Virus Icon YM menyala...

Bookmark and Share

  


  Member Information For izzul_islamProfil   Hantar PM kepada izzul_islam   Quote dan BalasQuote

muslimah_jun
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28314
Posting: 1018
Dari: serambi mekah

Kelantan  


posticon Posting pada: 30-04-07 09:49


saya terfikir...xtahula logik ke tak sebab fikiran macam tak jalan saja hari ni:
apa kata Kalau yang nak sangat kumpul duit dulu sbelum kawin tapi masa sama nak taya khabar, Kalau nikah dulu tapi duduk asing2 macam biasa, ok tak? Kalau nak taya khabar hatta email ke dah tak adalah rasa xsedap hati & Kalau nak mesej pun ke apa pun boleh. dah nak sangat kumpul duit dulu tapi nak taya khabar. Bila dah rasa duit cukup tu baru buat kenduri & hidup bersama. Mmm...bagaimana ye?

Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_junProfil   Hantar PM kepada muslimah_jun   Quote dan BalasQuote

anti_alasan
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.09.2006
Ahli No: 26307
Posting: 300

blank   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 10:07


boleh saja buat begitu muslimah_jun..tak ada hal pun......

kalau dah nikah..kan senang...semua dah jadi halal..nak mesej ke,chatting ke...bergayut ke..dah tak ada hal.... dah HALAL...

masalah hati saja sebenarnya....kadang-kadang ada yang tahu couple sebelum nikah tu HARAM, tapi ngada2 juga nak buat....sibuk nak bercouple juga...sebab tengok org lain couple,macam-macam lah alasannya...kena tahu perangai couple dulu baru boleh kawin lah...alasan2 yang tida hujah dari al-quran mahupun hadith...aduss...

masalah HATI....

Bookmark and Share

  


  Member Information For anti_alasanProfil   Hantar PM kepada anti_alasan   Quote dan BalasQuote

musafir_lara
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.09.2005
Ahli No: 19324
Posting: 283
Dari: perak + KL + johor

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 10:14


sebelum nikah, taaruf di sebalik tabir..dan dai nikah dengan dai,senang nak kerja!

Bookmark and Share

  


  Member Information For musafir_laraProfil   Hantar PM kepada musafir_lara   Quote dan BalasQuote

trouver_99
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2004
Ahli No: 6933
Posting: 1603
Dari: Penang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 10:22


syukran bebanyak


-----------------

= think Islam , think Globally , think Reality =


Bookmark and Share

  


  Member Information For trouver_99Profil   Hantar PM kepada trouver_99   Quote dan BalasQuote

lamyanunalif_mursyidah
WARGA SETIA
Menyertai: 02.02.2006
Ahli No: 22391
Posting: 1128
Dari: selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 10:33


assalamualaikum..
teringin juga nak situasi macam ni..
huhu...
nikah tanpa kenal pasangan..ok apa..
wassalam

Bookmark and Share

  


  Member Information For lamyanunalif_mursyidahProfil   Hantar PM kepada lamyanunalif_mursyidah   Pergi ke lamyanunalif_mursyidah's Website   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:01


salam semua...
hm..ramai stju nampak?mesti semua da brangan habis baca artikel dia atas.
tapi jangan cakap sja. skdar bagi komen boleh lah di mulut...semua orang boleh bgtu...
ha!! mari try tengok!!! sapa nak nikah dengan ana?
gambar dan profile? ni ha frenster!!! [email protected] --
hihi!!!
keutamaan: gadis bertudung labuh yang pandai msak. tu sahaja. simple sangat-sangat syaratnya!walaupun ana tau sebenarnya ramai saja yang gerun nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali... grenti ahh!jangan nak bohong. tapi bukan semua..ada juga yang tawaqal..

Bookmark and Share

  


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

masri2
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14588
Posting: 921
Dari: Tampin

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:08


salam.

kahwinlah mengikut sunnah. nabi saw pun suruh kita tengok pasangan dulu sebelum ambil keputusan nak kahwin atau pun tidak

Bookmark and Share

  


  Member Information For masri2Profil   Hantar PM kepada masri2   Pergi ke masri2's Website   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:09


Pada 30-04-07 16:01 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

salam semua...
hm..ramai stju nampak?mesti semua da brangan habis baca artikel dia atas.
tapi jangan cakap sja. skdar bagi komen boleh lah di mulut...semua orang boleh bgtu...
ha!! mari try tengok!!! sapa nak nikah dengan ana?
gambar dan profile? ni ha frenster!!! [email protected] --
hihi!!!
keutamaan: gadis bertudung labuh yang pandai msak. tu sahaja. simple sangat-sangat syaratnya!walaupun ana tau sebenarnya ramai saja yang gerun nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali... grenti ahh!jangan nak bohong. tapi bukan semua..ada juga yang tawaqal..


ehem owl_UM, nidah konpem ke dah sampai seru ni??tau tau saja terus tanya siapa nak kawin, biar betul mamat seorang ni????

wah wah sejak bro meow stop kejap cerita muna tu, ramai bakat2 baru ambil peluang untuk menyinar nampak. aiseh kak wan pun macam dah tenggelam saja.....hihihi

Bookmark and Share

  


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:14


Pada 30-04-07 16:01 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

salam semua...
hm..ramai stju nampak?mesti semua da brangan habis baca artikel dia atas.
tapi jangan cakap sja. skdar bagi komen boleh lah di mulut...semua orang boleh bgtu...
ha!! mari try tengok!!! sapa nak nikah dengan ana?
gambar dan profile? ni ha frenster!!! [email protected] --
hihi!!!
keutamaan: gadis bertudung labuh yang pandai msak. tu sahaja. simple sangat-sangat syaratnya!walaupun ana tau sebenarnya ramai saja yang gerun nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali... grenti ahh!jangan nak bohong. tapi bukan semua..ada juga yang tawaqal..


Wah, gentelmen betul En. owl_UM...Lelaki macam ni yang perempuan suka... :-)


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

  


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:14


taklah..bukan apa...setengah tu cakap sja berani...mari try tengok...hihi!!!
jgan risau..ana lelaki yang baik..hihi!!!!

Bookmark and Share

  


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:19


Pada 30-04-07 16:14 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

taklah..bukan apa...setengah tu cakap sja berani...mari try tengok...hihi!!!
jgan risau..ana lelaki yang baik..hihi!!!!



heheh...Apa lagi muslimat-muslimat sekalian...En. owl_UM dah offer diri dia tu...Bukan senang nak jumpa ni... :-)


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

  


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:20


pengakuan berani mati...

Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

muslimah_jun
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28314
Posting: 1018
Dari: serambi mekah

Kelantan  


posticon Posting pada: 30-04-07 16:35


Pada 30-04-07 16:01 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

salam semua...
hm..ramai stju nampak?mesti semua da brangan habis baca artikel dia atas.
tapi jangan cakap sja. skdar bagi komen boleh lah di mulut...semua orang boleh bgtu...
ha!! mari try tengok!!! sapa nak nikah dengan ana?
gambar dan profile? ni ha frenster!!! [email protected] --
hihi!!!
keutamaan: gadis bertudung labuh yang pandai msak. tu sahaja. simple sangat-sangat syaratnya!walaupun ana tau sebenarnya ramai saja yang gerun nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali... grenti ahh!jangan nak bohong. tapi bukan semua..ada juga yang tawaqal..
saya bukan nak sayut cabar, tak ada kaitan...
Minta maaf saja nak taya adik owl_UM ni dah sampai seru @ dah memang nak dirikan masjid ke? Kalau belum baik jangan. takkan nak jalinkan persahabatan @ perkenalan bertahun lamanya, nak tanggung rasa bersalah dalam hati. Jk saya better berhubung sebab dah bersedia tunggu nak kenal & terus urusan seterus. Wassalam :)


-----------------
~TeGuRlAh Aku.. AjAklAh Aku.. PimPinLaH aKu.. kE JaLaN yang menDeKaTkan HaTiku pada-NYA..~


Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_junProfil   Hantar PM kepada muslimah_jun   Quote dan BalasQuote

jutawanmuslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 07.12.2005
Ahli No: 20900
Posting: 1561
Dari: UPM

Selangor  


posticon Posting pada: 30-04-07 16:38


Pada 30-04-07 16:14 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

taklah..bukan apa...setengah tu cakap sja berani...mari try tengok...hihi!!!
jgan risau..ana lelaki yang baik..hihi!!!!


cakap besar..


-----------------
Irhamni Ya Allah, kekalkan rasa kehambaan ini agar tidak ku berpaut pada dahan yang rapuh, agar tidak ku mengharap pada purnama…


Bookmark and Share

  


  Member Information For jutawanmuslimahProfil   Hantar PM kepada jutawanmuslimah   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:41


baik akak..ana ikut cakap akak muslimah_jun...setuju..hihi!!!
- be open bila ditegur...jngan kita saja nak betul - hihi.

Bookmark and Share

  


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 30-04-07 16:44


hehe macam-macam ye..

apapun kisah yang dikarang itu memang menarik..:)

p/s: to alwalid..baguslah cmtue dik, biar ramai yang boleh semua beroleh manfaat antara satu sama lain :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:45


begitu juga dengan akak jutawanmuslimah...maaf..tak niat papa pun...

Bookmark and Share

  


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

niza_ati
WARGA SETIA
Menyertai: 17.12.2004
Ahli No: 13107
Posting: 1488
Dari: KL-Sarawak-Selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:46


ana dah muak dengan semua ni... :roll:


-----------------

cita-citaku islam gamilang,cita-citaku daulahnya berulang,cita-citaku islam cemerlang,cita-citaku


Bookmark and Share

  


  Member Information For niza_atiProfil   Hantar PM kepada niza_ati   Pergi ke niza_ati's Website   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 16:49


jangan muntah kat sni niza_ati

Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

muslimah_jun
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28314
Posting: 1018
Dari: serambi mekah

Kelantan  


posticon Posting pada: 30-04-07 16:59


Pada 30-04-07 16:41 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

baik akak..ana ikut cakap akak muslimah_jun...setuju..hihi!!!
- be open bila ditegur...jngan kita saja nak betul - hihi.

akk bukan apa, kita manusia tak ada yang sempurna & selalu terleka. Kita bersaudara kena saling sayang kerana Allah & kerana Allah & apapn kerana Allah. siapa lagi nak ingatkan jk bukan kita sesama muslim yang bersaudara. Jk akk salah @ down akk pun mengharapkan ada saudara akk yang sudi betulkan & sedekahkan makanan hati untuk akk spy akk tersedar & sihat kembali. Wassalam :)


-----------------
~TeGuRlAh Aku.. AjAklAh Aku.. PimPinLaH aKu.. kE JaLaN yang menDeKaTkan HaTiku pada-NYA..~


Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_junProfil   Hantar PM kepada muslimah_jun   Quote dan BalasQuote

rainy
Warga 1 Bintang
Menyertai: 22.03.2007
Ahli No: 29286
Posting: 24
Dari: pahang

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 17:03


bestla cerita ni.. rasa macam insaf saja. memang semua mahu yang terbaik. harap-harap satu hari nanti jumpa yang menyayangi saya kerana ALLAH.

Bookmark and Share

  


  Member Information For rainyProfil   Hantar PM kepada rainy   Quote dan BalasQuote

rainy
Warga 1 Bintang
Menyertai: 22.03.2007
Ahli No: 29286
Posting: 24
Dari: pahang

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 17:03


bestla cerita ni.. rasa macam insaf saja. memang semua mahu yang terbaik. harap-harap satu hari nanti jumpa yang menyayangi saya kerana ALLAH.

Bookmark and Share

  


  Member Information For rainyProfil   Hantar PM kepada rainy   Quote dan BalasQuote

Meow

Menyertai: 09.12.2004
Ahli No: 12964
Posting: 2700
Dari: Serambi Madinah : Negeri Matahari Terbenam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 17:40


Pada 30-04-07 16:09 , alwalid posting:

!!! QUOTE !!!



wah wah sejak bro meow stop kejap cerita muna tu, ramai bakat2 baru ambil peluang untuk menyinar nampak. aiseh kak wan pun macam dah tenggelam saja.....hihihi



:-o :-o


-----------------
~Yang Bodoh Akan Berdiam Diri, Tetapi Yang Paling Bodoh Akan Bercakap Sesuatu Yang Dia Sebenarnya Bodoh~


Bookmark and Share

  


  Member Information For MeowProfil   Hantar PM kepada Meow   Pergi ke Meow's Website   Quote dan BalasQuote

castello_gurl
Warga Rasmi
Menyertai: 10.12.2006
Ahli No: 27703
Posting: 13
Dari: dimana kakiku melangkah,disitulah lokasiku

france  


posticon Posting pada: 30-04-07 17:54


amitabh bachan

Bookmark and Share

  


  Member Information For castello_gurlProfil   Hantar PM kepada castello_gurl   Pergi ke castello_gurl's Website   Quote dan BalasQuote

naja_muslimah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 16.03.2007
Ahli No: 29196
Posting: 73
Dari: Pahang Darul Makmur

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 18:01


salam..hm..boleh tahan cerita ni..best juga..

Bookmark and Share

  


  Member Information For naja_muslimahProfil   Hantar PM kepada naja_muslimah   Quote dan BalasQuote

Sumayyah_tercinta
Warga Rasmi
Menyertai: 06.10.2006
Ahli No: 26800
Posting: 19
Dari: Kelate and Sabah

malaysia  


posticon Posting pada: 30-04-07 18:11


Assalamualaikum... tulah... ingat janji ALLAH!! Wanita yang baik untuk lelaki yang baik(begitulah sebaliknya)... lelaki yang keji untuk wanita yang keji(begitulah sebaliknya).. so,untuk dapat pasangan yang baik, baikkan diri kita dulu.. ALLAH tidak pernah memungkiri janji!!

Bookmark and Share

  


  Member Information For Sumayyah_tercintaProfil   Hantar PM kepada Sumayyah_tercinta   Quote dan BalasQuote

mohamad

Menyertai: 04.09.2006
Ahli No: 26180
Posting: 3282
Dari: Pasir Gudang Johor

yemen   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 18:18


Pada 30-04-07 16:01 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

salam semua...
hm..ramai stju nampak?mesti semua da brangan habis baca artikel dia atas.
tapi jangan cakap sja. skdar bagi komen boleh lah di mulut...semua orang boleh bgtu...
ha!! mari try tengok!!! sapa nak nikah dengan ana?
gambar dan profile? ni ha frenster!!! [email protected] --
hihi!!!
keutamaan: gadis bertudung labuh yang pandai msak. tu sahaja. simple sangat-sangat syaratnya!walaupun ana tau sebenarnya ramai saja yang gerun nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali... grenti ahh!jangan nak bohong. tapi bukan semua..ada juga yang tawaqal..

salam...

hebat ni.
pengakuan berani mati.
:-)


-----------------
Janganlah berlalu satu haripun tanpa kita memikirkan tentang masalah umat islam....


Bookmark and Share

  


  Member Information For mohamadProfil   Hantar PM kepada mohamad   Pergi ke mohamad's Website   Quote dan BalasQuote

izzul_islam
WARGA SETIA
Menyertai: 08.07.2003
Ahli No: 2185
Posting: 1163
Dari: Besut

Terengganu  


posticon Posting pada: 30-04-07 18:21


Pada 30-04-07 18:18 , mohamad posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-04-07 16:01 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

salam semua...
hm..ramai stju nampak?mesti semua da brangan habis baca artikel dia atas.
tapi jangan cakap sja. skdar bagi komen boleh lah di mulut...semua orang boleh bgtu...
ha!! mari try tengok!!! sapa nak nikah dengan ana?
gambar dan profile? ni ha frenster!!! [email protected] --
hihi!!!
keutamaan: gadis bertudung labuh yang pandai msak. tu sahaja. simple sangat-sangat syaratnya!walaupun ana tau sebenarnya ramai saja yang gerun nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali... grenti ahh!jangan nak bohong. tapi bukan semua..ada juga yang tawaqal..

salam...

hebat ni.
pengakuan berani mati.
:-)




for further information, boleh pm owl_UM ..hehe
Sila dapatkan tarikh temuduga..hehe


-----------------
"Subhanaka lah 'ilma lana illa ma'allamtana innaka antal 'alimul hakim...Ilaahi Anta Maqsudi wa Ridhaka Matlubi...


Bookmark and Share

  


  Member Information For izzul_islamProfil   Hantar PM kepada izzul_islam   Quote dan BalasQuote

zinniratunnajua
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.12.2004
Ahli No: 12834
Posting: 271
Dari: bumi Allah

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 20:18


hmm..ni memang kisah benar..

Bookmark and Share

  


  Member Information For zinniratunnajuaProfil   Hantar PM kepada zinniratunnajua   Pergi ke zinniratunnajua's Website   Quote dan BalasQuote

mohamad

Menyertai: 04.09.2006
Ahli No: 26180
Posting: 3282
Dari: Pasir Gudang Johor

yemen   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 20:28


salam...

berkenaan dengan tajuk, ana tak berani nak kata apa.
tapi, bagi ana....kalau dah jodoh dengan orang yang tak dikenali..

sebagai contoh mak dan ayah yang cari, ana terima saja.
yang pasti, mesti solehah.
kalau tak, ana reject.


wassalam....

Bookmark and Share

  


  Member Information For mohamadProfil   Hantar PM kepada mohamad   Pergi ke mohamad's Website   Quote dan BalasQuote

sailormoon
WARGA SETIA
Menyertai: 20.07.2005
Ahli No: 17423
Posting: 2621
Dari: Application Layer^__^

iraq   avatar


posticon Posting pada: 30-04-07 22:29


Dalam perkahwinan, letakkan redha ibubapa pada tempat pertama sebab redha Allah bergantung kepada redha ibubapa...

Cinta boleh dipupuk...Cinta tak menjamin kebahagiaan sesebuah perkahwinan...Kalau kita tengok perkahwinan orang Melayu zaman dulu tak ada pun bercinta sebelum kahwin...Tapi kes perceraian kurang...Tak macam sekarang...


-----------------
DUNIA INI INDAHNYA SEBELUM DI TANGAN...


Bookmark and Share

  


  Member Information For sailormoonProfil   Hantar PM kepada sailormoon   Quote dan BalasQuote

miledi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.07.2006
Ahli No: 25473
Posting: 531
Dari: peneng

malaysia  


posticon Posting pada: 30-04-07 22:33


ana susah sikit nak terima..kalau boleh biar yang ana pernha kenal atau kenal..kalau yang tak pernah tengok langsung entah dr mana...susah sikit lah...tapi kena tengok lah sekali before kahwin...itu pun kalau lah terjadi pada ana...

Bookmark and Share

  


  Member Information For milediProfil   Hantar PM kepada miledi   Pergi ke miledi's Website   Quote dan BalasQuote

sayyidah_nafisah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 12.06.2004
Ahli No: 9433
Posting: 90

PulauPinang  


posticon Posting pada: 01-05-07 00:43


mintak2 tak couple sebelum kahwin.
nak couple lepas kahwin saja..hihi...aminnnn.......................

Bookmark and Share

  


  Member Information For sayyidah_nafisahProfil   Hantar PM kepada sayyidah_nafisah   Quote dan BalasQuote

transmissionline
WARGA SETIA
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17849
Posting: 916
Dari: mana hendak ke mana

centralafricanrep   avatar


posticon Posting pada: 01-05-07 09:12


Pada 30-04-07 10:33 , lamyanunalif_mursyidah posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum..
teringin juga nak situasi macam ni..
huhu...
nikah tanpa kenal pasangan..ok apa..
wassalam


jangan "teringin" saja .. kena ada azam yang kukuh ... jangan nanti teringin tinggal teringin bila mana hati dah diusik ...

tapi entah Kenapa saya cukup tersentuh dengan posting kali ini .. inilah satu-2nya posting dalam ruangan "Kaki Jiwang karat" yang saya salute dan rasa macam nak bagi berjuta-2 bintang ... banyak sangat ?? tak mengapa lah .. bagi A+ saja ... boleh copy tak ??

[ Telah diedit oleh: transmissionline pada 01-05-07 09:13 ]


Bookmark and Share

  


  Member Information For transmissionlineProfil   Hantar PM kepada transmissionline   Quote dan BalasQuote

lamyanunalif_mursyidah
WARGA SETIA
Menyertai: 02.02.2006
Ahli No: 22391
Posting: 1128
Dari: selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 01-05-07 10:10


Pada 01-05-07 09:12 , transmissionline posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-04-07 10:33 , lamyanunalif_mursyidah posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum..
teringin juga nak situasi macam ni..
huhu...
nikah tanpa kenal pasangan..ok apa..
wassalam


jangan "teringin" saja .. kena ada azam yang kukuh ... jangan nanti teringin tinggal teringin bila mana hati dah diusik ...

tapi entah Kenapa saya cukup tersentuh dengan posting kali ini .. inilah satu-2nya posting dalam ruangan "Kaki Jiwang karat" yang saya salute dan rasa macam nak bagi berjuta-2 bintang ... banyak sangat ?? tak mengapa lah .. bagi A+ saja ... boleh copy tak ??



assalamualaikum..
azam tu memang ada..da lama dah..
cuma belum sampai masany lagi..
wassalam



Bookmark and Share

  


  Member Information For lamyanunalif_mursyidahProfil   Hantar PM kepada lamyanunalif_mursyidah   Pergi ke lamyanunalif_mursyidah's Website   Quote dan BalasQuote

dhamiraqistina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13287
Posting: 271

Selangor  


posticon Posting pada: 01-05-07 10:32


MATANG.....

Bookmark and Share

  


  Member Information For dhamiraqistinaProfil   Hantar PM kepada dhamiraqistina   Quote dan BalasQuote

destinasi_abadi
WARGA SETIA
Menyertai: 31.12.2004
Ahli No: 13423
Posting: 496
Dari: Pulau Pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-05-07 12:39


salam...
sokong...sokong bercinta pas kawin....:)

Bookmark and Share

  


  Member Information For destinasi_abadiProfil   Hantar PM kepada destinasi_abadi   Quote dan BalasQuote

imannoraina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.08.2004
Ahli No: 10752
Posting: 226
Dari: Bumi ALLAH

Kedah  


posticon Posting pada: 01-05-07 13:05


apa susah love after married lah best.heheehh

Bookmark and Share

  


  Member Information For imannorainaProfil   Hantar PM kepada imannoraina   Quote dan BalasQuote

aishgurlz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 10.02.2007
Ahli No: 28659
Posting: 99
Dari: skudai

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-05-07 13:17


salam...article ni memang mengusik jiwa..sgguh mnis cple selepas nikah.. begitulah indahnya Islam..

Bookmark and Share

  


  Member Information For aishgurlzProfil   Hantar PM kepada aishgurlz   Quote dan BalasQuote

nur_mujahidah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 20.04.2005
Ahli No: 15931
Posting: 144
Dari: IPT

Johor   avatar


posticon Posting pada: 01-05-07 13:50


hidup mati , ajal maut jooh pertemuan semuanya ditangan Allah swt.Apa yang penting lah ni kita berusaha untuk menjadi yang terbaik insyaAllah kita akan dapat yang terbaik.Sebenarnya ana dah bosan dengan tajuk yang sebegini....macam tak budak tajuk lain dah....apa-apa pun syukran pada anti_alasan di atas posting anta.

Bookmark and Share

  


  Member Information For nur_mujahidahProfil   Hantar PM kepada nur_mujahidah   Pergi ke nur_mujahidah's Website   Quote dan BalasQuote

nuzra_awatif
Warga 3 Bintang
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14676
Posting: 99
Dari: Bumi Allah

Perak  


posticon Posting pada: 01-05-07 17:39


Pada 30-04-07 10:33 , lamyanunalif_mursyidah posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum..
teringin juga nak situasi macam ni..
huhu...
nikah tanpa kenal pasangan..ok apa..
wassalam

betul tu =p


-----------------
hanya DIA yang mengetahui diriku lebih dr diriku sendiri..


Bookmark and Share

  


  Member Information For nuzra_awatifProfil   Hantar PM kepada nuzra_awatif   Quote dan BalasQuote

amira_najihah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.02.2006
Ahli No: 22568
Posting: 107
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-05-07 18:12


wah...best 2..
i like it!

Bookmark and Share

  


  Member Information For amira_najihahProfil   Hantar PM kepada amira_najihah   Quote dan BalasQuote

Wuddah
WARGA SETIA
Menyertai: 04.03.2007
Ahli No: 29021
Posting: 508
Dari: Chenderong Balai

Perak  


posticon Posting pada: 01-05-07 18:26


Assalamualaikum...ana pun berharap macam tu...pengalaman lalu banyak mengajar...

Bookmark and Share

  


  Member Information For WuddahProfil   Hantar PM kepada Wuddah   Quote dan BalasQuote

syahidatul
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12341
Posting: 3781
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 00:33


nampaknya semua pun berharap. nanti kita lihat siapa yang berjaya menempuhi seperti kisah ini.

Bookmark and Share

  


  Member Information For syahidatulProfil   Hantar PM kepada syahidatul   Pergi ke syahidatul's Website   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 03:36


Pada 03-05-07 00:33 , syahidatul posting:

!!! QUOTE !!!

nampaknya semua pun berharap. nanti kita lihat siapa yang berjaya menempuhi seperti kisah ini.


jangan cik syahidatul.. jangan tak lihat... :-P :-D :-D


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

syahidatul
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12341
Posting: 3781
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 03:47


ya...mungkinkah cik ismi_atikah? :-D :-D


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For syahidatulProfil   Hantar PM kepada syahidatul   Pergi ke syahidatul's Website   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 11:27


Pada 03-05-07 03:47 , syahidatul posting:

!!! QUOTE !!!

ya...mungkinkah cik ismi_atikah? :-D :-D



insyaAllah..

:roll: :roll: :roll:


-----------------

[ Telah diedit oleh: ismi_atikah pada 03-05-07 11:30 ]


Bookmark and Share

  


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 11:31


apa anda berdua maksudkan ni? teman idak faham... ismi dan syahidatul

Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

owl_UM
WARGA SETIA
Menyertai: 23.04.2007
Ahli No: 29697
Posting: 1654
Dari: Kuala Lumpur

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 11:37


ish..em..betul ke wanita-wanita zman sekarang ni berani nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali..tak pernah jumpa gni..betul ke...?
cuma anak nak tahu sahaja..
ana pun stju bcinta lepas nikah lebih baik..mulia..

Bookmark and Share

  


  Member Information For owl_UMProfil   Hantar PM kepada owl_UM   Quote dan BalasQuote

FIENDA
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.11.2006
Ahli No: 27433
Posting: 224
Dari: NS

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 03-05-07 13:43


bestla cerita ini.

Bookmark and Share

  


  Member Information For FIENDAProfil   Hantar PM kepada FIENDA   Quote dan BalasQuote

lamyanunalif_mursyidah
WARGA SETIA
Menyertai: 02.02.2006
Ahli No: 22391
Posting: 1128
Dari: selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 14:12


Pada 03-05-07 11:37 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

ish..em..betul ke wanita-wanita zman sekarang ni berani nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali..tak pernah jumpa gni..betul ke...?
cuma anak nak tahu sahaja..
ana pun stju bcinta lepas nikah lebih baik..mulia..


asalamualaikum..
ana berani..insyaAllah..
wassalam



Bookmark and Share

  


  Member Information For lamyanunalif_mursyidahProfil   Hantar PM kepada lamyanunalif_mursyidah   Pergi ke lamyanunalif_mursyidah's Website   Quote dan BalasQuote

azlan_aris
Warga Rasmi
Menyertai: 17.04.2007
Ahli No: 29621
Posting: 12
Dari: bandar baru bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 14:15


ana pun harap begituu... cukup lah pengalaman yang ana lalui..

Bookmark and Share

  


  Member Information For azlan_arisProfil   Hantar PM kepada azlan_aris   Quote dan BalasQuote

ika2410
WARGA SETIA
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 16:20


Pada 03-05-07 11:37 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

ish..em..betul ke wanita-wanita zman sekarang ni berani nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali..tak pernah jumpa gni..betul ke...?
cuma anak nak tahu sahaja..
ana pun stju bcinta lepas nikah lebih baik..mulia..


assalamualaikum..

insyaAllah ana berani yang penting ana minta org siasat latar belakangnya dulu..ana tak kisah asalkan dia memegang teguh pada agamanya dan boleh mendidik ana ke jalan yang benar


-----------------
'mencari impian, menanti harapan, segunung kesungguhan, arah tujuan mardhatillah'


Bookmark and Share

  


  Member Information For ika2410Profil   Hantar PM kepada ika2410   Pergi ke ika2410's Website   Quote dan BalasQuote

ika2410
WARGA SETIA
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 16:21


Pada 03-05-07 14:15 , azlan_aris posting:

!!! QUOTE !!!

ana pun harap begituu... cukup lah pengalaman yang ana lalui..


salam..

insyaAllah ana sedia membantu


-----------------
'mencari impian, menanti harapan, segunung kesungguhan, arah tujuan mardhatillah'


Bookmark and Share

  


  Member Information For ika2410Profil   Hantar PM kepada ika2410   Pergi ke ika2410's Website   Quote dan BalasQuote

mujahidah_muslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 693
Posting: 678
Dari: Bumi Allah

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 19:12


Bercinta sebelum kahwin atau tidak bukan formula kebahagiaan. Segala-galanya bergantung kepada komitmen seseorang apabila sah menerima seikhlas hati pasanagan yang dinikahi melaui ijab dan qabul yang sah.


-----------------
I'm glad to be me..
Jaga diri, jaga iman, Jaga hati. Tebarkan salam
[email protected]


Bookmark and Share

  


  Member Information For mujahidah_muslimahProfil   Hantar PM kepada mujahidah_muslimah   Quote dan BalasQuote

syahidatul
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12341
Posting: 3781
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 23:13


Pada 03-05-07 11:31 , Daeng_Jati posting:

!!! QUOTE !!!

apa anda berdua maksudkan ni? teman idak faham... ismi dan syahidatul


hehe.. idak lah... ni haa... teman cakap mungkin ismi lah yang akan mengalami kes 'tak pernah jumpa bakal suami' bila time dia nak nikah nanti.. betul budak ismi? :-)


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For syahidatulProfil   Hantar PM kepada syahidatul   Pergi ke syahidatul's Website   Quote dan BalasQuote

anti_alasan
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.09.2006
Ahli No: 26307
Posting: 300

blank   avatar


posticon Posting pada: 03-05-07 23:34


yang mempersatukan hati-hati kita ialah allah....
jika hidup kita,kita telah benar-benar menjualnya untuk jihad di jalanNya dengan ikhlas...insyallah..
pasti allah akan mempersatukan kita dengan org yang benar-benar juga ikhlas berjihad di jalanNya...
sebagaimana kisah sahabat nabi..hanzalah .a....

Bookmark and Share

  


  Member Information For anti_alasanProfil   Hantar PM kepada anti_alasan   Quote dan BalasQuote

diyana_jamal
Warga 1 Bintang
Menyertai: 31.01.2007
Ahli No: 28464
Posting: 35
Dari: rumahku syurgaku

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 04-05-07 01:27


ramai saja kan pasangan suami isteri sekarang ini berkahwin tanpa mengenali pasangan terlebih dahulu...
maybe di tentukan oleh ibu bapa masing-masing

Bookmark and Share

  


  Member Information For diyana_jamalProfil   Hantar PM kepada diyana_jamal   Quote dan BalasQuote

transmissionline
WARGA SETIA
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17849
Posting: 916
Dari: mana hendak ke mana

centralafricanrep   avatar


posticon Posting pada: 04-05-07 13:14


Pada 03-05-07 16:21 , ika2410 posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 03-05-07 14:15 , azlan_aris posting:

!!! QUOTE !!!

ana pun harap begituu... cukup lah pengalaman yang ana lalui..


salam..

insyaAllah ana sedia membantu



aik .. org tu tak minta tolong apa-2 tiba-tiba saja cakap sedia membantu ... "bantu" yang macam mana ni ???



Bookmark and Share

  


  Member Information For transmissionlineProfil   Hantar PM kepada transmissionline   Quote dan BalasQuote

maqnawie
Warga 4 Bintang
Menyertai: 02.09.2005
Ahli No: 18647
Posting: 222
Dari: Milik ALlah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 04-05-07 17:52


basmallah...

salam..

segala pujian adalah untuk Allah Taala. solawat salam untuk junjungna besar Nabi Muhammad SAW...

tuan puan yag dirahmati Allah Taala..

sebnarny, bila kita letakkn kecintaan (we call TAQWA)kita kpada ALlah, semua pekara kan mnjdi enteng..bergitu juga dengan topik ni...

dalam mencari kesesuaian, Islam dan syarak membenarkan utnk taaruf pasngan kita melalui prtunngn..maka ada satu tempoh penyesuaian..
dan ALlah SWT telah beri nikmat amal iaitu SOLAT. maka kita kena praktikkan apa yang Nabi SAW anjurkan iaitu, jika ada kesulitan dan ada pelbagai kemaslahtn dan kerumitan, maka mintalah petunjuk ALlah (Solat sunat Istikarah)..

dalam satu hadith, Nabi SAW menyatakan, (lebih/kurang maksudnya), 'tidak rugi (seorang)bermesyuratat, dan tidak menyesal (seorang) yang beristikarrah'...

sebaik-baik petunjuk itu adalah daripada Allah..DIA juga penyelsai segla madalah dunia dan akhirat..

semoga LAlh berikan saya dan tuan- puan hidayah dan taufiq untuk ambil deen, amal deen, hidupkan deen dan sebarkan sehingga sakaratul maut menjemput..AMIN...

semoga ALlah ampuni saya dan tuan puan kerna dosa dan maksiat yang telah kita lakukan smada dosa yang terang-terangan doas yang tidak nampak, sama ada dosa yang sengja atau dosa yang tidak sengaja...AMIN..

semoga ALlah matikan saya dan tuan puandengn iman dan amal..AMIN..

insyaALlah..

Bookmark and Share

  


  Member Information For maqnawieProfil   Hantar PM kepada maqnawie   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 05-05-07 13:11


Assalamualaikum...

Pada 03-05-07 14:12 , lamyanunalif_mursyidah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 03-05-07 11:37 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

ish..em..betul ke wanita-wanita zman sekarang ni berani nak nikah dengan lelaki yang tak dikenali..tak pernah jumpa gni..betul ke...?
cuma anak nak tahu sahaja..
ana pun stju bcinta lepas nikah lebih baik..mulia..


asalamualaikum..
ana berani..insyaAllah..
wassalam



moga-moga dapat yang terbaik... :-D

Bookmark and Share

  


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

sahabat2hidayah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 03.07.2005
Ahli No: 17043
Posting: 40
Dari: Dunia sementara

cambodia  


posticon Posting pada: 05-05-07 15:04


Assalamualaikum...

Berkahwin dengan pasangan yang kita tak kenal.. ??? InsyaAllah kalau ada jodoh.
kalau kita tak kenal tak apa, yang penting family kita kenal pasangan kita tu..betul tak?

Bookmark and Share

  


  Member Information For sahabat2hidayahProfil   Hantar PM kepada sahabat2hidayah   Quote dan BalasQuote

miledi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.07.2006
Ahli No: 25473
Posting: 531
Dari: peneng

malaysia  


posticon Posting pada: 05-05-07 15:11


itu kalau famili kenal..kalau yang betul-betul tak ada sapa kenal...tetiba saja kahwin...cemana itu,..

Bookmark and Share

  


  Member Information For milediProfil   Hantar PM kepada miledi   Pergi ke miledi's Website   Quote dan BalasQuote

sahabat2hidayah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 03.07.2005
Ahli No: 17043
Posting: 40
Dari: Dunia sementara

cambodia  


posticon Posting pada: 05-05-07 16:23


Pada 05-05-07 15:11 , miledi posting:

!!! QUOTE !!!

itu kalau famili kenal..kalau yang betul-betul tak ada sapa kenal...tiba-tiba saja kahwin...cemana itu,..















Assalamualaikum miledi..

Maksud saya family kenal tu begini..
Bakal suami tu kenalah pandai cari jalan..Kenal2 dulu dengan family perempuan..Bukan terus kenal dengan wanita yang ingin dikahwini..

Jika family dah setuju, baru boleh teruskan langkah seterusnya..
kalau tak ada sesiapa yang kenal, tiba-tiba nak kahwin..bahaya tu..
Keluarga mana nak bagi....


-----------------
::: duduk Pagai Hov Jasa, Matai Pagai Hov Iman :::


Bookmark and Share

  


  Member Information For sahabat2hidayahProfil   Hantar PM kepada sahabat2hidayah   Quote dan BalasQuote

miledi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.07.2006
Ahli No: 25473
Posting: 531
Dari: peneng

malaysia  


posticon Posting pada: 05-05-07 16:27


ak ah...betul.tu yang sebetulnya....
yang ana mkskn tak kenal ni yang tak pernah jumpa langsung...

Bookmark and Share

  


  Member Information For milediProfil   Hantar PM kepada miledi   Pergi ke miledi's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah_jun
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28314
Posting: 1018
Dari: serambi mekah

Kelantan  


posticon Posting pada: 05-05-07 16:35


Pada 05-05-07 16:23 , sahabat2hidayah posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 05-05-07 15:11 , miledi posting:

!!! QUOTE !!!

itu kalau famili kenal..kalau yang betul-betul tak ada sapa kenal...tiba-tiba saja kahwin...cemana itu,..















Assalamualaikum miledi..

Maksud saya family kenal tu begini..
Bakal suami tu kenalah pandai cari jalan..Kenal2 dulu dengan family perempuan..Bukan terus kenal dengan wanita yang ingin dikahwini..

Jika family dah setuju, baru boleh teruskan langkah seterusnya..
kalau tak ada sesiapa yang kenal, tiba-tiba nak kahwin..bahaya tu..
Keluarga mana nak bagi....

awat besaq sangat space tu? ;-)


-----------------
~TeGuRlAh Aku.. AjAklAh Aku.. PimPinLaH aKu.. kE JaLaN yang menDeKaTkan HaTiku pada-NYA..~


Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_junProfil   Hantar PM kepada muslimah_jun   Quote dan BalasQuote

sahabat2hidayah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 03.07.2005
Ahli No: 17043
Posting: 40
Dari: Dunia sementara

cambodia  


posticon Posting pada: 05-05-07 21:42


Assalamualaikum..=)

Bookmark and Share

  


  Member Information For sahabat2hidayahProfil   Hantar PM kepada sahabat2hidayah   Quote dan BalasQuote

miledi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.07.2006
Ahli No: 25473
Posting: 531
Dari: peneng

malaysia  


posticon Posting pada: 06-05-07 02:03


waalaikum salam....

Bookmark and Share

  


  Member Information For milediProfil   Hantar PM kepada miledi   Pergi ke miledi's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 13-05-07 08:09


huhu...menarik...tapi smbung lagi...buat tentang alam perkahwinan mereka pula...mesti lagi best...

Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

dhamiraqistina
Warga 4 Bintang
Menyertai: 24.12.2004
Ahli No: 13287
Posting: 271

Selangor  


posticon Posting pada: 16-05-07 19:37


nak ceritakan pengalaman kawan....
dia hanya kenal bakal tunang/suami dia melalui sms saja...
laki tu datang juma parents perempuan tu dan minta anak mkck tu dr keluarga tu..
padahal belum pernah berjumpa...dan parents perempuan tu merestui hubngn mereka..dan mereka akan bertunang 21 july ni..tahniah lah ye....semoga jodoh kalian berpanjangn..

Bookmark and Share

  


  Member Information For dhamiraqistinaProfil   Hantar PM kepada dhamiraqistina   Quote dan BalasQuote

muslimah_jun
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28314
Posting: 1018
Dari: serambi mekah

Kelantan  


posticon Posting pada: 16-05-07 21:57


Pada 16-05-07 19:37 , dhamiraqistina posting:

!!! QUOTE !!!

nak ceritakan pengalaman kawan....
dia hanya kenal bakal tunang/suami dia melalui sms saja...
laki tu datang juma parents perempuan tu dan minta anak mkck tu dr keluarga tu..
padahal belum pernah berjumpa...dan parents perempuan tu merestui hubngn mereka..dan mereka akan bertunang 21 july ni..tahniah lah ye....semoga jodoh kalian berpanjangn..
oh iyakah...bagusnya 21 julai..:)


-----------------
~TeGuRlAh Aku.. AjAklAh Aku.. PimPinLaH aKu.. kE JaLaN yang menDeKaTkan HaTiku pada-NYA..~


Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_junProfil   Hantar PM kepada muslimah_jun   Quote dan BalasQuote

Strawberry_Ungu
WARGA SETIA
Menyertai: 13.05.2007
Ahli No: 29927
Posting: 1053
Dari: Johor

Johor  


posticon Posting pada: 18-05-07 19:28


takut juga .tapi bagus kalau yang dikahwini tu tak tersalah org..begitu lah..kalau baik tu kira ok lah..hehe

Bookmark and Share

  


  Member Information For Strawberry_UnguProfil   Hantar PM kepada Strawberry_Ungu   Pergi ke Strawberry_Ungu's Website   Quote dan BalasQuote

mujahidah_muslimah
WARGA SETIA
Menyertai: 21.05.2003
Ahli No: 693
Posting: 678
Dari: Bumi Allah

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 19-05-07 23:52


ana pun kalau boleh tak nak bercinta sebelum kahwin. biarlah cinta itu bermula saat terlafaznya ijab dan kabul nanti.

semoga Allah memberi seoarng mujahid yang mampu membimbing ana yang lemah.

ameenn


-----------------
I'm glad to be me..
Jaga diri, jaga iman, Jaga hati. Tebarkan salam
[email protected]


Bookmark and Share

  


  Member Information For mujahidah_muslimahProfil   Hantar PM kepada mujahidah_muslimah   Quote dan BalasQuote

miledi
WARGA SETIA
Menyertai: 28.07.2006
Ahli No: 25473
Posting: 531
Dari: peneng

malaysia  


posticon Posting pada: 22-05-07 09:12


ana pun nak yang begitu mujahidah..mudah2 mudahan Allah makbulkn doa kita....

Bookmark and Share

  


  Member Information For milediProfil   Hantar PM kepada miledi   Pergi ke miledi's Website   Quote dan BalasQuote

destinasi_abadi
WARGA SETIA
Menyertai: 31.12.2004
Ahli No: 13423
Posting: 496
Dari: Pulau Pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 22-05-07 09:19


Pada 16-05-07 19:37 , dhamiraqistina posting:

!!! QUOTE !!!

nak ceritakan pengalaman kawan....
dia hanya kenal bakal tunang/suami dia melalui sms saja...
laki tu datang juma parents perempuan tu dan minta anak mkck tu dr keluarga tu..
padahal belum pernah berjumpa...dan parents perempuan tu merestui hubngn mereka..dan mereka akan bertunang 21 july ni..tahniah lah ye....semoga jodoh kalian berpanjangn..


salam...
wah...bagusnya macam ini...
erm...saya pun kalau ditakdirkan kenal melalui sms...nak macam ini juga..tak nak jumpa2 kat luar...terus datang jumpa family...insyaAllah...



Bookmark and Share

  


  Member Information For destinasi_abadiProfil   Hantar PM kepada destinasi_abadi   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 22-05-07 09:48


Alhamdulillah....

Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Addey
WARGA SETIA
Menyertai: 13.03.2005
Ahli No: 15105
Posting: 948
Dari: kota marudu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 22-05-07 10:06


LEPAS KAWIN KENALLAH TU...

Bookmark and Share

  


  Member Information For AddeyProfil   Hantar PM kepada Addey   Quote dan BalasQuote

realukhwah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20541
Posting: 54

Pahang  


posticon Posting pada: 22-05-07 10:12


tapi dalam islam xsalahkan berkenal-kenalan dulu...

Bookmark and Share

  


  Member Information For realukhwahProfil   Hantar PM kepada realukhwah   Quote dan BalasQuote

ika2410
WARGA SETIA
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7572
Posting: 970
Dari: Perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 22-05-07 11:48


assalamualaikum..

seeloknya setiap pertemuan itu jadikan sebagai tanda perkenalan..bila dah serasi jalinkan persahabatan..dan berdoa pada Allah jika benar dia tercipta untuk kita..maka satukan hatinya dengan hati kita dan moga sama-sama melayari bahtera rumahtangga atas dasar cinta kerana Allah s.w.t...

jika itu yang ditakdirkan untuk ana..ana akan cuba mengenalinya lebih dalam saat terlafaznya ijab dan kabul..

Bookmark and Share

  


  Member Information For ika2410Profil   Hantar PM kepada ika2410   Pergi ke ika2410's Website   Quote dan BalasQuote

nafas
Warga 5 Bintang
Menyertai: 23.03.2007
Ahli No: 29298
Posting: 355
Dari: kl

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 22-05-07 12:09


langkah yang baik...

Bookmark and Share

  


  Member Information For nafasProfil   Hantar PM kepada nafas   Quote dan BalasQuote

fazleena
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.10.2006
Ahli No: 26860
Posting: 214
Dari: Bumi Allah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 22-05-07 12:13


macam cerita novel...sweet jugak cerita macam itu...tapi kena yang baik tak apa...Kalau yang dashat? nauzubillah..

Bookmark and Share

  


  Member Information For fazleenaProfil   Hantar PM kepada fazleena   Quote dan BalasQuote

realukhwah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20541
Posting: 54

Pahang  


posticon Posting pada: 22-05-07 12:14


Pada 22-05-07 11:48 , ika2410 posting:

!!! QUOTE !!!

assalamualaikum..

seeloknya setiap pertemuan itu jadikan sebagai tanda perkenalan..bila dah serasi jalinkan persahabatan..dan berdoa pada Allah jika benar dia tercipta untuk kita..maka satukan hatinya dengan hati kita dan moga sama-sama melayari bahtera rumahtangga atas dasar cinta kerana Allah s.w.t...

jika itu yang ditakdirkan untuk ana..ana akan cuba mengenalinya lebih dalam saat terlafaznya ijab dan kabul..



hehe..macam lirik lagu..tapi betul lah tu...i sokong u...

Bookmark and Share

  


  Member Information For realukhwahProfil   Hantar PM kepada realukhwah   Quote dan BalasQuote

realukhwah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20541
Posting: 54

Pahang  


posticon Posting pada: 22-05-07 12:17


Pada 22-05-07 09:19 , destinasi_abadi posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 16-05-07 19:37 , dhamiraqistina posting:

!!! QUOTE !!!


salam...
wah...bagusnya macam ini...
erm...saya pun kalau ditakdirkan kenal melalui sms...nak macam ini juga..tak nak jumpa2 kat luar...terus datang jumpa family...insyaAllah...



sedih lah macam tu...xcari mana nak jumpa..kena lah berusaha..mengharap saja xgune..


Bookmark and Share

  


  Member Information For realukhwahProfil   Hantar PM kepada realukhwah   Quote dan BalasQuote

realukhwah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20541
Posting: 54

Pahang  


posticon Posting pada: 22-05-07 12:18


Pada 22-05-07 12:13 , fazleena posting:

!!! QUOTE !!!

macam cerita novel...sweet jugak cerita macam itu...tapi kena yang baik tak apa...Kalau yang dashat? nauzubillah..


macam lah perempuan xdahsyat...lagi teruk...

Bookmark and Share

  


  Member Information For realukhwahProfil   Hantar PM kepada realukhwah   Quote dan BalasQuote

hafiz_along_83

Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3139
Posting: 771
Dari: cheras

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-05-07 12:19


:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiz_along_83Profil   Hantar PM kepada hafiz_along_83   Pergi ke hafiz_along_83's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah83
WARGA SETIA
Menyertai: 05.02.2004
Ahli No: 7015
Posting: 1001
Dari: Tawau

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 29-05-07 18:02


ana takut kahwin dengan org hipokrit...
rasanya lebih baik kenal seseorang melalui org ketiga yang boleh d percayai....
Kalau tak di kenali tu susah..juga.kita tak tahu asal usul org itu.kata dia seorang alim tidak cukup untuk..kita membuat keptusan yang kita setuju megawininya.kena fikir panjang...banyak padahnya...tidak menyiasat terlebih dahulu.bukan kata kita sempurna sangat nak cari yang sempurna semua..tapi kita kena berhati-hati..terutama bab kahwin ini...terlalu ramai hanya nampak alim...tapi hakikatnya...dia tipu kita.bila dah terjadi macam ini...penceraian pun berlaku.....

Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah83Profil   Hantar PM kepada muslimah83   Quote dan BalasQuote

Qaisar
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.11.2006
Ahli No: 27543
Posting: 266
Dari: Darul Aman

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-05-07 18:13


saya sokong pendapat muslimah83, janganlah sampai tak kenal langsung.. at least kenal melalui pihak ke-3 yang boleh dipercayai..
tapi nak kenal tu jangan lah lama2 pula..
takut nanti niat yang suci tu ke lain pulak.. kenal2, kalau dah berkenan. kawin terus...
kenal dengan mendalam dalam pernikahan.. insya Allah diberkati..
wallahu'alam..

Bookmark and Share

  


  Member Information For QaisarProfil   Hantar PM kepada Qaisar   Quote dan BalasQuote

transmissionline
WARGA SETIA
Menyertai: 05.08.2005
Ahli No: 17849
Posting: 916
Dari: mana hendak ke mana

centralafricanrep   avatar


posticon Posting pada: 08-06-07 17:30


Pada 19-05-07 23:52 , mujahidah_muslimah posting:

!!! QUOTE !!!

ana pun kalau boleh tak nak bercinta sebelum kahwin. biarlah cinta itu bermula saat terlafaznya ijab dan kabul nanti.

semoga Allah memberi seoarng mujahid yang mampu membimbing ana yang lemah.

ameenn



seorang lagi muslimah yang idamkan seorang mujahid dan pejuang .. memang baik citarasa anda semua ... dan sebenarnya memang ramai mujahid kat luar tu, mesti dapat punya ... yang tak mujahid macam saya ni hanya tinggal perempuan-2 biasa saja lah yang boleh diangkut ...



Bookmark and Share

  


  Member Information For transmissionlineProfil   Hantar PM kepada transmissionline   Quote dan BalasQuote

lamyanunalif_mursyidah
WARGA SETIA
Menyertai: 02.02.2006
Ahli No: 22391
Posting: 1128
Dari: selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-06-07 17:32


salam'alaik..
bagi saya..tak kenal langsung lagi baik agaknya..
wallahualam..
wassalam

[ Telah diedit oleh: lamyanunalif_mursyidah pada 08-06-07 17:38 ]


Bookmark and Share

  


  Member Information For lamyanunalif_mursyidahProfil   Hantar PM kepada lamyanunalif_mursyidah   Pergi ke lamyanunalif_mursyidah's Website   Quote dan BalasQuote

fathurrahman
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2006
Ahli No: 23783
Posting: 580
Dari: -

jordan   avatar


posticon Posting pada: 08-06-07 20:15


pelik betul dengan manusia yang wara' tak bertempat ni

dalam Islam mana ada istilah berkahwin dengan pasangan yang tak dikenali? Rasulullah dulu pun menganjurkan para sahabat agar melihat dahulu wanita-wanita yang ingin dinikahi, untuk tujuan kenal-mengenal, timbul rasa kasih, mengelakkan penipuan & tak rasa menyesal di kemudian hari

Abu Hurairah mengatakan: "Saya pernah di tempat kediaman Nabi, kemudian tiba-tiba ada seorang laki-laki datang memberitahu, bahwa dia akan kawin dengan seorang perempuan dari Anshar, maka Nabi bertanya: Sudahkah kau lihat dia? Ia mengatakan: Belum! Kemudian Nabi mengatakan: Pergilah dan lihatlah dia, karena dalam mata orang-orang Anshar itu ada sesuatu." (Riwayat Muslim)

Mughirah bin Syu'bah meriwayatkan, bahwa dia pernah meminang seorang perempuan. Kemudian Nabi s.a.w. mengatakan kepadanya: "Lihatlah dia! Karena melihat itu lebih dapat menjamin untuk mengekalkan kamu berdua." Kemudian Mughirah pergi kepada dua orang tua perempuan tersebut, dan memberitahukan apa yang diomongkan di atas, tetapi tampaknya kedua orang tuanya itu tidak suka. Si perempuan tersebut mendengar dari dalam biliknya, kemudian ia mengatakan: Kalau Rasulullah menyuruh kamu supaya melihat aku, maka lihatlah. Kata Mughirah: Saya lantas melihatnya dan kemudian mengawininya. (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Tarmizi dan ad-Darimi).

"Apabila salah seorang di antara kamu hendak meminang seorang perempuan, kemudian dia dapat melihat sebahagian apa yang kiranya dapat menarik untuk mengawininya, maka kerjakanlah." (Riwayat Abu Daud)


-----------------
"Intellectuals solve problems; geniuses prevent them.." -Einstein
[ Telah diedit oleh: fathurrahman pada 08-06-07 20:25 ]


Bookmark and Share

  


  Member Information For fathurrahmanProfil   Hantar PM kepada fathurrahman   Pergi ke fathurrahman's Website   Quote dan BalasQuote

awan_biru85
WARGA SETIA
Menyertai: 03.12.2006
Ahli No: 27594
Posting: 772
Dari: sabak terbenam

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 08-06-07 22:46


Pada 30-04-07 16:59 , muslimah_jun posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 30-04-07 16:41 , owl_UM posting:

!!! QUOTE !!!

baik akak..ana ikut cakap akak muslimah_jun...setuju..hihi!!!
- be open bila ditegur...jngan kita saja nak betul - hihi.

akak bukan apa, kita manusia tak ada yang sempurna & selalu terleka. Kita bersaudara kena saling sayang kerana Allah & kerana Allah & apapn kerana Allah. siapa lagi nak ingatkan jk bukan kita sesama muslim yang bersaudara. Jk akak salah @ down akak pun mengharapkan ada saudara akak yang sudi betulkan & sedekahkan makanan hati untuk akak spy akak tersedar & sihat kembali. Wassalam :)



hmm betul tu, bak kata ummie(kaunselor ukhwah.com) kita semuakan ibarat sebuah keluarga.... ;-)


-----------------
Photobucket

MaSyAraKat HRmONi KeLuARga bahagia


Bookmark and Share

  


  Member Information For awan_biru85Profil   Hantar PM kepada awan_biru85   Pergi ke awan_biru85's Website   Quote dan BalasQuote

najah85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26692
Posting: 338
Dari: kuantan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-06-07 02:36


kawin lagii...seronok sangat topik ni ye.. :-D :-D
[ Telah diedit oleh: najah85 pada 09-06-07 02:38 ]


Bookmark and Share

  


  Member Information For najah85Profil   Hantar PM kepada najah85   Quote dan BalasQuote

najah85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26692
Posting: 338
Dari: kuantan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-06-07 02:37


kawin lagii..

Bookmark and Share

  


  Member Information For najah85Profil   Hantar PM kepada najah85   Quote dan BalasQuote

nagibphg
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.04.2007
Ahli No: 29753
Posting: 104
Dari: Pantai_Timur_Tengah

Pahang  


posticon Posting pada: 10-06-07 03:31


kawin....kawin....kawin...


-----------------
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


Bookmark and Share

  


  Member Information For nagibphgProfil   Hantar PM kepada nagibphg   Pergi ke nagibphg's Website   Quote dan BalasQuote

hafieza
Warga Rasmi
Menyertai: 26.07.2007
Ahli No: 30470
Posting: 5

blank   avatar


posticon Posting pada: 21-08-07 11:29


ada baiknyer sebelum kawin ni kenali dulu pasanagn. ada kebaikan dan keburukan kalau tidak mengenali hati budi pasangan kita. kalau kawin terkena yang ok tak mengapa, dibuatnya kena yang tak ok? sakit hati wooo

Bookmark and Share

  


  Member Information For hafiezaProfil   Hantar PM kepada hafieza   Quote dan BalasQuote

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Kaki Jiwang Karat!!
    »» BERKAHWIN dengan PASANGAN yang TAK DIKENALI...??!!

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 3

Go To Page: 1 · 2 · 3  
Jump To Page:


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.243381 saat. Lajunya....